Synology DS213j eenvoudig volume uitbreiden met extra schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-01 11:17
Mijn vraag
Ik heb een DS213J met 1 WD Red WD30EFRX, 3TB en toendertijd een eenvoudig volume aan gemaakt.

Die schijf raak vol en ik heb een tweede identieke schijf bijgezet, en nu zou ik het liefst 1 groot volume met de opslagcapaciteit van beide, en raid of backup functie.

Ik krijg het dus niet voor elkaar om het volume groter te maken, waarschijnlijk omdat ik een eenvoudig volume inplaats van een SHR, maar dat weet ik dus niet zeker. Iemand die me een zetje in goede richting wil geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DSM 6.1.4 build 15217

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik ga googlen op uitbreiden van een volume, vind ik veel informatie van synology en en andere site, maar ik haal er net niet uit wat ik moet weten om het voor elkaar te krijgen, of ik weet net niet goed genoeg hoe ik erop moet zoeken.

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Problemen met 2e schijf toevoegen mogelijk info voor je?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-01 12:25
Het werkt niet als je dit volgt?

https://www.synology.com/...diskgroup_expand_add_disk

Dan gewoon voor "JBOD" gaan ipv SHR/RAID.

• Basement
@MAX3400 Het verschil is. dat in dat topic er sprake is van een raid (gegevensbescherming) dat is bij mij niet.

@V-rg Ik ben ook op die pagina uitgekomen, maar ik heb geen diskgroup, die is bij mij niet vermeld.

• V-rg
Basement schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:02:
@MAX3400 Het verschil is. dat in dat topic er sprake is van een raid (gegevensbescherming) dat is bij mij niet.

@V-rg Ik ben ook op die pagina uitgekomen, maar ik heb geen diskgroup, die is bij mij niet vermeld.
Jij hebt denk ik ook "Volume" wat ik ook heb (hoewel ik maar 1 bay heb). Die pagina geeft ook één van de twee opties aan, Volume of Diskgroup.

[ Voor 8% gewijzigd door V-rg op 15-11-2017 23:05 ]

• Basement
klopt, als ik het volume wil beheren, dan is alleen de optie raid type wijzigen beschikbaar, de andere opties waaronder het volume uitbreiden zijn grijs en niet beschikbaar. Als ik dan verder klik naar raidtype wijzigingen, heb ik allen de optie, raid 1, raid 5, raid 5 +spare en raid 6. JOBD staat er niet bij.
V-rg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:04:
[...]

Jij hebt denk ik ook "Volume" wat ik ook heb (hoewel ik maar 1 bay heb). Die pagina geeft ook één van de twee opties aan, Volume of Diskgroup.

[ Voor 36% gewijzigd door Basement op 15-11-2017 23:15 ]

• V-rg
Als je daar dan op "Manage/Beheren" drukt dan kan je niet uitbreiden zoals de pagina zegt?

Edit: Zie dat je jouw post had aangepast, vreemd. Wat dan eigenlijk wat ik hieronder neer heb gezet? Misschien dat betere optie.

Ik lees trouwens dat verschillende mensen adviseren om de 2e disk op folder niveau toe te wijzen ipv JBOD voor het geval je geen RAID wilt gebruiken, gezien het anders een verassing blijft mocht een disk kapot gaan welke bestanden wel of niet op die ene disk staat. Dan moet je volgens mij bij Volume op "Create/Maken" drukken en dan kan je bij "Configuratiescherm" bij "Shared Folder/Gedeelde Map" een folder aanmaken/aanpassen om dan Volume 2 te gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door V-rg op 15-11-2017 23:20 ]

• Basement
Het is ondertussen gelukt om een diskgroup te maken, en idd middels een JBOD de nieuwe schijf bij het volume te betrekken. Dank voor de tip over wel of geen JBOD, daar ga ik mee in verdiepen en zien wat het me oplevert. Dank voor het meedenken!
V-rg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:19:
Als je daar dan op "Manage/Beheren" drukt dan kan je niet uitbreiden zoals de pagina zegt?

Edit: Zie dat je jouw post had aangepast, vreemd. Wat dan eigenlijk wat ik hieronder neer heb gezet? Misschien dat betere optie.

Ik lees trouwens dat verschillende mensen adviseren om de 2e disk op folder niveau toe te wijzen ipv JBOD voor het geval je geen RAID wilt gebruiken, gezien het anders een verassing blijft mocht een disk kapot gaan welke bestanden wel of niet op die ene disk staat. Dan moet je volgens mij bij Volume op "Create/Maken" drukken en dan kan je bij "Configuratiescherm" bij "Shared Folder/Gedeelde Map" een folder aanmaken/aanpassen om dan Volume 2 te gebruiken.

• V-rg
Geen probleem, succes ermee! :)

• Basement
Ik heb een beetje te vroeg gejuigt, ik zag wel een diskgoep, maar de eerste originele schijf zat daar niet bij in, de diskgroep was alleen schijf 2.

• V-rg
Aaaah :p

Las wel iets van dat je een volume kon converten naar een diskgroep? Maar zag dat dat alleen werkte met SHR wat je dus niet wilt.

Nou ja mocht dat inderdaad zo zijn dan denk ik dat alleen nog op folder niveau overblijft.

• Basement
Ik hoop dat ik nog meer reacties krijg, want beide opties die je aangeeft krijg ik, of niet gevonden of werken niet voor mij.
V-rg schreef op woensdag 15 november 2017 @ 23:45:
Aaaah :p

Las wel iets van dat je een volume kon converten naar een diskgroep? Maar zag dat dat alleen werkte met SHR wat je dus niet wilt.

Nou ja mocht dat inderdaad zo zijn dan denk ik dat alleen nog op folder niveau overblijft.

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:51

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik zou het afraden om JBOD te doen.
Als één schrijf stuk gaat ben je alles kwijt zonder dat je controle hebt of kan weten welke bestanden het wel overleven (als ze dat al doen zonder beschadigd te zijn)

Om even samen te vatten heb je een DS213j Met 2 x 3TB Western digital RED schrijven en heb je die 2e nieuwe schijf nog niet toegevoegd of iets mee gedaan (alleen erin gezet)

Standaard maakt SHR met 2 schrijven er een RAID 1 opstelling van, Dus de schijven zullen kopie's zijn van elkaar (realtime) dus dan ga je er qua hoeveelheid opslag niet op voorruit het zal 3 TB blijven. Alleen kan er 1 schijf kapot gaan zonder dat je data weg is.

Ik zou in jou geval wederom een nieuwe volume maken dit keer gewoon SHR pakken maar 1 schrijf selecteren (alleen de nieuwe) en 2 aparte losse volumes maken. (let daarbij wel op dat als er 1 schijf overlijdt je alles kwijt bent op die schijf (volume) Je 2e schijf en volume zullen niet beschadigd zijn. (bij JBOD wel) ze staan nu los van elkaar. Dat ik toch voor SHR zou kiezen en niet voor éénvoudig volume is dat als je ooit overstapt naar een groter model het makkelijker groeien is en voor nu maakt het geen verschil.

Dan heb je 2 Volumes op 2 schijven die los van elkaar staan zonder data bescherming (RAID1) je zou eventueel die eerste schijf nog kunnen over kopiëren op de nieuwe schijf en het bestaande eenvoudige volume verwijderen en dan daar ook alvast een nieuwe SHR volume van maken. (maar of dat nuttig is kan je het beste zelf bepalen)

Vake bei te bange

Pagina: 1