Toon posts:

Problemen met 2e schijf toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Vandaag een extra schijf gekocht voor in mijn NAS! Vervolgens blijf ik continu dit zien in mijn opslagbeheer, en kan op dit moment geen gebruik maken van de extra 4TB...
De optie beheren valt ook niet te bereiken..

Wie weet hoe ik dit kan oplossen?

https://imgur.com/a/k1PIU

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 31-12-2025
Je hebt de nas ingesteld in SHR (synology eigen raid zeg maar) en daarmee is de nieuwe schijf is een kopie van je oude.
Dus mocht 1 van de stuk gaan, heb je je gegevens nog.

Maar ik heb niet het idee dat je dat wilt, je moet daarom een andere raid instelling kiezen.

Nadeel is dat je je gegevens kwijt bent omdat het huidige volume dan word verwijdert.

Verwijderd

Topicstarter
Ook al is die ingesteld in SHR, dan zou er alsnog 2TB extra ruimte vrij moeten zijn toch? Dit ivm de grotere HDD..

Mocht ik het wel anders willen zoals hierboven geschreven, hoe doe ik dat dan? Ik kan nergens iets wijzigen namelijk..

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Nee, die 2 TB die je "teveel" hebt in je 4TB schijf wordt nu niet gebruikt, daar kan de NAS niks mee.

Synology heeft een RAID calculator, daar zie je het resultaat.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Verwijderd Het is simpel, en ik vertel het even in normaal RAID en niet SHR.

Als je 1 disk hebt van 2TB in je NAS, kan je 2TB data opslaan. Volgens je screenshot had je 1.7TB gebruikt.
Zet je er een 2e disk bij in RAID1, zal deze als "mirror" fungeren.
Beide disks bevatten dezelfde data en ruimte; allebei dus 1.7TB data aan boord en 0TB vrij ruimte.
Omdat de vrije ruimte maar 1x kan worden beschreven, kan je dus niet 1x 0TB + 1x 4TB doen maar 1x 0TB vrij.

Afbeeldingslocatie: https://10gbps.io/blog/wp-content/uploads/2017/01/RAID_1.png
https://10gbps.io/blog/ad...ages-various-raid-levels/

/edit: startpost niet goed gelezen

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 15-11-2017 07:50 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b7/RAID_1.svg/325px-RAID_1.svg.png
SHR, Synology Hyrbid Raid, slaat elke bestand dubbel op. Met twee schijven is het Raid 1 (zie afbeelding). Je kleinste schijf is nu 2 TB, dus er kan maximaal 2 TB worden opgeslagen op het SHR volume.

Wil je hier 4 TB van maken? Vervang dan ook schijf 1 voor een 4 TB schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 15-11-2017 07:47 ]

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:38

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Cunning linguist.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info! Dit was namelijk ook echt de enige optie die ik kon kiezen toen m’n Synology de nieuwe schijf zag..

Hoe krijg ik het nu voor elkaar om het wel naar mijn wens te krijgen?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn wens was trouwens, echt uitbreiden met 4TB..

• jeroen3
  • Nu online
Zonder nogmaals een 4 TB schijf te kopen moet je downgraden in RAID. Dat is niet eenvoudig.

Downgraden naar losse volumes gaat volgens mij zo:
1. Zet nas uit.
2. Je moet de grote disk eruit halen, aanzetten, en dan is het volume “beschadigd”.
2. Nas weer uitzetten en disk terugplaatsen, en weer aanzetten.
3. Oud volume op grote disk verwijderen en een nieuwe aanmaken.
4. Alle data van de kleine disk naar de grote disk kopieren.
5. Volume op kleine disk verwijderen.
6. Nieuw volume maken op kleine disk. (Hij is immers nog steeds beschadigd)
Voila, twee volumes: 2 TB + 4 TB.

Je verliest je geïnstalleerde packages.

Let op, er is nu geen tolerantie voor fouten. Een gesneuvelde disk betekent dataverlies.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:40:
Hoe krijg ik het nu voor elkaar om het wel naar mijn wens te krijgen?
Wat jeroen3 zegt dus: Wil je hier 4 TB van maken? Vervang dan ook schijf 1 voor een 4 TB schijf.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:27
In ieder geval moet je de nieuwe schijf er weer gewoon uit kunnen trekken (als hij uit staat!!!) En dan weer booten. Je zult dan moeten zorgen dat de nas niet automatisch naar Raid 1 gaat bij opnieuw inpluggen van de disk.

Ik vermoed dat SHR hier de reden van is. Ik weet niet of je nog van SHR kunt af kunt stappen of dat beide disken eerst leeg moeten daarvoor.

Indien 2e scenario: Backup van je nas maken, beide disken wissen en niet meer voor raid kiezen tijdens initiele setup.

EDIT: min of meer wat @jeroen3 zegt dus, al vind ik het persoonlijk redelijk simpel.

Ik zou het volumes verwijderen etc voor iemand die onervaren is ook aanraden het BUITEN de nas te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door KnoxNL op 15-11-2017 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik er een externe HDD aanleg, en via de Hyper Back-up een back-up maak, daarna de schijven leeghaal, is er dan een optie om de back-up dan ook weer terug te zetten?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Dat is meestal zo (en nee, ik weet niet hoe in dit geval).
Maar tijdens het "leeghalen" heb je al je data maar één keer (op de externe HDD) en je weet niet of/hoe je dat terug kunt zetten ("restoren").
Ik neem aan dat je data niet kostbaar is dat je daarmee zo'n groot risico durft te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Is wel een vrij groot risico, want het gaat toch wel om bijna al m’n werk.. Wat zou het advies dan zijn?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2017 @ 17:53:
Is wel een vrij groot risico, want het gaat toch wel om bijna al m’n werk.. Wat zou het advies dan zijn?
2 tijdelijke backups. Waarvan 1tje via Hyper en de andere puur de data overzetten.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:27
Als het belangrijke data is inderdaad zorgen voor 2 backups, voor welk scenario je verder ook kiest.

• jeroen3
  • Nu online
Het lijkt mij het veiligst om gewoon nog een 4 TB schijf te kopen.
Pagina: 1