Toon posts:

PC-hardware van té goede kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat net te denken toen ik weer eens de netwerkserver aant rebooten was omdat m'n verbinding uitgevallen was, of PC's wel van zulke goede kwaliteit gemaakt moeten worden, gezien hoe snel die dingen verouderen. Die server (Pentium 100) is al 3 of 4 jaar oud en doet het nog steeds, terwijl hij dag en nacht aanstaat.

Ook is het zo dat nergens in de buurt wat aan PC-hardware kapot gaat, alleen veroudert. Okee af & toe gaat er een hdd kapot, maar dat is dan ook alles.

Mijn stelling luidt: Kunnen fabrikanten geen PC-hardware maken die van minder goede kwaliteit is, om het zo beter betaalbaar te maken, omdat het meestal toch gedumpt wordt vanwege het snelle verouderen van de stuff.

Graag reacties, en als er iets kapot was aan de computer vanwege [i]slijtage[/b] (dus niet je eigen domme acties!).

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Ja, je hebt idd weg gelijk dat Hardware over het Algemeen aardig duurzaam is

Op mijn server (een P133) was een keertje de cpu-cooler vastgelopen

Dus dat Intel dingetje was LOEI! }:O -heet geworden, maar na een halfuurtje afkoelen deed tie het toch weer perfect. Had ik niet verwacht

Maar eigenlijk betaal je niet zozeer voor de kwaliteit van je zooi maar voor de complexiteit en dus al het ontwikkelen

een CPU kost qua grondstoffen bv geen fluit maar toch betaal je je blauw aan een P4. Je betaald dus als het ware de ontwikkeling van de volgende processor

It seemed like a good idea at the time

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

ik denk dat het een kwestie van betrouwbaarheid is....

Als je iets maakt dat 10 jaar mee gaat dan heeft bijv 10% al binnen 2 jaar een storing.

Als je iets maakt dat 3 jaar mee gaat dan heeft 10% al binnen 6 maanden een storing...

En vooral bedrijven willen een zo groot mogelijke mtbf-tijd. (ik als particulier eigenlijk ook wel..)

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
NEC 1.6 GB net buiten garantie compleet aan barrels door tienduizende bad sectors

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• sverzijl
  • Laatst online: 21:49
M'n Teles 16.3 ISDN adapter heeft het vorig jaar na een aantal miljoen keer inbellen op Superweb met 100+ dials per minuut begeven. Het arme ding wist natuurlijk niet wat hem overkwam :)
M'n oude 28k8 modem (+/- 6 jaar oud?) die tot voor kort nog dienst deed in een P133 bij m'n ouders heeft het afgelopen weekend ook begeven.
Denk wel dat bovenstaande gevallen van slijtage zijn :)
Verder nog een SCSI-II Seagate Barracuda die het loodje gelegd heeft (in het begin hielp een ferme tik nog wel om um weer op gang te brengen.. later niet meer...), een of twee voedingtjes, verder weinig eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb nog nooit bij iemand of hier thuis meegemaakt dat er een CPU naar de kl*te ging vanwege slijtage, ook niet vanwege iets anders trouwens :)

Dus kan de hardware niet gewoon van wat minder kwaliteit (in een processor zitten toch best wel kostbare stoffen?) om niet de kwaliteit te verbeteren en ook niet de duurzaamheid, maar vooral de kostprijs!

En ik durf te wedden dat de oude 286/386 die bij de meesten wel op zolder staat, het nog perfect doen, en dat die ook niet te weinig aan hebben gestaan en dat terwijl die toch al een jaar of 10 (misschien wel ouder :? Ik ben nog te jong daarvoor :+) zijn.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op woensdag 11 juli 2001 00:46 schreef xDeLiriuMx het volgende:
Hmm ik heb nog nooit bij iemand of hier thuis meegemaakt dat er een CPU naar de kl*te ging vanwege slijtage, ook niet vanwege iets anders trouwens :)

Dus kan de hardware niet gewoon van wat minder kwaliteit (in een processor zitten toch best wel kostbare stoffen?) om niet de kwaliteit te verbeteren en ook niet de duurzaamheid, maar vooral de kostprijs!

En ik durf te wedden dat de oude 286/386 die bij de meesten wel op zolder staat, het nog perfect doen, en dat die ook niet te weinig aan hebben gestaan en dat terwijl die toch al een jaar of 10 (misschien wel ouder :? Ik ben nog te jong daarvoor :+) zijn.
nee, in CPU's zit niets kostbaars d8 ik

gewoon een soort plastic of zoiest wat niets waard is (stond ooit in m'n economie boek waar ze het hadden over toegevoegde waarde :D )

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Op woensdag 11 juli 2001 01:05 schreef Strumxector het volgende:
gewoon een soort plastic of zoiest wat niets waard is (stond ooit in m'n economie boek waar ze het hadden over toegevoegde waarde)
Mij was ooit verteld dat de draadjes waarmee de pinnen aan de core worden verbonden van goud waren.

Dat was nog in het XT/286 tijdperk... en toen was het al heel redabel om de oude pc's te slopen voor de dure metalen.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op woensdag 11 juli 2001 01:11 schreef Duur het volgende:

[..]

Mij was ooit verteld dat de draadjes waarmee de pinnen aan de core worden verbonden van goud waren.

Dat was nog in het XT/286 tijdperk... en toen was het al heel redabel om de oude pc's te slopen voor de dure metalen.
ja, ik weet ook niet precies hoe het nu in z'n werk gaat

weet iemand dit? de search leverde niets op

Verwijderd

Wat noem je waardevol. Laat de productie kosten van een processor ens twee tientjes* zijn, is het zinvol daar een tientje vanaf te halen zodat de complete processor bijvoorbeeld f 480,- kost ipv 490,- ?
(* waarschijnlijk is het nog veel lager)

Ook is die hoge betrouwbaarheid een gemmidelde. In productie heb je altijd betere en mindere produkten, nu zullen zelfs de mindere producten goed genoeg zijn om de economische levensduur van een PC te overleven.

Van de productie kosten zijn dan ook nog eens het grootste deel de kosten aan de productie machines, en slechts een klein deel de grondstoffen (die gouden draadjes is zo weinig goud, dat kost geen hol)
Ik weet niet in welke mate die machines goedkoper zouden kunnen zijn als ze lagere kwaliteit moeten produceren, maar op grondstoffen besparen moet zeker niet.

De enige produkten waar ik wel in zie dat de prijs velaagt kan worden door lagere kwaliteit zijn de produkten die bewegen. Hierbij maakt het mechanisme wel een deel uit van de kosten. Deze produkten zijn juist precies degene die kopot gaan in een PC.

bij mij is een keer een HD kopot gegaan, eergisteren stopte mn processor koelertje ermee, maar daar zat gelukkig net op te kijken, na het verwijderen van een kilo stof deed ie het weer gewoon. Op dit moment is mishien mn mainboard kapot, maar dat weet ik nog niet zeker*. Ook heb ik een mainboard waarvan de laatste rambank niet werkt, maar dat zal ik wel zo gekocht hebben voor die 3 tientjes op een buers.

* misschien heeft iemand hier een idee wat er aan de hand is:
Ik zet een systeem in elkaar, waarna ik het met een windows diskette waarvan ik weet dat ie goed is probeer op te starten.
Ik krijg de keuze tussen opstarten met of zonder CD-rom, na te kiezen met cd doet de hele PC niets meer. als ik kies voor zonder, maakt ie nog een RAM drive en doet daarna niets meer. Ik heb vershillende HD en CD drives geprobeerd in verschillende samenstellingen maar het maakt geen donder uit.
Nu heb ik mn PC opgestart met een opstart disc waarop alleen command.com staat. dit deed ie wel. Nu probeer ik een cdrom driver te instaleren van het a-open diskettetje, maar hij geeft een foutmelding en doet het niet (weet niet meer precies wat, iets van unknown command interpretter ofzo)
Ik nam nu een HD waarop ik met een andere PC al windows had geinstalleerd, en starte daarmee de PC op. Nadat hij windows opstarte en windows de hardware ens bekeken had zag windows geen CD-rom spelers.

Bij het opstarten herkent de BIOS echter wel de CD-rom spelers. Wat is mijn probleem ?

Verwijderd

Volgens mij missen jullie het totale beeld hier een beetje. Idd je betaalt natuurlijk voor de ontwikkeling van nieuwe procs, maar de productiekosten van processors zijn wel degelijk erg hoog. Probeer jij maar eens een miljoen transistors op een vierkante cm te solderen. Hoe geavanceerder deze technieken hoe duurder de machines en hoe strenger de veiligheidsmaatregelen wat betreft stof ed. Hierdoor rijzen de productiekosten de pan uit (voornamelijk de investeringen voor nieuwe fabrieken).

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
reizen ?;)
Op woensdag 11 juli 2001 08:29 schreef zware_jongen het volgende:
Volgens mij missen jullie het totale beeld hier een beetje. Idd je betaalt natuurlijk voor de ontwikkeling van nieuwe procs, maar de productiekosten van processors zijn wel degelijk erg hoog. Probeer jij maar eens een miljoen transistors op een vierkante cm te solderen. Hoe geavanceerder deze technieken hoe duurder de machines en hoe strenger de veiligheidsmaatregelen wat betreft stof ed. Hierdoor rijzen de productiekosten de pan uit (voornamelijk de investeringen voor nieuwe fabrieken).

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Op woensdag 11 juli 2001 08:29 schreef zware_jongen het volgende:
Hoe verklaar jij dan dat processors na een half jaar voor de fractie van de prijs verkocht worden????

tuurlijk betaal je ook voor de machines, maar niet zo heel veel hoor

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 13:38
De hoogste kosten van nieuwe procs is natuurlijk de ontwikkelingskosten, oftewel de volgende generatie procs.

Productiekosten van een procs ligt meestal in de orde van f 10,- t/m f 100,-
Nieuwe procs, waarbij het fabricageproces nog niet optimaal loopt (de Pentium Pro is een leuk voorbeeld) kan best in de enkele honderden guldens lopen, maar dan is de verkoopprijs ergens in de duizenden guldens.

Een TBird en een Duron zijn om en nabij even duur om te maken. (productiekosten).

Wat betreft dat goud in de procs. Dat werd dus gebruikt om de core aan het leadframe te bevestigen. het gaat echt om een minimale hoeveelheid goud.
De huidige flip-chips hebben dit al niet meer. Die worden ge-flip-chiped >:)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

beter toch, hoe langer het werkt hoe beter het is :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:27

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Hd's gaan stuk
Cdrom's gaan stuk
Fannetjes gaan stuk
Geheugen soms
PRoc soms
Meoderbord vaker

Zoeits is het wel..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Schermen worden vaag
toetsenborden worden goor >:)
netwerkconnectors (notebook) breken af
TFT's verliezen pixels
CD-Roms spatten uit elkaar (AOPEN)
Branders branden niet meer (Philips)
Core's breken af (AMD)
Zooom,klik,zoooom,klik,zooom IBM Deathstar 75GXP

Er is nog wel wat te verbeteren hoor.

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 12:19 schreef nigelator het volgende:
Hd's gaan stuk
Cdrom's gaan stuk
Fannetjes gaan stuk
Geheugen soms
PRoc soms
Meoderbord vaker

Zoeits is het wel..
Allemaal bij jezelf? Ga je wel heel onvoorzichtig met je spul om. ;)

FF denken, ik heb een kapotte monitor gehad (maar dat was een produktiefout) en een kapotte HD... Djeez, da's weinig :)

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 01:11 schreef Duur het volgende:

[..]

Ik heb ooit eens in een computer magazine gelezen van een Amerikaan die er zijn business van had gemaakt van oude computers op te kopen om het goud eruit te halen en hij had een efficiente methode ontwikkeld om dit te doen en hij maakte er goede winst op. Meer weet ik er niet meer van.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 12:14 schreef Metalium- het volgende:
beter toch, hoe langer het werkt hoe beter het is :)
Processors zijn na een jaar of misschien 2 jaar allang weer verouderd... vind je het dan nuttig dat ze 20 jaar mee kunnen gaan :?

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Op woensdag 11 juli 2001 13:05 schreef xDeLiriuMx het volgende:

[..]

Processors zijn na een jaar of misschien 2 jaar allang weer verouderd... vind je het dan nuttig dat ze 20 jaar mee kunnen gaan :?
Dat misschien niet, maar ze kunnen wel degelijk veel langer dienst doen. Mijn tante bv heeft een 486dx2, en voor wat ze wil doen (simpel progje) is dat perfect. :)

.... Ik weet het ook niet

• mph_rbi
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

ik vind dat realtek nic's wel in de categorie 'budget' behoren. Oké ze zijn wel goedkoop, maar na een jaartje 24/7 gruwelijk veel dataverkeer te trekken zijn ze echt dood :(

dus ...

• Kirpeknots
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Mwa. ZO slecht zijn die realtecs nog niet eens. Ik heb hier zelfs nog 8019Sén liggen. Die zijn uit de machines gehaald omdat we 100megabit draaien tegenwoordig.

Mijn freesco thuis draait er ook perfect op. En de Novell drivers voor deze kaartjes zijn heel mooi (Console message bij een cable disconection)

Ik snap niet waarom mensen altijd zo op die realtecs :r .

Verwijderd

mijn hardware gaat de laatste tijd wel snel kapot:

2 voedings :(
1 moederbord maar ik kreeg gelijk een nieuwe DIE beter was :)

dit allemaal in kortetijd :(
die voedings zijn nog het ergst :( want die waren al over de garantie :(

Verwijderd

Wil jij dan een processor die het na een maandje begeeft kopen ?
russische kwaliteit... |:(

• drgnsoul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07-2024
Randapparatuur mag wel wat langer meegaan vind ik... heb er in een paar jaar al een paar monitoren doorheen gejaagd... is niet goedkoop als je steeds een nieuwe moet kopen... vooral als je steeds een groter beeldscherm wil hebben...

Verwijderd

Het enige wat hier kapot is gegaan, is een voeding. Dit was echter na een bezoek van mijn 2 kleine neefjes.... Toen ik de pc aanzette:

KNAL : Yep, goed geraden, voeding stond op 110 Volt :D

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Gisteravond m'n toetsenbord en PS/2 poorten kapot gegaan van m'n P3B-F (zelf opgeblazen?). De allereerste keer dat iets echt stuk is gegaan bij mij. Kon ik vanmorgen weer veel geld uitgeven :( aan USB stuff (maar wel een fijne muis en keyboard :9 )

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02:15
aaargh....
er wordt hier zelfs gedacht dat een cpu uit gesoldeerde transistors bestaat????
een chip is gemaakt van silicium. De productie kosten zijn inderdaad niet zo hoog. grondstoffen zijn niet evenredig duur.

Maar de kwaliteit bepaald wel mede de snelheid. Dacht je dat alle processoren van verschillende snelheden ook daadwerkelijk verschillende ontwerpen zijn?
Je hebt te maken met uitval, en het duurste van alles : R&D

Het ontwerpen van een nieuwe proc is niet makkelijk, kost tijd en dus geld!

Wat vaak gebeurd bij producten is dat ze vlak na de lancering erg duur zijn (vroeger cd spelers, tegenwoordig dvd branders..)
Als de ontwikkelkosten zijn terugverdiend gaat de prijs omlaag ( en omdat concurrenten met vergelijkbare produscten komen)

Aangezien Intel, AMD en andere fabrikanten blijvend moeten blijven ontwikkelen, gaat de prijs dus niet echt heel veel dalen na een tijdje, omdat ze dan al te verouderd zijn.
Dat is ook de reden dat ze budget producten op de markt brengen (duron, celeron). om de onderkant van het marktsegment te bedienen.

Dat zie je ook bij andere producten zoals videokaarten. 2 videokaarten die bijna hetzelfde zijn, maar bij het budget model zijn er dan features uit gesloopt.

Het geld moet ergens vandaan komen. Er zijn altijd mensen die voorop willen lopen en die betalen er dan flink voor.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Stoffel
  • Laatst online: 25-05 17:40

Stoffel

Engineering the impossible

Op woensdag 11 juli 2001 20:25 schreef sanderb het volgende:
Dat zie je ook bij andere producten zoals videokaarten. 2 videokaarten die bijna hetzelfde zijn, maar bij het budget model zijn er dan features uit gesloopt.
En dan krijg je van die Geforce => Quadro en promise ATA100 => Fastrak100 tweaks... :)

Verwijderd

Wat ASMIT zegt klopt wel ongeveer.

Mechanische dingen (HD, CD-rom/r-rw, fans ed) gaan vrij snel stuk, die kunnen gewoon een aantal malen draaien (simpel gezegd). Electrische dingen (mits goed gekoeld) gaan veel langer mee, je krijgt niet voor niets 5-10 jaar garantie op proc, mobo, geheugen en kaarten.

Duurzaamheid wordt verhoogd door research. De kosten van duurzaamheid wordt bepaald door researchkosten en nauwelijks door productiekosten. En als er veel verkocht van wordt dan vallen die researchkosten per product ook heel erg mee.

Als duurzaamheid minder wordt gaan er ook meer producten kapot binnen de garantie periode. Die service kost eveneens geld, vaak veel geld in verhouding met de productiekosten. Bovendien vind niemand het leuk als hij zijn moederbord uit en later weer in zijn kast te moeten schroeven en dan een maand niet te kunnen computeren. Met kwaliteit win je klanten. Waarom zijn asus en msi zo populair en lama ;) niet, terwijl die 100 piek goedkoper zijn ?

Zolang researchkosten per product laag zijn is het gewoon niet rendabel om op kwaliteit te bezuinigen.

• ppl
  • Niet online

ppl

Als je hardware van mindere kwaliteit gaat maken heb je dus ook minder tevreden klanten, aangezien die hardware eerder mankementen vertoont dan goed kwaliteits spul. Met mankementen bedoel ik dus kleine bugs waardoor de boel minder stabiel is maar ook dingen zoals losse contacten omdat die niet goed zijn gesoldeerd.
Heb dus liever een hoge kwaliteit en de bedrijven ook want dan hebben ze tevreden klanten en die zullen weer terug komen, het gaat dus om de centen.
Levensduur van de producten mogen wel korter omdat ze na een paar jaar toch al vervangen worden voor nieuwere, een lange levensduur is dus eigenlijk verspilling. Maar hoe zorg je er dan voor dat een product ipv 20 maar 5 jaar meegaat? Denk dat je dan uiteindelijk nog hoger uitkomt qua kosten dan wanneer je het niet zou veranderen, er moet nu immers meer tijd en geld in R&D worden gestoken en tijd kost ook geld. Na een bepaald periode zal dit dan wel niet meer gelden, maar das dan wel enkele decennia's.

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

m'n quantum bigfoot van 4 Gig is al 3 of 4 keer overleden. Kreeg in windows ineens een BSOD met de melding: "Geen diskette in station C:" dan ga je toch denken, dit is niet goed.

Verder een paar fannetjes versleten.

Alleen die 486 van 6 jaar oud draait nog steeds alleen niet 24/7 maar daar wil ik m wel voor in gaan zetten

En een keer een hp deskjet 540 :? waar iets in vast was gelopen maakte nogal rauwe geluiden.

Waren de huidige computers maar zo oerdegelijk als de wasmachines van 20 jaar terug

• Leon
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

|:( waarom zou je iets van mindere kwaliteit gaan maken :?
Ik weet dat de meningen hierover verdeeld zijn zoals iedereen kan zien in dit draadje maar dit is dus echt onzin he... :(

Ik zie het net zoals bij auto's daar heb je ook merken die " mindere" auto's maken :)
Alleen heb je bij de pc markt gewoon de overheersing van intel/AMD :)
(Zeg niet dat cyrix en zo slecht zijn maar echt goed zijn ze nou ook weer niet... :P)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Op woensdag 11 juli 2001 13:22 schreef Phizer het volgende:
Wil jij dan een processor die het na een maandje begeeft kopen ?
russische kwaliteit... |:(
Russische apparaten enz. zijn meestal van betere kwaliteit dan die rommel die wij gebruiken.

• Leon
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

Op donderdag 12 juli 2001 16:08 schreef Fl3xx het volgende:

[..]

Russische apparaten enz. zijn meestal van betere kwaliteit dan die rommel die wij gebruiken.
Moet toegeven van wel... :)
Russische dingen zijn minder complex dan bijv. amerikaanse dingen en ook een stuk degelijker omdat ze zo simpel in elkaar zitten... :P

Eeuwige n00b

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
vreemd genoeg is er bij mij onderhand nog nooit wat kapot gegaan
tja een goedkope scanner, en een toetsenbord (frisdrank)

over het algemeen is de hardware die ik gekocht heb dus zeer goed

en dat terwijl ik er om bekend sta altijd vrij grof met spullen om te gaan

• Jaak
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

Jaak

je zou versteld staan hoeveel hardware kapot gaat door een ondermaatse voeding van slechte kwaliteit, en door die paar piek die bespaard wordt op ventilatortjes van slechte kwaliteit.

je wil toch een stabiele machine?
het hangt allemaal samen.
ga je lekker 20 tot 50 piek besparen en zo een FL 1500 (of duurder) machine om zeep helpen.. Mij niet gezien.
Jaak

Er is altijd wel iets over het hoofd gezien.

• mvt
  • Laatst online: 19-07 10:56

mvt

ja ik ja

Ik heb ooit bij Top Gear (autoprogramma op BBC) een leuke test gezien met eigenlijk hetzelfde idee erachter.

Waarom zou je een auto kopen die (tegen de) 300 km/u gaat als je toch maar 120 km/u mag rijden?

Testvergelijk 30/40 jaar auto Ford tegenover Porsche 911. De Ford liep exact 120 km/uur. Toen deden ze een aantal rijtesten, zoals rechuitstabiliteit, bochtengedrag, etc. Conclusie, de Porsche is veel duurder en je mag toch alleen in Duitsland en op het circuit voluit rijden, maar in dagelijks gebruik is hij veel veiliger omdat hij ontworpen om veel meer aan te kunnen en is daarom bij normaal gebruik niet kapot te krijgen (boompje koppen daarbuiten gelaten).
Maar ook, qals je betrouwbaarheids testen van allerlei landen ziet staan qua betrouwbaarheid altijd de japanners op 1, behalve bij 9 jaar en ouder, daar staat de 911 bovenaan.

Wat ik hier mee wil zeggen, je betaald wel wat meer, maar je koopt er wel een brok betrouwbaarheid bij die je ook na jaren kan doorgeven aan iemand die minder behoeftes heeft op pc gebied (linux router bijvoorbeeld). En het duurdere materiaal, zoals er al verteld, er is goud geld te verdienen met recycling.

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Op het lijstje dode hardware staat bij mij:

4 muizen
2 toetsenborden
1 geluidskaart van Creative
1 Quantum Trailblazer 412 MB
1 Quantum Fireball 1.2 GiG
2 monitoren
1 printer
1 pentium100
geheugen

Dus alles gaat wel zo'n beetje kapot maar het meeste geeft gewoon de geest door slijtage bij mij. De pentium100 is dood gegaan doordat ik er zelf teveel mee zat te klooien.

Ik vind de stelling dat de hardware wel wat goedkoper mag zijn en dan minder lang meegaan echt onzinnig. Ik recycle zoals de meeste mensen hier oude hardware in andere systeempjes. Heb nu een laptop HD in een pentium100 PC hangen bijvoorbeeld. Alles wat nog werkt komt OF op de plank te liggen voor als je het een keer zou kunnen gebruiken of het gaat in een tweede (3e, 4e) systeempje.
Processors etc zijn zo duur vanwege de ontwikkelingskosten en natuurlijk die kapitale machines die de boel in elkaar draaien. Zodra je hardware koopt waarvan over het algemeen bekend is dat de fabrikant kwaliteit levert ben je duurder uit maar gaat het ook langer mee (gemiddeld genomen).
Denk dat tegenwoordig de meeste hardware de geest geeft door verkeerd gebruik...

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Zie m'n sign :( Om mij mocht 'ie het wel langer volhouden dan dik anderhalf jaar.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
je moet toch wat mee geven aan je kinderen :o

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

pfff (te) goede kwaliteit he?

Bij hjet slopen van 368-ers enzo hebben we de computer gesloopt toen hij aanstond! Jaja da's leuk, met een schroevendraaier het moederbord doorboren... Eerst gaat windows (3.11) een beetje haperen en dan valt het beeld weg...

Nouja leuk experiment!

Heeft alleen niet echt veel met het topic te maken...

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 17-08 08:26
Ach ja het gaat lang mee. Ik heb zelf 2 isa netwerkkaartjes besteld, ik ga het netwerk uitbreiden met een 486- dx/2- 100 Mhz (als internetrouter) en (als het lukt) een 386 (siemens). Handig voor eeuwenoude spelletjes. Dus ja, hardware van tegenwoordig gaat lang mee.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1