Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nextcloud + Freenas in 2 seperate VM's

Pagina: 1
Acties:

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-11 12:07
Tweakers!

Enige tijd geleden heb ik een thuisserver opgezet met esxi en een aantal VM's draaiende met grote tevredenheid!
Een daarvan is een Freenas VM voor mijn data opslag, hier staan eigenlijk al mijn bestanden op.

Daarnaast heb ik een VM met de recentste ubuntu LTS en daarop draai ik een aantal zaken als plex en home-assistent. Daarnaast dacht ik dat het een goede aanvulling zou zijn om een nextcloud op te zetten.

Voor Plex had ik reeds de freenas gemount zodat die bij de bestanden kon en zodoende bestonden die paths al. Echter loop ik tegen het volgende probleem aan: Nextcloud draait onder user root en de die heeft geen machtiging tot de schrijven in de map en mist dan ook de .ocdata file. Deze handmatig aangemaakt echter aanhoudend het probleem dat hij geen schrijfrechten heeft.

Nou vroeg ik mij af hoe ik dit kan tackelen dat freenas bij mijn reeds bestaande data kan? De files op mijn freenas hebben user 1001 en ik kan niet een map 'chownen' zodat ik rechten krijg (ik weet, zou ook heel onverstandig zijn).

Zijn hier workarounds voor om dit op te lossen? Ben zelf geen ICT expert en slechts een enthousiaste hobbyist :)

Thanks in advance!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nextcloud onder een andere user draaien?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wouser
Wat zou dat veranderen? Root heeft de meeste rechten toch? Of de user gelijk maken aan 1001?

Excuus als dit een domme vraag is, hier mis ik een stukje kennis :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je draait Nextcloud dan onder een user in Ubuntu die dezelfde uid heeft als een user in je FreeNAS VM met de juiste rechten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• wouser
Awesome! Dit ga ik proberen, thanks!

• wouser
Na enig speurwerk zit ik nog met de vraag: Hoe verander ik de user van een snap? Weet iemand hier een antwoord op?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blijf je met je vraag even in een enkel topic? In Snaps, welke user? heb je deze vraag al gesteld. Doe dat eens bij Google en je hebt al je antwoord.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1