Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade moederbord, RAM geheugen en processor

Pagina: 1
Acties:

• RikN89
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09-2024
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nieuwe CPU, RAM geheugen en moederbord: 400 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb een SSD, HDD, en een R9 270x videokaart die ik meeneem (de 270x vervang ik later).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zie hierboven

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, bang for buck is het belangrijkste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Makkelijk te upgraden in de toekomst

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Ik had zelf in gedachten:

-AMD Ryzen 5 1600 processor
-Corsair Vengeance 2 x 8 GB (16GB) 2400 Mhz C16 DDR4
-ASRock A320M-DGS

Nu vraag ik me af of dit relatief goedkope moederbord geen beperkingen oplevert in de toekomst als ik een onderdeel wil vervangen, en vraag ik me af of alle onderdelen goed met elkaar passen in een systeem.

Eventuele suggesties zijn welkom!

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:20
Ff nieuwsgierig :)

Wat heb je nu voor een CPU in je pc zitten?

Verder is het ook erg handig om merk en type voeding door te geven.

• RikN89
Dit is mijn huidige systeem:

Seasonic S12II-Bronze 520W
AMD Athlon X4 760K Black Edition, 3.8GHz, FM2, Box
Cooler Master N300, Midi-Tower, 2xUSB 2.0, 1xUSB 3
Gigabyte GV-R927XOC-2GD, R9 270X, 2GB, GDDR5, PCI-
Gigabyte GA-F2A88X-D3H

Verder 8gb aan RAM.

Ik weet al dat ik met mijn huidige moederbord weinig meer kan, vandaar dat ik de hele zooi eruit wil gooien (behalve voeding, SSD en HDD).

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja GPU wisselen is geen probleem, RAM wel want je hebt maar twee slots. Ook weinig USB poorten. CPU wisselen is een gok. AM4 blijft in ieder geval tot 2020, maar de moederbord fabrikanten zullen niet verplicht zijn om al hun bordjes te blijven ondersteunen voor nieuwe CPU's.

Ik ben zelf liever van iets meer investeren zodat je het de eerste keer ook goed doet. Daarnaast zijn de RAM prijzen gewoon belachelijk. Ik zie niet hoe je het binnen de €400 wil gaan redden met 16GB RAM. Ik zou dus nu 8GB pakken en een beter bordje, en dan later er nog 8GB bijzetten. Zo lang je die oude GPU gebruikt, zal RAM ook echt geen probleem zijn. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1ASRock A320M Pro4€ 68,85€ 68,85
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,75

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RikN89
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:30:
Tja GPU wisselen is geen probleem, RAM wel want je hebt maar twee slots. Ook weinig USB poorten. CPU wisselen is een gok. AM4 blijft in ieder geval tot 2020, maar de moederbord fabrikanten zullen niet verplicht zijn om al hun bordjes te blijven ondersteunen voor nieuwe CPU's.

Ik ben zelf liever van iets meer investeren zodat je het de eerste keer ook goed doet. Daarnaast zijn de RAM prijzen gewoon belachelijk. Ik zie niet hoe je het binnen de €400 wil gaan redden met 16GB RAM. Ik zou dus nu 8GB pakken en een beter bordje, en dan later er nog 8GB bijzetten. Zo lang je die oude GPU gebruikt, zal RAM ook echt geen probleem zijn. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 200,95€ 200,95
1ASRock A320M Pro4€ 68,85€ 68,85
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,75
Dank voor je advies. Kan ik met de huidige voeding ook vooruit denk je?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RikN89 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 12:53:
[...]

Dank voor je advies. Kan ik met de huidige voeding ook vooruit denk je?
Zelf ook jaren die voeding gehad en het is gewoon een goede die je eventueel kan gebruiken totdat die kapot gaat. Ze gaan in ieder geval makkelijk 5 jaar mee. Ik zou nog eens kijken als je voor een GPU upgrade gaat. Daarvoor zou ik even wachten totdat Vega 11, waarschijnlijk volgend jaar verschijnt. Zou een mooie upgrade kunnen zijn. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• RikN89
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:01:
[...]

Zelf ook jaren die voeding gehad en het is gewoon een goede die je eventueel kan gebruiken totdat die kapot gaat. Ze gaan in ieder geval makkelijk 5 jaar mee. Ik zou nog eens kijken als je voor een GPU upgrade gaat. Daarvoor zou ik even wachten totdat Vega 11, waarschijnlijk volgend jaar verschijnt. Zou een mooie upgrade kunnen zijn. :)
Ik zat er ook aan te denken om een 2e hands GTX 970 te halen. Is dit een goede optie en kan dit nog vooruit? (ik hoef niet alles op max graphics te spelen).

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RikN89 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:16:
[...]

Ik zat er ook aan te denken om een 2e hands GTX 970 te halen. Is dit een goede optie en kan dit nog vooruit? (ik hoef niet alles op max graphics te spelen).
Niks mis met een GTX 970, hoewel ze nu tweedehands toch redelijk aan de prijs zijn. Ik zou eerder naar een tweedehands R9 290 gaan kijken. ;)

• RikN89
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:38:
[...]

Niks mis met een GTX 970, hoewel ze nu tweedehands toch redelijk aan de prijs zijn. Ik zou eerder naar een tweedehands R9 290 gaan kijken. ;)
Aha :) Ik heb deze inderdaad ook bekeken maar zag dat ie fors meer stroom verbruikte. Geen idee of mijn voeding dit aankan. Is er ergens wellicht een tool die kan inschatten op hoeveel verbruik je met je huidige setup zit?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RikN89 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:33:
[...]

Aha :) Ik heb deze inderdaad ook bekeken maar zag dat ie fors meer stroom verbruikte. Geen idee of mijn voeding dit aankan. Is er ergens wellicht een tool die kan inschatten op hoeveel verbruik je met je huidige setup zit?
Je voeding zou die gewoon aan moeten kunnen. Het is een kwaliteitsvoeding met 2x6+2 pin connectoren, dus dat is het probleem niet. Het probleem is dat de meeste GTX970's tussen de €180 en €200 kosten, en dat is eigenlijk te veel. De 970 zit tussen de GTX1060 3GB en 6GB in qua prestaties, en voor het bedrag dat je nu moet betalen zou ik liever wachten.

De RX570 en RX580 zijn ook weer leverbaar en beginnen in prijs te zakken. De RX570 4GB hoort eigenlijk rond de €200-€220 te zitten en is dan een betere koop dan de GTX1060 3GB of een GTX970. Dan verwacht ik begin volgend jaar Vega 11, waar ik de cut down ook rond de €200 verwacht. Ik zou daar eerder op gaan wachten, of voor maximaal €150 een R9 290 kopen. :)

Pagina: 1