Welk formaat gebruiken radiostations via de kabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10 15:22
Klinkt misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik zou wel eens willen weten op wat voor formaat de Nederlandse radiozenders uitzenden via de kabel.

Tv en Internet zijn digitaal, maar is het radio signaal dat ook?

Ik verzamel al mijn muziek namelijk lossless (in FLAC formaat) en af en toe komen er wel eens nummers voor bij op mijn favoriete radiostation JoyRadio die ik nog niet heb. Het leek me dan ideaal om tijdens verzoekjes, die ze regelmatig aannemen een nummer te kunnen opnemen, in PCM Wav formaat uiteraard en later om te zetten naar FLAC.

Weten jullie ook of radio station gebruik maken van het mp3 formaat via de kabel?
Zo ja, dan zou dat zonde zijn.

Google geeft weinig zinvolle antwoorden op deze specifieke vraag.
Ik heb tevens een mailtje gestuurd naar JoyRadio met dezelfde vraag.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-10 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoezo zonde? Er gaat over FM meer verloren dan een goed mp3tje.
Vziw is FM vergelijkbaar met 96kbps.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2017 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb het niet over FM (via de ether), maar over de kabel. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 14-11-2017 08:34 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:33:
Ik heb het niet over FM, maar over de kabel. :)
Nog steeds fm :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:33:
Ik heb het niet over FM, maar over de kabel. :)
Bedoel je het Radio signaal wat in het DVB-C signaal zit of het FM-signaal op de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Via het zelfde kastje waar ook je internet en tv uit de muur komt. Daar heb je 3 coax aansluitingen. Eentje voor de tv, eentje voor internet en eentje voor de radio.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als ik de stream van Joy open in VLC, krijg ik als codec-metadata het volgende mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jHhxruQZT78NLHYdgou9xycN/full.jpg

En dat is dus digitaal; daar wil je (waarschijnlijk) geen opname van maken want het is grofweg 30% minder goede kwaliteit dan een standaard audio-CD die voor 5 Euro gedrukt/verkocht wordt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:36:
Via het zelfde kastje waar ook je internet en tv uit de muur komt. Daar heb je 3 coax aansluitingen. Eentje voor de tv, eentje voor internet en eentje voor de radio.
Over die kabel gaat gewoon FM (radio), net als VHF en UHF (tv). Dat zijn analoge signalen. Over die zelfde kabel komt ook een digitaal signaal binnen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:36:
Pffff... Zowel een internet radio stream, FM als DVB-C signaal komt hieruit... Je zegt nog steeds niets waar we mee kunnen helpen.

FM zegt iets over de modulatie techniek van het signaal niets over het medium waarover het verzonden wordt.

Ontvang je de radio via een digitale televisie ontvanger, FM-radio of via internet? Wees zo duidelijk mogelijk in welke apparatuur je gebruikt en wat je bedoeld. Wij kunnen niet raden en gokken wat je gebruikt en ermee wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
MediaZoo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:39:
Pffff... Zowel een internet radio stream, FM als DVB-C signaal komt hieruit... Je zegt nog steeds niets waar we mee kunnen helpen.
Dat weet ik niet, dat vraag ik hier ook, welk formaat komt er uit de aparte audio coax aansluiting voor wat betreft de radiozenders. Dat jullie beginnen te praten over de ether en via internetstreaming staat daar los van. Mijn vraag is heel duidelijk wat dat betreft. En wat voor ontvangst middelen ik gebruik is even niet relevant. Mocht het zo zijn dat de radiostations digitaal lossless uitzenden dan is het aan mij om uit te vogelen hoe ik dat signaal lossless naar mijn pc kan krijgen.

[ Voor 80% gewijzigd door Snowwie op 14-11-2017 08:57 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 09-10 11:44
Tv en Internet zijn digitaal, maar is het radio signaal dat ook?
Volgens mij hangt dat af van jouw provider, dus het bedrijf wat het signaal op de kabel zet.
Ik heb zelf XS4ALL glasvezel en dan kan ik alleen radio luisteren via de settop box, het signaal komt dus eigenlijk binnen zoals een TV kanaal. Dat is allemaal digitaal dus bij mij.

Als je COAX kabel gebruikt, bv van Ziggo, dan heb je volgens mij nog een ouderwets analoog signaal op de kabel staan. Als jouw FM tuner direct radiozenders ontvangt vanaf de kabel dan is dat een analoog signaal.
Je hebt geen settop box nodig om de zenders te beluisteren.

Ik heb geen idee of er kabel providers zijn in Nederland die digitale radio signalen over de kabel leveren. Volgens mij wordt DAB (voor digitale radio door de lucht) niet toegepast op de kabel.
Bestaat dus wel min of meer zoals bij glasvezel dus via de settop box.

Je noemt mp3, aangezien het bij radio om een "stream" gaat noemen we het geen mp3 maar de principes om de datastroom (lossy) te comprimeren is wel min of meer hetzelfde. De meeste mensen kunnen geen verschil horen tussen een 192 kbit/s mp3 (of soortgelijk) gecomprimeerde muziek en losless (zoals FLAC) dus je mag ervan uit gaan dat de providers daar dan ook geen extra ruimte (voor de data) kwijt aan willen. Door de compressie passer er meer kanalen in een bepaalde frequentieband en meer kanalen verkoopt en brengt dus meer geld op dan "losless" (wat veel mensen toch niet snappen).

Voor de FM wordt/werd compressie toegepast (zacht wat harder en hard wat zachter) om het FM signaal eenigszins "binnen de perrken" te houden. Je hoort dit eigenlijk alleen bij zeer dynamische muziek zoals Klassieke muziek. Ik heb geen idee of ze dit nog toepassen op een eventueel digitaal binnenkomend radiosignaal (ik zou het eens moeten beluisteren) en dan heb je al aanzienlijk meer kwaliteitsverlies te pakken dan MP3 vs FLAC in mijn opinie.

[ Voor 40% gewijzigd door peterpv op 14-11-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
peterpv schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:40:
Als je COAX kabel gebruikt, bv van Ziggo, dan heb je volgens mij nog een ouderwets analoog signaal op de kabel staan. Als jouw FM tuner direct radiozenders ontvangt vanaf de kabel dan is dat een analoog signaal.
Je hebt geen settop box nodig om de zenders te beluisteren.p.
Dat klopt, ik heb momenteel de coax kabel gewoon aangesloten op een stereo toren die de zenders ten gehore brengt. Dat is gewoon analoog. Maar ja, niet zo lang geleden had je ook analoge en digitale tv samen op de kabel. Ziggo heeft analoge tv afgeschaft, bij mijn vader in Veendam bestaat het analoge tv signaal nog wel op het netwerk, naast het digitale. Wie zegt dat naast het analoge audio signaal er geen digitale audio signaal bestaat? Ik kan op mijn tv ook audio zenders aanklikken, die zitten dan op de kanalen 900 of hoger.
Je noemt mp3, aangezien het bij radio om een "stream" gaat noemen we het geen mp3 maar de principes om de datastroom (lossy) te comprimeren is wel min of meer hetzelfde. De meeste mensen kunnen geen verschil horen tussen een 192 kbit/s mp3 (of soortgelijk) gecomprimeerde muziek en losless (zoals FLAC) dus je mag ervan uit gaan dat de providers daar dan ook geen extra ruimte (voor de data) kwijt aan willen. Door de compressie passer er meer kanalen in een bepaalde frequentieband en meer kanalen verkoopt.
Daar ben ik ook bang voor. Om dezelfde reden heb je ook geen lossless muziek op YouTube.

Laat ik het zo zeggen, ik wil heel graag een specifiek nummer hebben, in FLAC formaat, dat ik maar niet kan vinden. En ik vind het zo belabberd om een heel album te moeten kopen om enkel dat nummer. Stiekem had ik gehoopt dat JoyRadio lossless uitzend en bij verzoekjes ik het muziek (voor persoonlijk gebruik uiteraard) kon opnemen.

[ Voor 9% gewijzigd door Snowwie op 14-11-2017 08:51 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MediaZoo
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:39:
[...]

Dat weet ik niet, dat vraag ik hier ook, welk formaat komt er uit de [u]aparte audio coax[/b] aansluiting voor wat betreft de radiozenders. Dat jullie beginnen te praten over de ether en via internetstreaming staat daar los van. Mijn vraag is heel duidelijk wat dat betreft. En wat voor ontvangst middelen ik gebruik is even niet relevant. Mocht het zo zijn dat de radiostations digitaal lossless uitzenden dan is het aan mij om uit te vogelen hoe ik dat signaal lossless naar mijn pc kan krijgen.
Kabel heeft geen audio coax uitgang.

Op de kabel van Ziggo vindt je de volgende signalen:

- Docsis Upstream
- FM
- Analoge TV
- Docsis Downstream
- DVB-C (Combinatie van Digitale TV (SD/HD), Digitale Radio)

Kabel is hierin net als de Ether het medium. Of je FM-signaal nu over coax, de ether, glasvezel stuurt maakt niet uit. FM-signaal is en blijft FM-signaal.

FM-signaal is analoog signaal wat alleen geluid bevat. Er is daar niets digitaals aan en zal ook niet digitaal worden.

Alleen de radio kanalen via de DVB-C streams zijn digitaal.

En als je niet aangeeft welke middelen je gebruikt en wat je doel is is dit gehele topic waardeloos. Je gooit technieken door elkaar en snapt totaal niet hoe de techniek werkt. We willen je opweg helpen de techniek te begrijpen, maar wij willen dan wel begrijpen wat je gebruikt en wilt bereiken.

Het gebruik van een FM-radio geeft een geheel ander resultaat als een interne DVB-C tuner in een PC.
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:48:
[...]

Dat klopt, ik heb momenteel de coax kabel gewoon aangesloten op een stereo toren die de zenders ten gehore brengt. Dat is gewoon analoog. Maar ja, niet zo lang geleden had je ook analoge en digitale tv samen op de kabel. Ziggo heeft analoge tv afgeschaft, bij mijn vader in Veendam bestaat het analoge tv signaal nog wel op het netwerk, naast het digitale. Wie zegt dat naast het analoge audio signaal er geen digitale audio signaal bestaat? Ik kan op mijn tv ook audio zenders aanklikken, die zitten dan op de kanalen 900 of hoger.
Ziggo heeft gewoon nog analoge TV. Dit is nog lang niet afgeschaft bij Ziggo. Veendam heeft dan ook geen Ziggo maar zijn eigen lokale aanbieder.

De digitale radio zenders zitten zoals eerder aangegeven in het DVB-C signaal net als de SD/HD zenders. Deze worden niet "apart" op de kabel doorgegeven.

[ Voor 28% gewijzigd door MediaZoo op 14-11-2017 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Laatst online: 09-10 11:44
Kabel heeft geen audio coax uitgang.
Het lijkt misschien wel zo omdat er maar één kabel je huis binnen komt met digitale TV+ internet, analoog TV en analoog radio allemaal samen op één kabel.

Dat signaal kan dan gesplitst worden in frequentiebanden en dan heb je dus een COAX aansluiting met alleen een FM radio signaal.

Dus ik begrijp de verwarring wel als je niet begrijpt hoe het werkt. :)

[ Voor 84% gewijzigd door peterpv op 14-11-2017 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
[b]MediaZoo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:52:
FM-signaal is analoog signaal wat alleen geluid bevat. Er is daar niets digitaals aan en zal ook niet digitaal worden.
Het had toch gekund? We ontvangen ook full HD digitale tv via dezelfde kabel, dat via een decoder wordt gedecodeerd. Internet komt ook via de kabel binnen en wordt ook 'digitaal' gemaakt via een modem. Is het niet een klein beetje gek om te bedenken of zoiets ook met een audio signaal kan? Gezien het feit dat een audiostream (zelfs lossless) veel minder bandbreedte in beslag neemt dan TV of internet signalen. Ik bedoel, als ik al met 300Mbit via de kabel kan downloaden, dan is een lossless audio signaal, uitgaande van een wav file dat bv. 40MB is en 4 minuten duurt, gecomprimeerd wordt naar een flac file van bv. 20MB, per 4 minuten dan praat je over een datastream van 83kilobyte/s. Dat is toch een lachertje?
Ziggo heeft gewoon nog analoge TV. Dit is nog lang niet afgeschaft bij Ziggo. Veendam heeft dan ook geen Ziggo maar zijn eigen lokale aanbieder.
Volgens mij had Ziggo het een paar jaar geleden afgeschaft, ik heb geen analoge tv meer.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:27

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, het is zoals hier al vaak vermeld: een complete keten. Je hebt het over een kastje, maar je bent niet heel specifiek.

De meest gangbare, klassieke form is gewoon ruwe FM (frequentie modulatie) audio. Geen codec, niks digitaals, gewoon analoog. En ja, hoewel je denkt: 'da's toch ether' -- nee, dat gaat gewoon ook over de kabel.

Ga je digitaal, als in, je "kastje", zeg maar een Ziggo Box, of een CAM module, dan pak je eigenlijk DVB-C. En dan wordt het verhaal complex. Je praat dan namelijk ineens over digitaal. En niet elke zender gaat op dezelfde manier. Ter vergelijking: Nederland 1-2-3 zijn bij Ziggo vaak 10mbit MP4/H264 streams met AAC audio... er zijn echter ook zenders die MPEG-2 zijn met MP3 audio

Een radiozender digitaal is feitelijk hetzelfde als een digitale TV zender. Zei het dat het beeld component uiteraard niet meegenomen is. Het gevolg: een zender met alleen een audio stream & metadata. De vraag, wat voor codec zit daar in, is dan complex. Uiteraard kan je met veel kastjes (vaak genoeg op info drukken) daar wat van zien. Feitelijk zouden ze er rauwe PCM/DTS in kunnen rammen!

Dit alles beantwoord je vraag niet, steker nog, mogelijk heb je meer vragen, maar tsja... het is wel de manier om er achter te komen. FM = FM, zélfs over kabel. DVB-C radio? Dan is het een kwestie van zelf onderzoeken.

Overigens, als het over capturen gaat, hoop ik dat je uiteraard toestemming hebt. Maar zelfs dan, en daarom riep ik al: "het is een keten", gaat het geluid voor het bij jou uit de speakers komt door een hoop handen. Mogelijk speelt de DJ het af van een 128kbit MP3-bron, gaat het daarna naar een service provider uplink die het transcode, waarna het bij de providers terecht komt die het weer transcoden, en het dan uiteindelijk bij jou binnen dumpen... misschien zelfs meer stappen/transcodes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Umbrah schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:04:
Overigens, als het over capturen gaat, hoop ik dat je uiteraard toestemming hebt.
Hadden we vroeger ook toestemming nodig om met de videorecorder van tv op te nemen voor later gebruik :?

:)

Het is denk ik wel duidelijk, radiostations zenden hoogstwaarschijnlijk niet lossless uit, dus dat maakt discussiëren hier in dit topic verder overbodig. Dat ik de algehele techniek hierachter niet volledig begrijp maakt het misschien juist wat moeilijker, omdat sommigen zich hier blijkbaar lichtelijk aan ergeren.

Ik kijk wel even of ik die cd kan vinden. Ga vanmiddag sowieso naar Delfzijl, dus wip ik ook even langs Appingedam langs de kringloop winkel, daar hebben ze honderden cd's liggen, duzzzzzzzzzz... :9~

[ Voor 13% gewijzigd door Snowwie op 14-11-2017 09:24 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Dat weet ik niet, dat vraag ik hier ook, welk formaat komt er uit de aparte audio coax aansluiting voor wat betreft de radiozenders. Dat jullie beginnen te praten over de ether en via internetstreaming staat daar los van. Mijn vraag is heel duidelijk wat dat betreft. En wat voor ontvangst middelen ik gebruik is even niet relevant. Mocht het zo zijn dat de radiostations digitaal lossless uitzenden dan is het aan mij om uit te vogelen hoe ik dat signaal lossless naar mijn pc kan krijgen.
Er is geen appart audio coax.

Er komt 1 kabel binnen, dat is je AOP. Daar komt gewoon alles op binnen. Dat men ooit gekozen heeft om male/female connectoren om te draaien voor radio en tv, maakt dus niks uit.

FM is FM. OF dat nu gaat via de kabel, of via de ether. Via de kabel is dat een stuk stabieler natuurlijk, en je ontvangt daar ook meer zenders op. Via de ether is het bereik gewoon minder.

WiFi of een UTP kabel. 100 meter UTP of 100 meter WiFi. Dat eerste werkt prima, dat 2de alleen bij een Free Line of Sight.

Wat het station dus uitzend, is wat er bij jouw binnenkomt. Het is analoog, dus geen compressie, geen codecs, nada.
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:23:
[...]

Hadden we vroeger ook toestemming nodig om met de videorecorder van tv op te nemen voor later gebruik :?

:)

[..]
Inderdaad :Y En daarom betalen we voor media-dragers dus die thuiskopieheffing. Wat je ontvangt mag je opslaan, daar is immers bij de kassa voor betaalt.

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 14-11-2017 09:29 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er IS ook digitale radio, net zoals digitale TV. Dat is wat ze proberen uit te leggen. Maar dat gaat dus <ook> via je decoder. Een normale ziggo decoder kan je ook op "radio" zetten, et voila, daar komt het digitale signaal uit. Maar lossless of beter dan de internetstream zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even uit mijn hoofd tappen de meeste kabelaars de stream direct van de website van de radiozender af. Voor de NLse zenders iig aangezien die allemaal door npo.nl aangeleverd worden (geldt ook voor een hoop commerciele zenders). Dat wordt vervolgens naar FM gemoduleerd en op de kabel gezet, en dat vang jij met je analoge tuner vercolgens op :)
Voor de streams van andere zenders werkt het vziw eigenlijk net zo. Is volledig digitaal totdat het op de kabel gezet wordt.

Digitale radio is simpelweg het omzetten van de webstream naar een and digitaal formaat zodat je DVB-C (of settop van je glasvezel) kastje er iets mee kan. Daarom heb je ook beeld als je digitale radio luistert - al is dat vaak een simpele equalizer of gewoon een al dan niet bewegende achtergrond.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het wordt hier gezegd dat je geen verschil hoort tussen 192kbit/s mp3 en FLAC.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, met een (degelijke) klasse A versterker en goede luidsprekers kun je wel degelijk het verschil horen. Op mijn set hoor ik wel degelijk het verschil tussen FLAC en mp3. Kijk heb je gewoon een klasse B versterker met boomboxen van een of andere cheap ass B-merk dan heb je ook niets aan lossless muziek.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

FLAC is een formaat waar geen data verloren gaat. Bij mp3 is dat wel het geval. Als je van dat MP3'tje van 192kbit een FLAC maakt, dan klinken ze het zelfde.

Je kan een 96kbit mono mp3 dus ook omzetten naar een 320mps stereo. Enige verschil is dat het laatste bestand groter is, de kwaliteit wordt niet in eens beter. Dat heb je de kwaliteit van 96kbit in een 320kbit mp3.

Als je een 10x10 pixel plaatje vergroot naar 1024 x 1024, krijg je ook niet meer detail ;)

Dus, vraag het radio station in welk formaat hun het hebben op harddisk. En dat is wat je hoort via de kabel of de ether. In de studio komt er gewoon analoog geluid uit, wat dan de ether of de kabel op gaat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Zoals @MAX3400 al aangaf, de stream van JoyRadio is op 192kbit/s, duidelijk mp3 formaat dus.

Die hebben daar gewoon een computer draaien die willekeurig nummers pakt, want zoals nu ook, draait het op programma 90's at 9. Dus jaren 90 muziek tussen 9:00 en 10:00 uur, maar geen DJ. Dat gaat allemaal automagisch met wellicht 1 persoon die de boel in de gaten houd.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

Croga

The Unreasonable Man

RaZ schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:41:
Dus, vraag het radio station in welk formaat hun het hebben op harddisk. En dat is wat je hoort via de kabel of de ether. In de studio komt er gewoon analoog geluid uit, wat dan de ether of de kabel op gaat.
Nope.
Onafhankelijk van hoe het radio station zijn muziek op de harde schijf heeft staan, dat is niet wat je hoort via de kabel of de ether. Daar zit nog de FM tussen, de ontvanger en die geven beiden nog wat extra verlies.

In de tijd dat MP3 nog echt gangbaar was (zo'n 10 jaar geleden) hebben we bij een lokaal radiostation in Eindhoven hier tests mee uitgevoerd. Eerst met een topklasse audio set. Van de 50 man (allemaal werkzaam voor de radio, 10 met een absoluut gehoor) was er niemand die (significant) verschil hoorde tussen FLAC en 192Kbps MP3, als het gaat om pop muziek. Voor klassieke muziek was 256Kbps nodig om geen verschil meer te horen.

Zodra we echter FM er tussen zetten was zelfs 128Kbps onherkenbaar van FLAC. En zelfs op 128Kbps was het absolute gehoor nodig om dit verschil te bemerken.

Bottom line:
- FLAC is nuttig voor opslag, zinloos voor afspelen
- Analoge radio zorgt voor een brakke kwaliteit geluid
- Analoge radio wil je opnemen in FLAC om te voorkomen dat conversie naar een ander formaat extra verlies oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:33:
Het wordt hier gezegd dat je geen verschil hoort tussen 192kbit/s mp3 en FLAC.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, met een (degelijke) klasse A versterker en goede luidsprekers kun je wel degelijk het verschil horen. Op mijn set hoor ik wel degelijk het verschil tussen FLAC en mp3. Kijk heb je gewoon een klasse B versterker met boomboxen van een of andere cheap ass B-merk dan heb je ook niets aan lossless muziek.
waarom luister je dan niet gewoon naar joy fm om te checken of het goed klinkt als je die verschillen goed hoort?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Het gaat ook om het idee dat het muziek lossless is, dat je weet dat er geen noot verloren gegaan is met compressie, of dat nu direct hoorbaar is of niet. Ik heb mijn hele cd collectie, voornamelijk jaren 90 (want wie koopt eigenlijk tegenwoordig nog cd's?) allemaal overgezet naar FLAC. En daar waar mogelijk download ik het liefst ook FLAC muziek en geen mp3's meer. Dat is een keuze.

Ik heb 2 neven die zijn beide audiofiel en hebben ook klasse A versterkers van het merk Krell en bijbehorende (speciale) luidsprekers van het merk MC. Die nemen echt geen genoegen met een mp3-tje.
Nu heb ik dat weliswaar niet, maar ik kan de gedachtegang wel voorstellen. Opslag is tegenwoordig toch geen issue meer, waarom zou je dan nog je muziek comprimeren?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Omdat het ook nog over een (cellular) internetverbinding moet naar de smartphone van de halve wereld, en bandbreedte nog steeds relatief wel heel duur is. En daar zit nou niet echt heel vaak een goede hoofdtelefoon bij. Dus niet of nauwelijks effect qua hoorbaarheid voor de luisteraar, en groot effect op dure bandbreedte :)

Daarbij: ik ben ook in de 90's opgegroeid, en die muziek is qua mixkwaliteit om te huilen. Zeker die verzamel CD's die je had, dat was gewoon bij elkaar plempen en gaan. Ja, het klinkt OK, maar dat was toen meer dan voldoende. Hoor je het nu op een goede set dan klinkt het nergens naar :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:32
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:51:
[...]
Zodra we echter FM er tussen zetten was zelfs 128Kbps onherkenbaar van FLAC. En zelfs op 128Kbps was het absolute gehoor nodig om dit verschil te bemerken.
Hier op Tweakers zijn er zat topics waarin duidelijk wordt vermeld dat dit onzin is. Ik wil je best bij mij thuis uitnodigen om zo vaak een dubbelblind test te doen als nodig om je te bewijzen dat je stelling onzin is en dat ik wel degelijk het verschil hoor. Desnoods op de beste (technische, niet te verwarren met beleving) speakers die er bestaan.

Óf je het verschil hoort is voor dit topic verder ook helemaal niet interessant. Ik lees mee uit pure interesse, omdat het een vraag is waar ik nooit over nagedacht heb, maar wel nieuwsgierig ben naar het antwoord.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:07:
Daarbij: ik ben ook in de 90's opgegroeid, en die muziek is qua mixkwaliteit om te huilen. Zeker die verzamel CD's die je had, dat was gewoon bij elkaar plempen en gaan. Ja, het klinkt OK, maar dat was toen meer dan voldoende. Hoor je het nu op een goede set dan klinkt het nergens naar :X
Het gros van mijn cd's zijn van individuele artiesten, een combinatie van albums en singels. Er zitten wel wat verzamelcd's tussen, maar niet zo heel veel. CD's zoals "Megadance, Yabba-Dabba-Dance en Hit Explosion".

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:35

Croga

The Unreasonable Man

CurlyMo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:10:
Hier op Tweakers zijn er zat topics waarin duidelijk wordt vermeld dat dit onzin is. Ik wil je best bij mij thuis uitnodigen om zo vaak een dubbelblind test te doen als nodig om je te bewijzen dat je stelling onzin is en dat ik wel degelijk het verschil hoor. Desnoods op de beste (technische, niet te verwarren met beleving) speakers die er bestaan (Kii three)
Leuk maar N=1 tests zijn niet zo heel nuttig. Zelfs een N=50 test is nog niet heel erg nuttig maar toch al heel wat meer waard. Zeker een test met 50 proefpersonen en zo'n 500 geteste nummers kom je al richting een statistisch interessante (let op! Niet relevant, wel interessant) hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-10 10:04
TV en internet zijn digitaal?

Sorry hoor maar over mijn telefoonlijn gingen er toch echt analoge piepjes, mijn coax kabel levert ook gewoon analoog TV beeld aan mijn TV en analoge radio aan mijn receiver. Gewoon FM dus.

Uiteraard zijn er ook digitale zenders te beluisteren en bekijken via de kabel. Analoge kanalen nemen wel erg veel ruimte in op het kabelspectrum, als het aan mij ligt laten we de analoge zenders vallen voor meer internet ruimte :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:07:
Omdat het ook nog over een (cellular) internetverbinding moet naar de smartphone van de halve wereld, en bandbreedte nog steeds relatief wel heel duur is. En daar zit nou niet echt heel vaak een goede hoofdtelefoon bij. Dus niet of nauwelijks effect qua hoorbaarheid voor de luisteraar, en groot effect op dure bandbreedte :)

Inderdaad... Vergelijk eens een cd van U2 met eentje van de Dire Straits... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:16:
[...]

Leuk maar N=1 tests zijn niet zo heel nuttig. Zelfs een N=50 test is nog niet heel erg nuttig maar toch al heel wat meer waard. Zeker een test met 50 proefpersonen en zo'n 500 geteste nummers kom je al richting een statistisch interessante (let op! Niet relevant, wel interessant) hoeveelheid.
Waarom is dat niet interessant. Het boeit mij toch niet wat de gemiddelde Nederlander hoort om voor mezelf een keuze te maken tussen FLAC en MP3?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeraMod
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 04-05-2024

TeraMod

Cloud Enablement Desk

Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:02:
Opslag is tegenwoordig toch geen issue meer, waarom zou je dan nog je muziek comprimeren?
Dan hoef je ook geen FLAC te gebruiken, gewoon opslaan als PCM!

Ik weet dat je lossy comprimeren bedoelde, maar ik moest er even op ingaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even terug te komen op het topic. Als het om 1 nummer gaat wat ze spelen op JoyRadio, dan rip je toch gewoon de internetstream? Of het legaal is laat ik in het midden, maar of je het nu opneemt van hun stream of vanaf de coax aansluiting lijkt mij voor de legaliteit niet uit te maken...

Link naar de stream voor VLCplayer: http://player.joyradio.nl/?pl=vlc&c=Joy%20Radio
Link naar hoe je stream opslaat voor VLCplayer: https://www.vlchelp.com/record-online-radio-streams-mp3/

Dan ben je toch klaar? Verwacht niet dat hun online stream slechter/beter is dan de kabel uitzending, dus in kwaliteit ga je het niet merken. En als je de stream nu goed vind klinken, dan klinkt dat mp3tje/flacje net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 15:41
CurlyMo schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:10:
[...]

Hier op Tweakers zijn er zat topics waarin duidelijk wordt vermeld dat dit onzin is. Ik wil je best bij mij thuis uitnodigen om zo vaak een dubbelblind test te doen als nodig om je te bewijzen dat je stelling onzin is en dat ik wel degelijk het verschil hoor. Desnoods op de beste (technische, niet te verwarren met beleving) speakers die er bestaan (Kii three)

Óf je het verschil hoort is voor dit topic verder ook helemaal niet interessant. Ik lees mee uit pure interesse, omdat het een vraag is waar ik nooit over nagedacht heb, maar wel nieuwsgierig ben naar het antwoord.
wat Croga volgens mij wil aangeven is dat het kwaliteits verlies van de muziek door omzetten naar Frequentie Modulatie (FM), veel meer verlies van kwaliteit oplevert dan een verschil tussen FLAC of MP3 @ 192 Kb/s vanaf de zender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Aragnut schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 11:25:
[...]

wat Croga volgens mij wil aangeven is dat het kwaliteits verlies van de muziek door omzetten naar Frequentie Modulatie (FM), veel meer verlies van kwaliteit oplevert dan een verschil tussen FLAC of MP3 @ 192 Kb/s vanaf de zender.
Klopt, maar Croga zegt ook dit :)
Croga schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:51:
[...]
- FLAC is nuttig voor opslag, zinloos voor afspelen
Daar ben ik het niet mee eens vanuit de praktijkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 09:07
Je vraagt wat er uit de kabel komt die je aansluit op de radio-aansluiting van de je kabelprovider. Dit is een radio spectrum van 88-108 Mhz. In dit spectrum bevinden zich meerdere FM omroepzenders die ieder op hun eigen frequentie uitzenden.

Door middel van je radio stem je af op een van die zenders (JoyRadio in jouw geval) en blijft alleen het LF (laagfrequent) spectrum over. In een plaatje ziet dat er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.audiomisc.co.uk/HFN/BandwidthBlues/Fig1.gif

Vervolgens vind er nog wat analoge signaal verwerking plaats waardoor er een links + rechts signaal (stereo) overblijft. Wat interessant is voor jouw case is dat de maximale audio frequentie voor FM omroepzenders 15kHz is (0-15 kHz voor het linker kanaal en 0-15 kHz voor het rechter kanaal).

Je wil dit analoge signaal omzetten naar een digitaal signaal. Hiervoor heb je een analoog digitaal converter nodig. Gelukkig zijn de meeste PC's hier standaard van voorzien (je geluidskaart). Welke sampling frequentie is dan nodig om geen verliezen te hebben? Volgens het theorema van Nyquist (https://nl.wikipedia.org/wiki/Nyquist-frequentie) moet je sampling frequentie het dubbele zijn van je maximale frequentie. In jouw geval zal een sampling frequentie van 30kHz per kanaal, dus 2x30kHz (stereo!), voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Goede uitleg! Doch voor de aardigheid een off topic puntje ter leering ende vermaek:

Umbrah schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 09:04:
... Zei het dat het beeld component uiteraard niet meegenomen is. ..

Grappige schrijffout. Het moet zijn "Zij", niet "Zei" - het gaat om een verbuiging van "zijn". Het betreft een wat ouderwets plechtige manier van iets uitdrukken als "Het geval is dat het beeld component uiteraard niet meegenomen is".

Zie voor meer uitleg: https://onzetaal.nl/taaladvies/het-zij-zo-het-zei-zo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:15:
[...]

Het gros van mijn cd's zijn van individuele artiesten, een combinatie van albums en singels. Er zitten wel wat verzamelcd's tussen, maar niet zo heel veel. CD's zoals "Megadance, Yabba-Dabba-Dance en Hit Explosion".
Dat snap ik, maar lees dit topic maar eens door: Wat klinkt goed? CD kwaliteit
In de jaren 90 was het niet bijzonder veel allemaal :/

Maar goed, das allemaal offtopic, je wilde weten hoe het zat met die analoge radio en dat weet je nu volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:12:
[...]

Dat snap ik, maar lees dit topic maar eens door: Wat klinkt goed? CD kwaliteit
In de jaren 90 was het niet bijzonder veel allemaal :/

Maar goed, das allemaal offtopic, je wilde weten hoe het zat met die analoge radio en dat weet je nu volgens mij :)
Ik heb inderdaad ooit eens een filmpje gezien over de kwaliteit van CD's. Het blijkt dat in de jaren 80 en ook wel degelijk jaren 90 de cd's beter van kwaliteit waren dan nu. Het feit dat die oude cd's die ik heb allemaal nog keurig werken zegt iets over de kwaliteit van de cd. Nu weet ik wel, het gaat om de opname op de cd, en op wat voor manier het muziek op de cd werd gezet. Tja, daar kan ik ook weinig over zeggen. Als ik een album heb van een bepaalde artiest, noem maar eens wat: "Expedicion" van Dune, dan is datgeen wat op die cd staat voor mij de beste kwaliteit die ik van die nummers kan krijgen. Op welke manier zou je nog betere versies kunnen (ver)krijgen dan?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:36:
[...]
... Op welke manier zou je nog betere versies kunnen (ver)krijgen dan?
Vroeger waren er ook super audio cd's. Sommige mensen zweren bij lp's. Voor mij persoonlijk is mp3 overigens prima, maar dan wel minimaal 256kbps (128 kan je soms nog horen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

SACD's heb ik hier ook. Klinkt idd prima. Maar Dune en consorten zijn daar niet op uitgebracht ;)

Waar het met name om gaat is de manier van masteren van de opname, dus hoe de muziek uiteindelijk gaat klinken. Daar bepaal je zaken als detail, bas, midden, hoe goed je de instrumenten op welk moment individueel hoort, etc.

Ik heb hier flacs liggen van But Seriously van Phil Collins die door Steve Hoffman in 2012 geremastered zijn. Klinkt echt fantastisch, veel beter dan het origineel. True, das dan in 2012 gedaan maar het gaat om het principe van het masteren. Jij zult ook begrijpen dat het met de eurodance en happy hardcore in de jaren 90 gewoon snel scoren was allemaal, en dat er geen incentive was om dat allemaal heel goed te masteren. Men draaide toch de bass en treble op de versterker vol open, want veel meer was er toen nog niet aan afregeling qua audio. Heel af en toe zag je een equalizer, maar niet bij de houseliefhebbers. Dat moest gewoon bas zijn.
Vandaar ook dat ik vind dat die CD's voor geen meter klinken op een goede installatie. Ik hoor het iig gewoon (ook omdat die Klipschen van mij een hoorntweeter hebben die vrij onvergeeflijk is in het hoog) :)
Pak Rythm is a dancer of Mr Vain. Beide flinke bas. Klinkt zonder audioaanpassingen op een fatsoenlijke voor geen meter (vanaf cd). En het kromme is dan: slinger ik hem over mijn jaren 90 Technics bassreflex speakers op zolder, klinken ze ineens zoals ik ze me herinner. Want gemaakt op bas en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hm denk ik kijk even met welke bitrate Joy uitzend op de digitale kabel... geeft Ziggo hem denk ik hier niet door..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
The Eagle schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 18:25:
SACD's heb ik hier ook. Klinkt idd prima. Maar Dune en consorten zijn daar niet op uitgebracht ;)

Waar het met name om gaat is de manier van masteren van de opname, dus hoe de muziek uiteindelijk gaat klinken. Daar bepaal je zaken als detail, bas, midden, hoe goed je de instrumenten op welk moment individueel hoort, etc.

Ik heb hier flacs liggen van But Seriously van Phil Collins die door Steve Hoffman in 2012 geremastered zijn. Klinkt echt fantastisch, veel beter dan het origineel. True, das dan in 2012 gedaan maar het gaat om het principe van het masteren. Jij zult ook begrijpen dat het met de eurodance en happy hardcore in de jaren 90 gewoon snel scoren was allemaal, en dat er geen incentive was om dat allemaal heel goed te masteren. Men draaide toch de bass en treble op de versterker vol open, want veel meer was er toen nog niet aan afregeling qua audio. Heel af en toe zag je een equalizer, maar niet bij de houseliefhebbers. Dat moest gewoon bas zijn.
Vandaar ook dat ik vind dat die CD's voor geen meter klinken op een goede installatie. Ik hoor het iig gewoon (ook omdat die Klipschen van mij een hoorntweeter hebben die vrij onvergeeflijk is in het hoog) :)
Pak Rythm is a dancer of Mr Vain. Beide flinke bas. Klinkt zonder audioaanpassingen op een fatsoenlijke voor geen meter (vanaf cd). En het kromme is dan: slinger ik hem over mijn jaren 90 Technics bassreflex speakers op zolder, klinken ze ineens zoals ik ze me herinner. Want gemaakt op bas en hoog.
Het klopt inderdaad wel dat bij hardcore/techno etc, niet alleen uit jaren 90, maar ook op de cd's van nu, de bass altijd veel sterker aanwezig is dan hij daadwerkelijk zou zijn zou het een live band zijn. Maar ja, dat heb je met elektronisch muziek, daarmee kun je lekker tweaken als producent en dat merk je ook aan de nummers. Bassen verschillen, sommigen zijn kort, anderen galmen, maar wat voor klank ze ook hebben ze worden vaak wel versterkt.

Er zijn ook genoeg mensen die zweren bij vinyl. Als je een goede vinyl plaat hebt met een hele goede speler zal dit nog wel beter klinken dan een cd. Mijn neef heeft veel vinyl. Hij zegt dat hij muziek vanaf cd 'dood' vind klinken en vanaf vinyl juist warm en volledig. Mja, wat valt daar over te zeggen? Ik ben geen audiofiel, voor mij klinkt cd kwaliteit prima zat. Hij luistert dan ook meer soft rock en reggae terwijl ik meer van de hardcore ben. Je stemt automatisch je geluidsinstallatie op je eigen soort muziek af denk ik.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het valt heel makkelijk te zeggen dat CD een superieur medium is tov vinyl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijsco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 10:19
Om de oorspronkelijke vraag te beantwoorden: wat bij je binnenkomt via de analoge kabel is FM. De vraag is echter vooral: hoe krijgt het radiostation het signaal bij de kabelprovider?

Vroeger was dat inderdaad een analoge lijn van het station naar de provider. Zo werkte het een aantal jaar geleden nog bij het lokale radiostation waar ik werkte. Je kon dan via de kabel terugluisteren wat je in de studio aan het uitzenden was, daar zat vrijwel geen vertraging op.
Dat soort analoge verbindingen worden langzaam uitgefaseerd. Hier en daar gebruikt een lokale omroep ze nog, maar de meeste daarvan worden de komende tijd alsnog uitgeschakeld (het zal ongetwijfeld een te hoge kostenpost zijn voor de kabelmaatschappij).

Tegenwoordig wordt het signaal naar de kabelprovider gestreamd. Het is bij mijn weten niet zo dat daarvoor de provider de stream van de website van het station plukt, zoals iemand hier eerder schreef. Meestal zijn dat dedicated streams waar ook een los encoder-apparaat voor in de studio aanwezig is (andersom gebeurt wel, de website-stream komt daar vanaf). Die stream wordt gebruikt voor het aanleveren van het digitale kabelsignaal, maar ook voor het analoge: de provider decodeert de stream, moduleert het als FM en zet dat op de analoge kabel.

Welk formaat wordt er gestreamd naar de kabelaar? Dat ligt aan de partij die dat streamen regelt (Media Choice of Ericson doen dat soort dingen bijvoorbeeld). Het is niet ongebruikelijk dat die stream MPEG2 is. Als de websitestream ook daar van afgeleid is, wordt het bij de distributeur weer hergecodeerd naar MP3, bijvoorbeeld. Komt dat de kwaliteit ten goede? Nee, zeker niet. Ik ken helaas genoeg voorbeelden van streams die veel brakker klinken dan zou moeten voor die bitrate.

Dus, uiteindelijk: als je van je analoge FM-kabel aan het opnemen bent, dan is de kans groot dat je een MPEG2 stream opneemt (met artefacten), die omgezet is naar FM (met ruis). Niet echt lossless meer te noemen, dus. En dat staat dan nog los van alle soundprocessing die bij radiostations typisch plaatsvindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijsco
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 10:19
MikeyMan schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:30:
Hoezo zonde? Er gaat over FM meer verloren dan een goed mp3tje.
Vziw is FM vergelijkbaar met 96kbps.
Ik zou FM niet zo snel vergelijken met iets als MP3, en er zeker geen bitrate aan hangen. Het effect is heel anders. MP3 geeft de typische artefacten die iedereen waarschijnlijk wel kent, FM geeft witte ruis. Het is wellicht een kwestie van smaak, maar dan heb ik liever die ruis dan het geluid van een 96-kbit MP3'tje. Overigens, met een moderne radio wordt die ruis al weer zodanig weggefilterd dat er een redelijk zuiver signaal overblijft.
Het enige nadeel is dat er geen ruimte is voor de echt hoge tonen; volgens de specificatie loopt FM tot 15kHz, in de praktijk meer tot 16kHz of nog een klein stukje daarboven. Maar die hoge tonen heb je met een 96 kbit MP3 ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:58
Sissors schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:39:
Het valt heel makkelijk te zeggen dat CD een superieur medium is tov vinyl.
Van de technische kant bekeken ja.
De imperfecties van vinyl voegt wel emotionele waarde toe. En uiteindelijk draait muziek om emotie.

Hier is bijvoorbeeld Tubular Bells op (SA)CD is leuk, maar de lp is mijn eigen en (voor mij) onvervangbaar.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Bij de kringloop in Appingedam hadden ze die cd niet, en ik kon ook geen verzamel cd vinden waar dat nummer op staat.... grmbl.... Ja, ik kan em wel kopen via Amazon.com, maar om nu bijna 10 euro neer te leggen voor 1 nummer...

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:56
Staat ie niet op Spotify oid?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Raymond P schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 21:33:
[...]

Van de technische kant bekeken ja.
De imperfecties van vinyl voegt wel emotionele waarde toe. En uiteindelijk draait muziek om emotie.

Hier is bijvoorbeeld Tubular Bells op (SA)CD is leuk, maar de lp is mijn eigen en (voor mij) onvervangbaar.
Ik heb ze beiden liggen, de SACD en het vinyl :)
Beiden meer voor de heb overigens, maar wel zuinig op. Platenspeler (Thorens TD160) en LP moeten eerst nog ff schoongemaakt worden voor ik hem op zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

[...]

De 'aparte' coax aansluiting is niets meer dan een afgesplitst signaal van de coax met daarop een filtertje om de invoeden van het UHF signaal te blokkeren. Het radiosignaal is analoog net zoals uit de lucht. Ergens in de keten kan het signaal ook nog digitaal zijn getransporteerd, dus een FLAC maken van dit signaal is een beetje overkill.

Je kan het liedje wat je leuk vind ook met bijvoorbeeld Shazam (of zoiets) laten checken dan komt daar een titel uit en die kan je weer kopen/downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Snowwie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 23:03:
Bij de kringloop in Appingedam hadden ze die cd niet, en ik kon ook geen verzamel cd vinden waar dat nummer op staat.... grmbl.... Ja, ik kan em wel kopen via Amazon.com, maar om nu bijna 10 euro neer te leggen voor 1 nummer...
Al Marktplaats en eBay afgestruind?

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Wie herinnert zich dit nog: de Music Choice decoder kastjes, die kon je destijds huren, ook bij Essent Groningen.
Deze waren in de 90'er jaren verkrijgbaar. Voor een nog betere geluidskwaliteit. Voor muziek liefhebbers...
Non-stop muziek in diverse genres en stylen. Via het afstandsbedieningsdisplay kon je de uitvoerende en titel lezen.
En volgens mij gebruikten de kleine regionale en lokale radiostations deze ook om mee te streamen, zodat ze ook op de kabel te ontvangen waren (via Essent).

Ik dacht dat het om de naam Music Choice ging, weet het zo niet meer zeker.
Het werd toen gepromoot op de Jaarbeurs van Groningen.

• Snowwie
TommyboyNL schreef op woensdag 15 november 2017 @ 13:10:
[...]

Al Marktplaats en eBay afgestruind?
Marktplaats wel, eBay kan ik niet mee werken op de één of andere manier.

Mijn YouTube Channel

• TommyboyNL
  • Niet online
Snowwie schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:23:
[...]
eBay kan ik niet mee werken op de één of andere manier.
Vreemd, hier werkt het wel. Al een andere browser geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TommyboyNL schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:47:
[...]

Vreemd, hier werkt het wel. Al een andere browser geprobeerd?
Heeft niets met de browser te maken, ik kan er gewoon niet echt lekker mee werken. Ik weet niet wat het is.
Volgens mij heb je ook een creditcard nodig, of wordt daar om gevraagd. Die heb ik niet, dus dat is sowieso al een no go.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 04:40:
[...]

Heeft niets met de browser te maken, ik kan er gewoon niet echt lekker mee werken. Ik weet niet wat het is.
[/quote]Zo moeilijk is het niet. Je zoekt wat je wilt hebben, en klikt op "koop nu".
Volgens mij heb je ook een creditcard nodig, of wordt daar om gevraagd. Die heb ik niet, dus dat is sowieso al een no go.
Geen credit card nodig, je kan ook betalen via PayPal. PayPal kan je laten incasseren van je bankrekening, of simpelweg opwaarderen via iDeal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:23

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Sorry voor het bumpen van een oude topic maar mijn vraag is heel gelijkaardig.
Ik heb in België provider telenet en luister via Dvb-c digitaal (via Digibox) naar radio stations zoals bijvoorbeeld "Joe FM". Maar in welke kwaliteit/bitrate ontvang ik deze? Hoe kan ik dit checken?
Op mijn bluesound Node2 kan ik via Tune-in ook naar radio luisteren. Maximale bitrate voor Joe FM is hier 128kbit MP3.

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:44
daffie82 schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:56:
Sorry voor het bumpen van een oude topic maar mijn vraag is heel gelijkaardig.
Ik heb in België provider telenet en luister via Dvb-c digitaal (via Digibox) naar radio stations zoals bijvoorbeeld "Joe FM". Maar in welke kwaliteit/bitrate ontvang ik deze? Hoe kan ik dit checken?
Op mijn bluesound Node2 kan ik via Tune-in ook naar radio luisteren. Maximale bitrate voor Joe FM is hier 128kbit MP3.
Waarom wil je dit weten? Als het gaat om wat het beste klint vertrouw je het best op je oren. Als je het verschil niet hoort is er ook geen probleem. Dan zou ik gewoon afspelen wat je het comfortabelste kunt bedienen (waarschijnlijk de bluesound).

Technisch gezien kan DVB-c allerlei codecs bevatten. Maar dat zegt alleen iets over het transport van Telenet naar jou. Ze kunnen daar best een hele hoge kwaliteit AAC-stream voor gebruiken. Maar als die gevoed wordt met dezelfde 128kbit-mp3 van de site van Joe FM dan klinkt het niets beter.
Maar de keten is nog langer. Want voordat het de studio van Joe FM verlaat zijn er ook nog stappen. Ze zitten natuurlijk niet meer te klooien met CD's. Daar staat gewoon een muziekcomputer met liedjes - in een lossy codec. En als je pech hebt gaat het geluid voordat het de studio verlaat nog door een compressor-limiter om net wat dikker te klinken dan de concurrent. Voor het "opnemen" van een liedje zou ik radio dus lekker links laten liggen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:23

daffie82

Minisforum UM773 Lite

T-MOB schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:32:
[...]

Waarom wil je dit weten? Als het gaat om wat het beste klint vertrouw je het best op je oren. Als je het verschil niet hoort is er ook geen probleem. Dan zou ik gewoon afspelen wat je het comfortabelste kunt bedienen (waarschijnlijk de bluesound).

Technisch gezien kan DVB-c allerlei codecs bevatten. Maar dat zegt alleen iets over het transport van Telenet naar jou. Ze kunnen daar best een hele hoge kwaliteit AAC-stream voor gebruiken. Maar als die gevoed wordt met dezelfde 128kbit-mp3 van de site van Joe FM dan klinkt het niets beter.
Maar de keten is nog langer. Want voordat het de studio van Joe FM verlaat zijn er ook nog stappen. Ze zitten natuurlijk niet meer te klooien met CD's. Daar staat gewoon een muziekcomputer met liedjes - in een lossy codec. En als je pech hebt gaat het geluid voordat het de studio verlaat nog door een compressor-limiter om net wat dikker te klinken dan de concurrent. Voor het "opnemen" van een liedje zou ik radio dus lekker links laten liggen.
Dank voor je reactie.
Opnemen wil ik sowieso niet.
Gaat mij meer om de beste mogelijkheid te benutten. Ik luister radio via HiFi, dus vandaar de vraag. Ik zal het inderdaad gewoon eens vergelijken, en mijn oren laten beslissen :)

Ik had gehoopt dat ik op 1 of andere manier zou kunnen achterhalen hoe het via DVB-C binnenkomt.

Edit: net vergelijking gemaakt met goede headphone. Joe FM via Dvb-C (telenet) klinkt beter dan de 128kbit MP3 stream. Vooral in het laag goed hoorbaar. Had eerlijk gezegd andersom verwacht...

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 04-12-2019 19:29 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)

Pagina: 1