Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pauldebruyn
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-10-2024
Beste forumgebruikers,

In dit topic wil ik jullie uitnodigen om deel te nemen aan een enquête op het gebied van de acceptatie van zonne-energie. Dit topic is toegestaan door het management. Wij proberen een breed publiek te bereiken, vandaar dat we ook graag jullie mening mee willen nemen!

Volgens huidige voorspellingen zal Nederland haar doel voor hernieuwbare energie voor 2020 niet halen. Dat de ontwikkeling van duurzame energie in Nederland zo langzaam gaat heeft verschillende oorzaken, waaronder kosten, ruimtelijke inpassing en acceptatie door de bevolking. Als onderdeel van het EU-project TRANSrisk hebben we een enquête opgezet die zich richt op dit aspect van acceptatie: wat zijn de redenen voor mensen om een energietechnologie te accepteren (of niet), en welke maatregelen kunnen genomen worden om de acceptatie te verbeteren? De enquête gaat vooral in op zonne-energie (zowel op daken als in zonneparken).

Wij nodigen u van harte uit om deel te nemen aan de enquête. De enquête is bereikbaar via deze link: https://www.surveymonkey.com/r/Zonne-energie

Uw antwoorden worden anoniem verwerkt, tenzij u aan het einde uw emailadres opgeeft. De antwoorden worden alleen gebruikt voor het onderzoek behorende bij deze enquête. De enquête duurt ongeveer 10 minuten.

Uw antwoorden zijn voor het onderzoek zeer waardevol, dus we stellen uw deelname zeer op prijs! Wanneer het onderzoek afgerond is, posten we hier een link naar de rapportage.

Krisztina de Bruyn, namens JIN Climate and Sustainability

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2017 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik heb een tijdje geleden een gesprek van de provincie noord-holland bijgewoond over een vergelijkbaar probleem, veel van de andere deelnemers waren tegen o.a windmolens en zonnepaneelparken omdat het lelijk was en niet hoorde. Waar volgens mij ook het hele punt ligt. Een hele oudere generatie die niet gewend is aan een windmolen of nooit eerder zonnepaneelparken gezien heeft en het daarom niet wil of het lelijk vind zonder daarbij verder het nut ervan in te zien. De jeugd van tegenwoordig groeit ermee op en zal het daarom gewoon accepteren. Het is er gewoon en ze zijn niet anders gewend.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:22
Er is toestemming gevraagd en gegeven voor deze enquête :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 17:35
Je hebt hier een heel selecte steekproef te pakken, hou je daar rekening mee in je analyse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Lastige vragen :)
Bijvoorbeeld of ik een deskundige ben...
Dat mogen anderen uitmaken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebruyn
Het klopt dat je wel vaker hoort dat men de windmolen of zonneparken lelijk vindt, en dat dat ogenschijnlijk verschillend is in de ogen van verschillende leeftijdscategorieën is heel herkenbaar. Zelf vind ik ze zelfs een mooi en iconisch gezicht!

Wat de steekproef betreft is dit onderdeel van een groter geheel aan plaatsen waar de enquête heen verstuurd is, dit forum draagt juist bij aan de diversiteit van respondenten!

Ik wil alvast iedereen bedanken die zijn bijdrage heeft geleverd!

[ Voor 32% gewijzigd door pauldebruyn op 27-11-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebruyn
Wat denken jullie van de maatregelen die in het regeerakkoord uiteen gezet zijn? Ik had zelf op meer investering in hernieuwbare opwekking gehoopt en minder op ondergrondse opslag van CO2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:34

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het openbreken van saldering heeft voor veel onrust gezorgd. Jammer dat er nog niet duidelijk is wat er voor in de plaats komt.
Opslag van CO2 is zonde, energie- en kapitaalvernietiging, ook in R&D.
Ook is er nog steeds geen voordeel voor particulieren om EVs te kopen.
De verdere schuif van EB van gas naar elektra is positief.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebruyn
Het verschuiven van gas naar elektra is inderdaad positief, maar vooral wanneer dat ook gepaard gaat met meer productie van duurzame elektriciteit.

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:22
pauldebruyn schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:13:
Het verschuiven van gas naar elektra is inderdaad positief, maar vooral wanneer dat ook gepaard gaat met meer productie van duurzame elektriciteit.
... en wanneer dat gepaard gaat met "gebruik bij opwek" of "opslag van energie" (imo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebruyn
_Piwi_ schreef op donderdag 30 november 2017 @ 10:03:
[...]

... en wanneer dat gepaard gaat met "gebruik bij opwek" of "opslag van energie" (imo)
Helemaal mee eens, opslag van duurzame energie blijft een belangrijk thema. Mijn gevoel is echter dat dat probleem pas definitief opgelost hoeft te worden wanneer het aandeel duurzame energie op het totaal significant groot wordt. Het moet geen reden voor de critici zijn om de implementatie van duurzaam te remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:22
pauldebruyn schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 11:48:
[...]

Helemaal mee eens, opslag van duurzame energie blijft een belangrijk thema. Mijn gevoel is echter dat dat probleem pas definitief opgelost hoeft te worden wanneer het aandeel duurzame energie op het totaal significant groot wordt. Het moet geen reden voor de critici zijn om de implementatie van duurzaam te remmen.
Geen reden om te remmen, maar ben het niet met je eens dat je pas naar opslag moet kijken als het aandeel "duurzame energie" (PV) te groot wordt, want het is al een probleem (kijk maar eens naar Duitsland met zelfs negatieve KWH prijzen in de zomer). Je moet energie dat je opwekt dus lokaal kunnen opslaan om duurzaam om te kunnen gaan met energie. Ik wil daarmee enkel zeggen dat duurzame energie meer is dan enkel PV. Valt sowieso volledig buiten je enquete ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauldebruyn
_Piwi_ schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 16:03:
[...]

Geen reden om te remmen, maar ben het niet met je eens dat je pas naar opslag moet kijken als het aandeel "duurzame energie" (PV) te groot wordt, want het is al een probleem (kijk maar eens naar Duitsland met zelfs negatieve KWH prijzen in de zomer). Je moet energie dat je opwekt dus lokaal kunnen opslaan om duurzaam om te kunnen gaan met energie. Ik wil daarmee enkel zeggen dat duurzame energie meer is dan enkel PV. Valt sowieso volledig buiten je enquete ;)
Ik bedoelde meer dat wij nog niet zo ver zijn als Duitsland. Ik ben het met je eens dat het voor hen tijd is om het probleem op te lossen. Voor ons moet het geen reden zijn om maar op je handen te blijven zitten. Eerst maar eens het aandeel voor ons omhoog ;)
Pagina: 1