Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Aankoop/Upgrade advies] 7D2 naar Full Frame

Pagina: 1
Acties:

• Zero2Fear
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 27-08 23:12
Beste allemaal,

Ik fotografeer sport, Airsoft om precies te zijn, waarbij de actie en snelheid erg hoog ligt. Door de beperkingen van de camera, probeer ik een oplossing te vinden.

Ik gebruik nu:

Canon 7D2 + Grip
Tokina 11-20mm F2.8
Canon 17-55mm F2.8
Canon 50mm F1.8
Canon 70-200mm F4

De 10FPS en snelle AF is heerlijk en zeker gewenst.

Het probleem/uitdaging:

Het probleem bij mij zit hem deels in techniek waarbij ik probeer de compositie dusdanig te maken, dat ik niet later hoef te croppen. Hierdoor kom ik in de problemen wat betreft de AF punten. Deze komen niet hoog genoeg om op de gewenste compositie, de focus op de juiste zaken te leggen.

Probleem hierdoor is, dat ik vaak te hoog schiet, en deels van de onderzijde mis. Dit is puur de techniek welke ik moet verbeteren.

Punt 2 waar ik tegenaan loop; licht inname. Ik heb mijn ISO vaak tot max 3200 staan, uitzonderingen naar 6400, waar ik al kwaliteit verlies merk. Dit probeer ik tegen te gaan. Het probleem is dan, dat de sluitertijden langzamer worden, waar ik beweging krijg in de foto's. Denk aan schemer, en 1/30 sluitertijd. Dit is helaas onbruikbaar voor mij.

Mijn oplossing zou zijn, een upgrade naar full frame. Aangezien mijn voorraad van randzaken(lensen en accessoires) niet uitlopend zijn, zou een overstap naar een ander merk geen probleem kunnen zijn.

Mijn oplossingen;

- Canon 1DX, gezamenlijk met de 24-105/F4 + mijn huidige 70-200/F4 en 50mm/F1.8. Kostenbesparend en effectief wat betreft lenzen switch. Een 16-35/F2.8 zou later nog kunnen. Kostenplaatje zit hem in de verkoop van de huidige zaken + aanschaf nieuwe zaken. een 1DX zou dan 2e hands worden, evenals de 24-105, via bijv Cameranu.nl

- Overstap naar Sony. De nieuwe A9 trekt mij sterk vanwege de AF, FPS en nieuwere techniek. Prijsverschil tussen een 1DX 2e hands en A9 nieuw, zit ongeveer op €2700,-, wat een fix bedrag is, voornamelijk als je puur als uit de hand lopende hobby, bezig bent. Dan spreken we nog niet eens over andere lenzen die dan aangeschaft moeten worden. De 2e hands aanbod van Sony is nog erg beperkt. Mijn berekening op A9 + randzaken + holy trinity kwam uit op €13K....

Mijn doel voor later:

Mogelijk semi-pro gaan, voor bijvoorbeeld model fotografie, bruiloften, of andere opdrachten. Voor alsnog durf ik de stap niet te maken, omdat techniek en hardware me op dit moment in de steek laat.

De vraag:

Mijn vraag is nu uiteindelijk, zal een 1DX nog voldaan in de huidige wereld, in vergelijking met een 7D2? Glas is makkelijker vervangbaar, waarbij ik op langere tijd, graag investeer in beter glas (denk aan 70-200/F2.8 II of 24-70/F2.8 II).

Wat zou wijsheid zijn voor langer termijn? Toch even wachten en de grote stap maken om een grotere investering te maken, of al groeiende, je hardware ook mee te laten groeien?

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:05

sys64738

Press play on tape

Denk je er wel aan dat als je naar FF gaat, je je 1.6 magnification factor verloren gaat.... Dus al je lenzen worden 1,6 keer zo kort. Die 70-200 voelt nu dus aan als een 110-320 maar is straks echt een 70-200mm. Das wel een verschil.

Daarnaast ken ik de 1Dx niet zo goed maar vaak liggen de focuspunten bij FF juist meer in het midden dan bij APSC (bij Nikon wel vaak in ieder geval). VRaag me ook af waarop je wil focussen dat het zover aan de rand zit. Meestal zit je onderwerp nog wel genoeg in het midden om hem met 1 van de buitenste AF punten op te pakken (of zitten de AF punten echt zo ver in het midden bij de 7D2?!?).

Tja er is inderdaad veel leuks te koop. Maar een A9 voor een hobby.... wauw. Ik zou nu inderdaad een 70-200 2.8 op de kop tikken. Scheelt je hele stop wat in de schemering erg welkom is. En een 2.8 focust ook nog sneller/beter zeker onder moeilijke omstandigheden.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• DitisKees
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 26-08 07:10
1/30 seconde lijkt me vooral icm de 70-200 een mogelijk probleem, bij de andere lenzen moet je daarmee wel scherpe foto's kunnen trekken. Dus als je vooral licht tekort komt bij de 70-200 zou je die kunnen vervangen door de 2.8 versie. Andere optie is accepteren dat je moet croppen en een 100/135 f2 te kopen.

Nikon D90 | 18-105 VR | 70-300 VR | Medion Monster PC

• Zero2Fear
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 27-08 23:12
@sys64738:

Klopt, de vergrotingsfactor raak ik kwijt, maar dat is niet echt een probleem voor mij. Dan ga ik iets dichterbij staan.

De focus punten van een 7D2 zijn als volgt:

De foto's die ik maak, zitten vaak dusdanig dat de compositie en focus, net boven deze punten zit. Voornamelijk aan de rechter en linkerzijde. Oplossing is, iets verder naar achteren of uitzoomen, zodat de focuspunten het wel redden, en later croppen. (een techniek die ik wil gaan toepassen bij m'n volgende shoot).

Dat is deels van het probleem. Het voornaamste probleem, wat niet op te lossen is door techniek, is de lichtgevoeligheid. Ik schiet voornamelijk al met F2.8 lenzen, waardoor ik al erg in het voordeel ben. M'n werkpaard is eigenlijk de 70-200/F4 maar die valt vaak af door het licht. In bebossing of wat schemering, moet ik al echt overstappen op F2.8 lenzen.

Daarbij, leerde ik onlangs dat ook de diafragma, een 1.6x vergroting krijgt door APS-C in vergelijking met fullframe equivalent. Een F4 op APS-C krijg dus net zoveel (equivalent) licht binnen als een F6.4 op Full frame. (Correct me if I'm wrong). F2.8 zou dan F4.5 zijn. etc. etc.

Het hardware aspect gaat dus over gebruik bij lage licht omstandigheden.

@DitisKees:
Ik schiet actie, alles onder 1/125 - 1/250 is moeilijk bruikbaar, maar ligt aan het moment zelf. Soms kan ik 1/60 gebruiken, andere keer is 1/250 nog te langzaam.

Vast brandpunt is niet mogelijk, aangezien ik niet aan de zijlijn sta, maar midden in de actie.

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:05

sys64738

Press play on tape

Misschien is het handig om deze discussie even te lezen over alle verschillen tussen FF en APSC qua DoF/diafragma/lichtopbrengst/ISO:

[Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik

En als je midden in de actie staat, lijkt vast brandpunt me juist mogelijk. Daar kun je bewegen terwijl je vanaf de zijlijn redelijk vast zit qua afstand.

gijspeijs.com | 500px | Flickr | GX8 - Oly 40-150mm F2.8 - Lumix 12-35mm F2.8 - Lumix 20mm F1.7 II - Oly 45mm F1.8

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Als je je 17-55mm f2.8 op crop vervangt door een 24-105mm f4 op FF, heb je zo goed als geen voordeel van de grotere sensor. Doe dan een 24-70mm f2.8.
Voor crop zou je eventueel naar de Sigma 18-35mm f1.8 en 50-100mm f1.8 kunnen kijken. Scherp en super lichtsterk.

• RobbieHifi
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 10-09 13:01
quote:
Zero2Fear schreef op maandag 13 november 2017 @ 13:34:
@sys64738:

[afbeelding]

De foto's die ik maak, zitten vaak dusdanig dat de compositie en focus, net boven deze punten zit. Voornamelijk aan de rechter en linkerzijde. Oplossing is, iets verder naar achteren of uitzoomen, zodat de focuspunten het wel redden, en later croppen. (een techniek die ik wil gaan toepassen bij m'n volgende shoot).
Dan wordt een FF van Canon niks, want die heeft daar ook geen focuspunten. De 7DMk2 is een camera waarmee het zou moeten kunnen, misschien toch de Iso opkrikken en de ruis eruit filteren. Je hebt nu het materiaal in handen. Zeker een 1DX is een fikse investering tov je huidige setup.

De overstap naar Sony loopt helemaal in de papieren.

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:03
Qua focuspunten spreiding kun je bij Canon niets beter vinden dan de 7D2. Een 1DX (of welke Canon FF dan ook) gaat alleen averechts werken. Achteraf croppen kun je het beste doen als de punten niet vergenoeg naar de hoeken gaan voor jou.
Qua licht op fullframe win je alleen als je minimaal even lichtsterk glas gaat gebruiken. Dus een 24-70 f/2.8 als vervanging van je 17-55 f/2.8.
Die 70-200 kun je vervangen door een f/2.8 versie of zelfs de Sigma 50-100 f/1.8 (sluitertijd wordt dan 5x zo kort).

Je zegt dat je geen primes wil gebruiken, omdat je midden in de actie zit, maar je kunt beter 10 goede shots maken dan 100 matige. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat je niet alles hoeft vast te leggen. Beperk je tot bepaalde shots met een bepaalde kadering, maar maak ze dan goed op het juiste moment. Deze foto's gaan beter zijn dan die -tig shots die je met een zoom afvuurt om maar gewoon alle actie te kunnen vastleggen. Primes zijn lichtgevoeliger en scherper, waardoor je achteraf ook nog prima kunt croppen. Ik zou liever met een lichtsterke 135mm schieten dan een 70-200 f/2.8 (wat ik ook doe ;) ).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Canon 40mm f/2.8 STM

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True