Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 975569

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik ben helemaal radeloos. Ik heb een herhalend probleem met mijn nieuwe (mijn eerste ook nog) PC, en ik heb het vermoeden dat het aan het moederbord ligt, maar ik het echt bijna geen kennis van dit gebied.

Het probleem: Als ik mijn computer opstart is er geen signaal te zien op mijn scherm, maar ik hoor wel de koeling draaien en ik zie de LEDS op het moederbord oplichten. Herstarten (door powerbutton ingedrukt te houden en dan opnieuw op te starten) kan werken om weer een werkend pc te krijgen, maar wat ook kan gebeuren is dat na een herstart de fans 100% gaan draaien en er alsnog geen beeld verschijnt. In dit laatste geval zullen de LED lampjes op het moederbord ook constant allen blijven branden ipv het langzaam pulseren wat ze normaal doen. Opvallend is dat als hij eenmaal goed is opgestart het probleem meestal ongeveer een week wegblijft voordat het weer terugkomt.

Ik zie sommige berichtjes op het net zeggen dat een moederbord biepjes hoort te maken als hij opstart, maar dat heb ik de mijne nooit horen doen (of ik kan het me niet herinneren).

Het is ook al een keer gebeurt dat Windows om de haverklap BSODs gaf met continu andere foutmeldingen voordat het niet-opstart-euvel zich voordeed.

Gisteravond was de derde keer in amper twee maanden dat hij niet meer wilde opstarten. Ik heb 'm toen maar van het netstroom gehaald.. en toen ik hem vanochtend probeerde op te starten deed de pc het weer. Toen ik 'm opnieuw wilde opstarten om wat dingen in het BIOS te controleren na aanleiding van wat posts die ik las kreeg ik 't euvel weer.

Ik heb in oktober deze PC gekocht omdat mijn iMac in juni doodging door.. je raad het al.. herhalende problemen met het moederbord. Ik heb nu een beetje het idee alsof alles wat ik aanraak doodgaat :(

Mijn PC bestaat uit deze hardware:
Processor: AMD Ryzen 5 1600X
Processorkoeling: Cooler Master MasterLiquid 240
Moederbord: Asus B350 Prime Plus
Geheugen: Corsair DDR4 Vengeance LPX 2400 C16, twee van 8 GB.
Voeding: Be Quiet Pure Power 10 600W
Grafische kaart: PNY GTX1060
Opslag: Een Samsung 850 EVO 500 GB SSD als bootdrive en een 2 TB Western Digital HDD als opslag
Als besturingssysteem gebruik ik Windows 10.
Ik heb de laatste BIOS software van de Asus website gedownload en geïnstalleerd volgens de gebruikshandleiding.

Wat lijkt te werken is de PC van de netspanning halen voor langere tijd. Twee van de vier keer dat dit probleem zich voordeed leek dat te werken, maar ik heb geen idee of dat toeval is of niet.
Als de PC eenmaal is opgestart en ik ben ingelogd in mijn Windows 10 heeft hij verder geen problemen meer gedurende die hele sessie.

Als iemand suggesties heeft dan zou ik dit zeer op prijs stellen.

26-11-2017
Zie ook laatste reactie. Na testen bij vrienden die ook DDR4/AM4 compatibel moederbord hadden erachter gekomen dat de RAM sticks defect zijn.

Beste antwoord (via Anoniem: 975569 op 26-11-2017 14:17)

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 30-04 14:43
Anoniem: 975569 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:34:
[...]

Sorry, wie is Nico?

Ik hoop in ieder geval dat het bord van u dan weer gaat werken.
Ik heb net met hartkloppingen (bij elke stekker, kaart, en processor die ik eraf haalde had ik het idee dat ik het sloopte..) mijn moederbord uit de kast weten te halen en in de verpakking gehezen. MeGekko wilde hem wel terug hebben, dus ik stuur het bord via DHL terug. Als ik uw reactie lees is het wel jammer dat je dan dus moet bijbetalen voor een bord wat het gewoon zou moeten doen uit de doos, maar goed.
Nico is degene die @RackyNL geholpen heeft. In eerste instantie had de klantenservice vermeld dat het niet gebruikelijk is om langs te komen en het probleem direct op te lossen. Daarna kreeg hij een mail van Nico en hij zei dat er een uitzondering gemaakt kon worden.
Nico was behulpzaam en had kennis van zaken vandaar dat ik zijn naam vermeld zodat mogelijk andere (lees jij) personen er baat bij hebben om te vragen naar hem bij problemen.
Klopt. Maar je kan het ook zo zien dat het voor 15 euro wel direct is opgelost.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:02
Zelf geassembleerd of als compleet systeem gekocht? In het laatste geval, terug naar de winkel ermee.

Indien zelf geassembleerd: begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen - in principe staat daar alles in wat nodig is om dit op te lossen.
Mijn gok is voeding of moederbord als oorzaak, maar je gaat daar niet achter komen zonder onderdelen te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 11:18
Gewoon teruggaan naar de winkel.
Kan voeding zijn maar ook een net niet goed vast zittende kabel of biosbatterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ten eerste heb je de laatste bios versie van je moederbord ?

Zijn je geheugen reepjes QVL ? en om de biebjes te kunnen horen heb je dit nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KiG18xRmcdnj2p6kbwgKrYpB/thumb.jpg

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie allen voor de antwoorden,

Vanaalten, ik heb deze pc gebouwd met behulp van een wat beter pc-vaardige vriend. Ik had de topic die u heeft gelinkt inderdaad al doorgenomen, maar veel verder dan voeding/moederbord kom ik niet gezien het feit dat de pc niet veel verder komt dan die stap (ik kan dus geen instellingen oud aanpassen). Ik heb na aanleiding van die post wel
- De kast aangesloten op een ander stopcontact (voor het geval dat de stopcontact mogelijk defect is)
- 1 reepje geheugen verwijderd
- De "CMOS" gereset volgens de instructie van de moederbordhandleiding.
Het lampje op het moederbord pulseert nu weer en de koeling draait niet idioot hard, maar verders krijg ik nog steeds geen beeld.

Commentator, ik wil inderdaad wel uiteindelijk terug naar de winkel als ik dit niet zelf kan oplossen. Ik heb het besteld bij Megekko, en ik zie dat die goed aangeschreven staan. Indien mogelijk wil ik natuurlijk wel eerst kijken wat ik zelf kan doen, vandaar deze post.

Tjm De Groot, ik heb de laatste versie van mijn moederbord hier gevonden ( https://www.asus.com/nl/M...-B350-PLUS/HelpDesk_BIOS/ ), en die heb ik er na de vorige keer (1 week geleden) dat dit gebeurde erop gezet. Ik weet niet zeker wat QVL geheugen is..?
EDIT: Even vlug gegoogled. Ja, ASUS had dit type geheugen staan bij de lijst van geheugensticks die zij ondersteunen voor dit bord.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 975569 op 12-11-2017 14:00 . Reden: google wat QVL is ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:21
Gewoon minimaal opbouwen out of the box op een stuk karton en kijken of je in de bios komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:02
Inderdaad de tip van @chemist13 opvolgen. Daarnaast - heb je (of misschien die PC-vaardige vriend) een andere voeding om mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Chemist, kan ik in dat geval mijn koeling eraan laten?

Vanaalten, ik heb ongeveer een uur geleden die vriend ook een berichtje gestuurd. Ik ga nu op zijn aanraden kijken of het misschien aan de GPU ligt door een GPU van hem in mijn PC te zetten (ik had in de periode tussen juni-september een leenpc van hem gekregen). Ik kan dan ook de voeding testen.

Ik heb ook nog eens goed gekeken naar het geheugen. Blijkbaar heet mijn stick "CMK16GX4M2A2400C16". Die staat dus niet in de QVL lijst van Asus (bron http://dlcdnet.asus.com/p...0765-758564652.1509804297 ). Wel dezelfde uitziende stick eindigend op "c14".. mijn vriend gelooft niet dat het daar aan kan liggen, maar ik heb mijn twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:21
Ja koeling erop laten, 1 reepje geheugen en videokaart , that,s it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal dat dan proberen voordat ik hem naar Megekko stuur. Het proberen van andere componenten uit de leenpc heeft niet geholpen in ieder geval. Ik heb nu de hele dag van alles geprobeerd, dus ik ga nu nog even genieten van mijn laatste paar vrije uurtjes voor de werkweek weer begint. Hopelijk heb ik dan komend weekend weer wat tijd om er naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blekkienl
Wij hebben een vergelijkbaar probleem met dezelfde build. Net zoals veel meer mensen.
Nieue computer boot niet
Het schijnt dat een biosupdate bij veel mensen geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blekkienl schreef op zondag 12 november 2017 @ 18:47:
Wij hebben een vergelijkbaar probleem met dezelfde build. Net zoals veel meer mensen.
Nieue computer boot niet
Het schijnt dat een biosupdate bij veel mensen geholpen heeft.
Ik had de laatste BIOS update van ASUS erop gezet en ik hield het ook in de gaten gezien het feit dat ik dus al tweemaal eerder dit probleem had gehad. Maar goed, zelfs al komt er een update uit die dit zou moeten fixen dan schiet ik er nog weinig mee op als ik niet tot mijn bios kan komen. Ik ben nu een berichtje an het tikken naar Megekko en dan kijk ik wel wat zij zeggen.

Ik heb in ieder geval geprobeerd het moederbord op een zo'n kaal mogelijke manier op te starten (enkel 1 stickie geheugen, processor en processorkoeling, en grafische kaart) en dat werkte ook al niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blekkienl
Anoniem: 975569 schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:38:
[...]

Ik had de laatste BIOS update van ASUS erop gezet en ik hield het ook in de gaten gezien het feit dat ik dus al tweemaal eerder dit probleem had gehad. Maar goed, zelfs al komt er een update uit die dit zou moeten fixen dan schiet ik er nog weinig mee op als ik niet tot mijn bios kan komen. Ik ben nu een berichtje an het tikken naar Megekko en dan kijk ik wel wat zij zeggen.

Ik heb in ieder geval geprobeerd het moederbord op een zo'n kaal mogelijke manier op te starten (enkel 1 stickie geheugen, processor en processorkoeling, en grafische kaart) en dat werkte ook al niet.
Dit hebben wij ook geprobeerd en zonder resultaat. We nemen morgen telefonisch contact op met megekko om te kijken naar een oplossing. Ik zal deze post in de gaten houden.
Succes!

@RackyNL heeft vanmorgen een bezoekje aan megekko gebracht. Ze hebben daar ter plekke een bios geupdate door middel van een ryzen 7 te plaatsen. Hij heeft mail contact gehad met Nico. Ze zijn bekend met dit probleem. Voor deze service heeft hij wel 15 euro moeten betalen, voor een achteraf incompleet product.

[ Voor 15% gewijzigd door Blekkienl op 13-11-2017 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Blekkienl schreef op zondag 12 november 2017 @ 20:11:
[...]

Dit hebben wij ook geprobeerd en zonder resultaat. We nemen morgen telefonisch contact op met megekko om te kijken naar een oplossing. Ik zal deze post in de gaten houden.
Succes!

@RackyNL heeft vanmorgen een bezoekje aan megekko gebracht. Ze hebben daar ter plekke een bios geupdate door middel van een ryzen 7 te plaatsen. Hij heeft mail contact gehad met Nico. Ze zijn bekend met dit probleem. Voor deze service heeft hij wel 15 euro moeten betalen, voor een achteraf incompleet product.
Sorry, wie is Nico?

Ik heb net met hartkloppingen (bij elke stekker, kaart, en processor die ik eraf haalde had ik het idee dat ik het sloopte..) mijn moederbord uit de kast weten te halen en in de verpakking gehezen. MeGekko wilde hem wel terug hebben, dus ik stuur het bord via DHL terug. Als ik uw reactie lees is het wel jammer dat je dan dus moet bijbetalen voor een bord wat het gewoon zou moeten doen uit de doos, maar goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blekkienl
Anoniem: 975569 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:34:
[...]

Sorry, wie is Nico?

Nico is degene die @RackyNL geholpen heeft. In eerste instantie had de klantenservice vermeld dat het niet gebruikelijk is om langs te komen en het probleem direct op te lossen. Daarna kreeg hij een mail van Nico en hij zei dat er een uitzondering gemaakt kon worden.
Nico was behulpzaam en had kennis van zaken vandaar dat ik zijn naam vermeld zodat mogelijk andere (lees jij) personen er baat bij hebben om te vragen naar hem bij problemen.
Klopt. Maar je kan het ook zo zien dat het voor 15 euro wel direct is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ze hebben mijn bord getest, maar kunnen geen fout vinden. Na kort overleg over mijn geheugen ga ik denk ik maar ook mijn CPU en geheugen kit opsturen (ook bij hun gekocht) om hun te laten testen. Anders weet ik 't ook niet meer, misschien is het dan toch domme montering in mijn kast geweest oid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Nou, hierdan maar mijn update.
Megekko heeft de onderdelen nagekeken, gezegd dat het niet kapot was en het terug gestuurd. Ik hang het hier in de kast en er gebeurd net zo weinig als eerst. 12 euro en een week verder en ik ben net zo ver als dat i kwas.

EDIT: Naar vrienden gebracht die een DDR4/AM4 compatibel moederbord hadden, de mijne weer helemaal uit elkaar gehaald en flink lopen testen. Erachter gekomen dat een van de twee RAM sticks kapot is. Verder kwamen we achter een eigenaardigheidje van het ASUS bord: Er MOET een stick in de DIMM-A2 zitten, anders post hij niet.Toen we achter deze twee feiten kwamen lukte het ons weer tot post te komen.

Ik ga nu een RMA voor de DDR4 indienen. Blijft jammer dat dit bord dus officieel niet mijn geheugen ondersteunt, dus ik ga nu toch kijken of ik niet van dit bord afkan - een compatibel bord kopen voor de geRMAde geheugensticks is goedkoper dan nieuwe compatibele geheugenmodules.

Megekko heeft helaas besloten niet zelf deze RMA te doen dus ik moet dat zelf doen via Corsairs website. Erg vreemde gang van zaken, ook omdat zij dus blijkbaar nooit hebben getest met de sticks die ik nastuurde. Ik denk dat ik niet snel weer iets hier zal gaan halen :|

In ieder geval bedankt voor de hulp, heb je beste antwoord gegeven voor je reacties :)

[ Voor 66% gewijzigd door Anoniem: 975569 op 27-11-2017 18:51 . Reden: Zeer waarschijnlijk oorzaak probleem gevonden ]

Pagina: 1