Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Ziquior
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10-2024
Hallo mede-tweakers,

Mijn PC had in de afgelopen week meerdere malen het probleem dat hij niet in 1 keer wou booten. De fans van mijn GPU/CPU koeler en de case (ook het led) draaiden voor zo'n halve seconde en vielen dan weer stil. Meestal deed hij het weer na een simpele power drain.

De configuratie:

MOBO: MSI z97 gaming 5
GPU: MSI r9 280x
CPU: I5 4690K
PSU: CM v550
RAM: 2x4gb kingston hyperx fury
SSD: Crucial mx100 128gb

Nou probeerde ik hem vandaag te starten en deed hij weer hetzelfde, fans en LED werken voor een halve seconde maar vallen dan weer uit. Meerdere malen geprobeerd te power drainen maar starten deed hij maar niet.

Vervolgens had Ik een enkele video's gekeken en de volgende thread geprobeerd te volgen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492

De volgende stappen had ik zelf al genomen:

1. Alle cables controleren
2. Andere power cable/stekkerdoos gebruikt
3. Ram te verwisselen van plaats/ op een enkele ram te booten
4. PSU gecontroleerd door middel van paperclip

Na het uitvoeren van stap 4 kwam ik erachter dat de fan van de PSU het wel deed, echter na het terug aansluiten van de PSU cables op het MOBO/SSD en GPU deed de pc helemaal niks meer. Waar de fans en het LED voorheen een halve seconde werkten, geeft de pc geen sein van leven meer.

Mijn gevoel zegt dat of de PSU niet de juiste voltages geeft of dat het moederbord niet correct werkt. Dit omdat het moederbord nooit het piepgeluidje maakt, zelfs niet bij het ontbreken van RAM bij het booten.

Mijn dilemma is nu dat ik geen extra componenten heb om op te testen en ik eigenlijk niet verder ben gekomen dan de voeding en mogelijk het moederbord, er is dus nog altijd een kans dat de CPU en GPU ook nog een probleem vormen. Wat nu? :-(

Op andere threads had ik gezien dat er gevraagd werd naar foto's van de aansluitingen, daarom post ik ze als het eventueel van belang is: https://imgur.com/a/D5iAB

[ Voor 3% gewijzigd door Ziquior op 11-11-2017 23:30 ]

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

1 maal reageren op de power knop en meteen weer stilvallen is vaak sluiting, dan doet het systeem verder niets meer tot het een keertje volledig zonder spanning is geweest.

Je kunt elk stekkertje en elke insteekkaart er uit halen tot je enkel het moederbord, cpu en geheugen overhoud. Zelfs dan kan bijvoorbeeld de backplate van de cpu koeler alsnog sluiting veroorzaken (zaten destijds nogal wat scherpe randjes aan die in de printplaat sneden)

Als hij zelfs zonder de backplate (stock koeler nog ergens liggen?) niet aan wil is de enige andere optie verder testen met een andere voeding.

• Ziquior
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01-10-2024
Ik had wat je opmerkt ook in een andere thread zien voorbij komen, namelijk : PC veroorzaakt kortsluiting, andere voeding heeft geen nut

De OP van deze thread had beschreven dat het willekeurig optreed terwijl zijn PC aanstaat.

Ik citeer zijn woorden: '' Maar het probleem is nu dus dat de pc een halve seconde aan staat, dan weer uit gaat en een paar tellen later weer hetzelfde doet. Gaat eindeloos door'' en ''Ik hoor geen piepjes, zelfs niet nadat ik ram en videokaarten heb verwijderd. Nu is het een moederbord met enkel een cpu en de koelers erop (en een system speaker) en hij blijft steeds aan en uit gaan. Ik neem aan dat het moederbord kapot is, kan dit ook nog door de cpu zelf komen?''

Mijn probleem is eigenlijk precies beschreven, echter had ik geen enkele problemen met de meterkast of dergelijke en is mijn pc gewoon geaard aangesloten. Hoewel ik op dit vlak bijna geen kennis heb en er niet zoveel van snap, is het toch een beetje raar dat na 3.5 jaar perfect werken de backplate van de CPU koeler de boosdoener is?

Alhoewel zal ik morgen gewoon alle componenten uit de case halen en op een doos deze testen. Zo kan ik ook gemakkelijk de stock koeler uitproberen en kijken of de huidige cpu koeler de troubleshooter is.

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:08

rdejongjr

Gnome

Kan prima pas na een tijd door de laklaag heen komen onder de druk en opwarmen/afkoelen of na een keertje verplaatsen , al is het meestal wel direct raak

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Voeding zou ik als eerste verdachte zien,
2e videokaart.

Voedingen gaan vaak defect, en testen doe je door een voeding te lenen, en deze in te bouwen.
Videokaart eruit halen en leen videokaart testen,
je videokaart eruit halen en opnieuw plaatsen,(of zonder videokaart testen),
Geheugen 1 voor 1 testen.

Luidspreker in je pc werkt deze, is deze goed aangesloten?

Verwijder ook zoveel mogelijk hardware!
En wissel zoveel mogelijk hardware uit, wat je hebt, muis en toetsenbord ook.

Pc opbouwen op een stuk karton, zodat je geen kortsluiting van de kast hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 12-11-2017 08:27 ]