Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:59
(jarig!)
Ik heb laatst een PC overgenomen van iemand die problemen had met opstarten. Dit heb ik gefixt door de bios te resetten middels het verwijderen van de cmos batterij. Het moederbord heeft nog een ander defect, namelijk dat het maar de helft van het ram geheugen herkent, terwijl alle ram sloten individueel wel goed werken. Omdat ik er niet al te veel geld aan wilde uitgeven heb ik hier maar genoegen mee genomen.

De PC had ook kortsluiting op het lichtnet veroorzaakt, maar na het weer aanzetten van de schakelaar in de meterkast werkte alles weer. De dag erna gebeurde hetzelfde, waarna ik een nieuwe voeding besloot te bestellen. Deze heb ik er gisteren ingezet.
De oude voeding was een Cooler Master Silent Pro Gold 800W
De nieuwe voeding is een Be Quiet! Pure Power 10 600W

Alles leek goed te gaan sinds de nieuwe voeding was geïnstalleerd, maar vanochtend veroorzaakte de PC weer kortsluiting. De nieuwe voeding krijgt dus een retourtje.

Situatie:
De kortsluiting treedt op (schijnbaar) willekeurige momenten op terwijl de PC gewoon aan staat en alles prima lijkt te werken.
De PC zit aan een stekkerdoos welke ik 's nachts uitschakel.
De PC is niet geaard aangesloten.
Na het opnieuw aanzetten van de schakelaar in de meterkast werkt het wel weer gewoon.
Gisteren (toen de voeding was geïnstalleerd) werkte alles probleemloos en zonder kortsluiting.

Een moederbord zou zoiets niet kunnen veroorzaken (lijkt mij) zonder dat het moederbord zelf ook gefrituurd wordt. Dus ik heb op het moment geen enkel idee wat het zou kunnen veroorzaken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Je weet zeker dat het kortsluiting is? het is niet de aardlekschakelaar die eruit vliegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Delph1900 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:06:
Je weet zeker dat het kortsluiting is? het is niet de aardlekschakelaar die eruit vliegt?
Het is echt de groep van mijn slaapkamer die eruit klapt. Aardlek staat nog aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 23:31
Het kan toch ook iets anders kunnen wezen wat de sluiting dan veroorzaakt lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Ik weet toch redelijk zeker dat het de PC is aangezien de vorige eigenaar er soms ook last van had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Kabel al eens vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Er zat een nieuwe kabel bij de voeding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-09 02:27

UltiemePCNerd

Banaan.

Welke componenten bestaat de pc uit?
Al eens buiten de kast geprobeerd? (mobo op een doos ofzo, alles aansluiten, en dan powerpins kortsluiten en kijken of het probleem zich nog voordoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
UltiemePCNerd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:26:
Welke componenten bestaat de pc uit?
Al eens buiten de kast geprobeerd? (mobo op een doos ofzo, alles aansluiten, en dan powerpins kortsluiten en kijken of het probleem zich nog voordoet)
Asus P8P67
i7 2600 (Scythe Mugen 3 koeler, 2 fans)
2x AMD HD 6870 CrossFire
WD Black HDD
LG DVD/CD combi drive
Front panel audio
Card reader
Extra USB + SATA module die bij het mobo hoort
1x Case fan (Standaard bij Cooler Master Elite 430 case)
4x 4GB Corsair XMS3 RAM
Nu dus weer de Cooler Master Silent Pro Gold 800W voeding

Mobo is ook wel deels defect denk ik, maar zou dat echt zo'n probleem kunnen veroorzaken?

Hij gebruikt maar 8 van de 16 GB ram. Elk ram slot werkt wel en SPD info in de bios laat ook 4 sticks zien. Staat ingesteld op 1333 MHz want mobo haalt de POST niet in 1600 MHz mode met XMP aan. CPU spec volgens intel is ook niet meer dan 1333.

Zijn nog wel meer defecten aan het mobo. Hij haalt ook de POST niet als ik Intel Turbo Boost of iets dergelijks wil aanzetten. Dan springt om een of andere reden de DRAM LED weer aan.

Vanavond zal ik het buiten de kast proberen, maar het gaat ook wel eens een hele dag goed, dus echt handig lijkt het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Het zou zo maar kunnen dat er een afstand busje teveel onder je moederbord zit of verkeerd geplaatst dat kortsluiting veroorzaakt.
En je zou eens kunnen kijken of je CPU koeler niet te strak zit dat kan geheugen problemen geven. Heb dat zelf meegemaakt met het plaatsen van een AIO setje.

Is het tevens mogelijk om de pc te testen in je huis waar je wel aarde hebt in je stopcontacten.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 23:31
Vreemd probleem, Als het probleem met de moederbord is mag het nog absoluut niet een groep van je meterkast eruit knallen, de voeding moet gewoon uit gaan in protectie als er sluiting bij je moederbord is, Zeker gezien je al andere voeding hebt geprobeerd en nog het zelfde gebeurd zegt mij dat er iets anders loos is naast je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:55
Hoe is alles aangesloten?
Via een stekkerdoos? dus beeldscherm, pc,etc etc. op 1 stekkerdoos?

Kan zijn dat als het Mobo niet goed geplaatst is er sluiting in je kast komt, deze via de monitor kabel naar je monitor gaat en dan een sluiting veroorzaakt op het lichtnet.. Je zou dan overigens wel verwachten dat de aardlek dan klapt.

Zoals eerder aangegeven, haal alles uit de PC kast en sluit het minimale aan

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:34
Nou ben ik geen electricien, maar hoe weet je dat er kortsluiting is ? je zegt immers dat de PC zonder randaarde is aangesloten ?. Het is dan de zekering die eruit gaat, niet de aardlek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
MEN-O schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:26:
Nou ben ik geen electricien, maar hoe weet je dat er kortsluiting is ? je zegt immers dat de PC zonder randaarde is aangesloten ?. Het is dan de zekering die eruit gaat, niet de aardlek ?
Ja de zekering springt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
Dan heb je een verbruik van zo'n 3700 watt als je een 16A zekering hebt, dan moet er toch ergens rook uitkomen ofzo ; zou inderdaad de voeding verdenken maarja die is zo goed al zeker uitgesloten.

Misschien is het een goed idee om met een verlengkabel/haspel oid voeding te nemen van een andere groep om een en ander uit te sluiten.

Edit : misschien heb je wel een hele lage spanning in je slaapkamer ? Als je een multimeter hebt, kun je dat even meten.

[ Voor 15% gewijzigd door MEN-O op 04-03-2017 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Net alles buiten de kast gehaald en aangezet door de power switch pins met elkaar kort te sluiten door middel van een metalen pinnetje. Ging goed tot ik de PC uitzette om in de bios te kijken. Bij het aanzette raakte ik naast de power pin nog een ander pinnetje waarna er een vonkje te zien was. Het power pinnetje moest tegen de ground pin komen, maar ik tikte daarbij de +5V van de mobo speaker aan. Heb dus mogelijk deze 3 pinnetjes tegelijk aangeraakt.

Moederbord ging niet meer aan, maar 10 minuten later wel weer.

Hoe groot is de kans dat mijn andere hardware (gpu's, cpu en ram) beschadigd is? Alles lijkt goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57

Herman

FP ProMod
sdelange99 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 12:58:
(...)

Alles leek goed te gaan sinds de nieuwe voeding was geïnstalleerd, maar vanochtend veroorzaakte de PC weer kortsluiting. De nieuwe voeding krijgt dus een retourtje.
(...)
Hmm... Je bent aan het zoeken naar de oorzaak van de kortsluiting en je hebt zelf vastgesteld dat het niet aan de voeding ligt. Toch gaat die nieuwe voeding 'retour'? Vertel je aan de leverancier van de voeding ook dat deze (mogelijk) defect is en dat dit waarschijnlijk niet aan de voeding zelf ligt? :?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Herman schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:52:
[...]

Hmm... Je bent aan het zoeken naar de oorzaak van de kortsluiting en je hebt zelf vastgesteld dat het niet aan de voeding ligt. Toch gaat die nieuwe voeding 'retour'? Vertel je aan de leverancier van de voeding ook dat deze (mogelijk) defect is en dat dit waarschijnlijk niet aan de voeding zelf ligt? :?
Nee ik stuur de voeding gewoon terug om de koop te ontbinden. Dan krijg ik mijn geld terug omdat het niet aan de voeding ligt, dus kan ik net zo goed de oude weer gebruiken.

PC vanochtend weer opgestart buiten de kast op een dik boek en alles ging goed tot ik hem uitzette. Nu draaien de fans bij het opstarten heel kort en vervolgens valt het systeem weer uit. Dit gaat continu door. Even in de socket gekeken en geen gebogen pinnetjes gezien. CMOS batterij er een minuutje uit om de bios te resetten geeft ook geen nut gehad. Ook heb ik alle kabels vanaf de voeding opnieuw ingeplugd zonder resultaat.

Is het moederbord net overleden?

EDIT:
Net weer de zekering eruit gesprongen. Ik zal de PC eens in een ander stopcontact doen in plaats van een stekkerdoos. Alles was buiten de kast opgesteld. Hij start niet meer op in ieder geval. Kortsluiting is voor mij nog niet verklaard maar dat het moederbord kapot is weet ik nu wel redelijk zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door sdelange99 op 05-03-2017 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57

Herman

FP ProMod
sdelange99 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:02:
[...]

Nee ik stuur de voeding gewoon terug om de koop te ontbinden. Dan krijg ik mijn geld terug omdat het niet aan de voeding ligt, dus kan ik net zo goed de oude weer gebruiken.

(...)
offtopic:
Dus zodat een volgende nietsvermoedende koper een voeding kan ontvangen die een opdoffer heeft gehad...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Herman schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:26:
[...]

offtopic:
Dus zodat een volgende nietsvermoedende koper een voeding kan ontvangen die een opdoffer heeft gehad...
Ik weet alleen dat hij nog wel gewoon werkt en mijn 2 videokaarten en CPU met 100% load zeker een kwartier lang heeft aangedreven zonder problemen voordat ik de voeding uit de kast haalde. Dit was nadat de zekering weer aan was gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door sdelange99 op 05-03-2017 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Begin eerst eens een fatsoenlijk stopcontact MET randaarde naar de plek te brengen, desnoods met een afgerolde kabelhaspel. Geen enkel filter of statische elektriciteit word fatsoenlijk afgevoerd zonder randaarde. Daarna kan je uitvoerig gaan testen.

PS zonder aarde staat er 120 volt op alle metalen delen en dat wat aan aarde is verbonden. Kans is groot dat hierdoor een onverklaarbare reden tot uitschakeling van de automaat word veroorzaakt.

[ Voor 28% gewijzigd door keur0000 op 05-03-2017 14:35 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 23:48
MEN-O schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:14:
Dan heb je een verbruik van zo'n 3700 watt als je een 16A zekering hebt, dan moet er toch ergens rook uitkomen ofzo ; zou inderdaad de voeding verdenken maarja die is zo goed al zeker uitgesloten.
Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Als de kortsluiting spontaan ontstaat, dan schakelt je zekering in een fractie van een seconde uit nog voordat dingen heet genoeg worden om rook te produceren. Het voorkomen daarvan is juist de functie van je zekering. Feitelijk is zekering nieteens het juiste woord, want TS heeft waarschijnlijk automaten.
Misschien is het een goed idee om met een verlengkabel/haspel oid voeding te nemen van een andere groep om een en ander uit te sluiten.
Goed idee om te proberen. Zoals iemand anders net zei, probeer het vooral met een geaard verlengsnoer. Waarschijnlijk heb je in de keuken of in de meterkast zelf wel geaarde wcd's.
Edit : misschien heb je wel een hele lage spanning in je slaapkamer ? Als je een multimeter hebt, kun je dat even meten.
Dat zal het niet zijn. De meeste moderne voedingen (niet enkel pc-voedingen trouwens) kunnen overweg met elke spanning tussen de 100V en 240V (ook geschikt voor landen waar 110V het ding is), dus een iets lagere spanning is niet per se een probleem.

Gezien de computer een tijdje blijft werken en daarna pas je groep uitvalt verwacht ik dat het helemaal geen kortsluiting is, maar overbelasting. Een groep (of het nou een smeltzekering of automaat is) schakelt bij een harde kortsluiting vrijwel direct uit, maar bij een stroom die slechts een beetje boven de 16A is kan het best seconden of minuten lang duren voor je groep uitvalt.
Afbeeldingslocatie: https://www.123groepenkast.nl/files/6465/editor/Stroom%20tijd%20karakteristiek%20B,%20C%20en%20D%20automaat.png
Om hier iets aan te doen kun je het makkelijkste een andere groep proberen (dat ging je toch al doen, toch?) of anders zoveel mogelijk andere apparaten in huis uit zetten terwijl je test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Andere groep geprobeerd met aarde, maar het moederbord is volgens mij overleden. Steeds een halve seconde leven en vervolgens valt hij weer uit, weer aan en begint de cyclus opnieuw. Dat gaat denk ik een nieuw moederbord worden, of kan het nog wat anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
[quote]Peetz0r schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:48:

[...]

Dat zal het niet zijn. De meeste moderne voedingen (niet enkel pc-voedingen trouwens) kunnen overweg met elke spanning tussen de 100V en 240V (ook geschikt voor landen waar 110V het ding is), dus een iets lagere spanning is niet per se een probleem.
[....]

Ja, maar ik bedoel als de spanning daalt gaat her amperage toch omhoog ? of haal ik iets door elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-09 23:48
MEN-O schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:14:
[quote]Peetz0r schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:48:

[...]

[....]

Ja, maar ik bedoel als de spanning daalt gaat her amperage toch omhoog ? of haal ik iets door elkaar ?
Dat klopt opzich wel, maar ik denk niet dat dit effect alleen al dit probleem zou moeten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdelange99
(jarig!)
Maar het probleem is nu dus dat de pc een halve seconde aan staat, dan weer uit gaat en een paar tellen later weer hetzelfde doet. Gaat eindeloos door.

Heb weer met een andere voeding geprobeerd voor het geval dat deze toch plots kapot was gegaan, maar dat hielp niks.

Ik hoor geen piepjes, zelfs niet nadat ik ram en videokaarten heb verwijderd. Nu is het een moederbord met enkel een cpu en de koelers erop (en een system speaker) en hij blijft steeds aan en uit gaan. Ik neem aan dat het moederbord kapot is, kan dit ook nog door de cpu zelf komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 00ara00
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-04-2024
Cpu is stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou inderdaad zeker niet enkel naar de PC-hardware kijken maar ook naar de kwaliteit van je stroomnetwerk in je huis en de groep (vermogen waarop het berekend is). Meestal zou dat geem probleem moeten zijn maar bij oudere woningen waarbij dat nooit is verbeterd of bij doe-het-zelf-gepruts zou ik het niet uitsluiten. Daarnaast is het goed mogelijk dat je een huisgenoot hebt die plotseling een of ander apparaat aan zet wat een belachelijk hoog vermogen heeft, denk bijv. aan zonnebanken en magnetrons.
keur0000 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:33:
Begin eerst eens een fatsoenlijk stopcontact MET randaarde naar de plek te brengen, desnoods met een afgerolde kabelhaspel. Geen enkel filter of statische elektriciteit word fatsoenlijk afgevoerd zonder randaarde. Daarna kan je uitvoerig gaan testen.
Sowieso erg verstandig!
Peetz0r schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:48:

Hoe goed kan zo'n voeding omgaan met plotseling sterke veranderingen in de spanning (transiënte verschijnselen) omdat het stopcontact met moeite het vermogen kan leveren?
Hoe dan ook, sowieso altijd een zeer goede PSU gebruiken, je doet er gemakkelijk meer dan 10 jaar mee dus beter iets meer investeren ongeacht het vermogen waarvoor je kiest. Dat is de investering wel waard. :)
sdelange99 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:55:
Ik neem aan dat het moederbord kapot is, kan dit ook nog door de cpu zelf komen?
Kan wat door de CPU komen? Dat de computer na een korte tijd weer uitvalt?
Van alles is mogelijk maar bij een CPU is het typisch zo dat die ofwel wel werkt en stabiel is (tenzij je een onstabiele overklok hebt) ofwel helemaal niet werkt. Bij het uitvallen na een korte tijd gaat het meestal om andere problemen (instabiele overklok, slechte PSU, oplopende temperaturen doordat je iets verkeerd hebt gedaan met de koeling (slecht contact koeler)). Zoals ik zei, kijk zeker ook eens naar het stroomnetwerk in jouw huis, de groep en wat er meer op die groep zit aangesloten (ook bij huisgenoten), het is een dure grap om hardware te vervangen en dan straks weer defecte hardware te hebben, mocht dit nu jouw probleem zijn.

Wat betreft die piepjes, dat is hoe de UEFI/BIOS communiceert met de gebruiker. Piepjes kunnen zowel aangeven dat iets goed is gegaan als dat er iets niet goed gaat (concreet, dat bepaalde hardware niet wordt gedetecteerd), in de handleiding van je moederbord zou je de betekenis van die piepjes moeten kunnen vinden. Read Your Fucking Manual. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2017 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O graag in de sloot laten liggen ( @00ara00 heb je je daadwerkelijk enkel en alleen geregistreerd voor deze ononderbouwde schop?). Sowieso niet erg kansrijk topic met garantiefraude dat al in maart dicht had gemoeden. Bij dezen alsnog.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.