Upgrade van Ivy Bridge systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-07 11:38
Hey allen, ik heb recent een pre-made Ivy Bridge systeem van het merk Medion overgekocht van een kennis inclusief een scherm, toetsenbord, muis en boxen. Nu alles bij elkaar was dit een mooie deal en een koopje, maar ik zou graag dit systeem een boost geven, om hier af en toe eens op te gamen, en hier een dual-screen setup van te maken.
Nu had ik enkele vraagjes/opmerkingen/onduidelijkheden hierbij. Mijn setup is op dit moment als volgt;

Moederbord = geen idee, het standaard moederbord die erin zat (socket 1155 denk ik dus?)
CPU: i7 3770
GPU: GT 620M
HDD: 1000GB 5400 rpm dacht ik, maar maakt weinig uit
PSU = Meegeleverde 450W output van dit systeem
Case = Medion case
RAM = Meegeleverd 2x4GB RAM

Nu mijn vraagjes (ik nummer ze even neer, zo kan het misschien makkelijker zijn om antwoord te formuleren);
1) Ik wil de CPU graag behouden, deze is goed genoeg voor mijn lichtere taken en wat gaming maar vroeg me af of die moederborden van Medion zelf de moeite zijn om te houden en zoniet, of deze CPU gemakkelijk kan verwijderd worden van dit moederbord om met toevoeging van nieuwe koelpasta deze op een nieuw moederbord te plaatsen.

2) Ik wil sowieso een andere GPU, deze GT620 zal waarschijnlijk niet volstaan om op high settings te gamen op 1080p aan draagbare framerates. Games kunnen zeer verschillend zijn, van shooters als COD, BF, GTA-series, ... Populairdere games zeg maar.
Nu, ik heb zelf al wat rondgekeken, maar weet niet zo goed waar mijn keuze best ligt. Budget is hier wel zo laag mogelijk, en ik zal dan ook tweedehands mijn stukken aankopen.
Ikzelf bekeek verschillende kaarten, om te beginnen een GTX 1050ti (nieuwprijs €180, 2ehands €150). Deze kan zeker en vast een game aan, maar dan vraag ik me af of het niet beter is een tweedehands GTX 970 te kopen (€150-€175). Of nog andere keuzes; een GTX 770ti of GTX 780?
Deze laatste 2 waren indertijd zeer krachtige kaarten, is dit nog steeds het geval, of is deze keuze niet zo slim?

3) Als derde vraagje; past elke GPU die ik hierboven opnoemde in mijn case/moederbord. Het is een full-ATX case gok ik (een deftig grote bak) en het moederbord ook. Ik post hier even wat foto's van de binnenkant, maar naar mijn mening is de plaats voor de GPU eerder beperkt. Of ben ik verkeerd en zou dit geen probleem mogen zijn? Hou wel ik rekening dat ik misschien wel een goedkope full-ATX case zou aankopen, dit is dus eerder een moederbord-size vraag.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/nmiz2r.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tdgH5aY.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q0vXdN8.jpg

4) De PSU van dit systeem, is dit te vertrouwen en zou dit moeten krachtig genoeg zijn om een sterkere videokaart de nodige energie te leveren?

5) RAM; ik denk dit RAM te behouden, ik denk dat het 1600MHz-ram is. Of kijk ik beter uit voor wat sneller/nieuwer (als het moederbord snellere RAM ondersteund)?

6) De case; deze vind ik om te beginnen al helemaal niet aantrekkelijk, dus ga ik waarschijnlijk ergens een toffe, simpele full-ATX kast proberen op te kop te tikken. Passen normaal alle onderdelen uit deze Medion dekstop (PSU, moederbord, ...) ook in een andere (even grote of grotere) kast?

Over de HDD, ik heb hier nog een SSD'tje liggen die ik zal gebruiken als bootschijf, dus dat zal de snelheid ook zeker en vast weer wat opkrikken.

Als er nog vragen zijn of meerdere info gewenst is, laat maar weten. Ik denk zeker en vast mee maar weet niet zo goed waar te beginnen..

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Je kan een GTX1050ti er zonder probleem inzetten denk ik, voor een 970, 780 of 780ti heeft deze voeding niet de juiste aansluitingen

Kun je zien of er nog een 6pin aansluiting in die samengebonden kabelbundel zit?

Dit is micro atx trouwens.

[ Voor 48% gewijzigd door ETHART op 11-11-2017 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
ETHART schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 21:52:
Je kan een GTX1050ti er zonder probleem inzetten denk ik, voor een 970, 780 of 780ti heeft deze voeding niet de juiste aansluitingen

Kun je zien of er nog een 6pin aansluiting in die samengebonden kabelbundel zit?

Dit is micro atx trouwens.
Ik zie dat de 1050ti enkel een 6pins nodig heeft, en de andere opgesomde kaarten een 6pins én 6+2-pins voeding. Mijn voeding heeft dus zeker een 6 pins veronderstel ik maar waarschijnlijk geen 6+2-pins? Ik bekijk dit morgen even.

Nu, waar plug je die pins dan in? Moet je dat rechtstreeks in je kaart pluggen, want ik zie precies geen connectie aan mijn huidige GT 620 videokaart? Of gebeurt de stroomoverdracht via de PCI-e connector van het moederbord?

Over de micro-atx; dit is dus een zeer klein moederbord? Kan ik dit dan wel inbouwen in een grotere kast (full ATX)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29

Thomg

Aww yiss

BramVanha schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:26:
[...]

Ik zie dat de 1050ti enkel een 6pins nodig heeft, en de andere opgesomde kaarten een 6pins én 6+2-pins voeding. Mijn voeding heeft dus zeker een 6 pins veronderstel ik maar waarschijnlijk geen 6+2-pins? Ik bekijk dit morgen even.

Nu, waar plug je die pins dan in? Moet je dat rechtstreeks in je kaart pluggen, want ik zie precies geen connectie aan mijn huidige GT 620 videokaart? Of gebeurt de stroomoverdracht via de PCI-e connector van het moederbord?

Over de micro-atx; dit is dus een zeer klein moederbord? Kan ik dit dan wel inbouwen in een grotere kast (full ATX)?
Waar lees je dit? Ik denk dat je niet goed hebt ingelezen wat nou echt een 6-pins is of je verwart het met iets anders.
De 1050Ti is juist zo berucht bekend omdat het een best wel stevige performer is ( voor de casual ) zonder dat het ook maar 1 peg vereist, het gaat vrijwel altijd feilloos in iedere computer zolang er maar ruimte is.

Al de andere opgenoemde hebben niet allemaal 6 en 6+2 pins nodig. Een 970 heeft vaker dubbel 6 of enkel 8 nodig... Mijn gok is echter dat je voeding, at best, 1 6-pin vrij heeft met een stevige kans op geen.

De 620 vereist net als de 1050Ti geen PEG power, overdracht gaat via de slot.

Korte opfrisser,
PCI-E slot doet 75W, 6 pin PEG doet 75W, 8 pin peg doet 150W.

Micro-atx is niet zeer klein, zeer klein is M-STX of M-ITX.
M-ATX is gewoon de "wat kleinere" variant van de ATX ;)

Met M-ITX moet je je meestal zorgen maken over of je videokaart wel gaat passen in de kast, bij M-ATX is dit vrijwel nooit een issue, je hebt altijd 3 sloten aan ruimte ( waarvan soms 2 voor videokaart ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Thomg schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:34:
[...]

Waar lees je dit? Ik denk dat je niet goed hebt ingelezen wat nou echt een 6-pins is of je verwart het met iets anders.
De 1050Ti is juist zo berucht bekend omdat het een best wel stevige performer is ( voor de casual ) zonder dat het ook maar 1 peg vereist, het gaat vrijwel altijd feilloos in iedere computer zolang er maar ruimte is.

Al de andere opgenoemde hebben niet allemaal 6 en 6+2 pins nodig. Een 970 heeft vaker dubbel 6 of enkel 8 nodig... Mijn gok is echter dat je voeding, at best, 1 6-pin vrij heeft met een stevige kans op geen.

Korte opfrisser,

Met M-ITX moet je je meestal zorgen maken over of je videokaart wel gaat passen in de kast, bij M-ATX is dit vrijwel nooit een issue, je hebt altijd 3 sloten aan ruimte ( waarvan soms 2 voor videokaart ).
toon volledige bericht
Bedankt voor de info alvast; ik ga even wat youtube videos kijken want ben een beetje verward.
Hoogstwaarschijnlijk dus een nieuwe voeding en videokaart, maar de rest zou het wel nog moeten trekken op dit moment? Oh ja, alles in een nieuwe kast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Thomg schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 23:34:
[...]

Korte opfrisser,

toon volledige bericht
Oke, niet echt gevonden wat ik wou maar ik snap het punt wel. Je voeding moet voldoende uitgaande 6-pins en (6+2)-pins hebben om je videokaart aan te sturen. Nu, als ik zoek op de GTX 1050 (pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G dan staat er bij voeding dat deze 1 6-pins connector nodig heeft. Dus buiten de PCI-e slot, heeft hij nog een andere power source nodig, rechtstreeks vanuit de voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:15
BramVanha schreef op zondag 12 november 2017 @ 10:35:
[...]

Oke, niet echt gevonden wat ik wou maar ik snap het punt wel. Je voeding moet voldoende uitgaande 6-pins en (6+2)-pins hebben om je videokaart aan te sturen. Nu, als ik zoek op de GTX 1050 (pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G dan staat er bij voeding dat deze 1 6-pins connector nodig heeft. Dus buiten de PCI-e slot, heeft hij nog een andere power source nodig, rechtstreeks vanuit de voeding?
Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Okay cool. Bedankt voor de info. Een nieuwe PSU zal hierop dus gelet worden.

Dan; welke videokaart lijkt de beste optie dan voor mij? Eventueel een RX 560 2GB, die zijn ook best betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 18:24
Ik denk dat de 1050ti de beste optie is.

Deze bijvoorbeeld,
pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP

Of een andere die je mooi vind,
categorie: Videokaarten

Dan heb je ook geen nieuwe voeding nodig.

[ Voor 44% gewijzigd door ETHART op 12-11-2017 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
ETHART schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:34:
Ik denk dat de 1050ti de beste optie is.

Deze bijvoorbeeld,
pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI 4GT LP

Of een andere die je mooi vind,

Dan heb je ook geen nieuwe voeding nodig.
Hey, bedankt voor de hulp, maar helaas zal ik wel een nieuwe voeding nodig hebben vrees ik. net gekeken en deze heeft geen enkele 6pin/8pin connector. Dit is het enige wat er op leek maar lijkt mij geen 8-pin?
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/XhEvg

Met andere woorden, zonder het vervangen van de PSU kan ik enkel een videokaart zonder extra voeding aansluiten.

Ook; in mijn voeding zie ik slechts 1 voedingskabel voor een harde schijf, kan dit? Dit lijkt mij allemaal wat weinig voor een voeding, of is dit typisch voor een pre-made computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Kun je eens een duidelijke foto maken van de sticker op de voeding, of het precieze modelnummer vermelden? Wordt één en ander meteen wat duidelijker. Edit: op de laatste foto van de startpost is het modelnummer wel te lezen. Maar zoals al een paar keer genoemd heeft een GTX 1050 of 1050 Ti dus juist geen connector van de voeding nodig, dus een nieuwe voeding hoeft misschien helemaal niet. Er zijn dan wel een paar modellen die wel 6 pins nodig hebben, maar de meeste niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 12-11-2017 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Anoniem: 683497 schreef op zondag 12 november 2017 @ 11:59:
Kun je eens een duidelijke foto maken van de sticker op de voeding, of het precieze modelnummer vermelden? Wordt één en ander meteen wat duidelijker. Maar zoals al een paar keer genoemd heeft een GTX 1050 of 1050 Ti dus juist geen connector van de voeding nodig, dus een nieuwe voeding hoeft misschien helemaal niet. Er zijn dan wel een paar modellen die een 6 pins nodig hebben, maar de meeste niet.
Zeker en vast. Wel wil ik opmerken dat ik me inderdaad vergist had, ik had in de pricewatch een random 1050ti aangeklikt en deze had wel een 6pin nodig.. (pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G

Ik zie dat de gelinkte 1050ti door ETHART dan weer enkel 75W nodig heeft. Vandaar de verwarring.

De foto;
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/6PYdZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-07 13:03

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

450 watt voedingen van Medion hebben meestal wel PEG (6pins).
Iedergeval mijn Medion PC uit 2013 heeft wel een PEG-connector.

Afbeeldingslocatie: https://www.moddiy.com/product_images/h/200/Untitled_-_9__21788_zoom.jpg

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja dat ik kan vinden zou die voeding inderdaad gewoon een 6 pins connector moeten hebben en tevens 4 SATA connectors voor harde schijven. Van die laatste heb je er nu sowieso al 2 in gebruik, dus het is onmogelijk dat de voeding er maar 1 heeft ;). @BramVanha

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 683497 op 12-11-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
MedionAkoya schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:10:
450 watt voedingen van Medion hebben meestal wel PEG (6pins).
Iedergeval mijn Medion PC uit 2013 heeft wel een PEG-connector.

[afbeelding]
Ik ga nog even op zoek maar ik vind deze helemaal niet.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Anoniem: 683497 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:11:
Ja dat ik kan vinden zou die voeding inderdaad gewoon een 6 pins connector moeten hebben en tevens 4 SATA connectors voor harde schijven.
Hoezo zouden er al 2 in gebruik moeten zijn? Heeft elke harde schijf er 2 nodig dan?

[ Voor 17% gewijzigd door BramCoding op 12-11-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zit er nu 1 in de harde schijf en 1 in de dvd speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:29

Thomg

Aww yiss

Sommige 1050Ti's en 1050's komen inderdaad met PEG's, dit zijn echter de heftig overklokbare en duurdere edities.
Wat jij wilt is een simpel goedkoop ding zonder peg's, dus iets als dit.
pricewatch: Inno3D GeForce GTX 1050 Ti 4GB TWIN X2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Anoniem: 683497 schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:15:
Er zit er nu 1 in de harde schijf en 1 in de dvd speler.
Net gekeken en merkte inderdaad op dat dit dezelfde connectoren zijn. Ook merkte ik op dat deze vanuit deze SATA connector nog verder vertakken in een tweede SATA connector (dus 2x2) dus klopt inderdaad wat jullie zeiden. Zag door die hele warboel van draden de connectoren niet meer.. :p
Bedankt voor de hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ik heb de 6-pin gevonden! Zat helemaal middenin de warboel van draden!
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/BGFif

Dit wil dus zeggen dat ik nu ook de optie heb om een oudere tweedehandskaart aan te schaffen (wat mijn uitgaven dan weer onder de €100 kan krijgen waarschijnlijk).

De SATA connectoren hangen samen per 2, en er zit eentje bovenaan in mijn dvd-lezer en eentje in mijn harde schijf. Maar deze takken verder in nog een SATA aansluiting. Bedankt om dit te vermelden dus!
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/pjwhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red_arrow
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:57
Een kennis van mij had laatst dezelfde wens met een vergelijkbaar medion systeem. Heeft toen een andere voeding en een gtx 1050ti erin geplaatst, maar de kaart deed het niet. Bleek dat er een uefi bios vereist was, en hij had een legacy bios. Houd hier ook rekening mee.
Geforce GTX 1050ti werkt niet op Medion PC
Edit: link toegevoegd

[ Voor 14% gewijzigd door red_arrow op 12-11-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
red_arrow schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:26:
Een kennis van mij had laatst dezelfde wens met een vergelijkbaar medion systeem. Heeft toen een andere voeding en een gtx 1050ti erin geplaatst, maar de kaart deed het niet. Bleek dat er een uefi bios vereist was, en hij had een legacy bios. Houd hier ook rekening mee.
Oei dat is ambetant natuurlijk. Ik bekijk even de BIOS-instellingen of ik dit kan vinden. Enig idee of dat bij een GPU opgelijst staat welke BIOS er nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

red_arrow schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:26:
Medion-desktops uit 2013 hebben een UEFI BIOS.

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya

MedionAkoya

BramVanha schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:29:
[...]

Oei dat is ambetant natuurlijk. Ik bekijk even de BIOS-instellingen of ik dit kan vinden. Enig idee of dat bij een GPU opgelijst staat welke BIOS er nodig is?
https://www.techpowerup.com/vgabios/

Niets downloaden, maar bij elke videokaart staat er of het UEFI wel of niet ondersteund.
Sommige videokaarten hebben zelfs een schakelaar die naar legacy BIOS of UEFI zet.

Of
Dag, ik heb inmiddels contact gehad met de fabrikant en deze kwam met de oplossing. Eigenlijk heel simpel. Het was niet genoeg de onboard videokaart uit te zetten. Het is eigenlijk een probleem met windows 8.

Oplossing was:
In bios SECURE BOOT uitzetten
In bios Advanced Config - > os config - > os selection - > Op WIN7/ other OS zetten i.p.v. WIN8
Daarna komt er een optie CSM Parameters bij en de volgende onderdelen invullen.
CSM (enabled)
Boot Option Filter (UEFI only)
Launch Storage OpRom policy (UEFI only)
Launch Video OpRom policy (Legacy only)

De boot van de videokaart moet gewoon op auto staan.

Bedankt voor de tips en hoop dat ik iemand anders met deze info kan helpen!

[ Voor 63% gewijzigd door MedionAkoya op 12-11-2017 12:34 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
MedionAkoya schreef op zondag 12 november 2017 @ 12:31:
[...]

https://www.techpowerup.com/vgabios/

Niets downloaden, maar bij elke videokaart staat er of het UEFI wel of niet ondersteund.
Sommige videokaarten hebben zelfs een schakelaar die naar legacy BIOS of UEFI zet.

Of

[...]
Mijn moederbord heeft UEFI dus ik denk niet dat ik me zorgen moet maken dan?
En als het niet lukt is het aan te passen in de BIOS, enkele opties af of aanvinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Hey, ik heb sinds kort een ouder systeem aangekocht;
I7 3770
8GB 1600MHz RAM
Nvidia GT 620
450W power supply

Nu, ik wil deze verouderde graka eens updaten. Ik heb 1 PCI-e slot en 1 6-pin connector (op de voeding). Nu wil ik graag een graka waarmee ik 1080p op med-high en sommige mindere games op ultra kan.

Nu budget; zo laag mogelijk. Graag €100 of nog minder. Ik sta zeker en vast open voor tweedehandskoop, liefst zelf.

Samengevat; budget €100, 1 pci-e 75W poort + 1 6-pins connector, liefst tweedehands, 1080p gaming.
Bijkomend; is het slim om een 6-pin via een adapter uit te breiden naar een 8-pin of zal de voeding dit niet aankunnen?

Aan welke kaarten denken jullie? Rx 560, gtx 770ti, gtx 1050ti,... ?
Ikzelf had al volgende opties misschien in mijn hoofd; Rx 560, gtx 770ti, gtx 1050ti. Maar mijn kennis is vooral klein bij AMD. Wat zijn de grootste voordelen/nadelen bij AMD en Nvidia?

Ik denk zeker en vast mee als er opties komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23-07 14:28
Ten eerste is het wel nuttig om te vermelden welke 450w voeding je hebt. Graag merk + type + leeftijd.

Er zijn namelijk niet veel kaarten die met dit budget aan je eisen voldoen. De kaarten die je zelf noemt zijn >100eu of hebben meer connectors nodig. Een verloopje van molex naar 6+2 is af te raden.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
shadvet schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:44:
Ten eerste is het wel nuttig om te vermelden welke 450w voeding je hebt. Graag merk + type + leeftijd.

Er zijn namelijk niet veel kaarten die met dit budget aan je eisen voldoen. De kaarten die je zelf noemt zijn >100eu of hebben meer connectors nodig. Een verloopje van molex naar 6+2 is af te raden.
Ik denk wel aan tweedehands prijzen. Ik heb een RX 560 op dit moment voor €85. Maar omdat ik weinig van deze AMD-reeksen ken, vroeg ik me af of er een andere best buy is. Een gtx 1050 ti vind ik inderdaad niet voor €100, een GTX 970 waarschijnlijk ook niet. Dus dan had ik meer als bedoeling de vraag te stellen; is de meerprijs het waard?

Mijn voeding is een voeding uit een pre-made Medion desktop en is de volgende;
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/JwAxK
Plaatje wil precies niet laden dus hier het modelnummer en merk; FSP GROUP INC: Modelnummer: FSP450-60EMDN

Deze RX560 4GB (Sapphire Pulse) heeft 1 6-pin voeding nodig, dus zou in principe moeten lukken. Usage staat op 90W hier in de pricewatch dus zou volgens mij geen probleem moeten zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door BramCoding op 13-11-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:04
Moederbord ook van medion? In dat geval kan het wel eens lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
WEBGAMING schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:26:
Moederbord ook van medion? In dat geval kan het wel eens lastig worden.
Ja maar het ondersteund UEFI, als dat de zorg was die direct in u op kwam. Of gaat het over iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Medion heeft er een handje van om videokaart upgrades te blokkeren in de bios. Dus of de kaart upgrade gaat werken is maar de vraag.
En daar kom je eigenlijk pas achter als je het probeert.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 13-11-2017 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
WEBGAMING schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:28:
Medion heeft er een handje van om videokaart upgrades te blokkeren in de bios. Dus of de kaart upgrade gaat werken is maar de vraag.
En daar kom je eigenlijk pas achter als je het probeert.
Oeh oke. Enig idee hoe ik dit kan opzoeken/weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Je zou het typenummer op google in kunnen typen, kijken of mensen gpu upgrades hebben gedaan.
Voor zo ver ik weet zijn er geen lijsten van ofzo.

[ Voor 82% gewijzigd door WEBGAMING op 13-11-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
WEBGAMING schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:34:
Je zou het typenummer op google in kunnen typen, kijken of mensen gpu upgrades hebben gedaan.
Voor zo ver ik weet zijn er geen lijsten van ofzo.
Dat is wel wat lastig. Maar mocht het niet lukken dan stuur ik de kaart terug de verkoop in denk ik. Bedankt voor je inbreng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:21
Welke games wil je gaan spelen? Een upgrade is zeker waardevol (de GT620 is niks sneller dan de interne GPU uit de processor die je hebt), maar je moet ook geen wonderen verwachten. Mid-range is naar mijn smaak toch meer de RX580/GTX1060; als je een niveau lager gaat shoppen krijg je ook een niveau lagere prestaties. Desalniettemin kan je prima een spelletje spelen op een 1050 of RX560 :) Zet je verwachting op 1080p/30fps/medium-high en je komt een heel eind.

Belangrijk aan de voeding zijn de 12v rails, je hebt er volgens dit plaatje: http://images.esellerpro.com/2131/I/770/64/DSCF3691.JPG twee: eentje van 20A en eentje van 18A. Dat moet voldoende zijn voor een redelijke videokaart in de klasse waarin je nu zoekt icm de i7. Wel kan je er vanuit gaan dat een dergelijke OEM voeding over het algemeen van mindere kwaliteit is en dat het moederbord wellicht ook minder goed overweg kan met meer stroom over de PCI-E lanes. In principe moet het allemaal gewoon kunnen hoor, maar het zou iets invloed kunnen hebben op de levensduur van deze componenten.
Een 6-naar-8-pin adapter kan in principe geen kwaad, uiteindelijk draait het vooral om de achterliggende GPU. Je leeft een beetje op het randje van wat de voeding aan kan maar het zou wel gewoon moeten kunnen.

Denk ook aan de koeling. Wat voor kast heb je? Medion zet wel eens de moederborden 'op de kop' in de kast, wat handig is bij passieve kaarten (warme lucht stijgt op en komt dan niet meer tegen het PCB van de videokaart) maar bij actief gekoelde kaarten tegen je zou kunnen werken. Ook geen ramp, maar zorg in dat geval vooral voor een goede koeler of wellicht een blower-model.

Hierom zou ik je adviseren wel een recente kaart te halen, oude kaarten zijn misschien goedkoper maar vreten meer stroom en produceren meer warmte. Met beide gaat je systeem moeite krijgen. Maar een RX560 of een 1050 lijkt me een prima keuze. Beide presteren gelijkwaardig. Ik zou gaan voor de beste tweedehands deal.
Ik zie paar ASUS-kaarten met dubbele fan online staan, zoiets moet wel goed gaan. Let ook op de breedte van je kast trouwens, zoals je ziet steekt een centimeter uit boven de PCI-e bracket.

Als je een goeie deal maakt, kan je de kaart voor het zelfde geld doorverkopen mocht de BIOS de kaart inderdaad blokkeren. Misschien kan een google opdracht op je moederbordtype (staat vast ergens op het PCB) meer duidelijkheid op dat gebied geven.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 13-11-2017 17:40 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:58
Ik heb dit ooit eens voor iemand anders uitgezocht, in de bios moet je de optie "SECURE BOOT" uitzetten.
Hierna werkt elke andere GPU zonder problemen. (voeding buiten beschouwing gelaten)

( Doe dit voordat je de GPU verwisseld, anders heb je geen beeld ;) )

[ Voor 16% gewijzigd door dylan111111 op 13-11-2017 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
dylan111111 schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:41:
Ik heb dit ooit eens voor iemand anders uitgezocht, in de bios moet je de optie "SECURE BOOT" uitzetten.
Hierna werkt elke andere GPU zonder problemen. (voeding buiten beschouwing gelaten)

( Doe dit voordat je de GPU verwisseld, anders heb je geen beeld ;) )
Als medion het in de bios geblokkeerd heeft, gaat het gewoon niet werken. Secure boot uit of aan gaat daar niets aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:58
WEBGAMING schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:43:
[...]

Als medion het in de bios geblokkeerd heeft, gaat het gewoon niet werken. Secure boot uit of aan gaat daar niets aan veranderen.
Dat zou dan de eerste Medion pc zijn waarbij het niet zou werken ;)

Bij zo,n zelfde systeem met een i7 2600 en een (GT 640 dacht ik) heb ik de kaart verwisseld voor een Gtx1050ti waarbij ik ook tegen dit aanliep en ook het euvel oploste.

@BramVanha laat je een mooie kaart aanbevelen en hou ons op de hoogte ;)
Persoonlijk zou ik met dat budget voor een Rx560 gaan idd.

[ Voor 12% gewijzigd door dylan111111 op 13-11-2017 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
dylan111111 schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:48:
[...]

Dat zou dan de eerste Medion pc zijn waarbij het niet zou werken ;)

Bij zo,n zelfde systeem met een i7 2600 en een (GT 640 dacht ik) heb ik de kaart verwisseld voor een Gtx1050ti waarbij ik ook tegen dit aanliep en ook het euvel oploste.

@BramVanha laat je een mooie kaart aanbevelen en hou ons op de hoogte ;)
Persoonlijk zou ik met dat budget voor een Rx560 gaan idd.
Bedankt voor de veel tips/info! Ik ga denk ik voor de RX 560 gaan denk ik en ik zie wel of deze werkt (hopelijk wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Richh schreef op maandag 13 november 2017 @ 17:37:
Welke games wil je gaan spelen? Een upgrade is zeker waardevol (de GT620 is niks sneller dan de interne GPU uit de processor die je hebt), maar je moet ook geen wonderen verwachten. Mid-range is naar mijn smaak toch meer de RX580/GTX1060; als je een niveau lager gaat shoppen krijg je ook een niveau lagere prestaties. Desalniettemin kan je prima een spelletje spelen op een 1050 of RX560 :) Zet je verwachting op 1080p/30fps/medium-high en je komt een heel eind.

Belangrijk aan de voeding zijn de 12v rails, je hebt er volgens dit plaatje: http://images.esellerpro.com/2131/I/770/64/DSCF3691.JPG twee: eentje van 20A en eentje van 18A. Dat moet voldoende zijn voor een redelijke videokaart in de klasse waarin je nu zoekt icm de i7. Wel kan je er vanuit gaan dat een dergelijke OEM voeding over het algemeen van mindere kwaliteit is en dat het moederbord wellicht ook minder goed overweg kan met meer stroom over de PCI-E lanes. In principe moet het allemaal gewoon kunnen hoor, maar het zou iets invloed kunnen hebben op de levensduur van deze componenten.
Een 6-naar-8-pin adapter kan in principe geen kwaad, uiteindelijk draait het vooral om de achterliggende GPU. Je leeft een beetje op het randje van wat de voeding aan kan maar het zou wel gewoon moeten kunnen.

Denk ook aan de koeling. Wat voor kast heb je? Medion zet wel eens de moederborden 'op de kop' in de kast, wat handig is bij passieve kaarten (warme lucht stijgt op en komt dan niet meer tegen het PCB van de videokaart) maar bij actief gekoelde kaarten tegen je zou kunnen werken. Ook geen ramp, maar zorg in dat geval vooral voor een goede koeler of wellicht een blower-model.

Hierom zou ik je adviseren wel een recente kaart te halen, oude kaarten zijn misschien goedkoper maar vreten meer stroom en produceren meer warmte. Met beide gaat je systeem moeite krijgen. Maar een RX560 of een 1050 lijkt me een prima keuze. Beide presteren gelijkwaardig. Ik zou gaan voor de beste tweedehands deal.
Ik zie paar ASUS-kaarten met dubbele fan online staan, zoiets moet wel goed gaan. Let ook op de breedte van je kast trouwens, zoals je ziet steekt een centimeter uit boven de PCI-e bracket.

Als je een goeie deal maakt, kan je de kaart voor het zelfde geld doorverkopen mocht de BIOS de kaart inderdaad blokkeren. Misschien kan een google opdracht op je moederbordtype (staat vast ergens op het PCB) meer duidelijkheid op dat gebied geven.
toon volledige bericht
Qua games keek ik benchmarks over de RX 560 4GB en ik denk dat ik daarmee wel blij ben (fps per game per quality settings). Ik zal dus waarschijnlijk voor deze gaan.

In mijn medion kast is het moederbord inderdaad omgekeerd ingebouwd. Nu, een Sapphire Pulse RX 560 4GB, deze blaast de interne warme lucht naar buiten met zijn fan gok ik? Dan blaast hij de warme lucht naar boven in de kast dus is dit goed dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:21
BramVanha schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:14:
In mijn medion kast is het moederbord inderdaad omgekeerd ingebouwd. Nu, een Sapphire Pulse RX 560 4GB, deze blaast de interne warme lucht naar buiten met zijn fan gok ik? Dan blaast hij de warme lucht naar boven in de kast dus is dit goed dacht ik?
Nee, die doet dat juist niet :P

Afbeeldingslocatie: https://d1thr50vf947j4.cloudfront.net/wp-content/uploads/2017/01/23035543/3573246899fb475e450fbe40759bbaf7.png
Bij de Sapphire zal de warme lucht vrij door de kast bewegen, en omdat warme lucht opstijgt komt die warme lucht weer terug in de koelribben, waarna de fan het weer naar beneden drukt.
Een blower-koeler koelt over het algemeen minder goed, maar in jouw geval zou de warme lucht niet meer terug in de koelribben komen.

Begrijp me goed hoor, het gaat om een graadje of 5 verschil misschien :P niets om van wakker te liggen. Het kan alleen wel zo zijn dat een normaal stille GPU in jouw geval net iets meer geluid moet maken om van de warme lucht af te komen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 02:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Kan prima verder in Upgrade van Ivy Bridge systeem?. Merge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Richh schreef op maandag 13 november 2017 @ 18:56:
[...]

Nee, die doet dat juist niet :P

[afbeelding]
Bij de Sapphire zal de warme lucht vrij door de kast bewegen, en omdat warme lucht opstijgt komt die warme lucht weer terug in de koelribben, waarna de fan het weer naar beneden drukt.
Een blower-koeler koelt over het algemeen minder goed, maar in jouw geval zou de warme lucht niet meer terug in de koelribben komen.

Begrijp me goed hoor, het gaat om een graadje of 5 verschil misschien :P niets om van wakker te liggen. Het kan alleen wel zo zijn dat een normaal stille GPU in jouw geval net iets meer geluid moet maken om van de warme lucht af te komen.
Oke, bedankt hiervoor. Ik neem het geluid er wel bij :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Pagina: 1