Ik heb talloze topics hier al doorgespit, maar zou toch nog graag wat inzichten en tips zelf willen hebben
Ook bij berichten als vandaag in de media over de miljarden die spaarders aan koopkracht verliezen, dan voel ik toch wat onrust over mijn geld dat gevoelsmatig verdampt.
Kort de situatie:
Op dit moment denk ik er aan om voor het einde van het jaar 20k van hypotheek af te lossen, weet alleen niet welk deel het beste dan gekozen kan worden.
Er is niet echt een hoger doel: we willen de vaste lasten zo laag mogelijk om (het gevoel van) financiële onafhankelijkheid te hebben, maar aan de andere kant ben ik ook bereid om een beredeneerde gok te nemen om een eventuele klapper te kunnen maken. We zijn niet heel bang voor werkloosheid en daarvoor zou ook een totale buffer van 50k voldoende moeten zijn.
Als iemand hier nog een advies heeft hoe spaargeld het best ingezet zou kunnen worden dan hoor ik het zeer graag!
Kort de situatie:
- Vriendin (25k) en ik (75k) hebben spaargeld.
- Zitten nu ruim jaar in nieuwbouwhuis, hypotheek van 240k waarde huis circa 280-290k, ook door deel spaargeld dat er in zit.
- Hoeven hier 'in principe' de komende decennia niet weg.
- NHG, dus al in laagste renteklasse bank.
- Zullen kosten zijn in toekomst, zoals wellicht kinderen. Ik werk al parttime, financieel zal het qua inkomsten niet veel hierdoor wijzigen (qua uitgaven uiteraard wel).
- Hypotheek is opgebouwd als volgt: We vallen onder overgangsrecht, annuïtair gedeelte 20 jaar vast tegen 3,0% 120k .Spaarhypotheek 20 jaar vast 3,2% 80k en aflossingsvrij 20 jaar vast 3,2% 40k. We kunnen niet veel meer bijstorten in spaarhypotheek ivm verschil maximale en minimale inleg in een jaar. Zal begin 2018 wel weer zo'n 4k kunnen bijstorten
Op dit moment denk ik er aan om voor het einde van het jaar 20k van hypotheek af te lossen, weet alleen niet welk deel het beste dan gekozen kan worden.
Er is niet echt een hoger doel: we willen de vaste lasten zo laag mogelijk om (het gevoel van) financiële onafhankelijkheid te hebben, maar aan de andere kant ben ik ook bereid om een beredeneerde gok te nemen om een eventuele klapper te kunnen maken. We zijn niet heel bang voor werkloosheid en daarvoor zou ook een totale buffer van 50k voldoende moeten zijn.
Als iemand hier nog een advies heeft hoe spaargeld het best ingezet zou kunnen worden dan hoor ik het zeer graag!