Plaatsen zonnenpanelen en Warmtepomp.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 15:34
Beste tweakers,

Q1-2018 zal onze nieuwe woning opgeleverd gaan worden. Vanuit de bouw zullen er 4 panelen ( Canadian solar 275 wp ) geplaatst gaan worden. ( inmiddels al geplaatst :'( )

Panelen zullen geleverd gaan worden door Zaanzon.nl uit Wormerveer.

wat wij willen is dak volgooien en na 2020/2023 aankijken hoe de salderingsregeling er dan uit ziet, maar voor nu zoveel mogelijk groen investeren voor lagere vaste lasten >:)
evt accu plaatsen als salderen helemaal verdwijnt.

Onze situatie:

Een 2-1 kap woning in de kop van Noord-Holland met het dak op het zuiden gericht, dakhoek is onbekend en we hebben geen last van schaduw. Ons jaarverbruik ligt stabiel tussen de 3000kWh en 3500kWh de afgelopen jaren.

verbruik gas stabiel tussen de 1250m3 en 1500m3.

gebruikers : 2 volwassenen, 1 peuter en 2de onderweg.

Het dak:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/z9Qdh
<blockquote class="imgur-embed-pub" lang="en" data-id="a/z9Qdh"><a href="//imgur.com/z9Qdh"></a></blockquote><script async src="//s.imgur.com/min/embed.js" charset="utf-8"></script>

offerte ontvangen voor 10 x Aventia solar 300WP all black incl SMA sunny boy 3.6 SB5.0-1av40 incl inname 4 x canadian solar en Hosola smart kost € 3339,00incl BTW

op moment van offerte was nog niet duidelijk hoeveel panelen er geplaatst konden worden ivm dakraam.
Maar vandaag op de bouwplaats bovenstaande foto gemaakt, volgens mij kunnen er makkelijk 15 panelen geplaatst gaan worden. prijs zal dan vermoedelijk €4725 +/- worden incl btw

tevens willen we een warmtepomp plaatsen om minder gas te gebruiken. Er zal een intergas HR 36 eco CV ketel geplaatst gaan worden. wetende dat Daikin een systeem heeft icm intergas een offerte opgevraagd.
Daarin geeft de installateur aan dat de nieuw te leveren ketel niet kan samenwerken met de Daikin warmtepomp en zal vervangen gaan worden voor een andere cv ketel. totale kosten post € 6800 incl BTW. 8)7

om een nieuwe ketel te vervangen gaat ons te ver en zodoende gekeken naar bijv een ELGA a € 4200

graag zou ik willen weten wat jullie kunnen adviseren.

mijn dank is groot _/-\o_

Rob

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Beste antwoord (via Robwp op 01-04-2018 15:33)

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Enelogic registreerd het verbruik volgens je slimme meter.

Veel van je energie zal je direct verbruiken.
Deze komt dus nooit via de slimme meter.

Als je de monitoring niet vertrouwd dan zal je een kwh meter er tussen kunnen zetten. Heb ik ook en deze geeft hetzelfde aan als de SE portal. Zo zie ik dus ook dat ik veel van de energie direct verbruik en niet teruglever

Be fast .... Be furious....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Je buurman/vrouw heeft een dakkapel, dus ik zou wel iets aan schaduwmanagement doen.
Dat kan met een SMA en optitrac, of enkele losse optimizers op de probleempanelen icm een andere stringomvormer.

Een elga nemen als je ketel niet vervangen hoeft te worden, heeft niks met elkaar te maken...
Je kan ook een Panasonic warmtepomp nemen of een Mitsubishi splitunit.
De HR ketel hoeft dan ook niet te draaien voor cv. En je kan ooit besluiten er een tapwater of hygieneboiler er aan vast te knopen, zodat je helemaal geen HR ketel nodig meer hebt. Met een elga sluit je die mogelijkheid al uit.

Zo een monobloc vergt geen koeltechnische handelingen en zou je zelf aan kunnen sluiten (afhankelijk van je handigheid)

En de WP uit het buitenland halen eventueel. Stukken goedkoper

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Misschien een idee om helemaal geen ketel te nemen en alleen een warmtepomp, heb je ook geen gas aansluiting nodig.

Ketel plaatsen kost geld, warmtepomp heeft subsidie als je die 2 van de prijs van een warmtepomp aftrekt valt de berekening eigenlijk best mee. Voor de prijs die jij aangeeft dat het kost heb je ook gewoon een compleet geintegreerde warmtepomp ( ik ben er toevallig net mee bezig )
Waarom laat je eigenlijk een ketel plaatsen die niet optimaal is voor jou plan? Is een nieuwe woning dus daar moet toch wat te regelen zijn lijkt me.

Al vraag ik me wel altijd af hoe mensen het voor elkaar krijgen om 3500 Kwh te verstoken per jaar.

Overigens vraag ik me af hoe ze 15 panelen gaan aansluiten want vaak moet je 2 gelijke strings hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
De zonnepaneel topics staan in DED, schopje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
bedankt voor de reacties, waarom ik keek naar een ELGA daar er op dit forum positieve ervaringen worden vermeld.

uiteraard staan wij open voor elk alternatief. Willen in ieder geval niet een splinternieuwe CV ketel gaan vervangen om het vervangen.

om geheel gasloos te gaan ook over nagedacht, maar ivm het gekozen fornuis in de keuken is dit geen optie.

van de leverancier begrepen dat 15 panelen wel mogelijk moeten zijn. Dan wel over 2 strings.

Wellicht dat jullie een alternatief kunnen aanbevelen ?? bij voorkeur van de bovengenoemde leverancier.
Ook nagedacht om een boiler vat te nemen. Maar of dit allemaal mogelijk is ?!

om met de bouwer in gesprek te gaan is uitgesloten. Er is geen enkele mogelijkheid om maatwerk toe te passen. Het is ouderwets uit standaard uit de grond stampen.

vergeten te vermelden op de begane vloer ligt vloerverwarming en op de 1 ste verdieping komen JAGA tempo convectoren.zolder zal later ook een JAGA tempo convector geplaatst worden.

gr
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Enkele maanden verder.

Er zijn 13 x 320 lg neon panelen geplaatst icm sma omvormer :9

Wp ben ik nog steeds niet uit wat te doen.

Help :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Een Elga kan denk ik sowieso in jouw situatie.

CV ketel voortaan alleen voor tapwater gebruiken kan ook, dan kun je kiezen voor een warmtepomp die het alleen aan kan. Maar dan moet je bij voorkeur een geschikt ZLT afgiftesysteem hebben. Heb je vloerverwarming? Ook boven?

Heb je deze startpost al gelezen?
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5

En waardevolle uitleg:
https://warmtepomp-weetjes.nl/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou lekker die gasketel op Marktplaats zetten en een LW warmtepomp neerzetten.

Je schrijft dat je gas wilt houden vanwege je fornuis maar als je alleen gas houdt om te koken kost dat pak 'em beet €200 per jaar voor je aansluiting, en dat is voor je je eerste eitje hebt gekookt. Is het je dat waard?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Erasmo schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:43:
Ik zou lekker die gasketel op Marktplaats zetten en een LW warmtepomp neerzetten.

Je schrijft dat je gas wilt houden vanwege je fornuis maar als je alleen gas houdt om te koken kost dat pak 'em beet €200 per jaar voor je aansluiting, en dat is voor je je eerste eitje hebt gekookt. Is het je dat waard?
Hoe kom je bij 200 euro?

Als ik op gaslicht een verbruik van 2000 kWh en 1 m3 ingeef dan kost het 290 euro per jaar.
2000 kWh en 0 m3 kost 228 euro.

Dan kost het hem toch 'maar' 62 euro per jaar voor hij zijn eerste eitje bakt?
(moet je wel elk jaar blijven overstappen om alle overstapbonussen te pakken)

edit: natuurlijk zouden de overstapbonussen lager kunnen worden in de toekomst, maar ze zouden ook hoger kunnen worden...

[ Voor 7% gewijzigd door busscherski op 03-03-2018 18:11 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

busscherski schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:10:
[...]

Hoe kom je bij 200 euro?

Als ik op gaslicht een verbruik van 2000 kWh en 1 m3 ingeef dan kost het 290 euro per jaar.
2000 kWh en 0 m3 kost 228 euro.

Dan kost het hem toch 'maar' 62 euro per jaar voor hij zijn eerste eitje bakt?
(moet je wel elk jaar blijven overstappen om alle overstapbonussen te pakken)

edit: natuurlijk zouden de overstapbonussen lager kunnen worden in de toekomst, maar ze zouden ook hoger kunnen worden...
Opletten dat alles er in zit, vorig seizoen koste 48 cuub gas mij 217,- incl alles, en dan had ik al vastrecht van 500 m3 het jaar ervoor.

@busscherski

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1803/375876/Zlsr1CZ4.jpeg

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 03-03-2018 18:28 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij stedin is vastrecht op gas 130 euro
zeg ff 70m3 voor koken is 70*,65 oftewel 45 euro

totaal 175
dan kost je als je alleen gas voor koken gebruikt dat netto 2,70 euro /m3
dan in toekomst toch kijken voor paar paneeltjes erbij hier of daar en dan gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Rol-Co schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:15:
[...]

Opletten dat alles er in zit, vorig seizoen koste 48 cuub gas mij 217,- incl alles, en dan had ik al vastrecht van 500 m3 het jaar ervoor.

@busscherski

[afbeelding]
Geen verkeerde jaarafrekening :)
Moet je de korting niet ook door 2 delen? Want in geval je je gasmeter verzegeld had gehad had je toch ook een veel lagere overstapbonus gehad? Mocht dat zo zijn dan kom ik op 85 euro voor 48 m3 gas.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 18:28:
bij stedin is vastrecht op gas 130 euro
zeg ff 70m3 voor koken is 70*,65 oftewel 45 euro

totaal 175
dan kost je als je alleen gas voor koken gebruikt dat netto 2,70 euro /m3
dan in toekomst toch kijken voor paar paneeltjes erbij hier of daar en dan gasloos
Het is ook heel sterk afhankelijk van welke leverancier je hebt. Ik ging uit van het meest gunstige geval door de goedkoopste leveranciers te vergelijken.
Dan kost 2000 kWh en 48 m3 321 euro bij Essent.
En 2000 kWh en 0 m3 228 euro bij Energieflex.
Als dit klopt zou 48m3 dan 93 euro kosten.

Als ik leverancier 10 van beide situaties vergelijk is het 455 om 286 euro. Dus 169 euro voor 48 m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@busscherski
Nu heb ik een contract zonder gas, dus geen 0 gas in vullen maar zonder gas of alleen elektriciteit.
Dan zijn de bonussen niet zo wild hoor, die van vorig jaar was exclusief hoog met zijn 260,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Boven helaas geen Vww. Wel Jaga tempo convectoren.
Gas blijft ivm nieuwe keuken met fornuis op gas waar ik niet onder vandaan kwam ;(

Installateur uit de buurt bied de intergas/Daikin wp combi aan. Prijstechnisch interessant. Minste ruimte in beslag boven op zolder. Klinkt minst storingsgevoelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Waar de aandacht naar uit ging was een Panasonic monoblock mdc09h3e8 icm 500 liter hellman vat.

Van de architect begrepen dat de vloer maar berekend is op 175kg per m2.
Dit lijkt dan gedoemd te mislukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 22:10
Heb je ook een bad of alleen douche? Door plaatsen van een douche wtw kun je af met een kleinere boiler. Of zelfs mini boikertje met eventueel doorstroomverwarmer.

Verder zou ik niet weten waarom je nog een gasketel nodig zou hebben. Wij hebben de ketel eruit gegooid en draaien alleen op de warmtepomp. Gas ketel erbij houden maakt het ingewikkelder en duurder vanwege de gasaansluitng kosten.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Bad met douche apart.

Snap dat het wellicht slimmer had geweest compleet van gas af te gaan. Maar iets met keuze vrouw mbt specifiek fornuis op gas.
Gas blijft dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-09 22:10
Ok. Wij hebben een huis van 3 jaar oud met gas geleverd maar nu helemaal over zonder gas.

Maar als gas persee moet blijven zou ik het lekker simpel houden: die cv ketel laten hangen voor tapwater gebruik. En dan warmtepomp die alleen de verwarming doet. Dat maalt het simpeler en goedkoper, initieel.
Wij hebben ook vvw beneden en Jaga's boven. Maar boven staat bijna nooit aan.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 04-03-2018 11:58 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
installatie is geplaatst rond 8 maart.

en dit is de bedroevende score tot nu toe :? :?

leverancier geeft aan dat enelogic cq uitlezing van slimme meter niet klopt. Systeem werkt, ongeziene conclusie.

zal de omvormer van de week willen uitlezen maar er is nog geen wifi beschikbaar, hoe dit op te lossen ??

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=65e4616403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Robwp
Kan je geen ethernet kabeltje in de SMA 5.0 pluggen en de data met Sunny explorer eruit halen?

Verder zie ik normaal verbruik tussen 1 en 7 maart en extreem hoog verbruik tussen 7 en 14 maart.
Dat is ook al afwijkend? Dus vandaar de conclusie wss over enologic.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-03-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Geen idee of er een kabel bij zal zitten. Begreep dat er WiFi op zit. Wellicht een hotspot maken en dan proberen uit te lezen.

Gebruik kan wel kloppen, verderop gelegen huizen in aanbouw geen nuts voorziening. Zijn wat haspelstjes uitgerold vanuit onze woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Zit volgens mij gewoon een ethernetpoort op (en wifi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Woning moet nog opgeleverd worden en zal niet gelijk internet aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Lol. Laptop - kabeltje - sma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
Woning is opgeleverd en de omvormer kunnen uitlezen.

hier enkele screenshots:
ipv mooie boog, vlak. Max was 3548.
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=cf51a45806

Opbrengst vanaf 17 maart tot en met 31 maart.
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=367ed92b1b

en als totaal :
Data stond verkeerd.
aantal dagen zijn op 2017 blijven staan. rest wel juiste data 8)7

in totaal : 270 kwh in 14 dagen.
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpnow.nl/img=9f2dabafec

vreemde is dat enelogic slecht 50 kwh aangeeft dat er is teruggeleverd |:( |:(

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Enelogic registreerd het verbruik volgens je slimme meter.

Veel van je energie zal je direct verbruiken.
Deze komt dus nooit via de slimme meter.

Als je de monitoring niet vertrouwd dan zal je een kwh meter er tussen kunnen zetten. Heb ik ook en deze geeft hetzelfde aan als de SE portal. Zo zie ik dus ook dat ik veel van de energie direct verbruik en niet teruglever

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robwp schreef op zondag 1 april 2018 @ 14:13:
[...]

Woning is opgeleverd en de omvormer kunnen uitlezen.

hier enkele screenshots:
ipv mooie boog, vlak. Max was 3548.
[afbeelding]

Opbrengst vanaf 17 maart tot en met 31 maart.
[afbeelding]

en als totaal :
Data stond verkeerd.
aantal dagen zijn op 2017 blijven staan. rest wel juiste data 8)7

in totaal : 270 kwh in 14 dagen.
[afbeelding]

vreemde is dat enelogic slecht 50 kwh aangeeft dat er is teruggeleverd |:( |:(
Dat ziet er allemaal vrij normaal uit hoor, alleen die 17maart is extreem goed met een 30kWh+ met 4160Wp
Wat wel een beetje vreemd is dat een sma 3,6 maar 3500Wac doet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
op de omvormer staat max 3680.

op grafiek zie je vaak zo een mooie boog.
dit is vlak bij mij, dat is normaal ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robwp schreef op zondag 1 april 2018 @ 15:33:
op de omvormer staat max 3680.

op grafiek zie je vaak zo een mooie boog.
dit is vlak bij mij, dat is normaal ??
Omdat je meer Wp hebt liggen dan je omvormer groot is, dat is ergens een keuze geweest. Dan "top je af" heet dat. In de zomer word dat al een stuk minder of is dat weg hoor aangezien het dan warmer is en de hoek minder gunstig, niets om je zorgen om te maken, je moet er alleen psychisch tegen kunnen dat je wat opbrengst mist.
Een 4000 omvormer had bijv ook goed geweest, dan top je niks af maar als die 150,- duurder is dan de 3600 duurt het even voordat je dat weer hebt terugverdiend met alleen het gemiste.

Max vermogen is wel raar, ikzelf heb geen sma maar net over de 3500 voor een 3600 omvormer is weer krapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
dank voor de uitleg.

verbaasd mij dat er wordt afgetopt. want dit is aanbevolen door de leverancier. waarom ze dan een 3.6 ipv 4.0 ophangen is mij een raadsel. hoeveel scheelt dit aftoppen ???
daar ga ik toch nog eens achteraan.

maar fijn om te horen dat afgezien van het aftoppen, er geen bijzonderheden zijn en de set goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Robwp schreef op zondag 1 april 2018 @ 16:59:
dank voor de uitleg.

verbaasd mij dat er wordt afgetopt. want dit is aanbevolen door de leverancier. waarom ze dan een 3.6 ipv 4.0 ophangen is mij een raadsel.
Dat is nog een wat gedateerde gedachte van jaren terug toen er nog alleen steca's 500 waren en soladins 600 , die moesten op vol vermogen draaien omdat bij halve "vulling" het rendement kelderde.
Maar dat is allang niet meer, de meeste grotere en recente omvormers hebben geen rendementverschil van 50-100%
Maar goed, heel erg veel zal je niet missen, al stond hij wel 4 uur af te toppen zo te zien en een 3600 tov een 4000 omvormer kan nooit meer dan 100,- zijn gok ik.
Ikzelf vind een "passende" omvormer ook beter, als je van jouw panelen uit gaat met 4160 Wp op papier maar zijn waarschijnlijk ook nog allemaal +5% panelen kom je toch al snel op 4368Wp op een 3600 tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
binnen een aantal weken zal een Daikin Altherma 8kW koelen en verwarmen WP geïnstalleerd gaan worden ipv de intergas hr 36 eco.

Heeft het nu om een warmtepompboiler te installeren gekoppeld aan de daikin ??

interesse in de Atlantic Explorer v3. ( evt zelf bestellen in Belgie, en laten installeren tegelijk met de hybride WP )

is dit ook technisch mogelijk ? en rendabel ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:37
Als die ketel geschikt is voor naverwarming zonneboiler zou je het kunnen combineren.
Echter heeft het geen zin als je geen overschot aan electriciteit hebt en/of je volledig kan salderen. Tegen 21c/kWh is de Atlantic ongeveer even duur als verwarmen met de GWC ketel. Wanneer de salderingsregeling weg gaat is het wel interessant, je kan dan ipv terugleveren warm water aanmaken in de 200L boiler.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
ok, dank voor je antwoord.

installateur geeft aan dat het kan. Wel zal er wat klein materiaal en een transport pomp toegevoegd moeten worden.

benieuwd naar andere inzichten.

Pagina: 1