• pjwentink
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09-2025
Hallo allemaal,

Een maand of twee geleden heb ik een mini pc samengesteld om 4K content incl HDR te streamen naar tv en/of beamer. In de link hieronder heb ik mijn hardware toegevoegd.
https://ibb.co/m3cNHb

Door de site die ik onlangs tegen kwam: https://www.anandtech.com...bluray-and-vr-hmd-support, twijfel ik of ik wel het juiste moederbord heb gehaald. Op dit moment wil powerdvd 17 mijn content nog niet echt soepel draaien en merk ik kleine schokjes bij het afspelen. Wanneer ik de gewone Windows videospeler gebruik is dit weg/stukken minder maar kan ik niet zoals bij powerdvd gebruik maken van ondertitel of audio stream's selecteren en/of menu's openen.

Kan dit liggen aan mijn huidige moederbord en moet ik zoals de site aangaf toch de Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac aanschaffen?

Alvast bedankt voor mogelijke hulp.

Pieter Jan Wentink

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

No offense maar als je had ingelezen, lijkt het algemeen bekend dat 2GB Nvidia-GPU's last hebben met 4K decoding. En de gewone videospeler van Windows (geen versie genoemd), snapt HDR niet dus dat lijkt me geen goede test.

Je kan allicht proberen om Windows 10 1709 te draaien en MAX3400 in "[Ervaringen] Intel Apollo Lake & Kaby Lake NUC's" te lezen en de goede driver te installeren en dan je IGP te gebruiken. Maar ook dat gaat niet goed aangezien jouw moederbord HDMI1.4 ondersteunt en daar kan helemaal geen 4K30 overheen.

Met enige nuance; het systeem wat je hebt gekocht lijkt me een nutteloze exercitie om 4K60 + HDR werkend te gaan krijgen.

- GPU vervangen door een Nvidia met 4GB VRAM (of meer)
- moederbord vervangen door (mogelijk) de genoemde Fatal1ty en dan de IGP gebruiken over HDMI2.0

Lees je ook even in in [BBG] Home theater PC - november 2017 waar iets meer tech-details staan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 10-11-2017 23:23 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pjwentink
Bedankt voor je reactie.

Ik overweeg het volgende aan te schaffen:

- gtx1060 (6gb vram)
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G

- Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Zijn er naast de aanschaf van deze twee onderdelen nog meer tips of opmerkingen die je kunt geven
Of moet ik er hiermee zijn om uHD iso's / mkv's af te spelen / door te sturen naar mijn tv/beamer ?

Verder benoem je dat ik mijn interne GPu zou moeten gebruiken in plaats van mijn GTX 1060. Kun je uitleggen waarom aangezien de 1060 toch sterker zou moeten zijn dan de ingebouwde GPU?

[ Voor 48% gewijzigd door pjwentink op 12-11-2017 00:53 ]

• Slide74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-12-2025
Technisch weet ik net niet genoeg, maar ik heb een 1 jaar oud pctje hiervoor met een 1060 6GB. Mijn MSI versie is stiller dan de gewone fans.
Kijk later ook even naar software. MPC HC blijkt beter te werken dan de rest en je kan alles met subs. Onverwachts betere kwaliteit bij upscaling met Mad VR.
Hoge kwaliteit verminderd de snelheid van de cursor, maar film kijken gaat gewoon perfect.
Ik hou meer van goede kwaliteit HD dan 4K, maarja...
Flinke studie is hier raar genoeg voor nodig, zeker als je surround geluid erbij wilt....

[ Voor 9% gewijzigd door Slide74 op 13-11-2017 19:40 ]

• pjwentink
[quote]pjwentink schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 09:38:
Bedankt voor je reactie.

Ik overweeg het volgende aan te schaffen:

- gtx1060 (6gb vram)
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G

- Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac

Zijn er naast de aanschaf van deze twee onderdelen nog meer tips of opmerkingen die je kunt geven
Of moet ik er hiermee zijn om uHD iso's / mkv's af te spelen / door te sturen naar mijn tv/beamer ?

Verder benoem je dat ik mijn interne GPu zou moeten gebruiken in plaats van mijn GTX 1060. Kun je uitleggen waarom aangezien de 1060 toch sterker zou moeten zijn dan de ingebouwde GPU?
[/quote]

• MAX3400

MAX3400

In tegenstelling tot wat je denkt; een dikke GPU is niet nodig om alleen 4K-materiaal af te spelen.

In mijn vorige reply heb ik een aantal URLs gepost waar je duidelijk kan lezen wat wel/niet kan met IGPs en waarom je huidige moederbord niet voldoet.

Vraag me nu een beetje af waarom je dan met dezelfde vraag van 4 dagen geleden komt zonder te motiveren wat je wel/niet snapte aan de andere topics en waarom je toch vindt dat een GTX1060 van dik 300 Euro beter zou performen dan de IGP die je al gratis hebt liggen.

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
bij powerdvd krijg ik altijd schokjes zelfs op 1080P. ze hebben geen fatsoenlijke v-sync functie zoals bij kodi. ik heb al jaren hetzelfde probleem met powerdvd maakt niet uit welke versie. probeer eerst kodi met refreshrate gelijk aan tv optie. schokt hij dan nog steeds ?

[ Voor 16% gewijzigd door Farabi op 14-11-2017 14:26 ]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:01
Waarom gebruik je dan powerdvd?

• pjwentink
MAX3400 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:13:
In tegenstelling tot wat je denkt; een dikke GPU is niet nodig om alleen 4K-materiaal af te spelen.

In mijn vorige reply heb ik een aantal URLs gepost waar je duidelijk kan lezen wat wel/niet kan met IGPs en waarom je huidige moederbord niet voldoet.

Vraag me nu een beetje af waarom je dan met dezelfde vraag van 4 dagen geleden komt zonder te motiveren wat je wel/niet snapte aan de andere topics en waarom je toch vindt dat een GTX1060 van dik 300 Euro beter zou performen dan de IGP die je al gratis hebt liggen.
Ik begrijp dat ik mijn moederbord moet vervangen om zo een HDMI uitgang 2.0(a) + HDCP 2.2 ondersteuning te creeeren. Wat ik nog niet begrijp uit de topics is het volgende:

1 Als de iGP voldoet waarom heb ik dan nog een extra grafische kaart nodig met meer dan 4gb vram voor het afspelen van 4K + HDR in powerdvd ?

2 indien een sterkere (extra) GPu met meer dan 4gb V ram nodig is, dien ik dan dit HDMI kanaal te gebruiken i.p.v. De interne grafische kaart uitgang van het moederbord? Zo ja, waarom?

3 op de site van power dvd staat dat je bepaald type (uHD) Blu-ray speler nodig hebt. Verwacht je dat ISO's van uHD Blu-ray's ook afspeelbaar zijn?

4 ik lees dat veel gebruikers Kodi gebruiken voor het afspelen van content. Is het met kodi ook mogelijk om ISO's of mappen met uHD / blu-ray content af te spelen incl nieuwe features als HDR / dts HD / atmos etc zoals powerdvd?

Bedankt!

• MAX3400

MAX3400

1. Geen idee; ik gaf 2 opties. Maar mogelijk niet duidelijk gemaakt dat het OF/OF zou kunnen. Je hebt dus niet specifiek een 4GB GPU nodig als je de IGP wil gaan gebruiken. En je hebt dus ook geen moederbord nodig met HDMI2.0 (of hoger) als je wel een nieuwe GPU gaat aanschaffen.

2. Ja, de 4GB buffer van de GPU is voldoende om UHD weer te geven en/of H265 content te decoderen. Het kan ook zo zijn dat Nvidia over een maand of 3 ineens optimale drivers uitbrengt dat je met een 2GB GPU uit de voeten kan. Maar verschillende sites, nu, rapporteren relatief veel issues met 2GB GPU's en HDR/H265.

3. In principe wel; de kans dat jij vlekkeloos een ISO kan maken van een gekochte film is vrij klein. Het gebied omtrent andere ISO's is vrij grijs in de voorwaarden van GoT.

4. Kodi kan geen HDR aan ivm HDMI frame-sync en HDMI initiation. Je kan Kodi wel herconfigureren met een externe player zoals MadVR maar dat is vrij omslachtig. Ben hier zelf nog niet mee begonnen (ja, op mijn laptop maar die is weer niet krachtig genoeg); op de forums van Kodi is hier meer over te vinden.

Twee opmerkingen/tips:
1. Het valt me op dat zowel jouw CPU als mijn CPU (i5-7260U) allebei bij Intel niet geschikt zijn voor 2160p60 over HDMI 1.4. Mijn NUC heeft een HDMI2.0 uitgang en daar kan het wel op. Het kan dus zijn dat jouw CPU ook 2160p60 over HDMI2.0 kan laten zien; 100% zeker ben ik hier niet van. Over DisplayPort kan het sowieso volgens Intel maar ik weet niet of daar een bijbehorend bord mee te vinden is.

2. De laatstbekende trial-versie van PowerDVD krijg ik niet werkend met HDR. Hij loopt vast bij het ophalen van metadata en het bufferen naar de CPU/IGP. Heb er geen verdere aandacht aan besteed. VLC Nightly (beta/buggy/unsupported) geeft het beeld wel goed weer maar ik zie wel een kleurverschil op mijn TV tussen VLC en direct afspelen met de mediaplayer van mijn TV maar dat kan weer komen door het color-profile van Windows naar mijn receiver.

In zijn algemeen: ik vind persoonlijk dat HDR niet goed geimplementeerd is in Windows 10 en ook door verschillende fabrikanten slecht/niet ondersteund wordt met drivers, manuals etc. 2160p60 voor non-HDR materiaal is wel volwassen getuige de opkomst van "minder krachtige systemen" waar YouTube, NetFlix, VLC en andere appllicaties vlekkeloos kunnen afspelen.

Makkelijk praten misschien (ook afhankelijk van budget en kennis) maar voor UHD-films, kan ik terugvallen op mijn Xbox One X. Voor 2160p materiaal zonder HDR (meer dan 24 frames per seconde), heb ik Kodi en VLC tot mijn beschikking op mijn NUC7i5BNH.

Zoals je leest; ik ben misschien voor 95% blij met de mogelijkheden om wat 2160p-materiaal af te spelen. Maar juist die laatste 5% is het issue; hopelijk zien we in 2018 meer implementaties, optimalisaties en standaardisatie hierin zodat het kopen/samenstellen van een goede HTPC aanzienlijk eenvoudiger wordt.

• pjwentink
1. Geen idee; ik gaf 2 opties. Maar mogelijk niet duidelijk gemaakt dat het OF/OF zou kunnen. Je hebt dus niet specifiek een 4GB GPU nodig als je de IGP wil gaan gebruiken. En je hebt dus ook geen moederbord nodig met HDMI2.0 (of hoger) als je wel een nieuwe GPU gaat aanschaffen.

Mijn huidige moederbord ondersteund geen hdcp 2.2. Volgends mij zal dus sowieso mijn moederbord moeten vervangen..

2. Ja, de 4GB buffer van de GPU is voldoende om UHD weer te geven en/of H265 content te decoderen. Het kan ook zo zijn dat Nvidia over een maand of 3 ineens optimale drivers uitbrengt dat je met een 2GB GPU uit de voeten kan. Maar verschillende sites, nu, rapporteren relatief veel issues met 2GB GPU's en HDR/H265.

Is de switch in de bios (igp / of niet) Of/Of, óf is het net zo handig om de igp altijd geactiveerd te hebben?

Mocht je de igp geactiveerd hebben maar de HDMI poort vd gpu gebruiken werkt de igp dan alsnog mee?
óf > andersom > werkt de gpu mee als ipg geactiveerd is en je de HDMI poort van het mobo gebruikt)

3. In principe wel; de kans dat jij vlekkeloos een ISO kan maken van een gekochte film is vrij klein. Het gebied omtrent andere ISO's is vrij grijs in de voorwaarden van GoT.

helder

4. Kodi kan geen HDR aan ivm HDMI frame-sync en HDMI initiation. Je kan Kodi wel herconfigureren met een externe player zoals MadVR maar dat is vrij omslachtig. Ben hier zelf nog niet mee begonnen (ja, op mijn laptop maar die is weer niet krachtig genoeg); op de forums van Kodi is hier meer over te vinden.

ok blijf ik nog even bij Powerdvd.

Twee opmerkingen/tips:
1. Het valt me op dat zowel jouw CPU als mijn CPU (i5-7260U) allebei bij Intel niet geschikt zijn voor 2160p60 over HDMI 1.4. Mijn NUC heeft een HDMI2.0 uitgang en daar kan het wel op. Het kan dus zijn dat jouw CPU ook 2160p60 over HDMI2.0 kan laten zien; 100% zeker ben ik hier niet van. Over DisplayPort kan het sowieso volgens Intel maar ik weet niet of daar een bijbehorend bord mee te vinden is.

ik dacht dat juist de Kaby lake processoren hier op geent waren..Fingers crossed..

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MAX3400 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 20:44:
[knip]

[knip]
V.w.b. 2160/60 en HDMI 1.4 i.c.m. de aangehaalde CPU. De CPU doet er eigenlijk niet werkelijk toe in deze situatie, het is HDMI 1.4 die de beperkende factor is. Het maakt niet uit welke CPU/iGP/GPU je in je systeem hebt zitten, versie 1.4 gaat niet verder dan 2160/30. Via een actieve Displayport convertor > HDMI 2.x kan er dan wel 2160/60 worden bereikt (indien het systeem dit ook ondersteund), maar voor een HDR weergave dien je dan weer een Displayport 1.4 beschikbaar te hebben, en die kom je nog niet veel tegen, meestal is versie 1.2 aanwezig.

Testing, one, two ...

• MAX3400

MAX3400

hardware-lover schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:32:
[...]

V.w.b. 2160/60 en HDMI 1.4 i.c.m. de aangehaalde CPU. De CPU doet er eigenlijk niet werkelijk toe in deze situatie, het is HDMI 1.4 die de beperkende factor is.
Dat zeg ik toch al enkele keren? Advies gegeven om een ander board met HDMI2.0 aan te schaffen?

Intel vermeldt alleen wat er wel/niet kan over HDMI1.4 maar niet wat er wel kan over 2.x. Dat is juist verwarrend en zeker voor personen die niet precies weten waar ze op moeten letten.

Want Intel post ook het volgende op de ARK-pagina van de i5-7400:
4K Support -> 4K support indicates the product's support of 4K resolution, defined here as minimum 3840 x 2160.

Max Resolution (HDMI 1.4)‡ -> 4096x2304@24Hz -> Max Resolution (HDMI) is the maximum resolution supported by the processor via the HDMI interface (24bits per pixel & 60Hz). System or device display resolution is dependent on multiple system design factors; actual resolution may be lower on your system.
Als je er dus niet goed op let, zou je als "beginner" dus een CPU kopen waar Intel van zegt dat dat 4K supported is op 2160 maar ze op 2304p maar 24Hz ondersteunen en in dezelfde zin 60Hz op 24bpp noemen.

Echt simpel wordt het er niet van als je er geen kaas van gegeten hebt.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

MAX3400 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 12:40:
[knip]

Echt simpel wordt het er niet van als je er geen kaas van gegeten hebt.
Dat beslist niet nee, enige (understatement) verdieping in deze materie is zeker wel noodzakelijk. De specificaties van de diverse HDMI versies worden overigens niet door Intel bepaald en ze zijn daarbij tamelijk slordig met het vermelden van de juiste en volledige specificaties van hun producten. Daar komt ook bij dat men afhankelijk is of het e.e.a. wel via software (OS en drivers) wordt ondersteund, en HDR via HDMI (2.x) staat eigenlijk nog maar in de kinderschoenen als een PC de toeleverancier van het video-signaal is. 4k(24/30/60) non HDR is eigenlijk geen issue meer als men zich daar even in verdiept, dat is al veel eenvoudiger en met minder middelen te realiseren.

Edit: als je goed op de specificatie-pagina van die i5-7400 kijkt dan staat daar (helemaal juist) het volgende vermeldt;

4K Support Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI 1.4)‡ 4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP)‡ 4096x2304@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel)‡ 4096x2304@60Hz

Dat lijkt mij vrij duidelijk?

Wat men nodig heeft voor een HDR weergave staat er dan weer niet, de systeemeisen daarvoor zijn elders weer terug te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door hardware-lover op 16-11-2017 13:00 ]

Testing, one, two ...

• Slide74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-12-2025
Misschien zit ik fout, maar volgens mij ben je klaar met de videokaart die je wil kopen:
Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G: Hoogste HDMI-versie HDMI 2.0b

Een nieuw moederbord lijkt me dus niet nodig...
Koop hem online en test max 2 weken voor mogelijke return.

• MAX3400

MAX3400

Slide74 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:59:
Misschien zit ik fout, maar volgens mij ben je klaar met de videokaart die je wil kopen:
Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G: Hoogste HDMI-versie HDMI 2.0b
Er is geen fout/goed maar voor puur "4K materiaal" bekijken, is de GTX1060 ongeveer 2x zo duur als een correct moederbord. Er is verder weinig/geen verschil tussen HDMI2.0 en HDMI2.0b.

Het moederbord wat genoemd wordt als alternatief, heeft ook DP aan boord en dat zou allemaal aangestuurd moeten kunnen worden door de i5 die topicstarter al heeft.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:18
PowerDVD is echt een ruk pakket eerste klas!
Vroeger was het nog wat, maar tegenwoordig is het buggy as hell, ben al een tijd geleden overgestapt op DVDFab Media Player 3 welke alles afspeelt wat je wil ook UHD-Blu-Ray's is geen probleem!

It's All In The "Mix"

Pagina: 1