Hier doe je het weer: zij zijn klootzakken, maar het meisje... Schuld en verantwoordelijkheid...SomerenV schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 00:26:
[...]
Really?Exact wat ik in mijn casus beschrijft komt regelmatig voor en is dus gewoon keiharde waarheid. Ja, die jongens zijn klootzakken dat ze misbruik maken van een weerloos meisje. En nee, het meisje had gewoon niet zoveel moeten zuipen.
Dus wat zegt dat over de verantwoordelijkheidsverdeling en schuldverdeling tussen man en vrouw?De wereld is geen vrolijke plek waar je kunt doen en laten wat je wilt zonder consequenties. Het zou geweldig zijn als je jezelf compleet van de wereld kunt zuipen zonder dat je bang hoeft te zijn dat er mogelijk iets kan gebeuren. Maar zo zit de wereld (helaas) niet in elkaar. Je kunt die perfecte wereld er wel bij halen om je gelijk te halen wat betreft victim blaming, maar het werkt niet. De wereld kan een rotplek zijn waarin zelfs de beste mensen de grootste ellende meemaken, gewoon zomaar.
Eens.Ik zou Stella na de zevende keer zeggen dat ze misschien wat minder moet zuipen als ze elke keer áls ze gezopen heeft in een weerloos slachtoffer verandert.
Maar dat is ze niet. Ze is in een reguliere uitgaansgelegenheid waar je er vanuit moet kunnen gaan dat er bepaalde gedragscriteria gelden.Juist als je weet dat je op een plek bent waar engerds rondlopen is het wel handig als je jezelf enigszins kunt verweren.
Nee, dat stel ik niet. Mogelijk verwoord ik het beroerd, maar ik poog te stellen dat er twee personen een verantwoordelijkheid hebben, maar er slechts één de schuld heeft.Dan kun je wel stellen dat ik haar de schuld geef van wat haar overkomt, en dat het de dader is die de daad verricht, en dat ik dan fout ben.
Eens.Prima, maar ik zie liever dat iemand zichzelf nog enigszins kan verdedigen tegen ongewilde praktijken dan dat iedereen eromheen constant alles in de gaten moet houden.
Daar gaan we in mijn optiek weer over van verantwoordelijkheid naar schuld.Als Stella niet zo lam was geweest had ze zelf die jongen weg kunnen duwen, op dat moment naar de beveiliging kunnen stappen en was die jongen de tent uitgeflikkerd. Voorkomen dat er een slachtoffer is en de dader preventief uit de tent geruimd.
Nee, er gebeurt geen narigheid omdat ze veel drinkt; correlatie en causaliteit. Er gebeurt narigheid omdat de andere partij grenzen overschrijdt.En dat allemaal omdat iemand de ballen had haar te vertellen dat ze misschien wat minder moet drinken, omdat wanneer ze drinkt er narigheid gebeurd.
Dus mogelijk ook niet?Zou ik de jongen wat aandoen als ik zie dat ie misbruik maakt van een weerloos persoon? Waarschijnlijk wel ja
Eens.maar like I said: liever voorkomen dan genezen.
Prima. Maar houdt in de gaten: verantwoordelijkheid en schuld zijn verschillende grootheden.Edit: ik heb een meid van midden 20 de exact zelfde casus voorgelegd. De eerste keer zal de de jongen en het meisje subtiel uit elkaar halen. Als het vaak gebeurt dan: "Zal ik een gesprek haar aangaan wanneer ze nuchter is. Blijf niet aan de gang." En op de vraag wie er in dit verhaal aangepakt moet(en) worden antwoordt ze: "Beiden moeten aangepakt worden."
Dat is dus de gedachtegang van een vrouw. Ze stelt wel dat bij het bovenstaande ook wel meespeelt wat de situatie is en hoe zij reageert op die jongen. Maar gemiddeld genomen zullen bovenstaande antwoorden gelden.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.