WTW-unit perilex doorgelust maar onvindbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
-

[ Voor 100% gewijzigd door jackzonztyl op 03-01-2021 16:38 . Reden: delete ]

Beste antwoord (via jackzonztyl op 10-11-2017 10:56)

Verwijderd

Das nog een geavanceerde ook met condensafvoer en al.

zo spannend is het allemaal niet...

spanning op N en L1 = lage stand
spanning op N en L1 L2 = middenstand
spanning op N en L1 L2 en L3 is hoge stand...

en via tweede schema is twee toerig

dus stroom op L3 en L1 = laag en L 2 erbij is hoog.

opzich is daar wel wat leuk te beunen met klik aan klik uit..... eventueel..

ik neem aan dat het doel is dat deze weer gaat werken en regelbaar wordt ?

http://www.fam-oldenburge...angestuurd-door-domoticz/

en om thuis te blijven...

Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 11:59 . Reden: stroom naar spanning aangepast :X ]

Alle reacties

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:00
Eerlijk gezegd zou ik (als je absoluut niet technisch bent) vragen aan een elektricien om bij de unit zelf een aansluiting te maken.
De unit zal ergens aangesloten moeten zijn (waarschijnlijk er recht achter dan als de schakelaar in de keuken zat). Dus een losse aansluiting naast de unit maken met schakelaar en daar de unit op aansluiten.
Kosten opgave is zo gemaakt.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-12 20:21

OmeJoyo

This is me

Dit is geen WTW maar gewoon mechanische ventilatie. Deze zitten aangesloten met een perilex stekker waarin zowel de bediening als de voeding zitten aangesloten.

Aan de andere zijde in het stopcontact komen dus 2 voedingsdraden binnen, een aardedraad en 2 of 3 zwarte draden die dus vroeger naar je keuken liepen. Vermoedelijk hebben ze beneden een doorverbinding gemaakt, of hij staat nu altijd op de laagste stand.

Overigens zal je voor vervanging kijken naar +/- 300 euro voor een nieuwe unit die stiller zal zijn, aanzienlijk minder zal verbruiken en draadloos is te bedienen.

Een eenvoudige oplossing nu zou kunnen zijn om een normale schakelaar te installeren en hem in 2 standen modus te gebruiken. Echter als je echt geen kennis hebt van deze materie is het wellicht verstandig om dit door iemand te laten doen.

Toevoeging: dit is geen 3 fase unit, de L1,L2,L3 verwijzen naar de contacten die in de perilex worden gebruikt omdat dit normaal wel stekkers zijn die hiervoor worden gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door OmeJoyo op 10-11-2017 10:39 ]

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

• jackzonztyl
Het probleem is een beetje dat je geen enkele kabel ziet, hij is in een metale box tegen de muur geïnstalleerd in een veelste krappe hok met een CV ketel er net boven op.

Ik heb ook bij een bedrijf die onderhoud doet bij WTW gevraagd maar ze konden niet beloven of ze er iets mee willen/kunnen doen. ze zijn meer van de schoonmaak en filters vervangen of complete unit.
Morelleth schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:35:
Eerlijk gezegd zou ik (als je absoluut niet technisch bent) vragen aan een elektricien om bij de unit zelf een aansluiting te maken.
De unit zal ergens aangesloten moeten zijn (waarschijnlijk er recht achter dan als de schakelaar in de keuken zat). Dus een losse aansluiting naast de unit maken met schakelaar en daar de unit op aansluiten.
Kosten opgave is zo gemaakt.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

jackzonztyl schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:38:
Het probleem is een beetje dat je geen enkele kabel ziet, hij is in een metale box tegen de muur geïnstalleerd in een veelste krappe hok met een CV ketel er net boven op.

Ik heb ook bij een bedrijf die onderhoud doet bij WTW gevraagd maar ze konden niet beloven of ze er iets mee willen/kunnen doen. ze zijn meer van de schoonmaak en filters vervangen of complete unit.

[...]
Zoals ik net hierboven heb geschreven, alle aansluitingen gaan via de stekker! Er zitten dus ook geen andere kabels aan.

• jackzonztyl
Ik heb lang moeten zoeken en ik heb ook een bedrijf gebeld en de fotos opgestuurd en volgens hun was het 100% een WTW. (ik hoopte stiekem dat het een simpele mechanische ventilatie was omdat deze stukke goedkoper zijn om te vervangen) maar na wat googlen en bellen naar de fabrikant hebben ze het ook voor me bevestigd.

Maar nu twijfel ik wel weer..

Afbeeldingslocatie: https://pictr.com/images/2017/11/10/48d69adac279be7155440d43f774c6f9.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pictr.com/images/2017/11/10/4ca8038126c45f5119dce889436790a6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pictr.com/images/2017/11/10/005d069edf1c912eb2a4686d5f3f4e54.jpg
OmeJoyo schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:37:
Dit is geen WTW maar gewoon mechanische ventilatie. Deze zitten aangesloten met een perilex stekker waarin zowel de bediening als de voeding zitten aangesloten.

Aan de andere zijde in het stopcontact komen dus 2 voedingsdraden binnen, een aardedraad en 2 of 3 zwarte draden die dus vroeger naar je keuken liepen. Vermoedelijk hebben ze beneden een doorverbinding gemaakt, of hij staat nu altijd op de laagste stand.

Overigens zal je voor vervanging kijken naar +/- 300 euro voor een nieuwe unit die stiller zal zijn, aanzienlijk minder zal verbruiken en draadloos is te bedienen.

Een eenvoudige oplossing nu zou kunnen zijn om een normale schakelaar te installeren en hem in 2 standen modus te gebruiken. Echter als je echt geen kennis hebt van deze materie is het wellicht verstandig om dit door iemand te laten doen.

Toevoeging: dit is geen 3 fase unit, de L1,L2,L3 verwijzen naar de contacten die in de perilex worden gebruikt omdat dit normaal wel stekkers zijn die hiervoor worden gebruikt.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Dat is inderdaad tegen verwachting in wel een WTW, echter blijft het verhaal over stekker en aansluiting hetzelfde :)

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:00
Dit is inderdaad een WTW zover ik kan zien.
Maar ehm... de stroomkabel loopt gewoon door die zwarte draad toch?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
En ik zou beginnen met filters vervangen, denk niet dat frequent gebeurd is. ;)

Ik had het makkelijker. Bij mij was het ook ergens weggewerkt en ik heb nu een MV met draadloze afstandsbediening. De perilex heb ik omgebouwd naar een reguleire WCD. Dus nu is de boel thuis wel weer bedienbaar.

Maar in dit geval, volg de zwarte kabel en je komt bij de aansluiting.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jackzonztyl
Ja die loopt dus naar een wanddoos (Stekkerdoos) ik had zo een vermoede dat het daar aan te sluiten is en nu bevestigd :) .

het zou natuurlijk super zijn als er een soort van een klikaanklikuit tussenstuk bestond waarmee dit alsnog draadloos kan. maar dat lijkt mij sterk
Morelleth schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:46:
Dit is inderdaad een WTW zover ik kan zien.
Maar ehm... de stroomkabel loopt gewoon door die zwarte draad toch?

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

spanning op N en L1 = lage stand
spanning op N en L1 L2 = middenstand
spanning op N en L1 L2 en L3 is hoge stand...

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2017 11:59 . Reden: stroom naar spanning aangepast :X ]

• jackzonztyl
Idd nooit gebeurd, sterker nog! ik heb het 1x met de stofzuiger een beetje schoonmaakt en ik wilde er later naar kijken. nu ik wat ben gaan googlen zag ik dat die filters WIT horen te zijn. ze zijn serieus waar gewoon ZWART meer in de zin van alsof ze ook zwart horen! volgens mij is er nooit onderhoud gedaan en het word is tijd dat ik hiernaar laat kijken en grondig schoon ga maken.

Mooi dat het makkelijk is gegaan bij jou, zonder ventilatie is het ook niks. we houden nu overdag alle ramen open en savonds de verwarming aan anders is er 0 ventilatie
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:53:
En ik zou beginnen met filters vervangen, denk niet dat frequent gebeurd is. ;)

Ik had het makkelijker. Bij mij was het ook ergens weggewerkt en ik heb nu een MV met draadloze afstandsbediening. De perilex heb ik omgebouwd naar een reguleire WCD. Dus nu is de boel thuis wel weer bedienbaar.

Maar in dit geval, volg de zwarte kabel en je komt bij de aansluiting.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43
Ik zit net even te kijken. Draadloos moet wel lukken lijkt me. Het zijn 2 schakelaars voor 3 standen toch?
Dan zou je 2x een KaKU moeten nemen. Zo'n stekker ding met afstandsbediening.

Even grof gezegd zou je dan een stekkerblokje per "schakelaar" moeten doen en dan de eerste op knoppen 1, de tweede op knoppen 2 en als je beide aan zet, staat hij op stand 3.

Maar dat is even grof gezegd. Of het op die manier gaat werken, dat weet ik dus niet zeker met mijn beperkte elektro kennis.

Kuch, dat werkt blijkbaar nog ook!
https://www.circuitsonline.net/forum/view/124162 met uitleg.
Dit gaat echter over 1 stand vanuit de badkamer te besturen.
Denk dat het op mijn manier ook wel zou moeten werken en wellicht dat er betere oplossingen zijn bij KaKu voor jouw oplossing.
Want volgens mij wil je Schakelaar 1 (laag), Schakelaar 2 (middel) of schakelaar 1 en 2 (hoog).
De draaiknop doet dit niet anders lijkt me.

[ Voor 30% gewijzigd door Arunia op 10-11-2017 11:08 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
OmeJoyo schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:37:

Waarom zou dit geen wtw kunnen zijn? Een wtw kan ook gewoon een perilex 3 standenschakelaar gehad hebben.

Daarnaast wordt er ook vaak een afzuigkap aangesloten op de wtw. Niet ideaal als je het mij vraagt maar het gebeurt regelmatig.

Overigens als je hier geen kaas van hebt gegeten TS. Schakel dan gewoon een professional in, het liefst een elektricien en geen klusjesman die wel denkt hoe het allemaal zou moeten zitten.

Always look on the bright side of life.

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Clifdon schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:06:
[...]

Waarom zou dit geen wtw kunnen zijn? Een wtw kan ook gewoon een perilex 3 standenschakelaar gehad hebben.

Daarnaast wordt er ook vaak een afzuigkap aangesloten op de wtw. Niet ideaal als je het mij vraagt maar het gebeurt regelmatig.

Overigens als je hier geen kaas van hebt gegeten TS. Schakel dan gewoon een professional in, het liefst een elektricien en geen klusjesman die wel denkt hoe het allemaal zou moeten zitten.
Wellicht volgende keer ook de rest van de posts lezen voor je reageerd? De TS heeft notabene al een post als antwoord gemarkeerd en wat je hierboven aanhaald is allemaal al besproken.

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:47

jeka

Support your local club.

volgends mij kun je deze gebruiken:
ACM-3500-3 Ingebouwde 3-in-1 Schakelaar

FCG

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 22:46
Titelfixje

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• jackzonztyl
Dit zou idd wel een leuk oplossing zijn kost ook niet zo gek veel, alleen moet de dan in verdiepen.
Geen idee of hier nog een soort van een basestation nodig is.
jeka schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:17:
volgends mij kun je deze gebruiken:
ACM-3500-3 Ingebouwde 3-in-1 Schakelaar

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:34
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:53:

stroom op N en L1 = lage stand
Stroom op N en L1 L2 = middenstand
Stroom op N en L1 L2 en L3 is hoge stand...

Pas je woorden "stroom" even aan naar "spanning" en je verhaal klopt helemaal ;)
(spanning staat, stroom loopt)

Verwijderd

ybos schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:37:
[...]

Pas je woorden "stroom" even aan naar "spanning" en je verhaal klopt helemaal ;)
(spanning staat, stroom loopt)
done ....
Pagina: 1