Mikrotik RB2011 Telfort Glasvezel

Pagina: 1
Acties:
  • 980 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 12:35
Beste,

Momenteel ben ik al bijna 5 avonden aan het stoeien om het routed IPTV verhaal aan de gang te krijgen zoals beschreven op netwerkje.com

Echter begrijp ik dat ik IGMP Proxy moet aanzetten maar ik kan dit nergens vinden in mijn router.
Hierom maar de routering package geïnstalleerd en raak totaal de draad kwijt.

Mijn opstelling:

Ethernet 1 is mijn wan met daarop VLAN 6 Internet en VLAN 34 IPTV getaged.
Ethernet 2 is mijn lan met daarop een DHCP uitgave en de DHCP request waarden ingesteld.

Verder kom ik niet, helaas ben ik momenteel niet thuis en kan ik nu niet mijn configuratie hier plakken.

Is er toevallig iemand die dit werkend heeft en een export van zijn configuratie kan uploaden?

Alvast bedankt

Justin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
justin2005 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:19:
Beste,

Momenteel ben ik al bijna 5 avonden aan het stoeien om het routed IPTV verhaal aan de gang te krijgen zoals beschreven op netwerkje.com

Echter begrijp ik dat ik IGMP Proxy moet aanzetten maar ik kan dit nergens vinden in mijn router.
Hierom maar de routering package geïnstalleerd en raak totaal de draad kwijt.

Mijn opstelling:

Ethernet 1 is mijn wan met daarop VLAN 6 Internet en VLAN 34 IPTV getaged.
Ethernet 2 is mijn lan met daarop een DHCP uitgave en de DHCP request waarden ingesteld.

Verder kom ik niet, helaas ben ik momenteel niet thuis en kan ik nu niet mijn configuratie hier plakken.

Is er toevallig iemand die dit werkend heeft en een export van zijn configuratie kan uploaden?

Alvast bedankt

Justin
IGMP Proxy zit in een extra "package".
Download op de site van mikrotik de juiste "extra package" voor jouw router.
Upload daarna multicast***.npk naar de root van de router, en voer een reboot uit.
Daarna zal de optie zelf verschijnen.

Let wel op dat je de juiste architectuur selecteert en kijkt of de firmware versie van de router gelijk is aan de gedownloade "extra package"

PS:

Als je de laatste beta versie download van RouterOS krijg je de optie om IGMP snooping aan te zetten op een bridge. De werking heb ik nog niet kunnen testen, kijk hiervoor op het forum van Mikrotik zelf.

[ Voor 60% gewijzigd door coolriku op 13-12-2017 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 12:35
Hee fantastisch! bedankt voor je antwoord.

Ik zal hem vanavond weer eens aansluiten. hopen dat ik dan een stukje verder kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wkoleschop
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11-2022
Hi,

Ik ben benieuwd of het gelukt is met je RB2011. Ik heb er nu ook 1 gekocht en was benieuwd hoe in te stellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Great-Force
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 03-10 15:07
Als je de laatste beta versie download van RouterOS krijg je de optie om IGMP snooping aan te zetten op een bridge. De werking heb ik nog niet kunnen testen, kijk hiervoor op het forum van Mikrotik zelf.
Pas op met de nieuwste RouterOS 6.41.x, op het MirkoTik forum zijn best wel wat problemen te lezen met diverse router modellen. Van bootloops tot defecte configuraties. Maak vooral back-ups voordat je naar deze versie gaat upgraden. Ik draai zelf nog op 6.40.6 bugfix, omdat de nieuwste versie bij mij ook voor problemen heeft gezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebeurde bij ook, maar dan vbij de NVR van Ubiquiti. Van de ene op de andere dag, multicastst van 900 Mbps door het netwerk.

Maak een backup, sleep dat backup bestand naar je PC (denktop of zo). Als het helemaal niet goed gaat met de upgrade, dan kan je met Netinstall de Router OS terugzetten, en meteen erachter de backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolriku
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Verwijderd schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 14:38:
Gebeurde bij ook, maar dan vbij de NVR van Ubiquiti. Van de ene op de andere dag, multicastst van 900 Mbps door het netwerk.

Maak een backup, sleep dat backup bestand naar je PC (denktop of zo). Als het helemaal niet goed gaat met de upgrade, dan kan je met Netinstall de Router OS terugzetten, en meteen erachter de backup.
Als je een model hebt met genoeg opslag kun je ook meerdere partities maken.
Zodat je een als failback hebt met een actuele backup die je maakt voor de upgrade.
Als het dan mis gaat (wat ik al 2x heb gehad) heb je netjes een backup waar die automatisch op terugvalt.

Handig als je routers in het veld uit hebt staan, scheelt weer heen en weer rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefje76
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 20:40
Ben benieuwd of het iemand is gelukt om dit voor elkaar te krijgen.

Zelf ben ik net overgestapt van CaiWay naar Solcon en probeer ik IPTV ook aan de gang te krijgen over mijn Mikrotik.

Internet werkt prima. Echter IPTV nog niet.

VLAN voor IPTV zou volgens Solcon 188 moeten zijn.

Hoe stel ik mijn Mikrotik nou zodanig in dat IPTV op stel poort 6 uitkomt?

Bedankt alvast voor de reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Een optie is om een vlan op ether1 te zetten (indien dat je WAN poort is naar Solcon) en dan die vlan samen met ether6 in een bridge te stoppen.

Via terminal:
/interface vlan add interface=ether1-gateway vlan-id=188 name=ether1_iptv
/interface bridge add name=iptv
/interface bridge port add bridge=iptv interface=ether6
/interface bridge port add bridge=iptv interface=ether1_iptv

[ Voor 47% gewijzigd door Vesper64 op 16-10-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefje76
Super ga ik vanmiddag eens uitproberen. Inmiddels wel ingesteld, maar kan het nu niet testen omdat ik op werk zit. Hoop dat dat TV kastje gaat werken dan.
Op zich had ik dit redelijk voor elkaar, echter had ik de ether1_iptv nog niet aan de bridge toegevoegd. Hoop dat dat de fout was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 06-10 14:01
Voor wat het waard is (zie je openingspost) VLAN 6 is voor Telfort niet relevant. de VLANS bij Telfort zijn 34 voor internet en 4 voor TV.

Daarnaast zou ik even rond speuren in de Telfort gerelateerde draadjes alhier of het Telfort forum. Telfort maakt (voorzover ik weet) geen gebruik van PPPoE. Dit is dus significant anders dan in de handleidngen op netwerkje.com

Volgens mij, maar dat zou te vinden moeten zijn, maakt Telfort gebruik van een DHCP voor de WAN connectie.

Daarnaast (ookal ben ik geen MOD) voor het overzicht zou het prettig zijn om het onderwerp bij Telfort te houden. Vragen mbt andere provider (die van andere technieken en VLANs gebruik maken) kunnen verwarring veroorzaken bij reageerders die proberen te helpen. Nogmaals ik ben geen MOD en dit is meer een vriendelijk bedoelde opmerking.

Kasper

[ Voor 25% gewijzigd door Kasper1985 op 16-10-2018 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deefje76
Dank Kasper. Had deze post even misbruikt (niet zo netjes van me) voor mijn Solcon gerelateerde vraag. Zie ook post: SOLCON IPTV (VLAN 188) in combinatie met RB2011iL

Ik hoop dat dit ervoor zorgt dan mijn Amino tv kastje nu gaat werken in combincatie met met mijn Mikrotik router en de Solcon verbinding. IPTC gaat ovet VLAN 188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Het kicken en kapen van topics is niet gewenst, graag verder in je eigen topic: SOLCON IPTV (VLAN 188) in combinatie met RB2011iL.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.