Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Remeha Calenta 15S gelijk aan Calenta 28C

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Even een introductie,
Bij het verbouwen van mijn woning 3 jaar geleden, heb ik de ketel en de radiatoren vervangen.
Remeha Calenta 28C met Jaga strada convectoren.
Vanwege mijn interesse in het verwarmingssysteem, heb ik al vrij snel een oude laptop aan de ketel gehangen met Recom.

Vanwege de kleine woonruimte heb ik ondanks de relatief grote convectoren moeite om het vermogen kwijt te raken.
Ik heb het systeem zo goed mogelijk geprobeerd in te regelen.
Hieronder enkele specs.
* max watertemp 56 graden.
* min watertemp 43 graden.
* max ventilator cv 3500.
* min ventilator cv 1480.
* gasverbruik laaglast 280 liter per uur.
* ionisatiestroom laaglast ongeveer 5uA.

Recent heb ik de handleiding van de Calenta 15S doorgelezen,
Hier staat ook een onderdelenlijst bij.
Nu viel het me op dat brandertechnisch de 15S en de 28C gelijk zijn.
Alleen de 15S heeft een kleinere ventilator.
Ook de afstelgegevens zijn een beetje verschillend.

Nu vroeg ik me de volgende zaken af:
* Waarom heeft de 15S een kleinere ventilator? Puur kostenbesparing?
* Zit er een beperking in modulatie in het gasblok? Zodat je maar in een beperkt gebied de afstelling goed krijgt?
* welke factoren gaan er spelen als je de ketel afstelt tussen de 3 en de 15KW en het maximaal vermogen door laat lopen tot 28KW?

Het zijn behoorlijk technische vragen, maar wel best wel interessant voor mensen die ook vermogen over hebben lijkt me.

De reden dat ik dit niet in een verzameltopic zet, is omdat de settings die hier staan niet bepaalt standaard zijn, en in mijn ogen niet toepasbaar zonder continu monitoring.
Dus niet om dit ook eens te proberen en een jaar later eens bekijken of alles nog werkt.

Bij deze nog een link naar de pdf van de (belgische) handleiding.
http://products.remeha.be...a_combi_28c_40c#documents
http://products.remeha.be...a_combi_28c_40c#documents
Ik krijg helaas geen directe link, maar het is de handleiding.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:37

Seafarer

XXX

Jij hebt alleen maar Jaga convectoren hangen?

De flow in je systeem kan door deze convectoren zeer hoog worden. Met als gevolg er is geen delta T meer.

Geen delta T is geen warmte afgifte. En wat vaak vergeten wordt: geen delta T bij de ketel, dan kan de ketel ook geen warmte kwijt in het water. Dus vermogen tekort. Ook al is je ketel 60kW hij kan het er niet instoppen.

Probeer de flow per convector eens te knijpen zodat je 55 graden in en 40 /45 uit krijgt.
Gaat het ruisen, zet de pomp snelheid dan lager. Of accepteer de ruis een paar dagen. En je zult merken dat alles warmer wordt. Je thermostaat kan een dag van slag af zijn.

Je schrijft dat de ketel zijn vermogen niet kwijt kan. Waar merk je dat aan?
Je bent aardig in de techniek gedoken maar je schrijft niets over waterzijdig inregelen. Is dat uitgevoerd?
Zeker weten dat alle verwarmings lichamen correct zijn aangesloten? (aanvoer en retour omgedraait) 8)

Ik heb je post nog eens gelezen maar jij zoekt puur in de ketel instellingen. De hele cv installatie is een geheel en alles heeft invloed op elkaar.

Deze al eens gelezen, zeer veel nuttige info,
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst dank voor je uitgebreide reactie.

Hierbij nog aanvullende informatie om een beter beeld te krijgen van de situatie.

* Pompsnelheid tussen de 20%-70%, alleen bij opstart piekt de pomp op ongeveer 47%.
* Ik heb inderdaad alleen maar jaga's hangen, en stukje VV op de retour badkamerhanddoekradiator.
* Ik heb alleen de radiatoren geknepen die te veel flow hadden, eentje staat er dus helemaal open.
* Aan een jaga valt er weinig verkeerd aan te sluiten :)

Ik merk dat de ketel z'n warmte niet kwijt kan doordat de aanvoer na een poos langzaam begint te stijgen.
Nu heb ik door het vermogen terug te schroeven dat probleem opgelost, nu gaat het me puur om de ketelinstellingen.

Het topic wat je aanhaalde heb ik ongeveer vanaf de startpost meegelezen :)
Daar heb ik mijn ervaringen al een keer gedeeld, maar gezien het soort mensen dat daar meeleest heb ik besloten mijn experimenten daar buiten te houden, paniek en bezorgdheid zouden alleen maar afleiden van de inhoud.

Mijn vragen zoals ik ze in de startpost stelde blijven staan, ben erg benieuwd wat de geleerden hierover kunnen en willen vertellen.
Ik neem aan dat er hier mensen meelezen die in de ontwikkeling van cv ketels zitten, of ervoor geleerd hebben.

Hieronder nog een schermafbeelding van de opstook van vanavond.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q9p7jwirid9zo.jpg

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:37

Seafarer

XXX

Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2017 @ 20:42:

* Aan een jaga valt er weinig verkeerd aan te sluiten :)

Ik merk dat de ketel z'n warmte niet kwijt kan doordat de aanvoer na een poos langzaam begint te stijgen.
Nu heb ik door het vermogen terug te schroeven dat probleem opgelost, nu gaat het me puur om de ketelinstellingen.
Convector's kunnen weldegelijk verkeerd worden aangesloten, iedere warmtewisselaar die je verkeerd aansluit levert nog maar de helft van zijn vermogen.
Of bedoel je een convector met een doorlopende water pijp? Die kan je inderdaad niet verkeerd aansluiten. :)

Als je s'morgens begint met verwarmen is al het water bijvoorbeeld 18 graden. De meeste ketels verwarmen met een max delta t van 20 dus aanvoer wordt 38 graden. Met een huis vol convectors gebeurt er nog niet zoveel, deze hebben liever een wat hogere water temperatuur. Je water koelt niet echt af en komt natuurlijk warmer weer bij de ketel terecht. Maar het huis is nog steeds niet warm. dus blijft de ketel met delta T 20 doorstoken en loopt de aanvoer temp steeds verder op.
Wat mij logisch lijkt. En ik thuis ook zie gebeuren.
Ik denk dat je wat anders bedoelt als dat ik beschrijf ?

Je mooie grafiek is helaas slecht te lezen. Wat is wat.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet temperatuur.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Ik heb geen remeha ketel en ben ook geen expert.. Onderstaand is mijn boeren verstand dat spreekt..

Is het niet zo dat:
De ventilator zorgt voor het vermogen, dus een kleinere ventilator betekent dat de ketel minder vermogen kan leveren. Dit is prima mogelijk met hetzelfde brander blok.

Je wilt dus het vermogen van jouw ketel verlagen door de ventilator nog zachter te zetten. Ik ben bang dat ventilatoren (net als pompen) een bepaald regelbereik hebben. En dat het niet zo makkelijk is om betrouwbaar die lage snelheid te realiseren. En als er afwijking is kan er van alles misgaan, vandaar dat de machines een betrouwbaar regelbereik ingesteld krijgen.

Ik denk dat het kan, maar of het verstandig is..

Verwijderd

Topicstarter
prein2 schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 22:12:
Ik heb geen remeha ketel en ben ook geen expert.. Onderstaand is mijn boeren verstand dat spreekt..

Je wilt dus het vermogen van jouw ketel verlagen door de ventilator nog zachter te zetten. Ik ben bang dat ventilatoren (net als pompen) een bepaald regelbereik hebben. En dat het niet zo makkelijk is om betrouwbaar die lage snelheid te realiseren. En als er afwijking is kan er van alles misgaan, vandaar dat de machines een betrouwbaar regelbereik ingesteld krijgen.
Kun je dit verduidelijken?
Ik denk dat de luchtverplaatsing niet lineair is aan het toerental met een scherpe daling bij een laag toerental.
Maar hoe staat dat in relatie met het vermogen van de brander? sterke schommeling in vermogen?

Maar om op mijn situatie terug te komen,
Ik kan niet lager in toerental en hou het bij deze instellingen.
Tot nu toe ben ik er tevreden mee, zie geen vreemde dingen en zo.
Ik heb nu een klikbare screenshot gemaakt, ik was vergeten dat ik zonder te lezen weet wat wat is ;)
Een ander natuurlijk niet, dus bij deze.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bZwQa6/recom_groot.png

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je te laag terugmoduleert wordt het branderblok te heet: de vlam staat dichterbij en er stroomt minder koele lucht door. Maar als je binnen de standaard min/max blijft, kan er weinig mis gaan.

Ik zie in je grafieken je 'probleem' overigens niet terug.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Verwijderd

Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 19:30:
Als je te laag terugmoduleert wordt het branderblok te heet: de vlam staat dichterbij en er stroomt minder koele lucht door. Maar als je binnen de standaard min/max blijft, kan er weinig mis gaan.

Ik zie in je grafieken je 'probleem' overigens niet terug.
Kijk nou eens goed,
De ketel draait stabiel op 52 graden, met een ventilatorsnelheid van 1550.
Wat denk je dat er gebeurd als de ventilator op het originele vermogen van 1850 staat? ;)
Pagina: 1