Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-07 16:58
Momenteel heb ik een Nikon D7000 body. Ik ben over het algemeen zeer te spreken over deze body echter heeft hij een ernstig back focus probleem.

Ik ben nu aan het overwegen om te upgraden naar een nieuwe body (D7200/D7500/D500). Afgezien van het feit dat deze body's op meerdere fronten een upgrade zou zijn ben ik echt op zoek naar een body die geen groot back focus probleem heeft.Wat zijn jullie ervaringen met de body's D7200/D7500/D500 met betrekking op back focus?

Welk van de drie body's zouden jullie kiezen als vervanging voor de verder goed werkende D7000?

Beste antwoord (via Ploeterl op 16-11-2017 12:45)

• StatQ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-06 21:49
Ik had ook een d7000 met hetzelfde back focus probleem. Bepaalde lenzen - 20 en nog niet goed te krijgen. Ik heb deze camera zelf opengegooid en de "truk met de inbussleutel" zelf toegepast, dit is heel tricky en ondanks een kleine verbetering geen deftige oplossing. Toen de 7200 uitkwam heb ik deze aangeschaft. 7500 & 500 waren er nog niet dus ik had een makkelijke keuze.. Van de 7200 ben ik super tevreden. Geen backfocus problemen, juist 1 lens op - 6, mijn 85mm 1.8. Voor de huidige prijs van 799€ een koopje!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik koos de D500 (na een 1,5jarig uitstapje naar een D750 FX body). Maar dat is allemaal natuurlijk nogal persoonlijk.

Om je wat zinnigere antwoorden te geven is het handig als je kan aangeven wat voor fotografie je doet en tegen welke beperkingen van de D7000 je aanloopt. Los van de backfocus natuurlijk, waarvan ik me afvraag of dat niet gewoon te fixen zou moeten zijn. Dat is namelijk gewoon een gebrek (van camera en/of lens) wat niet normaal is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
Dank je voor je antwoord, Jazeker. Fotografie is voor mij puur een hobby. Ik gebruik mijn camera op vakantie (landschap/stedelijk). Daarnaast gebruik ik hem vaak bij concerten en om foto's te maken van het windsurfen. Wat ik ook erg leuk vind om te doen is avond/nacht fotografie.

Zoals ik aangaf ben ik heel tevreden met de mogelijkheden die mijn D7000 op dit moment biedt echter is de afwijking die in de body zit met betrekking tot de focus zo groot dat veel foto's daardoor net niet helemaal scherp zijn op de plekken waar het zou moeten, dat is jammer aangezien ik wel de goede lenzen heb om scherpe foto's te maken. Dit schijn je te kunnen oplossen door de afstelling van de spiegel te veranderen, echter is dit niet iets wat ik zelf ga doen of wat een kamera winkel voor je doet hiervoor moet hij terug naar Nikon, dat kost één veel geld en twee lees ik met enige regelmaat dat dit niet het gewenste resultaat biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het zal inmiddels wat laat zijn daarvoor, maar als het echt een significante afwijking is dan is dat volgens mij iets wat gewoon onder garantie opgelost had moeten worden.

Door Nikon laten afstellen zou overigens best nog steeds een stuk goedkoper kunnen zijn dan een nieuwe camera kopen :P

Heb je het probleem bij een specifieke lens of allemaal? De D7000 heeft ook focus adjustment instellingen, waarmee je gewoon vanuit het camera menu correcties kan instellen per lens. Wellicht de moeite waard om eens te proberen (als je dat niet al gedaan had).

Als de D7000 verder prima bevalt is de D500 wellicht een wat overdreven dure optie om naar toe te gaan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

Ja inderdaad bij een aantal lenzen heb ik ook frontfocus en heb dit aangepast na testen met focus adjustment. Camera onthoudt de settings per lens en past dit dan ook toe.

Kan namelijk ook zo zijn dat het uit je lenzen komt en zal je er met een nieuwe body alsnog tegen dit aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploeterl
Bedankt voor jullie info.

Ik heb inderdaad met mijn lenzen al eens een hele middag zitten spelen met een focuskaart en dan de focus ajustment instellen. Hiermee kwam ik er voor sommige lenzen wel redelijk uit echter voor andere staat deze gewoon helemaal op -20 en dan nog is hij er niet.

Ik denk dat het de D7500 gaat worden. Dit met name omdat veel reviews zeggen dat hij erg lichtgevoelig is. Dat in combinatie met het uitvouwbaar scherm, de nieuwe rgb meetsensor en group AF maakt hem voor mij de meest geschikte van de 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnijland
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 08:32
Misschien staat je keuze al vast. Maar een tijd geleden was er een ander draadje met een soortgelijke vraag: d7200/d7500.

Aanschaf nieuwe camera (d7500 als opvolger d5100?)

Ik zou persoonlijk zelf niet zo snel naar de d7500 nijgen voor een DX camera. Hij heeft wel wat verbeteringen (flipscreen, hogere fps, dynamisch bereik), maar niet overtuigend in mijn ogen. Ik zou de overweging maken om voor de d7200 te kiezen en het verschil van €350,- in het glas te stoppen.

Zwarte doosjes met de tekst "Nikon" + wat lichtdoorlatende lensdoppen || www.marcosplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:36
Hey, dat is mijn draadje :+
Ik ben tot dusverre iniedergeval erg te spreken over de d7200

Overwoog toen ook de d7500 maar vond het de meerprijs niet waard. (flipscreen was voor mij niet belangrijk), het enige gemis wat ik eigenlijk heb is ingebouwde gps.

En wat @Mnijland ook zegt, steek dat verschil in een mooie lens, daar ga je zoveel meer profijt van hebben dan het verschil d7200/d7500

Maar kijk vooral eerst of je probleem niet op te lossen is, eventueel door een camerashop

[ Voor 10% gewijzigd door Wannial op 13-11-2017 12:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• StatQ
Ik had ook een d7000 met hetzelfde back focus probleem. Bepaalde lenzen - 20 en nog niet goed te krijgen. Ik heb deze camera zelf opengegooid en de "truk met de inbussleutel" zelf toegepast, dit is heel tricky en ondanks een kleine verbetering geen deftige oplossing. Toen de 7200 uitkwam heb ik deze aangeschaft. 7500 & 500 waren er nog niet dus ik had een makkelijke keuze.. Van de 7200 ben ik super tevreden. Geen backfocus problemen, juist 1 lens op - 6, mijn 85mm 1.8. Voor de huidige prijs van 799€ een koopje!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
StatQ schreef op woensdag 15 november 2017 @ 22:12:
Voor de huidige prijs van 799€ een koopje!
Tell me more! Ik vindt 'm overal voor €1000 (minus 100 cashback maakt €900). Of zit er een Black Friday deal aan te komen? (in de VS wel namelijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StatQ
Pepper92 schreef op donderdag 16 november 2017 @ 18:41:
[...]

Tell me more! Ik vindt 'm overal voor €1000 (minus 100 cashback maakt €900). Of zit er een Black Friday deal aan te komen? (in de VS wel namelijk).
Ik ben Vlaming, hier in België is hij 899 - 100€ https://www.artencraft.be/nl/nikon-d7200-body-257301.html
Pagina: 1