Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 13:38
Na lang wikken en wegen toch besloten om te gaan kijken voor een nieuwe body en mogelijk glas. Vooral ook omdat er binnenkort een road trip aan gaat zitten komen die me door heel oost europa brengt en ik toch wat meer wil dan mijn huidige set om deze trip en al het moois vast te kunnen leggen.

Mijn huidge setup bestaat uit het volgende

Nikon d5100
Sigma AP0 DG 70-300mm 1:4-5.6
Sigma DC 18-200mm 1:3.5-6.3 (defect, een kennis heeft hem laten vallen en nu loopt hij erg zwaar (zoom en af) tussen 150 en 200mm)

Over het algemeen blij met dit setje, al begin ik na jaren wel te merken dat ik tekort kom in mogelijkheden en beeldkwaliteit.
Nu heb ik het setje ook al sinds release in 2011, dus de jaren gaan ook langzaam meetellen.

Wat doe ik er voornamelijk mee?
Natuurfotografie (landschap)
Wildlife
Nacht (maan, sterren, wil hier meer mee gaan doen)
Architectuur (gebouwen, stadzichten, urbex)
portret (af en toe eens mensen voor de camera staan).
Sport (motor/auto sport)

Nu ben ik aan het kijken geweest en wil denk ik wel bij de crop sensor blijven, o.a. vanwege de kosten en omdat ik dan huidige lenzen kan blijven gebruiken.
Ik weet nog niet precies hoe ik het zou willen doen dus vraag over dit deel ook tips, is het handig om de d5100 er als 2e body naast te houden, met bijvoorbeeld een wide angle lens en dan op de nieuwe body een mooie zoom te zetten, dit scheelt constant wisselen en zo kan ik ook van een superzoom afstappen (al ben ik wel altijd blij geweest met de 18-200, scheelt zo enorm veel lenzen wisselen).

Zelf heb ik mijn oog een beetje laten vallen op de D7500, waarom?
Nikon, bekend met het merk en de instellingen
Nikon, dus huidige glas kan mee
Vrij nieuw toestel, mooie nieuwe functionaliteiten die ik graag wil (wifi voor telefoon connect (en daarmee geo locatie))
Nadeel, geen batterygrip en geen 2e sd kaart mogelijkheid (backup backup backup).

Dan komen we bij de d7200, deze is al wel wat ouder, ander model sensor, meer MP, maar loopt achter op andere gebieden tov de d7500. Daarintegen wel dubbel sd kaart slot.

Aan de andere kant is er ook de d610 die in de zelfde prijscategorie valt (maar full frame is en ik dus naar ander glas moet ook), maar ook dit model is al weer wat jaren oud.

Natuurlijk ook nog even bij de buren gekeken, dan kom ik uit op de EOS 7D mark II, wordt aangeraden als alternatief als je bij de specificaties van de d7500 kijkt, maar ook dit toestel is al flink ouder en zou dan ook volledig nieuw glas moeten hebben.

Het moge duidelijk zijn dat ik vooral nijg naar de d7500 en dan de ontbrekende opties (battery grip en ontbrekend 2e sd kaart slot) voor lief moet nemen.

Dan rest vooral nog de vraag, welke kant moet ik op met het glas? En houd ik de d5100 als 2e body?
Ik dacht zelf aan de 70-300 houden voorlopig en en een wide angle bij nemen en dan met de tijd mijn huidige ("defecte") 18-200 vervangen voor bijvoorbeeld een 18-105 of een 18-140 (of toch weer een wat meer allround 18-200?)

teveel keuze dus, hoop dat jullie mij kunnen helpen om door de bomen het bos weer te kunnen zien! 8)7 8)
Mijn budget ligt zo tussen de 1000 en 1700 (1700 is dan wel inclusief een lens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In welke gebieden loopt de D7200 achter op de D7500?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
De d7200 ondersteunt wel wifi, maar geen snapbridge, daar doelde ik een beetje op.
Op die manier zou ik o.a. geolocatie kunnen toevoegen aan foto's zonder een losse GPS module te moeten aanschaffen

ook heeft het een nieuwere versie van EXPEED (5 tov versie 4), iets hoger FPS en veel groter buffer

correct me if im wrong

[ Voor 25% gewijzigd door Wannial op 20-07-2017 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ik heb zelf een D7200 en voor de usecases die jij noemt kan ik niks dan positieve dingen zeggen. Het is een erg fijne camera. Wat ik zelf toch wel enorm belangrijk vond was het 2e SD-slot. 2 128GB kaartjes erin en je kunt de hele vakantie vooruit zonder dat je bang hoeft te zijn voor het kwijtraken van foto's door een defect kaartje.

Of de upgrades van de D7500 het waard zijn moet je voor jezelf bepalen, voor mij zijn ze dat niet. De sensor van de D7200 is zeker niet minder (zelfs ietsje beter) en je hebt dus een 2e SD-slot. Voor jouw type fotografie zou de extra bufferruimte en een paar fps niet uit moeten maken als ik het zo lees. Geotaggen is inderdaad wel mogelijk met snapbridge op de D7500. Zet de voor jou belangrijke punten op een rij voor je de beslissing maakt ;)

Qua lenzen kan ik je de 16-85 aanraden als je op zoek bent naar een goede zoomlens.
Niet de snelste (3,5-5,6) maar super scherp en een mooi bereik. Bij interesse kan ik je wel een paar voorbeeldjes sturen.

Qua groothoek heb ik ervaring met de Nikon 10-24, wat een uitstekende lens is, maar wel vrij duur.

En de enige telelens waar ik wat over kan zeggen is de nikon 70-200 f4. Die is uitmuntend, maar heel erg duur (ik bezit 'm helaas nog niet zelf :p )

[ Voor 6% gewijzigd door blupmans op 20-07-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
dankjewel @Verwijderd Maar is een grotere buffer en een hoger pfs bij bijvoorbeeld sport of wildlife (bijv volgels zijn erg snel) niet juist wel wenselijk?

betreft sensor, ik dacht gelezen te hebben dat die van de d7500 juist beter was (zelfde sensor als de d500), maar een heel ander ontwerp heeft dan de d7200 en daarom alleen wat minder MP heeft.

Bedankt voor de aanraders betreft lezen, een heel erg groot budget is er momenteel niet, dus lenzen van duizend per stuk moeten nog even op zich laten wachten ben ik bang.

Ik zal ook eens langs een fotozaak gaan en daar eens wat verschillende lenzen proberen, kijken wat goed voelt ook qua berijk. (iedereen heeft toch een beetje zn eigen methoden ook).

Wat is verder jullie gedachten over de d5100 houden als 2e body en daar bijvoorbeeld een wide angle op zetten en een zoom (momenteel dus mijn 70-300) op de d7500 zetten, of beter andersom, of beter iets compleet anders doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
Wannial schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:12:
dankjewel @Verwijderd Maar is een grotere buffer en een hoger pfs bij bijvoorbeeld sport of wildlife (bijv volgels zijn erg snel) niet juist wel wenselijk?

betreft sensor, ik dacht gelezen te hebben dat die van de d7500 juist beter was (zelfde sensor als de d500), maar een heel ander ontwerp heeft dan de d7200 en daarom alleen wat minder MP heeft.

Bedankt voor de aanraders betreft lezen, een heel erg groot budget is er momenteel niet, dus lenzen van duizend per stuk moeten nog even op zich laten wachten ben ik bang.

Ik zal ook eens langs een fotozaak gaan en daar eens wat verschillende lenzen proberen, kijken wat goed voelt ook qua berijk. (iedereen heeft toch een beetje zn eigen methoden ook).

Wat is verder jullie gedachten over de d5100 houden als 2e body en daar bijvoorbeeld een wide angle op zetten en een zoom (momenteel dus mijn 70-300) op de d7500 zetten, of beter andersom, of beter iets compleet anders doen?
Bij sport en wildlife is een grotere buffer zeker handig! Daarvoor is een D7500 geschikter.

Sensor hoef je je niet druk om te maken hoor, wat ik heb gezien (bijvoorbeeld op dxo mark) is dat de sensor in de D7200 op papier ietsje beter presteert, maar dit ga je echt niet zien waarschijnlijk. Ik denk dat ze gewoon stuivertje wisselen in verschillende situaties. Geen dingetje om je druk over te maken.

En je D5100 houden als tweede body kan handig zijn inderdaad. In ieder geval als je vaak lenzen wilt wisselen. maar hoe je dit precies aanpakt is natuurlijk helemaal aan jou, hier kun je wel even wat mee experimenteren als het zover is.

Nog even over de lenzen; mijn 16-85 had ik voor 270 euro (tweedehands). Je moet je ogen maar een beetje openhouden voor dat soort koopjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ben ondertussen ook deze lens aan het bekijken
pricewatch: Sigma 10-20 mm F3.5 EX DC HSM (Nikon)
lijkt me een erg mooie toevoeging voor de fotografie van gebouwen, maar ook van natuur/landschappen en de sterrenhemel.

Of deze, maar die heeft wel een hoger diafragma, nou had ik begrepen dat dit voor landschap niet zo heel erg veel uitmaakt, maar voor gebouwen/architectuur/straatfotografie weer wel wenselijker is

pricewatch unsorted: Nikon AF-P Nikkor 10-20mm f/4.5-5.6G VR

correct me if im wrong en als ik beter mn geld ergens anders in kan steken...

Ik moet dan natuurlijk ook nog voor een lens kijken die ik als "normale" lens kan meepakken, wat zijn de meningen over eerder genoemde 18-105 of een 18-140 die als kitlens mee te kopen zijn met de d7500?

met 18-105 pricewatch: Nikon D7500 + AF-S DX 18-105mm ED VR Zwart
met 18-140 pricewatch: Nikon D7500 + AF-S DX NIKKOR 18-140mm ED VR Zwart

Of hier beter alleen de losse body aanschaffen en een compleet andere lens er bij?
(ik heb nu de 18-200 maar die is dus defect)

[ Voor 39% gewijzigd door Wannial op 21-07-2017 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyclom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-11-2021
Ik twijfel nog tussen de D7200 en D7500, hoewel ik nijg naar de eerste.

Op zoek naar een goede deal zag ik, dat bij onze zuiderburen de D7500 inmiddels en stuk goeiekoper is:
http://www.mediamarkt.be/...art-vba510ae-1662240.html
EU 1349,- en op voorraad in Turnhout, net over de grens

Kan niet lang duren voordat de prijs hier ook omlaag gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@Cyclom Ik twijfel ook nog heel erg tussen de d7200 en d7500, ga ze vandeweek maar eens proberen fysiek vast te houden in een winkel als ze er hebben liggen. Wat is bij jou de reden om voor de d7200 te gaan ipv de d7500, vooral het prijsverschil, en wat is voor jou dan het extra geld niet waard? (ik vind vooral de heel erg veel grotere buffer van de d7500 erg interessant en de nieuwere sensor)

Twijfel ook nog om nu direct een body plus glas aan te schaffen, of eerst een paar mooie lenzen en dan volgend jaar een nieuwe body.

Overweeg een 50mm lens te nemen, maar kan ik dan beter een 35mm lens nemen om op asp-c op 52mm uit te komen, of een echte 50mm lens te pakken (en dan rond de 75mm uit te komen).
50mm https://www.camerashop.nl...kon-af-s-50mm-f-1-8g.html
35mm https://www.camerashop.nl...-af-s-35mm-f-1-8g-dx.html

Verder aan het kijken naar deze ultra wide lenzen.
https://www.camerashop.nl...0-20mm-f-4-5-5-6g-vr.html
of
https://www.camerashop.nl...-3-5-ex-dc-hsm-nikon.html

En dan een vervanging voor mijn huidige defecte 18-200mm (zie hieronder)

Dilemma dilemma..

Wat is verder de ervaring met deze kitlenzen? Ik lees veel gemengde ervaringen dat vooral de 18-105 als troep wordt ervaren

met 18-105 pricewatch: Nikon D7500 + AF-S DX 18-105mm ED VR Zwart
met 18-140 pricewatch: Nikon D7500 + AF-S DX NIKKOR 18-140mm ED VR Zwart

[ Voor 36% gewijzigd door Wannial op 24-07-2017 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47
Hier ook een twijfelaar.
Heb nu nog de D90 die ik wil vervangen.
Van D90 naar D7200 lijkt me al een aardig sprongetje voorruit, maar als ik nu toch een nieuwe ga aanschaffen.... .

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
Eigenlijk is het heel simpel.

Voor de beeldkwaliteit hoef je het niet te doen, ze zijn vrijwel identiek, misschien een heel nipte voorsprong voor de D7200 maar dat is de moeite niet.

Wil je een grotere buffer, hogere framerate (dus meer voor de actiefotografie) en snapbridge? --> D7500.
Ben je meer een natuur/stad fotograaf waarvoor de buffer en fps minder van belang is en wil je graag een extra SD-slot? --> D7200.

Naar mijn mening biedt de D7200 op dit moment meer bang for the buck mits je dus zonder die grote buffer kunt leven. Al is de buffer van de D7200 ook niet slecht hoor, op 14 bit RAW pers je er ook zo'n 13 foto's uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@blupmans hoe kan de d7200 een voorsprong hebben op zijn opvolger de d7500? Wat ik kan zien (reviews) is dat de nieuwe sensor juist beter is en alleen maar iets minder MP heeft.

ondertussen wel gelezen dat de d7200 op een of andere manier toch wel geotagging zou ondersteunen over wifi met je telefoon, dus wordt wel een interessantere optie.

Ik ga zometeen na werk denk ik maar eens even nar de fotospeciaalzaak hier om er een vast te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnijland
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 08:32
Heel simpel. Ik zou voor de D7200 gaan. Dan hou je bijna €600,- over voor glas.

Verder geef je aan dat je eigenlijk alles schiet wat los en vast zit. Hierdoor wordt het lastig om keuzes te maken qua lenskeuze.

Landschappen/architectuur:
Tokina 11-16 (lichtsterk, +/- 330 op MP)
Tokina 12-24 (betaalbaar, +/- €200 op MP)
Nikon pc-e 24mm (cream della cream voor architectuur, DUUR!)
Q666 aluminium statief. (Oid vanuit china, +/- 70 op ebay >> in NL kost dit +150)
ML-L3 afstandbediening (+/- 10 op ebay >> in NL +/- 35)

Allround:
Tamron 17-50 (+/- 250 op MP)
Sigma 17-50
Nikkor 17-55 (+/- 700 op MP, een bakbeest, duur, maar wel erg lekker)

Tele:
Je huidige Sigma. Functioneerd...
Nikon/Tokina 70-200 f/4 (compact, relatief licht gewicht, scherp, redelijk snelle focus, prijzig)
70-200 f/2.8 (Leuk, lichtsterk, duur, zwaar, snel)

Wildlife:
Heb je eigenlijk iets nodig t/m 400 a 500 mm
Nikon 200-400
Nikon 200-500
Sigma/tamron 150-600
(En eigenlijk een D500, maar das een ander verhaal... :D)

Portret:
Nikon 50 mm (goedkoop!, lichtsterk, volgens sommige te kort voor portret)
Nikon 85 f/1.8D (lichtsterk, scherp, +/- 200 op MP, beetje last van CA, een oud beestje die het goed doet)

Dus ik zou gaan voor / mijn compromis met jou fotowensen:
- D7200 €900
- Tokina 12-24 €200
- Tamron 17-50 €250
- Nikon 85 €200
- Sigma 70-300 houden en later upgraden (het gat van 50-70 is op te lossen met 2 voetstappen)
- Q666 €70
- Ml-L3 kloon €10

Totaal komt op: €1630

De D5100 kan je altijd als back-up of tweede camera gebruiken. Dit doe ik zelf alleen met fotoshoots, niet op een vakantie/roadtrip)

[ Voor 4% gewijzigd door Mnijland op 24-07-2017 15:28 ]

Zwarte doosjes met de tekst "Nikon" + wat lichtdoorlatende lensdoppen || www.marcosplaten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
Ipv de 17-50 kun je ook gaan voor de nikon 16-85. Die is scherper, maar minder snel.

Qua voorsprong op sensor gebied hangt het blijkbaar weer af van je bron, en eigenlijk zegt dat dus al genoeg ;) ze liggen enorm dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@Mnijland kijk een hoop nuttige tips waar ik wat aan heb!

Jij geeft aan voor portret een 50mm of een 85mm, is een 35mm ook een optie (omdat je op asp-c natuurlijk een crop sensor hebt en dan alsnog op 50mm uitkomt), zal toevallig een leuk geprijsde 2e hands voorbij komen die ik dan zou kunnen aanschaffen. Of kan je voor portret beter tussen de 50 en 100mm inzitten?

Ik ga ook steeds meer de voordelen van de d7200 in zien (2 sd kaarten, mogelijkheid tot grip en dus extra accu, eventueel dus mogelijkheid tot wifi met geotagging).

Ik twijfel dan alleen nog of ik dd 18-200 vervang door een kitlens (dus een d7200 met kitlens kopen) door ofwel een 18-105 of een 18-140 (laatste zou technisch en optisch beter zijn las ik ergens anders). Voor het wat meer point en shoot werk, de momenten dat ik geen hele tas meezeul, of om op de d5100 te schroeven, als je dan eens een UWA of tele op de d7200 hebt zitten en je sneller dan je een lens kan wisselen een plaatje wilt schieten.

Toevallig meningen over mijn eerder aangehaalde lenzen (de ultra wide van nikon en sigma? ik zie dat jij de tokina aanhaalt, zal deze ook zeker eens bekijken).

de huidige 70-300 inderdaad met de tijd ook vervangen, zoals je zegt, het "functioneerd" nu.

Ik ga sowieso zo ook eens kijken hoe alles in de hand ligt en welke lenzen ze hebben en hoe dat allemaal handled.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mnijland
"Traditioneel" voor portretten wil je langere lenzen gebruiken, 85 / 105 / 200 op FF voor een headshot. Met een 35 op crop (50 FF) kan je ook wel een portret schieten, maar dan met meer omgeving in beeld. Als je met 35 (50 FF) een headshot maakt krijg je een vervormd gezicht (een vergrote neus, kleinere oren). Voor info: Google >> focal length portrait comparison

Maar goed, dat is traditie. Sommige fotografen schieten fullbody-portretten met een breedhoek. Het is maar net welke stijl je hebt.

Verder zweren sommige mensen bij 50mm op FF dus die 35 op crop, en gebruiken het voor alles! Noemen het de normale kijkhoek van het menselijke oog, etc etc etc. Prima, dat kan. Ik vind 35 op FF lekkerder werken. Het is dus maar net wat je fijn vind. Wat bij jou stijl past.

Heb zelf geen ervaringen met de UWA's van Nikon of Sigma. Toentertijd heb ik voor tokina gekozen na vele uren op internet rondzoeken. Ze verschillen niet superveel qua prestaties. De ene iets meer dit, de andere dat. Allemaal vergelijkbaar voor het geld. Nikon zal prijziger zijn. Tokina is heerlijk stevig gebouwd, constante afmetingen (wordt niet langer bij zoomen)

Wat helpt met een D7200 is dat hij een schroevendraaier-focusmotor heeft. Daardoor kan je ook wat oudere lenzen kopen die doorgaans net zo goed zijn als de nieuwe (met focusmotor in lens). En!!! Je kan nog oudere Nikkor-ai lensen erop schroeven!! Manual focussen >> Leuk!

Zwarte doosjes met de tekst "Nikon" + wat lichtdoorlatende lensdoppen || www.marcosplaten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Wederom bedankt @Mnijland !
Lees inderdaad wel verschillende stijlen, de een zweert inderdaad bij 50mm (of 35 op crop) (en 50mm het menselijk zicht is ook al veel voorbij zien komen ja).

En inderdaad, de andere zegt 100mm is de way to go voor portretten omdat dat de minste vervorming geeft.

Ik ga het allemaal eens een beetje aftasten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Het wordt waarschijnlijk de d7200 als ik het zo bekijk, beide toestellen hebben hun eigen voordelen, maar ik denk dat die van de d7200 overtuigender zijn.

Nu nog eens kijken welk glas ik er bij neem.

Heeft iemand ervaring met de WiFi capaciteit van dit toestel, en dan vooral de geotagging via een telefoon

[ Voor 8% gewijzigd door Wannial op 24-07-2017 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclom
Eens met Mnijland en blupmans.
De D7500 is alleen interessanter als het vooral om sport/wildlife gaat.
Group AF is nog niet genoemd, kan ook meer resultaten geven bij snel bewegende onderwerpen.

Dit is wat mij betreft de meest informatieve vergelijking:
YouTube: D7500 Review (Plus Comparison Vs D7200 and D500)

Vraag blijft; is het prijsverschil dat waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclom
Antwoord op mijn eigen vraag....: Nee.
Hoewel ik toch vooral sport en vogels schiet (waar de D7500 het wel wint van de D7200), vind ik het prijsverschil het niet waard.

Voorraad van de D7200 lijkt beperkt op dit moment, de grote jongens hebben de prijs verhoogd. Daarom zelf vanavond de knoop doorgehakt en voor 809,- (na cashback) aangeschaft.
Ik verwacht niet dat ze snel goedkoper worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Hier hetzelfde verhaal, het wordt de d7200, want inderdaad dat extra geld niet waar voor de d7500. Nu alleen nog aan het uitzoeken welke lenzen er bij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ik twijfel nog heel erg om een allround lens (superzoom) te nemen (ivm huidige 18-200mm die stuk is)
pricewatch: Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM (Nikon)

de d7200 body is 909 euro op zijn goedkoopst (al zie ik wel dat de prijs weer omhoog schiet), en met 18-140mm lens is hij €1179
Toch, €270 verschil voor een 18-140, waarom dan niet wat bijleggen en een volledige allround lens pakken.

ik twijfel een beetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in jouw geval investeren in goed glas en die D7200 lekker laten voor wat het is, behalve als je qua ergonomie veruit wilt. Qua beeldkwaliteit maakt het niet uit, zeker niet als je er een superzoom op gaat zetten. Ik ken de details niet van de 18-140 en de 18-300, maar ik durf mijn geld er wel op in te zetten dat de 18-140 een stuk beter presteert. 140 mm op crop is in 99,9% van de situaties meer dan genoeg.

En je zal voor astrofotografie sowieso nog een ander objectief nodig hebben met een wat grotere diafragma opening.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2017 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnijland
http://www.photozone.de/n...gma_1020_35_nikon?start=1
http://www.photozone.de/c...ina_1116_28_canon?start=1
https://www.ephotozine.co...-4-5-5-6g-vr-review-31187

De Nikon doet het goed zo te zien. Scherp en aantrekkelijk geprijsd. Tokina is wel degelijker gebouwd en lichtsterker.

Keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ja, daarom zit ik nu dus ook nog heel erg te twijfelen, ik nijg heel erg naar de tokina vanwege lichtscherpte.

ik zit alleen nog heel erg wat ik moet doen met de rest van mn range, heb dan een 11-16 en bezit momenteel een 70-300, maar welke lens(of lenzen) ga ik daar tussen duwen? Ik had een 18-200, maar die is stuk gegaan. Dus of weer een superzoom (zoals eerder genoemde 18-300, en dan de huidige 70-300 wegdoen), of de 18-140 kitlens van nikon, of iets compleet anders.

dilemma's... er is ook teveel keuze haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:53
Ik zou gaan voor de Sigma 17-50 f2.8. Goeie lens en lichtsterk, goed geprijsd en past qua range ook mooi met de Tokina. En waarom zou je een superzoom nodig hebben als je al een 70-300 hebt?

Een andere optie is de 17-70 C van Sigma. Iets minder scherp maar daarvoor krijg iets meer range.

Een stuk duurder is de 16-80 van Nikon. Een mooie lens maar wel aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
De Nikon 10-20 heeft erg veel last van CA volgens wat ik er al over gelezen heb, ook niet lichtsterk genoeg als je astro wil gaan doen denk ik. Als het niet noodzakelijk om astro gaat denk ik dat je beter naar de Tamron 10-24 g2 kijkt, toch scherper in de hoeken en toch merkelijk minder CA (en weather sealing).

Tokina 11-16 en 11-20 zijn lichtsterker maar hebben redelijk wat last van coma voor astro fotografie, beter, maar ook niet ideaal dus.

Voor astro denk ik dat je beter naar een budgetvriendelijke samyang 24 mm f1.4 gaat (manual focus), of naar de nieuwe sigma 14mm f1.8 art als buget er minder toe doet :-)

Een goedkope lens die goed is in astro en voor landschap (en met auto focus) lijkt me momenteel niet te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnijland
goudviske.be schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:15:
[...]
Een goedkope lens die goed is in astro en voor landschap (en met auto focus) lijkt me momenteel niet te bestaan.
Ben zelf altijd ook nog op zoek naar een FF 15-200 f/1.4 die draagbaar is, scherp tot in de hoekjes ... ow ja... en ook nog betaalbaar.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Mnijland schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:30:
[...]

Ben zelf altijd ook nog op zoek naar een FF 15-200 f/1.4 die draagbaar is, scherp tot in de hoekjes ... ow ja... en ook nog betaalbaar.... :9
je vergeet zonder coma en CA nog ;-) maar ik begrijp wat je bedoelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
goudviske.be schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:32:
[...]

je vergeet zonder coma en CA nog ;-) maar ik begrijp wat je bedoelt...
Coma? Die afkorting was ik niet eerder tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Wannial schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:50:
[...]

Coma? Die afkorting was ik niet eerder tegengekomen
Staat voor comatic aberration, niet te verwarren met chromatic aberration (magenta/groen bij hoog contrast)

is van belang voor astro fotografie, komt er op neer dat sterren niet meer weergegeven worden als punten maar dat er vervorming ontstaat in vorm van trails, ufo vorm of zelf "duck coma" :-)

Voorbeeld hier:
http://2.bp.blogspot.com/.../24mm-coma-test_800px.jpg

Hier wat flying duck coma:
http://media.the-digital-...-50mm-f-1.4-Lens/Coma.jpg

Dit is voornamelijk met lens wijd open, minder van belang voor landschap, maar erg van belang voor astro

[ Voor 24% gewijzigd door goudviske.be op 26-07-2017 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ah, wat je aan de edge ziet dus, alsof je een langere sluitertijd hebt gebruikt lijkt wel. Thx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Momenteel dit in order staan
D7200
Jupio d7200 grip
Extra accu (nikon)

Tokina 11-16 f2.8
Sigma 17-50 f2.8

Welke SD kaarten raden jullie aan, hen nu in de d5100 een SanDisk extreme zitten (64gb, 95mb/s) en bevat eigenlijk wel goed, maar mochten er betere zijn dan sta ik daar zeker voor open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wannial schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 15:32:
Ah, wat je aan de edge ziet dus, alsof je een langere sluitertijd hebt gebruikt lijkt wel. Thx voor de info!
CA zijn de randen, coma heb je bij lichtpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:53
Wannial schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:58:
Momenteel dit in order staan
D7200
Jupio d7200 grip
Extra accu (nikon)

Tokina 11-16 f2.8
Sigma 17-50 f2.8

Welke SD kaarten raden jullie aan, hen nu in de d5100 een SanDisk extreme zitten (64gb, 95mb/s) en bevat eigenlijk wel goed, maar mochten er betere zijn dan sta ik daar zeker voor open
Die kaart voldoet prima, eentje nog erbij voor je 2e slot en je zit gebakken.

Die Tokina is een mooie lens, bereik is iets beperkter dan de concurrentie maar daarvoor krijg je heel veel scherpte terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnijland
Wannial schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 19:58:
https://www.cameramemorys...d7200/sd-card-comparison/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Lijkt dat de kaart die ik nu al hebt dus als een van de beste uit de bus komt, koop ik er lekker nog zo een bij :)

hoe is jullie ervaring met lexar?

32 gb uitvoering https://nl.hardware.info/...sdhc-uhs-ii-u3-1000x-32gb
of de 64 gb uitvoering https://nl.hardware.info/...sdxc-uhs-ii-u3-1000x-64gb
beiden rond de 100mb/s write

presteren ook erg leuk voor een mooie prijs
https://nl.hardware.info/...nchmarks-kleinenbestanden

kaartje die ik nu heb presteert toch beduidend langzamer
https://nl.hardware.info/...k-extreme-sdxc-uhs-i-64gb (rond de 40mb/s write)

[ Voor 82% gewijzigd door Wannial op 27-07-2017 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclom
De Tokina SD 11-16mm 2.8 is wat mij betreft ook een aanrader voor nightscapes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09 22:15
Ik twijfel tussen een fuji xt-20 en d7200 (en sony a6300/a6500)

Pas op, hoog dummy gehalte.

Vooral voor (zoom)sportfoto's van mijn kinderen (hockey)
Ik ben geen of nog niet eens een hobby fotograaf noemenswaardig, maar ik ben wel gevoelig voor kwalitatieve foto's en video's.

De essentie is vermoed ik of de compactheid van de systeemcamera niet teveel prijsgeeft t.a.v de SR wat betreft kwaliteit.

Of zijn alle camera's gewoon goed voor deze doeleinden en ga ik het verschil niet zien.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!
poehee schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 12:12:
Ik twijfel tussen een fuji xt-20 en d7200 (en sony a6300/a6500)

Pas op, hoog dummy gehalte.

Vooral voor (zoom)sportfoto's van mijn kinderen (hockey)
Ik ben geen of nog niet eens een hobby fotograaf noemenswaardig, maar ik ben wel gevoelig voor kwalitatieve foto's en video's.

De essentie is vermoed ik of de compactheid van de systeemcamera niet teveel prijsgeeft t.a.v de SR wat betreft kwaliteit.

Of zijn alle camera's gewoon goed voor deze doeleinden en ga ik het verschil niet zien.
Het is niet de bedoeling om een topic te kapen

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
Voor je lenzen nieuw koopt, kijk zeker ook eens of je ze niet 2de hands kan vinden...
Als je ze dan voor een mooie prijs kan kopen en je gebruikt ze achteraf toch niet genoeg dan verkoop je ze gewoon verder zonder (veel) verlies. Net de wide angle en tele lenzen zie je vaak te koop om die reden.

Toen ik nog een Nikon systeem had was ik ook uitermate tevreden van mijn Sigma 30mm F1.4 ART, daarmee nam ik zowat 80% van m'n foto's. (kids, indoor, city trips, ...) Compact, lichtsterk, haarscherp, en top kwa prijs/kwaliteit. Een prime is ook leuk om mee te werken en past in ieders kit :)

De Sigma 17-50 F2.8 en de 17-70 F2.8-4 heb ik ook gehad, waarbij die eerste de betere was, die 20mm extra stellen niet zoveel voor, een constante aperture van 2.8 is vele leuker om te hebben en te gebruiken.

Wil je echt headshot protretten maken of upperbody volledig dan zou ik toch naar 85mm kijken, zelfs op crop, anders moet je (naar mijn mening) vaak te dicht op je onderwerp komen. Mensen beginnen dan vaak rare gezichten te trekken omdat het dan een beetje intimiderend overkomt. (kan ook aan aan fotograaf liggen, mezelf dus... :))

De D5100 zou ik verkopen. Dat is allemaal extra gewicht om mee te sleuren en als je niet professioneel bezig bent dan ga je waarschijnlijk ook niet echt net dat 1ne cruciale shot missen omdat je iets langer bezig bent om je lens te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@Inrage Ik heb de lenzen ondertussen wel nieuw besteld, onderandere omdat met de btw er af ik net zo duur uit ben als een 2e hands lens, en ik heb dan iniedergeval wel garantie etc.

Betreft UWA en zoom, ik doe veel landschap maar ook veel wildlife, dus ik ben niet bang dat deze type snel op de plank zullen verstoffen in mijn geval.

Ik heb de sigma 17-50 gekocht, temeer om de reden van 2.8 over de hele range. Natuurlijk fijn om te horen dat je ervaring hebt met beide lenzen en je deze ook als beter ervaart.

Voor portret was ik (voor in de toekomst) inderdaad aan het kijken voor een mooie 70 of/tot 85mm prime (eventueel een aanrader qua lens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Ondertussen heel de kit binnen en erg blij mee!
Echter zit ik nu met het probleem van het GPS taggen, ik krijg het maar niet aan de gang.

Ik verbind mijn telefoon met het fototoestel, dat gaat allemaal prima, ik heb ook in locatiegegevens insluiten gezegd dat deze aan moet staan.

Echter als ik dan op het fototoestel kijk staat deze in het menu echter aangegeven als -- en als ik hem dan open is position greyed out. Als ik die dan vervolgs weer wil openen geeft hij aan "this option is not available at current settings or in the camera's current state"

plaatjes zijn klikbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hLZnugiCnvm7UJvRlnlnWrrO/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LLWY6lvemBR2kts0xEuIZ9n8/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NCR54Yq72n4qpdDY9bCJkGxo/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a1arTJRZ1bhexiBlQRYvsgYT/thumb.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Wannial op 06-08-2017 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zit ook binnen, dus dan is GPS ontvangst sowieso beperkt. Heb je dit ook als je telefoon wel netjes GPS ontvangst heeft? (echt GPS bedoel ik dan, niet op basis van wifi en telefoonnetwerken).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
m'n telefoon zelf had prima gps, zit ook naast een raam al is dat op de foto;s niet te zien :)

GPS op basis van wifi heb ik sowieso uitstaan

[ Voor 36% gewijzigd door Wannial op 07-08-2017 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ondertussen de app geotag photo's op mijn telefoon meelopen, dit lijkt prima te werken met wat finetuning in de instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• red_arrow
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De Tokina 11-20mm f/2.8 AT-X PRO vind ik persoonlijk een aanrader als UWA
Ik heb hem in combinatie met de D7200, lekker scherp, heldere kleuren. Ideaal voor landschappen, cityscapes en architecture.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
red_arrow schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 10:43:
De Tokina 11-20mm f/2.8 AT-X PRO vind ik persoonlijk een aanrader als UWA
Ik heb hem in combinatie met de D7200, lekker scherp, heldere kleuren. Ideaal voor landschappen, cityscapes en architecture.
Ik had ondertussen de 11-16 al aangeschaft zoals in eerdere posts te zien was :)
Ben nu aan het kijken voor de aanschaf van een nieuwe zoom, overweeg de sigma 100-400 , gisteren even vast kunnen houden, lijkt me op de korte indruk die ik kreeg een prachtlens.

• Wannial
Ik ben aan het kijken voor een polarisatie filter (is de eerste keer dat ik een pola filter zou gebruiken.) voor de tokina en sigma, beide filtermaat 77mm. voor de uwa natuurlijk een ultra slim nodig om vignetting tegen te gaan, zat naar de volgende 2 te kijken

https://www.cameranu.nl/n...ltra-slim-cpl-filter-77mm
of
https://www.cameranu.nl/n...-77mm-regular-slim-filter

Als iemand anders andere opties heeft hoor ik dat graag.
Het budget is echter wel een eind op, dus opties van 100 euro gaan hem momenteel niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Filters horen niet thuis in dit topic, maar mijn tip is om niet te bezuinigen op een filter. Koop een filter die multicoated is, dan heb je minder last van flares en ze zijn beter schoon te maken.
Pagina: 1