Kan ik mijn Jaga tempo convector minder hoog maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In onze woning, voor de schuifpui, hebben wij een ONTZETTEND LELIJKE Jaga convector staan.
De behuizing is 140cm breed, 53cm hoog en 23cm diep.
Hij is dus flink 'aanwezig' en belemmerd het mooie uitzicht door de schuifpui.
Het is meen ik een Jaga tempo type 21, 4739 watt

Weghalen is geen optie omdat hij qua wattage/snel aanwarmen echt wel nodig is.
Ik zou hem vooral graag een stuk minder hoog zien.
Als ik er in kijk zie ik onderin eigenlijk alleen een blok liggen van zeg 140cm breed, 20cm hoog en 20cm diep.

Daarboven zit helemaal niks, alleen dus 30cm(!) extra bak hoogte.

Zou je die 30cm weg kunnen halen? Dus de bak zeg maar af (laten) zagen en daarna weer mooi qua gril afwerken. Blijft de werking van de Jaga dan gelijk?

Qua looks is hij dus zoals deze (maar dan groter):
Afbeeldingslocatie: https://www.cvtotaal.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/295x295/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/e/tempo_vrijstaand_2_1_1_1_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:38

talin

ES-MA

schroef hem eens open en maak eens een foto!

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:03

NDF82

Doomed Space Marine

Lijkt me onverstandig omdat je dan minder goed een luchtstroom kunt creëren.

Wikipedia: Convectie

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:43
Ik ben me zelf ook aan het verdiepen in convectoren, maar de 'lege ruimte' in de bak is direct gerelateerd aan het vermogen. Hoe meer lucht erin past om verwarmd te worden hoe hoger het vermogen. Verschil tussen de verschillende types is ook gewoon de breedte van de kast - het verwarmingselement is gelijk dacht ik.

Wel zou je een DBE erop kunnen zetten (van die ventilatoren) die het vermogen van een convector bijna verdubbelen. Dan heb je aan een kleinere kast voldoende voor dezelfde ruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 30-04 14:52
DIY voor DBE wordt uitbundig beschreven in:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061/0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
talin schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:00:
schroef hem eens open en maak eens een foto!
Bij deze de panelen er even af gehaald.
Je ziet dus nog wel de drie rechtopstaande stukken, maar die kunnen er ook af.
Dan hou je dus de convectoren over.
Dus: Zou ik daar een mooie bak omheen kunnen maken (van bijv hout wat ik lak) met een mooi aluminium rooster er op?
Dan is hij ineens maar zeg 35cm hoog ipv 63,5 inclusief de poten waar hij op staat!

@Atanamir en @NDF82 : Ik begrijp dus dat de loze ruimte/bak zorgt voor meer vermogen?

Degene die ik nu heb, zie ik in een jaga pdf brochure, is een Jaga tempo type 21, twin model (dubbele ribben), van 3615 watt.
Als ik, volgens die pdf, bijv. dezelfde jaga kies, maar dan me een bakhoogte van 30cm ipv mijn huidige 50, met verder dezelfde afmetingen, dan zie ik dat die 2727 watt doet. Dat is dus 888watt minder...

DBE is idd een optie, maar daar moet ik me dan nog in verdiepen...
Mogelijk ook wel interessant als dat dan kan: Een eigen gemaakte mooie bak er om heen, geen loze ruimte er boven maar direct wat fans en een controller en daar boven een mooi aluminium rooster. Als dat het vermogen verdubbeld terwijl ik dan maar op zeg 35 tot 40 totale hoogte uit ga komen?!?!

Maar nog even los van dbe (waar ik mezelf dus kennelijk ook maar in moet verdiepen als optie):
Zou het écht schelen qua vermogen als ik die loze ruimte laat vervallen en er een eigen lage bak omheen bouw?

Want wat is dit ding lelijk en groot zeg...

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/14lpspc.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/28tcg0h.png

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 08-11-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:23

Foamy

Fulltime prutser

Die omkasting zorgt er juist voor dat de convector zijn werk beter kan doen. Je kunt hem dus inkorten, maar houd er dan wel rekening mee dat je harder zult moeten stoken!

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In je vloer laten zakken is zeker geen optie ? (is wel een stofnest overigens)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atanamir
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:43
Op de Jaga website kun je checken wat het vermogen van de verschillende modellen is. 140x30 type 21 is dan (bij hoogste water temperatuur) 2727w zonder dbe, en 3687 met dbe. Dat laatste is dus meer vermogen dan je nu hebt zonder dbe. (volgens mij gaan zij uit van dbe in 'comfort mode' wat de geruisloze setting is van de ventilatoren - ze kunnen met een andere setting nog harden blazen voor nog meer vermogen)

Het zonder meer inkorten van de hoogte zal er volgens mij inderdaad voor zorgen dat je in vermogen zal dalen omdat er qua verwarmingselement en breedte e.d. geen verschil zit tussen modellen van verschillende hoogte die beide type 21 zijn.

Verder moet je er wel rekening mee houden dat een convector lucht van onder moet kunnen aanzuigen, dus hier moet je met een zelfgemaakte bak wel aan denken.

[ Voor 12% gewijzigd door Atanamir op 09-11-2017 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Atanamir Dankjewel voor je uitleg. Je hebt gelijk mbt de onderkant (lucht aan zuigen), daar moet ik idd rekening mee houden. Dus geen bak tot aan de grond. Bedankt!
Ook bedankt voor het uitzoeken van wattage mbt dbe. Duidelijk zo, Dan zou ik op circa 3687watt kunnen komen met een lagere bak en dbe. Dat is idd meer dan nu met de lelijke hoge bak.

Ik ga vandaag voor het eerst dit seizoen de CV/verwarming weer eens aan zetten omdat het binnen nu toch te fris wordt (gedaald tot 18 graden nu).
Ik zal dit doen mét verwijderde panelen van de Jaga (de andere verwarmingen op de begane grond zijn ouderwetse radiatoren). Eens kijken of het dan nog steeds snel genoeg aan warmt en goed voelt.
Mogelijk dat ik dan kan besluiten om er een lagere bak omheen te bouwen zonder merkbare negatieve effecten of dat er dan toch echt dbe op moet.

@DukeBox in de vloer laten zetten/convectorput is hier idd helaas geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pi-age
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-04 18:40
Beste Allewijn,

Ben je hier nog verder mee gekomen en zou je je ervaring willen delen? Ook ik heb een gigantisch lelijke jaga tempo die ik graag tien cm lager zou willen maken. Ik denk erover om zelf de tussenplaten en de zijkanten af te zagen en een horizontale lat te verwijderen. Ik denk dat het verlies aan wattage mee moet vallen maar hoor graag je ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:57

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Als je het niet erg vind om een klein beetje vermogen te verliezen dan kan dat gewoon. Die Jaga radiatoren zijn allemaal hetzelfde, met wel of niet een extra hoogte-element (dus voor meer vermogen). Je kunt zelf afzagen, of kijken of je via Jaga aan lagere dwars-plaatjes kunt komen.

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Excuus dat ik een tijdje niet gereageerd meer had in dit topic.
Ik ben niet meer verder gegaan met deze Jaga omdat we de afgelopen weken/maanden de complete vloer er maar uit gehaald hebben en 7 groeps vloerverwarming in hebben laten frezen in de keuken/woonkamer en een nieuwe vloer er op.
Alle radiatoren compleet verwijderd.

Iets rigoureuzer maar nu een fantastisch uitzicht door de schuifpui heen, zonder lelijke grote Jaga ;-)
Pagina: 1