panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
En neem de voorwaarden eens door die je kreeg bij je meerwaarde opties.. Kan best zijn dat daar iets in staat over evt. prijsafwijkingen.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Het gaat in sommige gevallen om bijna een verdubbeling van de prijzen.
panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr
Zelf werk ik ook offerte's uit en zolang er geen schriftelijke aanbieding ligt met geldige einddatum heb je geen poot om op te staan.
Daarbij zijn veel materialen onderhevig aan de aantrekkende economie, trampostbedrijven vragen meer, materiaal prijzen stijgen door de vraag, aannemers durven meer uurloon te rekenen. De markt werkt naar boven op moment.
Dit is uiteraard ook niet meegenomen in de hypotheek berekeningen.
Dat ligt maar net aan de afspraken. Als netjes in de voorwaarden staan dat de prijzen geschat zijn, en afhankelijk zijn van markt- en leveromstandigheden dan is toch netjes gecommuniceerd dat de prijzen kunnen veranderen?madmaus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:36:
ik voel mij toch aardig belazerd dat bepaalde meerwerk prijzen van 3600 euro naar ruim 6400 euro gaan zonder enige tekst en uitleg.
De markt in de bouw trekt enorm aan, en de prijzen voor ZZP-ers in de bouw zijn nu veel hoger dan bv een jaar geleden. Dat jij je financiering te strak gepland hebt is niet de verantwoordelijkheid van een aannemer.
Kijk nu even wat er in de voorwaarden staat, en neem even contact op met de aannemer.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Als ik in mijn branche kijk naar gestegen grondstofprijzen is een verdubbeling heel goed mogelijk bij de eindklant... De tijd van boeken om mensen aan het werk te houden is daarbij ook voorbij.madmaus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:36:
ik voel mij toch aardig belazerd dat bepaalde meerwerk prijzen van 3600 euro naar ruim 6400 euro gaan zonder enige tekst en uitleg.
Een aannemer zou met een belletje dit kunnen uitleggen, ik zou zeggen pak de telefoon.
Mijn eerste vraag is:madmaus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:22:
Beste tweaker,
Ik heb enige tijd geleden een nieuwbouwhuis aangeschaft.
Hiervoor moesten we het gebruikelijke traject door van doorgeven maatwerk.
De sluitingsdatum van maatwerk was half september.
Nu ruim twee maanden later krijg ik de defintieve maatwerk tekening met offerte.
In deze offerte zijn sommige prijzen ineens omhoog gegaan zonder dat daar over gecommuniceerd is.
En of wij binnen 5 werkdagen defintief akkoord willen geven.
kan een aannemer dat zomaar doen?
- Heb je voor half september al doorgesproken wat je wilde aan maatwerk?
Ik weet namelijk dat ze bij ons aangeven dat als je na de sluitingsdatum tekent de prijzen hoger kunnen liggen. Dat zou het verschil iig kunnen verklaren.
nou, als ik ergens een offerte opvraag, vraag ik er meestal bij een x aantal bedrijven 1.Question Mark schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 14:41:
[...]
Dat ligt maar net aan de afspraken. Als netjes in de voorwaarden staan dat de prijzen geschat zijn, en afhankelijk zijn van markt- en leveromstandigheden dan is toch netjes gecommuniceerd dat de prijzen kunnen veranderen?
De markt in de bouw trekt enorm aan, en de prijzen voor ZZP-ers in de bouw zijn nu veel hoger dan bv een jaar geleden. Dat jij je financiering te strak gepland hebt is niet de verantwoordelijkheid van een aannemer.
Kijk nu even wat er in de voorwaarden staat, en neem even contact op met de aannemer.
de goedkoopste ( of beste ) mag van mij dan een definitieve offerte maken, schieten dan opeens de prijzen omhoog zoals deze dan kan die het heen en weer krijgen en bel ik een ander.
een beetje realistische offerte uitbrengen is hedendaags toch wel makkelijker dan maar hopen een order binnenkrijgen en op een slinkse manier je prijzen omhoog hogen bij een echte offerte.
bedrijven die dat doen mogen anderen best voor gewaarschuwd worden.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Er is toen niets aangegeven dat de prijzen zijn verhoogd. Nu 2 maanden later komt vanuit hun kant de berekening en de tekening met het verzoek binnen 7 dagen te reageren.
Ik kan best meegaan dat de prijzen duurder worden maar dan moet je dan wel duidelijk hebben voordat de sluitingsdatum is. Nu wordt ik geconfronteerd met hogere prijzen dan in hun offerte stond.
En indien er niets in de voorwaarden staat dan zou ik eens gaan bellen met aannemer en vragen om de prijzen te specificeren.
Wat is het totaal verschil op het maatwerk? (dus over alles)
En over wat voor aanpassingen hebben we het? Zijn dat wellicht zeer specifieke zaken als een boekenkast in steigerhout over de hele wand? Ik kan me zo voorstellen hoe specifieker je vraag/wens is hoe duurder omdat er niet groot ingekocht kan worden.
[ Voor 31% gewijzigd door Saffie_time op 07-11-2017 15:26 ]
If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA
overigens komt deze clausule niet uit de koopovereenkomst (daar staat geen clausulering in over prijswijzigingen) maar uit de kopersinformatie ten tijde van de koop.Ook is het mogelijk dat de bouwer gedwongen is andere dan de omschreven materialen te verwerken, bijvoorbeeld omdat de oorspronkelijke materialen niet of niet tijdig leverbaar zijn.
**** is gerechtigd tijdens de (af)bouw wijzigingen in het plan aan te brengen, waarvan de noodzakelijkheid bij de uitvoering blijkt, mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan waarde, kwaliteit, uiterlijk aanzien en bruikbaarheid van de woning; deze wijzigingen zullen geen der partijen enig recht geven tot het verrekenen van mindere of meerdere kosten.
[ Voor 10% gewijzigd door madmaus op 07-11-2017 15:43 ]
Dit gaat puur over de te leveren kwaliteit. Staat er niks over prijsverhogingen, waar mede Tweakers op wijzen?madmaus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:38:
dit is de clausule, mijn inziens moet er dus een gegronde reden zijn voor zo'n verhoging (ik heb de aannemer al om een onderbouwing gevraagd).
[...]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat ligt er maar net aan... Als een projectaannemer vooraf verwacht dat van de 10 op te leveren woningen er 5 een uitbouw bijbestellen, en het blijkt in werkelijkheid maar één te zijn, dan kan de prijs voor die ene uitbouw totaal af gaan wijken van hetgeen vooraf geschat is.talin schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:09:
[...]
een beetje realistische offerte uitbrengen is hedendaags toch wel makkelijker dan maar hopen een order binnenkrijgen en op een slinkse manier je prijzen omhoog hogen bij een echte offerte.
Da's leuk voor ze, als ze dat van te voren aan geven. Maar prijs indicaties zijn niet geheel vrijblijvend. Je kunt niet zeggen "Gaat ongeveer 3000 kosten" en als er dan besteld is zeggen "Oh, tik maar 6000 af". Zeker niet als het om een gemiddeld consument gaat.Question Mark schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:52:
Dat ligt er maar net aan... Als een projectaannemer vooraf verwacht dat van de 10 op te leveren woningen er 5 een uitbouw bijbestellen, en het blijkt in werkelijkheid maar één te zijn, dan kan de prijs voor die ene uitbouw totaal af gaan wijken van hetgeen vooraf geschat is.
Wat ik lees staat er zelfs dat veranderingen in de kosten als gevolg van die veranderingen niet de prijs mogen veranderen.headhunter1985 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:43:
[...]
Dit gaat puur over de te leveren kwaliteit. Staat er niks over prijsverhogingen, waar mede Tweakers op wijzen?
Dat gebeurt wel met uitbouwen. Er worden vaak drie prijzen gegeven, afhankelijk of de buren er ook één nemen. Kan zijn dat in dit geval geen buur een uitbouw neemt en je dus de volle mep krijgt.Question Mark schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:52:
[...]
Dat ligt er maar net aan... Als een projectaannemer vooraf verwacht dat van de 10 op te leveren woningen er 5 een uitbouw bijbestellen, en het blijkt in werkelijkheid maar één te zijn, dan kan de prijs voor die ene uitbouw totaal af gaan wijken van hetgeen vooraf geschat is.
[...]
Wat ik lees staat er zelfs dat veranderingen in de kosten als gevolg van die veranderingen niet de prijs mogen veranderen.
Komt uit de SWK garantie en gaat niet over meerwerk maar de oorspronkelijke bouw,
http://www.swk.nl/?page_id=392
In de eerste plaats verplicht de ondernemer zich in de overeenkomst om de woning (c.q. het appartementengebouw) te bouwen naar de eis van goed en deugdelijk werk en met inachtneming van de voorschriften van overheid en nutsbedrijven. Eén en ander conform de betreffende technische omschrijving en tekening(en) en, voor zover aanwezig, staten van wijziging. Deze prestatie van de ondernemer wordt gewaarborgd door de verzekeraar. Dit houdt in dat de op het SWK waarborgcertificaat genoemde verzekeringsmaatschappij de meerkosten voor de afbouw van de woning (c.q. het appartementengebouw) aan een afbouwende ondernemer betaalt wanneer de oorspronkelijke ondernemer tijdens de bouw van de woning (c.q. het appartementengebouw) insolvent raakt (failliet gaat). Deze waarborg wordt de insolventiewaarborg genoemd.
Er is nog niks besteld... TS vraagt op basis van wat listprices een definitieve offerte op. Op die laatste wordt de bestelling gebasseerd... Het probleem is nu net de afwijking tussen listprices en de opgave in de offerte...Croga schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:57:
[...]
Da's leuk voor ze, als ze dat van te voren aan geven. Maar prijs indicaties zijn niet geheel vrijblijvend. Je kunt niet zeggen "Gaat ongeveer 3000 kosten" en als er dan besteld is zeggen "Oh, tik maar 6000 af".
Zonder te weten onder welke voorwaarde(n) de listprices afgegeven zijn is het lastig om te roepen of die afwijking al dan niet terecht is.
Zelfs op dit moment staan de oude prijzen nog op de site.
Het mailtje van de consulent was echt van oh sorry dat ben ik vergeten te melden.
Heb je hier niet enige vorm van consumenten recht?
hoop bladibla en smoezen werk.
Gelukkig ben ik best handig... frees was in de aanbieding bij de action indertijd... meer dan genoeg kwaliteit voor die paar sleuven en qua materiaal heeft het ook niet veel extra gekost... iets meer dan 200 euro kwijt voor 4 extra stopcontacten... aannemer wilde daar dus 1600,- voor hebben.
en ja ik kan rekenen ik weet hoeveel er in de schakelkast kan worden aangesloten. en een extra automaat heb je voor 30 euro... (5 euro extra als je kammetje te kort is)
Ben je niet zo handig er zijn vaklieden genoeg om bij te shoppen....
Wil je toch ff pesten bij je aannemer, maak een screendump/foto van die pagina op de site.
Doe die er bij.
De prijs die in de maatwerklijst is opgenomen was per trap en niet per woning zoals is omschreven. Dat is onjuist opgenomen. Om de mensen die deze optie overwegen/kiezen nog enigszins tegemoet te komen hebben wij een deel van de kosten op ons genomen en zijn deze niet zondermeer verdubbeld.
Eerst dacht ik, ach €400 voor meerdere extra stopcontacten, kan nog een keer.Waarnemer schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:27:ach ja.. zo'n aannemer hadden wij ook. De meerwerk extra stopcontacten voor de werkelijke aankoop waren slechts 100,- (nog veel) toen we het koopcontract hadden getekend waren die we er na nog extra wilden hebben ineens 400,-
Maar toen las ik dit:
€400 per stuk dusaannemer wilde daar dus 1600,- voor hebben.
Dat is gewoon oplichterij.
Gaat dus waarschijnlijk om een hardhouten trap? Tja dan lopen de kosten aardig op als de aannemer maar per 1 trap gerekend had.madmaus schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 17:52:
De officiële reden (een prijsfout dus) :
De prijs die in de maatwerklijst is opgenomen was per trap en niet per woning zoals is omschreven. Dat is onjuist opgenomen. Om de mensen die deze optie overwegen/kiezen nog enigszins tegemoet te komen hebben wij een deel van de kosten op ons genomen en zijn deze niet zondermeer verdubbeld.
Aangezien niet duidelijk is of andere kosten ook verhoogd zijn of dat het om alleen die trap gaat weet ik niet of je en punt heb. Hardhouten trappen zijn loeiduur en hebben wij snel vergeten bij het bouwen van ons huis.
Dus als het in eerste instantie een steal leek is het een beetje de vraag of het té mooi was of niet. Vraag is of je wil gaan procederen. Heb je een rechtsbijstandverzekering met consument module?
Daarnaast moet je je realiseren dat die mensen wel je huis gaan bouwen. Dus enige verstandhouding is wel handig.
Ik zou hier minimaal heel erg moeilijk om gaan doen. Dit zou toch niet moeten kunnen.
Aannemer maakt een fout, maar dat is helemaal geen probleem, de klant betaalt wel
Onze ervaring is dat dat niks uitmaakt en je vooral jezelf in de voet schiet als je ze een vinger geeft. Als het niet gaat zoals beloofd of zoals het hoort dan kan je beter direct de stok pakken ipv de wortel. Kan je zomaar 2 maanden schelen voordat je hut bewoonbaar is ipv de beloofde 2 weken tijdens die goede verstandhouding om maar iets te noemen. De verstandhouding werd hier alleen maar beter toen we geld gingen achterhouden bij de notaris en strooien met aangetekende brieven. Daar zijn ze dan minder blij mee maar er wordt dan wél opeens gewerkt. Een 'goede' verstandhouding zonder resultaat is geen goede verstandhouding en hetzelfde geldt voor het op de proppen komen met bizarre prijsverhogingen. De zweep erover en als het kan de aannemer laten opdraaien voor de hogere kosten.Barrycade schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:59:
[...]
Daarnaast moet je je realiseren dat die mensen wel je huis gaan bouwen. Dus enige verstandhouding is wel handig.
Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)
Overigens is alleen de trap verhoogd in prijs omdat ze abusievelijk de verkeerde prijs hebben neergezet. Maar we worden continu geconfronteerd met kleine dingen waarvan het steeds in het nadeel van de koper is (maar goed dat staat los van deze discussie en synoniem aan nieuwbouw).
Ik heb een paar dagen uitstel gekregen om te beslissen.
Er zijn een aantal opties voor mij:
1 hele trap voor geadverteerde prijs
2 geen hardhouten trap
3 enkel beneden hardhouten trap voor die prijs.
Optie 1 ga ik waarschijnlijk niet krijgen zonder juridische grondslag/strijd.
Wellicht ga ik even buurten bij het juridisch loket wat op de hoek zit.
Optie 3 zou wel getuigen van coulance aangezien zij de fout maken (en het normaal niet mogelijk is om slechts 1 deel te doen).
Daarnaast hoef ik boven niet perse een hard houten trap.
[ Voor 6% gewijzigd door madmaus op 08-11-2017 08:44 ]
Heb je al contact met de nieuwe buren in de straat? Mijn huis is vorige maand opgeleverd. Een paar maanden er voor een whatsapp groep gestart, maar nu is het jammer dat we weinig hebben verenigt tot nu de constateringen. Met meerdere kun je wat meer.madmaus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 07:40:
De verstandhouding wordt verstoord omdat zij verzuimd hebben te melden dat er radicale prijswijzigingen zijn. Niet door mij omdat ik daar in ga.
Overigens is alleen de trap verhoogd in prijs omdat ze abusievelijk de verkeerde prijs hebben neergezet. Maar we worden continu geconfronteerd met kleine dingen waarvan het steeds in het nadeel van de koper is (maar goed dat staat los van deze discussie en synoniem aan nieuwbouw).
Ik heb een paar dagen uitstel gekregen om te beslissen.
Er zijn een aantal opties voor mij:
1 hele trap voor geadverteerde prijs
2 geen hardhouten trap
3 enkel beneden hardhouten trap voor die prijs.
Optie 1 ga ik waarschijnlijk niet krijgen zonder juridische grondslag/strijd.
Wellicht ga ik even buurten bij het juridisch loket wat op de hoek zit.
Optie 3 zou wel getuigen van coulance aangezien zij de fout maken (en het normaal niet mogelijk is om slechts 1 deel te doen).
Daarnaast hoef ik boven niet perse een hard houten trap.
Wellicht zijn er budgetten waar nu flink aan getornd wordt en geeft dus een zeer zure smaak in de mond en is de verstandhouding met de aannemer ook aan gort.
Je merkt duidelijk dat de crisis voorbij is en de woningbouwers dit ook door lijken te hebben. Zo ben ik eind vorig jaar ook bezig geweest met een nieuwbouwwoning maar vond de meerprijs van sommige zaken zodanig hoog en buiten proportie (zeker in vergelijking met andere trajecten) dat ik mede om die reden er niet aan begonnen ben.
[ Voor 41% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2017 09:02 ]
Dit dus.RodeStabilo schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:57:
Het grote probleem in mijn ogen is dat TS op basis van de prijzen een keuze heeft gemaakt en nu niet meer terug kan in het hele proces; het huis is feitelijk al gekocht. Je hebt er wellicht een droomhuis van gemaakt, bent zelf niet zo handig, en nu lijkt het een makkelijke poging van een aannemer om er lekker aan te verdienen, ondanks de uitleg die ze er aan gegeven hebben. Wellicht zijn er budgetten waar nu flink aan getornd wordt en geeft dus een zeer zure smaak in de mond en is de verstandhouding met de aannemer ook aan gort.
Je merkt duidelijk dat de crisis voorbij zijn en de woningbouwers dit ook door lijken te hebben. Zo ben ik eind vorig jaar ook bezig geweest met een nieuwbouwwoning maar vond de meerprijs van sommige zaken zodanig hoog en buiten proportie (zeker in vergelijking met andere trajecten) dat ik mede om die reden er niet aan begonnen ben.
Was het niet mogelijk om geen deur beslag te nemen. Het aangeboden deur beslag was 2 keer zo duur dan hetzelfde bij de Gamma.
Als je op 1 deur luxe beslag wilde dan moest je dan op alle deuren doen (niet luxe beslag zorgen voor schroefgaten waardoor je naderhand veel werk heb).
Het punt is dus dat nadat alles formeel is vastgelegd ineens de prijs niet klopt.
Nou heb ik mijn oude huis zeer goed verkocht maar dat wilde ik niet hieraan gebruiken.
Overigens zitten we met een aantal buren in een WhatsApp groep maar niemand heeft een trap upgrade.
In het ergste geval laat ik het naderhand aanpassen.
Niet zo raar als er één trap staat en een huis er twee heeft. In veel gevallen kan je namelijk kiezen welke trap je in hardhout uitvoert (dan is de trap naar zolder geen hardhouten trap bv.). Er had dus per stuk ipv per woning moeten staan. Dat is een fout en dat kan gebeuren. Gij die zonder fouten werkt, werpe de eerste steen. Het is onredelijk om te verwachten dat je 2 hardhouten trappen voor 3.600 euro krijgt. Ze hebben dus 800 euro korting gegeven op de totaalprijs.sssensss schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 23:13:
Wat een schandalige verhoging zeg, even zonder het te noemen bijna de prijs verdubbeld!
Ik zou hier minimaal heel erg moeilijk om gaan doen. Dit zou toch niet moeten kunnen.
Aannemer maakt een fout, maar dat is helemaal geen probleem, de klant betaalt wel
@madmaus hold your horses. Je koopt een projectwoning, geen privaat opdrachtgeverschap. Veel meer informatie kan je hier vinden: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic
Daarbij, het is nu stervensdruk in de bouw en dat heeft zijn weerslag op de prijzen.
Dat is hier niet aan de orde; het is een ordinaire fout waar TS nu de dupe van is. En buiten dat vind ik dat geen excuus.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:13:
Daarbij, het is nu stervensdruk in de bouw en dat heeft zijn weerslag op de prijzen.
[ Voor 6% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2017 09:15 ]
Tot zover lees ik alleen een verhaal over de trap en dat bij de keuze voor luxe beslag alle deuren moeten ipv één.
Omdat ik weet dat kopers ook graag in hun straatje praten en bot onredelijk kunnen zijn.
Er was gewoon een drukfout (slepen in excel, aanpassen van een ander meerwerk, weet ik veel) dat er 3600/woning stond ipv 3600/stuk. We gaan langzaam de prijsfout toer op van webwinkels in dat opzicht. Twee hardhouten trappen voor dat geld klopt gewoon niet. Punt.
Nee sorry, ik hou dat niet zo bij
Het is voor jou wellicht zo klaar als een klontje maar persoonlijk heb ik 0,0 verstand van hardhouten trappen en de prijs daarvan. Daarom lijkt 3600 euro voor mij een 'normale' prijs voor zoiets. Ik zit niet in die branche namelijkEr was gewoon een drukfout (slepen in excel, aanpassen van een ander meerwerk, weet ik veel) dat er 3600/woning stond ipv 3600/stuk. We gaan langzaam de prijsfout toer op van webwinkels in dat opzicht. Twee hardhouten trappen voor dat geld klopt gewoon niet. Punt.
Wel lekker makkelijk praten zo. Mensen passen hun financiering aan op de maatwerk prijzen.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:17:
Dat gaat meer over de klaagzang dat dingen duurder zijn dan bij de Gamma. Gamma verkoopt niet eens professioneel spul en een blister in de winkel is nog geen geïnstalleerd beslag op je deur.
Tot zover lees ik alleen een verhaal over de trap en dat bij de keuze voor luxe beslag alle deuren moeten ipv één.
Dat beslag is gewoon voor 50% van de prijs te krijgen en mij dwingen op dit op alle deuren door te voeren is gewoon ordinair cashen.
Vervolgens moet de koper de verhoudingen goed houden terwijl de aannemer slordig mag zijn. Als ik nu voor aanvang van de bouw al dit soort discussie heb houd ik mijn hart vast voor de oplevering.
Maar anyway het beslag is geen onderdeel van deze discussie.
Ik heb in elk geval de vraag bij de aannemer neergelegd dat of we voor die prijs alleen beneden kunnen krijgen.
Lijkt mij een mooi compromis.
Edit:
Je hebt het over meerdere prijzen verhogen in maatwerk. Daarbij denk ik dat (bijna) alles duurder is geworden. In dit geval is het dus de trap.
Wat ik eerder al zei, het is logistiek een drama om één van de zoveel deuren in een huis een ander beslag te geven. En het andere, beslag in de winkel komt niet overeen met beslag op de deur. Of dacht je dat het er automatisch opgeschroefd werd?
[ Voor 62% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2017 09:33 ]
Ik geloof je, maar voor iemand die daar geen verstand van heeft lijkt 3600 een normale prijs. Dat begrijp je toch wel? Daarom vind ik je verwijzing naar 'dat we kant op gaan van prijsfouten bij webshops' ook niet helemaal passend in deze. Het is niet alsof ik op zoek ben naar een prijs van een videokaart die ik hier simpel in de Pricewatch kan vinden.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:31:
Per trap is het normaal ja (in BTW zo tussen de 2.750-3.600 euro, afhankelijk van houtsoort en uitvoering), niet voor twee.
Ik probeer je te laten verschuiven in hoe klanten daarnaar kijken. Klanten die vaak vast zitten aan jou als aannemer. En ja, daar zullen lastige klanten bij zitten maar het is toch logisch dat klanten moeilijk doen als je ze een 50% prijsverhoging voorschotelt? Dat zou je zelf toch ook doen?
[ Voor 43% gewijzigd door RodeStabilo op 08-11-2017 09:36 ]
Het is niet gewoon een drukfout.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:22:
Er was gewoon een drukfout (slepen in excel, aanpassen van een ander meerwerk, weet ik veel) dat er 3600/woning stond ipv 3600/stuk. We gaan langzaam de prijsfout toer op van webwinkels in dat opzicht. Twee hardhouten trappen voor dat geld klopt gewoon niet. Punt.
1 ze leveren niet op slechts 1 verdieping een trap
2 na een half jaar hadden ze dit opgemerkt moeten hebben
3 het foutje is nog steeds niet gecorrigeerd in de officiële maatwerk prijzen tabel.
4 het gaat om meer werk ten opzichte van de normale trap, dus niet van geen trap naar een hard houten trap.
@madmaus een gewone houten trap is niet zo duur, wat je ervoor terugkrijgt is marginaal.
Verwijderd
Want een andere aannemer zal niet snel een niet afgemaakte klus van een collega afwillen maken.
That escalated quickly..Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:41:
Aannemers zijn gewoon dieven. Ze proberen je altijd te ******** . Omdat ze weten dat je vaak geen keus hebt.
Want een andere aannemer zelf niet snel een niet afgemaakte klus van een collega afwillen maken.
Ik heb zelf een jaar of 5 bij een aannemer gewerkt, en ik kan je vertellen, het zijn geen dieven. Het zijn gewoon mensen, en die willen net als jij een boterham kunnen eten. Voor niks gaat helaas alleen maar de zon op.
@madmaus Heb je al contact gezocht met de bouwer en voorgelegd dat je je keuze, en dus ook je financiering, hebt gebaseerd op de prijslijst die ze verstrekt hebben? En kan je ook de voorwaarden bij de prijslijst eens posten? Mijn ervaring bij mijn nieuwbouwhuis heeft geleerd dat je altijd het gesprek hierover moet aangaan omdat je anders niet doorheen komt.
Online kom je prijzen tegen die variëren van rond de 2K voor goedkopere houtsoorten, tot 4K voor duurdere soorten. Op het moment dat je met dit soort bedragen bezig gaat als consument dan kun je prima even 5 minuten besteden aan vergelijken wat dit elders kost. Hell: je maakt al de overweging of dit wel of niet aangelegd moet worden. Waarom dan ook niet direct kijken of het elders goedkoper kan? Je hebt geen verstand van hardhouten trappen nodig om op te zoeken hoe duur deze zijn.RodeStabilo schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:25:
Het is voor jou wellicht zo klaar als een klontje maar persoonlijk heb ik 0,0 verstand van hardhouten trappen en de prijs daarvan. Daarom lijkt 3600 euro voor mij een 'normale' prijs voor zoiets. Ik zit niet in die branche namelijk
blub
Hoe zie je dat voor je? Je koopt een huis op een bepaalde plek bij een bepaald project die via een bepaalde ontwikkelaar/aanemer hoort. Voor sommige zaken ben je verplicht om bij hem dingen af te nemen tegen de door hem vastgestelde prijzen. Op basis van de prijzen maak je een keuze om zaken mee te nemen in de bouw maar ook in de financiering.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:37:
Ik neem aan dat je als koper ook wat eigen onderzoek doet naar wat iets kost om er niet teveel voor te betalen.
Ik kan wel tegen een aanmemer zeggen dat een uitbouw bij een ander project 50% goedkoper is maar dat gaat hem niet gelijk bewegen om me die 50% korting te geven. Waarschijnlijk zegt ie "Ga daar dan lekker wonen" En ja, dat is omdat ik onderzoek heb gedaan en erachter kom dat er zat aannemers in een project een uitbouw zetten voor de helft minder geld dan wat hij doet.
Dus nee; ik vind je oproep tot onderzoeksplicht te gemakkelijk. Je hebt namelijk niet altijd de keuze.
Verwijderd
Sorry maar als werknemer ben je niet bij de afspraken met je baas . Ik heb het al 3 keer mee gemaakt dat ze het probeerde.Guusjee schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:46:
[...]
That escalated quickly..
Ik heb zelf een jaar of 5 bij een aannemer gewerkt, en ik kan je vertellen, het zijn geen dieven. Het zijn gewoon mensen, en die willen net als jij een boterham kunnen eten. Voor niks gaat helaas alleen maar de zon op.
@madmaus Heb je al contact gezocht met de bouwer en voorgelegd dat je je keuze, en dus ook je financiering, hebt gebaseerd op de prijslijst die ze verstrekt hebben. En kan je ook de voorwaarden bij de prijslijst eens posten? Mijn ervaring bij mijn nieuwbouwhuis heeft geleerd dat je altijd het gesprek hierover moet aangaan omdat je anders niet doorheen komt.
Zorg dat je al je afspraken goed laat vast leggen. Anders komen ze altijd wel met een of andere verhoging uit de hoge hoed.
Dus ja in mijn ogen zijn ze dat wel.
ja maar!Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:22:
Dat zou je inmiddels moeten weten.
Omdat ik weet dat kopers ook graag in hun straatje praten en bot onredelijk kunnen zijn.Vergeten wordt dat een projectwoning geen particulier opdrachtgeverschap is, waarbij je op schroefjesniveau alles kan bepalen. Dan moet je zelf een huis laten bouwen.
je bent klant, en je hebt niets te maken met diegene die een foutje maakt in een excel daar ben je als aannemer een professioneel bedrijf voor.
ja fouten zijn uit te leggen maar je blijft Nederlander, je krijgt een prijs voorgeschoteld, door de professioneel en daar mag je van uit gaan dat daar geen foutjes in kunnen staan, zelfs niet als het op de website blijkbaar ook geverifieerd kan worden.
aan de andere kant, was de TS ook onaangenaam geweest als hij de "daadwerkelijke" prijs als eerste had gekregen?
had hij zich dan achter de oren gekrabd en gedacht hmm das me te duur?
persoonlijk had ik die aannemer in zn gezicht uitgelachen!
wat nou situatie gebrouilleerd! aannemer mag van mijn geld iets doen voor mij, dat zijn mijn centen waar ik hard voor werk, dat hij dan zijn werk niet goed doet door mij verkeerde prijzen voor te schotelen is dan jammer voor hem.
dat gebeurd in elk vakgebied en daar moet zeker niet de klant de dupe van worden.
de aannemer voelt dat nergens, de klant wel en de "reclame" die die klant gaat maken komt ook weer retour bij die aannemer.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Ik wil best de prijslijst linken maar daar staat gelijk de naam van de aannemer/bouwer dus daar ben ik niet zo happig op.Guusjee schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:46:
[...]
That escalated quickly..
@madmaus Heb je al contact gezocht met de bouwer en voorgelegd dat je je keuze, en dus ook je financiering, hebt gebaseerd op de prijslijst die ze verstrekt hebben? En kan je ook de voorwaarden bij de prijslijst eens posten? Mijn ervaring bij mijn nieuwbouwhuis heeft geleerd dat je altijd het gesprek hierover moet aangaan omdat je anders niet doorheen komt.
Er staat in de helemaal niets over prijsfouten of andere redenen waarom de prijzen verhoogd worden.
Ik heb contact gehad met de Woonconculent die zegt alleen sorry wij wisten het ook niet eerder.
Dit staat er bij de trap:
Nu zeggen ze dat de prijs niet voor de volledige woning was maar de slechts 1 deel.De standaard trap uitvoeren in hardhout in onderstaande houtsoorten. De prijs is voor de volledige woning.
Ik zit er net over na te denken maar het zou toch gek als een tandarts dit zou doen.
Prijs staan op de website en als je hulpeloos in de stoel ligt zeggen oh ja die prijzen ja die kloppen niet.
[ Voor 15% gewijzigd door madmaus op 08-11-2017 10:39 . Reden: Tekst aangepast aangezien te achterhalen was wie aannemer is. ]
Fouten blijven wel vaker lang staan vaak word er ook een disclaimer bij geplaatst op drukfouten. Zolang het geen getekende offerte is blijft het slechts een indicatie. Tegemoetkoming is eigenlijk alleen maar uit coulance.madmaus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:36:
[...]
Het is niet gewoon een drukfout.
1 ze leveren niet op slechts 1 verdieping een trap
2 na een half jaar hadden ze dit opgemerkt moeten hebben
3 het foutje is nog steeds niet gecorrigeerd in de officiële maatwerk prijzen tabel.
4 het gaat om meer werk ten opzichte van de normale trap, dus niet van geen trap naar een hard houten trap.
Ik realiseer mij dat het maar meerwerk is maar die betonnen trappen worden per batch gekocht dus daar zit waarschijnlijk een redelijke marge op. Deel van het minderwerk om deze te laten vervallen gaat alleen al op aan communicatie tussen alle schijven en het aanhelen van de gekoppelde delen, dit zou zelf negatief uit kunnen pakken. (b.v. douche door laten betegelen i.p.v. een douchebak kan gewoon duurder zijn)
Word je er mee in je maag gesplitst? Half.
Je krijgt nu alsnog de keuze om het wel of niet te doen. Tenzij je al definitief getekend hebt voor de eerdere prijs voor meerwerk zal er een prijs ter indicatie afgegeven zijn.
Voordat je definitief er voor tekent is het opgemerkt en je krijgt de keuze het wel of niet te doen. Waarbij er een "tegemoetkoming" wordt gegeven op de gecorrigeerde prijs.
Edit: Ik zie nu je wijziging. De fout zit waarschijnlijk dus niet in de tekst, maar de kosten die erbij stonden. Gevalletje foutje in het calculatiebestandje, waar jij nu de dupe van bent.
Vraag is of (als je de goede prijs had gezien) je het ook overwogen had als meerwerk, of dan toch te duur vond. Bij ja, dan kan je nog met de hypotheek verstrekker gaan praten om de hypotheek iets op te hogen ivm een aantoonbare fout in de kosten meerwerk. Bij nee, dan heb je nu iets meer bestedingsruimte in je hypotheek.
Wat betreft de meerkosten van hang en sluitwerk, moet je ook bedenken dat er kosten zijn voor het aansturen ("Nee, niet die deurklinken piet, maar de duurdere. Dus denk eraan, geen gaten boren") en verwerken in de plannen (tekeningen en meerwerklijst woning etc.)
De reden dat je alleen de keuze krijgt alles of niets is omdat het anders gegarandeerd fout gaat, met herstelkosten tot gevolg waar een aannemer niet op zit te wachten.
[ Voor 23% gewijzigd door Morelleth op 08-11-2017 10:13 ]
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
een vurenhouten trap heb je al onder de 1000 euro. Voor hardhouten trappen zie ik vooral veel op aanvraag en weinig echt specifieke prijzen.
Een gevoel dat bij projectmatige bouw er iets minder "maatwerk" plus het feit dat je twee trappen neemt (10% korting bij 2 trappen bijv.) maakt het voor mijn gevoel niet eens belachelijk raar dat je dit kunt krijgen voor 2x zo veel als een vurenhouten trap.
Ik ben geen expert op gebied van trappen, maar moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo 1, 2, 3 kan vinden wat een reële prijs is. Kost me dus wel meer dan 5 minuten zoeken.
NOTE: ik kan uit het topic nog niet opmaken over wat voor typ trap het gaat dus heb voor het gemak maar even "hardhouten trap" gezocht op google.
tijd voor wat klusjes!
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
TS heeft al aangegeven de discussie over het beslag niet meer te willen voeren hier.Hackus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:15:
Waarom blijf je zeuren over deurbeslag. Ga naar de Gamma en regel het zelf dan ?
tijd voor wat klusjes!
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Ik ben het geheel eens met @Señor Sjon.s0ulmaster schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:17:
[...]
TS heeft al aangegeven de discussie over het beslag niet meer te willen voeren hier.
Ik zou netjes om de tafel gaan zitten en het bespreken.
[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 08-11-2017 10:26 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Als ik zoek op deze tekst vind ik een mooie pdf. De prijzen voor de trappen beginnen bij €6320,00. Dus volgens mij staat wel gewoon de juiste pdf online.Dit staat er bij de trap:
[...]
Nu zeggen ze dat de prijs niet voor de volledige woning was maar de slechts 1 deel.
Ik zit er net over na te denken maar het zou toch gek als een tandarts dit zou doen.
Prijs staan op de website en als je hulpeloos in de stoel ligt zeggen oh ja die prijzen ja die kloppen niet.
Edit: De pdf waar ik het over op staat een datum op van 14 september. Dus redelijk recent aangepast (2 maanden terug). Tevens staat er ook een oudere pdf online met de 'verkeerde' prijzen. Deze dateert van 17 maart.
[ Voor 18% gewijzigd door The_Ghost16 op 08-11-2017 10:31 ]
Zowel mahonie, essen, beuken en eiken zijn allemaal duurder.
Waarbij eiken radicaal minder duur is geworden. De rest is ongeveer 75% duurder geworden en de eiken slechts 40%
Nu ik dit uitreken denk ik dat het niet een prijsfout is maar een prijsverhoging.
Bij mijn huis / bouwnummer staan nog de andere prijzen. Welke jij hebt gevonden weet ik niet.The_Ghost16 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:27:
[...]
Als ik zoek op deze tekst vind ik een mooie pdf. De prijzen voor de trappen beginnen bij €6320,00. Dus volgens mij staat wel gewoon de juiste pdf online.
[ Voor 38% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2017 10:33 ]
[ Voor 85% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2017 10:32 ]
Kan ze hier wel plaatsen maar dat is iets wat jij niet wilde. Dus zal ik dat ook niet doenmadmaus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:31:
[...]
Bij mijn huis / bouwnummer staan nog de andere prijzen. Welke jij hebt gevonden weet ik niet.
[ Voor 9% gewijzigd door The_Ghost16 op 08-11-2017 10:33 ]
De tweedehandsautoverkoop heeft de naam maar de bouw is toch wel het ergste wat er is met dit soort uitwassen.
u can fool all people some time and fool some people alltime
Je kan ervoor kiezen om het niet te doen of later in eigen beheer (en dan toch stiekem meer geld kwijt zijn, vloerverwarming niet doorgelegd, stalen portaal in de woonkamer, etc in geval van een uitbouw). Je kan ook een offerte opvragen bij een trappenfabriek wat het kost om de trap te vervangen. Ik denk dat het je nog vies tegenvalt wat zoiets kost.RodeStabilo schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:49:
[...]
Hoe zie je dat voor je? Je koopt een huis op een bepaalde plek bij een bepaald project die via een bepaalde ontwikkelaar/aanemer hoort. Voor sommige zaken ben je verplicht om bij hem dingen af te nemen tegen de door hem vastgestelde prijzen. Op basis van de prijzen maak je een keuze om zaken mee te nemen in de bouw maar ook in de financiering.
Ik kan wel tegen een aanmemer zeggen dat een uitbouw bij een ander project 50% goedkoper is maar dat gaat hem niet gelijk bewegen om me die 50% korting te geven. Waarschijnlijk zegt ie "Ga daar dan lekker wonen" En ja, dat is omdat ik onderzoek heb gedaan en erachter kom dat er zat aannemers in een project een uitbouw zetten voor de helft minder geld dan wat hij doet.
Dus nee; ik vind je oproep tot onderzoeksplicht te gemakkelijk. Je hebt namelijk niet altijd de keuze.
Ik heb ze gevonden.The_Ghost16 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:32:
[...]
Kan ze hier wel plaatsen maar dat is iets wat jij niet wilde. Dus zal ik dat ook niet doenGoogle even op het stukje tekst over de trappen en je vind hem wel.
Je ziet duidelijk 2 pdf 1 fase 7 en 1 fase 8.
Fase 8 zijn idd die prijzen maar mij fase 7 staan ze niet.
Het lijkt er dus op dat ze gewoon een prijsverhoging doorvoeren.
Het verhaaltje van we berekenen de dubbele prijs niet volledig slaat echt nergens op dus.
Dat geloof meteen.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:34:
[...]
Je kan ervoor kiezen om het niet te doen of later in eigen beheer (en dan toch stiekem meer geld kwijt zijn, vloerverwarming niet doorgelegd, stalen portaal in de woonkamer, etc in geval van een uitbouw). Je kan ook een offerte opvragen bij een trappenfabriek wat het kost om de trap te vervangen. Ik denk dat het je nog vies tegenvalt wat zoiets kost.
Echter wordt nu de verantwoordelijkheid van hun fout volledig bij ons neergelegd.
[ Voor 48% gewijzigd door madmaus op 08-11-2017 10:45 ]
Een rundvleeskroket kost ook duurder bij je cafetariadigifun schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:33:
Het zijn natuurlijk gewoon smoesjes en ze proberen ermee weg te komen.
De tweedehandsautoverkoop heeft de naam maar de bouw is toch wel het ergste wat er is met dit soort uitwassen.
Overigens, probeer je aannemer niet het vel over been te halen, geloof me maar dat hij zijn geld wel ergens anders uit je woning haalt..... Hij kan niet voor niets werken en zal zijn personeel ook moeten betalen etc.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
[ Voor 80% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2017 10:47 ]
u can fool all people some time and fool some people alltime
Zelf heb ik hier een paar jaar terug veel geluk mee gehad; ik heb zoveel mogelijk opties al bij de projectontwikkelaar vast laten leggen waardoor het al in mijn koopovereenkomst vastgelegd was incl. totaalprijs.
Daar kan de aannemer in de aannemingsovereenkomst niet meer van afwijken. De projectontwikkelaar was voor een euro of 2000 mis geweest in mijn voordeel (zaken als; afgemonteerde leiding kost loze leiding + afmonteren, en de projectontwikkelaar rekende alleen kosten afmonteren). Volgens mij krijgt de aannemer dan ook gewoon z'n geld; het is de projectontwikkelaar die er minder aan overhoudt.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Dit heb ik voorgesteld maar officieel kan het niet.XyritZz schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:49:
Vervelende situatie, ik denk dat ik in dit geval zelf zou kiezen voor één trap in hardhout uitvoeren want ik denk dat je een juridisch geschil o.i.d. niet zomaar zal winnen.
Nu ik zie dat ze gewoon foutieve prijzen hebben berekend omdat het in een fase later wel staat conform hun opgave denk ik niet dat het zomaar gaat lukken.
Als het geen standaard optie is wil het niet betekenen dat het niet kan.madmaus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:52:
[...]
Dit heb ik voorgesteld maar officieel kan het niet.
Nu ik zie dat ze gewoon foutieve prijzen hebben berekend omdat het in een fase later wel staat conform hun opgave denk ik niet dat het zomaar gaat lukken.
In mijn wijk was een uitbouw geen standaard optie, maar er zijn toch een aantal bewoners die het wel meteen met de bouw mee uit hebben laten voeren.
Mijn ervaring is; in de bouw kan bijna alles.
Als je aangeeft dat het wat jou betreft de keuze is tussen optie laten vervallen, of één trap in hardhout uitvoeren dan denk ik dat de aannemer het geld graag aanpakt.
Totaal offtopic, maar ben trouwens wel heel benieuwd hoe de bouwvakkers met een hardhouten trap omgaan. Mijn lawaaihouten trap zag er echt niet uit bij oplevering, als ik die had willen schilderen had ik er gerust een professional voor kunnen laten komen om de boel eerst te restaureren.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Verwijderd
[ Voor 70% gewijzigd door Señor Sjon op 08-11-2017 12:06 ]
Ik heb hem al gevonden.madmaus schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:56:
[...]
Ik wil best de prijslijst linken maar daar staat gelijk de naam van de aannemer/bouwer dus daar ben ik niet zo happig op.
Er staat in de helemaal niets over prijsfouten of andere redenen waarom de prijzen verhoogd worden.
Wat dat betreft heb je er denk ik niet zo veel aan, omdat ze nog een definitieve offerte op gaan stellen. Wat ze nu dus gedaan hebben, en die valt hoger uit. Wat mij betreft de discussie aan gaan dat je wel met enige prijsstijging rekening hebt gehouden (tot ca. 5% bijvoorbeeld). Maar niet met het dubbele. En dat dit niet acceptabel is. En dan vervolgens hopen op een stukje coulance vanuit de projectontwikkelaar.Wij streven ernaar u binnen 4 weken na de sluitingsdatum de definitieve maatwerkdocumenten (plattegrond en offerte) te sturen. Na controle geeft u deze door ondertekening bij @@@ in opdracht. Alle wensen worden na uw akkoord door Waal in opdracht gegeven en aan alle betrokken partijen gecommuniceerd (uitvoering, projectshowrooms, bouwpartners, etc.).
Dit is geen reële optie aangezien ik akkoord moet gaan met het meerwerk.Verwijderd schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:50:
[mbr]*snip* dit soort zinloze adviezen heeft niemand wat aan.[/]
Ik heb in elk geval om een persoonlijk gesprek gevraagd dus ik ga er vanuit dat dat er binnenkort komt.
[ Voor 17% gewijzigd door madmaus op 08-11-2017 12:09 ]
Indien een vaste prijs, staat er letterlijk:
Elders in de brochure staat aangegeven wat de sluitingsdatum is.vast = totaalprijs en is vast tot aan de sluitingsdatum (alle bedragen in euro's en inclusief 21% BTW).
De vraag is dus of jij een soortgelijke passage hebt in de meer- en minderwerklijst én wanneer je (schriftelijk) hebt aangegeven welke opties je wilt hebben.
Zijn deze voor de sluitingsdatum dan mag de aannemer deze prijs niet aanpassen.
Verwijderd
Dat probeert de aannemer zeker wel..wowly schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:44:
Ga naar de aannemer, bespreek je case. Blijft hij bij zijn punt dan aangeven dat de rechtsbijstand zal worden ingeschakeld. Dit voer je uit zonder enige emotie, houd het een zakelijk geschil.
Overigens, probeer je aannemer niet het vel over been te halen, geloof me maar dat hij zijn geld wel ergens anders uit je woning haalt..... Hij kan niet voor niets werken en zal zijn personeel ook moeten betalen etc.
Moet ik je toch in tegenspreken ;-)Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:31:
...................
Wat ik eerder al zei, het is logistiek een drama om één van de zoveel deuren in een huis een ander beslag te geven. En het andere, beslag in de winkel komt niet overeen met beslag op de deur. Of dacht je dat het er automatisch opgeschroefd werd?
Als er bij het project een deurkeuze module (site op internet) van bv. Svedex of Berkvens is, kan je specifiek aangeven welke deur hoe uitgevoerd moet worden.
Ik kon dat ook bij mijn huidige woning.
Elke deur van een woning is dan al anders worden uitgevoerd. Het aanpassen van het beslag daarbij is dan een kleine moeite. De vraag is alleen of de bouwer dat wilt activeren. Ligt vaak aan de totale grootte van de bouwer en het project. (klantvriendelijkheid)
Jij schroeft dus langer over luxe beslag dan peppie en kokkie beslag..Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:31:
. Of dacht je dat het er automatisch opgeschroefd werd?
Meerprijs zou alleen het materiaal moeten behelzen niet extra manuren...
Dat er twee maanden geleden prijzen worden gepubliceerd door aannemer (en nog steeds circuleren op aannemers website lezen we van TS) en dan bij berekening om opgaaf het ineens vele malen duurder blijkt te zijn. Is misleidend te noemen..
Zonder beslag laten leveren. Deuren en beslag hebben standaards. Dwz.. kan bijna blind ander beslag pakken in de winkel en het past.
Zonder klinken en platen laten leveren dus Meer dan 10 binnendeuren zal je niet hebben.. uurtje werk
Dat het druk is vindt ik een k smoes.... zou mooi worden... het is nu druk... half gesneden bruin is nu duurder.... ja daaaag bakker....
Harstikke leuk dat je een aannemer niet het vel over het been moet halen, maar deze manier van werken is natuurlijk niet netjes. Je mag er als consument zonder verstand van zaken toch van uit gaan dat je correcte prijzen krijgt en gher baseer je ook je begroting op. Dat naderhand prijzen zowat verdubbelen vanwege een zogenaamd prijsfoutje en het je als consument in de maag wordt gesplitst is vrij onbeschoft.wowly schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:44:
Ga naar de aannemer, bespreek je case. Blijft hij bij zijn punt dan aangeven dat de rechtsbijstand zal worden ingeschakeld. Dit voer je uit zonder enige emotie, houd het een zakelijk geschil.
Dit is simpelweg een ondernemersrisico en ik zou hier dan ook volle bak tegenin gaan. Die relatie met de aannemer interesseert me wat dat betreft weinig.
Het tweede deel is wat je in je achterhoofd moet houden als je met een aannemer van doen hebt. Oftwel, tijdens je gesprek geef vraag je waarom? waarom duurder? waarom anders? Soms zijn er goede redenen. Soms ook niet. Houd dan je poot stijf en als je er niet uitkomt zet je de rechtsbijstand in. Aannemer wordt dan gedwongen om snel te reageren, anders wordt de akte van oplevering nooit getekend en krijgt hij erachteraan meteen een rechtszaak aan zijn broek om de kosten die de koper moest maken omdat de oplevering niet binnen de gestelde termijn is gepasseerd.
Daarnaast zitten er vaak vergoedingen gekoppeld als de opleverdatum niet gehaald wordt.
Verstandig: overleg vooraf met de RB voordat je al te stoere uitspraken doet. De rechtszaak moet volstrekt haalbaar zijn. Dus: voorwerk doen.
Mijn broers zijn uitvoerder en calculator, zelf mijn huis gebouwd waarbij de ruwbouw is gezet door een aannemer dus heb een klein beetje recht van spreken.
Heb meerdere (schat zo'n 100+) issue's met mijn aannemer gehad ( 2 x gedreigd met RB) welke allemaal goed opgelost zijn, 2 punten zijn helaas niet volgens mijn norm gebeurd, maar vallen wel binnen de norm die gehanteerd wordt binnen de bouw. Zie ze al bijna niet meer. Vb van zo'n issue is manier van toepassen van de isolatieplaten, of wie de uitsparingen zaagt voor de inbouwlampen in het plafond en dergelijke. Heb hiervan nog vele bouwoverleg-verslagen liggen.
Accepteren dat je soms wat moet toegeven, dat doet die aannemer ook. Soms heeft ook hij tegenslagen (toeleveranciers die failliet gaan, grondstofprijzen die verhoogd worden, kl*te-weer etc). Proces heet dus nog steeds SAMENWERKEN hahaha. Als je de goede aannemer hebt gekozen tenminste.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
En daar zit de crux bij de meeste nieuwbouwhuizen.wowly schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:42:
Als je de goede aannemer hebt gekozen tenminste.
Je hebt geen keuze
Maar de opdracht is aan een aannemersbedrijf 'geschonken' (ik bedoel niet dat het via vriendjespolitiek gaat, maar dat hele proces dat ervoor zit) en daar moet je de zaken mee doen.
Je kan moeilijk een ander bedrijf inhuren ...
Bij samenwerken hoort dus ook transparantie.wowly schreef op woensdag 8 november 2017 @ 22:42:
Accepteren dat je soms wat moet toegeven, dat doet die aannemer ook. Soms heeft ook hij tegenslagen (toeleveranciers die failliet gaan, grondstofprijzen die verhoogd worden, kl*te-weer etc). Proces heet dus nog steeds SAMENWERKEN hahaha. Als je de goede aannemer hebt gekozen tenminste.
Prijsverhoging pas melden op het allerlaatste moment hoort daar niet bij.
Andere mensen in de zelfde fase wisten dit schijnbaar al in september terwijl ik er pas nu net mee geconfronteerd wordt.
Daarnaast geeft de aannemer aan dat zij een gedeelte van de verhoging op zich nemen terwijl ze nu exact dezelfde prijzen doorberekenen als in het meerwerk van nieuwste fase staat.
overigens heb ik geen rechtsbijstand dus dat is niet zo slim besef ik mij.
[ Voor 4% gewijzigd door madmaus op 09-11-2017 08:16 ]
Als je geen RB verzekering hebt dan moet je rekening houden dat de kosten voor RB net zo hoog (of hoger) kunnen worden als de meerkosten die nu voor de 2e trap worden gerekend als je het op de spits wil drijven..
Achteraf kijk je een
(de voorwaarden en kosten heb ik niet naar gekeken)
[ Voor 27% gewijzigd door RodeStabilo op 09-11-2017 10:08 ]
Ik heb direct een rechtsbijstand afgesloten. Voor lopende of bekende geschillen zal dit niet gebruikt mogen worden.Barrycade schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:05:
Je laatste toevoeging beperkt je mogelijkheden (financieel) wel heel erg.
Als je geen RB verzekering hebt dan moet je rekening houden dat de kosten voor RB net zo hoog (of hoger) kunnen worden als de meerkosten die nu voor de 2e trap worden gerekend als je het op de spits wil drijven..
Achteraf kijk je eenin zijn ... maar als je een nieuwbouwhuis koopt is zoals je merkt verrekte handig als je wel een RB met consumenten recht dekking hebt. Voor dit geval kan je er niets meer mee. Maar als je bv zaken zoals vloerbedekking etc nog niet gekocht hebt is het wellicht wel handig om een RB af te sluiten.
Een goede vriend van mij is advocaat dus indien noodzakelijk kan ik altijd hem iets vragen. Maar zover wil ik het eigenlijk niet laten komen.
overigens heb ik nog geen reactie ontvangen op mijn vragen en verzoek tot een persoonlijk gesprek.
Ik ga aangeven dat ik er vanuit ga dat de termijn opgeschort wordt met de duur de reactietermijn van het antwoord.
Ik ben er daarnaast achter gekomen dat de de prijzen al wisten voor 29 september maar niets gecommuniceerd hebben naar ons.
[ Voor 14% gewijzigd door madmaus op 09-11-2017 13:34 ]
Laatste optie is de trap weglaten en offertes laten maken door derden?
ik krijg totaal geen reactie op mijn mail, ze zijn telefonisch slechts 2 dagen in de week voor 2 uur beschikbaar (slechts 4 uur per week dus).wowly schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:12:
Heel erg jammer, blijft over dat je met de aannemer om tafel moet. Speel open kaart en geef alle redenen.
Laatste optie is de trap weglaten en offertes laten maken door derden?
Helaas is daarom onmogelijk om met ze om de tafel te komen als zij niet reageren.
[ Voor 42% gewijzigd door RodeStabilo op 09-11-2017 14:51 ]
ik ben van plan om al het maatwerk wat zelf te doen is te laten vallen op de offerte door deze houding van de aannemer. Wellicht worden ze dan iets transparanter.
En daarom is een waarom vergelijken (zoals je eerder aangaf) zo moeilijk is.Señor Sjon schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:34:
[...]
Je kan ervoor kiezen om het niet te doen of later in eigen beheer (en dan toch stiekem meer geld kwijt zijn, vloerverwarming niet doorgelegd, stalen portaal in de woonkamer, etc in geval van een uitbouw). Je kan ook een offerte opvragen bij een trappenfabriek wat het kost om de trap te vervangen. Ik denk dat het je nog vies tegenvalt wat zoiets kost.
Een meerwerkoptie zoals deze trap vergelijken is bijna onmogelijk, omdat je je huis niet kan laten opleveren zonder.
Ik had hetzelfde met vloerverwarming in mijn nieuwe huis. Optie veel te duur, maar als ik ging berekenen wat het moest kosten om het achteraf te doen (freezen, radiatoren verwijderen, etc) dan was ik net zo veel kwijt.
Ik vind het vervelend dat dit soort dingen die vanaf de bouw makkelijk mee te nemen zijn zo duur zijn.
Leidingen op een andere locatie (keuken bijv) of een ander type trap zouden mijns inziens enkel de kosten moeten zijn van het andere materiaal. Manuren heb je toch wel...
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Overigens die deurkrukken waar in naar verwees waren standaard met grote beschermkap. Als je zonder beschermkap wil moest je 11 euro betalen per deurkruk (noodzakelijk om later zelf mooi beslag te installeren anders heb je schroefgaten). Zo halen ze echt overal geld uit.
Als er nog iemand een mooi nieuwbouwhuisje wilt
Niet helemaal. Er zitten gewoon kosten aan in de uitvoering als iets afwijkt van de standaard. Tekeningen, aansturen van de mensen, controle. Dat soort dingen.bonyuri schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:16:
[...]
En daarom is een waarom vergelijken (zoals je eerder aangaf) zo moeilijk is.
Een meerwerkoptie zoals deze trap vergelijken is bijna onmogelijk, omdat je je huis niet kan laten opleveren zonder.
Ik had hetzelfde met vloerverwarming in mijn nieuwe huis. Optie veel te duur, maar als ik ging berekenen wat het moest kosten om het achteraf te doen (freezen, radiatoren verwijderen, etc) dan was ik net zo veel kwijt.
Ik vind het vervelend dat dit soort dingen die vanaf de bouw makkelijk mee te nemen zijn zo duur zijn.
Leidingen op een andere locatie (keuken bijv) of een ander type trap zouden mijns inziens enkel de kosten moeten zijn van het andere materiaal. Manuren heb je toch wel...
Maar ben het er helemaal mee eens dat de meeste aannemers er veel te star in zijn.
Voor mijn oude woning bv de badkamer als nog toch maar via de aannemer gedaan (tegen bijna 2x de kosten die we in gedachten en begroot hadden) omdat ze het vertikte de badkamer aan te passen qua leiding werk als we dat niet deden (dus zouden we zelf moeten gaan breken voor de riolering etc, wat met vloerverwarming geen goed idee is).
Vervolgens de aannemer tot 3x toe het tegelwerk overnieuw laten doen omdat ze er een potje van hadden gemaakt. (Afschot van het doucheputje naar de deur en voegen tot 2 cm rond het bad
De wijze waarop deze aannemer bezig is getuigd inderdaad van alles behalve klantvriendelijkheid en neigt naar bewust fout voorlichten en bijna naar oplichting.
Als de TS het uit kan laten voeren door een ander zonder dat het constructieve of andere bouwkundige aanpassingen benodigd (dus al het freeswerk, ruwbouw etc wel, maar bv tegelen, keuken laten plaatsen en badkamer etc niet) zou ik het lekker door een ander laten doen.
Wat je dan op de materiaalkosten bespaard door zelf in te kopen zal je waarschijnlijk wel aan meer arbeid kwijt zijn, maar al met al zal het elkaar niet veel uitmaken.
Ben je alleen wel bewust dat het dan waarschijnlijk ook langer duurt voordat je er kan gaan wonen.
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
What Do You Call An Alligator In A Vest?
In de vorige fase (6) waren de prijzen ook zoals in onze fase (7) maatwerk stond.
Onze prijzen zouden verhoogd worden naar exact dezelfde prijzen zoals in de volgende fase(8 ).
Als ik de prijzen omreken gaan ze tussen de 40 en 80% omhoog afhankelijk van het soort hardhout.
Toch beweerd de aannemer dat de prijzen gebaseerd waren op een enkele trap in plaats van een dubbele.
Het verschil zouden zij betalen uit coulance (eiken gaat bv maar 40% omhoog)
Dat zou betekenen dat ze zowel in onze fase als in de vorige fase een fout hadden gemaakt met enkel en dubbele trappen.
Ze hebben gewoon een fout gemaakt en verzuimd de prijzen aan te passen en proberen dat nu over mijn rug te corrigeren.
Daarnaast wisten ze al voor 29 september dat deze prijzen dus niet correct waren omdat toen voor de eerste bouwnummers van deze fase het maatwerk hun deadline hadden.
Ik heb nu gewoon zelfs bewijzen dat de aannemer aan het liegen is tegen mij.
Eigenlijk krijg ik zo helemaal geen zin meer om met deze aannemer verder te gaan.
Dat is zonder context niet te zeggen.bonyuri schreef op donderdag 9 november 2017 @ 16:21:
Okee, ik was iets te strikt. Het mag wel iets meer kosten vanwege documentatie, controle etc, maar een tuinhuis 1 meter dieper maken (dus 2 vierkante meter in totaal) voor 2400 euro slaat natuurlijk helemaal nergens op, dat is gewoon geldklopperij.