Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

grijs gebied: welke fase omvormer kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• LdS_inc
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste Gebruikers,

Ik zit met een vraag rondom de keuze voor een 1 fase of 3 fase omvormer. Aangezien mijn kennis over amperage en wattage weer wat verstoft is en de situatie weer wat anders is dan de andere topics (met veel interesse gelezen overigens), leg ik de vraag ook graag eens aan jullie voor:

Ik overweeg de aanschaf van zonnepanelen. Het betreft een 13-tal stuks, die gezamenlijk 4485 KWh op zullen leveren. Deze capaciteit is 800 Kwh meer dan we momenteel verbruiken, maar een elektrische auto staat op de rol, dus heb geen vrees dat dit verbruik er niet gaat komen... Daarbij komt dat ik ook graag in de toekomst investeer, dan steeds opnieuw uit te breiden en daarvoor een nieuwe omvormer aan te moeten schaffen. Tijdens de bouw van de woning hebben we alvast een 5x4mm2 kabel getrokken, zodat we alle flexibiliteit hebben om de omvormer op aan te sluiten.

Ik heb nu de keuze uit een aantal opties:
1.) Een situatie met 13 panelen en een Solaredge SE4000 HD-wave 1 fase omvormer
2.) Een situatie met 13 panelen en een SolarEdge SE4K-3f driefase omvormer
3.) Een situatie met 12 panelen en een Solaredge SE4000 HD-wave 1 fase omvormer, waarbij het frame al wel ruimte biedt voor een 13e paneel (maar in de huidige situatie nog niet nodig).

Nu zit ik met de opbrengst net in een grijs gebied voor 1 of 3 fase. De leverancier stelt dat de 1fase gegarandeerd mogelijkheden biedt voor het opladen van een batterij en de 3fase niet. Bovendien is hij goedkoper (300 euro). De 3fase oplossing is daarmee wat duurder, maar verdeelt zijn aanlevering dus over alle fasen. Afhankelijk van hoe de terugleversubsidie in het regeerakkoord verder wordt uitgewerkt, ben je hier wat “onafhankelijker” mee in de toekomst.

Mijn vraag aan jullie is nu: wat zijn mijn afwegingen om rekening mee te houden en met welke situatie ben ik volgens jullie uiteindelijk het best uit? Panelen zijn overigens van 345 Sunpower en hebben een minimaal gegarandeerde levensduur van 25 jaar (onder garantie), waarbij zelfs wordt gesproken over 40 jaar (waar ik me weer niet blind op staar btw).

Hoor graag!

Groet,
Leo

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-11 23:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Foto's en _exacte_ afmetingen van je dak.
Is er ook een andere kant van het dak met (iets)minder zon?
Waarom Solaredge?

Sta je open voor alternatieven van ander fabrikanten / leveranciers? En bereid (een deel) zelf te doen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Naar wat ik weet is het zo dat de meters intern altijd over de fases salderen. Volgens mij blijft dat ook zo. Kostentechnisch zou het voor het opladen van de auto dus niet moeten uitmaken.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met weinig panelen en SE ben je met een éénfase omvormer beter af, omdat schaduw zorgt dat de overige panelen(optimizers) meer spanning moeten generen. Als je op het maximum van een optimizer (60V) komt, dan houdt het op. Een éénfase SE omvormer wil ~350V, een driefase SE omvormer ~700V.
Met 13 panelen heeft een driefase omvormer ca 53 V per optimizer nodig.
Met twee panelen in de schaduw gaat bij de driefase omvormer de hele string daar last van hebben, bij de éénfase omvormer niet.

Dikke kans dat je met een gewone stringomvormer goedkoper uit bent, zonder veel opbrengst te verliezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@LdS_inc
daar sluit ik me ook bij aan. ;)
13 panelen op een 3 fase solaredge omvormer dat is hem net niet. ;)

maar je kijkt nu naar Sunpower panelen, dat waren tot een jaar geleden vrijwel de beste panelen die je kon krijgen.
maar vandaag de dag heeft LG met de nieuwe Neon R dat aardig in gehaald (met grote sprongen):
http://www.lg-solar.com/nl/product/neon-r.jsp

dit soort panelen hebben 6" cellen in plaats van de 5" cellen zoals sunpower.
(en dan zijn ze in dit geval zelfs net iets meer als 6", erg speciaal spul wat lg maakt tegenwoordig)

daar door leveren ze een andere verhouding in de V en A.
dus dan kun je een gewone (met erg hoog rendement) 1 fase omvormer voor gebruiken.
(denk aan stecagrid/fronius etc etc, een omvormer die gemaakt is voor meer als 350Vmpp, dat is een stuk beter als solaredge.)

stuk goedkoper en blaast het sunpower plannetje helemaal weg. ;)
maar alles hangt ook af van je omgeving of dingen die je niet verteld. ;)

(begrijp je ook wat garantie inhoud, dat is alleen op de opbrengst, niet op schade enz enz...
en eigenlijk gaat vrijwel ieder paneel wel meer als 20 jaar mee. ;)
dus ik zou het met een korreltje zout nemen (+/- een kilo))

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 07-11-2017 13:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• LdS_inc
Kijk, een hoop nieuws waar ik echt even voor moet gaan zitten. Dank allen! Ik lees er in ieder geval uit dat een 1 fase omvormer beter is dan de 3-fase omvormer.

Situatie is overigens een schansopstelling op plat dak richting zuiden (door een obstakel kan onderin 6 en bovenin 7).

Ik heb inderdaad tot een uurtje of 10.30 in de zomer wat last van schaduw dus de overweging voor belasting van de string gaat zeker op in ons geval. Maakt het daarbij dan niet uit dat ik mijn energie maar over 1 fase opwek en de rest dus gewoon van het net afneem? In geval van salderen niet, maar ik kijk in de glazen bol en zie dat hier geen pijl op te trekken is in de toekomst...

Tevens nog niet gehoord over de LG panelen. Even de website gecheckt en ze lijken inderdaad aardig vergelijkbaar met de sunpower, zelfs 20 watt meer. Alleen de garantie van opbrengst na 25 jaar is minder dan sunpower. Heb meteen om een adresje voor leverancier gevraagd om eens naar de prijzen te kijken.
Ik had overigens altijd begrepen dat solaredge een van de beste partijen voor omvormers en optimizers is. Ook dat lees ik (indirect) hier ontkracht worden, toch!?

De zin en onzin over het vermogen van een omvormer zegt me nog niet heel veel: waar let ik in dat geval op? Ik zie bij migjes bijvoorbeeld 350Vmpp. Heel eerlijk: geen idee wat mij die waarde zegt over de omvormer...😳

Genoeg stof tot vragen en nadenken dus. Nogmaals dank!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:12

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Solaredge is zeker goed spul. Alleen duur..
Vaak wordt solaredge aangeboden op schaduw vrije daken. Dat is dus echt niet zo handig voor je terugverdientijd.

Qua schaduw management is solaredge perfect. Maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk die wellicht minder duur zijn en slechts een paar % minder opbrengen..

Ik ben erg blij met solaredge en kan het zeker aanraden, maar zo zijn er ook mensen erg blij met een ander merk die dat aanraden..

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@LdS_inc
1 fase beter als 3 fase, dat zou ik zo niet zeggen,
het is eerder in jouw geval dat 1 fase leuker uit komt met bepaalde panelen als dat een 3 fase dat doet.
(de combinatie van spullen voor het juiste project, bepaald meer als dat de spullen gewoon alleen maar goed zijn.
zo kun je een perfecte hamer hebben en perfecte schroeven, maar ze in hout timmeren is toch niet perfect. ;) )

Solaredge is zeker goed spul. Alleen duur.. zoals @prein2 ook zegt. ;)

een paneel levert een bepaalde hoeveelheid Vmpp (opzoeken in de specs).
bij een LG NEON R kan dit 36Vmpp zijn.
panelen koppel je serieel dus je telt de Vmpp bij elkaar op.
36Vmpp X 10 panelen = 360Vmpp.

een omvormer krijgt de Vmpp, maar heeft ook een bereik waarmee hij lekker werkt:
hier een voorbeeld van een 1 fase omvormer (grof weg geld dit grafiekje wel voor het gros van de 1 fase TL omvormers)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
neem je de 10x LG's met 360Vmpp dan zie je dat je perfect in het rendement zit.
neem je 13x LG's dan heb je 13X36vmpp = 468Vmpp en dan zit je buiten het rendement.
(13x LG's raad ik af met deze omvormer, want eigenlijk moet je ook nog de temperatuur van de cellen mee nemen, maar er zijn ook nog andere omvormers zoals stecagrid/fronius die kunnen dit wel.)

maar vele omvormer hebben ook 2x een mpp, en dat zijn on afhankelijk van elkaar draaiende units, met weer elk hun eigen Vmpp bereik.
zo zou je dus 13x de LG's kunnen opsplitsen in 1x6 en 1x7 LG's
op die manier kun je dus wat schaduw plekjes afvangen.
maar dan heb je dit probleem:
6x36Vmpp = 216Vmpp en dat is weer een beetje laag als je kijkt in de boven staande grafiek.
dan zou je dat ook kunnen doen met sunpower panelen.
die leveren 54Vmpp.
6x54Vmpp=324Vmpp en dat is voor die omvormer en verdeling over de 2x mpp dus beter als de LG's als je het zo doet.
(ik weet niet naar welke sunpower panelen je kijkt :?
dus ik reken even met deze:
http://shop.winkelman-zon...sunforte-mono-330wp-.html
jep dit is ook sunpower. ;) )

ik hoop dat het een beetje duidelijk is, dat je met een perfecte hamer en perfecte schroef nog steeds de plank mis kunt slaan. >:)

(als je het mij heel persoonlijk vraagt:
ik vind solaredge veel te duur en vaak onnodig.
ik vind de sunpower + LG neon R ook veel te duur en vaak onnodig.
(ik heb zelf wel LG, maar dan de oudere goedkopere 300Wp's ;) )
maar je hebt gewoon projecten of persoonlijke eisen waardoor ik altijd wel blij ben dat het bestaat.
soms kun je gewoon weg niet iets anders. ;) )

edit:
het kan wat veel zijn, maar daar om zegt @Atomic2005 dit ook niet voor niks:
Atomic2005 in "grijs gebied: welke fase omvormer kiezen?"
het helpt jouw en ons om bepaalde beslissingen te begrijpen en te beoordelen.
dus volg ze op zou ik zeggen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-11-2017 10:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@LdS_inc Nog even een kleine aanvulling op de post van @migjes

Een SE omvormer werkt met een vaste strings spanning. Voor de HD wave's is dat 370 V oplopend naar 380 V vollast. En ze hebben een super hoog rendement van meer als 99% over c.a. 3/4 van het vermogensbereik. Een normale omvormer zonder de optimizers heeft deze vaste spanning niet niet. In jou geval zou een SE5000 HD wave toe te passen zijn, je haalt dan het maximum binnen. Een 4k kan ook, maar zal ietsje begrenzen.

Twee nadelen van SE. Het is duur en bij lage licht instraling gaan de optimizers wat teruglopen in rendement. Maar dat is meestal in de winter, en dan valt er toch niet zoveel binnen te halen. ;)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Gasschuif schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:06:
@LdS_inc Nog even een kleine aanvulling op de post van @migjes

Twee nadelen van SE. Het is duur en bij lage licht instraling gaan de optimizers wat teruglopen in rendement. Maar dat is meestal in de winter, en dan valt er toch niet zoveel binnen te halen. ;)
Nu niet maar als het salderen verdwijnt wil je misschien panelen met een omvormer die wel meer opwekken in de winter ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• LdS_inc
Heren, wederom grote dank voor de uitgebreide informatie. Ik heb vrijdag tijd om de informatie verder tot me te nemen. Tot dat moment alvast even wat antwoorden op de openstaande vragen:
* afmeting dak (tussen dakopstanden): 367 x 720
* stand: zuid (plat dak, 3 meter hoog, dus in winter ivm woning buren tot 11.00 geen zon)
* panelen: huidig voorstel is schansopstelling, met 13 panelen: 6 onder 7 boven (zoals eerder gezegd hebben we last van een regenpijp voor onderste 7e paneel). Ivm esthetisch karakter, is het voorstel de schans op 10graden te plaatsen. Komt eea ongeveer 45 cm boven rand uit.
* x21 345 panelen van sunpower (sunpower ivm leverancier aan plaatselijke stichting. Daar ben ik echter niet aan gebonden)
* solaredge omvormer (typen varieert per offerte ivm 1 fase of 3 fase)
* solaredge optimizers p500/80v

Bij elkaar zou dit minimaal 4485 op moeten wekken, aldus offerte. Nu wil ik wel uitstekende materialen met dito service, vandaar mijn keuze voor sunpower.
Hopelijk voldoende informatie om kritische vragen te krijgen 😉

Wordt vervolgd!

[ Voor 5% gewijzigd door LdS_inc op 08-11-2017 22:47 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ga mijn 14 panelen op zuid na 5 jaar trouwe stroomlevering vernieuwen.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Levert me weer 1000 kWh meer op.
Normaal gezien kon dat gewoon op mijn 1-fase omvormer, die is op de groei gekocht.
Maar omdat ik overstap naar 3-fase komt er een andere voor in de plaats.

Dus waarom zulke dure panelen nemen?
Die zijn over 5 jaar ook weer uit de tijd, tegenover de dan geldende techniek.
Maar goed, ieder zijn keuze.

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-11-2017 06:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

heb hier op de schuur 18*240 liggen oftewel 4320wp uit 2012 ( opbrengst 3000 kwh ivm lage hoek )

niet dat ik het van plan ben maar stel nu dat ik daar nieuwe opleg
dan zou het 18*340 worden oftewel 6300 wp
dat is bijna 2000 wp oftewel op zelfde opp en zou me 1300 kwh meer opbrengen
maar ook nieuwe grondkabel ook kom ik dan gevaarlijk dicht bij de 35A qua invoeden wat niet mag
met een piek zou tie zelfs eroverheen kunnen gaan

vervangen is alleen interresant als ik het lokaal kan gaan bufferen ipv invoeden en terughalen
Pagina: 1