monitor op zwart door statische elektriciteit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radheron85
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-06-2020
Sinds een maandje gaat de verwarming weer aan en vroeg of laat trek ik weer overal vonkjes bij het aanraken van deurklinken, kranen en radiatoren. Het gebruik van waterbakjes aan de verwarming en een heuse luchtbevochtiger helpt maar matig. Ik heb nu nog geen last van deze schokjes, maar mijn nieuwe pc + monitor is al wel gevoelig genoeg om op aanraking te reageren: Elke keer als ik de behuizing van de pc (de metalen bovenplaat) aanraak, dan springt de monitor op zwart en geeft "no signal" weer. Ik heb dan niet eerder weer beeld dan wanneer ik de pc reset. Het lijkt me niet echt goed voor de componenten en de monitor, maar buiten dat is het ook erg irritant en het zou gewoon niet moeten. Ik heb de pc niet in een geaard stopcontact, simpelweg omdat mijn (huur)woning te oud is en alleen de badkamer en de keuken geaarde stopcontacten hebben. Maar goed, ik heb een geaard verlengsnoer gepakt en 10m verderop de stekker in een geaarde wandcontactdoos in de keuken gedrukt. Maar ook dan blijft het probleem zich voordoen. Ook heb ik al een draadje verbonden tussen de achterkant van de kast en een radiator. Ook dat werkt niet, en dan hoor ik zelfs een korte lichte ruis tijdens het aantikken van de kast.

Is het normaal dat een monitor hier zo op reageert? het lijkt alsof de statische elektriciteit de minste weerstand vind in de monitor kabel..

Gebruikte hardware:

Corsair RM650x voeding
Be quiet! darkbase pro kast, 7x 140mm ventilator, met dempingrubbers
AOC U2879VF monitor @1440p 60hz, aangesloten met een DP kabel
XFX Radeon RX480 videokaart
Gigabyte Aorus AX370 gaming 5 mobo
Amd ryzen 5 1600x

[ Voor 3% gewijzigd door Radheron85 op 07-11-2017 00:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Laat ik voorop stellen dat ik geen 100% zekerheid kan geven.

Volgens mij werkt de behuizing van je pc als een schild tegen statische elektriciteit voor de componenten IN je pc. Zoals je zelf zegt, de statische elektriciteit zoekt de weg van de minste weerstand, en kiest in dit geval voor je kabel van je monitor. Dit lijkt mij in ieder geval absoluut niet goed voor je monitor en vermijd dit dan ook! Je computer of andere onderdelen kunnen absoluut kapot gaan van deze schokken!

Even praktisch: dat losse kabeltje die je hebt aangesloten, dat zou moeten werken. Zorg dat je een mooie dikke kabel gebruikt (een koperen installatiedraad moet voldoen (zo'n draad die ze gebruiken voor stopcontacten)). Deze draad moet je aansluiten op los metaal! Zorg dus dat er geen verf zit op de plek waar je de kabel aansluit (verf isoleert), zowel bij de verwarming als de case van de computer. Als je dat goed hebt gedaan, zal de elektriciteit in mijn optiek altijd via deze weg afgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
1. Is dat een geaard stopcontact als in; Het stopcontact heeft een aardaansluiting maar geen idee of die ook aangesloten is? Of; de aarding van het stopcontact is ook effectief aangesloten op een aarding?

2. Een aarding op de radiator aansluiten is NIET veilig. Als er bv werkzaamheden bezig zijn op het verwarmingssysteem en de buizen worden losgekoppeld, staat er mogelijk opeens spanning op die buizen. Verder werkt dit ook niet indien er een deel van de buizen toch in kunstof is uitgevoerd.

Dat gezegd zijnde, kunnen aard en massa fouten de meest vreemde fenomenen doen triggeren. Ik heb wel eens gezien dat een bepaalde pdf file op een pc begon te scrollen als we een meter op een massa contact van een speaker ic hielden.

Verder geef je aan dat het een huurwoning is. Ik ken de wetgeving in NL natuurlijk niet, maar kan je de huisbaas niet verplichten om de woning minimaal veilig te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:05
Je hebt je je pc niet geaard aangesloten, en je monitor niet. Wat gebeurt er als je de pc en de monitor geaard aansluit (met de verlengkabel erbij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45

MBV

Misschien kan je het veel simpeler oplossen: stop je monitor en PC in een verlengdoos met aarde, maakt niet uit waar je het op aansluit. Als je dan de PC aanraakt gaat de 'statische' electriciteit* op een andere manier naar de monitor toe dan door de kabel met beeld. Als dat niet direct helpt, draai dan de stekker van 1 van de apparaten om, zodat fase en retour met elkaar 'in sync' zijn.

*) dikke kans dat er ergens stroom naar de verwarming 'lekt', bij je CV-ketel of zoiets, wat het probleem veroorzaakt. En ook al merk je dat niet, als je een PC aansluit zonder aarde staat er waarschijnlijk 110v op de kast: het midden tussen fase en retour. Voelt heel leuk als je dat tegelijk vastpakt met een goed-geaarde verwarming :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Laat ik beginnen te zeggen dat een PC geaard aangesloten hoort te zijn. Veel van "dit soort" problemen kun je dus ook niet veel aan doen behalve de boel geaard aansluiten.
Radheron85 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:48:
Maar goed, ik heb een geaard verlengsnoer gepakt en 10m verderop de stekker in een geaarde wandcontactdoos in de keuken gedrukt. Maar ook dan blijft het probleem zich voordoen.
Weet je zeker dat de randaarde in die WCD daadwerkelijk verbonden is met de aarde? Dit doet mij namelijk vermoeden dat dat niet het geval is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radheron85
Allereerst bedankt voor de snelle reacties!

De voedingskabel van de pc, monitor, printer, speakerset een een ledstrip zitten allen in een geaarde verlengdoos, en die zit weer in een niet-geaarde wandcontactdoos. Die heb ik er vorige week al eens afgehaald, en er komt ook geen aarde draad uit de muur, dus kan er zo ook niet 1,2,3 een geaarde wandcontactdoos op zetten. wel heb ik dus getest met een geaard verlengsnoer. daar heb ik die verlengdoos in geplugd en die verlengsnoer naar de keuken in een geaarde wcd. toen leek het probleem even opgelost, maar toen ik ging zitten en een half uurtje later weer opstond, testte ik het nog één keer weer om het zeker te weten en toen vloog het beeld dus weer op zwart...
Of de wcd in de keuken wel geaard is, zal ik nog even nakijken deze week, alhoewel ik er wel vanuit ga. waarom zouden ze er anders een geaarde wcd op bouwen?

Edit:

- truuc met 1 van de stekkers omwisselen helpt niet.
- de WCD in de keuken heb ik maar snel even losgeschroefd met spanningszoeker. Er zit wél aardedraad bij in en deze zit ook aangesloten. Het kan dan nog zijn dat deze draad niet aangesloten zit in de meterkast, maar dat acht ik zeer onwaarschijnlijk. Het is een woning van een woningstichting, niet van een een of andere ongeïnteresseerde huisjesmelker.

[ Voor 19% gewijzigd door Radheron85 op 07-11-2017 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Is het geen optie om eens te kijken of je de behuizing niet kan aarden naar een verwarmingsbuis met een kabeltje? Kaal stukje behuizing naar verwarmingsbuis, wie weet ;)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apsie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:10
millman schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 04:25:
Is het geen optie om eens te kijken of je de behuizing niet kan aarden naar een verwarmingsbuis met een kabeltje? Kaal stukje behuizing naar verwarmingsbuis, wie weet ;)
Wauw, echt?

Lees nog even 5 posts boven je.... (Aarding naar verwarming = gevaarlijk!)

Apsie's profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 17:45

MBV

@millman Lees de topic-start ook eens: zodra de verwarming gebruikt wordt komt er 'statische' electriciteit op de verwarming, lijkt me ook niet best voor de computer ;)

@mark_adie raar. Ik zou haast denken dat de videokaart niet goed in de PC bevestigd zit, waardoor hij geen aarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MBV schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:09:
@millman Lees de topic-start ook eens: zodra de verwarming gebruikt wordt komt er 'statische' electriciteit op de verwarming, lijkt me ook niet best voor de computer ;)
Dat is geen statische electriciteit, maar 115V lekspanning. Voor computer maakt het niet uit (die aardt zich gewoon), voor veiligheid is het zeer, zeer brak (bij kortsluiting heb je vrolijk 230V op die verwarming met een verbinding waar een gevaarlijke stroom over kan lopen).
@mark_adie raar. Ik zou haast denken dat de videokaart niet goed in de PC bevestigd zit, waardoor hij geen aarde heeft.
Dat denk ik niet. In de setup die TS beschrijft zijn zowel monitor als PC op dezelfde stekkerdoos met randaarde aangesloten. Ten opzichte van elkaar zijn de aardes gelijk, ook al zijn ze nergens anders op aangesloten, en als die stekkerdoos met randaarde via geaarde verlengsnoer op een geaard stopcontact aangesloten is, zou het helemaal goed moeten zijn. De verbinding PC <-> monitor zelf is dus het probleem niet.

Ik twijfel eerlijk gezegd over de aarding van de stopcontact met randaarde waarmee verbonden wordt, danwel met de aardedraad in de stekkerdoos cq lange verlengsnoer.

Begin eens met de aarde van de stopcontact in natte ruimte te testen. Als dat goed is, stap voor stap richting PC gaan.

Zie hier voor hoe:
Hoe kan je randaarde testen

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
zitten je monitor en pc direct in de muur of via een stekkerdoos?
Radheron85 schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:48:
Sinds een maandje gaat de verwarming weer aan en vroeg of laat trek ik weer overal vonkjes bij het aanraken van deurklinken, kranen en radiatoren. Het gebruik van waterbakjes aan de verwarming en een heuse luchtbevochtiger helpt maar matig. Ik heb nu nog geen last van deze schokjes, maar mijn nieuwe pc + monitor is al wel gevoelig genoeg om op aanraking te reageren: Elke keer als ik de behuizing van de pc (de metalen bovenplaat) aanraak, dan springt de monitor op zwart en geeft "no signal" weer. Ik heb dan niet eerder weer beeld dan wanneer ik de pc reset. Het lijkt me niet echt goed voor de componenten en de monitor, maar buiten dat is het ook erg irritant en het zou gewoon niet moeten. Ik heb de pc niet in een geaard stopcontact, simpelweg omdat mijn (huur)woning te oud is en alleen de badkamer en de keuken geaarde stopcontacten hebben. Maar goed, ik heb een geaard verlengsnoer gepakt en 10m verderop de stekker in een geaarde wandcontactdoos in de keuken gedrukt. Maar ook dan blijft het probleem zich voordoen. Ook heb ik al een draadje verbonden tussen de achterkant van de kast en een radiator. Ook dat werkt niet, en dan hoor ik zelfs een korte lichte ruis tijdens het aantikken van de kast.

Is het normaal dat een monitor hier zo op reageert? het lijkt alsof de statische elektriciteit de minste weerstand vind in de monitor kabel..

Gebruikte hardware:

Corsair RM650x voeding
Be quiet! darkbase pro kast, 7x 140mm ventilator, met dempingrubbers
AOC U2879VF monitor @1440p 60hz, aangesloten met een DP kabel
XFX Radeon RX480 videokaart
Gigabyte Aorus AX370 gaming 5 mobo
Amd ryzen 5 1600x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radheron85
Wat bedoelen sommigen met een eventueel lek bij de cv installatie? wat heeft dat met de pc te maken? Afgezien van die ene keer dat ik het met een draadje naar de radiator probeerde, staat de pc toch helemaal niet in verbinding met de cv installatie? of bedoel je dat er ergens stroom lekt, waardoor het algehele stroom netwerk niet helemaal lekker functioneert? en dat het vermoeden bij de cv ligt, omdat ik er last van heb sinds ik de verwarming weer aanzet?
Ik was er van overtuigd dat ik door de drogere lucht eerder geladen was en daardoor schokjes gaf aan allerlei objecten en dat de pc dat op de een of andere reden niet zo fijn vindt.. en waarom krijg ik in de winter wel een flinke vonk van de radiator, maar kan de pc z'n stroompje niet kwijt op hetzelfde geverfde oppervlak? allemaal vragen, vragen XD. Op zich zou ik niks tegen een draadje aan de radiator hebben, als het veilig is voor de pc en het probleem oplost (geaarde WCD lijkt het immers ook niet op te lossen). Als ze hier bezig zijn met de cv voor onderhoud, dan weet ik dat en haal ik het draadje toch ff weer los....

Nog 1 ding wat me opvalt aan mijn stroomcircuit hier in huis: tijdens onweer (dus met name in de zomer) is er een reële kans (ong 1 op de 3 keer) dat wanneer de bui vlak boven het huis drijft, dat er tijdens (of eigenlijk vlak na) een lichtflits de aardlek er hier uitvliegt, zonder dat de bliksem ook daadwerkelijk inslaat.
De woningstichting is er al twee keer voor geweest, heeft o.a. allerlei apparaten doorgemeten bij de stekkers en de tweede die is geweest zei dat het ligt aan hoe de installatie hier is aangelegd, iets met lussen e.d. De man heeft het probleem zelf thuis ook en heeft bij zichzelf 7 extra aardlekken geïnstalleerd (ik heb er maar 1). Nu heeft hij het nog steeds, maar blijft de stroomuitval beperkt tot hetzij de badkamer of de keuken of een andere groep en blijft de rest aan. Ik ben ook de enige die er last van heeft, de buren hebben het probleem niet.

-EDIT-
nieuwe ontwikkeling: zojuist mijn speakerset vervangen, omdat van de oude set de linker speaker het al een tijdje niet deed. Ik had nog een prima oude set liggen, maar omdat ik zeker wilde weten dat deze het ook echt doet alvorens de draden mooi weg te werken, heb ik hem eerst op het bureau getest. dus alle kabels voorlangs en de -niet geaarde- stekker even in de wandcontactdoos (ook niet geaard) ipv in de (geaarde)verlengdoos bij de rest. De niet geaarde wandcontactdoos heeft twee aansluitingen: in de onderste zit dus de verlengdoos met de pc, monitor, printer .e.d. en in de bovenste dus tijdelijk de stekker van die speakervoeding. Speakerset deed het prima en ik wou de boel weer unpluggen om het dit keer netjes weg te werken: ik trek de stekker uit de wandcontactdoos en toen ging mijn beeld OOK op zwart. Het lijkt er nu dus op dat het inderdaad iets met het stroomnetwerk is ipv statische electriciteit die ik ontlaadt :/

[ Voor 19% gewijzigd door Radheron85 op 07-11-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd1 op 21-10-2021 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radheron85
Dan moet ik de woningstichting lief aankijken of ze even aardedraad willen trekken. Maar goed, afspraak voor de cv installatie check moet ook nog gebeuren, ze kunnen dan mooi meteen eventuele spanningslekken nameten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Radheron85 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 21:20:
Wat bedoelen sommigen met een eventueel lek bij de cv installatie? wat heeft dat met de pc te maken? Afgezien van die ene keer dat ik het met een draadje naar de radiator probeerde, staat de pc toch helemaal niet in verbinding met de cv installatie? of bedoel je dat er ergens stroom lekt, waardoor het algehele stroom netwerk niet helemaal lekker functioneert? en dat het vermoeden bij de cv ligt, omdat ik er last van heb sinds ik de verwarming weer aanzet?
Lekspanning heeft niets met je CV-installatie te maken, maar heb je altijd als je een niet-dubbelgeisoleerd apparaat (zoals een PC) ongeaard aansluit. Lees bijv hier: https://nl.hardware.info/forum/threads/lekstroom.206199/
Alle computers met metalen behuizing hebben dit verschijnsel, het is gewoon een gevolg van het niet geaard zijn, zonder aarding staat op elke kast de halve netspanning. Er is dan ook maar één oplossing, aarden zoals het moet. Er zit niet voor niets een stekker met randaarde aan, evenals alle andere electrische apparatuur met metalen behuizing.
Ik was er van overtuigd dat ik door de drogere lucht eerder geladen was en daardoor schokjes gaf aan allerlei objecten
Dat is vrij normaal, 's winters is de lucht veel droger waardoor statische ladingen sneller opbouwen.
en dat de pc dat op de een of andere reden niet zo fijn vindt..
Dat is dus minder normaal.
en waarom krijg ik in de winter wel een flinke vonk van de radiator, maar kan de pc z'n stroompje niet kwijt op hetzelfde geverfde oppervlak? allemaal vragen, vragen XD. Op zich zou ik niks tegen een draadje aan de radiator hebben, als het veilig is voor de pc en het probleem oplost (geaarde WCD lijkt het immers ook niet op te lossen). Als ze hier bezig zijn met de cv voor onderhoud, dan weet ik dat en haal ik het draadje toch ff weer los....
Het is voor de PC veilig, maar je kunt worst-case jezelf en anderen in huis electrocuteren als je kortsluiting krijgt in je PC. Kans daarop is zeer klein, maar gevolgen zeer groot. Niet doen.
Radheron85 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 22:52:
Dan moet ik de woningstichting lief aankijken of ze even aardedraad willen trekken. Maar goed, afspraak voor de cv installatie check moet ook nog gebeuren, ze kunnen dan mooi meteen eventuele spanningslekken nameten.
Tip: meet het zelf vooraf na. Dan kunnen ze je niet afpoeieren met "er is niets aan de hand" als de randaarde in de vochtige ruimte niet klopt.

Bovendien: als het probleem niet daar maar in een van je verlengsnoeren/stekkerblokken zit sta je flink voor lul als je de woningstichting iemand laat sturen en loopt zelfs kans op voorrijkosten in rekening gebracht te krijgen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1