winterbanden

Pagina: 1
Acties:
  • 2.689 views

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik moet binnenkort mijn winterbanden vervangen. Voor mij een must, vanwege rijden door Duitsland en een eventuele wintersport.

Het eerste dat je doet is op de ANWB/ADAC test kijken. Daar komen bij mijn band de Continental Wintercontact banden het beste uit de test. Bij de Kwikfit ben ik €360 kwijt.

Nu komt mijn eigen garage de hoek om kijken, en die adviseren Apollo banden. Wat ik zo Google is dit het B-merk van Vredenstein. En Vredestein is nummer 7 in de test.

Ja... zegt de garage.. leuk zo'n ANWB test, maar die testen een gloednieuwe band.. Zo'n test ziet er heel anders uit als je twee jaar met de banden hebt gereden. Continental slijt veel harder..

Nu mijn vraag: wat moet ik hier mee :) Kent iemand de methode waarop de ANWB/ADAC test? En nemen die slijtage e.d. mee in te test?

Verwijderd

De ANWB test zonder ergens bij betrokken te zijn - je garage probeert die Apollo banden te verkopen.

Ik had het wel geweten, die onafhankelijke ANWB test bestaat niet voor niets :)

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Eigen garage heeft natuurlijk belang hierbij.... Persoonlijk zou ik er nooit op gaan rijden.
Nooit besparen op autobanden.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Verwijderd

Is de slijtage belangrijk bij winterbanden? Je wil toch gewoon dat ze goed remmen? Dus dat argument van die garage houdt niet helemaal steek geloof ik. Sowieso zou ik winterbanden alleen gebruiken als het echt koud is. Want ze slijten natuurlijk wel sneller...

Verwijderd

Kan me niet voorstellen dat de ANWB slijtage niet test.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

Qwerty-273

Meukposter

Tja, ook de ANWB heeft een bepaald belang bij banden testen. En ook hoe komt de test en het resultaat tot stand? Vaak test men slechts een bepaalde maat uit 1 type. Maar bijvoorbeeld voor dit zelfde type, zijn er wel andere brandstof / regen keuringen (de A-F labels) voor de verschillende maten.
Het is dan ook maar de vraag of een premium A merk wel de juiste meerwaarde voor dat geld biedt. Of dat je toch gewoon veilig met een budget B merk kan rijden. Want bijvoorbeeld voor jouw Fiat Panda maakt het uiteindelijk niet echt veel uit.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:49:
Sowieso zou ik winterbanden alleen gebruiken als het echt koud is. Want ze slijten natuurlijk wel sneller...
Dan kun je wel 3 keer per week je banden gaan wisselen met de winters in Nederland...
Het is echt niet zo dat als het iets warmer is het rubber eraf vliegt.

Wat betreft de kwaliteit, doe waar je jezelf goed bij voelt. Alle banden zijn als het goed is zo ie zo voorzien van een keurmerk en als je een type band onder een fiat panda zet of een Audi A8 is natuurlijk ook een heel verschil.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
En als je amper 10k per jaar rijdt, dan ben je véél beter af met All-Seasons.
Ik weet natuurlijk niet hoe veel je rijdt.

[ Voor 22% gewijzigd door Tommie12 op 06-11-2017 14:54 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

jongetje schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:53:
[...]

Dan kun je wel 3 keer per week je banden gaan wisselen met de winters in Nederland...
Het is echt niet zo dat als het iets warmer is het rubber eraf vliegt.
Daarom is hier ook niet verplicht. En je hebt ook nog 4-seizoenenbanden toch?

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Tommie12 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:53:
En als je amper 10k per jaar rijdt, dan ben je véél beter af met All-Seasons.
Ik weet natuurlijk niet hoe veel je rijdt.
Ja dan heb je 10k per jaar niet de optimale grip :P

Verwijderd

@Malt007 Moet je gewoon rustig aan doen... :D

Ik heb een hoop oude auto's gereden met dubieuze banden. Als het winter werd, had ik gewoon geen grip... Altijd leuk om lekker te glijden over de parkeerplaats en op de weg.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2017 14:56 ]

• 418O2
  • Laatst online: 21:34
Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2

Misschien kan je daar info vinden
Malt007 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:55:
[...]

Ja dan heb je 10k per jaar niet de optimale grip :P
ik rij op allseasons en die zijn echt niet slecht meer hoor. Zelfs bij stevig doorstampen (met rwd) grippen ze prima.

[ Voor 58% gewijzigd door 418O2 op 06-11-2017 14:56 ]

• Malt007
Maar in principe is het allemaal best logisch, hoe meer grip hoe sneller het slijt.
ik rij op allseasons en die zijn echt niet slecht meer hoor. Zelfs bij stevig doorstampen (met rwd) grippen ze prima.
Ongetwijfeld, maar je had ook nog meer grip kunnen hebben bij het stevige doorstampen, je zou dat ene metertje maar net nodig hebben een keer.

[ Voor 63% gewijzigd door Malt007 op 06-11-2017 14:57 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:51

-tom-562

Oliesjeik

Malt007 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:56:
Maar in principe is het allemaal best logisch, hoe meer grip hoe sneller het slijt.

[...]

Ongetwijfeld, maar je had ook nog meer grip kunnen hebben bij het stevige doorstampen, je zou dat ene metertje maar net nodig hebben een keer.
Ah, dus jij rijdt in de zomer met semislicks rond?

Vaak bu'j te bang!

• 418O2
Malt007 schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:56:

[...]

Ik rij op Quatrac 5's en dat zijn echt geen beunhaasbanden ofzo. Misschien leef je nog in de 90s waar allseasons heel kut waren, maar tegenwoordig zijn ze prima.

• Malt007
-tom-562 schreef op maandag 6 november 2017 @ 15:54:
[...]

Ah, dus jij rijdt in de zomer met semislicks rond?
Ik snap hem niet...
418O2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:00:
[...]

Ik rij op Quatrac 5's en dat zijn echt geen beunhaasbanden ofzo. Misschien leef je nog in de 90s waar allseasons heel kut waren, maar tegenwoordig zijn ze prima.
Prima ja, maar simpel gezegd zijn zomerbanden in de zomer beter en winterbanden in de winter. All season is een compromis.

[ Voor 51% gewijzigd door Malt007 op 06-11-2017 16:29 ]

• 418O2
Malt007 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:28:
[...]

Ik snap hem niet...

[...]

Prima ja, maar simpel gezegd zijn zomerbanden in de zomer beter en winterbanden in de winter. All season is een compromis.
Ja, maar het weer is ook niet te voorspellen. Het kan zomaar gaan vriezen en 10 dagen later weer 15c zijn. Ga jij dan elke keer je banden wisselen?

• Malt007
418O2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:30:
[...]

Ja, maar het weer is ook niet te voorspellen. Het kan zomaar gaan vriezen en 10 dagen later weer 15c zijn. Ga jij dan elke keer je banden wisselen?
90%+ van de dagen zijn zomerbanden de beste keus.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
Jaren geleden waren er alleen "autobanden". Toen kwam de winterband en werd de normale band doorontwikkeld richting zomerband. Die oude banden werkten prima, vaak zonder ABS, traction control en noem maar op. Waarom een moderne all-season niet zou werken is mij dus een compleet raadsel.

Zelf heb ik een aparte set zomerbanden en een set winterbanden beiden op een eigen set velgen. Overzetten is nog eens zo geregeld. Toch denk ik bij een volgende auto voor all-weather te gaan. De situaties waarin winterbanden daadwerkelijk voordeel bieden komen niet vaak voor. Daarbij is het ofwel thuis opslaan (ruimte) ofwel ergens betaald laten stallen en vaak ook daar om laten zetten (kosten) wat ongemak brengt.

Het is dat ik voor mijn huidige auto redelijk brede banden heb ten opzichte van het gewicht. Die combinatie is bij echte gladheid praktisch onbruikbaar. Echter, de tijd dat ik hard door de bochten wil kunnen jakkeren is wel zo'n beetje geweest ;)

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:04
418O2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:30:
[...]

TS geeft toch aan naar de Wintersport te gaan. Lijkt mij dat je dan gewoon de winterbanden er onder gooit. Prima als jij het hele jaar op All-seasons wil rijden.

• 418O2
baronruud schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:48:
[...]

TS geeft toch aan naar de Wintersport te gaan. Lijkt mij dat je dan gewoon de winterbanden er onder gooit. Prima als jij het hele jaar op All-seasons wil rijden.
Dat is beter inderdaad, mij ging het er om dat all-seasons zo slecht niet zijn :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
All seasons zijn de perfecte banden voor het tussenseizoen.
Winter->winterbander
Zomer->zomerbanden
Herfst+voorjaar->all seasons.
Eigenlijk moet je dan nog een setje spijkerbanden hebben liggen om het zekere voor het onzekere te nemen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
418O2 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:48:
[...]

Dat is beter inderdaad, mij ging het er om dat all-seasons zo slecht niet zijn :)
99% van de "all-seasons" zijn 3-seasons. Alleen de Nokians e.d. zijn 4 seasons.

• DeBaroN
Lekker boeiend die All-seasons. TS vraagt totaal wat anders, geef daar inhoudelijk antwoord op ;)

Verwijderd

GH45T schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:39:
... De situaties waarin winterbanden daadwerkelijk voordeel bieden komen niet vaak voor. ...
Niet te vergeten dat Nederland binnen een decennia de nieuwe Rivièra is. Dus dan zijn er geen winters meer...

• ASW1
  • Nu online
Na 10+ posts kun je er vanuit gaan dat de nuttige antwoorden al gegeven zijn.

• spokje
  • Laatst online: 16:50
Wat misschien nog wel het beste is om gewoon op sneeuwkettingen te rijden. Maximaal grip. Vooral omdat je niet zo hard kunt/mag, en als het gaat sneeuwen lach je je helemaal slap!

haha, niemand geeft ook antwoord op z'n vraag. Ik had de goedkoopste optie genomen. Ze zijn vast ook rond. Ook wel na een jaar of 2.

[ Voor 27% gewijzigd door spokje op 06-11-2017 16:57 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:46:
De ANWB test zonder ergens bij betrokken te zijn - je garage probeert die Apollo banden te verkopen.

Ik had het wel geweten, die onafhankelijke ANWB test bestaat niet voor niets :)
Die ANWB-test bestaat voor de ANWB! 't Is net als de Consumentenbond: als ze iets testen waar ik verstand van heb, ben ik het totaal niet eens met de testmethode. Dat geeft dus geen reden om ze wel te geloven voor onderdelen waar ik niets vanaf weet.
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:51:
Ik wel, want dat is een langdurige test.
GH45T schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:39:
Jaren geleden waren er alleen "autobanden". Toen kwam de winterband en werd de normale band doorontwikkeld richting zomerband. Die oude banden werkten prima, vaak zonder ABS, traction control en noem maar op. Waarom een moderne all-season niet zou werken is mij dus een compleet raadsel.
De ongevalstatistieken liegen er niet om: er is wel degelijk heel veel verbeterd!
Maar banden zijn altijd een compromis: als de overheid niet zou tutten over geluid, zouden banden meer grip kunnen hebben en dus veiliger zijn. Uiteraard wordt hier nooit statistisch onderzoek naar gedaan, maar het zo me niets verbazen als geluidnormen voor banden jaarlijks levens kosten.
ASW1 schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:49:
Eigenlijk moet je dan nog een setje spijkerbanden hebben liggen om het zekere voor het onzekere te nemen.
RDW denkt daar anders over.

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:57:

Ik wel, want dat is een langdurige test.
Tuurlijk niet. Desnoods zet je er een schuurmachine op. Kijken wat er gebeurt.

• Bastie-88
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-11 12:27
Ik heb op mijn vorige auto de Quatrac 5 gehad en die waren prima voor NL in de winter.
Nu rij ik wel op winterbanden en ja je merkt duidelijk verschil.
Zijn de all season's dan slecht, nee totaal niet!

Ik vind het verschil met name in nat wegdek zitten en niet in besneeuwde wegen, daar rij je toch voorzichtiger en ik had het idee dat de grip op sneeuw ongeveer gelijkaardig was.

Persoonlijk denk ik dan ook dat als het uitstapje naar DE sporadisch is je beter voor de all season kan gaan.
In NL is een winterband leuk maar niet noodzakelijk gezien de temperaturen hier (boven 7 graden slijten ze zelfs harder).

Het zal altijd een puntje van discussie blijven dus gewoon kiezen waar jij je fijn/veilig bij voelt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-11 07:24
Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:58:
[...]

Tuurlijk niet. Desnoods zet je er een schuurmachine op. Kijken wat er gebeurt.
Ja, want een schuurmachine geeft het zelfde resultaat als een paar jaar op banden rijden, met veroudering door zon en wisselende vochtniveau's.

Echt niet dat ze dat dat testen. Als er iets over slijtage staat, dan is dat hoe hard ze slijten. Maar geen idee of ze dan anders presteren.

Daarbij komt dat de ANWB vaak ADAC testen gebruiken, en ADAC ook een beetje schijnheilig neutraal is. Daar is het wel eens vaker doorgestoken kaart.

Echter, zal het nog steeds een betere bron zijn dan wat de lokale garage zegt, die zijn eigen banden probeert te verkopen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:19
Mijn tip in deze is altijd als volgt: ga naar http://www.tyrereviews.co.uk/, bekijk een aantal internationale tests, filter hieruit een aantal "kandidaat" banden en kijk vervolgens bij de afzonderlijke banden hoe de reviews van de gebruikers zelf zijn. Soms vind je helaas geen of slechts een enkele gebruikersreview bij een band, bij anderen staan er tientallen tot honderden. Zelf testen ze bij die website ook zo nu en dan banden, dat kan je onder andere zien op hun Youtube kanaal.

Bij die gebruikersreviews staat ook in wat voor auto de persoon rijdt, hoeveel kilometer ze er tot nu toe mee hebben gereden, op welk soort wegen (voor snelweg of meer binnenwegen) en wat hun rijstijl is. Hier kun je wederom kijken naar eventuele verschillen in ervaringen. Misschien dat band X prima met een rustige rijstijl op de snelweg is, lekker stil, goede grip etc., maar bij een sportieve rijstijl in de bergen weer heel wat minder presteert. Dit kan behulpzaam zijn om, bij twijfel, te kijken welke band het beste aansluit op jouw rijstijl.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
[...]

Ik snap hem niet...

[...]

Tuurlijk, maar als je maar 10k per jaar rijdt, dan gaan je zomer en winterbanden te lang mee, en heeft het ook geen zin meer.

In de zomer hebben banden grip zat. Als je dan op de limiet gaat rijden, dan heb je een rijstijlprobleem.
En in de winter, als je maar 10k rijdt is die all season echt niet zo slecht. Er zijn een pak winterbanden die het slechter doen als een goede all-season, daarenboven, een winterband van >4 jaar oud heeft ook geen zin meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Tja, hoe kan je zelf een goede review schrijven van een band? Je rijdt niet met twee verschillende banden hetzelfde stuk op hetzelfde moment, dat je dan echt goed kan zeggen dat A beter is dan B of viceversa. En vaak is dat ook niet vlak na elkaar of met dezelfde auto.

Over slijtage geeft ADAC het volgende aan:
Tyre wear
Tyres are tested with mass-production vehicles in a convoy for over 12,000km or on a specially designed test rig. Tread depth around the entire circumference of the tyre and weight loss are measured at regular intervals. The predicted life span is extrapolated to the minimum legal depth of 1.6mm.
Maar als dat nou een vloot dikke bmw's, mercedes'en en audi's zijn (de huismerken in DE) dan zegt dat natuurlijk niet direct veel voor je lichte suzuki bijvoorbeeld.

Over het nut van winterbanden (buiten de regelgeving bv in DE) daar kan je heel simpel over zijn. Bij echte sneeuw (niet die 5mm in Nederland die in een uurtje alweer weggesmolten is) heb je echt veel beter grip op de weg. Maar die valt eigenlijk nooit in NL.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik snap hem niet...

[...]

Semislicks hebben meer grip dan reguliere zomerbanden, als je dus met zomerbanden rijdt heb je niet de optimale grip

Vaak bu'j te bang!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:27:
[...]
Semislicks hebben meer grip dan reguliere zomerbanden, als je dus met zomerbanden rijdt heb je niet de optimale grip
Tot de eerste regenbui dan vallen zomerbanden best mee :)

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

bouwfraude schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:20:
[...]

Tot de eerste regenbui dan vallen zomerbanden best mee :)
Oh, het ging om optimale grip. In dat geval vallen all season banden ook gewoon best mee :)

Vaak bu'j te bang!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Moi_in_actie schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:20:
Mijn tip in deze is altijd als volgt: ga naar http://www.tyrereviews.co.uk/, bekijk een aantal internationale tests, filter hieruit een aantal "kandidaat" banden en kijk vervolgens bij de afzonderlijke banden hoe de reviews van de gebruikers zelf zijn. Soms vind je helaas geen of slechts een enkele gebruikersreview bij een band, bij anderen staan er tientallen tot honderden. Zelf testen ze bij die website ook zo nu en dan banden, dat kan je onder andere zien op hun Youtube kanaal.

Bij die gebruikersreviews staat ook in wat voor auto de persoon rijdt, hoeveel kilometer ze er tot nu toe mee hebben gereden, op welk soort wegen (voor snelweg of meer binnenwegen) en wat hun rijstijl is. Hier kun je wederom kijken naar eventuele verschillen in ervaringen. Misschien dat band X prima met een rustige rijstijl op de snelweg is, lekker stil, goede grip etc., maar bij een sportieve rijstijl in de bergen weer heel wat minder presteert. Dit kan behulpzaam zijn om, bij twijfel, te kijken welke band het beste aansluit op jouw rijstijl.
Nofi, maar tegen de tijd dat je dat allemaal gedaan en uitgezocht hebt kunnen de zomerbanden volgens mij weer gewoon blijven zitten :D

Een van de kernvragen hier is hoeveel waarde je aan bepaalde tests moet hechten. Toevallig zelf ook winterbanden nodig voor de auto van mijn vriendin. Die wil ik graag veilig de weg op, aangezien ze zwanger is en mijn zoontje ook vaak bij heeft. Het weer kun je niet voorspellen, maar ik weet uit ervaring dat je ook bij regen al voordeel hebt bij winterbanden., voeren gewoon net iets makkelijker af. Zelf ervaren :)

Overigens ben ik denk ik een van de weinigen die ooit tot ergens half juni en met 30 graden buiten nog met winterbanden reed. Shortlease voorloop megane. Op zich prima te doen, pas boven de 140 begin je te merken dat ze grip beginnen te verliezen. Werkt omgekeerd ook zo. Dus ja, het scheelt. De vraag is of en wanneer je echt het verschil merkt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op maandag 6 november 2017 @ 17:31:

Over het nut van winterbanden (buiten de regelgeving bv in DE) daar kan je heel simpel over zijn. Bij echte sneeuw (niet die 5mm in Nederland die in een uurtje alweer weggesmolten is) heb je echt veel beter grip op de weg. Maar die valt eigenlijk nooit in NL.
TS zegt expliciet dat hij de banden wil ivm wintersport en rijden door DE. Niet echt nuttige input dus voor dit topic.

Ik zou zeker wel voor de beste banden gaan. Als je ooit zelf een keer met verschillende sets banden hebt gereden kort na elkaar in twijfelachtige condities (nat, bij voorkeur sneeuw) dan ga je nooit meer terug :) We hebben het over een investering van een paar honderd euro waar je toch zeker wel 5 winters mee kunt doen. Je kreukelzone is een stuk duurder.

• Malt007
-tom-562 schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:27:
[...]

Ooit mee gereden? Waarschijnlijk niet, ik wel en semi slicks hebben alleen meer grip als het echt droog is en ze warm zijn. Tot die tijd glij je alle kant op en zijn ze zelfs levensgevaarlijk voor een ongetrainde rijder.

Zaten overigens onder een bmw m3 csl, als je de straat uit reed met die banden dan had je zo ongeveer elke bocht overstuur zonder dat je dat wilde.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Verwijderd schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:51:
Wat wel een ding is , is dat er met nieuwe banden wordt getest. Hoe zouden de resultaten zijn als het profiel <6 mm is? Is de test volgorde dan nog gelijk aan nieuw?

Gezien al het geoptimaliseer (/gemanipuleer) van de laatste jaren zou me niks verbazen als ook autobanden worden geoptimaliseerd voor theoretische testscores op nieuwe banden.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:19
The Eagle schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:52:
[...]

Nofi, maar tegen de tijd dat je dat allemaal gedaan en uitgezocht hebt kunnen de zomerbanden volgens mij weer gewoon blijven zitten :D
Zoveel tijd kost dat niet hoor. Binnen een paar minuten kan je de eindresultaten van stuk of 5 ANWB/ADAC etc. tests bekijken. De top 3 banden van elke test zullen regelmatig (deels) overeenkomen. Tenslotte van de overall beste 2 of 3 banden op de website wat reviews doorbladeren en binnen 20 tot 30 minuten heb je echt wel een goed beeld (zijnde 1 winnaar of 2 banden waartussen je twijfelt).

Maar goed, als 30 minuten uitzoekwerk teveel is voor zoiets, dan kan je mijn inziens net zo goed ofwel naar de lokale bandenboer gaan en diens advies blind opvolgen, of de nummer 1 van de ANWB test pakken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• ASW1
  • Nu online
Wat ik thuis heb liggen gaat de RWD niet over.
Laat staan dat ze er iets over vinden.

• WhatsappHack
  • Niet online
Ik kan die Continentals van harte aanraden. De ANWB test blijkt behoorlijk accuraat.
Kijk, die Apollo banden zijn niet slecht. Echt slecht banden bestaan zowat niet meer want dat mag bekant niet verkocht worden. Maar die Continental banden geven op elk vlak nét dat beetje meer. Heb een paar panden geprobeerd, in regen en sneeuw werken deze het beste. Op droog ook prima, alleen ietsjes rumoerig door de lamellen he.

Ik snap trouwens niet wat mensen bedoelen met “winterbanden in de winter en all-season in de herfst”. Neen. Winterbanden presteren in de regen ook beter dan all-season banden, en laat het nou net rete vaak regenen/stormen in de herfst. :) Dus ook dan wil je wel winterbanden.

Mensen zijn ook vaak helemaal para over dat “als de temperatuur boven de 7 ligt zijn winterbanden minder”. Bullscheisse. Die houden het tot een temperatuurtje of maximaal 16 a 18 wel vol, daarna gaan ze overmatig slijten. Maar *onder* de ~7 gaan je zomerbanden wel achteruit qua prestaties. Komen de gemiddelden ‘s nachts tussen de 4 en 8 (of lager!) graden en overdag 10 - 15? Lekker je winterbandjes d’r alvast op joh, ben je ook de drukte voor als iedereen in paniek en masse de bandjes gaat wisselen als t gaat vriezen. :+
ASW1 schreef op maandag 6 november 2017 @ 21:40:
[...]

Wat ik thuis heb liggen gaat de RWD niet over.
Laat staan dat ze er iets over vinden.
De RDW gaat er niet eens over. :P Eerder zal rijkswaterstaat boos worden en de politie zal je op de bon slingeren. De RDW zal het een rotzorg zijn.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

nvm

[ Voor 101% gewijzigd door Compizfox op 07-11-2017 03:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• jongetje
  • Laatst online: 21:44
The Eagle schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:52:
[...]
Die wil ik graag veilig de weg op, aangezien ze zwanger is en mijn zoontje ook vaak bij heeft.

Overigens ben ik denk ik een van de weinigen die ooit tot ergens half juni en met 30 graden buiten nog met winterbanden reed.
Dat je kinderen of vriendin geen man/vader meer heeft is minder erg? Kijk in Italie tegenwoordig wel uit als je in de zomer met winterbanden rijd (al snap ik niet dat je dat überhaupt zou doen).

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In die tijd had ik iig nog geen kinderen, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.
Zoals al aangegeven, tot een graad of 18 trekken winterbanden het nog best, daarna slijten ze veel. Het is niet dat ze dan ineens helemaal geen grip meer hebben ofzo. Heck, laat ik toen voor winterbanden max 8mm profiel hebben gehad ofzo...das nog altijd een heel stuk meer als waar half NL mee op zijn zomerbanden rondrijdt.
En sowieso, als jij voelt dat de auto wat instanieler wordt ga je natuurlijk gewoon langzamer rijden. Yolo, maar moet wel veilig blijven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
greatgonzo schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:41:
Ik moet binnenkort mijn winterbanden vervangen. Voor mij een must, vanwege rijden door Duitsland en een eventuele wintersport.

Het eerste dat je doet is op de ANWB/ADAC test kijken. Daar komen bij mijn band de Continental Wintercontact banden het beste uit de test. Bij de Kwikfit ben ik €360 kwijt.

Nu komt mijn eigen garage de hoek om kijken, en die adviseren Apollo banden. Wat ik zo Google is dit het B-merk van Vredenstein. En Vredestein is nummer 7 in de test.

Ja... zegt de garage.. leuk zo'n ANWB test, maar die testen een gloednieuwe band.. Zo'n test ziet er heel anders uit als je twee jaar met de banden hebt gereden. Continental slijt veel harder..

Nu mijn vraag: wat moet ik hier mee :) Kent iemand de methode waarop de ANWB/ADAC test? En nemen die slijtage e.d. mee in te test?
Even terug naar de vraag. Het hangt m.i. erg af van je auto. Wat rijd je en met welke bandenmaat? Voor een auto uit het A- of B-segment lijkt het mij helemaal prima om de prijs mee te wegen. En vice versa: met 200+PK (helemaal op de achterbanden) zal je liever wat meer betalen voor kwaliteit (meer grip). Neem gewicht en snelheid van rijden ook mee voor de keuze. Als je een rustige rijder bent, hoef je echt geen Conti Vetturas te nemen.

Het Nederlandse Vredestein vind ik wel een mooi tussenmerk met redelijke prijzen voor goede banden (maar ik ben ook weer niet super thuis in de markt).

• greatgonzo
  • Laatst online: 14:22

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
185/55/16 op een grand scenic

Maar alle discussies daargelaten.. Wie weet of de anwb/adac slijtage en status na een x aantal kilometers meenemen in hun test?

• DeBaroN
greatgonzo schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 15:13:
185/55/16 op een grand scenic

Maar alle discussies daargelaten.. Wie weet of de anwb/adac slijtage en status na een x aantal kilometers meenemen in hun test?
Heb je dit gelezen:?
https://www.adac.de/_mmm/...20Reifen_202KB_198601.pdf

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:11

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Er loopt al lange tijd een specifiek topic over winterbanden, nut en ervaringen (Winterbanden - Ervaringen en Discussie - Deel 2). Dit topic is daarom dubbel en overbodig en gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.