Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Het delen van persoonsgegevens met Facebook

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

• AnonymousWP
  • Registratie: april 2014
  • Niet online
Naar aanleiding van dit artikel zouden ik en anderen graag willen weten welke rol Tweakers hier in heeft. Ik ben deels blij dat ik (nog) geen abonnement heb aangeschaft voor Tweakers. De enige reden is dat ik m'n NAW-gegevens moet invullen, maar goed, dat is een verplichting.

Verder geeft De Persgroep in het artikel aan dat zij door zullen gaan het met delen van persoonsgegevens. Begrijp me niet verkeerd, Tweakers: jullie zijn in het artikel eerlijk geweest over het benoemen van De Persgroep, maar graag zouden wij wat meer details weten.

Edit: volgens Tweakers verstrekken zij geen gegevens aan Facebook, noch De Persgroep: ACM in "Het delen van persoonsgegevens met Facebook"
quote:
Update, 11.45: Naar aanleiding van vragen van bezoekers: Tweakers is onderdeel van uitgeverij de Persgroep, maar Tweakers verstrekt geen gegevens van abonnees en/of accounthouders aan Facebook, ook niet via de Persgroep.
Echter staat er in de privacy-policy (opgemerkt door @PTish):
quote:
Wanneer u zich aanmeldt op een van de websites van de Persgroep Nederland, een abonnement neemt op een van onze kranten, een publicatie bestelt, deelneemt aan een actie, een bestelling plaatst, of anderszins gebruik maakt van de diensten van (een onderdeel van) de Persgroep Nederland, kan u worden gevraagd persoonsgegevens te verstrekken. De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen. U verklaart dat deze gegevens correct zijn en zal ons informeren over wijzigingen die optreden in deze gegevens.

AnonymousWP wijzigde deze reactie 03-11-2017 12:16 (69%)
Reden: Reacties toegevoegd

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater

Beste antwoord (via NMe op 03-11-2017 14:18)

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Ik zie dat er nog wat onduidelijkheid is, dus voor de goede orde wil ik e.e.a nog even duidelijk op een rijtje zetten.
  • De gebruikersdatabase van Tweakers wordt binnen de Persgroep niet gedeeld. Men kan daar ook niet in kijken. Het is dus onmogelijk voor de Persgroep om persoonsgegevens van Tweakers-gebruikers in te zien, laat staan door te verkopen.
  • Vanuit Tweakers worden nooit persoonsgegevens gedeeld met derden. Wij zouden dus nooit gebruikersdata aan Facebook doorspelen. Gaat het om het verzamelen van statistieken, bijvoorbeeld via Google Analytics of Webtrekk, dan wordt alle data geanonimiseerd.
  • Hier is een select aantal uitzonderingen op, omdat het het daar nodig is voor correcte werking. Zo gebruiken wij Docdata voor het afhandelingen van abo-betalingen. Daarbij worden bijvoorbeeld naam en betaalgegevens gedeeld, anders kunnen we die transacties niet doen. Ook werken wij samen met Abonnementenland voor het verspreiden van het blad, waarbij adresgegevens gedeeld worden, anders ploft dat blad niet op je mat. Heb je een prijs gewonnen? Dan delen we je adres met PostNL om het pakket te versturen.

WoutF wijzigde deze reactie 03-11-2017 14:17 (3%)

Alle reacties

• 18327
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Mee eens. Ik blokkeer Facebook al waar mogelijk, ik zit niet te wachten op bedrijven die ongevraagd mijn informatie delen met een bedrijf dat geen enkele waarde aan privacy hecht. Ook het feit dat De Persgroep aangeeft er vrolijk mee door te gaan schiet me in het verkeerde keelgat.

• Vinnie2k
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 10:19

Vinnie2k

Wooohoooo!

Ok, dit wil ik ook wel weten.. Belachelijke onzin

Dat word pompen met die subwoofer!

• Dude360
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19:48
Same here, het invoeren van NAW-gegevens heeft me tot nu toe tegengehouden om een abo te nemen en eigenlijk, na het lezen van dit artikel, ben ik daar best wel blij mee. Reactie vanuit Tweakers.net dan ook zeer gewenst!

Edit: Uiteraard wel met de nodige nuance in het achterhoofd houden, het is al top dat we hier op een zeer makkelijke manier een reactie op kunnen krijgen ;)

Dude360 wijzigde deze reactie 03-11-2017 11:27 (30%)

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:32
quote:
en de Postcodeloterij noemde reclame een ‘gerechtvaardigd belang’.
Reclame > bescherming persoonsgegevens....
ja...leuke redenatie. Walgelijk.

• Rudie_V
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21-06 15:25
Goed topic AnonymousWP! Ik ben zeer benieuwd naar de reactie van tweakers.net en steun je vraag en zie graag een antwoord van tweakers tegemoet. Indien deze data met facebook is gedeeld, zou ik ook graag willen weten wat ik, of tweakers, er aan kan doen om deze datadeling te stoppen en hoe ik eventueel mijn data bij facebook vernietigd kan krijgen.

• 147126
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 24-03 01:43
Oei, dat is wel serieus. 1 kans op een reactie van Tweakers tot ik m'n abbo (en wellicht account) opzeg.

• slijkie
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16-08 07:59
Ik maak mijzelf niet zo mega druk hierom, maar ben wel een beetje benieuwd op de reactie van Tweakers.

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 21:38

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

@WoutF?
quote:
Shadow schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:24:
Oei, dat is wel serieus. 1 kans op een reactie van Tweakers tot ik m'n abbo (en wellicht account) opzeg.
Wat is dat nou voor een rare opmerking? Er is geen enkele aanleiding om gewoon maar aan te nemen dat Tweakers dit doet alleen omdat een paar andere sites dit doen. Doe eens rustig...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• 147126
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:25:
@WoutF?

[...]

Wat is dat nou voor een rare opmerking? Er is geen enkele aanleiding om gewoon maar aan te nemen dat Tweakers dit doet alleen omdat een paar andere sites dit doen. Doe eens rustig...
Vertrouwen winnen duurt jaren. Verliezen gaat in seconden. Kom maar met een goed statement of Tweakers ook aan deze praktijken meedoet.

• 18327
  • Niet online
quote:
@WoutF?

[...]

De Persgroep doet het. Tot ik anders hoor ga ik ervanuit dat Tweakers.net het dus ook doet.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Shadow schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:27:
[...]

Vertrouwen winnen duurt jaren. Verliezen gaat in seconden. Kom maar met een goed statement of Tweakers ook aan deze praktijken meedoet.
Tweakers heeft momenteel nog geen enkele reden gegeven om dat vertrouwen te moeten verliezen. Of sta je ook bij de Albert Heijn om uitleg te eisen als de Jumbo iets verkeerds doet?

WoutF heeft er vast wel iets over te vertellen, maar doe tot die tijd gewoon even lekker kalm aan. Is beter voor iedereen.

• Musical-Memoirs
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08:57
Ik vraag me af of Tweakers daadwerkelijk hier aan mee werkt.
Ook verwacht ik eigenlijk dat juist omdat ik een abonnement heb dat mijn (extra) gegevens veilig zou moeten zijn. Met een abonnement krijg ik geen reclames, dus is er ook geen reden voor het delen van de info met facebook.

Maar meer info zou zeker fijn zijn.

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je hoeft sowieso geen NAW-gegevens in te vullen voor een abo toch?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Hooglander1 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:28:
Ze worden wel gevraagd maar zijn verder niet vereist, nee. Als je er niks of onzin invult krijg je wel de extraatjes die soms gestuurd worden niet, maar dat zal niet voor iedereen een probleem zijn.

• Musical-Memoirs
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08:57
Ben eerlijk gezegt vergeten wat je in moet vullen en wat optioneel was.
Maar heb ze zelf wel ingevult

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Lead developer

Werkt hier

quote:
@WoutF?

In dit geval natuurlijk wel het moederbedrijf van Tweakers. Maar bij mijn weten delen we de adresgegevens die je bij je abonnement invult met:
- de betaalprovider (docdata); want die moet nu eenmaal namens ons het 'incassomandaat' bijhouden en daar is het onderdeel van
- de partij die de Tweakers/HWI-magazine's verstuurt
- bij het versturen van kado's (meestal door onze eigen marketingafdeling en wellicht soms iets in bulk bij een derde partij)
- voor het versturen van overige fysieke zaken (ik weet eigenlijk niet of dat er uberhaupt is, wellicht e.o.a. uitnodiging?)
- De betaalafdeling zodra zij een betaling moeten terugstorten (dat is blijkbaar nodig ivm de facturatie :( )

Als ik er nog een mis wordt ik uiteraard graag aangevuld door mijn collega's.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Dude360
  • Laatst online: 19:48
quote:
Hooglander1 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:28:
Staat ook tijdens het aanmeldproces:
"Deze gegevens hebben wij nodig voor de incassomachtiging, om een factuur op naam te kunnen maken en om je het Tweakers magazine of een eventueel welkomstgeschenk op te kunnen sturen."

• 386404
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09-11-2017
@ACM edankt voor de toelichting.

Waarom stop de persgroep ook niet met datadeling? Echt onbegrijpelijk.

386404 wijzigde deze reactie 03-11-2017 11:32 (53%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Lead developer

Werkt hier

quote:
xavation schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:32:
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Maar ik gok dat als ik het antwoord krijg, ik het alsnog niet met jullie mag/ga delen :)

Hoedanook, Tweakers is weliswaar onderdeel van de Persgroep, maar is wel (mede doordat het in een redelijk los bedrijfsonderdeel valt) vaak in staat eigen keuzes te maken. Mede omdat men ook wel weet dat Tweakers' bezoekers nog veel meer (iig bewuster) aan hun privacy hechten.

• ErwinnBeen
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21:33

ErwinnBeen

Scrum master
quote:
xavation schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:32:
bedankt voor de toelichting.

Dat is iets wat ik mij ook afvraag. Ben benieuwd naar wat hun redenatie hier achter is :?

Intelligence is the ability to adapt to change. Stephen Hawking

• EvH
  • Laatst online: 13:39
quote:
Er is geen enkele aanleiding om gewoon maar aan te nemen dat Tweakers dit doet alleen omdat een paar andere sites dit doen.
Een simpele gedachtenspinsel van mijn kant uit:

- Stel dat de betreffende Tweaker "admin/beheerder" de facebook app heeft op zijn/haar telefoon
- Facebook vraagt toch toegang tot de contacten op een mobiel voor bijvoorbeeld de facebook app?
- Stel nou dat je de telefoon ook gebruikt voor e-mail, dan worden contacten vaak automatisch "bewaard"
- Deze contacten worden vaak ook aangevuld met dergelijke data, zoals naw gegevens om de contactpersoon "compleet" te maken
- Aangezien Facebook ook toegang heeft gekregen tot de adreslijst, zou het kunnen betekenen dat tweakers ook data deelt.

• AnonymousWP
  • Niet online
quote:
ACM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:30:
In dit geval natuurlijk wel het moederbedrijf van Tweakers. Maar bij mijn weten delen we de adresgegevens die je bij je abonnement invult met:
- de betaalprovider (docdata); want die moet nu eenmaal namens ons het 'incassomandaat' bijhouden en daar is het onderdeel van
- de partij die de Tweakers/HWI-magazine's verstuurt
- bij het versturen van kado's (meestal door onze eigen marketingafdeling en wellicht soms iets in bulk bij een derde partij)
- voor het versturen van overige fysieke zaken (ik weet eigenlijk niet of dat er uberhaupt is, wellicht e.o.a. uitnodiging?)
- De betaalafdeling zodra zij een betaling moeten terugstorten (dat is blijkbaar nodig ivm de facturatie :( )

Als ik er nog een mis wordt ik uiteraard graag aangevuld door mijn collega's.
Bedankt voor de gedeeltelijke opheldering :). Het probleem is ook echter, dat degene waar jullie de data mee moeten delen (vanwege de redenen die je geeft) ook weer de data kunnen delen met andere partijen. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Eigenlijk is het een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. Bedrijf X verzamelt gegevens van je en deelt het met bedrijf Y. Bedrijf Y kan ook die data weer delen met bedrijf Z. Uiteindelijk deelt bedrijf Z het weer met Facebook, dus zoals ik in deze reactie ook zeg: zo zie je maar dat het tot op zekere hoogte geen zin heeft. Er zijn grenzen. Ik ben ook iemand die zo goed mogelijk z'n gegevens beschermd, maar als een bedrijf, vriend of vriendin, of familielid of weet ik wie alsnog jouw gegevens te grabbel gooien. Voorbeeld: je wilt niks met Facebook te maken hebben, maar je vrienden en bedrijven etc hebben al die datadeling zooi aanstaan, waardoor je persoonsgegevens alsnog bij Facebook eindigen.
quote:
Maar ik gok dat als ik het antwoord krijg, ik het alsnog niet met jullie mag/ga delen :)
Klinkt als: jullie mogen niet weten of jullie data nog gedeeld wordt. Het zijn onze persoonsgegevens, dus ik zie geen reden waarom wijzelf niet eens mogen weten wat daarmee gebeurt.

AnonymousWP wijzigde deze reactie 03-11-2017 11:40 (3%)

Mod van OnePlus Reddit Discord (/r/oneplus): https://discord.gg/oneplus | Mede-beheerder van Oxygen Updater

• ACM
  • Niet online

ACM

Lead developer

Werkt hier

quote:
AnonymousWP schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:39:
Klinkt als: jullie mogen niet weten of jullie data nog gedeeld wordt. Het zijn onze persoonsgegevens, dus ik zie geen reden waarom wijzelf niet eens mogen weten wat daarmee gebeurt.
Dan lees je die opmerking verkeert. Ik mag/kan niet namens de hele Persgroep spreken, dus dat ga ik niet doen ook.

• Rudie_V
quote:
@WoutF?

[...]

Eens, maar privacy is nou eenmaal een gevoelig onderwerp en dus krijg je soms gevoelige ongefundeerde emotionele reacties. Maar tweakers is onderdeel van de persgroep, dus het is wel te begripen dat mensen zich zorgen maken.
Immers:
nieuws: 'Veel bedrijven delen klantbestanden met Facebook zonder toestemming'
quote:
De Bankgiroloterij, FBTO, KPN/Telfort, Postcodeloterij, Vakantieveilingen, Vriendenloterij en de Persgroep blijven gewoon doorgaan en van Heerlijk.nl, HelloFresh en Hotels.nl kreeg de Consumentenbond geen reactie.
Ik snap best dat mensen zich zorgen maken om hun privacy, dat is tegenwoordig een zeer gevoelig onderwerp, zeker hier op tweakers gezien de tweaker wellicht wat meer inzicht heeft in wat er allemaal achter de schermen in cyberspace met onze privacy gebeurd. Helemaal als de eigenaar van tweakers zegt gewoon door te gaan met het delen van die informatie. Ik hoop dat je snap dat dit mensen na doet laten denken over hun abbo's en misschien wat uit emotie reageren.

• AnonymousWP
  • Niet online
quote:
ACM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:43:
Dan lees je die opmerking verkeert. Ik mag/kan niet namens de hele Persgroep spreken, dus dat ga ik niet doen ook.
Dan heb ik je reactie inderdaad verkeerd ge´mpliceerd. Excuus. Daarvoor moeten we, wat best logisch is, dus bij De Persgroep zijn als we dat antwoord willen hebben (waarom De Persgroep er niet mee stopt).

• kazz1980
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 10-08 14:14

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
Rudie_V schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:44:
Ik snap best dat mensen zich zorgen maken om hun privacy, dat is tegenwoordig een zeer gevoelig onderwerp, zeker hier op tweakers gezien de tweaker wellicht wat meer inzicht heeft in wat er allemaal achter de schermen in cyberspace met onze privacy gebeurd. Helemaal als de eigenaar van tweakers zegt gewoon door te gaan met het delen van die informatie. Ik hoop dat je snap dat dit mensen na doet laten denken over hun abbo's en misschien wat uit emotie reageren.
Dat dus.
Juist van een partij als (het moederbedrijf van) Tweakers verwacht ik op dit vlak echt beter... Ik maak mij er persoonlijk niet direct heel erg druk om - maar zou toch wel graag een reactie van Tweakers hierop zien (en dan van Tweakers zelf - niet een Tweakers medewerker op persoonlijke titel, ongeacht hoe goed bedoeld).

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Bierkameel
  • Niet online
Als je een Facebook account heb dan ben je sowieso de sjaak door die social media buttons, ze kunnen precies volgen hoe jij over het internet klikt.

En als je geen FB gebruikt dan ben je alsnog de sjaak, er is vast iemand met Whatsapp die jouw nummer in zijn telefoon heeft en dat gaat alsnog naar FB (ook al zeggen ze dat data delen tijdelijk is uitgezet)

Dus waar maken we ons druk om, ze weten toch al alles van je.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
AnonymousWP schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:46:
[...]

Dan heb ik je reactie inderdaad verkeerd ge´mpliceerd. Excuus. Daarvoor moeten we, wat best logisch is, dus bij De Persgroep zijn als we dat antwoord willen hebben (waarom De Persgroep er niet mee stopt).
Hm. Ik hoor het toch graag van Tweakers... Als Tweakers hier (desnoods als enige) binnen de gehele persgroep niet aan mee doet is dat voor mij voldoende.

• 147126
quote:
ACM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:43:
[...]

Je hoeft ook niet namens de hele persgroep te spreken, Ik wil simpelweg met absolute zekerheid weten of gegevens niet gaan van Tweakers.net -> Persgroep -> 4e partijen... En niet een "bij mijn weten" maar met absolute zekerheid.

• 18327
  • Niet online
quote:
Bierkameel schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:48:
Als je een Facebook account heb dan ben je sowieso de sjaak door die social media buttons, ze kunnen precies volgen hoe jij over het internet klikt.

En als je geen FB gebruikt dan ben je alsnog de sjaak, er is vast iemand met Whatsapp die jouw nummer in zijn telefoon heeft en dat gaat alsnog naar FB (ook al zeggen ze dat data delen tijdelijk is uitgezet)

En als je de social media-buttons blokkeert, geen FB-account hebt en geen Whatsapp gebruikt? Geloof me, ik heb aan mijn kant alles gedaan om FB uit mijn leven te houden. Dat het door andere partijen wordt gedeeld vind ik dan ook wel verkeerd. :{

• Rudie_V
nieuws: 'Veel bedrijven delen klantbestanden met Facebook zonder toestemming'
quote:
Update, 11.45:
Naar aanleiding van vragen van bezoekers: Tweakers is onderdeel van uitgeverij de Persgroep, maar Tweakers verstrekt geen gegevens van abonnees en accounthouders aan Facebook, ook niet via de Persgroep.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

quote:
Dat is nou echt zo'n dooddoener...
Ja, ze weten al verschrikkelijk veel van me. Maar dat is dan nog geen vrijbrief dat ze dus zonder mijn medeweten maar alles mogen weten! Zoals eerder hier gezegd: ik maak me er niet direct heel erg druk om - maar zou toch wel graag weten hoe Tweakers hierin staat.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

• 147126
quote:
Dat is mooi :) Maar dat bericht linkt ('geen') nog steeds naar een post met een 'naar mijn weten' er in. Kunnen de loopholes er uit gehaald worden?

• asset185
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 07-08 23:15
quote:
Daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar... Maar ik gok dat als ik het antwoord krijg, ik het alsnog niet met jullie mag/ga delen :)
Dat is wel te begrijpen dat het antwoord niet met ons gedeeld wordt, het is immers ook nog maar de vraag of jouw werkgever het wel met jou zou willen delen.

Over het algemeen kun je heel makkelijk stellen, en dat geldt voor alle grote bedrijven.
Data = macht en macht = geld.

Dat is net zoiets wat krijgen al deze bedrijven die data met Facebook delen? Krijgen ze misschien geld, of krijgen ze in ruil voor hun data weer andere data.

• Rudie_V
quote:
Shadow schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:53:
[...]

Dat is mooi :) Maar dat bericht linkt ('geen') nog steeds naar een post met een 'naar mijn weten' er in. Kunnen de loopholes er uit gehaald worden?
Scherp! :) Zover was ik nog niet, wordt ik mooi beetgenomen! Maar inderdaad, het 'naar mijn weten' in de reactie ACM in "Het delen van persoonsgegevens met Facebook" is gewoon een twijfelwoord en zegt gewoon nog niets, het kan net zo goed wel zo zijn dus. Naar mijn weten ben ik nog niet tevreden met het antwoord! Nee, ik weet zeker dat ik nog niet tevreden bent met het antwoord! Als bedrijf zijnde moet je gewoon uitsluitsel kunnen geven, anders geeft het aan dat je iets verbergt of het domweg niet weet.
Het is in ieder geval onduidelijk en wat tegenstrijdig, want op de site zeggen ze geen data te delen, maar in de link waarnaar ze verwijzen dat ze geen data delen met facebook wordt gezegd 'naar mijn weten'. Wij willen zekerheid en geen antwoord van iemand die stelt 'naar mijn weten', wie weet het wel??? :?

• PTish
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 14:22
Het privacy statement van de Persgroep is anders wel interessant;
https://www.persgroep.nl/privacy

Ze noemen expliciet dat Tweakers 1 van hun online services is in de eerste alinea om vervolgens het volgende te zeggen;
quote:
Wanneer u zich aanmeldt op een van de websites van de Persgroep Nederland, een abonnement neemt op een van onze kranten, een publicatie bestelt, deelneemt aan een actie, een bestelling plaatst, of anderszins gebruik maakt van de diensten van (een onderdeel van) de Persgroep Nederland, kan u worden gevraagd persoonsgegevens te verstrekken. De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen. U verklaart dat deze gegevens correct zijn en zal ons informeren over wijzigingen die optreden in deze gegevens.
De volledige lijst merken en diensten waarvoor deze privacy statement geldt is hier te vinden:
https://www.persgroep.nl/...tes_Privacy_statement.pdf

PTish wijzigde deze reactie 03-11-2017 12:07 (9%)

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
quote:
Waar maken we ons druk om... Tja.

Waar maakten we ons druk om mbt feminisme? De meeste van die vrouwen waren toch al lange tijd gediscrimineerd. Waar maakten we ons druk om met arbeidersrechten, iedereen die een paar jaar werkte was al gebroken?

Waar maken we ons druk om, dat gat in de ozonlaag zit er toch al... En die kolencentrales bestaan toch al. Net als atoomwapens, dat maken we niet meer ongedaan.

Maar dat betekend niet dat we de volgende generatie daar niet voor hoeven te behoeden.

• ACM
  • Niet online

ACM

Lead developer

Werkt hier

Wat een gezeur over formulering zeg...

Dat is sowieso mijn manier van 'praten' (en schrijven), dus ik verwerk doorgaans (<- deze is bewust ;) ) voorbehouden in mijn spreek- en schrijfwijze.

Hoedanook, nog los hiervan staat er bij de consumentenbond niet erg duidelijk om wat voor dingen het nou eigenlijk gaat. Ik heb ondertussen contact gehad met de persoon die binnen de Persgroep verantwoordelijk is voor privacy en hij heeft me uitgelegd waar dit over gaat.

Dus bij deze geef ik heel concreet en specifiek antwoord op de vraag die (impliciet) in de topictitel is gesteld:
Zijn er via de hier bedoelde wijze persoonsgegevens die je bij Tweakers hebt ingevoerd gedeeld met Facebook? Nee.

• Stoelpoot
  • Niet online
quote:
ACM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:18:
Hoedanook, nog los hiervan staat er bij de consumentenbond niet erg duidelijk om wat voor dingen het nou eigenlijk gaat. Ik heb ondertussen contact gehad met de persoon die binnen de Persgroep verantwoordelijk is voor privacy en hij heeft me uitgelegd waar dit over gaat.

Dus bij deze geef ik heel concreet en specifiek antwoord op de vraag die (impliciet) in de topictitel is gesteld:
Zijn er via de hier bedoelde wijze persoonsgegevens die je bij Tweakers hebt ingevoerd gedeeld met Facebook? Nee.
Bedankt voor de tijd die hier bij Tweakers in wordt gestoken! Fijn dat de communicatie zo wordt gedaan.

Nu even in het algemeen: Als je wilt weten wat de Persgroep van je heeft, kan je misschien gebruikmaken van het Recht op Inzage? Verder bestaat ook nog de mogelijkheid verwijdering te proberen af te dwingen.

• Danny.G
  • Registratie: februari 2013
  • Nu online
quote:

Dat is sowieso mijn manier van 'praten' (en schrijven), dus ik verwerk doorgaans (<- deze is bewust ;) ) voorbehouden in mijn spreek- en schrijfwijze.
Pardon? 8)7

Het is geen gezeur, het zijn oprechte vragen. Dit gaat over privÚgegevens, niet over wanneer het eerstvolgende jeu de boules toernooi plaatsvindt. Volgens mij is er helemaal niks raars aan dat mensen duidelijkheid willen hierover en als er dan wordt vermeld 'naar mijn weten', is die duidelijkheid er nog steeds niet.

En iedereen moet maar weten dat dat jouw manier van schrijven is? ;)

Die vijandigheid is echt onnodig. Volgens mij wil iedereen het beste voor Tweakers.

Zo nu en dan schrijf ik reviews, waarvan ik opmerkelijke of onbekendere producten alleen op mijn Tweakblog plaats.

• freaxje
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:53
Hoewel ik ook benieuwd ben naar de reactie van Tweakers, wil ik toch aangeven dat ik oprecht gelukkig ben met het feit dat de redactie van Tweakers de berichtgeving neutraal heeft gehouden.

Ze hebben immers hun eigen moederbedrijf in opspraak gebracht.

Dat is typisch iets dat werknemers in andere bedrijven niet snel zullen doen. Maar iets dat ik bij goede journalisitiek wel verwacht. Hiermee wil ik zeggen dat ik vind dat de redactie van Tweakers hier een pluim en vooral ook onze steun verdient.

Wat de Persgroep betreft: als hoofdaandeelhouder in Tweakers, als werkgever en als bedrijf en eigenaar hebben ze ÚÚn en ander te verduidelijken en aan te passen om (terug) in regel te zijn met de Nederlandse en Europese wetgeving. Indien er inbreuken tegen de privacywetgeving zijn gebeurt hoort De Persgroep schadevergoedingen uit te betalen aan leden van Tweakers.

• ACM
  • Niet online

ACM

Lead developer

Werkt hier

quote:
Danny.G schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:24:
En iedereen moet maar weten dat dat jouw manier van schrijven is? ;)
Natuurlijk, ik hang hier al jaren rond! :P
quote:
Die vijandigheid is echt onnodig. Volgens mij wil iedereen het beste voor Tweakers.
Nouja, het voelt wel als een aanval op het moment dat je je er wat minder bewust van bent zoals ikzelf :) In mijn beleving had ik verklaard dat die gegevens niet met Facebook waren gedeeld, maar blijkbaar niet.

• Alexander_v_H
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 04-07 16:55
Vind dat de moderators hier wel erg bot op reageren. De een heeft het over gezeur, de ander over een rare opmerking. Zoals PTish al aangeeft staat in de privacy voorwaarden van de Persgroep ook expliciet tweakers genoemd. Daarnaast, als gegevens van Tweakers terecht komen bij andere onderdelen van de Persgroep, is de kans alsnog aanwezig dat dit gedeeld wordt met derden waaronder Facebook. Dan rijst ook direct de vraag, waarom zou de Persgroep voor Tweakers een uitzondering maken op hun beleid?

De Tweakers die hier vragen over stellen, doen dit terecht nu blijkt dat de Persgroep onterecht en ongevraagd data deelt met Facebook. De manier hoe de Moderators nu reageren komt op mij over als paniekvoetbal, en kunnen mij op geen enkele manier geruststellen. Als reacties van de moderators op meerdere manieren kunnen worden uitgelegd lijkt me dit geen duidelijk statement van hoe en wat.

Daarnaast is het gewoon schandalig dat de bedrijven (waaronder de Persgroep) gewoon willens en wetens doorgaan met dit delen, ondanks dat het nog een keer extra onder de aandacht is gebracht dat dit het overtreden van een wet is.

• freaxje
quote:
ACM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:30:
Nouja, het voelt wel als een aanval op het moment dat je je er wat minder bewust van bent zoals ikzelf :) In mijn beleving had ik verklaard dat die gegevens niet met Facebook waren gedeeld, maar blijkbaar niet.
Louter advies (je doet er mee wat je wil):

Ik zou in plaats van de verantwoordelijke in jullie organisatie te vragen en hier te posten wat jij (als ontwikkelaar) van hem/haar hebt gehoord, voorleggen (binnen jullie organisatie) dat het gepast zou zijn dat zij hun eigen reactie in hun eigen woorden plaatsen. Liefst ook niet op dit forum maar wel publiek(er) en officiŰeler.

Het gaat namelijk over eventuele inbreuken tegen de wetgeving. Ik denk dat je als medewerker liever zal willen dat de gepaste mensen binnen De Persgroep dit afhandelen voor je.

Ik neem aan dat een mediabedrijf als De Persgroep iemand heeft om De Pers te woord te staan?

Ik denk ook dat veel Tweakers-leden een officiŰle reactie van jullie bazen en verantwoordelijken verwachten. Jij als software ontwikkelaar hebt zowizo niets fout gedaan (tenzij je dit opzettelijk en niet in opdracht van in de Tweakers-code hebt toegevoegd en/of voor je persoonlijk gewin ofzo. Maar dat denk ik niet).

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Alexander_v_H schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:33:
Vind dat de moderators hier wel erg bot op reageren. De een heeft het over gezeur, de ander over een rare opmerking.
De "rare opmerking" was niet gericht op het feit dat er gevraagd wordt om opheldering (want dat is niet alleen prima, dat moedig ik zelfs aan). Die reactie richtte zich puur op het dreigement om meteen maar op te stappen als abonnee op basis van de aanname dat Tweakers er ook aan meedeed, tenzij Tweakers direct zou aangeven dat dat niet zo was.

Tweakers is altijd enorm open geweest over dit soort dingen. Zelfs de gewone "vind ik leuk"-knop heeft nooit op zo'n manier gewerkt dat Facebook je kan tracken tenzij je daadwerkelijk op de knop klikte. Op die manier zoals hierboven met een ultimatum opheldering eisen was (en dat vind ik nog steeds) gewoon erg grof en nergens voor nodig.
quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:36:
[...]

Ik zou in plaats van de verantwoordelijke in jullie organisatie te vragen en hier te posten wat jij (als ontwikkelaar) van hem/haar hebt gehoord, voorleggen (binnen jullie organisatie) dat het gepast zou zijn dat zij hun eigen reactie in hun eigen woorden plaatsen. Liefst ook niet op dit forum maar wel publiek(er) en officiŰeler.
Daarom staat er nu ook in het artikel in niet mis te verstane woorden dat Tweakers hieraan niet meedoet. ;)

Overigens hadden we tot voor kort een community manager die dit soort zaken publiek maakte maar die is vorige maand gestopt en vooralsnog is er nog geen vervanger. Deze vraag om opheldering komt wat dat betreft dus even in een lullige periode waarin we met zijn allen het gemis van zeef even moeten opvangen.

NMe wijzigde deze reactie 03-11-2017 12:39 (34%)

• Rudie_V
quote:

Ik snap je uitleg en we hebben allemaal onze eigen manier van uiten wat voor onszelf duidelijk is hoe we het bedoelen, maar dat hoeft het niet altijd voor een ander te zijn, dat maken we allemaal mee, dus dat is niet erg. Het siert je hoe je hierop reageert en het gezeur noemen, ondanks dat ik ook wel eens zo denkt, siert je niet in een gevoelige kwestie als deze, zeker niet als medewerker(altijd vriendelijk naar je klanten blijven, ik heb ook op een helpdesk gezeten :) ). Aan politieke antwoorden en vaagheden hebben we niets en geloven we niet. Ik neem aan dat je wel weet hoe het tweakerspubliek kan zijn, lekker achterdochtig en soms wat paranoide :) en zeker in een gevoelige kwestie als deze willen we een keiharde ja of nee hebben en geen antwoorden die twijfels of mogelijkheden van interpretatie open houden.
Je bent immers een medewerker(toch?) van een bedrijf dat onderdeel van een andere bedrijf is die stelt gewoon door te gaan met het delen van data met facebook, dus als je je niet duidelijk uitspreekt blijven er tweakers achterdochtig en paranoide. :)

Bedankt voor je antwoord, daar kunnen we je nu aan houden. 8)

• Alexander_v_H
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:36:
[...]

De "rare opmerking" was niet gericht op het feit dat er gevraagd wordt om opheldering (want dat is niet alleen prima, dat moedig ik zelfs aan). Die reactie richtte zich puur op het dreigement om meteen maar op te stappen als abonnee, op basis van de aanname dat Tweakers er ook aan meedeed tenzij Tweakers direct zou aangeven dat dat niet zo was.

Tweakers is altijd enorm open geweest over dit soort dingen. Zelfs de gewone "vind ik leuk"-knop heeft nooit op zo'n manier gewerkt dat Facebook je kan tracken tenzij je daadwerkelijk op de knop klikte. Op die manier zoals hierboven met een ultimatum opheldering eisen was (en dat vind ik nog steeds) gewoon erg grof en nergens voor nodig.
Zo raar vond ik de opmerking niet, sterker nog ik vind hem geheel terecht. KPN staat ook in het lijstje met bedrijven die schijt heeft aan hun klanten en de wet. Nu ben ik geen KPN klant gelukkig, maar als ik daar wel klant was geweest had ik daar per direct mijn abbo opgezegd. Met dat soort bedrijven wil ik namelijk geen zaken doen.

Denk ook niet dat de opmerkingen zozeer gericht zijn tegen Tweakers zelf, maar als onderdeel van de Persgroep vallen nu wel de "klappen" ook bij Tweakers.

Alexander_v_H wijzigde deze reactie 03-11-2017 12:42 (6%)

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Alexander_v_H schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:40:
[...]

Zo raar vond ik de opmerking niet, sterker nog ik vind hem geheel terecht. KPN staat ook in het lijstje met bedrijven die schijt heeft aan hun klanten en de wet. Nu ben ik geen KPN klant gelukkig, maar als ik daar wel klant was geweest had ik daar per direct mijn abbo opgezegd. Met dat soort bedrijven wil ik namelijk geen zaken doen.
Het verschil is dat KPN in dat lijstje staat en Tweakers niet. Als Tweakers hier inderdaad aan meedeed had ik Shadow meteen gelijk gegeven en was zijn opmerking niet meer dan terecht, maar er was (en is nog steeds) geen reden om aan te nemen dat Tweakers zich hier ook schuldig aan maakte dus zijn dreigement was nogal prematuur.

• freaxje
quote:
Daarom staat er nu ook in het artikel in niet mis te verstane woorden dat Tweakers hieraan niet meedoet. ;)
Dat bleek toch niet duidelijk genoeg te zijn. Vooral omdat het in de context van een artikel staat, en niet meteen ergens duidelijk in de account-voorwaarden. Misschien doen jullie er goed aan in het artikel (en eventueel) elders duidelijk en goed te verwijzen naar waar dit in de voorwaarden staat?
quote:
Overigens hadden we tot voor kort een community manager die dit soort zaken publiek maakte maar die is vorige maand gestopt en vooralsnog is er nog geen vervanger. Deze vraag om opheldering komt wat dat betreft dus even in een lullige periode waarin we met zijn allen het gemis van zeef even moeten opvangen.
Uiteraard kan niet iedereen dit weten. Dat is eigenlijk ook niet echt het probleem van de mensen die zich zorgen maken over hun privacy. Maar wel jullie intern probleem. Mensen die zich zorgen maken over hun privacy hoeven ook niet jullie vacatures door te gaan nemen, om dat te besluiten dat Tweakers een intern probleem heeft, waardoor Tweakers geen duidelijke externe communicatie kan doen, en zo verder.

Voorts denk ik, eerlijk gezegd, dat jullie de woordvoerder van De Persgroep aan het woord zouden moeten laten. Het is namelijk jullie moederbedrijf, De Persgroep, die eventueel inbreuken tegen de wetgeving doet (met jullie organisatie haar ledengegevens, indien er daadwerkelijk sprake is van inbreuken).

• Alexander_v_H
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:42:
[...]

Het verschil is dat KPN in dat lijstje staat en Tweakers niet. Als Tweakers hier inderdaad aan meedeed had ik Shadow meteen gelijk gegeven en was zijn opmerking niet meer dan terecht, maar er was (en is nog steeds) geen reden om aan te nemen dat Tweakers zich hier ook schuldig aan maakte dus zijn dreigement was nogal prematuur.
Klopt, Tweakers staat er niet bij, maar de Persgroep (het moederbedrijf) wel. En zoals ik reeds aangaf, als er op wat voor manier dan ook gegevens van Tweakers bij de Persgroep terechtkomen, dan is de kans dus nog steeds aanwezig dat die zaken alsnog gedeeld worden. Daarnaast de starre houding van Persgroep, we gaan er toch gewoon lekker mee door, is absoluut niet bevorderlijk voor het vertrouwen. Ook al zegt jullie contact binnen de Persgroep, nee hoor we delen niks van Tweakers, waarom zouden we die persoon dan geloven als ze willens en wetens de wet overtreden en schijt hebben aan hun klanten? En dit bedoel ik dus niet rechtstreeks als aanval op Tweakers, maar wel op de Persgroep.

• freaxje
quote:
Alexander_v_H schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:47:
Klopt, Tweakers staat er niet bij, maar de Persgroep (het moederbedrijf) wel. En zoals ik reeds aangaf, als er op wat voor manier dan ook gegevens van Tweakers bij de Persgroep terechtkomen, dan is de kans dus nog steeds aanwezig dat die zaken alsnog gedeeld worden. Daarnaast de starre houding van Persgroep, we gaan er toch gewoon lekker mee door, is absoluut niet bevorderlijk voor het vertrouwen. Ook al zegt jullie contact binnen de Persgroep, nee hoor we delen niks van Tweakers, waarom zouden we die persoon dan geloven als ze willens en wetens de wet overtreden en schijt hebben aan hun klanten? En dit bedoel ik dus niet rechtstreeks als aanval op Tweakers, maar wel op de Persgroep.
Precies, en vooral omdat dit gemeld wordt heb jij recht van spreken, Alexander_v_H:
quote:
De bedrijven beriepen zich erop dat alle partijen die online adverteren 'het zo doen', en de Postcodeloterij noemde reclame een ‘gerechtvaardigd belang’. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens zijn dit geen grondslagen waar de bedrijven zich gerechtvaardigd op kunnen beroepen.
De Persgroep zegt letterlijk schijt te hebben aan de Nederlandse wet door te stellen dat "alle partijen die online adverteren het zo doen". Dus De Persgroep zegt dat omdat anderen de wet overtreden, zij ook de wet overtreden.

Dat blijft de wet overtreden en dat blijft een inbreuk op de privacy wetgeving. Dat wil dus zeggen dat ze terwijl het weten schijt hebben aan de wet en ze de wet blijven overtreden.

M.a.w. zijn geen van hun beweringen hierover geloofwaardig. Ze zijn immers een partij die de wet overtreedt en weet dat ze de wet overtreden en aangeven dat ze de wet zullen blijven overtreden. Zulke mensen en partijen zijn per definitie niet geloofwaardig, want, bewust misdadig.

Logisch toch dat we een officieel standpunt willen van De Persgroep, dan. Dat standpunt zal ook in eventuele rechtzaken, die vrijwel zeker aangespannen gaan worden (terecht trouwens), gebruikt worden.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:44:
[...]

Dat bleek toch niet duidelijk genoeg te zijn. Vooral omdat het in de context van een artikel staat, en niet meteen ergens duidelijk in de account-voorwaarden. Misschien doen jullie er goed aan in het artikel (en eventueel) elders duidelijk en goed te verwijzen naar waar dit in de voorwaarden staat?
De privacy statement is redelijk duidelijk?
quote:
De persoonsgegevens die je actief aan Tweakers.net verstrekt worden gebruikt voor de volgende doeleinden:

• om onze diensten aan je te verlenen zoals bijvoorbeeld het Forum, Vraag & Aanbod, Pricewatch, Shopreview, Productreview en Jobs;
• om je gelegenheid te geven om content te plaatsen op de Website;
• om een administratie bij te houden van alle bezoekers die een account aanmaken;
• om contact met je te onderhouden over of in het kader van de Website en onze diensten;
• om je op verzoek een nieuwsbrief toe te sturen;
• om fraude en misbruik te voorkomen;
• om deelname mogelijk te maken aan eventuele acties;
• indien je daarvoor ondubbelzinnige toestemming hebt gegeven, om je te informeren over huidige en toekomstige producten of diensten van groepsmaatschappijen of door Tweakers.net zorgvuldig geselecteerde derden (opt-in).
Daar staat niets expliciet vermeld over de manier waarop met gegevens van abonnees omgegaan wordt (al valt dat wel onder de andere puntjes) maar daar zijn AFAIK aparte voorwaarden voor die bij het afsluiten van het abonnement vermeld worden.
quote:
Uiteraard kan niet iedereen dit weten. Dat is eigenlijk ook niet echt het probleem van de mensen die zich zorgen maken over hun privacy. Maar wel jullie intern probleem. Mensen die zich zorgen maken over hun privacy hoeven ook niet jullie vacatures door te gaan nemen, om dat te besluiten dat Tweakers een intern probleem heeft, waardoor Tweakers geen duidelijke externe communicatie kan doen, en zo verder.
Tweakers kan best duidelijke externe communicatie doen, het zal alleen voorlopig even van "vreemde" mensen vandaan komen. ACM is geen woordvoerder maar hij weet prima wat er in de keuken speelt. ;)
quote:
Voorts denk ik, eerlijk gezegd, dat jullie de woordvoerder van De Persgroep aan het woord zouden moeten laten. Het is namelijk jullie moederbedrijf, De Persgroep, die eventueel inbreuken tegen de wetgeving doet (met jullie organisatie haar ledengegevens, indien er daadwerkelijk sprake is van inbreuken).
Dat zou een idee kunnen zijn maar IMO is dat niet nodig. Als Tweakers die gegevens niet deelt met het moederbedrijf is er ook geen mogelijkheid dat dat bedrijf er domme dingen mee doet. Er staat, zoals opgemerkt door PTish inderdaad het volgende in de voorwaarden:
quote:
De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen.
...maar ik kan zelf uit die tekst niet opmaken dat het daar om meer dan juridische verantwoordelijkheid gaat wanneer Tweakers ergens iets verkeerds doet met de gegevens.

• 18327
  • Niet online
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:55:
[...]

Dat zou een idee kunnen zijn maar IMO is dat niet nodig. Als Tweakers die gegevens niet deelt met het moederbedrijf is er ook geen mogelijkheid dat dat bedrijf er domme dingen mee doet. Er staat, zoals opgemerkt door PTish inderdaad het volgende in de voorwaarden:

[...]

...maar ik kan zelf uit die tekst niet opmaken dat het daar om meer dan juridische verantwoordelijkheid gaat wanneer Tweakers ergens iets verkeerds doet met de gegevens.
Verantwoordelijkheid over gegevens houdt onder andere in dat je ze veilig bewaart en niet doorgeeft. Wat mij betreft krijgt Tweakers.net wel het voordeel van de twijfel maar De Persgroep absoluut niet - mede dankzij hun debiele houding t.a.v. dit nieuwsbericht. Op zich ben ik wel overtuigd dat Tweakers.net niet bewust informatie doorgeeft aan Facebook, maar ik kan op basis van wat hier gezegd is niet concluderen dat De Persgroep nooit persoonlijke informatie heeft (gehad) die doorgespeeld is naar andere partijen. En dat vind ik zorgelijk.

• Alexander_v_H
quote:
[...]

De privacy statement is redelijk duidelijk?

[...]

Daar staat niets expliciet vermeld over de manier waarop met gegevens van abonnees omgegaan wordt (al valt dat wel onder de andere puntjes) maar daar zijn AFAIK aparte voorwaarden voor die bij het afsluiten van het abonnement vermeld worden.

[...]

Tweakers kan best duidelijke externe communicatie doen, het zal alleen voorlopig even van "vreemde" mensen vandaan komen. ACM is geen woordvoerder maar hij weet prima wat er in de keuken speelt. ;)

[...]

[...]

En als we dan toch bezig zijn, in de gequote voorwaarden zie ik niks over de gedeelde informatie met google en anderen. Mijn adblocker zegt dat de volgende zaken worden geblokkeerd op tweakers.net:

google-analytics
googlesyndication
googletagservices
newrelic
scorecardresearch
visualwebsiteoptimizer.

Google is nu ook alles behalve privacy bevorderend. En nee Tweakers is niet de enige, het is een probleem van het complete web, wat door en door verziekt is.

• freaxje
quote:
Helaas niet. Waar staat er dat jullie persoonsgegevens met een partij (Facebook, een bedrijf dat momenteel verschillende Europese rechtzaken heeft waar het door tal van overheidsorganisaties beticht wordt ernstige inrbeuken tegen de Europese Ún nationale privacywetgevingen te begaan) wel of niet delen?

Waar staat duidelijk dat jullie dat niet doen? Want jullie moederbedrijf geeft aan het wel te doen. Wat vermoedelijk tegen de Nederlandse wet is.
quote:
Waar staat dat en waarom staat dat niet bij de hoofdvoorwaarden? Volgens mij mogen jullie niet schimmige aparte voorwaarden "ergens hebben staan" die wij dan maar zelf "ergens moeten vinden".

De specifieke Nederlandse wetgeving ken ik niet. Maar in BelgiŰ bijvoorbeel kan dat, zo ver ik weet, helemaal niet. Alle voorwaarden moeten ondubbelzinnig duidelijk zijn. Geen verborgen documenten die elders staan.

Ik vermoed dat de EU wetgeving ook zo is. Dus de Nederlandse dan ook.
quote:
Ik ben heel blij voor ACM. Dus kunnen we dan aannemen dat ACM de officieŰle woordvoerder is en een officieel standpunt kan innemen? Waar kunnen we de informatie dat ACM die persoon is vinden?
quote:

"De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen."
Dat maakt dat De Persgroep haar voorwaarden gelden, en niet meer die van jullie. Toch?
quote:
Juridisch gezien wil dat zeggen dat jullie voorwaarden niet eens van toepassing zijn, maar wel die van De Persgroep. Maar IANAL.
quote:
Alexander_v_H schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:04:
Google is nu ook alles behalve privacy bevorderend. En nee Tweakers is niet de enige, het is een probleem van het complete web, wat door en door verziekt is.
Dat doet er overigens juridisch gezien niet toe. Het is niet omdat een hoop mensen misdaden plegen, dat men daarom diezelfde misdaden mag plegen. Dat wil gewoon zeggen dat een hoop mensen misdaden plegen. Dat die allemaal vervolgd kunnen worden.

freaxje wijzigde deze reactie 03-11-2017 13:06 (8%)

• Rudie_V
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:42:
[...]

Tweakers niet, maar ik blijf onderdanks het antwoord van tweakers mijn twijfels bij jullie moederbedrijf hebben gezien deze PTish in "Het delen van persoonsgegevens met Facebook" reactie.
Het komt over als met dataverzameling wat ik al in een reactie op het artikel zelf zei, bedrijf 1 verzamelt gegevens en zegt privacy te respecteren, maar verkoopt de data door aan bedrijf 2 en wat die ermee doet is maar weer de vraag. Dit is een manier van bedrijven om alsnog met verzamelde data te doen wat ze willen. Dus tweakers deelt geen data met facebook, mooi! Tweakers zegt ook geen data te delen met facebook via de persgroep, ook mooi! Maar gezien de privacyverklaring van de persgroep hou ik ondanks de uitspraak van tweakers mijn twijfels zonder uitspraak van de persgroep dat de het privacybeleid van tweakers en haar klanten respecteren boven hun eigen privacybeleid. In deze wirwar van privacyverklaringen weet ik niet wat ik moet geloven, ik geef tweakers nog het voordeel van de twijfel totdat het tegendeel bewezen is.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:04:
[...]

Helaas niet. Waar staat er dat jullie persoonsgegevens met een partij (Facebook, een bedrijf dat momenteel verschillende Europese rechtzaken heeft waar het door tal van overheidsorganisaties beticht wordt ernstige inrbeuken tegen de Europese Ún nationale privacywetgevingen te begaan) wel of niet delen?

Waar staat duidelijk dat jullie dat niet doen? Want jullie moederbedrijf geeft aan het wel te doen. Wat vermoedelijk tegen de Nederlandse wet is.
Er staat in die voorwaarden waar Tweakers gegevens wÚl voor gebruikt. Als je voor elk bedrijf waar je niet mee deelt een regel moet opnemen in de voorwaarden ben je nog wel even bezig... 8)7
quote:
Waar staat dat en waarom staat dat niet bij de hoofdvoorwaarden? Volgens mij mogen jullie niet schimmige aparte voorwaarden "ergens hebben staan" die wij dan maar zelf "ergens moeten vinden".
Ik neem aan dat de huisjurist weet waar hij het over heeft. Daarbij: elke losse dienst mag zijn eigen voorwaarden hebben, dus ik hoef geen jurist te zijn om te weten dat dit OK is.
quote:
Dat maakt dat De Persgroep haar voorwaarden gelden, en niet meer die van jullie. Toch?
De voorwaarden van Tweakers gelden tenzij expliciet anders aangegeven. En ik zie het nergens expliciet aangegeven worden dat de voorwaarden van De Persgroep gelden.

• EvH
  • Laatst online: 13:39
quote:
Ik neem aan dat de huisjurist weet waar hij het over heeft.
Dat is een aanname, in de tussentijd kan je vanaf het moment van online zetten al vele veranderingen hebben doorgevoerd.

Er staat ook letterlijk: "Deze Algemene Voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op 29 juni 2017."
In hoeverre zijn ze vandaag de dag nog correct?

• 18327
  • Niet online
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:08:
[...]

Er staat in die voorwaarden waar Tweakers gegevens wÚl voor gebruikt. Als je voor elk bedrijf waar je niet mee deelt een regel moet opnemen in de voorwaarden ben je nog wel even bezig... 8)7
Maar hoe geloofwaardig is dat als je hoofdpagina al vol met trackers van Google zit? Als je advertenties vanuit een extern netwerk serveert, waar makkelijk veel tracking aan vast kan zitten? Er wordt zat gedeeld met 3e partijen, buiten mijn medeweten (en toestemming) om. De hele advertentie-business baart me al zorgen en heeft het vertrouwen al behoorlijk geschaad. Ik wacht nog steeds op een antwoord dat mij vertelt dat niks van mijn gegevens bij Facebook terecht is gekomen.

18327 wijzigde deze reactie 03-11-2017 13:12 (5%)

• freaxje
quote:
Maar je deelt niet zomaar met bedrijven. Je deelt het met bedrijven die buiten de Europese wetgeving treden. De reden waarom je niet ieder bedrijf apart hoeft te vermelden is omdat je kan aannemen dat alle bedrijven waar je mee deelt dezelfde privacywetgeving als jij volgt, volgen.

Maar dat is niet wat er gebeurt. Je deelt met Amerikaanse bedrijven. Waar een heel andere dan de EU wetgeving van toepassing is. En specifiek deel je met Facebook. Facebook is een bedrijf dat momenteel aangeklaagd wordt voor tal van zeer ernstig te nemen inbreuken tegen de EU en vele Europees-nationale privacywetgeving.

Je voorwaarden vermelden dat de gegevens onder de verantwoordelijkheid van De Persgroep vallen, en De Persgroep meldt dat ze schijt hebben aan de Nederlandse privacywetgeving en dat ze die gegevens delen met, specifiek, Facebook.

Waar vermeld je dat? Want die feiten overschrijven eigenlijk alle voorwaarden en beloftes die Tweakers tot nu toe maakte.
quote:
Ik neem aan dat de huisjurist weet waar hij het over heeft. Daarbij: elke losse dienst mag zijn eigen voorwaarden hebben, dus ik hoef geen jurist te zijn om te weten dat dit OK is.
Je huisjurist spreekt geen recht. Rechters zullen dat wel voor hem of haar doen.
quote:
De voorwaarden van Tweakers gelden tenzij expliciet anders aangegeven. En ik zie het nergens expliciet aangegeven worden dat de voorwaarden van De Persgroep gelden.
"De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen."

Dat betekent letterlijk en is een expliciete vermelding dat onze gegevens niet onder jullie verantwoordelijkheid en wel onder die van De Persgroep vallen.

• Alexander_v_H
quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:04:
[...]

Dat doet er overigens juridisch gezien niet toe. Het is niet omdat een hoop mensen misdaden plegen, dat men daarom diezelfde misdaden mag plegen. Dat wil gewoon zeggen dat een hoop mensen misdaden plegen. Dat die allemaal vervolgd kunnen worden.
Klopt helemaal dat het juridisch niet uitmaakt. Helaas zitten we met een tandenloze ACM, (niet de moderator), waardoor er niks aangepakt en bestraft wordt. Dit soort bedrijven, die willens en wetens de wet overtreden, zouden gewoon genadeloos hard afgestraft moeten worden, met boetes die zo hoog zijn dat ze zelfs nooit meer overwegen de wet te overtreden en het afschrikwekkend is voor andere bedrijven. Helaas loont het nu de wet te overtreden, zo ook voor grote bedrijven als Google en Facebook. De boete die ze eventueel moeten betalen aan een land, of aan de EU zijn lachertjes, waardoor overtreden nog steeds meer oplevert ook al wordt je beboet.

• freaxje
quote:
Alexander_v_H schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:14:
Klopt helemaal dat het juridisch niet uitmaakt. Helaas zitten we met een tandenloze ACM, (niet de moderator), waardoor er niks aangepakt en bestraft wordt. Dit soort bedrijven, die willens en wetens de wet overtreden, zouden gewoon genadeloos hard afgestraft moeten worden, met boetes die zo hoog zijn dat ze zelfs nooit meer overwegen de wet te overtreden en het afschrikwekkend is voor andere bedrijven. Helaas loont het nu de wet te overtreden, zo ook voor grote bedrijven als Google en Facebook. De boete die ze eventueel moeten betalen aan een land, of aan de EU zijn lachertjes, waardoor overtreden nog steeds meer oplevert ook al wordt je beboet.
Nu goed, de strafmaat is rechtspraak en dus aan een rechter. Niet aan ons.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
EvH schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:11:
[...]

Dat is een aanname, in de tussentijd kan je vanaf het moment van online zetten al vele veranderingen hebben doorgevoerd.
Dat kan inderdaad, en dan wordt netjes de datum op de voorwaarden aangepast.
quote:
Er staat ook letterlijk: "Deze Algemene Voorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op 29 juni 2017."
In hoeverre zijn ze vandaag de dag nog correct?
Voor de volle honderd procent. Je algemene voorwaarden moeten vrij beschikbaar zijn en de voorwaarden die je publiceert gelden tot je nieuwe voorwaarden publiceert. Da's allemaal juridisch afgedekt.
quote:
Asmodeus schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:11:
[...]

Maar hoe geloofwaardig is dat als je hoofdpagina al vol met trackers van Google zit?
Er staat een heel kopje over Google Analytics in de privacy statement. Sowieso zal Google nooit NAW-gegevens krijgen.
quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:13:
[...]

Maar je deelt niet zomaar met bedrijven. Je deelt het met bedrijven die buiten de Europese wetgeving treden. De reden waarom je niet ieder bedrijf apart hoeft te vermelden is omdat je kan aannemen dat alle bedrijven waar je mee deelt dezelfde privacywetgeving als jij volgt, volgen.
Hoe vaak wil je precies nog horen dat dat niet gebeurd is?

NMe wijzigde deze reactie 03-11-2017 13:17 (18%)

• freaxje
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:16:
[...]
Hoe vaak wil je precies nog horen dat dat niet gebeurd is?
Willen wil ik dat gerust eindeloos. Maar van Tweakers hoeft het eigenlijk niet meer. Wel wil ik dat van De Persgroep horen. Want "De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen."

Zij zijn dus verantwoordelijk. Jullie niet.

• 18327
  • Niet online
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:16:

[...]

Er staat een heel kopje over Google Analytics in de privacy statement. Sowieso zal Google nooit NAW-gegevens krijgen.
Je mist het punt. Aan de ene kant zegt T.net dat er geen data wordt verstrekt aan derde partijen, aan de andere kant wel. Dan heb je De Persgroep nog eens die weer een eigen privacybeleid heeft en dan ben ik het overzicht kwijt. Ik weet niet 100% zeker dat mijn persoonlijke gegevens niet bij Facebook terecht zijn gekomen, ondanks al mijn voorzorgen. En die 100% zekerheid wil ik wel. Maar vooral ook de garantie dat er in de toekomst niets bij Facebook terecht komt.

18327 wijzigde deze reactie 03-11-2017 13:23 (6%)

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:20:
[...]

Willen wil ik dat gerust eindeloos. Maar van Tweakers hoeft het eigenlijk niet meer. Wel wil ik dat van De Persgroep horen. Want "De door u verstrekte gegevens komen onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland te vallen."

Zij zijn dus verantwoordelijk. Jullie niet.
Juridische verantwoordelijkheid is niet hetzelfde als de gegevens ook daadwerkelijk in beheer hebben en/of verwerken.
quote:
Asmodeus schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:20:
[...]

Je mist het punt. Aan de ene kant zegt T.net dat er geen data wordt verstrekt aan derde partijen, aan de andere kant wel.
Het privacy statement zegt waarvoor persoonlijke gegevens gebruikt worden. Google Analytics wordt (neem ik aan) onder een apart kopje genoemd omdat het een compleet andere set data is. Google Analytics weet immers niks van jou als individuele gebruiker, GA is namelijk helemaal niet ge´nteresseerd in wie je bent. Die tool draait om het aggregeren van anonieme data om je publiek te kunnen analyseren, niet om te zien wat Jantje of Pietje precies uitspookt.

NMe wijzigde deze reactie 03-11-2017 13:25 (40%)

• freaxje
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:21:
[...]
Juridische verantwoordelijkheid is niet hetzelfde als de gegevens ook daadwerkelijk in beheer hebben en/of verwerken.
De technische verantwoordelijk is eigenlijk niet zo interessant, juridisch gezien. Hoe het technisch intern bij jullie er aan toe gaat is ook niet wat er gevraagd wordt.

In jullie voorwaarden staat dat De Persgroep verantwoordelijk is, niet jullie. De Persgroep geeft aan dat ze die gegevens doorgeeft aan derden (onder hun verantwoordelijkheid). Die derden nemen het niet zo nauw met de Nederlandse wet en ik mag aannemen dat De Persgroep dit ook weet. Dat zou kunnen van niet, maar dat moet De Persgroep dan maar in hun verdediging aanhalen.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:25:
[...]

De technische verantwoordelijk is eigenlijk niet zo interessant, juridisch gezien. Hoe het technisch intern bij jullie er aan toe gaat is ook niet wat er gevraagd wordt.

In jullie voorwaarden staat dat De Persgroep verantwoordelijk is, niet jullie. De Persgroep geeft aan dat ze die gegevens doorgeeft aan derden (onder hun verantwoordelijkheid). Die derden nemen het niet zo nauw met de Nederlandse wet en ik mag aannemen dat De Persgroep dit ook weet. Dat zou kunnen van niet, maar dat moet De Persgroep dan maar in hun verdediging aanhalen.
De Persgroep kan geen gegevens doorspelen die ze niet hebben.
De Persgroep kan niet om de Algemene Voorwaarden en Privacy Statement van Tweakers heen zonder de in de tekst daarvan expliciet te vermelden dat h˙n AV en PS gelden.

Je maakt hier echt enorm veel aannames die jurisch gewoon voor geen steek kloppen.

• freaxje
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:27:
De Persgroep kan geen gegevens doorspelen die ze niet hebben.
De Persgroep kan niet om de Algemene Voorwaarden en Privacy Statement van Tweakers heen zonder de in de tekst daarvan expliciet te vermelden dat h˙n AV en PS gelden.

Je maakt hier echt enorm veel aannames die jurisch gewoon voor geen steek kloppen.
Ik denk dat het inderdaad klopt dat het statement in jullie voorwaarden dat een andere partij verantwoordelijk is voor de gegevens niet kan betekenen dat jullie voorwaarden daarom niet meer gelden.

Ik hoop dat je wel begrijpt dat het zeer verontrustend is dat jullie in jullie voorwaarden hebben staan dat een partij die misdaden pleegt tegen de Nederlandse privacywetgeving de verantwoordelijkheid heeft over onze gegevens?

• 18327
  • Niet online
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:21:
[...]

Het privacy statement zegt waarvoor persoonlijke gegevens gebruikt worden. Google Analytics wordt (neem ik aan) onder een apart kopje genoemd omdat het een compleet andere set data is. Google Analytics weet immers niks van jou als individuele gebruiker, GA is namelijk helemaal niet ge´nteresseerd in wie je bent. Die tool draait om het aggregeren van anonieme data om je publiek te kunnen analyseren, niet om te zien wat Jantje of Pietje precies uitspookt.
Ha, als die data niet interessant was had GA geen bestaansrecht. Overigens zie ik op een site browsen als vergelijkbaar met een tijdschrift lezen: het gaat niemand wat aan wat ik lees of waar ik naar kijk. Maar goed, dat is verder irrelevant, dat kan ik blocken. Waar ik me, nogmaals, wel druk om maak is of het mogelijk is dat Facebook informatie van mij heeft die via T.net is verkregen. Kan het zijn dat er toch data van mij bij De Persgroep bekend is? En is het uit te sluiten dat in de toekomst dergelijke data bij Facebook komt?

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:30:
[...]

Ik hoop dat je wel begrijpt dat het zeer verontrustend is dat jullie in jullie voorwaarden hebben staan dat een partij die misdaden pleegt tegen de Nederlandse privacywetgeving de verantwoordelijkheid heeft over onze gegevens?
Ik begrijp dat je daar zorgen over hebt en zou zelf ook graag verduidelijkt zien of/dat het inderdaad alleen om juridische verantwoordelijkheid gaat, maar ik zie vooralsnog geen reden om van het slechtste uit te gaan. Tweakers doet al sinds jaar en dag haar uiterste best om goed met jullie gegevens om te gaan, tot op het punt dat zelfs alle vrijwillige moderators (die inzage krijgen in een beperkte hoeveelheid persoonsgegevens om hun werk te kunnen doen) vooraf een verklaring moeten tekenen dat ze zorgvuldig met die gegevens om zullen gaan.
quote:
Asmodeus schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:32:
[...]

Ha, als die data niet interessant was had GA geen bestaansrecht.
GA registreert alleen dingen als je user agent string (browser, OS, eventuele ge´nstalleerde plugins, etc), je IP (zodat het je locatie kan "raden") en welke pagina's je bezoekt. Die data zouden ze intern misschien kunnen koppelen aan gegevens die ze al uit andere bronnen weten maar die worden in elk geval niet vanuit Tweakers gedeeld naar Google toe en ßls ze dat echt intern aan de gegevens die uit Tweakers komen koppelen dan wordt dat in elk geval niet met Tweakers gedeeld. GA ontsluit alleen massastatistieken.
quote:
Waar ik me, nogmaals, wel druk om maak is of het mogelijk is dat Facebook informatie van mij heeft die via T.net is verkregen. Kan het zijn dat er toch data van mij bij De Persgroep bekend is? En is het uit te sluiten dat in de toekomst dergelijke data bij Facebook komt?
Vooral over die laatste twee kan ik als vrijwilliger in elk geval geen bindende uitspraak doen. Over die laatste weet ik wel dat dat niet zomaar kan zonder eerst het privacy statement aan te passen Ún gebruikers de kans te geven om het daar niet mee eens te zien voordat het in werking treedt.

NMe wijzigde deze reactie 03-11-2017 13:40 (41%)

• Xfade
  • Laatst online: 15:25
quote:
ACM schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:36:
[...]
Hoedanook, Tweakers is weliswaar onderdeel van de Persgroep, maar is wel (mede doordat het in een redelijk los bedrijfsonderdeel valt) vaak in staat eigen keuzes te maken. Mede omdat men ook wel weet dat Tweakers' bezoekers nog veel meer (iig bewuster) aan hun privacy hechten.
Hehe. "We laten hun maar met rust, anders kunnen er nog problemen komen. Laten we het houden bij de lui van Libelle.nl enzo."
/joke

i7 7700k | MSI Gaming M5 | 16GB Kingston HyperX | EVGA GeForce GTX 1070 SC GAMING | Cooler Master MasterLiquid 240 | Fractal Design R5

• freaxje
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:34:
Ik begrijp dat je daar zorgen over hebt en zou zelf ook graag verduidelijkt zien of/dat het inderdaad alleen om juridische verantwoordelijkheid gaat, maar ik zie vooralsnog geen reden om van het slechtste uit te gaan. Tweakers doet al sinds jaar en dag haar uiterste best om goed met jullie gegevens om te gaan, tot op het punt dat zelfs alle vrijwillige moderators (die inzage krijgen in een beperkte hoeveelheid persoonsgegevens om hun werk te kunnen doen) vooraf een verklaring moeten tekenen dat ze zorgvuldig met die gegevens om zullen gaan.
Dat heb ik als software ontwikkelaar ook al vaak moeten doen, over veel onschuldigere gegevens (en over veel gevoeligere gegevens, ook). Dus heel verwonderlijk is dat niet (en volgens mij maakt dat zelfs deel uit van de wetgeving over het verwerken van persoonsgegevens).

Als ik bv. huidcellen nodig heb om testen te kunnen doen met een microscoop waaraan ik werk, moet ik niet overal gaan posten welke gekke ziektes Jan, Piet en Sofie tussen hun benen hebben. Dat is logisch.

Het is ook logisch dat Jan, Piet en Sofie zich daar zorgen over maken. Daarom is er een privacywet.

Momenteel is jullie moederbedrijf er publiek over dat ze die wet overtreden. Dit is waarom mensen verduidelijking willen.

Dat ligt niet aan jullie. Het zou beter zijn moest jullie moederbedrijf met die verduidelijking komen. Jullie kunnen dat eigenlijk niet of moeilijk. Want jullie plegen dat misdrijf niet.

• bigbadbull
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22-06 14:20
@AnonymousWP
quote:
Bedankt voor de gedeeltelijke opheldering :). Het probleem is ook echter, dat degene waar jullie de data mee moeten delen (vanwege de redenen die je geeft) ook weer de data kunnen delen met andere partijen. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Eigenlijk is het een vicieuze cirkel waar je niet uit komt. Bedrijf X verzamelt gegevens van je en deelt het met bedrijf Y. Bedrijf Y kan ook die data weer delen met bedrijf Z.
hoewel ikzelf heel sceptisch hier tegenover sta, kan ik je wel vertellen dat dit scenario niet opgaat.
Standaard clausule bij dergelijke contracten omvat steeds dat distributie bedrijven "de aangeleverde contact gegevens enkel mogen gebruiken voor het doeleinde waarvoor het bedrijf gevraagd wordt"
UPS mag bijvoorbeeld geen databank aanleggen met NAW gegevens om die als NAW-DB te gebruiken.
Ze mogen die wel opslaan in een database om packet tracebility functie te bieden.
Het is een dunne lijn dat wel.
ook mogen ze die DB ook niet delen met derden.
totdat Facebook UPS overneemt zitten we op dat vlak nog even veilig.

• Rutix
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14-08 18:31
quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:39:
[...]
Dat ligt niet aan jullie. Het zou beter zijn moest jullie moederbedrijf met die verduidelijking komen. Jullie kunnen dat eigenlijk niet of moeilijk. Want jullie plegen dat misdrijf niet.
Maar dan heeft het toch ook weinig zin om hier zo door te blijven gaan? Tweakers zelf heeft nu een statement gedaan en in de privacy voorwaarden staat het ook niet dat ze het doen. Als je zelf verheldering wilt moet je gaan vragen bij De Persgroep en niet aan mensen die daar totaal geen invloed over hebben (zoals je zelf zegt).

Nothing to see here!

• freaxje
quote:
Rutix schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:49:
[...]

Maar dan heeft het toch ook weinig zin om hier zo door te blijven gaan? Tweakers zelf heeft nu een statement gedaan en in de privacy voorwaarden staat het ook niet dat ze het doen. Als je zelf verheldering wilt moet je gaan vragen bij De Persgroep en niet aan mensen die daar totaal geen invloed over hebben (zoals je zelf zegt).
Daar ben ik mee akkoord, ja.

• 18327
  • Niet online
quote:
Update 2, 13.45: De Persgroep heeft een toelichting op zijn beleid aan Tweakers gegeven. De uitgever stelt dat het e-mailadressen deelt met Facebook voor FB Custom Audience Targetting. Hierbij worden e-mailadressen geŘpload en gematcht met de e-mailadressen die Facebook al kent. Het sociale netwerk zou de data verder niet gebruiken maar na de match weer verwijderen. Het enige doel van custom audience targetting is volgens de Persgroep om mensen die eerder een abonnement op een titel van de Persgroep hebben gehad, advertenties te tonen voor krantenabonnementen. De Persgroep meldt het uploaden van e-mailadressen voor targetting op Facebook in zijn privacystatement.
Het is me nog steeds onduidelijk of De Persgroep hier ook adressen van Tweakers.net heeft gebruikt, maar voor nu ga ik er vanuit dat dit niet het geval is. Bedankt voor alle antwoorden en het geduld. :)

• Rudie_V
quote:

[...]

Je kan je eigen voorwaarden maken, maar of ze rechtsgeldig zijn is een tweede, ook voorwaardes van bedrijven horen aan de wet te voldoen.
quote:
[...]

Maar als de persgroep stelt dat ook dochterondernemingen onder haar voorwaarden vallen, welke voorwaarden prevaleren dan?

quote:
Vastleggen en verwerking van gegevens
Ik heb mij aangemeld op een van de websites van de persgroep, tweakers, en blijkbaar komen de door mij verstrekte gegevens onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep te vallen. Eigenlijk maak ik hieruit op dat mijn gegevens van tweakers onder de privacyvoorwaarden van de Persgroep komen te vallen. Welke nut heeft de privacyvoorwaarden van tweakers dan?

Bovendien staat er heel speciekf hetvolgende, en ik doel op het laatste punt:
quote:
Doeleinden
De Persgroep Nederland gebruikt uw gegevens voor verschillende doeleinden:
•Het uitvoeren van de gebruikersovereenkomst, de uitvoering van uw bestelling en om u op de hoogte te houden van het verloop daarvan.
•Het verlenen van service en/of om u te informeren over andere producten en diensten van de Persgroep Nederland indien u daar prijs op stelt.
•Om doelgericht te adverteren. Wij kunnen uw informatie gebruiken om profielen samen te stellen waarmee we uw interesses proberen in te schatten. Advertenties kunnen worden afgestemd op deze profielen.
•Om onze lezers en gebruikers beter te begrijpen. Op basis van informatie over demografie, interesses en gedrag van onze gebruikers proberen wij onze producten en diensten te verbeteren en beter af te stemmen op de wensen van de gebruikers.
•Voor targetting op een specifieke doelgroep via social media (audience targeting). Een voorbeeld hiervan is Custom Audience targeting via Facebook waarbij De Persgroep specifieke doelgroepen (‘custom audiences’) kan aanmaken op de website van Facebook, onder meer door e-mailadressen te uploaden. Deze doelgroepen krijgen vervolgens specifieke campagnes op Facebook te zien.
Hier staat duidelijk dat de Persgroep onder meer e-mailadressen naar facebook uploadt. Gezien mijn gegevens zoals ik hierboven al stelde onder de voorwaarden van de Persgroep valt kan de Persgroep dus mijn gegevens naar facebook uploaden.

Ik heb tweakers het voordeel van de twijfel gegeven zoals ik al eerder in een reactie zei, maar nu ik er iets dieper op in duik kan ik niets anders opmaken dat de persgroep weldegelijk mijn gegevens naar facebook kan uploaden. Welke zeggeschap heeft tweakers hierover? En klopt het dat de privacyvoorwaarden van tweakers.net dan ondergeschikt zijn aan die van de Persgroep?

• freaxje
quote:
Update 2, 13.45: De Persgroep heeft een toelichting op zijn beleid aan Tweakers gegeven. De uitgever stelt dat het e-mailadressen deelt met Facebook voor FB Custom Audience Targetting. Hierbij worden e-mailadressen geŘpload en gematcht met de e-mailadressen die Facebook al kent. Het sociale netwerk zou de data verder niet gebruiken maar na de match weer verwijderen. Het enige doel van custom audience targetting is volgens de Persgroep om mensen die eerder een abonnement op een titel van de Persgroep hebben gehad, advertenties te tonen voor krantenabonnementen. De Persgroep meldt het uploaden van e-mailadressen voor targetting op Facebook in zijn privacystatement.
Zie je wel dat De Persgroep dus persoonsgegevens (het E-mail adres) deelt met Facebook. Zo gek was het dus niet om dit expliciet te vragen. En zo gek was het vermoeden dus niet dat er naast Tweakers zelf er een derde partij is, die zich overigens verantwoordelijkheid stelt over onze gegevens, zaken doet met onze gegevens.

Dus daar waar Tweakers eerst stelde dat ze geen gegevens met Facebook deelde (technisch gezien), is het juridisch gezien wel zo. Want Tweakers geeft juridisch de de verantwoordelijkheid aan De Persgroep, en De Persgroep deelt wel gegevens met Facebook. M.a.w. het standpunt van Tweakers dat ze niet met Facebook delen, wordt daarmee waardeloos. Dat wordt wel gedaan.

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 19:06

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:09:
[...]

Dus daar waar Tweakers eerst stelde dat ze geen gegevens met Facebook deelde (technisch gezien), is het juridisch gezien wel zo. Want Tweakers geeft juridisch de de verantwoordelijkheid aan De Persgroep, en De Persgroep deelt wel gegevens met Facebook. M.a.w. het standpunt van Tweakers dat ze niet met Facebook delen, wordt daarmee waardeloos. Dat wordt wel gedaan.
quote:
Het enige doel van custom audience targetting is volgens de Persgroep om mensen die eerder een abonnement op een titel van de Persgroep hebben gehad, advertenties te tonen voor krantenabonnementen.
Sinds wanneer is Tweakers een krant?

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Stoelpoot
  • Niet online
quote:
Kees schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:11:
[...]

[...]

Tweakers is een titel van De Persgroep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +25Henk 'm!

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Ik zie dat er nog wat onduidelijkheid is, dus voor de goede orde wil ik e.e.a nog even duidelijk op een rijtje zetten.
  • De gebruikersdatabase van Tweakers wordt binnen de Persgroep niet gedeeld. Men kan daar ook niet in kijken. Het is dus onmogelijk voor de Persgroep om persoonsgegevens van Tweakers-gebruikers in te zien, laat staan door te verkopen.
  • Vanuit Tweakers worden nooit persoonsgegevens gedeeld met derden. Wij zouden dus nooit gebruikersdata aan Facebook doorspelen. Gaat het om het verzamelen van statistieken, bijvoorbeeld via Google Analytics of Webtrekk, dan wordt alle data geanonimiseerd.
  • Hier is een select aantal uitzonderingen op, omdat het het daar nodig is voor correcte werking. Zo gebruiken wij Docdata voor het afhandelingen van abo-betalingen. Daarbij worden bijvoorbeeld naam en betaalgegevens gedeeld, anders kunnen we die transacties niet doen. Ook werken wij samen met Abonnementenland voor het verspreiden van het blad, waarbij adresgegevens gedeeld worden, anders ploft dat blad niet op je mat. Heb je een prijs gewonnen? Dan delen we je adres met PostNL om het pakket te versturen.

WoutF wijzigde deze reactie 03-11-2017 14:17 (3%)

• MicBenSte
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 20-06 13:52
Heb net XS4ALL aan de lijn gehad (afdeling facturatie - leek me de meest relevante van de 5 opties), en degene die ik aan de lijn had zegt dat XS4ALL een op zichzelf staand systeem heeft welke niet met KPN verbonden is, en waarschijnlijk dus niet data met FB deelt. (Mocht iemand geinteresseerd zijn)

Hij zou echter wel het aanstippen binnen XS4ALL en kijken of XS4ALL hier een officieel bericht over zal doen uitgaan.

• ralph075
  • Niet online
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:28:
[...]
Of sta je ook bij de Albert Heijn om uitleg te eisen als de Jumbo iets verkeerds doet?
8)7 Jumbo heeft dan ook geen enkele relatie met AH.... Tweakers wel degelijk een (innige) relatie met de Persgroep. Lijkt mij een wezenlijk verschil.
quote:
Kees schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:11:
[...]

[Het enige doel van custom audience targetting is volgens de Persgroep om mensen die eerder een abonnement op een titel van de Persgroep hebben gehad, advertenties te tonen voor krantenabonnementen.]

Niet, maar volgens mij geldt mijn abo op Tweakers gewoon als "een abonnement op een titel van de Persgroep", waarmee alle Tweaker-abo's in theorie dus een targetting audience voor krantenabo's kunnen zijn...

ralph075 wijzigde deze reactie 03-11-2017 14:57 (45%)

• Stoelpoot
  • Niet online
quote:
WoutF schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:14:
  • Hier is een select aantal uitzonderingen op, omdat het het daar nodig is voor correcte werking. Zo gebruiken wij Docdata voor het afhandelingen van abo-betalingen. Daarbij worden bijvoorbeeld naam en betaalgegevens gedeeld, anders kunnen we die transacties niet doen. Ook werken wij samen met Abonnementenland voor het verspreiden van het blad, waarbij adresgegevens gedeeld worden, anders ploft dat blad niet op je mat.
Nogmaals bedankt voor de (dikke) verheldering. Top beleid dat jullie duidelijkheid blijven verschaffen waar nodig.

• Alexander_v_H
quote:
Bedankt voor de inhoudelijk reactie en duidelijke uitleg. Wel heb ik mijn vraagtekens bij de verwerking van gegevens via google analytics. Er wordt namelijk direct verbinding gemaakt met het domein van google, en ik kan me werkelijkwaar niet voorstellen dat een bedrijf als google niet in staat is om deze gegevens alsnog te combineren met de gegevens die ze al hebben. Google is niet voor niks het bedrijf wat bekend staat als de tracker op het internet.

• 147126
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 13:34:
[...]

d:)b Tweakers vertrouw ik wel (en ik ging er niet vanuit dat Tweakers opzettelijk data rechtstreeks met Facebook zou delen), maar De Persgroep is dus niet te vertrouwen (blijkt maar weer). Dat zou natuurlijk ook geen kattenpis zijn, dat Facebook m'n Tweakers.net account zou kunnen minen om m'n 'profiel' dat ze ongetwijfeld van me hebben aan te vullen. Enige dat ze nodig zouden hebben is account naam + email. Dßt is waar ik bang voor was, vandaar ook de 'felle' reacties... Maar, mooi dat er niets van jullie database in handen is van De Persgroep. Kan ik m'n vinger weer van de 'account opheffen' knop afhalen.

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
Alexander_v_H schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:25:
[...]

Bedankt voor de inhoudelijk reactie en duidelijke uitleg. Wel heb ik mijn vraagtekens bij de verwerking van gegevens via google analytics. Er wordt namelijk direct verbinding gemaakt met het domein van google, en ik kan me werkelijkwaar niet voorstellen dat een bedrijf als google niet in staat is om deze gegevens alsnog te combineren met de gegevens die ze al hebben. Google is niet voor niks het bedrijf wat bekend staat als de tracker op het internet.
Google kan dat inderdaad in theorie (en ik geloof ook wel dat ze dat in de praktijk ook echt doen), maar in het slechtste geval kunnen ze daarmee alleen data die ze al hebben verrijken met jouw browsegedrag. Ze krijgen in elk geval geen persoonsgegevens die ze niet al eerder hadden, tenzij je op een voor hen onbekend IP zit, en in dat geval is het als je niet ingelogd bent op een dienst van Google voor hen vrijwel onmogelijk om gegevens te koppelen aan jou als persoon.

• Alexander_v_H
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:34:
[...]

Google kan dat inderdaad in theorie (en ik geloof ook wel dat ze dat in de praktijk ook echt doen), maar in het slechtste geval kunnen ze daarmee alleen data die ze al hebben verrijken met jouw browsegedrag. Ze krijgen in elk geval geen persoonsgegevens die ze niet al eerder hadden, tenzij je op een voor hen onbekend IP zit, en in dat geval is het als je niet ingelogd bent op een dienst van Google voor hen vrijwel onmogelijk om gegevens te koppelen aan jou als persoon.
Ze weten dan ieder geval al dat ik op tweakers.net kom, en op de andere sites die ik bezoek, want er zijn heel veel sites die google analytics gebruiken natuurlijk. Al met al kunnen ze zo een aardig profiel op bouwen, en ik geloof er heilig in dat google, linksom of rechtsom, de mogelijkheden heeft om dit uiteindelijk tot de persoon terug te leiden. Daarom heb ik er persoonlijk een hekel aan dat zowat elke site google analytics of welke andere dienst van google gebruikt.

• Rudie_V
quote:
Bedankt voor het antwoord!

Toch nog een vraagje, welke privacyvoorwaarden prevaleren boven welke? Dit gezien er op de privacyvoorwaarden bij de persgroep staat dat het onder hun privacyvoorwaarden valt.
quote:
Vastleggen en verwerking van gegevens
Als tweakers.net-gebruiker, elden de privacyvoorwaarden van tweakers.net of toch eerst die van de Persgroep en dan pas die van tweakers.net?

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
Rudie_V schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 14:49:
[...]

Bedankt voor het antwoord!

Toch nog een vraagje, welke privacyvoorwaarden prevaleren boven welke? Dit gezien er op de privacyvoorwaarden bij de persgroep staat dat het onder hun privacyvoorwaarden valt.

[...]

Als tweakers.net-gebruiker, elden de privacyvoorwaarden van tweakers.net of toch eerst die van de Persgroep en dan pas die van tweakers.net?
Dat is uiteindelijk een juridische vraag en ik ben geen jurist :) Die voorwaarden van de Persgroep lijken mij in onze situatie niet zo relevant, want ze hebben de data van Tweakers niet.

• freaxje
quote:
WoutF schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:29:
Dat is uiteindelijk een juridische vraag en ik ben geen jurist :) Die voorwaarden van de Persgroep lijken mij in onze situatie niet zo relevant, want ze hebben de data van Tweakers niet.
Ze hebben de data van Tweakers nu niet. Maar ze hebben wel rechten op die data (dat staat toch zo in jullie eigen voorwaarden, dat De Persgroep verantwoordelijk is voor de data. Je kan volgens mij niet voor iets verantwoordelijk zijn waar je geen rechten op hebt).

Dus de relevantie is dat De Persgroep recht heeft op de data. Aangezien De Persgroep eigenaar is van Tweakers, is ze dus ook eigenaar van de hardware van Tweakers. Toch?

ps. Ik denk dat velen hier De Persgroep niet meer vertrouwen na hun melding hierover.

• Rudie_V
quote:
WoutF schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:29:
[...]

Maar als de voorwaarden van de persgroep boven de voorwaarden van tweakers.net staan dan valt de data van tweakers weldegelijk onder de voorwaarden van de persgroep. Nu vertrouw ik jullie dat jullie de data niet aan de persgroep af zal geven, maar wat als de persgroep hun rechten, mits hun voorwaarden leidend zijn, uit gaan oefenen en de data toch opvragen of opeisen van tweakers? Misschien niet nu van toepassing, maar dat zegt niets over de toekomst.

Ik snap dat je geen jurist bent en dus geen antwoord kan geven, maar tweakers.net als bedrijf zijnde zou wel antwoord moeten kunnen geven op welke voorwaarden leidend zijn in juridisch opzicht, die van tweakers.net of het moederbedrijf de persgroep. Je zou het aan jullie juridische afdeling voor kunnen leggen om ons tweakers meer duidelijkheid te geven hoe dat zit. Vraag het anders aan de jurist die jullie vaker raadplegen in artikelen, dat is een onadhankelijk antwoord ook. Zou je dat aan hem voor kunnen leggen? Of vragen of hij hier wil antwoorden?

• NMe

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
freaxje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 15:40:
[...]

Ze hebben de data van Tweakers nu niet. Maar ze hebben wel rechten op die data (dat staat toch zo in jullie eigen voorwaarden, dat De Persgroep verantwoordelijk is voor de data. Je kan volgens mij niet voor iets verantwoordelijk zijn waar je geen rechten op hebt).
Nogmaals, die regel slaat op juridische aansprakelijkheid, niet op het daadwerkelijk in bezit hebben van de data. Dat is nu zelfs door WoutF bevestigd. Die speculatie van je op basis van je eigen aannames is in zijn geheel niet constructief.
quote:
Rudie_V schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:10:
[...]

Maar als de voorwaarden van de persgroep boven de voorwaarden van tweakers.net staan dan valt de data van tweakers weldegelijk onder de voorwaarden van de persgroep.
Zo werkt dat niet zolang in de voorwaarden van Tweakers niet staat dat de voorwaarden van de Persgroep (ook) gelden. Algemene voorwaarden moeten expliciet en eenduidig zijn en mag je niet op die manier die jij hier voorstelt verbergen. Zelfs als dat is wat De Persgroep hier zou bedoelen met die specifieke voorwaarde is er geen enkele rechter in Nederland die dat zal goedkeuren als het tot een rechtszaak zou komen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Front verplichte underscores

Waar staat in de voorwaarden van Tweakers dat de Persgroep AV ueberhaupt relevant is? Die van de Persgroep zijn IMHO en AFAIK totaal niet relevant als er niet expliciet naar wordt verwezen door Tweakers zelfs, ook niet als de Persgroep toegang tot de gegevens zou hebben (wat dus niet zo is, zie eerder). Zie BW art.6:230 / 234 voor de liefhebber.

Ik ben vrijwilliger forummoderator en spreek geenszins namens Tweakers, maar op persoonlijke titel als mede-forumbewoner. Ik ben redelijk privacy-minded, zowel privÚ als vanuit mijn functie@work. Maar ik heb nooit zelfs maar de moeite genomen om te kijken naar de AV van de Persgroep - terwijl Tweakers meer persoonsgegevens van mij heeft dan van de meeste andere bezoekers. Die is IMHO simpelweg niet relevant.

Ik zie niet waarom de AV van de Persgroep van toepassing zou zijn. De AV van de Persgroep wordt tenzij ik blind ben niet eens genoemd in https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ of https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/privacy, wel noemt de Persgroep zelf schijnbaar dat gegevens onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland vallen.

En zelfs al zou dat wel zo zijn: specifieke afspraken gaan IMHO en AFAIK boven generieke, voor zover voldaan aan de wetgeving dan natuurlijk. En bij onduidelijkheid kan je het bij de rechter uitleggen in het voordeel van de partij die het niet heeft opgeschreven. IMHO zijn enige voorwaarden van de Persgroep dan hooguit relevant waar er niets over in de AV van Tweakers staat en het in het voordeel is van de bezoeker - omdat de Persgroep zich schijnbaar ook verantwoordelijk heeft genoemd in haar eigen AV die niet is opgenomen in de Tweakers AV.

Dat de Persgroep schijnbaar zelf zegt (ook) verantwoordelijk te zijn voor de gegevens, lees ik zelf als een goed iets. Als (fictief en hooguit zeer onwaarschijnlijk scenario) Tweakers het dusdanig zou verprutsen dat iemand ze aanklaagt voor iedere cent die Tweakers heeft, dan kan je schijnbaar ook naar de mama Persgroep Online services kijken. O.b.v. (wetgeving en) de beloftes in de Tweakers AV en privacy policy.

Dat nog even los van de simpele praktijk dat men geen toegang heeft zodat het een theoretische discussie is, zie eerder.

Nog steeds op persoonlijke titel: dat de Persgroep ueberhaupt wordt genoemd in het artikel, geeft volgens mij mooi de onafhankelijkheid aan. En topics als dit duiden ook mooi op openheid, kudo's @kantoormensen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• freaxje
quote:
F_J_K schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:18:
Waar staat in de voorwaarden van Tweakers dat de Persgroep AV ueberhaupt relevant is? Die van de Persgroep zijn IMHO en AFAIK totaal niet relevant als er niet expliciet naar wordt verwezen door Tweakers zelfs, ook niet als de Persgroep toegang tot de gegevens zou hebben (wat dus niet zo is, zie eerder). Zie BW art.6:230 / 234 voor de liefhebber.
In Update 2, 13.45 laat De Persgroep noteren: de uitgever stelt dat het e-mailadressen deelt met Facebook voor FB Custom Audience Targetting.

M.a.w. deelt De Persgroep e-mailaddressen (van bv. Tweakers-accounts) met Facebook.

Dat maakt De Persgroep geheel relevant. In alle discussies en voor alles wat Tweakers betreft.
quote:
Ik zie niet waarom de AV van de Persgroep van toepassing zou zijn.
Omdat de uitgever stelt dat het e-mailadressen deelt met Facebook voor FB Custom Audience Targetting.

De uitgever, en niet Tweakers, begaat deze actie of onderneming. De AV van Tweakers laat hen dat toe. Hier wordt ons beloofd dat Tweakers geen gegevens deelt met Facebook. Maar de uitgever, De Persgroep, doet dat wel. Dus dan is die belofte van Tweakers niets waard.

(Ja sorry, ik vind het ook vervelend dat ik "the obvious" moet staten)
quote:
De AV van de Persgroep wordt tenzij ik blind ben niet eens genoemd in https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ of https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/privacy, wel noemt de Persgroep zelf schijnbaar dat gegevens onder de verantwoordelijkheid van de Persgroep Nederland vallen.
Maakt op zich niet uit. De AV van Tweakers en de AV van De Persgroep laten zowel De Persgroep als Tweakers toe om gegevens te delen met Facebook. En De Persgroep geeft aan dat ook te doen.
quote:
[CUT]
Dat nog even los van de simpele praktijk dat men geen toegang heeft zodat het een theoretische discussie is, zie eerder.
Deze update maakt het alles behalve theoretisch: Update 2, 13.45: De Persgroep heeft een toelichting op zijn beleid aan Tweakers gegeven. De uitgever stelt dat het e-mailadressen deelt met Facebook voor FB Custom Audience Targetting.
quote:
Nog steeds op persoonlijke titel: dat de Persgroep ueberhaupt wordt genoemd in het artikel, geeft volgens mij mooi de onafhankelijkheid aan. En topics als dit duiden ook mooi op openheid, kudo's @kantoormensen.
Dat is mooi, en dat heb ik eerder deze discussie ook al expliciet aangehaald (dat de Tweakers-redactie een journalistieke pluim en onze steun verdienen). Maar niet relevant wat betreft het delen van gegevens met Facebook. Waarover De Persgroep in Update 2, 13.45 aangeeft het te doen.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Front verplichte underscores

Je maakt, zoals ik het lees, allerhande al eerder verworpen aannames.

Waar baseer je op dat niet expliciet van toepassing verklaarde AV's, van toepassing zouden kunnen of mogen zijn (zie o.a. het BW waar ik naar verwijs)? En waar baseer je vervolgens de gedachte op dat e-mailadressen ook die van Tweakers-bezoekers mogen (zie eerder) omvatten, of zelfs kunnen omvatten? (zie eerder, maar zelfs al zou men fysiek een server jatten dan nog mag men er IMHO niets meer mee dan beloofd in de Tnet AV of vereist in de wet). Waarom is een uitspraak van de Pg over Pg-data relevant voor Tw-data waar de Tw-AV expliciet zegt wat er mag gebeuren met Tw-data?

Dat vraag ik serieus, op welke concrete wetgeving en/of jurisprudentie baseer je je? Eerder schreef je IANAL maar omdat je expliciet in gaat op aannames over AV's, zou ik toch L-argumenten verwachten als je meer vraagt dan een herhaling. Stel je voor: als iedere organisatie 'stiekem' ruimere voorwaarden ergens op een andere site mag verstoppen dan heeft men in Shopping Forum een groot probleem ;)

Dat de Persgroep met haar 'eigen' klantgegevens schijnbaar te losjes om lijkt te gaan, afhankelijk van o.a. de verwerkingsovereenkomst en overige afspraken tussen haar en FB, is een ander verhaal dat hier niet thuis hoort. Voor die discussie kan iedereen een topic openen in B&V.

Zeg ik nog steeds als simpele forumbezoeker, die vandaag voor z'n werk weinig anders heeft gedaan dan concept-contracten becommentariŰren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Rudie_V
quote:
NMe schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 17:16:

Zo werkt dat niet zolang in de voorwaarden van Tweakers niet staat dat de voorwaarden van de Persgroep (ook) gelden. Algemene voorwaarden moeten expliciet en eenduidig zijn en mag je niet op die manier die jij hier voorstelt verbergen. Zelfs als dat is wat De Persgroep hier zou bedoelen met die specifieke voorwaarde is er geen enkele rechter in Nederland die dat zal goedkeuren als het tot een rechtszaak zou komen.
Dat dacht ik dus ook, maar moest het toch even vragen voor de zekerheid. Bedankt!
Pagina: 1 2 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True