Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

g-sync componenten met free-sync monitor vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ptkuyper
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Beste forumleden,

Mijn vraag

In mijn ontwetendheid heb ik een aantal componenten gekocht waarbij de g-sync enkel werkt. Nou had ik gezien g-sync monitoren een stuk duurder zijn deze free-sync monitor op het oog: HKC NB34C Wit, Zilver (100hz monitor).
Aangezien mijn bestelling van azerty nog niet binnen is: is het het waard om de videokaart en processor te veranderen naar componenten die wel met free-sync werken (kan nu nog ong. gratis)? Zoja, welke zouden jullie dan aanraden? (budget is ongeveer 800 euro voor beiden in totaal). Of is free-sync/g-sync niet zo belangrijk en lukt alles prima zolang de monitor genoeg hz heeft? (en maak ik mij druk om niks :P)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Product: Intel Core i7 7700K - 4.2 GHz
Stukprijs: € 319,90

Product: MSI GTX 1070 GAMING X 8G - Grafische kaart[/u]
Stukprijs: € 484,90

Product: MSI Z370-A PRO - Moederbord
Stukprijs: € 112,99

Product: Corsair VS Series VS550 - Voeding (intern)
Stukprijs: € 50,85

Product: Be quiet! Pure Rock SLIM - Koeler voor processor
Stukprijs: € 27,94

Product: Crucial - DDR4
Stukprijs: € 86,99

Product: Samsung 850 EVO Series - Solid state drive
Stukprijs: € 158,51

Product: Sharkoon REX8 Value - Towermodel
Stukprijs: € 49,99

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Met vriendelijke groeten,

Pepijn

Alle reacties

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11 19:28
Je hebt iets belangrijkers om je druk over te maken. Je huidige pc zal niet werken. Je moederbord is niet compatibel met die processor.

Op de pagina van dat moederbord bij azerty staat heel groot: "Compatibiliteitsproblemen Intel Socket 1151". Lees dat maar eens goed door.

On-topic: free sync is mooi, maar dat werkt alleen met amd videokaarten. En persoonlijk vind ik de AMD kaarten niet interessant. De prestatie verlies die je krijgt als je voor een gelijk geprijste AMD videokaart gaat is groter dan het voordeel dat je hebt met freesync.

[ Voor 14% gewijzigd door Bennnie op 03-11-2017 09:27 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, maar voor mij heeft gsync echt absoluut veel meerwaarde, games draaien gewoon veel mooier, soepeler.
Ook al gaat de fps bij het gamen wat omlaag bij momenten , je merkt het niet.
.
Ik wil niet meer zonder in elk geval.

nvidia kaarten werken met----> G sync
free sync---> AMD

@ Ts,wat Bennie hierboven zegt, is zeker waar, dat moederbord werkt niet met die cpu.

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 03-11-2017 09:28 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:41
In andere woorden, CPU of moederbord wisselen en een G-sync monitor er bij et- voila :)

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 03-11-2017 09:31 ]

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Tsja, G-sync is duur en Freesync videokaarten zijn moeilijk te krijgen. Je kun je videokaart inruilen voor een Vega56 8G. Dan heb je Freesync mogelijkheden.

Maar waar ga jij die monitor kopen?

Ik verplaats het topic even naar het aankoopgedeelte

• ptkuyper
Edmin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:35:
Tsja, G-sync is duur en Freesync videokaarten zijn moeilijk te krijgen. Je kun je videokaart inruilen voor een Vega56 8G. Dan heb je Freesync mogelijkheden.

Maar waar ga jij die monitor kopen?

[mbr]Ik verplaats het topic even naar het aankoopgedeelte[/]
Heel erg bedankt voor alle snelle reacties! goed dat het jullie is opgevallen qua moederbord etc. Als ik die videokaart dan vervang, is hij dan compatibel met free-sync? (Ook als mn processor nog nvidia is?). De processor koop ik van: https://www.bol.com/nl/p/...or-21-9/9200000082373458/

Verwijderd

Mocht je de bestelling nog kunnen wijzigen, dan kan je voor de volgende CPU gaan (mits je nog even kan wachten ivm beschikbaarheid) en heb je extra geld om te investeren in monitor/GPU.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 262,50€ 262,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 262,50

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:41
ptkuyper schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:42:
[...]

Heel erg bedankt voor alle snelle reacties! goed dat het jullie is opgevallen qua moederbord etc. Als ik die videokaart dan vervang, is hij dan compatibel met free-sync? (Ook als mn processor nog nvidia is?). De processor koop ik van: https://www.bol.com/nl/p/...or-21-9/9200000082373458/
Je haalt even een paar dingen door elkaar..
Je Bol.com link gaat naar een monitor, geen processor, welk volgens mij niet eens Gsync of Freesync ondersteund. Althans ik zie het niet in de specs staan. Dus dat maakt het hele last minute videokaart swappen nodeloos.

Je processor is AMD of Intel. Zoals bovenstaand aangeraden vervang die Intel i7 7700K voor een Intel i5 8600k of i7 8700k oid ivm de gekozen chipset op het moederbord. De i5 variant zou voldoende moeten zijn. De CPU en het moederbord maken overigens niet uit voor Gsync of Freesync, dat is namelijk GPU gebonden.
ivm levertijd zou je je door de webshop ook een gepast moederbord aan kunnen laten raden, hou het dan wel op de i7 7700k. Echter zou mijn voorkeur uitgaan naar een i5 8600k.

De GPU zou ik houden op een GTX1070. Prima ding. Zijn de AMD Vega GPU's uberhaupt te verkrijgen?

Het makkelijkst is om even te bellen met de webshop, misschien kunnen ze nog wat veranderen voordat het verstuurd wordt. Anders moet je onder WKOA (wet koop op afstand) dingen gaan terugsturen, kan ook, minder praktisch.

Dan is het een kwestie van een gepaste monitor uitzoeken. Trekt een 1070 4k een beetje deftig? of is een 1440 monitor met gsync recept voor een vloeiendere en betere game ervaring?

• ptkuyper
dank voor de reactie. heb met azerty gebeld en heb het moederbord aangepast. Alles hoort nu te werken:) ik ga n.a.v. je advies nog even kijken naar 1440 monitoren met g-sync. dank jullie allen!

• Pieter E.
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 07-11 17:58
Wellicht een goede game monitor voor (in verhouding) weinig geld. pricewatch: Dell S2417DG Zwart

Met deze monitor, en door jouw geselecteerde grafische kaart, kun je 1440p, G-sync, 165hz games op Ultra spelen.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pieter E. schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:01:
Wellicht een goede game monitor voor (in verhouding) weinig geld. pricewatch: Dell S2417DG Zwart

Met deze monitor, en door jouw geselecteerde grafische kaart, kun je 1440p, G-sync, 165hz games op Ultra spelen.
Moet je wel genoegen nemen met een TN paneel. En dan vind ik hem helemaal niet zo lekker geprijsd.

analogworm schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:04:
[...]

Zijn de AMD Vega GPU's uberhaupt te verkrijgen?
Zo te zien wel:
https://www.centralpoint....tm_campaign=tweakersclick

[ Voor 28% gewijzigd door Edmin op 03-11-2017 11:54 ]

• Pieter E.
Edmin schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:49:
Moet je wel genoegen nemen met een TN paneel. En dan vind ik hem helemaal niet zo lekker geprijsd.
Aangezien ptkuyper zelf een link heeft gepost naar een TN panel, ging ik daarmee vanuit dat hij een TN panel zocht.
ptkuyper schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 09:42:
Wat voor scherm zou jij kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door Pieter E. op 03-11-2017 12:21 ]

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pieter E. schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:04:
[...]

Aangezien ptkuyper zelf een link heeft gepost naar een TN panel, ging ik daarmee vanuit dat hij een TN panel zocht.
pricewatch: HKC NB34C Wit, Zilver

Volgens de PW is het een PLS (IPS) paneel.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:44
ptkuyper schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:22:
dank voor de reactie. heb met azerty gebeld en heb het moederbord aangepast. Alles hoort nu te werken:) ik ga n.a.v. je advies nog even kijken naar 1440 monitoren met g-sync. dank jullie allen!
Kan je niet beter je cpu wijzigen? Daar schiet je meer mee op en kost je nauwelijks extra waarschijnlijk

• Pieter E.
@Edmin Bedankt voor je reactie. Hij dient dan wel zijn MSI kaart in te ruilen. Mijn gekozen scherm is op basis van zijn MSI kaart zodat hij G-sync kan gebruiken. Zou jij deze HKC ook kiezen?

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-11 16:11
Waarom koop je dergelijke dure hardware met zon lage kwaliteit voeding? Tuurlijk hij zal wel werken maar zelf zou ik voor wat meer garantie gaan en iets zoals;

pricewatch: be quiet! Pure Power 10 CM 500W

of

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Daarnaast kies je zoals hier al gezegd wordt een scherm en videokaart combinatie naar het merk;

AMD rx vega 56 --> Freesync

NVIDIA gtx 1070(ti) --> g-sync

Beide werken en preseteren praktisch hetzelfde, misschien is een amd combo iets goedkoper.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Pieter E. schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:55:
@Edmin Bedankt voor je reactie. Hij dient dan wel zijn MSI kaart in te ruilen. Mijn gekozen scherm is op basis van zijn MSI kaart zodat hij G-sync kan gebruiken. Zou jij deze HKC ook kiezen?
Voordat ik ueberhaupt bij deze HKC uit zou komen qua keuze, moet je eerst een aantal stappen doorlopen. Zou zijn schermformaat en resolutie in mijn ogen de eerste keuzes die je maakt. Ik ben best fan van 34 inch widescreen gaming, maar curved... ik weet het niet. Daarnaast is de resolutie inderdaad wellicht te hoog voor de gekozen GPU en dat moet wel matchen.
Vervolgens kiezen voor G-sync. Momenteel zijn de Nvidia GPU's de betere keuze dan AMD (imho), maar met G-sync draait NV je een ppot uit. Ik heb nu een GTX970 en wacht met smart op het moment dat ik die voor een goede AMD kaart kan vervangen, zodat ik Freesync kan gebruiken Niet vanwege de techniek, maar vanwege het businessmodel.
Tenslotte HKC. Ik ken ze niet. De gebruikte panelen zullen ongetwijfeld bij één van de grote glasfabrieken vandaan komen en dus prima zijn. Behuizing en elektronica weet ik dan weer zo net niet. Hun .eu website straalt alvast niet heel veel uit, maar dat hoeft niets te zeggen.

Ik vind monitoren momenteel heel lastig om te kiezen. Vandaar ook mijn (alweer iets verouderde) topic: Gamingmonitoren - de ontwikkelingen

• Pieter E.
Helder! Wat betreft HKC, hier zou ik ook niet snel voor kiezen. Persoonlijk zou ik eerder voor een meer gerenommeerd merk kiezen. Een scherm komt voor mij heel precies. Een breedbeeld past wel of niet bij je wensen, dit geldt ook voor de resolutie. Helaas is het in computerland altijd zo dat we kunnen wachten op het nieuwe aanbod, terwijl we ook kunnen genieten van het huidige aanbod.

Wanneer ik een intensieve gamer was dan zou zelf niet voor een FreeSync grafisch kaart kiezen, de performance blijft naar mijn mening te ver achter. Een NVidia kaart biedt betere performance. Om ptkuyper een richting te geven, selecteerde ik een monitor voorzien van G-Sync met de laagste prijs.Op deze manier hoeft ptkuyper zijn configuratie niet aan te passen. Persoonlijk zou ik mij niet blindstaren op G-Sync / FreeSync.

@ptkuyper Wat zijn je wensen nu precies? Welke kant wil je op?

• ptkuyper
Bedankt voor de feedback. Ik ga denk ik voor een g-sync monitor. Voor ik het aantal inch en curved kies ga ik eerst nog even langs een winkel om te ervaren wat het beste bij mij (en mijn componenten) past.
Pagina: 1