[Aankoopadvies] NAS voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Loirt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02 20:29
Ik zoek?
Een NAS of iets vergelijkbaars. Ik wil graag mijn bestanden centraal op slaan en kunnen benaderen vanaf bijvoorbeeld mijn tv, laptop of telefoon. Ik maak graag vakantiefoto's en heb ook een aardige filmcollectie. Deze wil ik graag centraal opslaan zodat ik met een paar klikken de betreffende films op mijn laptop/tv kan afspelen.

Wat is je budget?
Mijn budget staat niet vast. Maar ik richt mezelf op maximaal 400 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De NAS systemen van Synology spreken mij wel aan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ben van plan mijn NAS in de meterkast te zetten. Naar de tv's en laptops loopt een bekabeld netwerk, maar ik gebruik mijn laptop ook op de bank etc. dan werk ik gewoon draadloos.

Streamen naar mijn tv die ik via mijn Chromecast en dit bevalt prima. De tv is een beetje aan het aftakelen dus binnenkort verwacht ik een nieuwe smart tv aan te schaffen.

Wat betreft opslag heb ik niet hele hoge eisen. Ik denk dat ik met 2TB voorlopig even vooruit kan. Eventueel uit te breiden in de toekomst.

Huidige situatie:
Momenteel kijk ik vooral series en films via Netflix via mijn Chromecast. Dit werkt prima. Maar regelmatig moet ik toch mijn filmcollectie raadplegen omdat deze films of series niet op Netflix staan. Vaak sluit ik mijn laptop via HDMI aan op mijn tv of kijk ik rechtstreeks via mijn laptop. Ook om foto's te laten zien gebruik ik vaak mijn laptop via de tv.

Waar zit ik aan te denken?
Ik zit te denken aan een simpel Synology systeem. Puur om mijn bestanden in op te slaan en vanaf daar films en foto's te kunnen streamen.

Het enige waar ik mee zit is het streamen. Heeft iemand ervaring met het streamen van media naar een chromecast? Aangezien een synology of Chromecast niet de beste hardware heeft om te processen vermoed ik dat het beeld gaat haperen. Moet ik mij hierom druk gaan maken? Zoja, moet ik dan kiezen voor een smart tv of een andere mediaspeler? Of kan ik een NAS aanschaffen die krachtiger is zodat daar het 'rekenwerk' gedaan wordt.

Daarnaast wil ik er waarschijn Plex op draaien om via daar mijn media te beheren. Tenzij jullie iets anders/beters aanraden.

Ik zoek het liefst iets wat out-of-the-box werkt. Tenzij het heel veel meerwaarde heeft om zelf een NAS systeem in elkaar te knutselen.

Zijn er mensen die mij hierover advies kunnen geven? Het gaat dus puur om het centraal opslaan van bestanden en het streamen hiervan naar vooral de tv en eventueel mijn laptops of telefoon.

Alle reacties

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-02 15:21
@Loirt Ik ben op zoek naar iets vergelijkbaars, heb je al iets gevonden?

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-02 09:12
Het enige waar ik mee zit is het streamen. Heeft iemand ervaring met het streamen van media naar een chromecast? Aangezien een synology of Chromecast niet de beste hardware heeft om te processen vermoed ik dat het beeld gaat haperen. Moet ik mij hierom druk gaan maken? Zoja, moet ik dan kiezen voor een smart tv of een andere mediaspeler? Of kan ik een NAS aanschaffen die krachtiger is zodat daar het 'rekenwerk' gedaan wordt.
Het werkt allemaal niet bepaald geweldig. Synology NAS heeft verschillende Diskstation apps zoals "DS Video" waar je dan de boel kan doorsturen naar een Chromecast.

De issues die ik bijv. tegen kwam waren dus als je bijvoorbeeld even wilt doorspoelen kan het erg lang duren soms voordat hij eindelijk gesynchroniseerd was naar die tijdstip. Soms knalde de video er helemaal uit waarbij DS Video op de Chromecast aangaf dat het mijn SSL certificaat opeens niet meer goed vond. Hierbij moest ik DS Video op de Chromecast weer opnieuw starten en als je dus al ergens halverwege de video was moet je weer vooruitspoelen, wat dus weer het bovenstaande weer kon gebeuren.
Ook merkte ik op dat het niet alle codecs qua video/audio zo leuk vond, hoewel je dit gedeeltelijk kan opvangen met transcoding op de NAS. Daarnaast waren er ook bepaalde type ondertitels die hij niet altijd pakte. Ook merkte ik op dat de Chromecast soms even opnieuw moest bufferen, terwijl dit niet aan de WiFi verbinding ligt want Netflix bijv. werkte altijd perfect.

Ik heb dit dus gewoon opgelost door een Android kastje aan te schaffen en gewoon via SMB te streamen. (Gezien upnp/media server ook niet altijd even lekker werkt maar volgens mij ligt dat gewoon aan upnp zelf en niet aan de NAS).

Als ik zo lees waarvoor je een NAS wilt dan zou ik ongeveer kijken wat ik zelf ook heb, ik heb zelf een DS118. Mocht je graag wel een RAID willen draaien voor databehoud (ik heb de belangrijkste zaken ook op mijn PC staan, dus vond een 2e bay niet nodig) dan kan je naar bijv. DS218play kijken die exact zelfde hardware bevat als een DS118. Die kost dan wel weer ~€65,- meer. Maar bij beide keuzes (NAS + HDD) ben je geen €400,- kwijt.

(Moet trouwens wel zeggen dat transcoding niet werkt met Plex, hou daar rekening mee. Was trouwens ook niet zo tevreden over de kwaliteit van transcoding dus dat gebruik ik ook niet.)

[ Voor 42% gewijzigd door V-rg op 17-11-2017 17:04 . Reden: Niet tevreden met mijn zinnen, spelfoutjes/grammatica etc. Maar kon ook duidelijker. ]

• duncan86
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-01 13:13
Ik ben erg benieuwd of je al iets hebt gevonden. Ik ben naar een soortgelijk iets op zoek.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

duncan86 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:08:
Ik ben erg benieuwd of je al iets hebt gevonden. Ik ben naar een soortgelijk iets op zoek.
Wat houdt je tegen om een eigen topic te openen? Anders blijf je (misschien) wachten op antwoorden hier.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• duncan86
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-01 13:13
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 13:24:
[...]

Wat houdt je tegen om een eigen topic te openen? Anders blijf je (misschien) wachten op antwoorden hier.
Dat heb ik zojuist gedaan, maar was ook nieuwsgierig of TS al iets had gevonden ;)

• Loirt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-02 20:29
Sorry voor de late reactie, vergeten te reageren...

Om maar meteen een antwoord te geven, nee ik heb nog niks concreets gevonden.
Momenteel heb ik het ook even op een laag pitje gezet.
Heb Plex lokaal op mijn laptop gezet om er even mee te spelen.

De wens van een NAS blijft nog steeds. Niet alleen om Plex te draaien maar ook als backup voor foto's etc. Daarnaast zoek ik ook een NAS die kan transcoden naar het juiste formaat. Daarnaast wil ik ook Sickbeard etc. erop draaien om automatisch de juiste films etc. binnen te halen.

Waar ik even naar gekeken heb is deze:
WD My Cloud Pro PR2100

Echter vraag ik me af hoe het op de WD devices zit met addon support. Kan er namelijk einig over vinden. Deze in combinatie met 2tb of 4tb zou voor mij meer dan genoeg zijn. Deze support ook hardware transcoding. Alleen de grootste kanttekening hierbij is de UI en de addon support. Volgens mij is WD niet zo populair als NAS en ook niet zo actief met updates, userbase etc.

Als ik er weer in ga duiken zal ik zeker kijken naar Synology of QNAP alternatieven.

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:31

Mystikal

It never hurts to help!

Ik draai al jaren een NAS icm PLEX zonder problemen eerlijk gezegd. Ik heb de Synology DS412+, al weer wat ouder model. Zeker met de smart tv's van tegenwoordig is het toch wel ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door Mystikal op 07-12-2017 16:41 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik kan je aanraden om toch eens te kijken naar pricewatch: HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)

Tuurlijk, het is wel een beetje zelfbouw, maar het is een kwestie van schijven plaatsen, software erop en klaar.

Je hebt dan wel als voordeel dat als je later iets anders wilt dat je makkelijk een ander OS erop gooit en je bent klaar. En het OS blijft geüpdate (meer dan ik kan zeggen van sommige NAS-systemen van een aantal jaar geleden). Ik heb iets soortgelijks staan en kan er makkelijk mee overweg met Plex.

[ Voor 19% gewijzigd door Yeebo op 07-12-2017 18:01 . Reden: Ik kon hem later toch vinden in de pricewatch :P ]

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-01 19:32
Mijn advies is om te kijken naar de QNAP systemen.
Deze worden vooral zakelijk gebruikt, maat is ook prima te gebruiken voor QNAP.

Een groot voordeel is dat de apps erg fijn werkt.
Verdiep je even op de site van QNAP.

Verwijderd

Ik zoek?
Een NAS voor backup van documenten, foto's en thuis video's.

Wat is je budget?
Mijn budget staat niet vast. Maar ik richt mezelf op maximaal 400 euro. excl schijven

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De NAS systemen van Synology en QNAP spreken mij wel aan. Meer ook omdat die een makkelijke gebruikers interface aanbieden

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik wil via de NAS graag naar de homevideo en foto's makelijk op mijn TV kunnen bekijken.
Ik wil ook films kunnen afspelen op mijn TV en de verschillende tablets. Mijn TV (LG OLED55C7V) kan blijkbaar zelf video decoderen, maar mijn TV boven op de slaapkamer kan dat niet. Ik heb 1 IP camera die ik hier graag op zou willen aansluiten, of op zijn minst dat de beelden naar de nas worden geschreven. Graag zou ik ook toegang willen hebben tot mijn document van buiten huis. Ik heb ook verschillende Chromecast (2x Audio & 1x video) via deze zou ik graag toegang willen tot mijn muziek collectie

Ik wil wel rekening houden met de toekomst, met de eigen gemaakte filmpjes, toekomstige foto's en 4K Films

Huidige situatie:
Momenteel heb ik een CH3NAS (funplug), maar hier is1 schijf van kapot en denk dat het erg lastig word om deze te vervangen, ook qua grote (TB's) en terug zetten van gegegevens.

Wat zijn de voordelen van PLEX? dat is met nog niet geheel duidelijk.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.
Pagina: 1