Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Adviesvragen Langetermijnplan EPC0 warmtepomp ipv gas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elpaso87
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-09 03:16
Beste allemaal,

momenteel zijn wij met onze nieuwe medeburen een 2-kap aan het bouwen. Deze wordt minimaal EPC-0. In Veenendaal was stadsverwarming eerst verplicht, nu blijkt dat ze ons niet kunnen verplichten. We zoeken dus een alternatief voor de verwarming van huis en water. We hebben geen gasaansluiting, wel water en stroom.

Huidige bebouwingsplan:
2-kap woning normale isolatie tbv EPC 0.4
Begane grond: 70m2 + vloerverwarming
1e verdieping: 66m2 + vloerverwarming​/​​LT-radiator
2e verdieping: 66m2 + gedeeltelijk vloerverwarming/​​LT-radiator
2 badkamers met inloopdouches en badkuip
Aansluiting op stadsverwarming
Ventilator met CO2schakelaar
Ivm EPC 0 --> 21 panelen WP270 nodig bij EPC0 icm DEVO)

Nu moeten wij maandag a.s. aan de gemeente doorgeven of wij een alternatieve aansluiting willen. Stress door een hoop vragen en (nog) weinig antwoorden.

Onze vragen:
1. De lucht/lucht warmtepomp is relatief goedkoop in aanschaf. Waar moeten wij op letten bij aanschaf warmtepomp?

2. Kan iemand aangeven op welke plek je de WP het beste kan plaatsen (bij voorbaat zolder ivm ruimte) en welk extra leidingwerk/stroomgroepen aangesloten moet worden?

3. Hoeveel liter boilervat/buffervat gebruiken jullie. Waarom voor 300 liter of juist 1000 liter gaan? Kan ik buffervat van 1000 liter als energieopslag gebruiken als ik overschot aan stroom heb?

4. Is er een website die jullie aanbevelen waar we veel informatie kunnen vinden. Veel info is heel basic, zonder diepgang van berekening en vergelijk installatiecombinaties.

5. Welke onderdelen raden jullie aan: warmtepomp + boiler buffervat + zonnepanelen? Welke rol kunnen heatpipes hierbij spelen. Of kan je deze niet combineren?

Als je reageert, wil je dan het nummer van de vraag vermelden waar je op reageert? Sorry voor de waslijst, maar leek mij het makkelijkste :)

Alvast hartelijk dank voor je reactie!!

Groeten Patrick en Lisa

Alle reacties

• Elpaso87
En we zoeken nog een gewaardeerd expert op vlak van duurzame installatietechniek in de buurt van Veenendaal die ons vrijblijvend een passend aanbod kan doen. tips van harte welkom!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:54
Elpaso87 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:24:
En we zoeken nog een gewaardeerd expert op vlak van duurzame installatietechniek in de buurt van Veenendaal die ons vrijblijvend een passend aanbod kan doen. tips van harte welkom!
ecolibrium

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Elpaso87 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:23:
Huidige bebouwingsplan:
2-kap woning normale isolatie tbv EPC 0.4
Begane grond: 70m2 + vloerverwarming
1e verdieping: 66m2 + vloerverwarming​/​​LT-radiator
2e verdieping: 66m2 + gedeeltelijk vloerverwarming/​​LT-radiator
2 badkamers met inloopdouches en badkuip
Aansluiting op stadsverwarming
Ventilator met CO2schakelaar
Ivm EPC 0 --> 21 panelen WP270 nodig bij EPC0 icm DEVO)

Nu moeten wij maandag a.s. aan de gemeente doorgeven of wij een alternatieve aansluiting willen. Stress door een hoop vragen en (nog) weinig antwoorden.

Onze vragen:
1. De lucht/lucht warmtepomp is relatief goedkoop in aanschaf. Waar moeten wij op letten bij aanschaf warmtepomp?
Waarom een lucht/lucht warmtepomp :S en geen lucht/water warmtepomp 8)7

• Elpaso87
Allereerst: ik bedoel lucht/water warmtepomp :)

Bedankt voor de tip. We zijn bij Ecolibrium langsgeweest. Man met een berg verstand en ook creativiteit.
We gaan voor de warmtepomp icm zonnepanelen. We hebben nog 3 vragen:

1. Ecolibrium werkt voornamelijk met Fujitsu Waterstage. Dit is multisplit WP. We hoorden anderen over een mono-block ivm rendement en minder geluidopbrengst. Wat is jullie advies/ervaring met deze WP?

2. Welke optie heeft jullie voorkeur:
- optie 1: Fujitsu Waterstage +16 zonnepanelen + buffervat (500L)
- optie2: Fujitsu Waterstage +10 zonnepanelen + buffervat lage temp (300L) + 6m2 zonnecollectoren + 2e buffervat voor hoge temp (300L)

3. Kan een douchepijp./douchegoot WTW nog een welkome aanvulling zijn?

Dank voor de reactie allen!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

1. geen ervaring :)
2. Vreemde keuzes. Met de gegevens die je hier post heb je waarschijnlijk aan 50 liter CV buffer en 300 liter sanitairwater genoeg. Dus hier ontbreken wat gegevens :)
Ook is er nog de mogelijkheid voor een lage temp buffer met hygiënespiraal + 11 kW doorstroomverwarmer.
Zonnecollectoren leveren sowieso minder warmte dan PV+warmtepomp voor meer geld.
3. Ja. Bij nieuwbouw zeker doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Elpaso87
Bedankt voor de reactie.

Ik dacht met een extra grote buffer de energie overdag te kunnen vangen en s'avonds als het nodig is en geen stroom meer is te kunnen gebruiken. Zodat we voorbereid zijn als salderen niet meer kan. Overbodig en/of niet efficiënt?

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
500 liter boiler wordt op zolder wel een uitdaging qua constructie....

Nieuwbouw zou ik zeker geen gas of stadsverwarming doen. Nieuwbouw zeker met twee woningen is w/w dus met boringen in de tuin of via heipaal ook een optie (ik heb hier w/w, wel duurder, maar ook zekerder als het echt koud wordt).

1. Ik heb de futjitsu zelf ook bekeken, vond hem aan de dure kant (was in 2015)

2.2 zou ik dan kiezen, kan je alle kanten op
3. Altijd doen, ik zie hier een effect van ruim 40 procent, dus je hebt veel minder warm water nodig, dus minder piek.

Ik ben zelf heel tevreden over Van de flier uit Ochten.

• Elpaso87
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels een nieuwe EPC-berekening laten maken. EPC-0 dmv:
Fujitsu Waterstage WC10 + DoucheWTW + 13 zonnepanelen 300watt + Zonneboiler incl 5m2 zonnecollectoren.

Aangeraden werd om een mono-block niet op het garagedak te zetten ivm geluidproductie. Kan iemand dit bevestigen/onderbouwen?

Verder zoeken we nu voornamelijk naar een geschikte warmtepomp. Met name in de winter moet hij voldoende kunnen leveren. Uit een 1e warmteverliesberekening blijkt:

warmteverliesberekening -10C
warmteverlies door transmissie: 5330W
Warmteverlies door ventilatie 7400W
Dan is voor verwarming 13,7KW nodig.

warmteverliesberekening -6 icm realistische ventilatie
Bij warmteverliesberekening op buitentemp. -6 icm niet maximale ventilatie (slaapkamers/zolder/garage enkel via roosters), wordt het
warmteverlies door transmissie: 4000W
Warmteverlies door ventilatie 6000W
Dan is voor verwarming 10KW nodig.

Hoe hebben jullie he warmtmepomp gekozen? Er zijn zo veel variabelen en iedereen werkt met zijn eigen merk :)

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Als je zo veel warmteverlies via ventilatie hebt dan vraag ik mij af of je niet eerst een balansventilatiesysteem moet overwegen. Verder vraag ik mij af bij welk debiet dat warmteverlies is berekend. Als ik zo uit de losse pols een beetje reken kom ik uit op een debiet van 720 m3 per uur.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Elpaso87 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:18:
Bedankt voor jullie reacties. Inmiddels een nieuwe EPC-berekening laten maken. EPC-0 dmv:
Fujitsu Waterstage WC10 + DoucheWTW + 13 zonnepanelen 300watt + Zonneboiler incl 5m2 zonnecollectoren.

Aangeraden werd om een mono-block niet op het garagedak te zetten ivm geluidproductie. Kan iemand dit bevestigen/onderbouwen?

Verder zoeken we nu voornamelijk naar een geschikte warmtepomp. Met name in de winter moet hij voldoende kunnen leveren. Uit een 1e warmteverliesberekening blijkt:

warmteverliesberekening -10C
warmteverlies door transmissie: 5330W
Warmteverlies door ventilatie 7400W
Dan is voor verwarming 13,7KW nodig.

warmteverliesberekening -6 icm realistische ventilatie
Bij warmteverliesberekening op buitentemp. -6 icm niet maximale ventilatie (slaapkamers/zolder/garage enkel via roosters), wordt het
warmteverlies door transmissie: 4000W
Warmteverlies door ventilatie 6000W
Dan is voor verwarming 10KW nodig.

Hoe hebben jullie he warmtmepomp gekozen? Er zijn zo veel variabelen en iedereen werkt met zijn eigen merk :)
Is dit voor beide woningen tezamen? Ik vind het wel heel veel. Ik heb een vrijstaande woning, die wel beter is geisoleerd dan epc 0.4, maar zit op 6kW totaal en dat is met mechanische ventilatie.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:40
Het is over het algemeen niet de eerste keuze om WP's op een platdak te zetten, vanwege contact geluid voor de onder liggende ruimte.
Wat me hier tegen valt is het benodigde vermogen voor een nieuwbouw, die volgens berekening meer benodigd, dan in praktijk dan mijn 900m3 vrijstaande woning uit 1935 met wat na isolatie
Als je zoveel ventilatie verlies hebt kun je ook warmtepompboiler laten draaien op de ventielatielucht voor SWW die benodigd maar ca 350m3.

Als je al vanaf -6C meer dan 10kW denkt nodig te hebben, dan snap ik de hele keuze/aanbod voor WC10 niet, dat is een 7.3kW@A-10 warmtepomp.
Neem dan een WP die geen verval in vermogen heeft of tenminste het benodigde vermogen heeft bij lagere temperatuur,
Als ook kijk of je gebruik kunt maken van tenminste cross-flow warmtewisselaars voor je ventilatie lucht zodat je verse lucht alvast voor verwarmt is door de ventilatielucht die je uitblaast.

Edit: houdt bij de brochure gegevens van L/W WP's rekening met dat daar gewoonlijk geen defrosts in zitten
Ik heb twee 6kW's WP's net voldoende voor -9/-10, maar die leveren elk dan wel tot 6kW@-10, maar gezien over een etmaal niet 144kWh aan warmte maar 100-120kWh incl defrosts afhankelijk van de luchtvochtigheid van de buitenlucht

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 08-11-2017 08:23 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 21:45
Elpaso87 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 20:35:

2. Welke optie heeft jullie voorkeur:
- optie 1: Fujitsu Waterstage +16 zonnepanelen + buffervat (500L)
- optie2: Fujitsu Waterstage +10 zonnepanelen + buffervat lage temp (300L) + 6m2 zonnecollectoren + 2e buffervat voor hoge temp (300L)
Er staat in het warmtepomp topic een en ander of Fujitsu. Deze units gingen onlangs voor een kleine € 1000,- over de toonbank. Ik weet niet meer wat er exact mee was maar in UK zijn ze uit de subsidie trajecten gehaald omdat cop/rendement/kwh of iets niet klopte (even los van het feit dat de cop's sowieso onder het markt gemiddelde zitten) Hierna is de markt toen overspoelt met een grote partij onverkoopbare units. Links staan ook nog wel in het topic. Alhoewel ik verwacht dat ze wel uitverkocht zijn. Je kreeg meer subsidie dan dat de WP koste op dat moment :+

• Elpaso87
Inmiddels de offerte binnen. Aanvankelijk wordt de Fujitsu 300L boiler geadviseerd met aansluiting op WP en zonnecolector ivm zowel tapwater als vloerverwarming.

1.) Zijn er mensen die bewust een grotere boiler of juist een dubbele boiler hebben genomen? Wat was jullie redenatie?

Verder nog het volgende. Op de Fujitsu WGH300Si boiler zit geen subsidie. Apparaat is +- 2200 euro.
Als daarbij los 4,8m2 zonnecollectoren koop van HR-solar a 2800 euro krijg ik ongeveer 1150 euro subsidie. Voor de Fujitsu boiler en 4,8m2 zonnecollectoren betaal ik dan na aftrek subsidie 3850,-

Alternatieve optie is de HR-Solar Hrs300D/7,5. Hierop is 2000 euro subsidie, terwijl de setprijs +- 5200,- is. Na aftrek subsidie is dat 3200,-

2.) 650 euro minder en 2,7m2 extra zonnecollector. Echter, zijn de boilers gelijkwaardig of juist enorm verschillend?

Alvast dank voor de reacties.
Pagina: 1