Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
rickboy333 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:01:
Leuke droom. Maar ik vraag me werkelijk af hoe je als ervaringsloze Gajin een baan kan krijgen in Japan. Begrijp me niet verkeerd. Maar Japan is heel erg competitief en als je dat zelf niet bent (want als Gajin ben je degelijk in het nadeel, nog erger dan bijvoorbeeld een moslim in Nederland). Aan de bovenkant en als toerist is Japan heel leuk, maar als je de cultuur niet begrijpt ga je het heel erg zwaar krijgen. Daarbij is Japan knete duur en ik denk dat je al €5000 nodig hebt om alles te regelen.

Ik heb zelf een jaar in Japan gewoond en ik zit nog steeds te twijfelen of ik me daar definitief ga vestigen. Echter het punt waar ik nu ben heeft me heel erg veel moeite gekost.

Je moet een paar hele, en dan ook hele belangrijke dingen niet vergeten.

- Klasse. Indirect zijn er klasse in Japan. Hierachie is iets wat in Japan nog wel is. Je zegt tegen je baas niet zomaar domo maar je zegt tegen je baas arigato gozaimasu. Tegen iedereen die ''hoger'' is spreek je op eerende toon aan. En gezien jij en ik een Gajin zijn is het voor ons beter om dat maar standaard te doen.
- Rassen, als je ooit iemand hoort over ''pure rassen'' of ooit Gajin-hunters tegen komt, nee dat zijn geen nazi's. In Japan is dat allemaal normaal. Gewoon proberen te negeren en wat je ook doet, niet de SJW proberen uit te hangen! Natuurlijk moet je ook niet zomaar over je heen laten walsen en als je echt een keer een racistishe lul tegen komt mag je best wel Hitler wa anata o tsukau koto ga dekimasu ofzo zeggen.
- Leer de taal, zonder dat je een beetje fatsoenlijk Japans spreekt kom je niet aan een baan. De ''ik leer Japans daar wel'' mentaliteit gaat je niet ver brengen. Persoonlijk denk ik dat je zeker al wat Kanji moet kennen en furigana/hiragana redelijk tot vloeiend. Gelukkig zet Word je Romaji zelf om tot Kana of Kanji maar als je het niet kan lezen kan je, je brieven niet zelf controleren.
- Kinderen Engels leren op scholen? Als je een kut gevoel er bij hebt meteen, maar dan ook meteen mee kappen! Toen ik net in Japan kwam en ik een beetje moest bijklussen om mezelf te installeren heb ik dit ook 3/4 weken gedaan, en na die 3/4 weken was ik er ook wel klaar mee.
- Niemand in Japan is dik en dik zijn in Japan is een grote schande. Zeker als je een Gajin bent.
- ontiegelijk lange werkdagen, nuff said.

Dus ja ik wil je droom niet verscheuren. Maar als een Gajin die dingen kan doen die iedereen ook kan kom je niet ver. Wil je werkelijk in de fabrieken werken waar je vollop gediscrimineerd word?

Ik zou je MBO doen, flink doorsparen en half jaar proberen in Kroatie ofzo te overleven (MBO heeft denk ik ook buitenlandse stage) Dan leer je al op jezelf wonen, leer je hoe je onder ander culturen kan leven en andere levens en ander handige skills. En als je nog geen Japans kent, begin daar al vast morgen mee ;) Probeer eerst een kana boek te leren en dan op een betaalde cursus gaan zodat je ook je spreekvaardigheid kan oefenen. na een jaar of 2 heb je denk ik wel genoeg skills om een behoorlijk gesprek te voeren. Dan heb je een basis, en dan heb je vaste grond onder je voeten. Anders zit je binnen een maandje al thuis met ik weet niet hoeveel geld verbrand.

Daarbij, als je de weebheid van Japan wil meemaken zonder bovenstaande problemen, probeer Zuid-Korea! Zuid-Koreanen zijn veel westers dan de Japanners. De taal is makkelijker, geen/veel minder Gajin discriminatie, geen vervelende Bushido code, minder lande werkdagen. Basically een Japans-Amerika.
Ik ben normaal niet zo een taalnazi maar het staat hier echt 10x fout. Het is gaijin.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Over Japan weet ik zelf vrij weinig (lijkt me wel gaaf), maar zelf heb ik wel ervaring met het leven in andere landen, zelf heb ik al in Zuid Afrika en Polen gewoont, woon nu zelf in Ierland.

Verhuizen, ookal tijdelijk is nooit makkelijk en je moet vaak sociaal helemaal opnieuw beginnen, vooral in een land waar je de taal niet spreekt is dit enorm lastig, toen ik in Polen woonde was communiceren erg lastig, maar wel een aardig woordje Pools kunnen leren.

Advies dat ik je wil meegeven, maak eerst school af, des te meer heb je kans om later leuk werk te vinden, er zijn zat bureau's die je kunnen helpen met het vinden van een baan elders in de wereld.
Zelf ben ik trouwens nooit eerst als vakantie naar het land gegaan, gewoon meteen vertrokken, maar voorbereiding is wel erg belangrijk, check visum eisen, check de cultuur op internet, lid worden van facebook groepen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Arthur-M. schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:55:
[...]

Als je verre reizen gaat maken en er een tweakblog over wil schrijven, zorg dan wel dat je het verschil tussen een ij en ei weet.
Ja, want anders raken de Tweakers hier helemaal in de war en snappen ze er geen reet meer van.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Mandrake466 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:40:
[...]

Ja, want anders raken de Tweakers hier helemaal in de war en snappen ze er geen reet meer van.
Ja, klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Mandrake466 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 17:40:
[...]

Inderdaad, ik snapte al niet wat een taart bakken met het onderwerp te maken had.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Arthur-M. schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:55:
[...]

Als je verre reizen gaat maken en er een tweakblog over wil schrijven, zorg dan wel dat je het verschil tussen een ij en ei weet.
Daarom moet hij juist eerst een keer naar Amsterdam ! Achter CS kun je het IJ zien liggen... Kan ie daarna zijn ei kwijt op een tweakblog...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:44:
[...] Je hebt als 17-jarige zelf nog geen stap op de arbeidsmarkt gezet. Waarom ga je niet eerst zelf eens voelen hoe het hier gaat?
Ik weet niet of Mick nog meeleest, maar de discussie zou een stuk vriendelijker en wellicht ook relevanter geweest zijn als je in de openingspost had vermeld dat je momenteel 15 bent.
Ik ben reuze nieuwsgierig hoe je er over een paar jaar in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wootism schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:21:
[...]

Inderdaad, ik snapte al niet wat een taart bakken met het onderwerp te maken had.
taart? Het gaat hier om het land van de reizende zon :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
joopv schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:11:
[...]

Ik weet niet of Mick nog meeleest, maar de discussie zou een stuk vriendelijker en wellicht ook relevanter geweest zijn als je in de openingspost had vermeld dat je momenteel 15 bent.
Ik ben reuze nieuwsgierig hoe je er over een paar jaar in staat.
Oooke, dat verandert toch ook wel een hoop. Als je nog zo jong bent dan is het al helemaal een te hoog gegrepen idee. Eerst braaf school afmaken, liefst nog een opleiding na het vmbo en een baan hier. Als je totaal nog niet hebt meegedraaid in de Nederlandse maatschappij kan je d'r moeilijk zo op afgeven.... bizar.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:31
SmurfLink schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:01:
[...]

Oooke, dat verandert toch ook wel een hoop. Als je nog zo jong bent dan is het al helemaal een te hoog gegrepen idee. Eerst braaf school afmaken, liefst nog een opleiding na het vmbo en een baan hier. Als je totaal nog niet hebt meegedraaid in de Nederlandse maatschappij kan je d'r moeilijk zo op afgeven.... bizar.
Onzin. Ik heb ook altijd de drang gehad om te reizen en op verre plekken te zitten. Als dat nu al door zijn hoofd spookt, dan denk ik dat dat alleen maar zal groeien.

En in je tienerjaren heb je al een prima beeld van de Nederlandse samenleving. Je leeft er dan tenslotte al je hele leven. Het is ook niet gek dat de Nederlandse maatschappij niet voor iedereen zo perfect is.

Sommige mensen hebben die drang niet en vinden het juist comfortabel om in een bekende omgeving te zijn en naar plekken op vakantie te gaan die niet te exotisch zijn. Dat is prima. Voor mensen die van comfort houden zal Nederland ook wel ideaal zijn. Als je wat avontuurlijker bent, dan kan je je prima ergeren aan de saaie burgerlijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
BarôZZa schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 11:14:
[...]

Onzin. Ik heb ook altijd de drang gehad om te reizen en op verre plekken te zitten. Als dat nu al door zijn hoofd spookt, dan denk ik dat dat alleen maar zal groeien.

En in je tienerjaren heb je al een prima beeld van de Nederlandse samenleving. Je leeft er dan tenslotte al je hele leven. Het is ook niet gek dat de Nederlandse maatschappij niet voor iedereen zo perfect is.

Sommige mensen hebben die drang niet en vinden het juist comfortabel om in een bekende omgeving te zijn en naar plekken op vakantie te gaan die niet te exotisch zijn. Dat is prima. Voor mensen die van comfort houden zal Nederland ook wel ideaal zijn. Als je wat avontuurlijker bent, dan kan je je prima ergeren aan de saaie burgerlijkheid.
Onzin. Het gaat niet om de drang van reizen hier maar om de motivatie erachter. In je tienerjaren heb je geen flauw idee van hoe het er aan toe gaat in de arbeiderssamenleving. Al helemaal als je nog nooit gewerkt hebt omdat je 10 kilometer fietsen te ver vindt!

Diezelfde drang waar je het over hebt snap ik, die heb ik altijd al gehad en ik ga graag op vakantie naar verre reizen. Ben Japans aan het leren en ga over een jaar die kant op. Maar dat is totaal irrelevant tot dit topic. TS is 15 jaar oud, nog zeiknat achter de oren, heeft een mening over vanalles en nogwat zonder enige fundering te geven. Hij weet totaal niet waar hij over praat gezien hij geen deel uitmaakt van de werkende samenleving. Bij veel uitspraken hebben mensen al vraagtekens gezet en dat worden er steeds meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:31
SmurfLink schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 12:28:
[...]

Onzin. Het gaat niet om de drang van reizen hier maar om de motivatie erachter. In je tienerjaren heb je geen flauw idee van hoe het er aan toe gaat in de arbeiderssamenleving. Al helemaal als je nog nooit gewerkt hebt omdat je 10 kilometer fietsen te ver vindt!

Diezelfde drang waar je het over hebt snap ik, die heb ik altijd al gehad en ik ga graag op vakantie naar verre reizen. Ben Japans aan het leren en ga over een jaar die kant op. Maar dat is totaal irrelevant tot dit topic. TS is 15 jaar oud, nog zeiknat achter de oren, heeft een mening over vanalles en nogwat zonder enige fundering te geven. Hij weet totaal niet waar hij over praat gezien hij geen deel uitmaakt van de werkende samenleving. Bij veel uitspraken hebben mensen al vraagtekens gezet en dat worden er steeds meer.
Het leven is meer dan werk en zo spannend is de 'arbeiderssamenleving' helemaal niet. Het is gewoon dezelfde maatschappij met dezelfde mensen. Hij komt straks met dezelfde mensen te werken als waar hij nu bij op school zit. Alleen dan zijn ze ouder.

Je praat over alsof de wereld verandert zodra je gaat werken. Het is precies hetzelfde alleen heb je dan wat meer knaken.

Toen ik 15 was programmeerde ik 9 jaar en runde ik sites met duizenden bezoekers. Stelde ook altijd vraagtekens bij de maatschappij. Had je ook altijd oudere leraren en dergelijke die je gingen vertellen hoe de echte wereld in elkaar stak en wat je zou moeten doen. Want zij hadden meer ervaring!

Meer ervaring met een troosteloos bestaan idd. Blij dat ik daar nooit naar heb geluisterd. Ik zie liever een 15-jarige met wilde plannen om te studeren in Japan en maatschappijkritisch is dan eentje die blind met de meute meeloopt.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 03-11-2017 13:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Je interpreteert wat ik zeg totaal verkeerd. Ik zeg helemaal niets over of werk alles is of wat dan ook. Ik zeg simpelweg dat zijn uitspraken over het werkende leven en de Nederlandse samenleving compleet ongefundeerd zijn. Hij heeft geen kennis (is al bewezen in dit topic) en geen ervaring wat dit onderwerp betreft. Dus dan is het ontiegelijk dom zo'n grote stap te maken. Als je weet wat je doet, prima, prachtig, ik zou het zeker toejuichen. Maar deze 15 jarige jongeman doet er naar mijn mening een stuk beter aan om eerst even zijn eigen omgeving te verkennen voordat hij richting de andere kant van de wereld vertrekt omdat het 'hier zo kut is'.

Op je 15e had je al 9 jaar programmeerervaring? wauw, da's knap. En prachtig hoe je verder allemaal dingen aan mij toekent die helemaal nergens op slaan. Wellicht in het vervolg met een minder gekleurde bril mensen hun berichten lezen, minder aannames doen. Dan steek je er nog wat van op..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ben ik toch blij dat mijn leven echt niet meer is zoals toen ik op de middelbare school zat. De wereld veranderd dan misschien wel niet, maar wat jij kan doen in die wereld wel.

En je bent niet maatschappijkritisch als alles hier (iig politiek gezien) kut is, en je dus maar naar Japan gaat zonder dat je onder woorden kan brengen waarom het hier zo slecht is en waarom het zoveel beter is in Japan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben er toch wel van overtuigd dat er nog genoeg zaken te leren zijn, en dat je wereldbeeld nog zeker niet compleet is op deze leeftijd. Dat wil niet meteen zeggen dat alle ideeën van jongere mensen slecht zijn, maar een kritische analyse is noot misplaatst, zeker ten opzichte van zulke grote ingrepen als emigreren buiten de EU.

[ Voor 199% gewijzigd door dragonhaertt op 03-11-2017 14:49 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fox123
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-03-2018
Ik wil wel een kleine nuance aanbrengen omtrent studeren in Japan. De middelbare school en wat daar vooraf gaat is inderdaad erg strikt, echter een school waar alleen Japans wordt gegeven valt best wel mee. Houd er wel rekening mee dat je (natuurlijk ook afhankelijk van je inzet) na een jaar waarschijnlijk nog steeds niet vloeiend Japans kan, in ieder geval niet genoeg om 'volledig' mee te draaien doorsnee Japans bedrijf.

Daarnaast is het verkrijgen van een 'werk' visum best lastig maar niet onmogelijk.

Ik woon en werk in Japan, ben ook naar school geweest om Japans te leren. Verder heb ik het persoonlijk naar mijn zin hier maar het is inderdaad niet altijd even makkelijk . Als je vragen hebt stuur me maar een berichtje.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.