Ik ben normaal niet zo een taalnazi maar het staat hier echt 10x fout. Het is gaijin.rickboy333 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:01:
Leuke droom. Maar ik vraag me werkelijk af hoe je als ervaringsloze Gajin een baan kan krijgen in Japan. Begrijp me niet verkeerd. Maar Japan is heel erg competitief en als je dat zelf niet bent (want als Gajin ben je degelijk in het nadeel, nog erger dan bijvoorbeeld een moslim in Nederland). Aan de bovenkant en als toerist is Japan heel leuk, maar als je de cultuur niet begrijpt ga je het heel erg zwaar krijgen. Daarbij is Japan knete duur en ik denk dat je al €5000 nodig hebt om alles te regelen.
Ik heb zelf een jaar in Japan gewoond en ik zit nog steeds te twijfelen of ik me daar definitief ga vestigen. Echter het punt waar ik nu ben heeft me heel erg veel moeite gekost.
Je moet een paar hele, en dan ook hele belangrijke dingen niet vergeten.
- Klasse. Indirect zijn er klasse in Japan. Hierachie is iets wat in Japan nog wel is. Je zegt tegen je baas niet zomaar domo maar je zegt tegen je baas arigato gozaimasu. Tegen iedereen die ''hoger'' is spreek je op eerende toon aan. En gezien jij en ik een Gajin zijn is het voor ons beter om dat maar standaard te doen.
- Rassen, als je ooit iemand hoort over ''pure rassen'' of ooit Gajin-hunters tegen komt, nee dat zijn geen nazi's. In Japan is dat allemaal normaal. Gewoon proberen te negeren en wat je ook doet, niet de SJW proberen uit te hangen! Natuurlijk moet je ook niet zomaar over je heen laten walsen en als je echt een keer een racistishe lul tegen komt mag je best wel Hitler wa anata o tsukau koto ga dekimasu ofzo zeggen.
- Leer de taal, zonder dat je een beetje fatsoenlijk Japans spreekt kom je niet aan een baan. De ''ik leer Japans daar wel'' mentaliteit gaat je niet ver brengen. Persoonlijk denk ik dat je zeker al wat Kanji moet kennen en furigana/hiragana redelijk tot vloeiend. Gelukkig zet Word je Romaji zelf om tot Kana of Kanji maar als je het niet kan lezen kan je, je brieven niet zelf controleren.
- Kinderen Engels leren op scholen? Als je een kut gevoel er bij hebt meteen, maar dan ook meteen mee kappen! Toen ik net in Japan kwam en ik een beetje moest bijklussen om mezelf te installeren heb ik dit ook 3/4 weken gedaan, en na die 3/4 weken was ik er ook wel klaar mee.
- Niemand in Japan is dik en dik zijn in Japan is een grote schande. Zeker als je een Gajin bent.
- ontiegelijk lange werkdagen, nuff said.
Dus ja ik wil je droom niet verscheuren. Maar als een Gajin die dingen kan doen die iedereen ook kan kom je niet ver. Wil je werkelijk in de fabrieken werken waar je vollop gediscrimineerd word?
Ik zou je MBO doen, flink doorsparen en half jaar proberen in Kroatie ofzo te overleven (MBO heeft denk ik ook buitenlandse stage) Dan leer je al op jezelf wonen, leer je hoe je onder ander culturen kan leven en andere levens en ander handige skills. En als je nog geen Japans kent, begin daar al vast morgen meeProbeer eerst een kana boek te leren en dan op een betaalde cursus gaan zodat je ook je spreekvaardigheid kan oefenen. na een jaar of 2 heb je denk ik wel genoeg skills om een behoorlijk gesprek te voeren. Dan heb je een basis, en dan heb je vaste grond onder je voeten. Anders zit je binnen een maandje al thuis met ik weet niet hoeveel geld verbrand.
Daarbij, als je de weebheid van Japan wil meemaken zonder bovenstaande problemen, probeer Zuid-Korea! Zuid-Koreanen zijn veel westers dan de Japanners. De taal is makkelijker, geen/veel minder Gajin discriminatie, geen vervelende Bushido code, minder lande werkdagen. Basically een Japans-Amerika.
Welcome to the League of Draven