Acties:
  • +4 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-07 13:05

André

Analytics dude

gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:09:

geloof me ik WIL echt wel werken, maar ik moet minstens 10KM heen en 10KM terug, ik wou het best doen vlak nadat ik 16 was geworden, maar ik wacht tot het voorjaar omdat ik echt schijt heb aan het weer in deze maanden.
Dat straalt er dan niet echt van af? Op mijn 14e werkte ik in de vakanties en weekenden bij een boer, 14km op de fiets enkele reis. In weer en wind, daar dacht je niet eens over na, je moest gewoon want je wilde werken. Onderweg lekke band? Dan direct zelf plakken, want geen mobiel, dus even ouders bellen kon niet. Daarnaast had ik mijn ochtendkrant nog, ook 1,5 uur fietsen.
Ik mis dat stukje instelling van niet lullen maar poetsen. Gewoon aan de slag gaan. En wat mij betreft heb je nog bitter weinig echt NL ervaren, tot nu toe hebben je ouders alles voor je betaald en geregeld. Pas als je op eigen benen gaat staan heb je zelf met NL te maken, en dan hebben we het hier helemaal niet zo slecht. Ik zou dan lekker in NL je studie afmaken, eventueel met een buitenland jaar. En dan later als expat ervaring op doen. Daarna kun je een goede afweging maken en eventueel emigreren.

[ Voor 30% gewijzigd door André op 01-11-2017 15:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:07

geloof me ik WIL echt wel werken, maar ik moet minstens 10KM heen en 10KM terug, ik wou het best doen vlak nadat ik 16 was geworden, maar ik wacht tot het voorjaar omdat ik echt schijt heb aan het weer in deze maanden.
En dan geen vertrouwen hebben in de overheid / EU m.b.t. jouw kansen op de arbeidsmarkt. Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:20

Grvy

Bot

André schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:41:
[...]

Dat straalt er dan niet echt van af? Op mijn 14e werkte ik in de vakanties en weekenden bij een boer, 14km op de fiets enkele reis. In weer en wind, daar dacht je niet eens over na, je moest gewoon want je wilde werken. Onderweg lekke band? Dan direct zelf plakken, want geen mobiel, dus even ouders bellen kon niet. Daarnaast had ik mijn ochtendkrant nog, ook 1,5 uur fietsen.
Ik mis dat stukje instelling van niet lullen maar poetsen. Gewoon aan de slag gaan. En wat mij betreft heb je nog bitter weinig echt NL ervaren, tot nu toe hebben je ouders alles voor je betaald en geregeld. Pas als je op eigen benen gaat staan heb je zelf met NL te maken, en dan hebben we het hier helemaal niet zo slecht. Ik zou dan lekker in NL je studie afmaken, eventueel met een buitenland jaar. En dan later als expat ervaring op doen. Daarna kun je een goede afweging maken en eventueel emigreren.
Duizend keer dit. Je moet eerst maar eens proeven wat "Rutte 3" nu eigenlijk is (qua werk, e.d.) voordat die zich zo afzet tegen alles NL.

Eerlijk dit komt gewoon op mij over als puberaal afzet gedrag. ;)

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-07 17:04
kruimel0 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:35:
[...]

Sorry, maar bullshit. Ik geloof echt geen seconde dat jij geen werk kan vinden dat dichter dan 10KM bij jou in de buurt is als je dat wilt. Wil je nu echt zeggen dat je naar iedere supermarkt, boer, fietsenreparatiezaak, bouwwinkel en stratenmaker bent geweest in een 10KM omtrek van jouw huis, daar overal gevraagd hebt naar een baan voor jou, en dat die je allemaal de deur hebben gewezen?
Dit is precies waar anderen het over hebben met een workaholic-mentaliteit, die je nodig gaat hebben in Japan. Het is niet alleen het werken van 50+ uren per week, het is het WILLEN werken van 50+ uren per week, alsof je leven er vanaf hangt.
er zijn 3 bedrijven in het dorp waar ik woon, en daar zoeken ze niemand. Dat is geen grap trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Ter opheldering naar iedereen herhaal ik nog even: Ik ben eerst van plan er naar school te gaan, en dan zien of ik het een ''ja'' of ''nee'' zal geven.

Over het hele werk gebeuren, ik zal straks nog even gaan zoeken, misschien vind ik wel wat. Kunnen we daar in elk geval geen discussie over beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
-Zorg (nog niet aan gedacht 8)7 )
-Klimaat
-Levensverwachting
-Vaste lasten (gemiddeld)
-Werkgelegenheid
-Opleidingen
Op al deze gebieden staat Nederland aan de top (niet nr 1, wel heel hoog). Dus... wat wil je nu werkelijk?
Vanaf m'n 12e moest ik (oma spreekt) dagelijks 15 km enkele reis, regelmatig meerdere keren op 'n dag. Ook in de winter, herfst, weer of geen weer. Ik vind het écht niet voor je spreken dat je je laat tegen houden door 'n beetje regen.

Overigens: degenen die dit (een jaar met te weinig info/voorbereiding naar het buitenland) in goede staat overleven, komen over het algemeen ook niet op 'n techneutenforum vragen hoe ze dat moeten doen. Die gaan, en hebben vaardigheden, improvisatievermogen én incasseringsvermogen genoeg om aan te kunnen wat ze op hun pad vinden. Daar heb ik mateloze bewondering voor, ik zou het écht niet kunnen. Als je denkt dat je dat ook hebt, go for it. Maar gezien je 10 km fietsen in ons gematigde klimaat al teveel vindt... heb ik er weinig vertrouwen in.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 11:19
Waarom ga je niet "gewoon" in NL een opleiding doen en ga je proberen een stage in het buitenland te regelen?

Dat is allemaal een stuk minder ingrijpend dan er voor een opleiding naartoe gaan, als het dan tegenvalt moet je in het ergste geval een nieuwe stage doen. Voordeel is dat vanuit scholen in NL ze vaak wel kennis in huis hebben om buitenlandse stages te regelen.

Mocht het allemaal gigantisch meevallen dan kun je altijd nog overwegen om er voor langere tijd naartoe te gaan, maar dan heb je in ieder geval al de kennis opgedaan dat je je prettig voelt in dat land en er ook langere tijd wil blijven. Dan is al het regelwerk voor een verblijfsvergunning in ieder geval geen verspilde moeite.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:01:
Ter opheldering naar iedereen herhaal ik nog even: Ik ben eerst van plan er naar school te gaan, en dan zien of ik het een ''ja'' of ''nee'' zal geven.
Ja maar... Zo werkt het niet... Je kunt niet zonder visum naar Japan en je daar op een school inschrijven. Daar heb je een studievisum voor nodig. En om die aan te vragen, heb je een aanbeveling nodig van de school waar je heen gaat. Je kunt dus bijna niet om de uitwisselingsorganisaties heen...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Het helpt denk ik ook om een ander beeld van Nederland te krijgen als je uit je dorp komt van 2000 inwoners. Ga in een grote stad studeren en je krijgt een ander beeld van een land. Tuurlijk is Nederland saai als je niet verder komt dan je eigen dorp en dat vergelijkt met Tokyo waar miljoenen mensen wonen. Maar ook in Nederland zijn er leuke steden zoals Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen (en nog meer natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
XyritZz schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:04:
Waarom ga je niet "gewoon" in NL een opleiding doen en ga je proberen een stage in het buitenland te regelen?

Dat is allemaal een stuk minder ingrijpend dan er voor een opleiding naartoe gaan, als het dan tegenvalt moet je in het ergste geval een nieuwe stage doen. Voordeel is dat vanuit scholen in NL ze vaak wel kennis in huis hebben om buitenlandse stages te regelen.

Mocht het allemaal gigantisch meevallen dan kun je altijd nog overwegen om er voor langere tijd naartoe te gaan, maar dan heb je in ieder geval al de kennis opgedaan dat je je prettig voelt in dat land en er ook langere tijd wil blijven. Dan is al het regelwerk voor een verblijfsvergunning in ieder geval geen verspilde moeite.
Klopt, helaas leest een groot deel van de mensen over sommige reacties heen (wat ik begrijp)
ik heb al gehoord dat het slum was eerst zorgen dat ik van VMBO-K naar VMBO-M ga, daarna Havo doen zodat ik veilig ben qua mn leerderij in dit land, mocht ik voor langere tijd naar japan gaan en het niks blijkt te zijn.

Buitenlandse stages zijn een optie ja, een (oudere) vriend van mij had stage gelopen in nieuw-zeeland.
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:07:
[...]

Ja maar... Zo werkt het niet... Je kunt niet zonder visum naar Japan en je daar op een school inschrijven. Daar heb je een studievisum voor nodig. En om die aan te vragen, heb je een aanbeveling nodig van de school waar je heen gaat. Je kunt dus bijna niet om de uitwisselingsorganisaties heen...
Een visum kan geregeld worden, kijk maar eens op de site Go!Go! Nihon. Die kunnen dat (in prenciepe) allemaal regelen.
Arthur-M. schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:09:
Het helpt denk ik ook om een ander beeld van Nederland te krijgen als je uit je dorp komt van 2000 inwoners. Ga in een grote stad studeren en je krijgt een ander beeld van een land. Tuurlijk is Nederland saai als je niet verder komt dan je eigen dorp en dat vergelijkt met Tokyo waar miljoenen mensen wonen. Maar ook in Nederland zijn er leuke steden zoals Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Groningen (en nog meer natuurlijk).
Ik ben al eens in groningen geweest en ookal het leuk is, ik vind steden als Tokyo er gewoon veel moderner uitzien. Net zoals bijvoorbeeld Canberra. Ik vind gewoon dat de steden hier niets biezonders zijn, ookal ben ik nog nooit in amsterdam geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:13:
[...]
Ik ben al eens in groningen geweest en ookal het leuk is, ik vind steden als Tokyo er gewoon veel moderner uitzien. Net zoals bijvoorbeeld Canberra. Ik vind gewoon dat de steden hier niets biezonders zijn, ookal ben ik nog nooit in amsterdam geweest.
Tokyo:
Afbeeldingslocatie: https://photos.travelblog.org/Photos/14009/49758/f/273904-Tokyo-Suburb-0.jpg

Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: https://www.onna.nl/wp-content/uploads/2016/03/Norbert_van_Onna_Architectuurfotografie_Amsterdam_Zuidas_17.jpg

Oftewel, laat je niet leiden door wat je in boeken of op het internet tegenkomt. Maar baseer je keuze op echt relevant zaken, en niet door of een stad er wel of niet 'modern' uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
renegrunn schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:29:
[...]

Tokyo:
[afbeelding]

Amsterdam:
[afbeelding]

Oftewel, laat je niet leiden door wat je in boeken of op het internet tegenkomt. Maar baseer je keuze op echt relevant zaken, en niet door of een stad er wel of niet 'modern' uitziet.
Ik bedoel het meer ''moderne'' stuk, en daarnaast ik ben wezen kijken naar andere landen en kan zeggen dat canada opzich veel vakjes aankruist in waar ik naar zoek. Maar goed, voor nu is ZOALS AL MEERDERE keren gezegd is, het plan er 1 jaar te studeren he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-07 11:55

[...]

Hoe kun je Tokyo er moderner uit vinden zien als je er nog nooit bent geweest? Van foto's want dan kan ik vast ook wel foto's vinden van een willekeurige stad uit Nederland en die ook heel modern laten lijken...
Daarnaast is het onlogisch om te spreken dat de steden hier niet bijzonder zijn als je nog nooit ergens bent geweest. Wat is je vergelijkingsmateriaal?
Ga eerst eens naar Amsterdam of Rotterdam en ervaar dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

_O- _O- _O- _O-

Ooit wel eens buiten je eigen provincie gekomen? Of buiten Nederland? Ga eerst eens in Europa reizen, bezoek Londen eens.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Distoration schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:34:
[...]

Hoe kun je Tokyo er moderner uit vinden zien als je er nog nooit bent geweest? Van foto's want dan kan ik vast ook wel foto's vinden van een willekeurige stad uit Nederland en die ook heel modern laten lijken...
Daarnaast is het onlogisch om te spreken dat de steden hier niet bijzonder zijn als je nog nooit ergens bent geweest. Wat is je vergelijkingsmateriaal?
Ga eerst eens naar Amsterdam of Rotterdam en ervaar dat.
wat ik zie en lees en hoor. En ben al naar duitsland geweest, Turkije, Noorwegen enzo.
Tsurany schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:35:
[...]

_O- _O- _O- _O-

Ooit wel eens buiten je eigen provincie gekomen? Of buiten Nederland? Ga eerst eens in Europa reizen, bezoek Londen eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:34:
[...]

Ik bedoel het meer ''moderne'' stuk, en daarnaast ik ben wezen kijken naar andere landen en kan zeggen dat canada opzich veel vakjes aankruist in waar ik naar zoek. Maar goed, voor nu is ZOALS AL MEERDERE keren gezegd is, het plan er 1 jaar te studeren he.
Dat snap ik wel, maar wat ik probeer aan te geven: dat moderne stuk, daar ga jij niet wonen of wellicht studeren. Ik ken de stad Tokyo vrij goed, maar bedenk wel, dat het ongeveer 2x zo groot is als de provincie Utrecht. Het 'moderne' stuk, daar wordt gewerkt / staan de kantoren, maar vér daarbuiten wordt er geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
renegrunn schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:38:
[...]

Dat snap ik wel, maar wat ik probeer aan te geven: dat moderne stuk, daar ga jij niet wonen of wellicht studeren. Ik ken de stad Tokyo vrij goed, maar bedenk wel, dat het ongeveer 2x zo groot is als de provincie Utrecht. Het 'moderne' stuk, daar wordt gewerkt / staan de kantoren, maar vér daarbuiten wordt er geleefd.
mhm ja oke, dat zou kunnen ja. Ik weet dat jullie me uit mijn droom proberen te praten, snap ik ook wel hoor. Maar daarom zij ik zonet ook dat er andere plekken waren waar ik inmiddels naar heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07 20:16
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:59:
[...]

er zijn 3 bedrijven in het dorp waar ik woon, en daar zoeken ze niemand. Dat is geen grap trouwens.
Dat was het in mijn geval ook niet. Laat staan in mijn vakgebied.

Gelukkig ging ik naar een school toe die wél in een grote stad staat. Daar was genoeg werkgelegenheid ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Richh schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:41:
[...]

Dat was het in mijn geval ook niet. Laat staan in mijn vakgebied.

Gelukkig ging ik naar een school toe die wél in een grote stad staat. Daar was genoeg werkgelegenheid ;)
ik ga naar school in een klijner dorpje dan waar ik woon. en daar is 1 winkel, zoeken zo ook niemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-07 11:55
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:40:
[...]

mhm ja oke, dat zou kunnen ja. Ik weet dat jullie me uit mijn droom proberen te praten, snap ik ook wel hoor. Maar daarom zij ik zonet ook dat er andere plekken waren waar ik inmiddels naar heb gekeken.
Het gaat inderdaad over de plek, omdat NL --> Japan een grote stap is qua cultuur, taal enz. Maar daarnaast gaat het er uberhaupt over het feit dat je zonder gedegen opleiding, taal ervaring of kruiwagens ineens hebt besloten om ergen heen te willen. Op basis van het gevoel dat het hier in Nederland allemaal zo slecht zou zijn? Terwijl je nog niks hebt mee gemaakt (waarschijnlijk), en dat is wat veel mensen hier proberen aan te stippen.

Ik denk dat je er goed aan doet om eerst eens te proberen je vmbo af te maken, daarna door te stromen naar havo -> hbo of anders mbo-> hbo. Eventueel door naar de uni als dat er in zit. Je hebt meer bagage, meer kennis en dat geeft je al iets meer perspectief om dingen in te plaatsen dan dat je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
[...]

we proberen je niet uit je droom te praten, maar zijn gewoon rationeel en realistisch.
LcsRaw schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:45:
Gast doe iets aan je korte ei en lange ij gebruik, of beter doe iets aan je grammatica in het algemeen. Ik weet dat je al meerdere keren hebt gezegd dat jouw engels beter is, maar daar heb ik een hard hoofd in.
En dit inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door peakrever op 01-11-2017 16:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LcsRaw
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05-12-2024
Gast doe iets aan je korte ei en lange ij gebruik, of beter doe iets aan je grammatica in het algemeen. Ik weet dat je al meerdere keren hebt gezegd dat jouw engels beter is, maar daar heb ik een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:42:
[...]

ik ga naar school in een klijner dorpje dan waar ik woon. en daar is 1 winkel, zoeken zo ook niemand.
Je bent 17 toch? Staat er een VMBO-K school in een plek waar maar 1 winkel is? Ik ben heel benieuwd waar we het dan over hebben :P ik woon zelf letterlijk in the middle of nowhere van zuid-Drenthe dus ik weet best waar je het over hebt.

Desalniettemin, je gaat hierna MBO doen toch? En later HBO? Dan kom je echt al snel in een grotere stad waar wel degelijk werkgelegenheid is. Ik heb zelf naast mijn HBO 16 uur per week gewerkt in Groningen. Later zelfs 8 uur in Almere ;)

Sowieso, als er in jouw woonplaats geen werkgelegenheid is... is dan de oplossing om te verhuizen naar een plek met werkgelegenheid? Of moet je helemaal naar Japan :P

Niemand wil je hier uit je droom halen, maar wees realistisch man. Zoals ik eerder al zei: je hebt allemaal problemen met Nederland, en dat is prima. Maar Japan gaat dat niet voor je oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door Richh op 01-11-2017 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
[...]

Nee, ik heb 2x aangegeven dat je zeker moet blijven dromen, maar blijf realistisch. Baseer je keuze op goede argumenten, dan zul je wellicht overal kansen krijgen, maar je moet ze zelf pakken. En geen land gaat je daar bij helpen, dat mag je zelf doen.
En helemaal goed, ga lekker een jaar studeren in Japan als dat mogelijk is, ik weet zeker dat je een geweldige tijd zult hebben, maar wees ook voorbereidt dat het misschien niet is wat je er van verwacht. Daarom is het belangrijk om je goed in te lezen en voor te bereiden. En dan is hoe een stad er uit ziet niet echt belangrijk t.o.v. scholing, veiligheid etc. Jij moet er kunnen leven, op je gemak voelen en je doel kunnen halen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-07 17:15
Als je in Duitsland bent geweest, ben je dan ook weleens in Berlijn geweest? Prachtige stad, en erg modern, aangezien na WOII alles opnieuw opgebouwd moest worden. IMO mooiste stad van Europa.

Qua Japan, ben er zelf nog nooit geweest, maar ik heb in mijn eigen weeaboofase (toen was ik ongeveer jouw leeftijd) genoeg gefantaseerd over hoe tof het zou zijn om daar te wonen. Als je echter om de ideale wereld in de anime heen kijkt en kijkt naar de feiten, dan blijkt dat het inderdaad geen chill leven is daar. In Nederland heb je alle vrijheid en er is hier ook van alles te ontdekken als je daar wat tijd en energie in steekt.

Ik zou je adviseren om absoluut ooit eens naar Japan te gaan, maar je dan niet vast te leggen op verplichtingen. Ga er op vakantie, schraap wat geld bij elkaar en kijk of je er een maand of twee doorheen kan trekken. Dan heb je alle kansen om de voordelen van het land mee te pikken, zonder dat je het veel te druk hebt met uitgesloten te worden omdat iedereen een hekel heeft aan buitenlanders.

Als ik lees dat je niet eens in Amsterdam bent geweest, zou ik al helemaal zeggen: Maak je middelbare school af (eventueel + HAVO) en ga het Nederlandse studentenleven meemaken in Amsterdam of Utrecht. Dan krijg je een idee van wat er allemaal wél tof is aan Nederland, zonder dat je er alleen maar over hoort via de media. Nederland is objectief een van de beste landen ter wereld om in te wonen, het is zonde dat dat beeld verkloot wordt doordat de media nou eenmaal de neiging heeft om meer focus te leggen op negatieve dingen. In andere landen gaat het er allemaal veel slechter aan toe, maar in het journaal hoor je nou eenmaal niet zoveel updates over de politiek in Japan.

Van wat ik allemaal heb meegekregen is Japan een ontzettend mooi land, maar alleen als toerist. Bespaar jezelf de teleurstelling en maak het op die manier mee. Mijn suggestie: reisje als je klaar bent met je middelbare school of als je afgestudeerd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
[...]

Niemand probeert je uit je droom te praten maar eerder je voor een nachtmerrie te behoeden. Als jouw droom is naar een ver land te vertrekken, vooral doen! Maar doe het dan wel goed voorbereid en ook goed wetend waaraan je begint. Je hebt nu gewoon echt geen idee van het leven. Wordt eerst volwassen(er) en zorg voor je scholing. Dat opent meer deuren voor je.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-07 11:19
Tsurany schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:35:
[...]

_O- _O- _O- _O-

Dit is overigens wel serieus een goede tip, ga eens alleen op reis in Europa en kijk eens hoe dat je bevalt. Als je naar Japan gaat zal je zeker in het begin op jezelf aangewezen zijn dus dan moet je dat binnen Europa ook kunnen.

Mijn schoonbroertje bijv. boekt gewoon een ticket naar Rome als hij daar zin in heeft. Vliegt er alleen naar toe zonder slaapplek of wat dan ook geregeld te hebben en weet daar alles ter plekke te regelen... komt altijd terug met de mooiste verhalen, ontmoet locals en laat zich rondleiden door de stad met hun eet samen met hun etc.

Zulk soort ervaringen ontstaan niet vanzelf, maar komen vooral uit jezelf. Als je te verlegen bent om iemand anders aan te spreken, of je ervoor schaamt om met handen en voeten te communiceren omdat je de taal niet spreekt dan heb je het zoveel zwaarder in het buitenland dan wanneer je dat wel durft.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
faraga schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:51:
Als je in Duitsland bent geweest, ben je dan ook weleens in Berlijn geweest? Prachtige stad, en erg modern, aangezien na WOII alles opnieuw opgebouwd moest worden. IMO mooiste stad van Europa.
Mwah... Dat hebben ze aardig verpest door een replica van het stadsslot terug te zetten op de plaats waar ooit het foeilelijke Erich's Lampenladen stond :+ Maar inderdaad, ook het voormalige niemandsland waar de muur stond, staat vol met moderne gebouwen...

@gameguy12 : Is het niet verstandiger om eerst eens je horizon te verbreden, met bijvoorbeeld een interrailkaart ? Daarmee kun je voor 2-300 euro door heel Europa met de trein. Dan doe je vast wat buitenlandervaring op, krijg je mee hoe het is om met openbaar vervoer te reizen in een land waar je de taal niet machtig bent, en in tegenstelling tot een pakketreis krijg je ook ervaring in "hoe om te gaan met onvoorziene omstandigheden"..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:56
Toen ik de titel van het topic las vond ik het leuk klinken en werd ik al enthousiast, maar hoe meer ik lees hoe minder goed ik het 'plan' vind klinken. Heel bot: je bent te jong en onervaren, niet ondernemend genoeg, hebt totaal geen basis voor een leven daar en klinkt nogal naïef. Ik hoop voor je dat je over een paar jaar heerlijk in Japan woont, ook al is het tijdelijk, maar ik denk wel dat je realistisch moet zijn en dit niet binnen een jaar of twee wilt gaan realiseren.

Mijn vriendin is half Japans en heeft een paar weken geleden besloten dat ze minimaal een jaar gaat werken in Japan. Dat is natuurlijk helemaal klote, maar goed, daar moet ik zelf misschien maar een topic over openen :P Maar zij is sterk en zelfstandig, heeft veel discipline, werkt hard, spreekt vloeiend Japans, heeft daar (Tokyo) familie wonen en genoeg skills om daar in te zetten. Als je ook maar iets van die dingen mist wordt het een nare ervaring.

Taal: Zorg dat je de taal vloeiend spreekt. Hoeft niet op het niveau van een Japanner en maak je de eerste paar jaar ook geen zorgen over je accent, maar zorg wel dat je op professioneel niveau gesprekken kunt voeren. Engels is er vrij zeldzaam en zelfs als je mensen vindt die Engels spreken: zij verstaan jouw accent niet en jij het hunne niet. Klein voorbeeld: laatst vroeg iemand om mijn "iemuru adoresso". Zeg eens met je mooiste Britse accent "email address". Lijkt niet op elkaar, hè? :P Mijn tip is om eerst naar te kijken naar taalcursussen en later misschien 1 of 2 jaar via een universiteit les te nemen. Dan kan je een beetje redelijk Japans en de rest komt daar met de jaren wel. Nog een voorbeeld: mijn vriendin spreekt haar hele leven al bijna elke dag Japans en volgens haar is het niet goed genoeg. Voor mijn gevoel spreekt ze het vloeiend en gesprekken gaan zonder onderbrekingen en met een noodgang. Maar objectief gezien vanuit een Japanner is haar Japans slecht, leest ze veel te langzaam en antwoordt ze soms niet 'zoals het hoort' (<- en dat is belangrijk) in sociale situaties.

Reistijd: 20 minuten fietsen is onoverkomelijk en dan wil je naar een stad met wat, 15 miljoen man? Denk je dat je het gaat redden om elke dag om 6-7 uur 's ochtends op te staan, helemaal naar een station te fietsen (oh, de horror), 3 kwartier in de trein te zitten en daarna nog een klein half uur moet lopen? Als je geluk hebt! En las ik nou net dat het je plan is om daar een auto te kopen? Voor mij is het hebben van een mooie Skyline of Silvia al bijna reden genoeg om te emigreren, maar zet dat de komende jaren maar uit je hoofd :P In ieder geval als je denkt er woon-werkverkeer mee te kunnen doen.

Vrienden maken: als jij van bier houdt ben je al binnen en als lange Hollander ben je interessant. Dat zou dus geen enkel probleem moeten zijn. Ik ben even de naam kwijt, maar er zijn een soort van verenigingen waar je met een groepje buitenlanders met native speakers gesprekjes kunt oefenen. Als je een beetje sociaal bent kan je hier snel groepjes vinden/maken om mee uit te gaan. Via via kom je dan genoeg mensen tegen. Maar serieuze vrienden maak je waarschijnlijk alleen als je de taal echt machtig bent en je ook op school en je werk je best doet. Het is daar geen zesjescultuur en work hard/play hard staat er hoog in het vaandel en als je het work hard-gedeelte niet serieus neemt wordt je echt als een triest persoon gezien.

Ik ben nu door mijn tijd heen, maar als je vragen hebt hoor ik ze graag. Ga je de komende maanden lekker oriënteren op een mooie vakantie van een paar weken naar Japan, schrijf je in voor een taalcursus van een paar maanden waarbij je minimaal 1 keer in de week gezamenlijk les krijgt en je elke week huiswerk krijgt en zorg dat je nog voor het einde van dit jaar werk hebt. Desnoods moet je elke dag 100 km fietsen achter een sproeiwagen, maar als je het voor het einde van dit jaar niet redt mag je van mij nooit van je leven in Japan proberen te wonen/werken/studeren :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Distoration schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:45:
[...]

Het gaat inderdaad over de plek, omdat NL --> Japan een grote stap is qua cultuur, taal enz. Maar daarnaast gaat het er uberhaupt over het feit dat je zonder gedegen opleiding, taal ervaring of kruiwagens ineens hebt besloten om ergen heen te willen. Op basis van het gevoel dat het hier in Nederland allemaal zo slecht zou zijn? Terwijl je nog niks hebt mee gemaakt (waarschijnlijk), en dat is wat veel mensen hier proberen aan te stippen.

Ik denk dat je er goed aan doet om eerst eens te proberen je vmbo af te maken, daarna door te stromen naar havo -> hbo of anders mbo-> hbo. Eventueel door naar de uni als dat er in zit. Je hebt meer bagage, meer kennis en dat geeft je al iets meer perspectief om dingen in te plaatsen dan dat je nu hebt.
zal ik ook doen, heb het met vriend over gehad, raade ze me ook aan, haar plan was om vanuit mavo have te doen, ik hen (helaas) 1 stapje meer. Qua culuur is het een grote stap ja.
LcsRaw schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:45:
Do you seriously think i'm lying? Why would i?
Richh schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:46:
[...]

Je bent 17 toch? Staat er een VMBO-K school in een plek waar maar 1 winkel is? Ik ben heel benieuwd waar we het dan over hebben :P ik woon zelf letterlijk in the middle of nowhere van zuid-Drenthe dus ik weet best waar je het over hebt.

Desalniettemin, je gaat hierna MBO doen toch? En later HBO? Dan kom je echt al snel in een grotere stad waar wel degelijk werkgelegenheid is. Ik heb zelf naast mijn HBO 16 uur per week gewerkt in Groningen. Later zelfs 8 uur in Almere ;)

Sowieso, als er in jouw woonplaats geen werkgelegenheid is... is dan de oplossing om te verhuizen naar een plek met werkgelegenheid? Of moet je helemaal naar Japan :P

Niemand wil je hier uit je droom halen, maar wees realistisch man. Zoals ik eerder al zei: je hebt allemaal problemen met Nederland, en dat is prima. Maar Japan gaat dat niet voor je oplossen.
Ja serieus VMBO K waar 1 winkel is, te gek voor woorden. Verhuizen naar een plek met werkgelegenheid zou ik best doen, maar nu ben ik nog 16, ik ga dan nog niet verhuizen hier in iedergeval, als ik 17 ben 1 jaar Jpana is het gekste (bijna) wat je in prenciepe kunt bedenken wat (wellicht) her-overweegt word. Maar ik bedoel: Ik ga niet hier ergens anders wonen. mocht ik hier blijven heb ik wel een auto als ik 18 ben, dan kan ik zo werk vinden. Maar ik bedoel ook, werkgelegenheid voor lager opgelide is wat meh hier. Ookal ben ik van plan er wat van te maken.
XyritZz schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:54:
[...]

Dit is overigens wel serieus een goede tip, ga eens alleen op reis in Europa en kijk eens hoe dat je bevalt. Als je naar Japan gaat zal je zeker in het begin op jezelf aangewezen zijn dus dan moet je dat binnen Europa ook kunnen.

Mijn schoonbroertje bijv. boekt gewoon een ticket naar Rome als hij daar zin in heeft. Vliegt er alleen naar toe zonder slaapplek of wat dan ook geregeld te hebben en weet daar alles ter plekke te regelen... komt altijd terug met de mooiste verhalen, ontmoet locals en laat zich rondleiden door de stad met hun eet samen met hun etc.

Zulk soort ervaringen ontstaan niet vanzelf, maar komen vooral uit jezelf. Als je te verlegen bent om iemand anders aan te spreken, of je ervoor schaamt om met handen en voeten te communiceren omdat je de taal niet spreekt dan heb je het zoveel zwaarder in het buitenland dan wanneer je dat wel durft.
Ik ga eerst op vakantie in Japan, daarna ga ik wel door europa een beetje rijzen.
faraga schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:51:

Qua Japan, ben er zelf nog nooit geweest, maar ik heb in mijn eigen weeaboofase (toen was ik ongeveer jouw leeftijd) genoeg gefantaseerd over hoe tof het zou zijn om daar te wonen. Als je echter om de ideale wereld in de anime heen kijkt en kijkt naar de feiten, dan blijkt dat het inderdaad geen chill leven is daar. In Nederland heb je alle vrijheid en er is hier ook van alles te ontdekken als je daar wat tijd en energie in steekt.

Ik zou je adviseren om absoluut ooit eens naar Japan te gaan, maar je dan niet vast te leggen op verplichtingen. Ga er op vakantie, schraap wat geld bij elkaar en kijk of je er een maand of twee doorheen kan trekken. Dan heb je alle kansen om de voordelen van het land mee te pikken, zonder dat je het veel te druk hebt met uitgesloten te worden omdat iedereen een hekel heeft aan buitenlanders.

Als ik lees dat je niet eens in Amsterdam bent geweest, zou ik al helemaal zeggen: Maak je middelbare school af (eventueel + HAVO) en ga het Nederlandse studentenleven meemaken in Amsterdam of Utrecht. Dan krijg je een idee van wat er allemaal wél tof is aan Nederland, zonder dat je er alleen maar over hoort via de media. Nederland is objectief een van de beste landen ter wereld om in te wonen, het is zonde dat dat beeld verkloot wordt doordat de media nou eenmaal de neiging heeft om meer focus te leggen op negatieve dingen. In andere landen gaat het er allemaal veel slechter aan toe, maar in het journaal hoor je nou eenmaal niet zoveel updates over de politiek in Japan.

Van wat ik allemaal heb meegekregen is Japan een ontzettend mooi land, maar alleen als toerist. Bespaar jezelf de teleurstelling en maak het op die manier mee. Mijn suggestie: reisje als je klaar bent met je middelbare school of als je afgestudeerd bent.
Ik ben nog niet in Berlijn geweest. Ik zal eens er heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-07 17:45

Praetextatus

the dutch_paki

Wouterkaas schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:43:
[...]

Klopt, ik ben het ook niet per se oneens met ardana, maar er zit een wereld tussen "Je bent een nul en niemand zit op je te wachten" en "Het is je eigen ontdekkingstocht waar niemand iets mee te maken heeft O+ O+ O+ "
Nou nee. Zo werkt de wereld helaas niet, men vergeet vaak dat er ook nog iets is als accountability. De wereld draait niet alleen om ontdekken en doen wat je leuk vindt. Leer als eerste op je eigen benen staan, dat is de basis. Ts geeft aan dat hij een flink bedrag op zijn rekening heeft staan. Ik neem aan dat een flink bedrag voor een tiener iets heel anders die 5 jaar werk ervaring heeft. Zelfs als hij 100k op zijn rekening heeft staan, dan moet hij toch leren hoe je basis dingen doet om te overleven. Een van de basis dingen is compromise, weten wanneer je niet perse je ding moet doen, omdat het 'goed voelt of blij van wordt'. De TS heeft wat mij betreft dat ook niet laten zien.
Studie is niet leuk, mentor is slechtste van de wereld, NL is niets, Australie is niets want een kennis heeft dat gezegd. Waar heeft de TS laten zien dat hij compromissen heeft moeten sluiten?

@gameguy12 neem mijn rant niet kwalijk. Je bent nog jong en je dromen groot. Houd dat zeker vast, maar zorg er eerst voor dat je iets hebt om op terug te vallen qua studie en opleiding. Als je dat hebt kun je wel verder kijken. Ik denk dat wanneer je hier je studie verder op pakt en meer ouder wordt je anders tegen bepaalde zaken aan zult kijken.

overigens, ik hoor net van een collega dat er aan buitenlanders erg hoge eisen worden gesteld. Zo moet je een afgeronde opleidingen en de taal zeer goed kennen. De voorkeur binnen Japanse bedrijven is altijd om de eigen mensen voor te trekken en de beste leverage die je kunt hebben is een hogere opleiding te hebben of een specialist te zijn in een bepaald vak gebied.

edit/ stel je blijft hier om je studie aan
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:23:
[...]

US was eerst het plan, maar is een dikke vette NEE geworden wegen Donald J Trump. Maar in Japan zal ik kapot gaan? Daarom was t plan 1 jaar he. Maar t kan kloppen, hoor wel veel negatiefs er over in dit topic dat zeker. Daarnaast leek China me eerst wel wat maar nee, dat helemaal niet.
waarom is t een nee bij POTUS? :p Heeft hij je iets misdaan? Of wat hij doet hij specifiek om juo weg te jagen? Welke kansen had je eerst wel en nu niet volgens jou?

[ Voor 13% gewijzigd door Praetextatus op 01-11-2017 17:26 ]

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

@gameguy12 Je kiest ook meteen maar het makkelijkste land. :')

Er is al heel veel gezegd in dit topic, en Japan is geweldig voor een vakantie.
Nu wil ook ik je niet uit de droom halen, maar als je NL al klote vind, ga je daar helemaal kapot.

Maar, ik denk wel dat het goed en tof is om te kijken of je een studie in het buitenland kan doen. US ofzo

[ Voor 5% gewijzigd door Pinin op 01-11-2017 17:22 ]

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:42
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:04:
[...]

Do you seriously think i'm lying? Why would i?

[...]
Yes I do ;) In English you always write I with a capital letter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Pinin schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:21:
@gameguy12 :) Je kiest ook meteen maar het makkelijkste land.

Er is al heel veel gezegd in dit topic, en Japan is geweldig voor een vakantie.
Nu wil ook ik je niet uit de droom halen, maar als je NL al klote vind, ga je daar helemaal kapot.

Maar, ik denk wel dat het goed en tof is om te kijken of je een studie in het buitenland kan doen. US ofzo
US was eerst het plan, maar is een dikke vette NEE geworden wegen Donald J Trump. Maar in Japan zal ik kapot gaan? Daarom was t plan 1 jaar he. Maar t kan kloppen, hoor wel veel negatiefs er over in dit topic dat zeker. Daarnaast leek China me eerst wel wat maar nee, dat helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Bazvv schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:22:
[...]

Yes I do ;) In English you always write I with a capital letter.
Don't get me wrong or anything but you don't have to use CAPS for the I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
[...]
Daarnaast leek China me eerst wel wat maar nee, dat helemaal niet.
In China is werk vinden als buitenlander dan weer een stuk makkelijker. Veel Chinese bedrijven willen een buitenlander in dienst, puur vanwege de uitstraling. Capaciteiten en ervaring zijn niet van belang, zolang je maar westerling bent :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
[...]

Hoe houdt die clown in de US jou tegen om naar de US te gaan? Stel je hebt later een baan, en je 'moet' dan naar de US voor zaken, zeg je dan ook nee? Nogmaals, en ik hou er ook over op, laat die afhankelijkheid van een overheid los. Tenzij het om een dictatoriaal land gaat of dat in oorlog o.i.d. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 10:28

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

[...]

US was eerst het plan, maar is een dikke vette NEE geworden wegen Donald J Trump.
Och, als je daar al door laat afketsen... :>
Daarom was t plan 1 jaar he. Maar t kan kloppen, hoor wel veel negatiefs er over in dit topic dat zeker. Daarnaast leek China me eerst wel wat maar nee, dat helemaal niet.
Ik ben niet negatief over het land, echt helemaal te gek hoor !
Maar ik heb heb een jaar of 12 voor een Japans bedrijf gewerkt, en gezien hoe men daar leeft/werkt en de eisen liggen redelijk hoog, - understatement van het Jaar

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:42
Geloof me China wil je niet wonen. Mensen hebben geen fatsoen vooral de rijkere op vakantie in andere Aziatische landen niet. Mensen rochelen en spugen continu. Mensen geven niks om elkaar en je leven is ook niks waard daar. (Mijn ervaring en ervaring die ik heb gehoord van mensen die er een aantal maanden hebben verbleven)

En in het Engels schrijf je toch echt ik(i) altijd met een hoofdletter hoor, vraag maar aan je leraar Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:26:
[...]

In China is werk vinden als buitenlander dan weer een stuk makkelijker. Veel Chinese bedrijven willen een buitenlander in dienst, puur vanwege de uitstraling. Capaciteiten en ervaring zijn niet van belang, zolang je maar westerling bent :+
Serieus? Mhm... moet ik dat toch misschien herzien. ik weet wel dat je niet altijd mag werken mocht je met een chinees trouwen.
renegrunn schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:26:
[...]

Hoe houdt die clown in de US jou tegen om naar de US te gaan? Stel je hebt later een baan, en je 'moet' dan naar de US voor zaken, zeg je dan ook nee? Nogmaals, en ik hou er ook over op, laat die afhankelijkheid van een overheid los. Tenzij het om een dictatoriaal land gaat of dat in oorlog o.i.d. is.
Ik zie het niet helemaal zitten wegens hun momentele relatie met een ander land met veel atoombommen, als die man weg is wil ik er wel heen voor langer dan een maand.
Pinin schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:27:
[...]

Och, als je daar al door laat afketsen... :>

[...]

Ik ben niet negatief over het land, echt helemaal te gek hoor !
Maar ik heb heb een jaar of 12 voor een Japans bedrijf gewerkt, en gezien hoe men daar leeft/werkt en de eisen liggen redelijk hoog, - understatement van het Jaar
Ja dat is zo ja, maar vandaar denk ik ook HBO te kunnen/proberen krijgen. Hopelijk lukt t, op MAVO was ik in de grond gezakt wegens Nederlands en tevens mn wiskunde. met HBO denk ik wel redelijk geschikt te zijjn.
Bazvv schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:30:
Geloof me China wil je niet wonen. Mensen hebben geen fatsoen vooral de rijkere op vakantie in andere Aziatische landen niet. Mensen rochelen en spugen continu. Mensen geven niks om elkaar en je leven is ook niks waard daar. (Mijn ervaring en ervaring die ik heb gehoord van mensen die er een aantal maanden hebben verbleven)

En in het Engels schrijf je toch echt ik(i) altijd met een hoofdletter hoor, vraag maar aan je leraar Engels.
China had ik daarom ook niet meegenomen, maar omdat ik hoorde dat je daar (redelijk) snel werk kunt krijgen.

Als ik terug denk aan mijn les van maandag hoeft dat toch echt niet. Maar wellicht ben ik compleet fout. Maar zo is t mij aangeleer volgens een taal site hoeft het ook niet en zinnen zijn daar geschreven zonder Hoofdletter I's er door, alleen aan t begin van de zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Je zal veel moeten verhuizen als je je toekomst laat bepalen door wie er aan de macht is :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekiejoekie
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:33:
[...]

Ik zie het niet helemaal zitten wegens hun momentele relatie met een ander land met veel atoombommen, als die man weg is wil ik er wel heen voor langer dan een maand.
Serieus ?? Niet naar Amerika vanwege kans op een kernbom ? Terwijl alle andere landen die je overweegt wél daadwerkelijk binnen de reikwijdte van die raketten liggen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:38:
[...]

Serieus ?? Niet naar Amerika vanwege kans op een kernbom ? Terwijl alle andere landen die je overweegt wél daadwerkelijk binnen de reikwijdte van die raketten liggen ??
Oke Dan niet perse daarom, maar ik heb echt wat tegen die man, dan is Rutte 3 nog 10x beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:33:

Je weet dat Nederland een aantal kernwapens in opslag heeft voor ze? Of is dat de reden dat je hier weg wilt? ;)
En trouwens, je wilt wel naar Japan wat zo goed als binnen schootsafstand van Noord-Korea ligt... Ik probeer echt met je mee te denken, maar ik heb na 6 pagina's aan comments geen houtsnijdende argumenten van je gehoord, het spijt me.
Ga morgen weer lekker fris naar school (ik hoop voor je dat het weer meezit), maak die af, en ga daarna kijken wat je wilt. Of verder studeren, of op stage, of in het buitenland een jaartje ervaring opdoen, al dan niet i.c.m. een opleiding.
Ik ga echt niet een opleiding als de holy grail tot succes verheffen, want ik heb zelf geen hogere opleiding genoten. Wel heb ik inmiddels jarenlange ervaring, en heb ik het 'geluk' gehad dat ik in landen over de hele wereld heb gezeten voor mijn werk, maar ik heb nooit, maar dan ook nooit mijn keuzes af laten hangen van een overheid. Als je dat wilt gaan doen, kun je beter binnen blijven zitten mokken waarom 'de overheid' jou nog altijd niet een baan op een presenteerblaadje heeft aangeboden.

[ Voor 22% gewijzigd door renegrunn op 01-11-2017 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:42:
[...]

Oke Dan niet perse daarom, maar ik heb echt wat tegen die man, dan is Rutte 3 nog 10x beter.
Je gaat naar een land voor een studie... Je hoeft niet bij de president op de koffie ! Sterker nog, waarschijnlijk nodigt ie je niet eens uit in het White House...

Amerika is sterk politiek gekleurd per staat. Je hebt Democratische staten, Republikeinse staten, oke, en een paar swing-states. Met een kaartje met de uitslagen van de laatste verkiezingen in de hand, kun je zo de bestemmingen uitkiezen waar ze 't niet allemaal met Trump eens zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:49:
[...]

Je gaat naar een land voor een studie... Je hoeft niet bij de president op de koffie ! Sterker nog, waarschijnlijk nodigt ie je niet eens uit in het White House...

Amerika is sterk politiek gekleurd per staat. Je hebt Democratische staten, Republikeinse staten, oke, en een paar swing-states. Met een kaartje met de uitslagen van de laatste verkiezingen in de hand, kun je zo de bestemmingen uitkiezen waar ze 't niet allemaal met Trump eens zijn...
haha ja.

Dat ze qua staat verschillen klopt wel ja, wellicht word het amerika in dat geval, of canada?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Aaaah heerlijk topic dit! :D

TS zit lekker wat Anime te kijken en fantaseert over zichzelf als karakter in één van zijn favoriete Japanse series. Leuke chicks en vrienden om je heen, lekker naar je werk fietsen door de permanente lentebloesem.....
Ondertussen regent het buiten en hoort hij op de radio dat de formatie weer mislukt is.... wat een kutland is Nederland ook.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 10:05

unclero

MB EQA ftw \o/

gameguy12 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 21:36:
Het openbaar vervoer is er ook beter van wat ik gezien en gelezen heb.
Openbaar vervoer is superieur. Iedere keer weer genieten, maakt niet uit of ik de bus pak, de metro, de trein of de kogeltrein. Schoon, stipt op tijd, efficient, stopt precies bij het streepje, en klantvriendelijk.
Maar inderdaad, rond spitstijd is het ruk. In Nederland zou ik zeggen: dan pak ik de volgende wel, maar de volgende komt in Tokyo twee minuten later binnengereden, en dan staat het perron weer net zo vol als bij de vorige. In de avondspits denk ik wel eens van: ach, weet je wat, ik loop gewoon een leuk Izakaya'tje of noodle-barretje binnen en ga eerst even een hapje eten onder het genot van een schuimend glas van dat goudgele vocht. Maar in Tokyo, binnen de Yamanote-ring kun je dat ook wel vergeten, want iedere Izakaya en noedelbar zit rond die tijd stampvol met allemaal lui en hun collega's die precies hetzelfde denken ;(.
Dus dan toch maar erdoorheen. Voordeel van buitenlander zijn is dan wel dat mensen over het algemeen niet naast je willen staan, dus als het niet al te druk is (na een halfuurtje in die wagen kun je al iets vrijer ademen) heb je wel wat personal space. :>

Dat gezegd hebbende, Japan is niet zo erg als sommigen het hier schetsen hoor, op het internet kun je hele rare dingen lezen, maar ja, dat hangt ook af waar je op googelt. Qua woonruimte valt ook alleszins mee. Ik was een tijdje terug in Tokyo, en een vriendin die daar studeerde (een of ander master onderzoek aan de uni) stond erop dat ik even langskwam bij haar thuis. Tsja, wat wil je als er een keer Nederlanders langskomen die je kent. Dus ik lekker na de avondspits de metro naar Asakusa genomen, onderweg nog even bij de 7-Eleven voor een traytje Asahi Super Dry en een zak chips en zo'n bakje warme Oden. Ze had het over huisgenoten, dus ik dacht: ze zal wel een huis hebben waar ieder hun eigen kamer heeft. Bleek het een 12 vierkante meter appartementje te zijn (4 tatami matten en zo'n typisch keuken-halletje) dat ze deelde met vijf andere buitenlanders ;(. Omdat zij de langste was moest ze in de keuken slapen, met haar tenen tegen de voordeur. Laat dit even bezinken, zes post-grad researchers met beurzen en spaargelden delen een hok van 12 vierkante meter. Maar dan wonen ze wel vijf minuten fietsen van de universiteit. Ze hadden ook een 'normale' woning kunnen hebben, maar dan loopt de enkele reistijd al op tot meer dan een uur. En je weet, zelfmoordcijfers hangen nauw samen met gemiddelde reistijd. Mensen in Tokyo die een uur of minder hoeven te reizen per dag, zijn de gelukkigsten ter wereld. Daarboven lopen de zelfmoordcijfers al op, en rond een uurtje of twee enkele reis is de kans al groter dat je jezelf onder de trein werpt, dan dat je er per ongeluk onder komt omdat je staand slaapt op het perron.

Laaggeschoolde buitenlanders die werken kom ik zelden tegen. Nouja, in de 'bruisender delen van de stad' wel. Zo'n aardig Russisch meisje in een schooluniformpje die in steenkolenjapans vraagt of ik niet een koud pintje wil drinken in haar slechtverlichte barretje ("hier de trap op, derde verdieping, tweede deur, kloppen en eerst even 15.000 yen aan de Nigeriaanse uitsmijter geven"). Of de Turkse uitbater van de dönerkraam. Of die Israeli's die proberen nepjuwelen op straat te verkopen (altijd even checken of je portemonnee er nog is als je langs ze loopt).

Sowieso is 'laaggeschoold werk' in Japan nogal relatief. Natuurlijk heb je van die klusjes als verkeersregelaar of straatveger. Je hoeft niks te kunnen, maar je verdient ook niks. Maar daarboven is 'laaggeschoold' niet meer een term die ik zou gebruiken. Japan leunt nog heel erg op meester-gezel 'studies'. Een timmerman heeft er zomaar zes jaar noeste studie op zitten. In de leer gaan bij een noedelbarretje betekent dat je de eerste paar jaar alleen maar mag afwassen en toekijken. Alles wat daar níet van afhankelijk is, is service-gericht. Zoals die mannen en vrouwen die op de stations bij de toegangspoortjes staan om die ene bejaarde te helpen die het niet snapt. Die poortjeswachters hebben er maanden van interne studie (waar een Pruissische tucht heerst waarbij vergeleken de Victoriaanse kostscholen in Pakistan zomerkampen zijn) op zitten over hoe ze iemand aan moeten spreken, hoe ze moeten buigen, welke Japanse vervoegingen ze moeten gebruiken, het spoorboekje uit het hoofd leren, hoe ze moeten wijzen, hoe ze een kaartje aan moeten nemen, eerstehulp, enzovoorts.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
@gameguy12 : Verbreed nou eerst je horizon eens... 10 km fietsen is ver... Doe in de kerstvakantie eens gek, en haal bij de Kruidvat/Hema/AH een goedkope trein-dagkaart. Ga eens naar Amsterdam en Rotterdam.

Als dat bevalt, dan volgend jaar in de zomervakantie een Interrailkaart. zodat je dezelfde ervaring ook in het buitenland hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gameguy12
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:01:
@gameguy12 : Verbreed nou eerst je horizon eens... 10 km fietsen is ver... Doe in de kerstvakantie eens gek, en haal bij de Kruidvat/Hema/AH een goedkope trein-dagkaart. Ga eens naar Amsterdam en Rotterdam.

Als dat bevalt, dan volgend jaar in de zomervakantie een Interrailkaart. zodat je dezelfde ervaring ook in het buitenland hebt...
wellicht doe ik dat, ik ga over een tijdje met iemand naar de bios in de stad groningen dus dat word een heeeel avontuur. (met de auto)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:54
Dan kan daarmee het topic wel dicht mijn inziens :+ O-)

[ Voor 6% gewijzigd door AequitasII op 01-11-2017 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:04:
[...]

wellicht doe ik dat, ik ga over een tijdje met iemand naar de bios in de stad groningen dus dat word een heeeel avontuur. (met de auto)
Top, ik heb er 5 jaar 'gestudeerd', leukste stad van Nederland! /Biased

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
Zou je nou nog een keer uit kunnen leggen wat er mis is met "Rutte 3" en waarom Nederland opeens een kutland is geworden door een kabinet?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:37
Arthur-M. schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:23:
Zou je nou nog een keer uit kunnen leggen wat er mis is met "Rutte 3" en waarom Nederland opeens een kutland is geworden door een kabinet?
maak er nou geen politieke discussie van...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Arthur-M. schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:23:
Voor zover ik weet is klagen over de eigen overheid een wereldwijde hobby. In Nederland, Belgie, Duitsland, Amerika. ik volg de Japanse politiek niet dagelijks, maar ik ben heel erg bang dat het daar ook gebeurd...

Het enige land wat ik ken waar iedereen (verplicht) tevreden is, is Noord-Korea :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:30:
[...]

Voor zover ik weet is klagen over de eigen overheid een wereldwijde hobby. In Nederland, Belgie, Duitsland, Amerika. ik volg de Japanse politiek niet dagelijks, maar ik ben heel erg bang dat het daar ook gebeurd...

Het enige land wat ik ken waar iedereen (verplicht) tevreden is, is Noord-Korea :+
Juist, het lijkt vaak wel hoe beter het in een land gaat, hoe meer er geklaagd wordt. Daarom is het zeker voor TS goed om te gaan reizen / ervaring in het buitenland op te doen, om er dan zelf ook achter te komen dat het in het in ons kleine landje best goed toeven is.
Kijk alleen maar naar het programma 'ik vertrek'. Mensen die met de mooiste dromen vertrekken omdat het hier niet bevalt, om er vervolgens achter te komen dat in een buitenland zich niemand aan de afspraken houdt om maar mee te beginnen.

Het gras van de buren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:48
Wat een negativiteit hier, zo'n topic moet je duidelijk niet op Tweakers openen met mensen die je allerlei verwijten maken, maar zelf ook geen idee hebben hoe het leven daar is.

Hoewel ik het enigszins met ze eens moet zijn dat je tot dusverre niet al te veel voorbereidingen hebt getroffen is het zeker wel mogelijk en als je daar een taalcursus gaat volgen voor een jaar hoeft dat (denk ik) zeker geen probleem te zijn.

Woon zelf al jaren in Shanghai/China en vind het geweldig om hier te wonen. Waarom niemand volgens een of andere mafketel hierboven in China zou willen wonen is mij een vraagteken, waarschijnlijk omdat hij zelf geen flauw idee heeft waar hij het over heeft (net als de meeste mensen in dit topic gok ik zo).

Ik denk zelf dat een jaartje een taalcursus volgen een enorm leuk avontuur zou zijn en ik ken heel veel jongeren die hetzelfde hebben gedaan hier in China. En ook in China spreken maar weinig mensen Engels, maar je leert direct je klasgenoten kennen en je kan daar zeker veel lol mee hebben. Bovendien helpt het wonen in het land zelf enorm met het leren van de taal.

Als je het echt wil/van plan bent te doen, zou ik mij persoonlijk niet al te veel aantrekken van de mensen hier en gewoon je eigen plannen gaan maken. Je moet er echter wel rekening mee houden dat niet iedereen het geweldig zal vinden en het kan dus ook tegenvallen. Met een open mind kom je echter al een heel eind en ik denk persoonlijk dat het een erg leuk avontuur zou kunnen worden.

Ik denk wel dat wat anderen gezegd hebben mbt werk inderdaad geldt. Het zal lastig zijn om aan een baan te komen als je niet hoger opgeleid bent en geen ervaring hebt. Dat is in China niet anders, hoewel hier contacten/je netwerk ook nog een vrij grote rol spelen. Daar zal je geluk mee moeten hebben, maar ik zou er niet op tellen dat het eenvoudig gaat worden om daar werk te vinden. Dat hoeft echter geen enkel probleem te zijn als je alleen een jaar de taal wil studeren daar en wil ervaren hoe het is om te wonen in Japan.

Zou er wel voor zorgen dat je iig genoeg gespaard hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
China is niet hetzelfde als Japan. En alles van wat hij beschrijft, de 'redenen' om te gaan, zijn eigen opleiding, zijn voorbereiding, etc, lijkt het nou niet echt een goed idee te maken.

Overigens nooit zelf in China geweest, maar heb wel een hoop Chinese collega's. En van wat die vertellen, van hoe het er op school aan toe gaat tot aan in het bedrijfsleven en de overheid, zou ik dat niet als reden zien om zo graag Nederland te verlaten omdat het daar allemaal beter zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 17:18
Gameguy lees dit boek eens als voorbereiding het legt de redenen uit achter de vaak absurde cultuur maar vertelt ook over gevolgen van werkeloos worden en waarom je NOOIT werkloos wil worden daar.

Geketende democratie - hans van der lugt

[ Voor 15% gewijzigd door ErikRo op 01-11-2017 19:34 ]

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
ErikRo schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:29:
[...]

Gameguy lees dit boek eens als voorbereiding en legt de redenen uit achter de vak absurde cultuur

Geketende democratie - hans van der lugt
Oké.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:59
Mijn pa is van Hong Kong en godzijdank ben ik blij dat ik hier kon opgroeien, dit kikkerlandje is een fucking paradijs :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Ketho schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:40:
Mijn pa is van Hong Kong en godzijdank ben ik blij dat ik hier kon opgroeien, dit kikkerlandje is een fucking paradijs :)F
HK is zo slecht toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
Sissors schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:25:
China is niet hetzelfde als Japan. En alles van wat hij beschrijft, de 'redenen' om te gaan, zijn eigen opleiding, zijn voorbereiding, etc, lijkt het nou niet echt een goed idee te maken.

Overigens nooit zelf in China geweest, maar heb wel een hoop Chinese collega's. En van wat die vertellen, van hoe het er op school aan toe gaat tot aan in het bedrijfsleven en de overheid, zou ik dat niet als reden zien om zo graag Nederland te verlaten omdat het daar allemaal beter zou zijn.
China is inderdaad niet Japan, maar ik denk dat een jaar de taal studeren een soortgelijke ervaring kan zijn. Daarnaast denk ik dat het niet perse hoeft te gaan om het verlaten van Nederland, maar het kan hem in ieder geval een goede indruk geven van het land en daarna kan hij altijd zijn plannen bijstellen etc.

Ik denk dat je je uiteindelijk toch geen beeld kan vormen van hoe het leven daar is, tenzij je het ooit echt meemaakt. En zelfs een vakantie helpt daar waarschijnlijk niet echt bij. Hoewel het in geval van een echte tegenvaller kan helpen, schept het vaak niet echt een beeld hoe het echte leven daar is. Dus als hij het echt wil, ik zou zeggen, probeer het en na een jaar zie je wel weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-07 20:08
Dit doet me denken aan 9 van de 10 ‘Ik vertrek’ afleveringen waar mensen een krot willen verbouwen met 10.000 euro in 2 maanden.

Even zonder dollen, weet je uberhaupt wel waar je aan begint? Je voelt je meer aangetrokken tot azië terwijl je er nooit bent geweest (japan iig)...

Ik zou er niet aan beginnen, je onderschat de mentaliteit in Japan mbt discipline, hierarchie, xx urige werkweek, taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
tomas123 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:33:
Dit doet me denken aan 9 van de 10 ‘Ik vertrek’ afleveringen waar mensen een krot willen verbouwen met 10.000 euro in 2 maanden.

Even zonder dollen, weet je uberhaupt wel waar je aan begint? Je voelt je meer aangetrokken tot azië terwijl je er nooit bent geweest (japan iig)...

Ik zou er niet aan beginnen, je onderschat de mentaliteit in Japan mbt discipline, hierarchie, xx urige werkweek, taal.
En als je zo denkt kom je er ook nooit. Hij heeft volgens mij al aangegeven dat hij een jaar de taal wil gaan studeren aldaar en ik denk niet dat je in dat geval met zoveel van die problemen te maken zal krijgen.

Ik weet verder niet hoe het in Japan allemaal geregeld is, maar in China kan je je inschrijven per semester, dat zou al een hele mooie ervaring zijn denk ik en je zou dat eventueel dan nog kunnen verlengen tot een heel jaar als het bevalt.

Lijkt mij persoonlijk een betere ervaring (en investering) dan een vakantie als je echt het leven in zo'n land wil meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-07 20:08
Snowdog schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:39:
[...]

En als je zo denkt kom je er ook nooit. Hij heeft volgens mij al aangegeven dat hij een jaar de taal wil gaan studeren aldaar en ik denk niet dat je in dat geval met zoveel van die problemen te maken zal krijgen.

Ik weet verder niet hoe het in Japan allemaal geregeld is, maar in China kan je je inschrijven per semester, dat zou al een hele mooie ervaring zijn denk ik en je zou dat eventueel dan nog kunnen verlengen tot een heel jaar als het bevalt.

Lijkt mij persoonlijk een betere ervaring (en investering) dan een vakantie als je echt het leven in zo'n land wil meemaken.
Het lijkt er meer op dat hij er wilt blijven wonen omdat hij NL niet meer ziet zitten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 16-07 14:28

Ardana

Moderator General Chat

Mens

gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:25:
[...]
Don't get me wrong or anything but you don't have to use CAPS for the I
Really? Als je nog niet eens weet wat 'capital' in 't Engels betekend, of niet eens weet dat "I" (als in "ik") altijd met een hoofdletter geschreven wordt, is je Engels níet goed.
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:04:
[...]
Eh? Ik hoop dat je sarcastisch bent... Ik vrees van niet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peakrever
Sowieso je hebt wel steeds over studeren, maar je moet eerst nog van kader naar tl en van tl de havo halen. Dan praat je over nog 3,5 jaar. In de tussentijd zijn je plannen ongetwijfeld alweer veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Ardana schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:54:
[...]

Really? Als je nog niet eens weet wat 'capital' in 't Engels betekend, of niet eens weet dat "I" (als in "ik") altijd met een hoofdletter geschreven wordt, is je Engels níet goed.

[...]

Eh? Ik hoop dat je sarcastisch bent... Ik vrees van niet.
dat van heeeel avontuur wel, de rest niet. En heb altijd geleerd en gehoord dt het niet in caps hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:24:
[...]
dat van heeeel avontuur wel, de rest niet. En heb altijd geleerd en gehoord dt het niet in caps hoeft.
Dan hoop ik dat dat "heeeel avontuur" slaat op de film die je die avond gaat kijken...

Even voor de duidelijkheid: Niet dat je het niet moet doen. Grijp je kans ! Over 20 jaar heb je een vrouw, kinderen, hond en hypotheek, en is een jaar naar het buitenland geen optie meer.

Waar ik me meer zorgen over maak: Je zit nu volgens mij in een relatief kleine gemeenschap. En in een nog kleinere gemeenschap op school. Geeft niks, ik woonde op jouw leeftijd ook in een klein dorp, en zat een dorp verderop op school. Maar ik fietste op sommige dagen wel 30-40 km omdat we na school nog aan een groepsopdracht bij een klasgenoot thuis gingen werken. Ook bij regen en k..weer... Toen ik jouw leeftijd had, mochten wij voor het eerst op tienertoer. 4 dagen met de trein, zonder ouders er bij. Zorg zelf maar dat je je red. En thuiskomt...

Als je meerijden met de auto naar Groningen al spannend vind, en je vakantieervaringen volgens mij vakanties met je ouders zijn... Voor grotere afstanden moet je zelfredzaam zijn. En dat is een beetje wat ik mis in je verhaal. En zeker als je een jaar naar het buitenland gaat, kom je veel situaties tegen. Je moet misschien ook in het buitenland naar een dokter. Of naar de politie om aangifte te doen van diefstal van iets. Hoe red je je dan ? In Groningen komen je ouders je vast ophalen als je daar strandt. In Tokyo waarschijnlijk ook wel, maar daar heeft het iets meer voeten in de aarde (en is 't wat prijziger als een half tankje benzine).

Maar nogmaals: Doe het vooral als het je droom is. Ik mis alleen de voorbereiding nu een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-07 23:20
Als iemand die zelf geimigreerd is buiten Europa, en het migratie systeem van 3 landen van heel dichtbij heeft gezien.

De meeste landen hebben ongeveer 2 manieren om binnen te komen en te blijven: skilled migration en partner visa. Partner visa is moeilijk te regelen, dat gebeurt of niet en door het vele misbruik wordt er vaak erg op gelet.
Blijft over skilled migration. Jij moet het land iets te bieden hebben. Veel landen zijn als de dood voor buitenlanders die het werk komen doen van de burgers zelf, met laaggeschoold werk krijg je waarschijnlijk niet een visum.
Als je echt speciaal bent en je kan iets dat het land beter maakt kom je soms binnen. Vaak hebben landen lijsten van skillsets en benodigde certificatie.

Als je droomt om weg te gaan, denk ik dat je de beste kans hebt als je enorm studeert in Nederland en bewijs hebt dat je een aanwinst gaat worden voor het nieuwe land. Denk HBO & universiteit.
Het is handiger om dat in Nederland te doen omdat je echt hard zult moeten werken aan je skills. Je moet echt een niveau halen waar je speciaal en interestant bent voor het nieuwe land. Studeren en veel nieuwe dingen moeten oppakken gaat vaak moeilijk samen.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Oekiejoekie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:43:
[...]

Dan hoop ik dat dat "heeeel avontuur" slaat op de film die je die avond gaat kijken...

Even voor de duidelijkheid: Niet dat je het niet moet doen. Grijp je kans ! Over 20 jaar heb je een vrouw, kinderen, hond en hypotheek, en is een jaar naar het buitenland geen optie meer.

Waar ik me meer zorgen over maak: Je zit nu volgens mij in een relatief kleine gemeenschap. En in een nog kleinere gemeenschap op school. Geeft niks, ik woonde op jouw leeftijd ook in een klein dorp, en zat een dorp verderop op school. Maar ik fietste op sommige dagen wel 30-40 km omdat we na school nog aan een groepsopdracht bij een klasgenoot thuis gingen werken. Ook bij regen en k..weer... Toen ik jouw leeftijd had, mochten wij voor het eerst op tienertoer. 4 dagen met de trein, zonder ouders er bij. Zorg zelf maar dat je je red. En thuiskomt...

Als je meerijden met de auto naar Groningen al spannend vind, en je vakantieervaringen volgens mij vakanties met je ouders zijn... Voor grotere afstanden moet je zelfredzaam zijn. En dat is een beetje wat ik mis in je verhaal. En zeker als je een jaar naar het buitenland gaat, kom je veel situaties tegen. Je moet misschien ook in het buitenland naar een dokter. Of naar de politie om aangifte te doen van diefstal van iets. Hoe red je je dan ? In Groningen komen je ouders je vast ophalen als je daar strandt. In Tokyo waarschijnlijk ook wel, maar daar heeft het iets meer voeten in de aarde (en is 't wat prijziger als een half tankje benzine).

Maar nogmaals: Doe het vooral als het je droom is. Ik mis alleen de voorbereiding nu een beetje...
Het gedeelte ''heel avontuur'' bedoelde ik een beetje sarcastisch hoor. Ik weet dat ik veel situaties tegen zal komen, die ik nu nog niet gehad heb. Maar ik weet me met (bijna) alles eigenlijk wel te redden en verwacht dat het zou lukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Laatst online: 09:35
Leuk onderwerp! Ben zelf vier keer in Japan geweest, heb Japanse vrienden en heb een tijdje daar vlakbij gewoond in Taiwan. Ken in beide landen ook genoeg Westerse mensen die daar al jaren zitten.

Japan is in veel opzichten inderdaad veel leuker om te zijn dan Nederland. Geweldige cultuur, prachtige natuur, bruisende steden en hele leuke mensen. En Japans is een prachtige taal voor als je dat wil leren. Werk is in veel gevallen wel een lastig verhaal, de meeste mensen die ik er tegenkwam zijn daar terecht gekomen als exchangestudent, hadden een baan als English teacher of werkten voor een groot internationaal bedrijf. Japanse vrienden en kennissen werken graag voor internationale bedrijven vanwege de betere voorwaarden. Maar dat zijn wel allemaal hoogopgeleide mensen met interesse in andere culturen.

Zelf raad ik je aan om eerst even een reisje te maken. Als je zoveel gespaard hebt dan hoeft dat geen probleem te zijn. Een retourtje Tokyo heb je voor zo'n 500 euro. Een korte reis is ook prima te doen, ben vorig jaar nog 10 dagen geweest.

Moet wel zeggen dat om te wonen me Taiwan een stuk meer aansprak. Cultuur lijkt heel erg op die van Japan(Japan was er tot na de tweede wereldoorlog de baas), alleen net wat losser. Net zo vriendelijk, maar ook een stuk goedkoper en beter weer. Niet voor niks het #1 land voor expats: https://www.nu.nl/werk-en...land-wonen-als-expat.html
Maar als je voor de taal wil gaan, dan is het geen optie uiteraard. Al geeft Mandarijn leren misschien wel wat meer perspectieven later. Ik zou me er als ik jou was even in verdiepen. Visum is nooit een probleem, je kan zelfs visa runs dun. Dat betekent dat je eens per 90 dagen even naar een ander land vliegt. Zodra je terugkomt krijg je een nieuw visum van 90 dagen.

Voor beide landen hoef je je trouwens niet enorm voor te bereiden als je op reis wil gaan. De landen zijn enorm veilig en comfortabel. Ik boekte niet eens ho(s)tels van tevoren. Gewoon een vliegticket halen en gaan, anders blijft het bij mooie gedachten. Er kan niks mis gaan en de mensen in beide landen zijn enorm behulpzaam.

Verder, mocht je hier nog vast blijven vanwege je studie, dan raad ik je aan om je te verdiepen in couchsurfing bijeenkomsten en language exchange events. Zo leer je alvast mensen uit allerlei landen kennen. Er zijn weinig dingen mij zo waardevol als de internationale vrienden die ik heb. Een paar jaar geleden werd ik bijvoorbeeld uitgenodigd op het huwelijk in Osaka van een Japanse vriendin die ik een tijd ervoor via Couchsurfing had ontmoet.

Mijn vriendin is Taiwanees en heb ik in Japan ontmoet. Nu vliegen we momenteel over en weer (telkens een paar maanden bij de ander wonen).

Dus ja op mijn leven heeft het tot nu toe een hele goede positieve impact gehad en dat begon bij mij ook met het kopen van een retourtje. En dat is eigenlijk mijn advies: fix eerst dat je daar überhaupt bent geweest. Dat is een makkelijk, betaalbaar en haalbaar ding. Meld je desnoods een weekje ziek ;) Anders heb je kans dat je het te groot maakt (emigreren, studeren, visums etc, zie het maar eens te regelen vanuit Nederland) en het nooit gaat doen. Op die manier leer je ook mensen kennen, die je vervolgens weer uitnodigen etc en zo blijft het balletje rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-07 18:45
BarôZZa schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:41:
Moet wel zeggen dat om te wonen me Taiwan een stuk meer aansprak. Cultuur lijkt heel erg op die van Japan(Japan was er tot na de tweede wereldoorlog de baas), alleen net wat losser.
Je bedoelt dat Taiwan 50 jaar bezet is geweest door Japan.

[ Voor 41% gewijzigd door pacificocean op 02-11-2017 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 985269

Sissors schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:25:
Dit lijkt me inherent aan de Chinees die het buitenland of buitenlanders opzoekt. Hetzelfde heb ik vaak genoeg gezien met westerlingen die in Azië leven: heel veel slechts over het westen.

Het gras lijkt nu eenmaal vaak groener aan de andere kant. En als je die stap eenmaal maakt wil je jezelf vooral voorhouden dat het de juiste keuze was.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het per se altijd een foute keuze is. Heb zelf veel in verschillende buitenlanden gewoond en had dat niet willen missen.

Aan OP: gewoon proberen. Zolang je niet teveel bruggen achter je verbrand kan je altijd weer terug naar Nederland. Je zult er hoe dan ook veel van leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-03 16:21
Leuke droom. Maar ik vraag me werkelijk af hoe je als ervaringsloze Gajin een baan kan krijgen in Japan. Begrijp me niet verkeerd. Maar Japan is heel erg competitief en als je dat zelf niet bent (want als Gajin ben je degelijk in het nadeel, nog erger dan bijvoorbeeld een moslim in Nederland). Aan de bovenkant en als toerist is Japan heel leuk, maar als je de cultuur niet begrijpt ga je het heel erg zwaar krijgen. Daarbij is Japan knete duur en ik denk dat je al €5000 nodig hebt om alles te regelen.

Ik heb zelf een jaar in Japan gewoond en ik zit nog steeds te twijfelen of ik me daar definitief ga vestigen. Echter het punt waar ik nu ben heeft me heel erg veel moeite gekost.

Je moet een paar hele, en dan ook hele belangrijke dingen niet vergeten.

- Klasse. Indirect zijn er klasse in Japan. Hierachie is iets wat in Japan nog wel is. Je zegt tegen je baas niet zomaar domo maar je zegt tegen je baas arigato gozaimasu. Tegen iedereen die ''hoger'' is spreek je op eerende toon aan. En gezien jij en ik een Gajin zijn is het voor ons beter om dat maar standaard te doen.
- Rassen, als je ooit iemand hoort over ''pure rassen'' of ooit Gajin-hunters tegen komt, nee dat zijn geen nazi's. In Japan is dat allemaal normaal. Gewoon proberen te negeren en wat je ook doet, niet de SJW proberen uit te hangen! Natuurlijk moet je ook niet zomaar over je heen laten walsen en als je echt een keer een racistishe lul tegen komt mag je best wel Hitler wa anata o tsukau koto ga dekimasu ofzo zeggen.
- Leer de taal, zonder dat je een beetje fatsoenlijk Japans spreekt kom je niet aan een baan. De ''ik leer Japans daar wel'' mentaliteit gaat je niet ver brengen. Persoonlijk denk ik dat je zeker al wat Kanji moet kennen en furigana/hiragana redelijk tot vloeiend. Gelukkig zet Word je Romaji zelf om tot Kana of Kanji maar als je het niet kan lezen kan je, je brieven niet zelf controleren.
- Kinderen Engels leren op scholen? Als je een kut gevoel er bij hebt meteen, maar dan ook meteen mee kappen! Toen ik net in Japan kwam en ik een beetje moest bijklussen om mezelf te installeren heb ik dit ook 3/4 weken gedaan, en na die 3/4 weken was ik er ook wel klaar mee.
- Niemand in Japan is dik en dik zijn in Japan is een grote schande. Zeker als je een Gajin bent.
- ontiegelijk lange werkdagen, nuff said.

Dus ja ik wil je droom niet verscheuren. Maar als een Gajin die dingen kan doen die iedereen ook kan kom je niet ver. Wil je werkelijk in de fabrieken werken waar je vollop gediscrimineerd word?

Ik zou je MBO doen, flink doorsparen en half jaar proberen in Kroatie ofzo te overleven (MBO heeft denk ik ook buitenlandse stage) Dan leer je al op jezelf wonen, leer je hoe je onder ander culturen kan leven en andere levens en ander handige skills. En als je nog geen Japans kent, begin daar al vast morgen mee ;) Probeer eerst een kana boek te leren en dan op een betaalde cursus gaan zodat je ook je spreekvaardigheid kan oefenen. na een jaar of 2 heb je denk ik wel genoeg skills om een behoorlijk gesprek te voeren. Dan heb je een basis, en dan heb je vaste grond onder je voeten. Anders zit je binnen een maandje al thuis met ik weet niet hoeveel geld verbrand.

Daarbij, als je de weebheid van Japan wil meemaken zonder bovenstaande problemen, probeer Zuid-Korea! Zuid-Koreanen zijn veel westers dan de Japanners. De taal is makkelijker, geen/veel minder Gajin discriminatie, geen vervelende Bushido code, minder lande werkdagen. Basically een Japans-Amerika.

[ Voor 4% gewijzigd door rickboy333 op 02-11-2017 01:04 ]

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
pacificocean schreef op donderdag 2 november 2017 @ 00:05:
[...]

Je bedoelt dat Taiwan 50 jaar bezet is geweest door Japan.
Ik dacht dat we dat in Nederland altijd netjes een kolonie noemden :+ . Taiwan is overigens wel naar mijn weten de enige plek in Azië waar ze niet echt negatief kijken naar het verleden met Japan. Ze zijn zelfs dol op Japan, de afkeer is naar China.
rickboy333 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 01:01:

Daarbij, als je de weebheid van Japan wil meemaken zonder bovenstaande problemen, probeer Zuid-Korea! Zuid-Koreanen zijn veel westers dan de Japanners. De taal is makkelijker, geen/veel minder Gajin discriminatie, geen vervelende Bushido code, minder lande werkdagen. Basically een Japans-Amerika.
Euh, Koreanen werken nog veel meer uren dan Japanners. En de cultuur daar vond ik nog meer gesloten en misschien nog wel onvriendelijker tegen buitenlanders. Het leek meer op China dan Japan. Ook de drinkcultuur was wat vreemd.Als je denkt dat Aziaten niet tegen alcohol kunnen, dan raad ik je aan om met wat Koreanen op stap te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ok het is geen hk, maar dat nog niemand 'm gedaan heeft: YouTube: Het Goede Doel - België

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
Ik heb besloten dit topic te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:16
gameguy12 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 02:19:
Succes met je leven! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Ardana schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:52:

*knip*

Pas als je echt wat te bieden hebt, als je niet de eerste de beste laagopgeleide 17-jarige puber bent, pas dan heb je m.i. kans van slagen.

En laagopgeleid ben je nu.
Hmm, volgens mij zijn de meeste miljardairs ook niet echt hoog opgeleid.
Gamegozah, laat je niks wijsmaken! Doe wat je niet laten kunt want anders krijg je er later spijt van.

[ Voor 26% gewijzigd door Mandrake466 op 02-11-2017 07:28 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mandrake466 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:26:
[...]

Dat is altijd zo'n dooddoener. Niet alleen omdat je gevallen hebt zoals Zuckerberg, die tijdens zijn opleiding is gestopt omdat Facebook heel goed ging, maar die was anders gewoon hoogopgeleid was.

Maar vooral omdat je naar een extreem kleine groep kijkt, kijk gewoon naar gemiddelde loon, kans op werk, etc van mensen met enkel VMBO vs mensen met bijvoorbeeld WO opleiding. Daar gaat een behoorlijk verschil tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-07 15:49

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

gameguy12 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:24:
[...]

Ik weet niet of je Engels op school hebt, maar dan zou ik je leraar eens aanspreken. Iedereen die ooit serieus Engels geleerd heeft heeft geleerd dat je I altijd met een hoofdletter schrijft.
Een poging tot uitleg: http://www.dictionary.com/e/whycapitali/

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

De makkelijkste (en goedkoopste!) buitenland ervaring is om 3 maanden naar Australie te gaan, daar 88 dagen (overbetaald...) te werken in de groente/ fruit industrie en dan een visum voor 2 jaar krijgen. Dan kun je na die 3 maanden gerust weer terug naar Nederland en kost het je onder de streep niets.

Voordelen:
* Je leert hoe het is om echt te werken (niet het meest spannende werk maar toch).
* Je krijgt goed betaald (minimum loon daar is erg hoog).
* Bevalt het? Dan mag je 2 jaar lang doen wat je wilt daar (ook werken!).
* Engels sprekend, dus makkelijker je weg te vinden.
* Na 3 maanden zat? Onder de streep kost het je niets.
* Je zit met de backpackers, heel gezellig en goed voor je sociale skills.
* Heel toegankelijk land.

Nadelen:
* Duur land
* Niet het meeste interressante werk (tenzij je geluk hebt).

Als ik nu jouw leeftijd had en dit plan zou hebben zou ik het met mijn kennis nu echt wel weten. :)

/ouwe lul

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Met alle respect denk ik dat fruit plukken in een Australiëland niet echt een alternatief is voor een periode in Japan. Al die voordelen zijn voor mij juist nadelen. Ik denk dat de meeste mensen Japan bezoeken omdat ze juist niet naar een toegankelijk Engelstalig land vol backpackers willen. Die willen juist een taalbarrière en de weg kwijtraken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Jammer :/
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2NwEGGb.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 02-11-2017 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-07 13:21

EektheMan

DPC

Ik zou zeggen begin vandaag! Maar dan gewoon vanuit de luie stoel in het dorp (binnen de EU, waar je wel van leert te houden zodra je ook maar iets met het buitenland van doen hebt).

Via internet:

- Probeer een kamer te vinden (doe ook onderzoek of het geen nep aanbiedingen zijn)
- Probeer je aan te melden bij de gemeente als inwoner
- Ga op zoek naar Product X, die voor jou belangrijk is. Waar is die te koop, wat is de lokale naam.
- Doe een search naar banen in het land.
- Wat zijn de regels mbt een rijbewijs (enkel lokale websites gebruiken, geen 3e bronnen)

Zo zijn er nog wel wat zaken te bedenken. In het ene land gaan bovenstaande zaken soepeltjes doordat je een beetje de taal spreekt, websites in het Engels aangeboden worden of doordat er een voldoende grote expat community is die zijn sporen op het web nalaat.
Is het te moeilijk om deze simpele zaken te vinden, dan ben je wellicht niet gereed om naar dat land te emigreren. Dan moet je je talenkennis verhogen of iemand lokaal hebben die bereid is je te helpen(aan jou de keus of je die persoon kunt vertrouwen).

Maar een jaartje studie is een mooie en simpele manier om een land te leren kennen. Wees er dan wel van bewust dat je als exchange student (vast via een EU programma) veel zaken niet hoeft te regelen die je als immigrant wel moet doen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Particlebox
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-12-2023
In Nederland hebben wij het echt zo slecht nog niet hoor. Wat anderen al omschreven: Het sociale vangnet etc. de manier van werken enz.

Ik heb zelf ook een interesse in Japan (toegegeven, o.a. ontstaan door in het begin Anime) maar ik zou er zelf niet gaan wonen. Ik ben nu bezig om de taal basaal onder de knie te krijgen (Dus dat ik mijzelf kan voorstellen/de weg vragen etc.) en er vervolgens een keer op vakantie te gaan. Eventueel online met iemand pennen om meer te leren over het land en om gewoon iemand te spreken (Altijd leuk!) uit een ander land.

Ik zou er echter nooit gaan wonen of studeren/werken puur omdat ik weet dat de cultuur zo anders is en we het hier in Nederland hoogst waarschijnlijk vele malen beter hebben. Natuurlijk ben ik het ook niet altijd eens met de politiek of whatever, maar besef je wel dat het een compleet andere cultuur is. Een plek waar je als migrant zal vereenzamen omdat je niemand kent en niet bekend bent met de cultuur.

Mocht je echt uit Nederland weg willen: Kijk eens bij onze oosterburen (Duitsland) of Engeland of een andere locatie binnen Europa. Ik wou eerder ook naar Engeland om een soortgelijke reden maar heb hier toch vanaf gezien. Het besef kwam gewoon dat Nederland zo slecht niet is. Dit is niet om je te pesten, maar ik zou het jezelf niet aandoen tenzij je wat met andere culturen hebt. (Hiermee bedoel ik naar bijv. Japan of China of waar dan ook in die richting vertrekken) Ik zou nog eerder voor Amerika gaan dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wauw, dus even recapituleren.

TS maakt allemaal statements over dat NL zo kut is, Amerika is kut want president en kernwapens, maar dit zijn allemaal populistische uitspraken. Werkelijk niks is daadwerkelijk gebaseerd op het echte leven of enige vorm van waarheid.

Wat niet vreemd is, gezien TS in een dorpje woont en nog niet eens zijn eigen hoofdstad ooit heeft gezien! En dan wil hij naar Japan waar alles immer besser is.

Jongen, ga alsjeblieft eerst even nadenken wat je echt wilt. Je bent redenen aan het verzinnen om hier weg te gaan maar die redenen slaan helemaal nergens op. Er zit dus een andere reden achter die je ons niet vertelt of zelf wellicht nog niet eens weet. Het kan bijzonder veel nut hebben om daar eens met iemand over te gaan praten... zijn er dingen gebeurd in het verleden dat je je hier niet thuis voelt? Nederland is namelijk verre van het kansloze land wat jij schetst. Het grootste punt is wel dat je het er zelf naar kan maken. Maar dan moet je WEL gemotiveerd zijn, en niet zeggen 'dat je gemotiveerd bent maar nu is het te ver om 10km te fietsen in slecht weer'. Dat getuigd namelijk van absoluut geen motivatie.

En for the record, ik spreek beide talen vloeiend, de I moet ALTIJD met een hoofdletter in het Engels. Dus ik weet niet wat jouw docent heeft gestudeerd maar dit is een van de meest basic Engelse lessen. Net als dat een woord als Engels ook altijd met een hoofdletter begint. Geen uitzonderingen.

Oh en ik weet hoe moeilijk het is om Japans te leren. Ben er al 2 jaar mee bezig. Als je Nederlands en Engels op een niveau zijn wat niet extreem hoog is, aan je teksten te zien, dan gaat dit toch een flinke uitdaging worden. Je moet niet alleen extreem andere grammatica aanleren, maar ook nog eens 3(!) verschillende alfabetten uit je kop kunnen, dat vertalen naar ons alfabet en dan de betekenis nog eens vertalen. Dat gaat echt niet zo makkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door SmurfLink op 02-11-2017 12:31 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:47

Bezulba

Formerly known as Eendje

Mandrake466 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:26:
[...]

[...]

Gamegozah, laat je niks wijsmaken! Doe wat je niet laten kunt want anders krijg je er later spijt van.
en die andere 99999.99% van de mensen die niet heel veel geld heeft is ook voor een groot deel niet hoog opgeleid. Your point?

Dit is dezelfde soort opmerking als dat broodje aap verhaal dat Einstein z'n wiskunde niet gehaald had. Wat dan impliceert dat je eigenlijk niets aan school hoeft te doen om toch net zo slim te zijn als Einstein. Dat die man een uitzondering op een uitzondering is word dan even netjes vergeten (en dat hij het helemaal niet slecht deed op school laten we dan ook maar even buiten beschouwing)

Een groot deel van de selfmade miljonairs komen daar door 2 dingen. Heel hard werken en ontzettend veel geluk hebben. Voor de rest van ons is een opleiding gewoon een hele goede manier om verder te komen in het leven.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Particlebox schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:14:
In Nederland hebben wij het echt zo slecht nog niet hoor. Wat anderen al omschreven: Het sociale vangnet etc. de manier van werken enz.

Ik heb zelf ook een interesse in Japan (toegegeven, o.a. ontstaan door in het begin Anime) maar ik zou er zelf niet gaan wonen. Ik ben nu bezig om de taal basaal onder de knie te krijgen (Dus dat ik mijzelf kan voorstellen/de weg vragen etc.) en er vervolgens een keer op vakantie te gaan. Eventueel online met iemand pennen om meer te leren over het land en om gewoon iemand te spreken (Altijd leuk!) uit een ander land.

Ik zou er echter nooit gaan wonen of studeren/werken puur omdat ik weet dat de cultuur zo anders is en we het hier in Nederland hoogst waarschijnlijk vele malen beter hebben. Natuurlijk ben ik het ook niet altijd eens met de politiek of whatever, maar besef je wel dat het een compleet andere cultuur is. Een plek waar je als migrant zal vereenzamen omdat je niemand kent en niet bekend bent met de cultuur.

Mocht je echt uit Nederland weg willen: Kijk eens bij onze oosterburen (Duitsland) of Engeland of een andere locatie binnen Europa. Ik wou eerder ook naar Engeland om een soortgelijke reden maar heb hier toch vanaf gezien. Het besef kwam gewoon dat Nederland zo slecht niet is. Dit is niet om je te pesten, maar ik zou het jezelf niet aandoen tenzij je wat met andere culturen hebt. (Hiermee bedoel ik naar bijv. Japan of China of waar dan ook in die richting vertrekken) Ik zou nog eerder voor Amerika gaan dan.
Dat klinkt meer als een angst voor het onbekende. Vereenzamen in het buitenland? Ik leerde altijd binnen notime allerlei nieuwe mensen kennen. Een stuk makkelijker dan in Nederland zelfs.

Nederlanders zijn ook vaak zo raar chauvinistisch. Hoe kom je erbij dat mensen het hier veel beter zouden hebben? Er zijn talloze dingen die beter zijn in Japan. Levensverwachting ligt er hoger, je hebt er prachtige natuur, bergen en hotsprings, het klimaat is fijner, het eten is beter, het OV is superieur, de mensen zijn vriendelijker, slanke vrouwen, er is altijd wat te doen in de steden, 24 uurs economie, het is veiliger, de WC's zijn beter, ik geloof dat ze daar minder daklozen hebben dan in Nederland (en dat land is tig keer groter), etc etc.

Nu heeft Nederland ook wel wat zaken, voornamelijk als je waarde hecht aan zaken als comfort en sociale vangnetten, maar ik vind het toch altijd wel een vrij saa, grauwi en klinisch ogend land met meestal. M'n zusje heeft een Canadese vriend en die vertelde dat hij doodmoe wordt van alle Nederlanders die hem komen vertellen dat Nederland het beste land ter wereld is. Ik vraag me af waar die gedachte altijd vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Particlebox
BarôZZa schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:22:
[...]

Dat klinkt meer als een angst voor het onbekende. Vereenzamen in het buitenland? Ik leerde altijd binnen notime allerlei nieuwe mensen kennen. Een stuk makkelijker dan in Nederland zelfs.

Nederlanders zijn ook vaak zo raar chauvinistisch. Hoe kom je erbij dat mensen het hier veel beter zouden hebben? Er zijn talloze dingen die beter zijn in Japan. Levensverwachting ligt er hoger, je hebt er prachtige natuur, bergen en hotsprings, het klimaat is fijner, het eten is beter, het OV is superieur, de mensen zijn vriendelijker, er is altijd wat te doen in de steden, 24 uurs economie, het is veiliger, de WC's zijn beter, ik geloof dat ze daar minder daklozen hebben dan in Nederland (en dat land is tig keer groter), etc etc.

Nu heeft Nederland ook wel wat zaken, voornamelijk als je waarde hecht aan zaken als comfort en sociale vangnetten, maar ik vind het toch altijd wel een vrij saa, grauwi en klinisch ogend land met meestal. M'n zusje heeft een Canadese vriend en die vertelde dat hij doodmoe wordt van alle Nederlanders die hem komen vertellen dat Nederland het beste land ter wereld is. Ik vraag me af waar die gedachte altijd vandaan komt.
Ik spreek dan ook als een niet extreem sociaal persoon wat betreft je eerste punt :+

Nederland is uiteraard ook niet perfect, maar ik denk dat je een aardige shock krijgt als je de oosterse cultuur niet kent en er wilt gaan wonen. Ik doel dus bij het beter hebben vooral op wat je gewent bent etc. Ik zeg dat niet vanuit angst voor onbekende dingen maar meer uit de behoefte aan zekerheid en structuur.

Zoals aangegeven, ik wil er nog een keer op vakantie. Misschien dat mijn mening dan veranderd (Wat vaker gebeurd is met andere zaken en dat is goed!), maar er lijkt mij een te groot verschil te zijn om daar goed te kunnen integreren, tenzij je zelf al een sociaal aangelegd persoon bent die snel leert om zich aan te passen aan een andere cultuur.

Het gras is in ieder geval niet altijd groener aan de overkant. Dit betekend echter niet dat Nederland het beste land is om te wonen. (Dan zou ik eerder richting Scandinavië gaan kijken) De meeste mensen hebben echter een soort van waanbeeld van hoe geweldig Japan is doordat ze iets teveel anime kijken.

Correct me if I'm wrong maar ik heb al van meerdere bronnen (personen irl/ fora/ artikelen etc.) vernomen dat men niet eens zit te wachten op immigranten in Japan. Sterker nog: ze zouden aardig racistisch zijn ook nog. Hierbij meteen toegegeven dat ik dit dus van andere bronnen heb dan mijzelf. Maar als je ergens niet geaccepteerd wordt is de kans veel groter dat je inderdaad vereenzaamt als niemand wat met je te maken wil hebben.

Afijn, dit raakt nu aardig off topic. Het is in ieder geval goed dat er van meerdere kanten (visies) commentaar komt op de vraag van TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]
Ik vraag me af waar die gedachte altijd vandaan komt.
Uit zo ongeveer elk onderzoek waaruit blijkt dat qua X Nederland hoog in de ranglijst staat. Uiteraard, er zijn vast landen waar het nog iets beter is, en al helemaal als je slechts op één vlak vergelijkt. Maar als je naar een ander land denkt te gaan om het veel beter te hebben, dan ga je van een oude kermis thuis komen.

Dat is voor mij persoonlijk ook een reden dat ik besloten heb om in Nederland te blijven werken en niet bijvoorbeeld in de VS, simpelweg vanwege de vraag: Wat biedt de VS meer dan Nederland? En weegt dat voor mij op tegen de nadelen (inclusief kans om dus wel in een sociaal isolement te komen, gezien ik niet de meest extraverte persoonlijkheid ben). En voor mij was dat niet het geval.

Uiteraard zijn er een paar dingen waarop we het in Nederland gewoon belabberd doen. Klimaat bijvoorbeeld ;). Dus als je daar echt waarde aan hangt, dan zou dat een prima reden zijn om eens rond te kijken, maar of je dan op Japan uitkomt betwijfel ik ook weer.

Onder de streep komt het er hier op neer dat TS naar het buitenland wil omdat het zo slecht is met Rutte 3 en de EU hier, en dan denk ik dus dat hij voor een flinke teleurstelling in is, en dat dat een redelijk slechte reden voor emigratie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
@Particlebox
Wie zegt dat je goed moet integreren? Je kan prima gewoon wat Japanse vrienden vinden die ook Engels spreken en wat expats. Dan heb je zo een sociale kring. Racisten heb je overal en misschien nog wel meer in Nederland. Met onze zwartepietenoorlogen en afgehakte varkenskoppen bij de moskees. Maar dan ben je aan het generaliseren, want het overgrote deel is dat natuurlijk niet en met dat soort mensen heb je meestal toch niet veel te maken. Het is het meest vriendelijke en beschaafde volk wat ik ooit ben tegengekomen. Zelfs na al die jaren ben ik telkens weer verbaasd hoeveel moeite ze altijd voor een ander doen.

Ik denk verder niet dat mensen een mening over een land baseren op tekenfilms 8)7 .

Maar ik vraag me altijd af hoe mensen op zo'n grote mooie wereld geboren kunnen worden en dan altijd op hetzelfde kleine stukje aarde blijven leven.
[...]
Ik vraag me af waar die gedachte altijd vandaan komt.
Uit zo ongeveer elk onderzoek waaruit blijkt dat qua X Nederland hoog in de ranglijst staat. Uiteraard, er zijn vast landen waar het nog iets beter is, en al helemaal als je slechts op één vlak vergelijkt. Maar als je naar een ander land denkt te gaan om het veel beter te hebben, dan ga je van een oude kermis thuis komen.[/quote]

Hoe kom je daarbij? Ik heb in andere landen gewoond en het was een verrijking. Dat 'Nederland is het beste land' hoor ik eigenlijk alleen van mensen die nooit ergens anders hebben gewoond.

Volgens mij is het juist Nederland dat eigenlijk voornamelijk op één vlak scoort en dat is welvaart en wat daar aan hangt. Dus banen, inkomsten, vangnetten en zorg. Het is vooral comfortabel en makkelijk. Maar saai. Het is geen trekpleister. Er is niet veel te doen. Het is geen groots avontuur.

[ Voor 36% gewijzigd door BarôZZa op 02-11-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

Dat avontuur kan je zelf maken! De dingen waar Nederland goed in scoort zijn IMO juist dé punten om hier te blijven wonen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Particlebox
BarôZZa schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:51:
Wie zegt dat je goed moet integreren?
Dat vind ik toch belangrijk als je ergens wilt wonen.
Ik denk verder niet dat mensen een mening over een land baseren op tekenfilms 8)7 .
Geloof me, helaas zijn er genoeg zogenaamde 'Weeaboos' zoals deze mensen genoemd worden die dit wel doen. Mensen die met totaal onrealistische verwachtingen (welke gebaseerd zijn op anime dus) richting Japan gaan en keihard tegen de muur lopen. Er is zelfs een subreddit van. :+ Helaas bestaan ze :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
Sissors schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:48:
[...]

Dat is altijd zo'n dooddoener. Niet alleen omdat je gevallen hebt zoals Zuckerberg, die tijdens zijn opleiding is gestopt omdat Facebook heel goed ging, maar die was anders gewoon hoogopgeleid was.

Maar vooral omdat je naar een extreem kleine groep kijkt, kijk gewoon naar gemiddelde loon, kans op werk, etc van mensen met enkel VMBO vs mensen met bijvoorbeeld WO opleiding. Daar gaat een behoorlijk verschil tussen zitten.
Een dooddoener is als iemand roept dat een persoon sowieso kansloos is omdat hij niet heeft gestudeerd.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gameguy12
Mocht ik verre rijzen gaan maken, maak ik er een Tweakblog van, dan kan ik er (hopelijk) van alles over vertellen, en ervaringen delen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:59

dragonhaertt

@_'.'

Mandrake466 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:33:
[...]

Een dooddoener is als iemand roept dat een persoon sowieso kansloos is omdat hij niet heeft gestudeerd.
Realistisch is het feit dat je als laagopgeleide buitenlander in Japan moeilijk aan de bak komt. En ook moeilijk hoogopgeleid wordt. Het is zeker niet kansloos maar gezien het gebrek aan degelijk achtergrond-onderzoek, goede onderbouwing en concreet plan kunnen veel van ons niks anders dan dit afraden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peakrever
gameguy12 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:57:
[...]

Mocht ik verre rijzen gaan maken, maak ik er een Tweakblog van, dan kan ik er (hopelijk) van alles over vertellen, en ervaringen delen.
Als je verre reizen gaat maken en er een tweakblog over wil schrijven, zorg dan wel dat je het verschil tussen een ij en ei weet.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.