Foutje bij opmeten van het perceel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
TL;DR: Bij het inmeten van het perceel wat we 3 jaar geleden gekocht hebben, is een foutje gemaakt. Nu steekt de overstek van de schuur van de buurman op mijn perceel volgens de tekeningen. Wat nu?

Situatie: 3 jaar geleden hebben we een perceel gekocht van een particulier die zijn achtertuin niet meer nodig had. Dit perceel is ingemeten door de officiële instanties en de erfgrens loopt nu langs de muur van de schuur van de buurman (= niet de verkoper van het perceel, maar wel zijn broer). Daarbij is over het hoofd gezien dat het dak van deze schuur een overstek heeft van ca 40-50cm. Dus volgens de officiële documenten hangt dit nu dus boven mijn perceel. Ik heb er niet zo'n probleem mee. maar ik wil wel dat ik de volledige ruimte kan gebruiken natuurlijk, want ik wil een garage aan die kant van het huis bouwen en natuurlijk liefst zo breed mogelijk. We hebben het huis ook zo op het perceel gezet dat er ca 3.5m overbleef naast het huis voor de garage.

Het dak van de schuur is van asbest, dus dat moet binnen een paar jaar vervangen worden. Kan ik aannemen dat bij die actie ervoor gezorgd moet worden dat het dak niet meer over mijn perceel hangt, of moet ik actie ondernemen? En wat zou dan het beste zijn? Ik wil ook niet dat het dak direct afgebroken moet worden. Als ik een garage bouw, dan valt deze toch flink onder het overstek van de schuur van de buurman (die is toch wel 5m hoog en de goot van mijn toekomstige garage mag maar 3m hoog zijn volgens het bouwbesluit).

overzichtfoto:
Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-5dkb_WScihk/Vd4Y3oYhAfI/AAAAAAAAFD8/yy704RjkfpY/s700/_MG_4412.jpg
Links de schuur, in het midden ons huis. Je zie aan het eind van de schuur dat ons perceel wat inspringt, eigenlijk had de perceelgrens van daar naar de weg moeten lopen, maar het perceelgrenspaaltje staat in het verlengde van de schuurmuur. Ik heb ook betaald voor dat stuk, dus ik wil het niet kwijt :)

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 31-10-2017 10:53 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Beste antwoord (via zonoskar op 31-10-2017 14:42)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Ik kijk vaak de rijdende rechter en daar wordt steevast behandeld dat als er een wederzijds goedkeuring is van een bepaald stuk van bijv. grond of een tuin, door de een terwijl het van de ander is (met wederzijdse goedkeuring) het nooit verjaring kan worden, omdat wederzijds duidelijk is dat het puur voor gebruik is.

Verjaring speelt volgens mij eerder bij betwistte grond en wat dan al >20 jaar oneigenlijk in gebruik was, dan heb je na zoveel jaar er geen recht meer op. Het gaat dan echt om het 20 jaar oneigenlijk bezitten, niet zozeer het met wederzijdse goedkeuring in bruikleen hebben, daar zit geen verjaring op.

Ik zou er dus even een soort formele ingebruikname-contractachtig-iets van maken zodat je wederzijds duidelijk hebt dat je allebei weet dat het jouw grond is, maar dat zijn dak er nu wel voor de handigheid overheen mag hangen.

Zie ook: http://www.verjaringsadvo...ruikleen-bezit-verjaring/
https://vng.nl/verjaring-en-grondzaken

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 31-10-2017 12:33 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 18:13
Ik mis welke belemmering de oversteek vormt? Je kunt je garage toch zonder problemen eronder bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Rukapul schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:54:
Ik mis welke belemmering de oversteek vormt? Je kunt je garage toch zonder problemen eronder bouwen?
Is het niet zo dat als ik dit zo laat, dat de grond onder dit overstek over een aantal jaar automatisch van de buurman wordt omdat je er niks aan doet?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

zonoskar schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:56:
[...]

Is het niet zo dat als ik dit zo laat, dat de grond onder dit overstek over een aantal jaar automatisch van de buurman wordt omdat je er niks aan doet?
Dat is ook mijn idee. Die termijn staat op 20 jaar. En asbest is al meer dan 20 jaar verboden. Dat dak ligt er dus al langer op ;)

Maar, het is enkel een stuk dak, en niet de schuur zelf. Dus gewoon inkorten zou dus prima mogelijk moeten zijn.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 18:13
zonoskar schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 10:56:
[...]

Dat lijkt me onwaarschijnlijk. En gezien de leeftijd van de schuur lijkt me dat de kans al aanzienlijk is dat er sprake is van een vorm van erfdienstbaarheid.

* Rukapul moet ook nog eens bedenken wat hij doet met de achterbuurman. Kluslui hebben een enorme blokhutconstructie opgetuigd maar die een paar cm te ver naar achteren geplaatst waardoor deze nu oversteekt op het gemeenschappelijke pad (mijn grond, maar erfdienstbaarheid). Op zich geen probleem, maar de vraag is natuurlijk of het handig is om een stuitingsbrief te sturen elke paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als je bang bent dat die grond na een tijdje dus echt niet meer van jou is, zou ik dat even netjes aangeven bij de buurman en een korte verklaring opstellen dat jij dat dak daar OK vind maar de grond wel van jou is. IANAL, maar ik zou zeggen dat je er dan iets aan hebt gedaan. Eventueel kan iemand met meer juridische kennis hier commentaar op leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik verwacht dat de situatie hier anders ligt omdat het originele perceel gesplitst is voor verkoop van grond aan TS. Bij deze splitsing is verkeerd gemeten door dit over hoofd te zien (of goed gemeten in voordeel verkoper). Indien dat het geval is zul je moeten terug moeten naar die transactie en in hoeverre daar correct aan levering voldaan is. Ik zou hier echt even met vereniging eigen huis of rechtsbijstand naar kijken, met name om advies in te winnen voor beste aanpak ook met oog op asbest.

Voor asbest, ik heb op kantoor met verzekeraar discussie gehad. Daar is het zo dat als er asbest in het dak zit en tijdens de fik op onze bureau's/kasten etc valt na een fik dan is het opruimen daarvan jouw probleem. Ook al is het asbest eigendom van iemand anders. Weet niet hoe dit bij een woonhuis zit, maar ook daar zeker goed te checken aangezien het nu ook al echt boven je grond hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-06 16:07
Buurman eens aanspreken dat wanneer hij zijn dak laat vervangen rekening houdt om de overstek te minimaliseren danwel op te heffen. Dit moet prima kunnen zonder teveel extra kosten en ziet er ook netter uit. Het is ook niet zo dat hij de ruimte onder de overstek functioneel gebruikt of groot voordeel heeft van de overstek.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je dit ook al eens bij het kadaster neergelegd? Wat is hun advies in dezen? Grote kans dat die 40-50cm overlap uiteindelijk moet verdwijnen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:29:
Heb je dit ook al eens bij het kadaster neergelegd? Wat is hun advies in dezen? Grote kans dat die 40-50cm overlap uiteindelijk moet verdwijnen.
Nee, ik dacht het eerst hier te vragen. Bij het kadaster is meteen zo officieel en misschien komt er dan uit dat het dak meteen-direct-nu aangepast moet worden, dat hoeft voor mij ook weer niet.

Maar dat er nu asbest boven mijn perceel hangt is natuurlijk wel een dingetje als ik daar verantwoordelijk voor wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wannial
  • Laatst online: 17-06 22:43
Zou eens beginnen het na te vragen bij de buurman, eventueel aan hem vragen wat zijn plannen zijn met het dak (ovm asbestsanering), wellicht wil hij het er nu wel afhalen als je aangeeft dat ze er nog via jouw grond bij kunnen voordat je een garage zet.

Zo creer je direct goodwill, toon je iig aan dat je hem de ruimte wilt geven, eventueel doe je zelfs het dak van jouw garage en zijn garage door dezelfde firma (om maar wat te roepen).

Bottom line, praat gewoon eens met de buurman, vraag wat zijn plannen zijn, kijk of je er samen uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-06 16:00
In principe wordt onderhoud e.d. via burenrecht geregeld. Dus ook met overstekken is dat zo. Een overstek maakt overigens niet automatisch je eigenaar van de grond eronder, ook niet met verjaring. Een jaren 30 woning met een brede goot aan de straat wordt niet opeens eigenaar van de straat eronder bijvoorbeeld.

Maar heb je nu 3,5m tot de garage? Als je het dak op zijn grond wil hebben, dan hou je maar 3 meter over? Buiten dat er een asbest dak op je auto aan het druipen is....

Overigens tekent het kadaster wat je bij splitsing aangeeft. Zij gaan niet bepalen of iets wel/niet over de erfgrens hangt bij het vormen van percelen..

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 31-10-2017 11:34 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

zonoskar schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:31:
[...]

Nee, ik dacht het eerst hier te vragen. Bij het kadaster is meteen zo officieel en misschien komt er dan uit dat het dak meteen-direct-nu aangepast moet worden, dat hoeft voor mij ook weer niet.

Maar dat er nu asbest boven mijn perceel hangt is natuurlijk wel een dingetje als ik daar verantwoordelijk voor wordt.
Een advies vragen hoeft niet meteen bindend te zijn :) Het kadaster weet waarschijnlijk als geen ander hoe ze dit kunnen aanpakken, ik denk niet dat je de eerste bent en ook niet de laatste.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 22:43

MsG

Forumzwerver

Ik kijk vaak de rijdende rechter en daar wordt steevast behandeld dat als er een wederzijds goedkeuring is van een bepaald stuk van bijv. grond of een tuin, door de een terwijl het van de ander is (met wederzijdse goedkeuring) het nooit verjaring kan worden, omdat wederzijds duidelijk is dat het puur voor gebruik is.

Verjaring speelt volgens mij eerder bij betwistte grond en wat dan al >20 jaar oneigenlijk in gebruik was, dan heb je na zoveel jaar er geen recht meer op. Het gaat dan echt om het 20 jaar oneigenlijk bezitten, niet zozeer het met wederzijdse goedkeuring in bruikleen hebben, daar zit geen verjaring op.

Ik zou er dus even een soort formele ingebruikname-contractachtig-iets van maken zodat je wederzijds duidelijk hebt dat je allebei weet dat het jouw grond is, maar dat zijn dak er nu wel voor de handigheid overheen mag hangen.

Zie ook: http://www.verjaringsadvo...ruikleen-bezit-verjaring/
https://vng.nl/verjaring-en-grondzaken

[ Voor 16% gewijzigd door MsG op 31-10-2017 12:33 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1