Maximale capaciteit batterijoplader

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08 12:11
Vandaag een batterijoplader van Duracell gekocht.

Handleiding vermeldt:
Maximale capaciteit: 2500mAh, maar zegt niets over een eventueel risico van het laden van batterijen met hogere capaciteit.

Ik heb flink wat batterijen met een capaciteit van 2700mAh.
Is er een risico voor de batterij of de lader als ik die in de lader steek?
Of laden deze batterijen dan maar tot 2500mAh op, maar kan ik ze wel probleemloos en risicoloos blijven gebruiken?

Beste antwoord (via sellh op 26-10-2017 21:36)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hangt er van af hoe geavanceerd de lader is. Vaak zijn dit soort kreten meer een jurisische indekking.

Je zegt 2700mAh accu's te hebben, dat is bijna vergelijkbaar aan 2500mA. Mocht die intelligent zijn en bij 2500mAh lading stoppen is dat ook geen probleem, meestal zit er nog een restlading in de accu's.

Geen probleem!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hangt er van af hoe geavanceerd de lader is. Vaak zijn dit soort kreten meer een jurisische indekking.

Je zegt 2700mAh accu's te hebben, dat is bijna vergelijkbaar aan 2500mA. Mocht die intelligent zijn en bij 2500mAh lading stoppen is dat ook geen probleem, meestal zit er nog een restlading in de accu's.

Geen probleem!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sellh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23-08 12:11
Dan ben ik gerustgesteld. Was even bang de lader te kunnen beschadigen met een te hoge capaciteit batterij. Zojuist uitgeprobeerd en de 2700mAh batterijen werden inderdaad ook prima opgeladen. Misschien niet helemaal op de volledige capaciteit, maar dat geeft niet. Als ze leeg zijn, laad ik ze immers weer opnieuw op.

Maar wat een vooruitgang, deze Duracell lader. Laadt iedere batterij zonder te sputteren in no time op, waar mijn vorige lader, een Varta lader, bij het minste geringste begon te knipperen, aangevend dat de batterijen niet goed waren. Na 2, 3 keer opnieuw plaatsen dan pakte het apparaat ze soms wel (of in andere combinaties van 2 batterijen). In deze Duracell lader hoeven ze niet per paar, maar mogen ze apart en het apparaat weigert tot nu toe helemaal niets.... doet gewoon z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mah zegt alleen iets over de capaciteit. Kan je met een kraan een glas van 0.5 liter vullen? En een glas van 0.6 liter?

Waar wel verschil in kan zitten is de laadstroom die een accu aankan. Maar bij de meeste batterijladers is deze gewoon vast (meer mah kost dus meer tijd) en gaan door tot het gewenste voltage is bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 17:00
De vraag is of dit een lader is die gewoon tijd x laadstroom doet, of een slimme lader is die wat verder kijkt.

Een goede lader kijkt naar de individuele cellen en kan daardoor ook een half-ontladen cel prima opladen. Gewoon tig uur x 1/10C is nogal een lompe/slechte manier.

Bij een goede lader denk je bv aan een Maha C9000 of een BC-700 ofzo.

Kijk ook eens in [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen voor wat goede laders.

Die duracel.. Ik weet niet of dat nu echt een goede lader is.