Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Laatst een aantal externe schijven aangeschaft voor mijn grote iTunes bieb en voor backup, (WD My Pasport 8TB) nu loop ik tegen het probleem aan dat deze schijven al na enkele minuten in slaap vallen, (vaste hardware instelling) voor de backup is dit geen probleem, maar om iTunes te gebruiken is het waardeloos, de schijf duurt 20sec om weer op te starten, en dat geeft bij het kijken op de Apple TV continue problemen met opstarten en herkennen van de iTunes library.

Nu zou ik weer een externe schijf willen kopen die dit probleem niet heeft, en misschien zelf maar samenstellen ipv kant en klare hardware.

mijn vraag is dan ook, als ik een losse behuizing koop, met bv een WD red schijf, kan ik deze bijna altijd aan laten staan, en voorkomen dat deze automatisch in slaap valt ?

pricewatch: WD Red WD80EFZX, 8TB
pricewatch: LC-Power LC-35U3-Becrux USB 3.0 Enclosure Zwart

Relevante software en hardware die ik gebruik
WD My Pasport 8TB

[ Voor 14% gewijzigd door absrnd op 26-10-2017 17:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Zijn je schijven via een USB aangesloten?

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
De huidige schijven zijn allemaal via USB aangesloten,
en ook de losse behuizing die ik wil kopen, zouden ook via USB aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

Kijk liever naar losse schijven icm bijvoorbeeld dit:

pricewatch: Sharkoon 5-Bay RAID Box Zwart

Lijkt mij handiger dan tig externe schijven met adapters, kabels, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 21:06
absrnd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:01:
Laatst een aantal externe schijven aangeschaft voor mijn grote iTunes bieb en voor backup, (WD My Pasport 8TB) nu loop ik tegen het probleem aan dat deze schijven al na enkele minuten in slaap vallen, (vaste hardware instelling) voor de backup is dit geen probleem, maar om iTunes te gebruiken is het waardeloos, de schijf duurt 20sec om weer op te starten, en dat geeft bij het kijken op de Apple TV continue problemen met opstarten en herkennen van de iTunes library.

Nu zou ik weer een externe schijf willen kopen die dit probleem niet heeft, en misschien zelf maar samenstellen ipv kant en klare hardware.

mijn vraag is dan ook, als ik een losse behuizing koop, met bv een WD red schijf, kan ik deze bijna altijd aan laten staan, en voorkomen dat deze automatisch in slaap valt ?

pricewatch: WD Red WD80EFZX, 8TB
pricewatch: LC-Power LC-35U3-Becrux USB 3.0 Enclosure Zwart

Relevante software en hardware die ik gebruik
WD My Pasport 8TB
Sommige externe schijven van WD (met Smartware) hebben de mogelijkheid om de slaapstand van de schijven uit te zetten. Maar een tooltje als dit lost het probleem in principe ook op: http://jon.stovell.info/software/
Elke minuut spreekt hij je externe schijf even aan, zodat hij niet in slaap valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom koop je geen NAS? (Al dan niet zelfbouw op basis van FreeNAS (http://www.freenas.org/) en een klein chassis of HP Microserver.)

Dat werkt in de praktijk een stuk beter dan -tig schijven via USB aan je PC hangen.

Zie bijvoorbeeld dit topic:
Het grote HP Proliant Microserver topic

Een NAS is niet eens heel veel duurder dan de RAID Box die @FreakNL linked en heerlijk flexibel. Je zet het ding ergens op een centrale plek, installeert en configureert de boel, aanzetten en nooit meer uitzetten. (Al vind ik het zelf wel een fijn idee d'r een UPS voor te hebben hangen. Zorgt bij stroomdips dat 'ie niet meteen uit valt en vangt meteen spanningspieken op. Maar sowieso is een UPS handig voor zo'n beetje alles dat je 24/7 aan wilt hebben op computergebied thuis.)

Qua UPS ben ik erg blij met dit apparaat:
pricewatch: Eaton 5P 1550 Global Tower

Hoewel die qua capaciteit wel behoorlijk ruim (en dus duur) is.
Je kunt ook nog naar zijn kleinere broer kijken:
pricewatch: Eaton 5SC500G Tower

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 06-11-2017 07:16 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Voor WD hdd's is er een tool om de sleepsettings aan te passen
https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=1376
https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=3875
https://www.synology-foru...or-ds1xx-wd-red-vs-green/

WDidle zorgt ervoor dat de sleeptimer uitgeschakeld word, of hogere interval krijgt

Maar ik ben met @unezra
Breidt je blik uit naar zo'n microserver.
De huidige gen10 is een mooie kast, zelf gebruik ik al zo'n 4 jaar de gen7 ( N40L )
Deze staat vrijwel continu aan, en verbruikt in principe relatief weinig stroom.

Jouw 'oude' WD passport is ook (gewoon) een 8TB hdd in een usbbehuizing, op youtube is vast wel een demontage filmpje te vinden ;)
Zo waren de 2TB hdd's 4jaar geleden prijzig, en een usb-hdd met dezelfde capaciteit goedkoper ( WD Elements )
4 stuks genomen, en uit elkaar getrokken, de hdd's in de server gezet.
Vrijheid van OSkeuze, ik heb er XPenologie opgezet, deze heeft wel een itunesserver, al weet ik niet wat en hoe zich dat verhoudt t.o itunes op de PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
FreshMaker schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:35:

WDidle zorgt ervoor dat de sleeptimer uitgeschakeld word, of hogere interval krijgt

Maar ik ben met @unezra
Breidt je blik uit naar zo'n microserver.
De huidige gen10 is een mooie kast, zelf gebruik ik al zo'n 4 jaar de gen7 ( N40L )
Deze staat vrijwel continu aan, en verbruikt in principe relatief weinig stroom.

Jouw 'oude' WD passport is ook (gewoon) een 8TB hdd in een usbbehuizing, op youtube is vast wel een demontage filmpje te vinden ;)
Zo waren de 2TB hdd's 4jaar geleden prijzig, en een usb-hdd met dezelfde capaciteit goedkoper ( WD Elements )
4 stuks genomen, en uit elkaar getrokken, de hdd's in de server gezet.
Vrijheid van OSkeuze, ik heb er XPenologie opgezet, deze heeft wel een itunesserver, al weet ik niet wat en hoe zich dat verhoudt t.o itunes op de PC
@theblindman, @FreshMaker, Die tooltjes ga ik vanavond uit proberen :)

Ik heb wel aan een NAS zitten denken, ik heb een paar jaar terug een NAS gehad, leuk voor opslag maar het over zetten van grote files duurde te lang, maar als er een USB3 of Thunderbolt versie is, dan misschien het overwegen waard.
en ik heb een van de 8TB schijf als externe iTunes bieb, waar veel grote films in staan.
ook de extra kosten voor de NAS kast, is niet waar ik op zit te wachten :)

Ik heb ook gelezen dat de WD schijven die ik heb standaard encrypted zijn :/, dus er uit slopen en in een andere behuizing zetten is ook niet zo simpel, ik moet dan eerst de inhoud overzetten, en daarna weer terug |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het overzetten van bestanden is natuurlijk maar eenmalig :+
Zo'n microserver ( als voorbeeld ) is iets krachtiger dan een NAS in dezelfde prijsklasse.
De netwerkverbinding is de volle 1000MB, t.o een vaak gedeelde verbinding van een lichtere chipset in de NAS
Ik zet files over van PC's naar Server met 100/120MB/s, waar USB onder de 35MB/s blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:07

FreakNL

Well do ya punk?

Die kast die ik link is USB 3.0

Een nas is ook prima, maar in jouw use case zou ik juist voor zon USB JBOD tower gaan, in plaats van tig externe schijven met het bijhorende kabelwerk. Zeker als het om grote media gaat en backup werk, dat wil je niet op raid (of je moet echt geld teveel hebben)

Ik heb hem zelf ook, de 8 bay versie, de RAID functie gebruik ik niet, ik gebruik hem juist om tig schijven aan mijn server te koppelen zonder gedoe met kabels. Ding zit vol met schijven van verschillende grootte en voor verschillende doeleindes. Schijf kapot = data weg, maar het gaat hier (net als bij jou) om niet kritieke data.

Daarnaast heb ik ook nog een 4 bay NAS, die staat wel in RAID, maar wordt voor hele andere doeleinden gebruikt. (Lees: wel kritieke data)

Over hoeveel externe schijven gaat het eigenlijk?

[ Voor 15% gewijzigd door FreakNL op 06-11-2017 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
FreshMaker schreef op maandag 6 november 2017 @ 07:35:

Ik heb nu de WD tool aangezet, en tot nu toe is er geen slaap/loskoppeling van de schijven :)
FreakNL schreef op maandag 6 november 2017 @ 12:21:
Die kast die ik link is USB 3.0

Een nas is ook prima, maar in jouw use case zou ik juist voor zon USB JBOD tower gaan, in plaats van tig externe schijven met het bijhorende kabelwerk. Zeker als het om grote media gaat en backup werk, dat wil je niet op raid (of je moet echt geld teveel hebben)

Ik heb hem zelf ook, de 8 bay versie, de RAID functie gebruik ik niet, ik gebruik hem juist om tig schijven aan mijn server te koppelen zonder gedoe met kabels. Ding zit vol met schijven van verschillende grootte en voor verschillende doeleindes. Schijf kapot = data weg, maar het gaat hier (net als bij jou) om niet kritieke data.

Daarnaast heb ik ook nog een 4 bay NAS, die staat wel in RAID, maar wordt voor hele andere doeleinden gebruikt. (Lees: wel kritieke data)

Over hoeveel externe schijven gaat het eigenlijk?
Het gaat om 2X 4TB, 2X 8TB 3.5" en 2X 1TB 2.5"schijven :)
Die 2x 1TB 2.5" schijven zou ik kunnen vervangen door een 3.5"schijf.

voor de schijven zou een NAS misschien voldoende zijn, maar ik had in het verleden veel problemen met Timemachine backups en dat de iTunes bieb ook extern stond.

Ik denk dat alle schijven uit hun behuizing halen, en in een kast samen te voegen de beste oplossing is, dan met een USB3 of thunderbolt oid.kabel verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

FreshMaker schreef op maandag 6 november 2017 @ 08:42:
Het overzetten van bestanden is natuurlijk maar eenmalig :+
Zo'n microserver ( als voorbeeld ) is iets krachtiger dan een NAS in dezelfde prijsklasse.
De netwerkverbinding is de volle 1000MB, t.o een vaak gedeelde verbinding van een lichtere chipset in de NAS
Ik zet files over van PC's naar Server met 100/120MB/s, waar USB onder de 35MB/s blijft
Dat dus. En met een NAS kun je met meerdere gebruikers ook doodleuk 2x1GBit/s halen. De switch die je daar voor nodig hebt is heel zo duur niet (paar tientjes) en FreeNAS kan het aan. (Doet prima LACP.)

(Meer dan 2x1GBit/s of zelfs 10GBit/s kan ook maar de Microserver heeft std. 2x1GBit/s poorten en je disks zullen niet snel 10GBit/s (1000MByte/s) throughput halen.)

Ik denk echt dat een NAS in bijna alle gevallen de beste en een van de goedkopere oplossingen is. De grootste kosten zijn je disks, Een Microserver met 16G kost rond de €350 maar TS heeft al zo'n ding en die staat werkloos in de kast. Dan zou ik 'm *zeker* inzetten.

In bedrijf doet zo'n ding pak 'm beet tussen de 35 en 50W en je hebt er met het hele gezin plezier van. Gewoon alle gedeelde data d'r op en gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door unezra op 07-11-2017 09:20 ]

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-06 21:06
absrnd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:14:
[...]

Ik heb nu de WD tool aangezet, en tot nu toe is er geen slaap/loskoppeling van de schijven :)

[...]

Ik denk dat alle schijven uit hun behuizing halen, en in een kast samen te voegen de beste oplossing is, dan met een USB3 of thunderbolt oid.kabel verbinden.
Goed om te horen! Houd er trouwens wel rekening mee dat de garantie van je harde schijven vervalt, zodra je ze open maakt. Er zijn wel een paar uitzonderingen (bijvoorbeeld de WD MyBook Duo), daar kun je de schijven eventueel weer in terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passat_v5
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-06 12:08
absrnd schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:14:
[...]

[...]

Het gaat om 2X 4TB, 2X 8TB 3.5" en 2X 1TB 2.5"schijven :)
Die 2x 1TB 2.5" schijven zou ik kunnen vervangen door een 3.5"schijf.

voor de schijven zou een NAS misschien voldoende zijn, maar ik had in het verleden veel problemen met Timemachine backups en dat de iTunes bieb ook extern stond.

Hoi, ook ik heb de wd my book 8tb voor foto's enz enz. Bij mij doet zich hetzelfde voor, om de paar minuten schakelt hij zich automatisch uit. Nu zie ik hierboven die linken staan, maar welk programma moet ik nou precies downloaden om die powersettings aan te passen. Ik had smartware al gedownload maar daar kan ik niets aanpassen.

Welk WD tool word hier bedoelt?

mvg rene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Nu online
Ik denk dat je bedoeld de WD Drive Utilities programma.

maar ik heb beiden geprobeerd en werken toch niet, ik heb het idee dat er binnen OSX iets verandert is, waardoor WD schijven toch tijdens slaap ontkoppelen.
In het verleden waren er al grote problemen bij een OSX update en geleegde WD schijven.

Ik ga nu overstappen op een Drobo, ruimt op en is een betere optie.
Pagina: 1