Uitsluiting herroepingsrecht bij tweedehands onderdeel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-01 21:29
Beste Tweakers,

Ik heb tweedehands op een webshop en deur module voor een auto gekocht. Dit is het regelapparaat waar onder andere de spiegels mee worden bedient en het raam op en neer mee gaat.

Nu bleek ik het verkeerde part nummer te hebben besteld en wou het product retour sturen. De bleek dat dit niet mogelijk was van wegen de volgende regel in de algemene voorwaarden.

Electronische onderdelen worden niet retour genomen en er zit ook geen garantie op, deze zijn
getest op juiste werking alvorens demontage.

Mag een webshop je binnen de wettelijke termijn van 14 dagen een product weigeren omdat het bij hun in de algemene voorwaarden staat ?

Ik hoor graag jullie mening.

[ Voor 0% gewijzigd door BqL op 26-10-2017 10:23 . Reden: Typo ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:31
Nee, dat mag niet. (en doordat ze het verkeerd uitleggen, is de termijn ook meteen opgerekt, namelijk tot ze het wel goed uitleggen)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-09 10:01
Indien het via internet besteld is en om niet in een speciale categorie producten gaat heb je gewoon 14 dagen herroepingsrecht. Terugsturen gaat op eigen kosten, maar het bedrag dient met de verzendkosten (goedkoopste optie) terug betaald te worden indien het om alle producten in de bestelling gaat.

zie ook http://consumentenjurist....ngsrecht-voor-consumenten

[ Voor 16% gewijzigd door fvdberg op 26-10-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bij online verkoop geld er principe altijd een bedenktijd (ook wel herroepingsrecht genoemd). Nu krijgen we nog wel eens de vraag of deze ook geldt voor tweedehands producten zoals kleding en boeken.

Wat dat betreft kunnen we kort zijn, er geldt ook gewoon een bedenktijd op tweedehands producten. In de wet wordt er namelijk geen uitzondering gemaakt voor tweedehands producten, hierdoor geldt gewoon de normale wetgeving. Het is dus niet toegestaan deze producten uit te zonderen van retour, ook als je dat vooraf aangeeft.
https://www.webwinkelkeur...roepingsrecht-bedenktijd/

Let wel op dat er een verschil zit tussen of je bij een bedrijf koopt of bij een particulier, maar aangezien je het hebt over algemene voorwaarden neem ik aan dat je bij een bedrijf hebt gekocht.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BqL
Klopt het is een websop, en bedrijf met kvk ect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
Volgens mij is er al een precies gelijk topic geweest hier op het forum. Denk dit jaar nog.

Here you go: Onenigheid met betrekking tot retour van artikel

Heeft dus een maandje, een gerechtsdeurwaarder en een hoop moeite gekost, maar zijn geld is terug gekomen.

[ Voor 55% gewijzigd door Malt007 op 26-10-2017 10:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

BqL schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:22:
Beste Tweakers,

Ik heb tweedehands op een webshop en deur module voor een auto gekocht. Dit is het regelapparaat waar onder andere de spiegels mee worden bedient en het raam op en neer mee gaat.

Nu bleek ik het verkeerde part nummer te hebben besteld en wou het product retour sturen. De bleek dat dit niet mogelijk was van wegen de volgende regel in de algemene voorwaarden.

Electronische onderdelen worden niet retour genomen en er zit ook geen garantie op, deze zijn
getest op juiste werking alvorens demontage.

Mag een webshop je binnen de wettelijke termijn van 14 dagen een product weigeren omdat het bij hun in de algemene voorwaarden staat ?

Ik hoor graag jullie mening.
Ik heb ze op persoonlijke noot (niet vanuit Tweakers) even geïnformeerd over de onjuistheid van voorwaarden met verwijzen naar Coolcat die hier vorig jaar nog 220.000 euro boete voor kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:59
BqL schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:22:

getest op juiste werking
alvorens demontage.
De webshop denkt toch niet serieus dat ze hier mee weg komen?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:42:
[...]

Ik heb ze op persoonlijke noot (niet vanuit Tweakers) even geïnformeerd over de onjuistheid van voorwaarden met verwijzen naar Coolcat die hier vorig jaar nog 220.000 euro boete voor kreeg.
De ACM is inderdaad de laatste tijd erg fel hier op.Waarschijnlijk maakt een bedrijf als Coolcat nog niet zo'n indruk omdat de webshop zich er niet mee identificeert. Kiesdejuistesportbh.nl is denk ik vanwege het formaat wat herkenbaarder.

https://www.acm.nl/sites/...t-kiesdejuistesportbh.pdf

De boete is uiteindelijk gematigd tot 10.000

https://www.acm.nl/nl/pub...kel-Kiesdejuistesportbhnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb een kleine titelfix uitgevoerd.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-09 16:20

iichel

Gazoooo

JohanNL schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:51:
[...]

De webshop denkt toch niet serieus dat ze hier mee weg komen?
In de praktijk valt het helaas wat tegen. Je moet er wat moeite voor doen :P

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

De webshop is in dit geval onderdelenlijn.nl. Dit is een sloop van auto onderdelen.

De reden hier achter is dat anders mensen het kapotte onderdeel terug sturen en jij het goede houd.

Ik snap de reden alleen het probleem wordt nu bij de klant neergelegd en niet bij henzelf.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

D3nnisd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:15:
De webshop is in dit geval onderdelenlijn.nl. Dit is een sloop van auto onderdelen.

De reden hier achter is dat anders mensen het kapotte onderdeel terug sturen en jij het goede houd.

Ik snap de reden alleen het probleem wordt nu bij de klant neergelegd en niet bij henzelf.
De onderdelenlijn.nl is een portal en die verkopen niets. Je hebt te maken met een van de aangesloten sloperijen. Die onderling lang niet allemaal hetzelfde beleid hebben al is wat je noemt volgens mij wel branchebreed het geval, maar dat overstijgt de onderdelenlijn weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad een andere shop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Yucon schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 06:15:
[...]

De onderdelenlijn.nl is een portal en die verkopen niets.[/sub]
Klopt ook wel, maar naar mijn idee hebben ze allemaal hetzelfde beleid daarzo.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BqL
Heren, geld is inmiddels terug, met wat referenties naar wat site's is het goed gekomen,

@Malt007 Bedankt voor het delen!
Pagina: 1