Je hoeft de BTW ook niet nogmaals te betalen. Op goederen hoef je 1x BTW af te dragen en dat doet de eerste koper inderdaad. Daarna is het product dus zonder BTW af te dragen door te verkopen. Dat scheelt: je hoeft dus niet bij de belastingdienst aan te kloppen (dat doet anders de retailer voor je).
Wat je niet lijkt te begrijpen, is dat de BTW ook gewoon 'waarde' van een product is. De waarde van een tweedehands product zit niet alleen in het goed zelf, maar ook al in de afgedragen BTW. Immers: je kan geen videokaart kopen zonder BTW af te dragen (tenzij je een bedrijf hebt, maar daar kom ik zo).
Als ik een videokaart van €500 koop en ik besluit die over 1 maand door te verkopen, dan wil ik daar als verkoper niet in 1 klap 21% op afschrijven. Dat kost die verkoper nogal veel geld immers. Hij krijgt de BTW niet terug zoals je wellicht wel begrijpt. Dat zou de koper dus vrij veel geld kosten. V&A is namelijk bedoeld voor particulieren, niet voor bedrijven.
Stel je hebt een bedrijf en je wil BTW-vrij je videokaarten kopen, dat kan, maar dan moet je op zoek gaan naar een bedrijf dat zijn videokaarten BTW-vrij heeft ingekocht en BTW-vrij doorverkoopt. Dat mag ook gewoon

een beetje hetzelfde als menig Tesla Model S die je op autosites vind: die zijn zonder BTW gekocht en mag je ook zonder BTW te betalen overnemen, zolang het op bedrijfsnaam is.
Het punt is: veel bedrijven verkopen geen videokaarten zonder BTW, voor het bedrijfsleven is zoiets niet heel interessant en anders houden ze 'm vaak tot de kaart defect gaat. Daarnaast is V&A dus bedoeld voor
particulieren.
Heb je eigenlijk zelf ooit wat verkocht? Ik ben heel erg benieuwd hoe zoiets bij jou gaat. Stel jij hebt een videokaart van 579 euro en je wil die doorverkopen, hoe gaat dat volgens jou in z'n werk? En wat heb je zelf dan afgeschreven?
Nexiam schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 11:03:
[...]
Er zou misschien een beter doorstroming kunnen zijn van de producten (hergebruik) door lagere prijs, verminderd afvalberg etc. 80 procent blijft zitten met de aangeboden producten,en ontwikkeling gaat zo snel dat er niemand nog zit te wachten op de oude producten. Of zie ik dit verkeerd.
Ja, dat zie je behoorlijk verkeerd. Jij verwacht een flinke afschrijving op bepaalde elektronica blijkbaar, maar zoals je op V&A ziet bestaat die afschrijving niet zo sterk. Het is gewoon een vrije markt hier he, je mag vragen wat je wil voor je producten en als iemand het er voor geeft is 't prima.
Ik verkoop 95% van mijn hardware zonder enige problemen op V&A en ik ben er van overtuigd dat vrijwel alle Tweakers zonder problemen van hun stuff afkomen hier. Er is echt geen sprake van 'blijven zitten met je aangeboden producten', als dat zo was, dan lagen de prijzen wel lager
[
Voor 18% gewijzigd door
Richh op 26-10-2017 12:06
]