Belgie gaat BTW verhogen op de aankopen op internet

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
[ Voor 3% gewijzigd door Xeon_vl op 09-10-2014 12:15 ]
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Harmonisering
Om de concurrentiepositie van de eigen webwinkels te versterken wordt vanaf 1 januari 2015 het btw-tarief voor aankopen via internet in de EU gelijkgesteld met het btw-tarief van het land van de consument. Elke Belgische consument die via internet iets aankoopt in een buitenlandse webwinkel zal voortaan dus altijd 21 procent btw worden aangerekend.
Daarbij komt ook dat webwinkels deze btw nu zullen moeten betalen aan het land van de consument en niet meer aan het land waar de webwinkel zich bevindt
Dit is toch niet meer dan logisch? Afaik 'horen' wij in NL ook altijd 21% te moeten betalen over internet aankopen uit het buitenland, met natuurlijk een 'import vrijstelling'.U zal dus wellicht meer gaan betalen voor goederen uit Duitse webwinkels, waar u nu nog 19 procent betaalt, en minder voor goederen uit Zweedse webwinkels waar u nu nog 25 procent btw moet neertellen.
[ Voor 17% gewijzigd door SinergyX op 09-10-2014 12:21 ]
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Bron"We willen een miljard verhogen op dieselaccijnzen, 300 miljoen op tabak, en een miljard door de tarievenverhoging van onder meer meeneemmaaltijden en verkoop op het internet", aldus Geens.
Volgens mij kan dat niet binnen de schengen zone waar vrij verkeer is. Als ik iets koop in NL dan moet ik in NL btw betalen, maar dan mag België mij geen 2e keer BTW doen betalen.SinergyX schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:20:
http://newsmonkey.be/article/21578
Dit is toch niet meer dan logisch? Afaik 'horen' wij in NL ook altijd 21% te moeten betalen over internet aankopen uit het buitenland, met natuurlijk een 'import vrijstelling'.
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Het gaat om Europese regels, maw wij betalen vanaf nu vanaf de uitvoering van de beslissing geen 19% BTW meer betalen aan NL maar 21% aan Belgie (en dus niet 2x) als ik me niet vergis. Omgekeerd kunnen jullie dan bij ons de producten vinden aan 19% waar wij er zelf 21% op moeten betalen en krijgt Nederland het geld.IStealYourGun schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:27:
[...]
Volgens mij kan dat niet binnen de schengen zone waar vrij verkeer is. Als ik iets koop in NL dan moet ik in NL btw betalen, maar dan mag België mij geen 2e keer BTW doen betalen.
Dit kan enkel voor import van producten buiten de schengen en dat bestaat al. (volgens mij trouwens ook op EU niveau vastgelegd).
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
Nee.E-Vix schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:30:
Oftewel als ik het goed lees:
- De consument gaat niet meer BTW betalen. Dit blijft gewoon gelijk.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Je zal als webwinkel inderdaad per land een administratie bij moeten houden en de BTW moeten afdragen. Wel is er per land een bepaalde vrijstelling. Dus als je slechts enkele klanten hebt uit het buitenland dan heeft het geen invloed maar voor webwinkels met veel verschillenden EU klanten wordt het inderdaad erg vervelend....UltimateB schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:33:
Hoe moet dat dan administratief gaan werken. Voor elk land in europa een potje bijhouden?
Dat is toch gewoon geregeld in de afdracht van de webwinkel? Je betaalt als consument ook geen BTW aan een land, maar aan de webwinkel, die het op zijn beurt moet verrekenen met de fiscus (en ik neem aan dat zij op hun beurt dit weer doen met de fiscus in andere landen).UltimateB schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:33:
Hoe moet dat dan administratief gaan werken. Voor elk land in europa een potje bijhouden?
Ik zie de eerste pop-up web-shops als ontstaan.emnich schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:38:
[...]
Dus als je slechts enkele klanten hebt uit het buitenland dan heeft het geen invloed maar voor webwinkels met veel verschillenden EU klanten wordt het inderdaad erg vervelend....
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Ik heb het inderdaad over de administratie vanuit de webwinkel zoals emnich zegt.SinergyX schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:41:
[...]
Dat is toch gewoon geregeld in de afdracht van de webwinkel? Je betaalt als consument ook geen BTW aan een land, maar aan de webwinkel, die het op zijn beurt moet verrekenen met de fiscus (en ik neem aan dat zij op hun beurt dit weer doen met de fiscus in andere landen).
"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS
[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 09-10-2014 13:06 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq