Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Bij deze een topic wat niet helemaal in het aankoopadvies past, maar er wel mee te maken heeft. Excuses als het in het verkeerde subforum staat, deze leek mij het meest passend.

Ik heb ongeveer een jaar geleden bij Dell een laptop gekocht (Dell Inspiron 7559) en deze heeft het een tijdje volgehouden. Ik heb hem echter in de afgelopen 7 maanden al twee maal terug moeten sturen.
De eerste keer was het omdat de klikvingers van de behuizing afbraken. Dit heeft er voor gezorgd dat het scherm niet meer goed wilde staan en er stof in de binnenkant van mijn laptop kon komen. De laptop is na 4+ weken weg gerepareerd.
De tweede keer was het moederboard van de laptop kapot en om de een of andere reden wilde hij niet meer opladen. Ook was weer de behuizing op exact dezelfde punten kapot; klikvingers afgebroken en dit keer ook sommige balkjes tussen de toetsen. De laptop was met 4+ weken gerepareerd.

Al met al geen slechte klantenservice van Dell, maar ik was het de tweede keer zat dat de behuizing op exact dezelfde plek was afgebroken. Toen heb ik gevraagd of ik een ander model kon krijgen, dit eventueel mogelijk gemaakt door bijbetaling van mijn kant. Mijn lapopt heeft €950,- gekost en het nieuwe model was €1150. Er zaten wat krachtigere onderdelen in dus ik was bereid wat bij te betalen, Dell heeft toen geantwoord dat zij altijd alle reparaties doen, ongeacht wat er kapot is.

Mijn probleem is nu dat de behuizing weer kapot is op exact hetzelfde punt en ik begin hier nu een beetje moe van te raken. Ik heb namelijk geen zin om elke 2 à 3 maanden mijn laptop ter reparatie terug te sturen naar Dell, ik heb toch gewoon recht op een product dat het langer vol houd dan 3 maanden? Dit moet toch niet de gang van zaken zijn bij een product van bijna 1000 euro?

Ik ben dus benieuwd wat mijn opties zijn. Kan ik bij Dell een nieuw model eisen? Ik ben zelfs bereid bij te betalen, dat lijkt mij niet onredelijk en zo verdienen ze er ook nog aan!

Alvast bedankt voor het lezen en alle hulp!
Groet!

Beste antwoord (via Verwijderd op 25-10-2017 17:35)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Ik lees nu drie keer "geld terug", dat noemen we het ontbinden van de (koop)overeenkomst (laptop terug naar de verkoper - geld terug op jouw rekening).

Eigenlijk alle benodigde informatie kun je vinden op de website van ConsuWijzer "Hoe vaak mag de verkoper repareren of vervangen voordat ik mijn geld terug mag vragen?" (onderdeel van ACM).

[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 25-10-2017 16:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Ik denk dat je recht hebt op of een nieuwe laptop zonder bijbetaling of je geld terug. Ze hebben een ondeugdelijk product verkocht en volgens de wet heb je dus recht op een vervanger of geld terug.

https://www.consuwijzer.n...niet-goed-ondeugdelijk-is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja precies, maar ik zit er niet op te wachten dat ik hetzelfde model weer krijg. Want dit is duidelijk een onding. Kan ik eisen dat ik een ander model krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-09 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

Bij de derde reparatie dat er iets moet vervangen word (maakt niet uit of het zelfde is als de vorgen reparatie). Heb je recht op geld terug.(dit geld voor hardware sorry dacht dat we het daar over hadden )

[ Voor 18% gewijzigd door Sweatleek op 25-10-2017 16:16 ]

confused reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:43:
Ja precies, maar ik zit er niet op te wachten dat ik hetzelfde model weer krijg. Want dit is duidelijk een onding. Kan ik eisen dat ik een ander model krijg?
Kan, of je geld terug vragen. En dan een ander model bestellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
Ik lees nu drie keer "geld terug", dat noemen we het ontbinden van de (koop)overeenkomst (laptop terug naar de verkoper - geld terug op jouw rekening).

Eigenlijk alle benodigde informatie kun je vinden op de website van ConsuWijzer "Hoe vaak mag de verkoper repareren of vervangen voordat ik mijn geld terug mag vragen?" (onderdeel van ACM).

[ Voor 13% gewijzigd door eric.1 op 25-10-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodspot
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-08-2021
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:37:
Dell heeft toen geantwoord dat zij altijd alle reparaties doen, ongeacht wat er kapot is.
Dell biedt een standaard Collect & Return Hardware Support service voor nieuwe laptops die (minimaal) voor één jaar geldt. De reeds uitgevoerde reparaties vallen onder deze service. De bijbehorende kosten zijn hierbij naar alle waarschijnlijkheid door Dell vergoed. Eventuele reparaties die ná dit termijn worden uitgevoerd dienen door de klant te worden vergoed. Dit termijn lijkt binnenkort te verstrijken gezien de laptopaanschaf een jaar geleden heeft plaatsgevonden (uitgaande dat een eenjarig servicetermijn is afgesloten).
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:37:
Ik ben dus benieuwd wat mijn opties zijn. Kan ik bij Dell een nieuw model eisen? Ik ben zelfs bereid bij te betalen, dat lijkt mij niet onredelijk en zo verdienen ze er ook nog aan!
Houdt er rekening mee dat de laptop inmiddels een jaar waardeverlies heeft geleden, waardoor de aanvankelijke aanschafwaarde van de Dell Inspiron 7559 ( €950) niet meer van toepassing is. Indien de Algemene voorwaarden uitwijzen dat een nieuwe laptop (met bijbetaling) geleverd kan worden, zou ik hier gebruik van maken. Een aannemelijke voorwaarde hiervoor is dat het genoemde probleem op iedere vergelijkbare Dell Inspiron 7559 heeft plaatsgevonden, maar dit lijkt mij een zeer onwaarschijnlijke optie. Vandaar vrees ik dat Dell zich momenteel netjes aan het servicetermijn van de Collect & Return Hardware Support houdt, maar na het verstrijken van de serviceperiode weigert om nadere reparaties uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Broodspot schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:04:
[...]

Dell biedt een standaard Collect & Return Hardware Support service voor nieuwe laptops die (minimaal) voor één jaar geldt. De reeds uitgevoerde reparaties vallen onder deze service. De bijbehorende kosten zijn hierbij naar alle waarschijnlijkheid door Dell vergoed. Eventuele reparaties die ná dit termijn worden uitgevoerd dienen door de klant te worden vergoed. Dit termijn lijkt binnenkort te verstrijken gezien de laptopaanschaf een jaar geleden heeft plaatsgevonden (uitgaande dat een eenjarig servicetermijn is afgesloten).

[...]

Houdt er rekening mee dat de laptop inmiddels een jaar waardeverlies heeft geleden, waardoor de aanvankelijke aanschafwaarde van de Dell Inspiron 7559 ( €950) niet meer van toepassing is. Indien de Algemene voorwaarden uitwijzen dat een nieuwe laptop (met bijbetaling) geleverd kan worden, zou ik hier gebruik van maken. Een aannemelijke voorwaarde hiervoor is dat het genoemde probleem op iedere vergelijkbare Dell Inspiron 7559 heeft plaatsgevonden, maar dit lijkt mij een zeer onwaarschijnlijke optie. Vandaar vrees ik dat Dell zich momenteel netjes aan het servicetermijn van de Collect & Return Hardware Support houdt, maar na het verstrijken van de serviceperiode weigert om nadere reparaties uit te voeren.
Tweemaal fout. Als consument in de EU heb je twee jaar recht op garantie. Bij ontbinding zal in dit geval geen sprake zijn van een gebruiksvergoeding (die waardevermindering die je noemde).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment weigert Dell een vervangend model te leveren. Ze noemen het "Slijtage door normaal gebruik". Ik heb deze laptop altijd op een nette manier gebruikt.

Weten jullie of ik iets kan met het feit dat ze het bij de vorige reparatie gemarkeerd hebben als een fout van Dell en dat ze dat nu niet meer willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
@Verwijderd Slijtage is een normaal excuus van een winkelier/fabrikant om van hun verplichtingen afkomen. Echter van een laptop van een jaar oud mag je verwachten dat hij langer mee gaat. Dus die vlieger gaat niet op voor Dell, mede omdat het product al een paar keer is terug gestuurd voor reparatie. Dell heeft dus een ondeugdelijk product afgeleverd en moet dus de koop ontbinden. Ik weet dat Dell een waardeloze klantenservice en garantievoorwaarde. Echter dient Dell de Nederlandse wetgeving aan te houden.

Ik zou via rechtbijstand en het juridisch loket informatie op vragen over hoe en wat. Ik ben namelijk van mening dat je volledig in je recht staat en Dell de verkoop moet ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01:15

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb bij een electronicaketen gewerkt en daar werkte het zo:
De koper moet de verkopende partij drie keer in de gelegenheid stellen om het product te repareren. Na de derde keer heeft de koper recht op een vervangend product. Dit hoeft volgens mij niet geld terug te betekenen. Ik denk dat dat iets is waar je met algemene voorwaarden iets in kunt wijzigen als verkopende partij zijnde. Hoe dat bij Dell zit weet ik niet.

Producten verkocht in Nederland hebben inderdaad minimaal 2 jaar garantie. In dit geval moet die door Dell geleverd worden omdat het zowel de producent maar ook de verkopende partij is. Overigens krijg je ook 3 maanden garantie op je reparatie. Dit betekent dat als er binnen 3 maanden hetzelfde euvel optreed je ook recht op reparatie hebt. Ook als dat zou betekenen als de 2 jaar garantie net is afgelopen.

offtopic: geen oplossing maar hoop wellicht een verheldering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Chrosser schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:33:
De koper moet de verkopende partij drie keer in de gelegenheid stellen om het product te repareren. Na de derde keer heeft de koper recht op een vervangend product. Dit hoeft volgens mij niet geld terug te betekenen. Ik denk dat dat iets is waar je met algemene voorwaarden iets in kunt wijzigen als verkopende partij zijnde. Hoe dat bij Dell zit weet ik niet.

Producten verkocht in Nederland hebben inderdaad minimaal 2 jaar garantie. In dit geval moet die door Dell geleverd worden omdat het zowel de producent maar ook de verkopende partij is. Overigens krijg je ook 3 maanden garantie op je reparatie. Dit betekent dat als er binnen 3 maanden hetzelfde euvel optreed je ook recht op reparatie hebt. Ook als dat zou betekenen als de 2 jaar garantie net is afgelopen.

offtopic: geen oplossing maar hoop wellicht een verheldering
ik durf niet te zeggen of dit 100% correct is (klinkt wel correct als ik het me goed herinner), maar dat betekend dat de TS zijn laptop nu nog een 3e keer voor reparatie dient aan te bieden.
Hoewel de post doet vermoeden dat ook na een 3e keer repareren het zelfde euvel wellicht terug zou keren, heeft de verkoper nog een 3e kans.

Daarnaast meen ik mij te herrineren (ik dacht dat Floppus of arnoud dit had gezegd) dat het gaat over het leveren van een deugdelijk product. Dit betekend dat in goed overleg met de verkoper een oplossing moet worden gezocht. Dat betekend dus niet direct een ontbinding van de koop en geld terug!
Het vervangen van het product voor een nieuwer model met bijbetaling klinkt daarbij erg redelijk.

Maar zoals ik al zei, je dient hoogstwaarschijnlijk Dell nog een 3e reparatie poging te geven.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

s0ulmaster schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:39:
[...]

ik durf niet te zeggen of dit 100% correct is (klinkt wel correct als ik het me goed herinner), maar dat betekend dat de TS zijn laptop nu nog een 3e keer voor reparatie dient aan te bieden.
Hoewel de post doet vermoeden dat ook na een 3e keer repareren het zelfde euvel wellicht terug zou keren, heeft de verkoper nog een 3e kans.

Daarnaast meen ik mij te herrineren (ik dacht dat Floppus of arnoud dit had gezegd) dat het gaat over het leveren van een deugdelijk product. Dit betekend dat in goed overleg met de verkoper een oplossing moet worden gezocht. Dat betekend dus niet direct een ontbinding van de koop en geld terug!
Het vervangen van het product voor een nieuwer model met bijbetaling klinkt daarbij erg redelijk.

Maar zoals ik al zei, je dient hoogstwaarschijnlijk Dell nog een 3e reparatie poging te geven.
Volgens mij moet de TS inderdaad nog een keer accepteren dat de laptop gerepareerd wordt (ook al is dat heel vervelend). Daarna zou je een vervangend product kunnen ''eisen''. Mocht Dell moeilijk doen daarover kun je volgens mij wel via de consumentenbond een voorbeeldbrief vinden om je verzoek tot vervanging kenbaar te maken. Let op dat er wel aan een aantal zaken voldaan moet worden, zoiets als:
- Zorg dat je alle reparatiepapieren van die 3 keren hebt
- Je moet een redelijke termijn aangeven waarbinnen je een antwoord dan wel oplossing wil

Ik zou ook ten alle tijden dan communiceren dat je geen vertrouwen hebt in deze laptop serie en dat je een voor een ander model opteert, maar dat heb je ook al gedaan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:23
Chrosser schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:50:
[...]

Volgens mij moet de TS inderdaad nog een keer accepteren dat de laptop gerepareerd wordt (ook al is dat heel vervelend). Daarna zou je een vervangend product kunnen ''eisen''. Mocht Dell moeilijk doen daarover kun je volgens mij wel via de consumentenbond een voorbeeldbrief vinden om je verzoek tot vervanging kenbaar te maken. Let op dat er wel aan een aantal zaken voldaan moet worden, zoiets als:
- Zorg dat je alle reparatiepapieren van die 3 keren hebt
- Je moet een redelijke termijn aangeven waarbinnen je een antwoord dan wel oplossing wil

Ik zou ook ten alle tijden dan communiceren dat je geen vertrouwen hebt in deze laptop serie en dat je een voor een ander model opteert, maar dat heb je ook al gedaan natuurlijk.
even terugkomend op het 3 keer repareren verhaal. Volgens floppus heeft deze regel geen wettelijke basis.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Behalve als dat in de algemene voorwaarden staat denk ik dan? Maar dat weet ik eerlijk gezegd niet.
Thnx voor de toevoeging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
EDIT: Ik heb zojuist deze links gevonden van mensen met exact hetzelfde probleem. Geeft mij dit extra mogelijkheden wat betreft het leveren van een nieuw model?
Wat een hoop reacties! Bedankt alvast daarvoor!
Inmiddels heb ik contact opgenomen met de klantenservice van Dell via facebook. Deze waren wel bereid mij een gratis reparatie aan te bieden.Dat is vriendelijk, maar toch zou ik willen weten of het mogelijk is direct van dit model af te komen.
De manier waarop Dell afstand neemt van dit probleem zit mij niet helemaal lekker en als het nogmaals kapot gaat weet ik niet zeker of ik nog een reparatie kan krijgen. Zo heeft Dell onderandere de volgende dingen verteld:
"We zien verder geen schade aan de laptop, dus we kunnen uit coulance de laptop nog een keer komen ophalen."
(Uit coulance, zij geven de impressie alsof ze mij een gunst verlenen, zo zie ik het niet helemaal)
"want de Dell garantie is al verlopen. In dat geval heb je Europees wettelijk 2 jaar consumentengarantie op electronica en alleen nog recht op een reparatie. De medewerker op de mail heeft geconcludeerd dat het fysieke schade is wat niet binnen garantie valt, maar wij willen hiervoor coulance geven."
(Ze bestempelen het als fysieke schade waar ze geen garantie op geven. Ze mogen dus een laptop leveren met een slechte behuizing en dan komen ze er mee weg?)
"De Europees wettelijk garantie geldt niet voor fysieke schade, daar is een complete care verzekering voor nodig. Vorige keer was in feite al coulance, maar er kan iets zijn fout gegaan bij de reparatie. Mocht je het niet eens zijn met ons voorstel voor nog een gratis reparatie dan kun je een klachtenbrief naar ons hoofdkantoor sturen, dan wordt er nogmaals naar gekeken en krijg je binnen een maand na ontvangst een reactie terug."
(Klopt dit wat zij zeggen? Het lijkt mij sterk dat ik voor fysieke schade door afbrekende onderdelen niet een extra verzekering hoef af te sluiten. Lijkt mij raar)
"Het is geen productiefout en ook geen matige behuizing, maar een defect wat is ontstaan na verloop van tijd. Dit is al eens onder coulance gerepareerd, maar helaas binnen korte tijd is het scharnier opnieuw vast komen te zitten."
(Een defect wat toch verdacht vaak voorkomt. De noemen weer het woord coulance en nemen hier afstand van alle schuld.)

Ze zijn dus bereid de laptop kostenloos te laten repareren, dat is opzich mooi, maar de manier waarop vind ik vervelend. Het nare gevoel hangt er bij mij dat zodra ik deze reparatie accepteer ik in de toekomst mijn recht kwijt raak om er iets van te zeggen, ik heb tenslotte de reparatie toen geaccepteerd.
Ze laten het lijken alsof de reparatie buiten mijn garantie periode en garantie voorwaarden valt.

Zoals eerder genoemd wil ik gewoon graag van dit model laptop af en hier wil ik best wel wat moeite voor doen, maar hoe realistisch is het om dit door te zetten? Is het verstandig om via een rechtspersoon in te schakelen? Ik neem liever geen genoegen met minder (een reparatie) als ik ook gewoon mijn aankoopbedrag terug kan krijgen. Dan kan ik namelijk een nieuwe laptop kopen die meer vermogen heeft!

Graag hoor ik weer van jullie! Tot nu toe zeer hulpzaam!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2017 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Nu online
@Verwijderd Sorry dat ik het zeg, maar Dell heeft gewoon een slechte coulanceregeling en is gewoon slecht met de klantenservice. Ik heb vele te doen gehad met Dell via mijn vorig werk. Ook qua consumentenservices zijn ze gewoon bagger. Het is een Amerikaans bedrijf en in Amerika hebben ze niet zulke consumentenbescherming als hier in Nederland/Europa. Echter hebben ze zich gewoon te houden aan het Europese consumentenrecht. Ik zou als ik jouw was contact opnemen met het juridisch loket of rechtsbijstand want heb niet het idee dat Dell je hier tegemoet komt waar je recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodspot
S0epkip schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 21:26:
[...]

Als consument in de EU heb je twee jaar recht op garantie.
Uit deze discussie blijkt de twee-jarige garantie in de context van Dell disputabel. @Verwijderd stelt:
Ondanks (helaas) onduidelijke bewoordingen op bv Consuwijzer, is er een verschil tussen garantie en aansprakelijkheid. Kort door de bocht stelt de wet 6 maanden garantie (bewijslast leverancier) en daarna aansprakelijkheid. Adverteert leverancier met langere garantie, dan mag dat gelezen worden als garantie zoals bedoeld zonder aan te tonen dat het je schuld niet is (Concrete zaken moeten spelen die ernstig doen vermoeden dat het wél aan de gebruiker ligt). Daarna geldt (mogelijk) nog steeds aansprakelijkheid.
Met betrekking tot de tweede opmerking:
Bij ontbinding zal in dit geval geen sprake zijn van een gebruiksvergoeding (die waardevermindering die je noemde).
Hierbij doelde ik op het idee van @Verwijderd om een nieuw model bij Dell te bestellen. Hierbij stelde hij dat een aanvullend bedrag wordt betaald van €200 euro ofwel de aanschafwaarde van de beoogde laptop (€ 1150) minus de destijdse aanschafwaarde van het huidige model (€ 950). Hiervoor stelde ik dat de waarde van zijn huidige model momenteel lager is dan dat hij hiervoor destijds betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 18:02
Broodspot schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:25:
[...]

Uit deze discussie blijkt de twee-jarige garantie in de context van Dell disputabel. @Verwijderd stelt:

[...]
Garantie, conformiteit, het is maar hoe je het noemt, maar je hebt er zeker recht op.
Met betrekking tot de tweede opmerking:

[...]

Hierbij doelde ik op het idee van @Verwijderd om een nieuw model bij Dell te bestellen. Hierbij stelde hij dat een aanvullend bedrag wordt betaald van €200 euro ofwel de aanschafwaarde van de beoogde laptop (€ 1150) minus de destijdse aanschafwaarde van het huidige model (€ 950). Hiervoor stelde ik dat de waarde van zijn huidige model momenteel lager is dan dat hij hiervoor destijds betaald heeft.
Ook in dit geval zal Dell geen gebruiksvergoeding in rekening mogen brengen. Maar je kunt natuurlijk wel een overeenstemming bereiken. Zo niet: ontbinden en het volledige aankoopbedrag terugvragen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodspot
Verwijderd schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:02:
EDIT: Ik heb zojuist deze links gevonden van mensen met exact hetzelfde probleem. Geeft mij dit extra mogelijkheden wat betreft het leveren van een nieuw model?
De onderhandelingspositie kan hier absoluut door worden versterkt, maar ik zou nog niet zo ver willen gaan om te onderhandelen over een nieuwe laptop. Persoonlijk zou ik een brief opstellen waarin voldoende bewezen wordt dat de klacht inderdaad bij Dell is veroorzaakt. Hierbij zou ik de nadruk leggen op de welwillendheid om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Dit zou bijvoorbeeld door de levering van een nieuw model kunnen zijn, maar dit zou ook kunnen zijn dat je bijvoorbeeld het aanschafbedrag terug krijgt. Allicht kan je hiervoor gebruik maken van de beschikbare juridische instrumenten, maar persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee en kan ik je hierin beperkt adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sweatleek schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:15:
Bij de derde reparatie dat er iets moet vervangen word (maakt niet uit of het zelfde is als de vorgen reparatie). Heb je recht op geld terug.(dit geld voor hardware sorry dacht dat we het daar over hadden )
Chrosser schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:33:
Dit is NIET waar. Geef svp geen adviezen over rechten als je ze zelf niet kent... Je riskeert dat TS eisen gaat stellen op basis van jouw uitspraken, kosten maakt en uiteindelijk blijkt dat wat je zei niet klopte. Dat moet je niet willen.

Er is GEEN aantal reparaties in de wet gedefinieerd voordat ontbinding mogelijk is. Zie ook de sticky waarin dit soort zaken behandeld is:
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie

Ten aanzien van de garantie-situatie; er is inderdaad een verschil tussen garantie en aansprakelijkheid. We moeten die impact aan de andere kant ook niet overdrijven. Na 6 maanden (of de gegarandeerde periode) wordt gesteld dat de klant moet 'aantonen' dat het gebrek al bestond. In realiteit komt dat meestal simpelweg niet verder dan 'ik heb het normaal gebruikt' waarmee de bal eigenlijk weer bij de winkelier ligt. De winkel zal dan met argumenten moeten komen waaruit blijkt dat het *niet* normaal gebruikt is en wat dat normale gebruik dan zou moeten zijn.

Maar goed, uiteindelijk heb je recht en recht krijgen. Mijn eigen ervaring met Dell is dusdanig dat ik er in ieder geval niets meer koop omdat de organisatie echt ingericht lijkt om zo veel mogelijk drempels op te werpen om iets gedaan te krijgen waarbij de winst zit in mensen die het opgeven.

Reacties of een andere insteek werden pas mogelijk toen ik ze via social media benaderde over de situatie. Aan rechten of wetten hadden ze gewoon geen boodschap. Dus dan is de keuze om daadwerkelijk een zaak te maken of om het via die andere wegen te proberen. Op social media heeft Dell mensen zitten die simpelweg meer mogen dan de gemiddelde servicemedewerker.

Dat zou dus mijn startpunt zijn: zet uiteen wat er al gebeurd is en wat je nu zou willen. Zoek op internet op of dit een bekend euvel is met dat model: dan kunnen ze moeilijk volhouden dat het normaal is of aan jou ligt. Desnoods een aantal keren omdat er ook verschil zit tussen de medewerkers op social media. Pas als dat allemaal geen soelaas biedt, dan sta je voor de keuze of je er een zaak van wil maken.

In basis is het in elk geval zo dat je recht hebt op een conform product. Je hebt niet direct recht op een ander model, en ontbinden kan pas nadat je 'voldoende kans' gegeven hebt het op te lossen (maar ontbinden accepteren ze gewoon niet en dan zit je weer aan het verhaal van een zaak maken).
Wél staat niets in de weg om in overleg tot een oplossing te komen. Dus als zij accepteren dat jij iets wil bijbetalen en jij bent daar blij mee: happy days. De vraag is hoeveel overleg en flexibiliteit je gaat krijgen, en hoe ver jullie standpunten uit elkaar liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat Floppus zegt is terecht. Het enige waar je recht op hebt is een product dat conformeert aan je verwachtingen. Veelal zullen winkeliers bij een derde reparatie aan het zelfde product het product vervangen omdat de verwachting is dat dat op de langere termijn goedkoper zal zijn dan blijven aanmodderen met een product dat bewezen heeft een maandagmorgenmonster te zijn. Dat is echter geen plicht (van de winkelier) of recht (van de klant).

Heb je die laptop trouwens direct bij Dell gekocht? Dan moet je het inderdaad met Dell regelen. Zij zullen het product wederom moeten repareren. Heb je het ergens anders gekocht? Dan is die partij eindverantwoordelijke om ervoor te zorgen dat jij een conform product hebt. Ze mogen je wel doorverwijzen naar Dell, maar uiteindelijk blijven zij ervoor verantwoordelijk.

Zelf heb ik trouwens wel goede ervaringen met Dell, maar dat was met pro support. Belletje, en de volgende dag komen ze langs om het te fixen. Ook geregeld hebben ze dingen die duidelijk gebruikersschade waren toch onder garantie geschoven, zoals verbogen pinnetjes van een USB-poort.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vannochtend opnieuw met Dell gebeld en mijn verhaal gedaan; samen met het verhaal dat ik bewijs heb dat het niet door mijn toedoen komt en dat ik na een reparatie weer kan wachten op de volgende keer dat het fout gaat. Het gebeurt blijbaar vaak bij dit model. De meneer van de klantenservice stond met zijn mond vol tanden na mijn verhaal en kon alleen herhalen wat zijn collega besloten had. Ik heb gevraagd naar een leidinggevende maar die "ging toch niet aan de telefoon hangen." Ook de vraag naar een email adres van zijn leidinggevende wilde hij niet geven. Toen had hij geen zin meer in mijn vragen heeft hij de verbinding abrubt verbroken.
Dit toont toch nogmaals aan wat voor een treurige bedoeling de Dell klantenservice is.
De onderhandelingspositie kan hier absoluut door worden versterkt, maar ik zou nog niet zo ver willen gaan om te onderhandelen over een nieuwe laptop. Persoonlijk zou ik een brief opstellen waarin voldoende bewezen wordt dat de klacht inderdaad bij Dell is veroorzaakt. Hierbij zou ik de nadruk leggen op de welwillendheid om tot een gezamenlijke oplossing te komen. Dit zou bijvoorbeeld door de levering van een nieuw model kunnen zijn, maar dit zou ook kunnen zijn dat je bijvoorbeeld het aanschafbedrag terug krijgt. Allicht kan je hiervoor gebruik maken van de beschikbare juridische instrumenten, maar persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee en kan ik je hierin beperkt adviseren.
Ik begrijp uw bericht niet helemaal. Spreken de twee dikgedrukte regels elkaar niet tegen?
Als ik her niet helemaal goed begrijp hoor ik graag wat u bedoelde.
Reacties of een andere insteek werden pas mogelijk toen ik ze via social media benaderde over de situatie. Aan rechten of wetten hadden ze gewoon geen boodschap. Dus dan is de keuze om daadwerkelijk een zaak te maken of om het via die andere wegen te proberen. Op social media heeft Dell mensen zitten die simpelweg meer mogen dan de gemiddelde servicemedewerker.
Hoe heb jij dit aangepakt? Ik heb mijn bewijs nog niet gepresenteerd bij de klantenservice van Dell via Facebook. Waarom hebben deze medewerkers meer rechten? Het leek er namelijk op dat aan de telefoon de medewerker het niet kon interesseren
Wat Floppus zegt is terecht. Het enige waar je recht op hebt is een product dat conformeert aan je verwachtingen. Veelal zullen winkeliers bij een derde reparatie aan het zelfde product het product vervangen omdat de verwachting is dat dat op de langere termijn goedkoper zal zijn dan blijven aanmodderen met een product dat bewezen heeft een maandagmorgenmonster te zijn. Dat is echter geen plicht (van de winkelier) of recht (van de klant).

Heb je die laptop trouwens direct bij Dell gekocht? Dan moet je het inderdaad met Dell regelen. Zij zullen het product wederom moeten repareren. Heb je het ergens anders gekocht? Dan is die partij eindverantwoordelijke om ervoor te zorgen dat jij een conform product hebt. Ze mogen je wel doorverwijzen naar Dell, maar uiteindelijk blijven zij ervoor verantwoordelijk.

Zelf heb ik trouwens wel goede ervaringen met Dell, maar dat was met pro support. Belletje, en de volgende dag komen ze langs om het te fixen. Ook geregeld hebben ze dingen die duidelijk gebruikersschade waren toch onder garantie geschoven, zoals verbogen pinnetjes van een USB-poort.
Het gaat structureel fout bij dit model. Ik kan nu al voorspellen dat het weer kapot gaat aan de hand van de klachten die ik heb verzameld. Er zijn zeker 30+ mensen die geklaagd hebben op internet. Ik durf te wedden dat er dan minstens twee maal zo veel mensen zijn die hetzelfde probleem hebben. Dit lijkt mij aanmodderen toch?

Ik heb de laptop inderdaad bij Dell gekocht.Dell verkoopt alleen zijn eigen producten voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodspot
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 18:51:
Ik begrijp uw bericht niet helemaal. Spreken de twee dikgedrukte regels elkaar niet tegen?
Als ik her niet helemaal goed begrijp hoor ik graag wat u bedoelde.
Het verkrijgen van een nieuw model (met een aanvullend bedrag) is slechts één van de mogelijke opties, terwijl meerdere opties evengoed mogelijk zijn.

Verder lijkt Dell op basis van jouw voorgaande posts geen reden te zien in ontbinding of de inwisseling van het huidige model met een nieuwer model. Gegeven de situatie bieden zij enkel een reparatie aan en verwacht ik dat het hier bij blijft. Vanuit Dell's perspectief vermoed ik dat de gebruikersperiode van een jaar een doorslaggevende rol speelt in hun besluit. Dit verklaart immers de reactie "slijtage door normaal gebruik".

Uit een van je vorige posts begreep ik dat meerdere personen problemen hebben ondervonden bij het scharnierpunt van deze laptop. Hoewel dit misschien een ontwerpfout zou kunnen zijn, verklaart het niet waarom het moederbord reeds is stuk gegaan en waarom de oplader reeds gestopt is met functioneren. Dit kan namelijk niet allemaal onder één probleem (nl. slechte scharnieren) geschoven worden zonder dat hiervoor voldoende bewijs kan worden geleverd.

Dell ondervangt deze problemen met de omschrijving "slijtage door normaal gebruik" en weigert derhalve om zulke problemen onder garantie te laten vallen.
Pagina: 1