Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-10-2024
Beste mensen,

Ik heb een kist gemaakt waar ik wat auto audio apparatuur in heb gebouwd voor feestjes en bijvoorbeeld in de kleedkamer op de voetbal. Ik wil deze gaan uitbreiden. En daarmee kwam ook het idee om te kijken of die op zowel de accu als 230V kan.
Aller eerst de aparatuur die erin komt.
1x fusion reactor RE-AM90040 versterker, 4 kanaals versterker.
12V 900Watt (volgens de doos)
Bij 4Ohm geeft deze volgens de doos: 90Watt RMS per kanaal.

Er komen 4 speakers in: 2x 110watt rms en 2x 65watt rms.
2x De Fusion RE-FR6930 en 2x de Fusion RE-CM52520
Er zit nog ledstrip in en ik twijfel of ik er nog een autoradio inbouw.

Er zit nu een 12V accu van 12AH in. https://www.beterbatterij.nl/hq-hq-loodaccu-12v-12ah.html
Niet heel groot dus. Ik wil eigenlijk op 230V kunnen draaien dus gewoon stekker erin en gaan, maar als het moet op de accu. Wat is het makkelijkst/handigst? Een sterke acculader die de apparatur voed en de accu laad tegelijk? Kan dit uberhaupt en wat voor lader moet ik dan hebben?
Of een losse 12V voeding en een harde schakelaar maken om tussen accu en stekker te switchen? Voor de 12V zat ik aan deze te denken: https://www.electronixs.n...ingen/dc-12v-voeding-33a/

Ik hoor graag jullie advies.

Groetjes,
Dennis

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkom op GoT :)

Velen gingen je voor in je acties. Kijkt u eens: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] :)
Daar zitten de experts, dus daar ff navragen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 19:49
Eens met The Eagle, maar om je even snel antwoord te geven:

Die auto versterker zuipt erg veel stroom, het is beter om eens naar een klasse D versterker te kijken. Dan is die 12AH accu echt meer dan zat (8+ uur op vol volume).

Verder geven twee verschillende soorten autospeakers die je in een kist van een willekeurig aantal liters hebt geschroefd nou niet het meest ideale resultaat in de zin van frequentierespons (basweergave etc).
Je kan beter luchtdichte kamers maken van "x" aantal liters aan de hand van de Thiele/small waardes van je speakers (als die uberhaupt bekend zijn). Maar goed, ik zou in ieder geval het volgende doen als je de bestaande onderdelen wilt gebruiken:

Er een industriële 230V > 12V voeding in zetten i.c.m. een relais. Dan schakelt ie automatisch over naar netstroom voeding zodra je de stekker in het stopcontact stopt. Eventueel nog een acculader er bij inproppen zodat je accu geladen wordt als ie aan de 230V hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
The Eagle schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:11:
Welkom op GoT :)

Velen gingen je voor in je acties. Kijkt u eens: Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] :)
Daar zitten de experts, dus daar ff navragen :)
Dat is echt een top toppic. Alles wat je wilt weten staat er. Excuses voor aanmaken van dit nieuwe topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
Terrz schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:57:
Eens met The Eagle, maar om je even snel antwoord te geven:

Die auto versterker zuipt erg veel stroom, het is beter om eens naar een klasse D versterker te kijken. Dan is die 12AH accu echt meer dan zat (8+ uur op vol volume).

Er een industriële 230V > 12V voeding in zetten i.c.m. een relais. Dan schakelt ie automatisch over naar netstroom voeding zodra je de stekker in het stopcontact stopt. Eventueel nog een acculader er bij inproppen zodat je accu geladen wordt als ie aan de 230V hangt.
Ik ben het met je eens dat 2 verschillende speakers in een open kist niet echt bij draagt aan betere kwaliteit. Maar het is meer dat we deze kist al hebben, het leuk vinden om er aan te klussen en we deze spullen nu eenmaal hebben liggen. Wie weet in de toekomst bouwen een nieuwe/betere kist erom heen.
Ik ben er ook bang voor dat die versterker erg veel stroom zuipt. Het voordeel is dat ik deze heb liggen en hij 4 kanaals is. Ik was van plan om alles is even aan te sluiten en te meten hoeveel ampere die daadwerkelijk trekt.

Er zit nu 1 "Climax 400" 2 kanaals versterker in (ooit gratis gekregen). Ik heb ook nog een Marquant MCA-200 liggen. Ik zou ervoor kunnen kiezen om beide versterkers erin te zetten om zo 4 kanalen te creëren. misschien verbruikt dat nog wel minder stroom dan die grote Fusion versterker.

Ben ook erg benieuwd hoe hard bijvoorbeeld een Maxamp20 gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-05 19:49
Denman91 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:23:
[...]

Ik ben het met je eens dat 2 verschillende speakers in een open kist niet echt bij draagt aan betere kwaliteit. Maar het is meer dat we deze kist al hebben, het leuk vinden om er aan te klussen en we deze spullen nu eenmaal hebben liggen. Wie weet in de toekomst bouwen een nieuwe/betere kist erom heen.
Ik ben er ook bang voor dat die versterker erg veel stroom zuipt. Het voordeel is dat ik deze heb liggen en hij 4 kanaals is. Ik was van plan om alles is even aan te sluiten en te meten hoeveel ampere die daadwerkelijk trekt.

Er zit nu 1 "Climax 400" 2 kanaals versterker in (ooit gratis gekregen). Ik heb ook nog een Marquant MCA-200 liggen. Ik zou ervoor kunnen kiezen om beide versterkers erin te zetten om zo 4 kanalen te creëren. misschien verbruikt dat nog wel minder stroom dan die grote Fusion versterker.

Ben ook erg benieuwd hoe hard bijvoorbeeld een Maxamp20 gaat.
Kunnen jullie niet (via marktplaats) een klasse D autoversterker kopen van een gerenommeerd merk? Dat zal in ieder geval een stuk zuiniger zijn dan die budget klasse versterkers. Neem bijvoorbeeld deze Pioneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman91
Terrz schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:13:
Kunnen jullie niet (via marktplaats) een klasse D autoversterker kopen van een gerenommeerd merk? Dat zal in ieder geval een stuk zuiniger zijn dan die budget klasse versterkers. Neem bijvoorbeeld deze Pioneer.
Dat is zeker een goede optie. Ik ga is opzoek naar een klasse D versterker voor een leuke prijs.
Tot die tijd doe ik het met de middelen die ik heb. Zal het een groot verschil zijn in volume tegenover 2 MaxAmp20 versterkers?

Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in verbruik. Het is ook de bedoeling dat er een Accusafe in komt.
Pagina: 1