KPN vdsl eigen router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-04-2024
Op netwerkje.com staat alleen info over het installeren van een eigen router wanneer er gebruik gemaakt wordt van glasvezel. Ik zou zelf ook graag een eigen router installeren, heb echter vdsl icm experiabox v10 waarop bridge mode niet mogelijk is.

Is het mogelijk om toch een eigen modem/router te installeren ? Ik begrijp niet volledig hoe het zit met de router en de aansluiting richting de muur (router heeft alleen RJ45 poorten, de kabel aan de muur is RJ11). Moet ik gewoon de RJ11 in de router doen ??? 8)7

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via homer.simpson op 25-10-2017 19:50)

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-10 22:06
Ja, die werkt prima op het KPN netwerk. Zie hier een link naar een website waar de setup voo XS4All uitgelegd word. Hoewel de instellingen op de router anders zijn voor internet, kun je de rest, in combinatie met de info op netwerkje.com, voldoende om alles juist ingesteld te krijgen.

Firmware versie 3.8.1.2_m4 is de beste optie om ook vectoring aan de praat te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAJansen
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 27-09 08:24
Alleen een eigen router gaat niet werken. Met een eigen modem kom je een stuk verder.
Het geval is dat wat men tegenwoordig een router noemt eigenlijk meerdere apparaten in een is. De Experiabox van KPN is niet alleen een router maar ook modem, access point, VoIP ATA en firewall.

Wanneer je een modemrouter in bridge modus zet wordt alleen de modemfunctionaliteit van het apparaat gebruikt zodat je hier vervolgens je eigen router op aan kunt sluiten. De goedkoopste manier om dit te bereiken is waarschijnlijk om ergens een Experiabox V8 op de kop te tikken en die in bridge te zetten. Er zijn diverse topics te vinden waarin staat uitgelegd hoe dit ongeveer in z'n werk gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Heb je telefoon en tv via internet van KPN? Dan zit je in enige mate vast aan de experiabox namelijk. Als je alleen internet afneemt (of telefoon/tv niet nodig vindt) kun je met een eigen VDSL-modem verbinding maken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29

job

CyBeR schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:45:
Als je alleen internet afneemt (of telefoon/tv niet nodig vindt) kun je met een eigen VDSL-modem verbinding maken.
Ik heb alleen ervaring met internet + tv, maar daarbij heb je keus uit voldoende modems die probleemloos werken.

Of telefonie ook werkt met andere modems mag iemand anders aanvullen.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 23-10-2017 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:23
Het dichtst dat je bij bridge mode kan komen is door je eigen router in DMZ achter de Experiabox te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

job schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 19:54:
[...]

Ik heb alleen ervaring met internet + tv, maar daarbij heb je keus uit voldoende modems die probleemloos werken.

Of telefonie ook werkt met andere modems mag iemand anders aanvullen.
TV is idd nog wel te doen als je een beetje weet wat je doet, maar voor telefonie zijn inloggegevens nodig en die verstrekt KPN tot dusverre niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
Bedankt voor de replies. Ben van plan een draytek hiervoor aan te schaffen. Heb helaas niet veel ervaring met modems en zou niet weten of deze modem kan werken met KPN - https://www.routershop.nl...gor-130-annex-a/pid=30306

Is dit een modem waarmee KPN gaat werken, of wellicht een betere suggestie ? Zou het liefst vdsl meteen koppelen aan een pfsense box dmv insteekkaart als dat bestaat (EDIT: http://www.draytek.co.uk/...igornic-132#specification ?) ? Telefonie zal mij aan mn reet roesten en TV kijk ik niet dus hier heb ik niet op gelet bij het zoeken. Wil deze modem inzetten -> pfsense router/fw -> switch -> LAN

[ Voor 17% gewijzigd door homer.simpson op 24-10-2017 20:37 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Ja, die werkt prima op het KPN netwerk. Zie hier een link naar een website waar de setup voo XS4All uitgelegd word. Hoewel de instellingen op de router anders zijn voor internet, kun je de rest, in combinatie met de info op netwerkje.com, voldoende om alles juist ingesteld te krijgen.

Firmware versie 3.8.1.2_m4 is de beste optie om ook vectoring aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:13
Je zou ook een OpenWRT-compatible VDSL-modem kunnen zoeken. Volgens mij moet dat ook werken.

De Zyxel P2812-HNUF1 bijvoorbeeld (ex-KPN/Telfort-modem). Je hebt wel een serial adapter nodig om 'm te flashen.

OpenWRT met IPTV (TELFORT VDSL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homer.simpson
Dank voor de link naar de XS4all setup, ik denk dat het hiermee wel moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Ter info, Mikrotik routers met een SFP poort kunnen met behulp van de Proscend 180-t werken volgens deze post op het KPN netwerk. Zie hier een aantal screenshots van Winbox. Ze zijn te verkrijgen via Duxtel in Australie maar schijnbaar ook via Mikrotik-shop.de. Ik heb er een besteld maar momenteel staat die op backorder dus ik kan niet persoonlijk bevestigen dat het goed functioneerd. Ik verwacht tussen nu en het einde van het jaar de module binnen te krijgen.
Pagina: 1