Dat denk ik ook. ptm0 is de DSL interface op vpi 0 vci 34. De pmt0.34 impliceert dat daarbovenop weer een VLAN loopt met id 34 (gelijk aan het channel identifier van de ATM layer).
Het is dan waarschijnlijk dat IPTV gewoon VLAN 4 gebruikt, net als men dat mij FTTH doet (alleen dan over ethernet ipv. ATM).
Misschien kun je hier ook meer details vinden:
[Telfort xDSL] Ervaringen & Discussie - Deel 20Vermoedelijk moet dat ook nog gebridged worden naar LAN denk ik.
Nee... LAN is gewoon 'het' LAN. Je kunt daar IPTV alleen op routeren, of het IPTV-VLAN en je LAN gescheiden houden. Bridgen met je LAN is dus nooit de oplossing.
Ik vraag mij trouwens af wat het nut is van de 'WAN' interface. Deze doet volgens mij niks. Hij lijkt gekoppeld te zijn aan poort #2. Misschien voor als je de ZyXEL als router wilt inzetten (waarbij je #2 aansluit naar een ander modem)? Als je poorten tekort komt kan hij volgens mij ook wel weg.
Klopt. Heb de P2812 hier toevallig liggen, hij heeft een mooie rode WAN-poort.
De Lantiq ethernet switch heeft 7 poorten. Eentje hangt intern aan de CPU (ik vermoed '6'), 3 is ongebruikt, de andere 5 zijn fysieke ethernetpoorten. Vier gele, een rode ('WAN'). Afgezien van het kleurtje en het label is er hardwarematig geen verschil. Je kunt de poorten dus gebruiken naar eigen inzicht (als switched port of op de CPU).
OpenWRT draait meestal op routers met enkel ethernetpoorten, dus is er altijd wel een (fysiek) gelabeled poortje WAN. Ze proberen je een beetje te helpen door deze ook 'WAN' te noemen, maar TS kan hem gewoon als LAN-poort benutten.
Volgens mij kun je gewoon in het KPN-glasvezeltopic de OpenWRT-settings afkijken. Het grootste verschil is dat jouw uplink ptm0 is (met in ieder geval een VLAN 34 voor internet, dat van VLAN 4 moet je controleren) en geen PPPoE nodig hebt op het internetvlan. De rest is als het goed is identiek aan KPN.
Om het simpel te testen kun je het beste eerst IPTV bridgen (dan zie je snel of het werkt) en daarna ombouwen naar een routed setup (netter, meer features).
- Delete de 'WAN' interface. Die gebruik je niet. Jouw internet uplink is ptm0.34 aka. 'VDSL'
- Delete alles van de switch chip, behalve VLAN 1, dit wordt je LAN.
- Maak een nieuwe bridge 'IPTV' en koppel daaraan ptm0.4 en eth0.4
- Stel op de switch chip de CPU poort tagged in op VLAN 4, en maak de poort waar je STB aanhangt untagged in 4. Check of TV werkt.
Als TV dan werkt dan klopt ptm0.4 blijkbaar en kun je het omzetten naar routed mode. Dan delete je de 'IPTV' bridge en vervang je hem voor een 'IPTV' waar enkel ptm0.4 in thuishoort met een DHCP client erop (zie KPN-topic voor verdere configuratie, DHCP werkt niet zonder meer). Het VLAN kan dan ook van de switch chip af.
Telefonie naar Experiabox zou op dezelfde manier als IPTV in bridgemodus moeten werken, maar dan met een ander VLAN-nummertje en
tagged doorgegeven aan de poort waar de Experiabox thuishoort.