Als iemand die een matige vorm van acute tinnitus heeft (een op de andere dag na een knalhard optreden van Mental Theo en The Darkraver...) kan ik je een aantal tips geven nadat ik heb geleerd om er mee om te gaan: (die zijn gebaseerd op TRT, een therapie die al eerder werd genoemd en voortaan ook in Nederland wordt gegeven)
- Fase 1: reactie op tinnitus afzwakken
Realiseer je dat tinnitus iets is wat absoluut geen bedreiging vormt, het is geen ziekte, je kan er niet dood aan gaan en als je dat eenmaal onder ogen ziet merk je het niet eens meer.
Als je merkt dat je emotioneel reageert op de piep (angst en schrikreacties zijn ook emotionele reacties) probeer dan iedere keer bewust die reactie tegen te gaan. Je autonome systeem leert dan langzaam om er niet meer op te reageren.
- Fase 2:
Als je merkt dat je er niet meer extreem emotioneel op reageert, doe dan het volgende:
Als je merkt dat je de piep gaat "zoeken" in een stille ruimte, vervang deze actie dan door een andere. Wat ik doe, is me concentreren op of mijn kaak gespannen staat. Het maakt niet zoveel uit wat je doet, maar je haalt je actieve bewustzijn van de piep af. (Klinkt zweverig, werkt echt)
Als je merkt dat je hem hoort zonder dat je er actief naar zoekt, ga dan absoluut niet "meten" hoe hard hij is, maar vervang dit door de volgende zin in je hoofd: "Ik hoor mijn tinnitus en ik voel me (voeg emotie in)"
Hierdoor geef je het een vakje en kan je het van je af zetten.
Dit is de basis van habitueren, oftewel: het voor je hersenen onbelangrijk maken van het signaal. Hierdoor hoor je het steeds minder, totdat je zover bent dat je het alleen hoort als je je er op concentreert.
Als je wil heb ik nog wel meer tips, maar als je je hier streng aan houdt, merk je al binnen een week een gigantisch verschil.
En stop met doemdenken, bij mij is het een sirene in mijn oren en ik heb er geen last meer van.
/Edit:
Als je echt moeite hebt met slapen, ga dan geen medicijnen gebruiken. Koop een "Sleepphones" (liefst draadloos) en zet regen of oceaan geluiden zacht aan (zijn honderden apps voor). Zo heb ik mijn slaap weer teruggevonden, vooral in het begin.
[
Voor 8% gewijzigd door
OverSoft op 23-10-2017 21:43
]