Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 22:58
Mijn vraag:

Ik ben al een tijdje aan het pielen in Fruity Loops 12 en kwam vandaag de Focusrite Scarlett Solo tegen. Ik heb me redelijk verdiept in geluidskaarten en DAC's omdat ik daarmee beter geluid uit mijn speakers krijg dan een doodgewone 3.5mm jackplug achter in mijn PC.

Ik weet niet of de Focusrite Scarlett Solo wel goed is als DAC, want ik hoor iedereen op forums, YT, en websites zeggen dat hij heel goed is in het opnemen van zang en instrumenten, maar niet veel over de omgekeerde werking (namelijk de speaker uitgangen (DAC werking)).

Tevens heb ik passieve speakers dus ik weet niet of mijn receiver het signaal weer slechter maakt. Ik neem aan van niet omdat het al analoog is dus de ingebouwde DAC in de receiver hoeft er niets mee.

Ook hebben ze bij Bax-Shop (waar hij met een aantal andere winkels het goedkoopst is) vandaag tot en met morgen 10% korting op alles. Na het lezen van de kleine voorwaarden die er waren heb ik gezien dat het ook op deze audio interface zit. Is hij toch ipv. 99 euro 89 euro :P.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Speakers: Bowers and Wilkins DM220i icm. Samsung HT-E5500 serie receiver

DAW: Fruity loops icm. ASIO (wel belangrijk om op te noemen voor de mensen die het "probleem" van niet-asio drivers weten)

Audio bron: Laptop, telefoon, PC

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Niets. Maar als ik weet pf een geluidskaart beter is zal ik meteen op marktplaats kijken!

Beste antwoord (via Optyfus Prime op 25-05-2025 06:54)

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Een andere dac gaat geen ander geluid geven, als je het geluid wilt verbeteren moet je kijken naar akoestiek, akoestiek, luidsprekers, oh ja, en akoestiek ;-)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Nu online
Gaat helemaal goedkomen met die focusrite; heeft hij de features die je zoekt?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
Nou ja, hij moet gewoon het best mogelijke geluid geven voor de prijs, net zoals een geluidskaart. Daarom vraag ik me af of een geluidskaart misschien geen betere optie is. Marktplaats zit er namelijk vol mee (zeker ook met prul, maar ik had ooit een €200,- kostende creative gezien voor rond de 100,- euro. Daar zit ik een beetje mee. Is hij wel waar voor zijn geld.

Een microfooningang en een grote jackplug zijn mooi meegenomen, maar het gaat mij om de geluidskwaliteit als DAC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Nu online
Als je tussen twee dacs verschil hoort is het omdat er een van de twee stuk is of omdat bij een van beide met opzet aan het geluid gesleuteld word. Interne geluidskaarten hebben nog wel eens last van overspraak omdat de pcb lay-out slecht is, dat komt dus niet doordat de dac anders klinkt, maar omdat hij niet goed 'gebruikt' wordt. Je moet een (externe) geluidskaart kiezen op specs (aansluitingen) en bouwkwaliteit, niet op verschil in geluid dat ze voortbrengen, dat is geneuzel dat nog nooit in de buurt van een marge geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
Bedankt voor je reactie!

Maar wat ik dan niet zeker weet is of de geluidskwaliteit dan vooruit gaat of niet.

En zo ja, met hoe veel? Is het zijn geld waard of moet ik mijn jack uitgang van mijn PC gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Nu online
Wat voor problemen heb je als je de jack uitgang nu gebruikt? Hoor dingen je een hoge ruisvloer, gebrom of bijgeluiden als je bijvoorbeeld je muis beweegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
Nee, niets. Dus het heeft dus ook geen nut, zo te horen.

Ik ben wel eens bij iemand geweest die een setje Logitech PC speakers via een geluidskaart aanstuurde en daar kwam naar mijn mening bijzonder goed geluid uit. Zeker omdat het PC speakers waren. De subwoofer klonk zeer goed en er kwam geen ruis vanaf. Dat is ook de reden geweest dat ik geloofde dat een DAC een wereld van verschil zou brengen als het gaat om geluidskwaliteit.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Nu online
Een andere dac gaat geen ander geluid geven, als je het geluid wilt verbeteren moet je kijken naar akoestiek, akoestiek, luidsprekers, oh ja, en akoestiek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
Bedankt!

Ik woon bij mijn ouders en een van hen slaapt 's morgens en 's middags vanwege nachtdienst. Nu willen ze sowieso dat ik 1 muur (op hun kosten) met akoestische panelen laat bedekken. Ik denk dat het zowel voor hun (zonder subwoofer op normale volumes dan) als voor mij voordelen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Optyfus Prime schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:10:
Bedankt!

Ik woon bij mijn ouders en een van hen slaapt 's morgens en 's middags vanwege nachtdienst. Nu willen ze sowieso dat ik 1 muur (op hun kosten) met akoestische panelen laat bedekken. Ik denk dat het zowel voor hun (zonder subwoofer op normale volumes dan) als voor mij voordelen heeft.
Als je nog thuis woont en het is op 1 (slaap?) kamer. Zou ik misschien zelfs overwegen (met in achterhoofd hebbende over een paar jaar een eigen woning te hebben) een knappe koptelefoon te kopen. Dit mede odmat het voor de mensen om je heen blijkbaar nu al overlast geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Akoestische panelen houden ook geen laag tegen, die zijn echt alleen bedoeld voor het tegengaan van reflecties, oftewel de akoestiek van de ruimte zelf. Heel nuttig natuurlijk, maar geluidsisolatie vereist andere (meer ingrijpende) maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 17:04
Die Samsung zal het analoge signaal alsnog digitaliseren om te verwerken via de eigen dsp. Ook als er geen bewerkingen aan staan. Eigenlijk doen vrijwel alle receivers dit. Ook de duurdere, zelfs in direct mode. Misschien niet in 'pure direct' mode, maar volgens mij zijn daar ook uitzonderingen op.

Sluit het lekker digitaal aan, dan heb je weer 100 euro extra voor een betere set of om het huis uit te gaan.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
Bedankt voor jullie informatie.

Ik ga nu in ieder geval kijken wat ik dan ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Optyfus Prime
Slotje kan erop
Pagina: 1