Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Mijn vraag

Goedemiddag Tweakers,

Ik heb na duidelijk advies gekregen te hebben in mijn eerder gestartte topic Laptop HBO Informatica of ICT Service Management de pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb030nd besteld. Nu lees ik wel in de reviews dat de fans snel luid zijn, maar als deze fan draait hoor je de content die je probeert te bekijken niet eens meer!

Ik heb toen een AIDA64 System Stability Test gedaan en die gaf na ongeveer 1.5 minuten testen al temperaturen aan van rond de 80 graden op alle cores. Toen heb ik de laptop uitgezet en even uit laten staan en alleen maar naar de temperaturen gekeken wanneer de laptop idle was. Die bleken ook rond de zeventig graden te liggen. Zeker na een stress test van ongeveer 10 minuten gingen alle cores naar rond de honderd graden, met een zeer luide fan.

Verder heb ik om het probleem proberen te verhelpen de HP Coolsense app uitgeschakeld en de fan op Always-On gezet, dit maakte zeker een hard geluid terwijl de temperaturen nog steeds niet naar beneden gingen (Ik kwam op dit idee toen ik deze Laptop Best Buy Guide las).

Ik heb trouwens de laptop getest terwijl deze op een plat oppervlak stond en ik heb hem een keer getest toen ik hem in mijn handen hield (natuurlijk vastgehouden naast de fans)

Relevante software en hardware die ik gebruik

pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb030nd

AIDA64 voor de benchmark
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNNKGlo7sdONzZj0ljMI4UHB/medium.png

Mochten jullie ervaringen hebben hiermee, of een mogelijke oplossing hebben, laat het dan aub weten! (Anders wordt het misschien een RMA van deze laptop....)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:40

g0tanks

Moderator CSA
Zijn die temperaturen nou zo gek dan voor een laptop met een aardige videokaart?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
g0tanks schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:01:
Zijn die temperaturen nou zo gek dan voor een laptop met een aardige videokaart?
Thanks voor je antwoord @g0tanks, ik denk van niet aangezien de videokaart hier niet gebruikt wordt (hij draait nu op de iGPU) en het lijkt me niet dat hij dan ook zo'n herrie hoort te maken terwijl hij idle is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Ik zie het probleem niet. Je hebt nu een onrealistisch scenario gemaakt op een laptop.
Wat had je verwacht? Dat alles 40 graden blijft? Dat gaat gewoon niet gebeuren, 80 graden is geen enkel probleem, tenzij dit 24/7/365 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
Het lijkt erop dat ik teveel gewend ben aan mijn desktop die ik maar heel weinig hoor. Ik dacht persoonlijk dat een laptop niet al te veel herrie zou maken zodra ik deze heb aangezet (en is opgestart). Hij staat niet 24/7 aan, maar hij gaat wel rond 8.00 uur aan en dan 's avonds pas weer uit, dus ik dacht als hij dan de hele dag rond de 70-80 graden hangt met alleen een beetje browsen... Ik hoor het graag mochten anderen nog suggesties hebben en aders moet ik er maar aan wennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ik zou verwachten dat een laptop met deze specificaties en alleen igpu actie tussen de 40 en 50 graden blijft met goede koeling bij idle.
Beetje browsen en youtube op 1080P zou ik rond de 60 graden verwachten, weet je zeker dat tijdens het kijken van youtube je laptop de nvidia 1050 gpu niet gebruikt?
Je kan instellen in de settings van nvidia driver dat ie in notificatie balk laat zien of de nvidia gpu gebruikt wordt.

Bij AIDA64 mag je 100 graden max verwachten en dit mag geen probleem zijn, zolang je dit niet 24x7 doet 😏

Verder mogelijk bepaalde hp software die niet lekker loopt en misschien even de drivers updaten.

Maar ik zou toch even contact opnemen met HP als dit een nieuwe laptop is.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
djmuggs schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:23:
Ik zou verwachten dat een laptop met deze specificaties en alleen igpu actie tussen de 40 en 50 graden blijft met goede koeling bij idle.
Beetje browsen en youtube op 1080P zou ik rond de 60 graden verwachten, weet je zeker dat tijdens het kijken van youtube je laptop de nvidia 1050 gpu niet gebruikt?
Je kan instellen in de settings van nvidia driver dat ie in notificatie balk laat zien of de nvidia gpu gebruikt wordt.

Bij AIDA64 mag je 100 graden max verwachten en dit mag geen probleem zijn, zolang je dit niet 24x7 doet 😏

Verder mogelijk bepaalde hp software die niet lekker loopt en misschien even de drivers updaten.

Maar ik zou toch even contact opnemen met HP als dit een nieuwe laptop is.
Ik heb het eens nagekeken:

Idle (temperatuur lag rond de 72 graden op alle cores)
Idle

Tijdens het kijken van een 720p video (na 2 minuten kijken lag de temperatuur rond de 85 graden op alle cores)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Okxx1bpgpf5gTsuF1gSyT5ku/thumb.png

De laptop heb ik nu ongeveer een week, dus ik val zelfs nog binnen de 14 dagen niet goed, geld terug garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door Yeebo op 22-10-2017 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Waarschijnlijk iemand de koelpasta tussen cpu en koeler vergeten, ik zou zeggen retour.
Gewoon zelfde terug vragen, als die dan dit ook weer heeft, even verder kijken naar een andere laptop.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het verleden ook een HP Pavilion gehad en deze had ook enorme koelproblemen. Al is 70-80 graden niet zo'n probleem. Als je een koeler systeem wilt dan is het misschien slim het terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:58

The Inquisitor

Greetings weaklings

Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:38:
In het verleden ook een HP Pavilion gehad en deze had ook enorme koelproblemen. Al is 70-80 graden niet zo'n probleem. Als je een koeler systeem wilt dan is het misschien slim het terug te sturen.
70-80 graden is voor laptop hardware zeker geen probleem nee, maar TS noemt wel iddle temps, en dan is het wel erg hoog. Als je gaat gamen gaan het over de 100, en die temperatuur is wel de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Inquisitor schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:39:
[...]

70-80 graden is voor laptop hardware zeker geen probleem nee, maar TS noemt wel iddle temps, en dan is het wel erg hoog. Als je gaat gamen gaan het over de 100, en die temperatuur is wel de max.
Eens, maar dit is in mijn ogen ook geen geschikt systeem om op de gamen.
Als je overigens de beoordelingen hier op Tweakers leest, zie je al snel dat de luidruchtige fans en matige koeling naar voren komen. https://tweakers.net/pric...power-15-cb030nd/reviews/
Lijkt me dan ook geen verrassing!
Pagina: 1