Laptop HBO Informatica of ICT Service Management

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik weet dat ik aardig vroeg ben, maar ik zoek het graag ver van te voren uit. ;) Mijn eerste vraag is dan ook, mocht ik de laptop een dezer maanden gaan kopen, is hij dan nog krachtig genoeg om over een aantal jaar te blijven werken?

Wat ga je met je laptop doen?
Met de laptop ga ik het meeste bezig zijn in programma's zoals Visual Studio, maar ik ga er bijvoorbeeld ook VM's op draaien. Thuis werk ik trouwens op een scherm van 27 inch, dus het scherm van de laptop hoeft niet al te groot te zijn, thuis prik ik hem toch in het grotere scherm. :P

De eisen vanuit het instituut zijn:
  • Processor: Intel i5 of i7
  • Geheugen: 8 GB RAM of meer
  • Harddisk: 320 GB of meer, 5400 RPM hard disk drive of sneller
  • Videokaart: DirectX 9 ondersteunende video card op 1024 x 768 of met een hogere resolutie (let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ gebruikt)
  • Optisch: DVD-ROM + DVD-Writer
  • Media: USB 2.0 (minimaal 1 poort), WLAN (IEEE 802.11g/n), Gigabit-LAN
  • Uitgangen: VGA, HDMI, Line-out
Wat is je budget?
Het budget voor dit jaar wordt rond de 600-850 euro, maar als het voor iets meer veel betere prestaties levert gaan we natuurlijk daarvoor! Ik kan via Paradigit extra korting krijgen, dus het zou fijn zijn als de laptop daar te bestellen is!

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Jazeker, hij gaat elke dag dat ik naar RT moet mee in het OV.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb gekeken naar laptops van bijvoorbeeld Lenovo of Acer. Dit omdat ik deze eerder in mijn handen heb gehad en ik deze robuust vind lijken, maar ik sta natuurlijk open voor alle merken.

Ik heb deze gevonden:Bedankt allemaal alvast voor jullie feedback en mochten er betere opties zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-08 20:17
Voor VM-s is geheugen (ram) heel handig (per vm toch zeker 4 gb) dus 8gb is erg mager. Dus even opletten dat je veel geheugen hebt en eventueel een slot vrij om later (als er weer budget is) wat bij te kunnen plaatsen.

Ronald van Doorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

rdoorn schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:16:
Voor VM-s is geheugen (ram) heel handig (per vm toch zeker 4 gb) dus 8gb is erg mager. Dus even opletten dat je veel geheugen hebt en eventueel een slot vrij om later (als er weer budget is) wat bij te kunnen plaatsen.
Voor VM's zou ik een SSD verkiezen boven het hebben van meer dan 8GB aan RAM, maar ik zou de TS inderdaad wel aanraden om een laptop te kiezen waar nog RAM bijgeplaatst kan worden.

Daar komt bij dat de laptop gewoon een heel stuk sneller aanvoelt en reageert met een SSD.

Maaruhm richting de TS: "Laptop HBO Informatica of ICT Service Management" die 2 opleidingen zijn nogal een wereld van verschil..

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 02-10-2017 22:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sweatleek
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57

Sweatleek

404: Member Not Found

Als we eisen gaan stelen is een quad core met HT (4/8) zeker geen overbodige luxe naast een SSD en 16GB ram. Is het gewoon een kortingscode die je hebt of een cadobon ? anders is misschien iets van BTO ( Clevo ) niet wat ? het is niet de beste bouw kwaliteit maar de performance voor wat je te besteden hebt is het zeker een kijkje wart

Paradigit is overgins niet perse de goedkoopste winkel. misschien ook even bij andere kijk of je daar niet iets beters kan vinden

[ Voor 20% gewijzigd door Sweatleek op 02-10-2017 22:42 ]

confused reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rdoorn schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:16:
Dit is echt bullshit.

Qua VM's op een HBO opleiding heb ik veel ervaring. De bottleneck met VM's is meestal IOPS. Je wilt dan ook graag een SSD waar je je VM's op kan zetten, 240GB+ is genoeg voor je VM's voor dat kwartiel en eventueel herkansingen.

Doordat je meestal thin provisioning en VMware ballooning kan toepassen(al dan niet automatisch) red je het met 512MB - 2GB per VM. Tuurlijk als je vier Windows servers moet draaien is dat krap genomen, maar vaak genoeg kun je een Linux VM prima laten draaien op een halve GB. Persoonlijk zou ik een laptop adviseren twee slots waarvan eentje in gebruik is voor 8GB zodat je indien nodig gedurende je studie zelf kan beslissen of je meer nodig hebt. Ook kun je de kostprijs van je laptop misschien een beetje uitsmeren over een halfjaar o.i.d..

Je wilt graag een 'echte' quad core met hyperthreading, vergeet die 'U' meuk. Een MQ, HQ bijvoorbeeld, er zijn nog wat andere letters die ook een quadcore aangeven met hyperthreading. Qua grote moet je echt zelf kiezen, hoe kleiner hoe duurder, 15,6" is meest gangbaar voor dit soort opleidingen.

Ik zou kiezen voor een FullHD scherm, 240GB+ SSD, 1x8GB+1x vrij, 4core+HT, extra bay voor HDD/SSD. Bij wat ruimte in je budget nadat je de pricewatch 5x hebt doorzocht zou ik eerst gaan voor 480GB+ SSD daarna meer geheugen.

Let op dat je vast gesoldeerd geheugen niet kan vervangen en soms ook niet kan uitbreiden, het zeer zeer onpraktisch is om ooit je scherm te vervangen HD > FullHD (als dat überhaupt kan) en je ook bijna niet of nooit je CPU wilt gaan vervangen voor een andere, daarnaast tover je er geen extra SATA/m2 bay bij.

Zorg dat je met de basislaptop die je kiest uit de voeten kan en indien nodig een beetje kan uitbreiden. Van de medestudenten en mijzelf zijn er eigenlijk geen die een laptop hebben gekocht die 'm niet later hebben uitgebreid, op de enkelingen na die niet konden uitbreiden.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe! @True Bedankt voor je zeer uitgebreide uitleg. Ik ga later kijken naar een laptop met meer RAM uitbreidingsmogelijkheden, een betere processor en misschien een grotere SSD.

Verder wil ik hem graag via Paradigit kopen omdat ik hem daar via het werk belastingvrij kan kopen en betalen met vakantieuren.
Maaruhm richting de TS: "Laptop HBO Informatica of ICT Service Management" die 2 opleidingen zijn nogal een wereld van verschil..
Misschien wil ik als ik deze opleiding heb afgerond doorstromen naar Informatica. Daarom wil ik een laptop kopen die voor beide opleidingen voldoet.

[ Voor 30% gewijzigd door Yeebo op 03-10-2017 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

daupie schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 07:51:
Misschien wil ik als ik deze opleiding heb afgerond doorstromen naar Informatica. Daarom wil ik een laptop kopen die voor beide opleidingen voldoet.
Ik denk dat je dan beter af bent door een minor Informatica te volgen tijdens je studie HBO Service Management.

Maar eigenlijk elke laptop die voor ITSM voldoet is ook prima voor een Informatica studie. Bij Informatica is vooral een snelle processor belangrijk, en die wil je sowieso ook al hebben voor OS virtualisatie tijdens ITSM.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
Ik kom met jullie advies om van de U-series af te stappen op de volgende uit:Volgens de site waar ik ingelogd ben voor de korting hebben ze allemaal nog één RAM slot vrij. (De site ziet er erg rommelig uit B) )

Dus ik vraag me ook af wat voor processor ik minimaal nodig heb als ik een processor van AMD zou nemen (ik weet dat er in de eisen een Intel processor staat, maar ik weet niet precies waarom het geen AMD zou mogen zijn, zolang hij virtualisatie ondersteund?) dus daarom twijfel ik ook nog over de HP.

[ Voor 14% gewijzigd door Yeebo op 03-10-2017 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

https://tweakers.net/pric...are/815837;886965;716983/

Enige nadeel van de Pavilion is dat die maar een 120GB SSD heeft, dit is erg jammer maar niet onoverkoombaar. Je kan t.z.t. upgraden naar een grotere of je HDD vervangen voor een SSD(let wel op misschien is dat slot een SATA2 en geen SATA3 poort). Hij heeft een beduidend grote accu! is daarom ook iets zwaarder, maar imho totaal niet een probleem te noemen. Nieuwste gen CPU(voor de haters, één na nieuwste) met hoogste clock van het rijtje, hiermee trek je genoeg voor je VM's. De SSD is een M.2 dit kan een nadeel zijn, hoeft niet, je bent wat gelimiteerd in je keuze bij eventueel vervangen van je SSD.
Maar je kan er sowieso mee uit de voeten.

Envy heeft inderdaad een stukken mindere AMD processor, ik zou 'm afraden, hij heeft ook geen dedicated GPU (zie ik zo snel) terwijl de andere twee die wel hebben, geen voordeel voor je studie, maar ook geen nadeel, je laptop heeft ook meer waarde bij eventueel verkoop ooit.

IdeaPad is een leuk dingetje maar in veel opzichten net wat minder dan de Pavilion, oudere gen, i5 en geen i7 dit maakt voor je VM's erg veel uit, gezien je geen hyperthreading hebt: https://ark.intel.com/compare/97185,88959 ook niet vergeten is dat je met je Intel CPU wat leuke bijkomstigheden hebt zoals VT-x, e.d. ik weet niet of dit allemaal ook mogelijk is bij de AMD's en of die Envy dat dan ook heeft.

Ik zou absoluut voor de Pavilion gaan. Zoek nog wel even goed na of dit model inderdaad 1 slot gebruikt heeft en niet 2, of misschien maar 1 slot überhaupt heeft, ik zoek altijd op YT voor tutorials voor vervangen e.d. die trekken dat ding op dag één al helemaal uit elkaar. Als het net een ander type is geeft het meestal al wel een duidelijk beeld wat er precies mogelijk is.

Je zou kunnen overwegen om op dag één direct een 250GB+ ssd aan te schaffen en als je die hebt je oude huidige SSD verkopen op V&A voor ~vier tientjes. Kost je dan zo'n 50€ netto voor een MX300 m.2. Of je zou 'm eventueel later vervangen. Ook behoudt je de mogelijkheid om dus later je geheugen te vergroten met een extra bankje, een top of the line CPU, prima scherm en genoeg HDD ruimte voor oudere VM's die je nog wilt behouden na een project of vak.

Edit:
Als ik voor je even snel wat filter kom ik zo op ongeveer dit uit: categorie: Laptops

Staan nog wel wat andere leuke tussen, maar persoonlijk geen Acer, of Medion: categorie: Laptops

Dan zou je nog voor deze kunnen gaan: pricewatch: Lenovo Legion Y520-15IKBN 80WK00Q4MH ook bij Paradigit, maar die is gewoon in alle opzichten slechter en doet net alsof die Max Verstappen is, althans zo ziet die er uit qua bestickering. :|
Misschien is deze nog leuk, sterker nog ik vind 'm heel erg leuk pricewatch: HP Pavilion 15-bc031nd maar wellicht niet te krijgen en ook niet bij Paradigit, gezien we nu toch al rond deze prijs over budget zitten snap ik dat jij 'm liever bij Paradigit wilt halen. Ik denk dat je zo ongeveer wel de beste laptop gekozen hebt met je eerder genoemde Pavilion Power.

[ Voor 27% gewijzigd door True op 03-10-2017 20:04 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yeebo
  • Niet online
Iedereen bedankt voor het meedenken! De pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb030nd is inmiddels besteld. :9 :)
Pagina: 1