Vraag

• MJ23
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:39
Mijn vraag
Ik heb een Iomega eGo 1TB externe harde schijf die niet meer herkend wordt. De oorzaak ligt waarschijnlijk in dat ik gisteren de harde schijf foutief heb verwijderd (als gevolg van het per ongeluk verschuiven van de harde schijf terwijl de bestanden open staan. Op het moment dat ik de harde schijf aansluit, gaat het lampje van de voeding wel aan. Wat kan ik doen zodat de harde schijf weer herkend wordt? Ik heb bij schijfhulpprogramma (Mac OSX) al gekeken, maar hier wordt de HDD niet herkend.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Macbook Pro
- Iomega eGo 1TB externe HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- USB-porten gecontroleerd d.m.v. het proberen van een andere USB-stick. Deze wordt bij beide poorten herkend. De USB-poorten van m'n macbook zijn dus niet kapot.
- De externe HDD aangesloten op twee andere (Windows laptops), hierbij worden ze beide niet herkend.
- In Windows gekeken bij schijfbeheer, hier wordt de HDD ook niet herkend.
- De harde schijf met de tweede USB-stekker aangesloten (deze zit er bij geleverd indien het apparaat waarop de HDD wordt aangesloten niet voldoende stroom kan leveren)
- Een andere USB-kabel gebruiken.

Het belangrijkste voor mij is dat de data die op de harde schijf staat nog in te zien is of dat ik die kan terughalen.

[Voor 8% gewijzigd door MJ23 op 22-10-2017 12:58]

PSN: MFIC-Alex

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:52
Als de schijf foutief is verwijderd (zoals in: gewoon de stekker eruit getrokken), is je schijf heel en je bestandsysteem defect.
Als de schijf een mechanische opdonder heeft gehad op het verkeerde moment (tijdens een ongeparkeerd tijdstip, bv. een lees/schrijf actie), is de harddisk defect.
Je tekst duidt uit het tweede probleem.
Ook meld je dat het schijfhulpprogramma de schijf niet ziet. Dan houdt het zo'n beetje op voor standaard methoden.

Wat je nu zou kunnen doen is de schijf (ondanks dat er waarschijnlijk een bestandsysteem op staat wat Windows niet kent), de schijf aansluiten op een Windows PC/laptop. Als de PC/laptop laat merken dat de harddisk werd aangesloten werkt in elk geval de printplaat op de harddisk nog. Dan zou je aan datarecovery kunnen denken, lees je in op Thematopic: Datarecovery.
Verder moet je niets doen met die schijf op een Windows PC/laptop.

Veiligheidshalve zou ik gaan werken met een nieuwe externe harddisk, en daarop je originele data terugzetten o.a. m.b.v. je backups.

[Voor 6% gewijzigd door Renault op 22-10-2017 13:12]

• MJ23
Bedankt voor je reactie. Ik heb de schijf al aangesloten op een windows laptop, maar daar wordt deze ook niet herkend. Ter vergelijking, als ik een andere usb-stick in dezelfde windows laptop stop, maakt deze het bekende usb-herken geluid. Wat zijn mijn opties dan verder nog?

Het voedingslampje brand nu constant. Toen de harde schijf nog herkend werd knipperde het lampje op het moment dat ik bestanden open. Kan het zijn dat doordat de schijf wel zien dat deze wordt aangesloten op een laptop (doordat deze voeding krijgt en hierdoor het lampje aangaat), de schijf in een soort 'slaap-modus' is?

[Voor 16% gewijzigd door MJ23 op 22-10-2017 13:28]

• Renault
Nee.
Optie i.c.m. data er terug op zetten: https://www.aldi.nl/aldi_...ijf_48_5_26371_45247.html

[Voor 16% gewijzigd door Renault op 22-10-2017 13:42]

• MJ23
Misschien begrijp ik het principe van datarecovery verkeerd maar als de schijf niet te zien is door het systeem, hoe kunnen de software programma's de schijf dan wel benaderen? Ik heb namelijk twee programma's geprobeerd wat in het topic staat, maar deze ziet alleen de schijven die m'n laptop ook al ziet.

[Voor 26% gewijzigd door MJ23 op 22-10-2017 14:30]

• Renault
Datarecovery kan je ook laten doen. Dan kunnen ze ook wat met schijven die je PC niet ziet. Dat kost alleen "iets" meer ....
Vandaar het advies om te beginnen met een nieuwe schrijf en alle data die je nog hebt.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:07
1 wordt je schijf herkent in je bios?
2 wordt je schijf herkent in windows en dan bij partitie manager? en niet naar een piep gaan luisteren.
Als hij herkent wordt, kan het zijn dat partitie niet herkent wordt, door verkeerd eruit trekken.

Omdat je het nu fout hebt gedaan, kom je recovery toe te passen, of heb je een backup , wat je ook zou moeten hebben.

Dus leg hd weg, en ga recovery leren(1 dag of 1 week uitzoeken hoe dit gaat), maak een handleiding, van meerdere personen, en dus maak je eigen recovery handleiding.
Als je iets fout doet, dan is al je data weg.

En ja als je hd niet herkent wordt door een piepje, dan is het nog mogelijk om iets van je hd af te halen.
Niet altijd maar kan wel.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee