hdmi 1.4 of 2.0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-04 14:33
beste tweakers,

Ik lees dat ik voor 4k 60hz een 2.0 hdmi kabel nodig heb.

nu gebruik ik een high speed 1.4 hdmi kabel en mijn pc staat nu gewoon op 2160p met 60hz. ook haal ik gewoon 60fps in games.

zoals ik lees zou ik dan toch geen beeld moeten hebben?

Wel als ik de HDR aanzet op mijn UE55KS8000 samsung tv dan heb ik geen beeld meer met mijn pc. Zou dit miss kunnen komen omdat ik geen hdmi 2.0 heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:05
HDMI 1.4 kan maar 4k op 30hz aan.

2.0 kan wel 60hz

Waarom dit bij jou wel werkt ????

HDR word pas vanaf 2.0 ondersteund, daarom heb je geen beeld. Je bandbreedte is dan vol.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

[ Voor 38% gewijzigd door SpiriTNL op 22-10-2017 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
apart he. ik vat hem ook niet :D

Is een displayport kabel dan niet beter om te kopen ipv een hdmi 2.0.

aangezien ik een scherm ga kopen dat op 200hz gaat lopen is een DisplayPort kabel 1.3 miss wel verstandig toch ?
SpiriTNL schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:17:
HDMI 1.4 kan maar 4k op 30hz aan.

2.0 kan wel 60hz

Waarom dit bij jou wel werkt ????

HDR word pas vanaf 2.0 ondersteund, daarom heb je geen beeld. Je bandbreedte is dan vol.

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpiriTNL
Dellmorte schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:24:
apart he. ik vat hem ook niet :D

Is een displayport kabel dan niet beter om te kopen ipv een hdmi 2.0.

aangezien ik een scherm ga kopen dat op 200hz gaat lopen is een DisplayPort kabel 1.3 miss wel verstandig toch ?

[...]
HDMI 2.0 kan je niet kopen, dat is de versie van je poort en niet de versie van de kabel.
Is je HDMI poort wel 2.0 ?
Dan kan het wel koppen dat je 60hz haalt. Je kan dan net dat beetje bandbreedte extra hebben voor die 30 hz.

Met DP versie 1.4 kan je misschien je 200hz halen.
Ik ga er dus vanuit dat je kaart DP 1.4 hebt, dan kan je beter DP kopen.

Aanvulling, DP 1.3 kan maar tot 120hz
DP 1.4 kan doormiddel van compressie tot 240hz

[ Voor 5% gewijzigd door SpiriTNL op 22-10-2017 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
zal het daar wel door komen denk. heb nu een 1080ti en daarvoor een 1080. die hebben allebij een 2.0 port zkr? zit sowiso ook een displayport op. ff kijken tot welke versie die aankan.
SpiriTNL schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:27:
[...]

HDMI 2.0 kan je niet kopen, dat is de versie van je poort en niet de versie van de kabel.
Is je HDMI poort wel 2.0 ?
Dan kan het wel koppen dat je 60hz haalt. Je kan dan net dat beetje bandbreedte extra hebben voor die 30 hz.

Met DP versie 1.4 kan je misschien je 200hz halen.
Ik ga er dus vanuit dat je kaart DP 1.4 hebt, dan kan je beter DP kopen.

Aanvulling, DP 1.3 kan maar tot 120hz
DP 1.4 kan doormiddel van compressie tot 240hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
Dellmorte schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:30:
zal het daar wel door komen denk. heb nu een 1080ti en daarvoor een 1080. die hebben allebij een 2.0 port zkr? zit sowiso ook een displayport op. ff kijken tot welke versie die aankan.
[...]
Als het een 1080 Ti is dan zit er zeker DP 1.4 op

Dus beter een DP kabel dan een HDMI 2.0 kabel.
En als je geld over hebt meteen een monitor het G-sync :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
dan haal ik dat wel. voor die 25 euro ga ik dan niet moeilijk lopen doen.

ja moet nog ff wachten :D ga deze kopen https://tweakers.net/pric...g-swift-pg35vq-zwart.html
SpiriTNL schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:34:
[...]

Als het een 1080 Ti is dan zit er zeker DP 1.4 op

Dus beter een DP kabel dan een HDMI 2.0 kabel.
En als je geld over hebt meteen een monitor het G-sync :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiriTNL
Nice, zul je zeker geen spijt van krijgen :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dellmorte schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 00:11:
beste tweakers,

Ik lees dat ik voor 4k 60hz een 2.0 hdmi kabel nodig heb.
Nee, voor 4k @ 60 Hz heb je een HDMI high speed kabel nodig. Officieel gezien hebben HDMI kabels geen versienummer, al wordt er doodleuk gemarket met '1.4' en '2.0' kabels. HDMI kabels worden geclassificeerd door de hoeveelheid bandbreedte; dus hoeveel data er doorheen gedrukt kan worden. Achtereenvolgens heb je 'standard speed', 'high speed' en sindskort ook 'ultra high speed' kabels (voor HDMI 2.1).

De HDMI markt is een onoverzichtelijke rotzooi geworden/gemaakt om mensen vage dure kabels aan te smeren. Het is enorm verwarrend dat een highspeed '1.4' kabel compatible is met HDMI 2.0 poorten, terwijl je er logischerwijs van uitgaat dat een 1.4 kabel bij een 1.4 hdmi poort matcht. Kijk daarom nooit naar versienummers van kabels omdat het klinkklare onzin is, kijk alleen naar dataoverdracht (bandbreedte).
nu gebruik ik een high speed 1.4 hdmi kabel en mijn pc staat nu gewoon op 2160p met 60hz. ook haal ik gewoon 60fps in games.

zoals ik lees zou ik dan toch geen beeld moeten hebben?
Zowel je TV als je PC (videokaart) hebben HDMI 2.0 poort & deze heb je verbonden met een high-speed kabel die maximaal 18Gbps aan data kan overbrengen. Dat is meer dan genoeg data om 4K @ 60 Hz (60 FPS) te genereren.
Wel als ik de HDR aanzet op mijn UE55KS8000 samsung tv dan heb ik geen beeld meer met mijn pc. Zou dit miss kunnen komen omdat ik geen hdmi 2.0 heb?
Dit heeft allemaal te maken met hoeveel bandbreedte HDMI 2.0 (a/b) aankan. Momenteel is de maximale theoretische HDMI bandbreedte 18 GBPS.

4K @ 60Hz 4:4:4 draait op grofweg 17,82 Gbps, maar alleen op de standaard 8-bit BT.709 color. De term 4:4:4 is vrij onbekend omdat het wat lastige materie is, maar dat gaat over 'chroma subsampling'. Mocht je het interessant vinden dan is hier genoeg over te vinden.

Goed, terug naar het HDR onderwerp. Het idee achter HDR is het verhogen van het kleurvolume, hetgeen alleen mogelijk is als je het color gamut verhoogd. Dit betekent dat je naar BT.2020 toe moet wat 10- of 12-bit deep color inhoudt. Als we dit vertalen naar dataoverdracht/bandbreedte krijgen we het volgende overzicht:

4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps

4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps

4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps

4K 60 4:4:4 10b-HDR = 22.28Gbps

We kunnen dit ook even omgieten naar een afbeelding voor een duidelijker overzicht:

Afbeeldingslocatie: https://overclock3d.net/gfx/articles/2016/11/20112126136l.jpg

Je beeld wordt zwart omdat je 4K @ 60 FPS + 4:4:4 + 10bit HDR door de high-speed kabel probeert te drukken. Hiervoor is minimaal 22.28Gbps nodig terwijl er maar voor 18Gbps ondersteuning is. Gevolg is dat een deel van de data niet aankomt waardoor je beeld zwart blijft en je geen input lijkt te krijgen. Dit is dus technisch gezien gewoon niet mogelijk met HDMI 2.0.

Samenvattend moet je momenteel altijd iéts opofferen omdat je anders teveel data door de kabel verstuurd, dat levert een zwart beeld op. Een kabel van 1 meter of 5 meter zal hier geen verschil maken. Wel is het zo dat een kabel van 7-8+ meter wat meer moeite kan hebben met hogere data volumes, maar in de praktijk ben ik dit met een 15 meter kabel nog niet tegengekomen. Er zijn namelijk weinig toepassingen die 4K 60 4:4:4 HDR vereisen, behalve wellicht PC gaming vrees ik... veel videocontent is in 24 FPS geschoten of in 4:2:0 chroma, of een combinatie van beiden waardoor je < 18Gbps zit. Je loopt dus niet echt snel tegen de limieten van HDMI 2.0 aan, behalve bij HDR gaming zoals je zelf al ondervonden hebt.

Ik vrees dat er niet echt een goede oplossing voor is. Je kan proberen via het Nvidia control panel om 4K 60 4:2:2 10b-HDR te forceren, al weet ik niet in hoeverre een mindere chroma subsampling invloed zal hebben op de beeldkwaliteit. Hierbij moet de kabel ook nog eens maximaal 5 tot 6 meter lang zijn, vanaf 7 á 7,5 zullen or problemen ontstaan om zoveel data door te sturen. Toevallig was er laatst een tweaker die tegen hetzelfde probleem aanliep: Waarom krijg ik 4k 60hz HDR niet werkend?

Gelukkig staat volgend jaar HDMI 2.1 voor de deur en wordt de bandbreedte verhoogd van 18 naar een dikke 48 Gbps. Maar daar heb je nu weinig aan vrees ik :) Ik vind displayport in alle opzichten superieur aan HDMI, maar die poorten zitten helaas niet op TV's.. displayport kan al veel langer hogere resoluties aan met hoge refreshrates, vandaar dat je uitgekozen 35" Asus widescreen van 3440 x 1440 @ 200 Hz ook is voorzien van displayport 1.4. Een HDMI 2.0 poort kan dat nooit aan, HDMI 2.1 wel overigens maar dat staat nog in de kinderschoenen en staat release in 2018.

Het is een heel verhaal geworden met wat technische termen, het lukte me niet om het simpeler uit te leggen helaas. Ik hoop dat Tweakers hier ooit een artikel aan gaat wijden omdat er veel vragen en misvattingen bij dit onderwerp bestaan :) Ik weet zelf niet eens 100% zeker of bovenstaand verhaal helemaal klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dellmorte
Ik moet je zeggen dat ik zaterdag avond van 17:00 tot 05:00 bezig ben geweest met research en dingetjes uit proberen. Ik wil nu net een antwoord plaatsen dat mijn kleuren naar 4:2:0 gaan om dus om 4k 60hz te gaan. miss dat ik met die HDMI 2.0 kabel toch iets hoger uit ga komen hoop ik. Maar de UHD HDR Blu-ray die ik kijk op mijn pc kan ieder geval dan wel met die HDMI 2.0 kabel.

En wat je zegt met dat nieuwe Asus scherm kan ik ieder geval tot 144 hertz gamen zonder dat die het beeld gaat comprimeren met de 1.4 displayport kabel. miss dat als 1.5 uitkomt dat ik dan 200hz zonder compressie aankan en dan is de vraag of het scherm dat support. maja 200fpz ga ik toch nooit halen op de ultrawide resolutie ook al heb ik een 1080ti sli opstelling.

Het laaste wat je zegt over die cromasubsampling dat klopt ook. zag al mensen op fora die aangaven om de 10bits te halen dat het kleurbereik en/of de resolutie omlaag moet.

maja ik ben nu er wel uit dat een tv scherm niet echt geschikt meer is voor gamen. buiten de beeldvertraging om zit je ook met de 60hz dat een maximum is en er niet echt nut is dit te gaan opschroeven. Vroeger had je pc monitoren die maar max tot 60hz gingen, maar nu ze hier overheen gaan sterft het "tv gamen" wel een beetje uit.

nogmaals bedankt voor je super uitleg

en zover ik na al mijn research kan zeggen klopt allemaal perfect wat je zegt! echt een super antwoord. bedankt voor je moeite _/-\o_ O+
stin00 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

Nee, voor 4k @ 60 Hz heb je een HDMI high speed kabel nodig. Officieel gezien hebben HDMI kabels geen versienummer, al wordt er doodleuk gemarket met '1.4' en '2.0' kabels. HDMI kabels worden geclassificeerd door de hoeveelheid bandbreedte; dus hoeveel data er doorheen gedrukt kan worden. Achtereenvolgens heb je 'standard speed', 'high speed' en sindskort ook 'ultra high speed' kabels (voor HDMI 2.1).

De HDMI markt is een onoverzichtelijke rotzooi geworden/gemaakt om mensen vage dure kabels aan te smeren. Het is enorm verwarrend dat een highspeed '1.4' kabel compatible is met HDMI 2.0 poorten, terwijl je er logischerwijs van uitgaat dat een 1.4 kabel bij een 1.4 hdmi poort matcht. Kijk daarom nooit naar versienummers van kabels omdat het klinkklare onzin is, kijk alleen naar dataoverdracht (bandbreedte).

[...]

Zowel je TV als je PC (videokaart) hebben HDMI 2.0 poort & deze heb je verbonden met een high-speed kabel die maximaal 18Gbps aan data kan overbrengen. Dat is meer dan genoeg data om 4K @ 60 Hz (60 FPS) te genereren.

[...]

Dit heeft allemaal te maken met hoeveel bandbreedte HDMI 2.0 (a/b) aankan. Momenteel is de maximale theoretische HDMI bandbreedte 18 GBPS.

4K @ 60Hz 4:4:4 draait op grofweg 17,82 Gbps, maar alleen op de standaard 8-bit BT.709 color. De term 4:4:4 is vrij onbekend omdat het wat lastige materie is, maar dat gaat over 'chroma subsampling'. Mocht je het interessant vinden dan is hier genoeg over te vinden.

Goed, terug naar het HDR onderwerp. Het idee achter HDR is het verhogen van het kleurvolume, hetgeen alleen mogelijk is als je het color gamut verhoogd. Dit betekent dat je naar BT.2020 toe moet wat 10- of 12-bit deep color inhoudt. Als we dit vertalen naar dataoverdracht/bandbreedte krijgen we het volgende overzicht:

Je beeld wordt zwart omdat je 4K @ 60 FPS + 4:4:4 + 10bit HDR door de high-speed kabel probeert te drukken. Hiervoor is minimaal 22.28Gbps nodig terwijl er maar voor 18Gbps ondersteuning is. Gevolg is dat een deel van de data niet aankomt waardoor je beeld zwart blijft en je geen input lijkt te krijgen. Dit is dus technisch gezien gewoon niet mogelijk met HDMI 2.0.

Samenvattend moet je momenteel altijd iéts opofferen omdat je anders teveel data door de kabel verstuurd, dat levert een zwart beeld op. Een kabel van 1 meter of 5 meter zal hier geen verschil maken. Wel is het zo dat een kabel van 7-8+ meter wat meer moeite kan hebben met hogere data volumes, maar in de praktijk ben ik dit met een 15 meter kabel nog niet tegengekomen. Er zijn namelijk weinig toepassingen die 4K 60 4:4:4 HDR vereisen, behalve wellicht PC gaming vrees ik... veel videocontent is in 24 FPS geschoten of in 4:2:0 chroma, of een combinatie van beiden waardoor je < 18Gbps zit. Je loopt dus niet echt snel tegen de limieten van HDMI 2.0 aan, behalve bij HDR gaming zoals je zelf al ondervonden hebt.

Ik vrees dat er niet echt een goede oplossing voor is. Je kan proberen via het Nvidia control panel om 4K 60 4:2:2 10b-HDR te forceren, al weet ik niet in hoeverre een mindere chroma subsampling invloed zal hebben op de beeldkwaliteit. Hierbij moet de kabel ook nog eens maximaal 5 tot 6 meter lang zijn, vanaf 7 á 7,5 zullen or problemen ontstaan om zoveel data door te sturen. Toevallig was er laatst een tweaker die tegen hetzelfde probleem aanliep: Waarom krijg ik 4k 60hz HDR niet werkend?

Gelukkig staat volgend jaar HDMI 2.1 voor de deur en wordt de bandbreedte verhoogd van 18 naar een dikke 48 Gbps. Maar daar heb je nu weinig aan vrees ik :) Ik vind displayport in alle opzichten superieur aan HDMI, maar die poorten zitten helaas niet op TV's.. displayport kan al veel langer hogere resoluties aan met hoge refreshrates, vandaar dat je uitgekozen 35" Asus widescreen van 3440 x 1440 @ 200 Hz ook is voorzien van displayport 1.4. Een HDMI 2.0 poort kan dat nooit aan, HDMI 2.1 wel overigens maar dat staat nog in de kinderschoenen en staat release in 2018.

Het is een heel verhaal geworden met wat technische termen, het lukte me niet om het simpeler uit te leggen helaas. Ik hoop dat Tweakers hier ooit een artikel aan gaat wijden omdat er veel vragen en misvattingen bij dit onderwerp bestaan :) Ik weet zelf niet eens 100% zeker of bovenstaand verhaal helemaal klopt.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
met de HDMI 2,1 op komst is het dan niet beter die te gebruiken bij de 35" Asus widescreen van 3440 x 1440 @ 200 Hz. het lijkt mij dat deze dan niet meer hoeft te comprimeren op 200hz of heb ik dit mis?

en voor mij tv op dit moment :)

https://www.apple.com/nl/...hdmi-kabel-van-belkin-2-m
stin00 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:26:
[...]

[...]

[...]

toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dellmorte schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:00:
met de HDMI 2,1 op komst is het dan niet beter die te gebruiken bij de 35" Asus widescreen van 3440 x 1440 @ 200 Hz. het lijkt mij dat deze dan niet meer hoeft te comprimeren op 200hz of heb ik dit mis?

en voor mij tv op dit moment :)

https://www.apple.com/nl/...hdmi-kabel-van-belkin-2-m
Ik betwijfel of die monitor al HDMI 2.1 gaat krijgen, dat wordt even afwachten.

Verder ben ik zeer benieuwd of een ultra high speed kabel inderdaad gaat werken tussen twee HDMI 2.0 poorten. Dus mocht je deze gaan kopen en testen; laat het resultaat me aub even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Ok mijn tv moet dus wel een hdmi 2.1 poort hebben. dacht miss zit het hem enkel in de kabel en niet de poort.
stin00 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:11:
[...]

Ik betwijfel of die monitor al HDMI 2.1 gaat krijgen, dat wordt even afwachten.

Verder ben ik zeer benieuwd of een ultra high speed kabel inderdaad gaat werken tussen twee HDMI 2.0 poorten. Dus mocht je deze gaan kopen en testen; laat het resultaat me aub even weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
https://webcache.googleus...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

lijkt er op dat het aan de fabrikant is of ze het wel of niet met een firmware update beschikbaar maken. nu nog geen zin om te testen dus.

[ Voor 33% gewijzigd door Dellmorte op 24-10-2017 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 02:15
Dellmorte schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:00:
De enige aansluiting op die monitor IS een Display Port 1.4 aansluiting. Meer zit er ook niet op.

Beetje vaag, dat wel. De meeste monitoren hebben ook wel hdmi, dvi en zelfs dat bakbeest van mij heeft ook nog een vga aansluiting. :)

Maar net als TS, wil ik dezelfde monitor ook hebben, ook voor mijn GTX 1080ti. Dat moet gewoon geweldig gamen tov 60hz, wat ik nu heb.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Ja dat ding is echt geweldig. HDR alles (L)

Nu zag ik volgens mij wel staan dat er een HDMI poort op zit. maja met een displayport 1.4 heb je daar verder niets aan. miss als er een firmware update komt voor HDMI 2.1 dan zou het wel weer beter zijn voor dat scherm. dan kom je op de 48 gbps en die 1.4 displayport zit op 32,4gbps.

Dus hopen dat die er op zit en dat die 2.1 gaat ondersteunen.
Snowwie schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 17:08:
[...]

De enige aansluiting op die monitor IS een Display Port 1.4 aansluiting. Meer zit er ook niet op.

Beetje vaag, dat wel. De meeste monitoren hebben ook wel hdmi, dvd en zelfs dat bakbeest van mij heeft ook nog een vga aansluiting. :)

Maar net als TS, wil ik dezelfde monitor ook hebben, ook voor mijn GTX 1080ti. Dat moet gewoon geweldig gamen tov 60hz, wat ik nu heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Nofi @Dellmorte, maar twee dingen:
- als je qoute reageer je daar onder, en niet daar boven. Zoals je het nu doet leest het voor geen meter :X
- als je zelf als laatste gereageerd hebt, wijzig dan je post ipv een nieuwe te maken. Zo zien we het als onnodig kicken / aandacht vragen namelijk, Knopje wijzig zit rechts bovenaan je post ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 13:37
Dellmorte schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 14:08:
Ik moet je zeggen dat ik zaterdag avond van 17:00 tot 05:00 bezig ben geweest met research en dingetjes uit proberen. Ik wil nu net een antwoord plaatsen dat mijn kleuren naar 4:2:0 gaan om dus om 4k 60hz te gaan. miss dat ik met die HDMI 2.0 kabel toch iets hoger uit ga komen hoop ik. Maar de UHD HDR Blu-ray die ik kijk op mijn pc kan ieder geval dan wel met die HDMI 2.0 kabel.
Een 2.0 kabel bestaat niet zoals al eerder aangegeven is. Hoogste versie is HDMI 1.4 high speed uit ik meen 2011. Dus een 2,95 kabel van de Action voldoet prima en laat je aub niets anders wijsmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Malt007 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:57:
[...]

Een 2.0 kabel bestaat niet zoals al eerder aangegeven is. Hoogste versie is HDMI 1.4 high speed uit ik meen 2011. Dus een 2,95 kabel van de Action voldoet prima en laat je aub niets anders wijsmaken.
Waarom kan ik dan nu met met 2.0 kabel op 2160 60hz en Full RGB en met de 1.4 kabel enkel 4:2:0 beperkte rbg ?

ook werkt nu HDR wel en met die 1.4 kabel niet. Dit komt omdat het aantal GBPS over de 2.0 hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
The Eagle schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:51:
Nofi @Dellmorte, maar twee dingen:
- als je qoute reageer je daar onder, en niet daar boven. Zoals je het nu doet leest het voor geen meter :X
- als je zelf als laatste gereageerd hebt, wijzig dan je post ipv een nieuwe te maken. Zo zien we het als onnodig kicken / aandacht vragen namelijk, Knopje wijzig zit rechts bovenaan je post ;)
komt goed. thx :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dellmorte schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:09:
[...]

Waarom kan ik dan nu met met 2.0 kabel op 2160 60hz en Full RGB en met de 1.4 kabel enkel 4:2:0 beperkte rbg ?

ook werkt nu HDR wel en met die 1.4 kabel niet. Dit komt omdat het aantal GBPS over de 2.0 hoger is.
Dan had je een gare kabel, een 2.0 kabel bestaat simpelweg niet.

https://www.homecinemamag...bels-moet-ze-kopen-onzin/

[ Voor 9% gewijzigd door Malt007 op 25-10-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Malt007 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:11:
[...]

Dan had je een gare kabel, een 2.0 kabel bestaat simpelweg niet.

https://www.homecinemamag...bels-moet-ze-kopen-onzin/
ik heb verschillende kabels gebruikt. had ook nog nieuwe 1.4 kabels liggen, dus daar ligt het niet aan.

HDMI 2.0 18Gbps en HDMI 1.4 10.2Gbps, daar zit het verschil in.

zelf in jouw link bevestigen ze mijn verhaal: (18GBPS).

Wat is HDMI 2.0?

Om even kort je geheugen op te frissen volgen hier de belangrijkste kenmerken van de nieuwste HDMI standaard. HDMI 2.0 is met name in het leven geroepen voor de ondersteuning van 4K (hoge resolutie) content met hoge frame rates. Apparatuur voorzien van HDMI 2.0 kan dus ook toekomstige 4K-content in de hoogst mogelijke kwaliteit weergeven of doorsturen. Verder biedt HDMI 2.0 een hogere bandbreedte van 18Gbps, ondersteuning voor tot 32 ongecomprimeerde audiokanalen, automatische synchronisatie van audio en beeld, ondersteuning voor een groter kleurbereik en de mogelijkheid om twee verschillende videostreams voor hetzelfde display door te sturen.

[ Voor 41% gewijzigd door Dellmorte op 25-10-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dellmorte schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:19:
[...]

ik heb verschillende kabels gebruikt. had ook nog nieuwe 1.4 kabels liggen, dus daar ligt het niet aan.

iemand die mijn verhaal kan bevestigen of zeg ik iets wat niet waar is?
Lees je de reacties hierboven wel? De poortversies staan los van de kabels.

https://www.cnet.com/news/4k-hdmi-cables-are-nonsense/

[ Voor 10% gewijzigd door Malt007 op 25-10-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 20:52
Dellmorte schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:19:

Dat klopt, dat zijn de HDMI standaarden ja. Die zijn van toepassing op poortjes en apparaten en dingen.

Kabels echter komen in andere smaakjes:
Standard HDMI Cable – up to 1080i and 720p
Standard HDMI Cable with Ethernet
Standard Automotive HDMI Cable
High Speed HDMI Cable – 1080p, 4K 30 Hz, 3D and deep color
High Speed HDMI Cable with Ethernet
Premium High Speed HDMI Cable – 4K 60 Hz, Rec. 2020, and HDR
Premium High Speed HDMI Cable with Ethernet
48G Cable – 4K, 5K, 8K and 10K at 120 Hz
Zie ook Wikipedia

Nou werkt in 90% van de gevallen een High Speed HDMI kabel van de action ook prima met 4k60Hz (werkt bij mij thuis in ieder geval prima). Het enige verschil is afscherming en dikte van de aders.
Er zijn geen versienummers van kabels en een High Speed HDMI kabel werkt vaak ook prima als premium high speed kabel op korte afstanden. Want dan is de signaaloverdracht voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Sleepkever schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:37:
[...]

Dat klopt, dat zijn de HDMI standaarden ja. Die zijn van toepassing op poortjes en apparaten en dingen.

Kabels echter komen in andere smaakjes:

[...]
Zie ook Wikipedia

Nou werkt in 90% van de gevallen een High Speed HDMI kabel van de action ook prima met 4k60Hz (werkt bij mij thuis in ieder geval prima). Het enige verschil is afscherming en dikte van de aders.
Er zijn geen versienummers van kabels en een High Speed HDMI kabel werkt vaak ook prima als premium high speed kabel op korte afstanden. Want dan is de signaaloverdracht voldoende.
een highspeed kabel ging bij mij echt niet meer op. wel 2160p 60hz ging wel maar dan kon ik mijn RBG maar op 8bpc / 4:2:0 zetten. nu met de Premium highspeed kabel krijg ik hem met 2160P 60hz wel op 8bpc en gewoon volledig RGB. ook werkt mijn HDR niet met een highspeed kabel want dan knalt mijn scherm uit. met de Premium highspeed werkt dit wel. Ik heb eigenlijk nog meer GBPS nodig om op 4k 60hz en met 10bpc te spelen op mijn pc maar helaas moet mijn videokaart en tv fabrikant dan wel een soort firmware update gaan uitbrengen voor de hdmi 2.1 standaard.

heb zelf deze gekocht. http://www.club-3d.com/en...0hz_uhd_cable_3m-_9.8_ft/

[ Voor 4% gewijzigd door Dellmorte op 25-10-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dellmorte schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

een highspeed kabel ging bij mij echt niet meer op. wel 2160p 60hz ging wel maar dan kon ik mijn RBG maar op 8bpc / 4:2:0 zetten. nu met de Premium highspeed kabel krijg ik hem met 2160P 60hz wel op 8bpc en gewoon volledig RGB. ook werkt mijn HDR niet met een highspeed kabel want dan knalt mijn scherm uit. met de Premium highspeed werkt dit wel. Ik heb eigenlijk nog meer GBPS nodig om op 4k 60hz en met 10bpc te spelen op mijn pc maar helaas moet mijn videokaart en tv fabrikant dan wel een soort firmware update gaan uitbrengen voor de hdmi 2.1 standaard.

heb zelf deze gekocht. http://www.club-3d.com/en...0hz_uhd_cable_3m-_9.8_ft/
Bij mij werkt een high speed kabel wel, sterker nog hij koste me 2,95 bij de action.

Uit je eigen link: Compliant to HDMIâ„¢ High Speed with Ethernet specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Malt007 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:47:
[...]

Bij mij werkt een high speed kabel wel, sterker nog hij koste me 2,95 bij de action.

Uit je eigen link: Compliant to HDMIâ„¢ High Speed with Ethernet specification
Maar gebruik je dan ook HDR en kan je in je videokaartconfiguratie op full RGB plaatsen met 4k 60hz? zoals hier https://farm1.staticflick...83956549_8d0f11418b_o.jpg

De link die jij stuurde had ik toen ook gelezen en daarom geen nieuwe HDMI kabel aangeschaft. Bericht is wel van 27 september 2013 en miss dat ze toen nog niet echt dat HDR verhaal en in meenamen maar meer bedoelde dat je sowieso met highspeed 60hz 2160p kan afspelen. Is ook wel zo maar niet op je pc met gewenste rgb range en ook niet met HDR.

Ik kwam er later pas achter dat ik een andere kabel moest omdat ik nu pas een UHD blu-ray probeerde af te spelen en toen zag ik dat ik de HDR niet kon gebruiken. Voor die tijd nooit content voor gehad dus verder ook geen aandacht aan gegeven.

heb zelf ook kabels van de actions gebruikt en werkte ook prima ja klopt. alleen ook niet met het verhaal van de hdr en kleuren.

en wat bedoel je precies met Compliant to HDMIâ„¢ High Speed with Ethernet specification?

[ Voor 12% gewijzigd door Dellmorte op 25-10-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dellmorte schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:59:
[...]

Maar gebruik je dan ook HDR en kan je in je videokaartconfiguratie op full RGB plaatsen met 4k 60hz? zoals hier https://farm1.staticflick...83956549_8d0f11418b_o.jpg

De link die jij stuurde had ik toen ook gelezen en daarom geen nieuwe HDMI kabel aangeschaft. Bericht is wel van 27 september 2013 en miss dat ze toen nog niet echt dat HDR verhaal en in meenamen maar meer bedoelde dat je sowieso met highspeed 60hz 2160p kan afspelen. Is ook wel zo maar niet op je pc met gewenste rgb range en ook niet met HDR.

Ik kwam er later pas achter dat ik een andere kabel moest omdat ik nu pas een UHD blu-ray probeerde af te spelen en toen zag ik dat ik de HDR niet kon gebruiken. Voor die tijd nooit content voor gehad dus verder ook geen aandacht aan gegeven. En ik moet me rectificeren, de actionkabel kost 1,99 ipv 2,95. :)

heb zelf ook kabels van de actions gebruikt en werkte ook prima ja klopt. alleen ook niet met het verhaal van de hdr en kleuren.

en wat bedoel je precies met Compliant to HDMIâ„¢ High Speed with Ethernet specification?
toon volledige bericht
Wat ik bedoel is dat er in de specs van je ULTRA SUPER HIGH SPEED KABEL van weet ik veel hoe duur staat dat hij gewoon voldoet aan de gestandaliseerde specificatie van High Speed voldoet, dezelfde specificatie als de action kabel.

Ik speel met een PS4 pro op 4k, HDR, 60Hz, 4:2:0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
Malt007 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:06:
[...]

Wat ik bedoel is dat er in de specs van je ULTRA SUPER HIGH SPEED KABEL van weet ik veel hoe duur staat dat hij gewoon voldoet aan de gestandaliseerde specificatie van High Speed voldoet, dezelfde specificatie als de action kabel.

Ik speel met een PS4 pro op 4k, HDR, 60Hz, 4:2:0.
hij heeft iedergeval 18Gbps. die van de action heeft dat niet. Miss dat je met de kabel die ik heb gekocht wel kan spelen op 4:4:4 ipv 4:2:0.

Persoonlijk zou ik het toch een poging geven omdat je de extra gbps wel kan gebruiken met de playstation pro naar mijn weten. miss als je de 1.4 kabel met minder gbps gebruikt hij zichtzelf aanpast, dit doet mijn pc namelijk ook. Las namelijk dat je in het menu van de ps4 moet aangegeven dat je 2.0 gebruikt als kabel.
(o sorry dat laatste klopt niet. in het menu moet je de HDCP aangeven en niet het HDMI type volgens mij).

[ Voor 7% gewijzigd door Dellmorte op 25-10-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Dellmorte schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:13:
[...]

hij heeft iedergeval 18Gbps. die van de action heeft dat niet. Miss dat je met de kabel die ik heb gekocht wel kan spelen op 4:4:4 ipv 4:2:0.

Persoonlijk zou ik het toch een poging geven omdat je de extra gbps wel kan gebruiken met de playstation pro naar mijn weten. miss als je de 1.4 kabel met minder gbps gebruikt hij zichtzelf aanpast, dit doet mijn pc namelijk ook. Las namelijk dat je in het menu van de ps4 moet aangegeven dat je 2.0 gebruikt als kabel.
(o sorry dat laatste klopt niet. in het menu moet je de HDCP aangeven en niet het HDMI type volgens mij).
Die van de action kan het dus wel, dat zie ik bij de input van mijn tv. .
Pagina: 1