Nee, voor 4k @ 60 Hz heb je een HDMI high speed kabel nodig. Officieel gezien hebben HDMI kabels geen versienummer, al wordt er doodleuk gemarket met '1.4' en '2.0' kabels. HDMI kabels worden geclassificeerd door de hoeveelheid bandbreedte; dus hoeveel data er doorheen gedrukt kan worden. Achtereenvolgens heb je 'standard speed', 'high speed' en sindskort ook 'ultra high speed' kabels (voor HDMI 2.1).
De HDMI markt is een onoverzichtelijke rotzooi geworden/gemaakt om mensen vage dure kabels aan te smeren. Het is enorm verwarrend dat een highspeed '1.4' kabel compatible is met HDMI 2.0 poorten, terwijl je er logischerwijs van uitgaat dat een 1.4 kabel bij een 1.4 hdmi poort matcht. Kijk daarom nooit naar versienummers van kabels omdat het klinkklare onzin is, kijk alleen naar dataoverdracht (bandbreedte).
nu gebruik ik een high speed 1.4 hdmi kabel en mijn pc staat nu gewoon op 2160p met 60hz. ook haal ik gewoon 60fps in games.
zoals ik lees zou ik dan toch geen beeld moeten hebben?
Zowel je TV als je PC (videokaart) hebben HDMI 2.0 poort & deze heb je verbonden met een high-speed kabel die maximaal 18Gbps aan data kan overbrengen. Dat is meer dan genoeg data om 4K @ 60 Hz (60 FPS) te genereren.
Wel als ik de HDR aanzet op mijn UE55KS8000 samsung tv dan heb ik geen beeld meer met mijn pc. Zou dit miss kunnen komen omdat ik geen hdmi 2.0 heb?
Dit heeft allemaal te maken met hoeveel bandbreedte HDMI 2.0 (a/b) aankan. Momenteel is de maximale theoretische HDMI bandbreedte 18 GBPS.
4K @ 60Hz 4:4:4 draait op grofweg 17,82 Gbps, maar alleen op de standaard 8-bit BT.709 color. De term 4:4:4 is vrij onbekend omdat het wat lastige materie is, maar dat gaat over 'chroma subsampling'. Mocht je het interessant vinden dan is hier genoeg over te vinden.
Goed, terug naar het HDR onderwerp. Het idee achter HDR is het verhogen van het kleurvolume, hetgeen alleen mogelijk is als je het color gamut verhoogd. Dit betekent dat je naar BT.2020 toe moet wat 10- of 12-bit deep color inhoudt. Als we dit vertalen naar dataoverdracht/bandbreedte krijgen we het volgende overzicht:
4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps
4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps
4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps
4K 60 4:4:4 10b-HDR =
22.28Gbps
We kunnen dit ook even omgieten naar een afbeelding voor een duidelijker overzicht:
Je beeld wordt zwart omdat je 4K @ 60 FPS + 4:4:4 + 10bit HDR door de high-speed kabel probeert te drukken. Hiervoor is minimaal 22.28Gbps nodig terwijl er maar voor 18Gbps ondersteuning is. Gevolg is dat een deel van de data niet aankomt waardoor je beeld zwart blijft en je geen input lijkt te krijgen. Dit is dus technisch gezien gewoon niet mogelijk met HDMI 2.0.
Samenvattend moet je momenteel altijd iéts opofferen omdat je anders teveel data door de kabel verstuurd, dat levert een zwart beeld op. Een kabel van 1 meter of 5 meter zal hier geen verschil maken. Wel is het zo dat een kabel van 7-8+ meter wat meer moeite kan hebben met hogere data volumes, maar in de praktijk ben ik dit met een 15 meter kabel nog niet tegengekomen. Er zijn namelijk weinig toepassingen die 4K 60 4:4:4 HDR vereisen, behalve wellicht PC gaming vrees ik... veel videocontent is in 24 FPS geschoten of in 4:2:0 chroma, of een combinatie van beiden waardoor je < 18Gbps zit. Je loopt dus niet echt snel tegen de limieten van HDMI 2.0 aan, behalve bij HDR gaming zoals je zelf al ondervonden hebt.
Ik vrees dat er niet echt een goede oplossing voor is. Je kan proberen via het Nvidia control panel om 4K 60 4:2:2 10b-HDR te forceren, al weet ik niet in hoeverre een mindere chroma subsampling invloed zal hebben op de beeldkwaliteit. Hierbij moet de kabel ook nog eens maximaal 5 tot 6 meter lang zijn, vanaf 7 á 7,5 zullen or problemen ontstaan om zoveel data door te sturen. Toevallig was er laatst een tweaker die tegen hetzelfde probleem aanliep:
Waarom krijg ik 4k 60hz HDR niet werkend?
Gelukkig staat volgend jaar HDMI 2.1 voor de deur en wordt de bandbreedte verhoogd van 18 naar een dikke 48 Gbps. Maar daar heb je nu weinig aan vrees ik

Ik vind displayport in alle opzichten superieur aan HDMI, maar die poorten zitten helaas niet op TV's.. displayport kan al veel langer hogere resoluties aan met hoge refreshrates, vandaar dat je uitgekozen 35" Asus widescreen van 3440 x 1440 @ 200 Hz ook is voorzien van displayport 1.4. Een HDMI 2.0 poort kan dat nooit aan, HDMI 2.1 wel overigens maar dat staat nog in de kinderschoenen en staat release in 2018.
Het is een heel verhaal geworden met wat technische termen, het lukte me niet om het simpeler uit te leggen helaas. Ik hoop dat Tweakers hier ooit een artikel aan gaat wijden omdat er veel vragen en misvattingen bij dit onderwerp bestaan

Ik weet zelf niet eens 100% zeker of bovenstaand verhaal helemaal klopt.