Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 21:48
Ik heb een LG OLED C7V 55 Inch TV en daarop wil ik mijn computer aansluiten. Ik wil uiteraard gebruik maken van 4k 60hz met HDR. Echter krijg ik het niet werkend en ik weet niet waar het aan ligt.

In mijn PC zit een GTX 1080 en die zou daar ondersteuning voor hebben. Op de PC draait de meeste recente versie van Windows 10 met de meest recente updates en drivers. Ook heb ik de drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd in de hoop dat dit de oplossing zou zijn maar helaas...

Omdat de PC en TV ver van elkaar af staan moet ik een HDMI kabel van 15 meter gebruiken.

Eerst heb ik een goedkope kabel geprobeerd omdat ik regelmatig lees dat dit gewoon zou moeten werken maar dat is dus niet zo. Ik heb nu deze kabel gekocht omdat die ondersteuning zou hebben voor 4k 60hz met HDR maar zelfs dan werkt het nog niet.

Ik sluit de PC rechtstreeks op de TV aan en ik stel de resolutie op 4k in met een refresh rate van 60hz, ik activeer HDR in de beeldscherminstellingen van Windows en daarna geeft de TV aan dat er inderdaad een HDR signaal binnenkomt maar het valt om de 5 seconden weg.

Moet ik nou nog een duurdere kabel kopen of is er een betere oplossing? Is dit überhaupt werkend te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Om je ergernis te besparen (of niet), pak eens een highspeed kabel van 3m en zet beide apparaten eens naast elkaar.

Iets zegt me dat de afstand het issue is; heb hier aanzienlijk slechtere GPU (Intel 620) maar die doet over 3m 2160p60 HDR zonder issues incl de Windows 10 Fall Update.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Een kortere kabel die ik heb werkt ook niet maar dat zal wel aan die kabel liggen.

Ik snap niet dat die kabel die ik gekocht heb niet werkt, hij voldoet zogenaamd aan alle eisen maar toch is dat niet genoeg? Of is dit gewoon pure oplichterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Die kabel kan je retour sturen, dat is pure oplichterij. Vooral de marketingtermen van 2.0a en 'met HDR' zijn onzinkreten - een kabel onderscheidt zich alleen met snelheden wat betreft dataoverdracht (standard, high speed, ultra high speed). Misschien dat de fysieke bouwkwaliteit wat beter is, maar je beeld wordt er niet 'beter' of 'mooier' van.

Mijn set-up lijkt wel een beetje op die van jou, al heb ik een 2016 OLED tv en een zwakkere GPU. Ik heb hier namelijk een PC staan met 970 GTX (HDMI 2.0), LG 55B6V en een goedkope 15 meter lange HDMI high speed. Ik gebruik het puur voor series/films kijken zonder HDR, wel gewoon op 4K @ 60 Hz.

Maar was wel even benieuwd of HDR hier zou werken, ik heb dit nooit getest eigenlijk. Ik heb zojuist op de TV 'HDMI Deep Color' aangezet voor de poort waarop de PC is aangesloten. Na een restart van de TV werd het beeld zwart en kreeg ik daarna de 'no input' afbeeldingen te zien. Vervolgens op m'n pc bij display settings 'HDR and advanced color' aangevinkt. Ik krijg exact dezelfde symptomen: het beeld wordt zwart, er verschijnt rechtsboven 'HDR' en soms staat er in het midden van het beeld heel kort 'invalid format' met het LG scrambled logo. Daarna blijft het volledig zwart of keer ik weer terug naar het 'no input' scherm omdat hij geen connectie kan vinden.

Dit gebeurt op 4K @ 60 Hz, maar ook op 50 Hz. Pas bij 4K op 30 Hertz krijg ik beeld mét HDR. Ik denk dat het simpelweg teveel data is om over een afstand van 15 meter te drukken. Maar je zegt dat een 3 meter lange kabel ook geen uitkomst biedt? Dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me...

Ben nu wat aan het stoeien met het Nvidia control panel. Ik krijg alleen 4K @ 60 hz met HDR als ik de chroma subsampling vastzet op 4:2:0. Maar volgens mij verkloot dat de kleuren enigszins en het loopt allemaal niet lekker vloeiend.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r6bzup6l.jpg

Goed verder wel een interessant topic dus ik blijf het volgen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat een beperking van hdmi 2.0a-b. probeer anders je dynamic range op limited te zetten. full rgb op 4k 60hz en HDR gaat ie sowieso niet pakken. daarvoor heb je echt hdmi 2.1 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 01:24:
Volgens mij is dat een beperking van hdmi 2.0a-b. probeer anders je dynamic range op limited te zetten. full rgb op 4k 60hz en HDR gaat ie sowieso niet pakken. daarvoor heb je echt hdmi 2.1 nodig.
Elaborate? Want afgezien van het feit dat HDMI2.1 nog amper te krijgen is (bot gezegd: er zijn 0 TV's die die connector / software aan boord hebben volgens de specs), is HDMI2.1 bedacht voor frame-by-frame dynamic HDR en hogere resoluties. Sowieso, maar mogelijk dat ik het niet begrijp: RGB loopt in waarden van 0 tot 255 terwijl HDR een schaal van 0 tot 1024 heeft.

Als HDR op een 2.0 interface behoort te werken, is de bandbreedte zat en de bijbehorende firmwares van de TV doen het goed (want kortstondig wordt er wel aangegeven dat er een HDR-signaal ontvangen wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 4k films of series met HDR aan het kijken bent dan draaien ze op 24-25hz dus heb je niet zo veel bandbreedte nodig. 60hz heeft veel meer bandbreedte nodig die de huidige hdmi spec niet ondersteund. je zal dus moeten kiezen tussen full rgb( of 4:4:4) of HDR. Als je dus met je pc wilt gamen op 4k 60hz HDR en op full rgb, dan is het momenteel nog onmogelijk. de nieuwe tvs die januari worden aangekodigd gaan wel hdmi 2.1 ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
De reden waarom ik wacht op hdmi 2.1 is dit dus, als early adopter zit je gewoon in zulke complicaties. hdmi 2.0 HDR is een schijn. De volle 4K HDR 10bit beleving krijg je pas vanaf hdmi 2.1

[ Voor 29% gewijzigd door Farabi op 19-10-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:11:
Als je 4k films of series met HDR aan het kijken bent dan draaien ze op 24-25hz dus heb je niet zo veel bandbreedte nodig. 60hz heeft veel meer bandbreedte nodig die de huidige hdmi spec niet ondersteund.
BS. HDMI2.0b ondersteunt 2160p60 HDR.
je zal dus moeten kiezen tussen full rgb( of 4:4:4) of HDR. Als je dus met je pc wilt gamen op 4k 60hz HDR en op full rgb, dan is het momenteel nog onmogelijk.
Nogmaals; leg me eens uit hoe full RGB en HDR aan elkaar gelinkt zijn; het zijn 2 verschillende rekenmodellen. En dan nog; standard HDR (dus niet dynamic frame-by-frame) en RGB 4:4:4 zijn ook op HDMI2.0b geimplementeerd.

/edit: het lastige is dat apparaat A en B elkaar vaak niet snappen. En daar zit het issue een beetje de laatste tijd. Zelfs LG, Samsung en Panasonic hebben geen idee wat ze verkopen nu aan hardware in NL; de ene supportmedewerker houdt vol dat je ee 2.1 aansluiting krijgt, de andere vindt 1.4 voldoende... :X :X

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 19-10-2017 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ik zeg ook niet dat ze gelinkt zijn met elkaar. ik zeg alleen dat de huidige hdmi 2.0b ze niet allebei tegelijk kan draaien. Als je een pc verbindt met je tv dan moet je toch wel echt voor 4:4:4 gaan tenzij je wazig beeld wilt. en als je voor 4:4:4 gaat dan blijft er geen bandbreedte meer over voor HDR. nogmaals dit is alleen op 4k/60hz. ze kunnen dus wel geimplementeerd zijn, maar je kan ze dus niet allemaal tegelijk draaien. als ik het goed heb is momenteel de maximale bandbreedte 18.0 Gbit/s op hdmi 2.0b en als je alle bovenstaande functies allemaal tegelijk wilt draaien kom je dus over dat bandbreedte heen en krijg je dus geen beeld of andere problemen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb nog even wat extra research gedaan en wat zaken nagevraagd. Karaman111 heeft gelijk, dit heeft allemaal te maken met de hoeveel bandbreedte die HDMI 2.0 (a/b) ondersteunt. Momenteel is de maximale theoretische HDMI bandbreedte 18 GBPS.

4K @ 60Hz 4:4:4 draait op grofweg 17,82 Gbps, maar alleen op de standaard 8-bit BT.709 color. Het hele punt van HDR is het verhogen van het kleur volume, hetgeen alleen mogelijk is als je het color gamut verhoogd. Dit betekent dat je naar BT.2020 toe moet wat 10- of 12-bit deep color inhoudt.

4K 60 4:4:4 (no HDR) = 17.82Gbps

4K 30 4:4:4 10b-HDR (no 60fps) = 11.14Gbps

4K 60 4:2:2 10b-HDR (no 4:4:4) = 17.82Gbps

4K 60 4:4:4 10b-HDR = 22.28Gbps

Samenvattend moet je momenteel altijd iéts opofferen omdat je anders teveel data door de kabel probeert te drukken, dat levert een zwart beeld op. Een kabel van 1 meter of 5 meter zal hier geen effect in hebben. Wel is het zo dat een kabel van 8+ meter wat meer moeite kan hebben met hogere data volumes, maar in de praktijk ben ik dit met een 15 meter kabel nog niet tegengekomen. Ik heb nog geen artefacts of andere rare dingen gezien. Wil dit graag nog eens testen door 17,82Gbps over de kabel te drukken.

Er zijn echter weinig toepassingen die 4K 60 4:4:4 HDR vereisen, behalve wellicht gaming...? veel videocontent is in 24 FPS geschoten of in 4:2:0 chroma, of een combinatie van beiden waardoor je < 18Gbps zit. Je loopt dus niet echt snel tegen de limieten van HDMI 2.0 aan.

Ik denk dat de oplossing voor @EnigmaNL is om via Nvidia control panel chroma subsampling op 4:2:0 te zetten of wellicht 4:2:2 als dat werkt op 15 meter. Verder even checken of color depth op 10 of 12 bit kan, zie de screenshot in m'n vorige post. Ik weet alleen niet wat de exacte gevolgen zullen zijn van een andere chroma subsampling, het kan onscherp beeld opleveren zoals @Verwijderd aankaart.

[ Voor 7% gewijzigd door stin00 op 19-10-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
Bedankt voor de replies, het is dus op dit moment niet mogelijk om alle tegelijk te hebben.

Ik heb dan wel een ander vreemd probleem. Als ik 4K 60hz aanzet zonder HDR en deep color op de TV uitzet krijg ik bij sommige games een probleem. Bijvoorbeeld als ik Fallout 4 wil spelen denkt de TV dat er een HDR signaal binnenkomt (terwijl het uitstaat) zegt de TV dat daarvoor deep color aangezet moet worden met een melding waarbij ik alleen op oké kan klikken, gevolg is dat de TV deep color aanzet en ik het beeld verlies.

Weet iemand daar een oplossing voor? Voor zover ik weet heb ik HDR Dan overal uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
het blijft een zuurtje met een dure oled tv en dure videokaart dat je geen hdr hebt op 60fps met spellen of andere dingen. zo gaat dat met nieuwe techniek helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik heb precies het zelfde probleem.
Maar kwam er ook achter dat dit aan de kabel licht helaas.
Maar goed als je 1 nu wilt hebben https://www.apple.com/nl/...-----product-HLL52ZM/A-NL
Is wel maar max 2 meter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 11:10
stin00 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 09:55:
...

Samenvattend moet je momenteel altijd iéts opofferen omdat je anders teveel data door de kabel probeert te drukken, dat levert een zwart beeld op. Een kabel van 1 meter of 5 meter zal hier geen effect in hebben. Wel is het zo dat een kabel van 8+ meter wat meer moeite kan hebben met hogere data volumes, maar in de praktijk ben ik dit met een 15 meter kabel nog niet tegengekomen. Ik heb nog geen artefacts of andere rare dingen gezien. Wil dit graag nog eens testen door 17,82Gbps over de kabel te drukken.

Er zijn echter weinig toepassingen die 4K 60 4:4:4 HDR vereisen, behalve wellicht gaming...? veel videocontent is in 24 FPS geschoten of in 4:2:0 chroma, of een combinatie van beiden waardoor je < 18Gbps zit. Je loopt dus niet echt snel tegen de limieten van HDMI 2.0 aan.

Ik denk dat de oplossing voor @EnigmaNL is om via Nvidia control panel chroma subsampling op 4:2:0 te zetten of wellicht 4:2:2 als dat werkt op 15 meter. Verder even checken of color depth op 10 of 12 bit kan, zie de screenshot in m'n vorige post. Ik weet alleen niet wat de exacte gevolgen zullen zijn van een andere chroma subsampling, het kan onscherp beeld opleveren zoals @Verwijderd aankaart.
Uit ervaring kan ik vertellen dat 4k@60Hz@4:2:0@10bit niet werkt op een kabel langer dan 7m. Zoek op het internet, en je zult meerdere bronnen vinden. Dit is vanwege het feit dat de bandwidth te groot is om stabiel over deze lengte van een kabel vervoerd te worden (het zit wel binnen de max die HDMI2.0 aan kan).

Helaas heb ik dit op de pijnlijke manier ontdekt nadat er een 7,5m lange kabel onder het laminaat gelegd is naar mijn PC in de hoop prachtige 4K@60Hz@4:2:0 op HDR te willen ervaren (ME:Andromeda b.v.). Ik wist al dat 4k@60@4:4:4@HDR al niet mogelijk was, dus had gestettled voor 4:2:0. Echter door de iets te lange kabel kan ik HDR ook vergeten.

Ik weet niet of HDMI 2.1 dit probleem zal verhelpen. Iemand een antwoord?

Mijn PC met een korte kabel aansluiten, geeft mij de optie voor 4k@60Hz@4:2:0@10bit óf 4k@60Hz@4:4:4@8bit. Ik wil nog eens uitzoeken of een soort van 'versterker' kastje kan helpen. Iets van een Extender kit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Julianvvz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:40:
[...]

Uit ervaring kan ik vertellen dat 4k@60Hz@4:2:0@10bit niet werkt op een kabel langer dan 7m. Zoek op het internet, en je zult meerdere bronnen vinden. Dit is vanwege het feit dat de bandwidth te groot is om stabiel over deze lengte van een kabel vervoerd te worden (het zit wel binnen de max die HDMI2.0 aan kan).

Helaas heb ik dit op de pijnlijke manier ontdekt nadat er een 7,5m lange kabel onder het laminaat gelegd is naar mijn PC in de hoop prachtige 4K@60Hz@4:2:0 op HDR te willen ervaren (ME:Andromeda b.v.). Ik wist al dat 4k@60@4:4:4@HDR al niet mogelijk was, dus had gestettled voor 4:2:0. Echter door de iets te lange kabel kan ik HDR ook vergeten.

Ik weet niet of HDMI 2.1 dit probleem zal verhelpen. Iemand een antwoord?

Mijn PC met een korte kabel aansluiten, geeft mij de optie voor 4k@60Hz@4:2:0@10bit óf 4k@60Hz@4:4:4@8bit. Ik wil nog eens uitzoeken of een soort van 'versterker' kastje kan helpen. Iets van een Extender kit,
HDMI 2.1 zal het lang en breed verhelpen met die gigantische bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 19:45
EnigmaNL schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 10:02:
Bedankt voor de replies, het is dus op dit moment niet mogelijk om alle tegelijk te hebben.

Ik heb dan wel een ander vreemd probleem. Als ik 4K 60hz aanzet zonder HDR en deep color op de TV uitzet krijg ik bij sommige games een probleem. Bijvoorbeeld als ik Fallout 4 wil spelen denkt de TV dat er een HDR signaal binnenkomt (terwijl het uitstaat) zegt de TV dat daarvoor deep color aangezet moet worden met een melding waarbij ik alleen op oké kan klikken, gevolg is dat de TV deep color aanzet en ik het beeld verlies.

Weet iemand daar een oplossing voor? Voor zover ik weet heb ik HDR Dan overal uitstaan.
Ik ken fallout niet maar sommige games hebben in het menu een optie om HDR aan/uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julianvvz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 11:10
lennox-06 schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 15:52:
[...]

HDMI 2.1 zal het lang en breed verhelpen met die gigantische bandbreedte.
Ook over een lengte van 7,5m? Hoop het _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Julianvvz schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:40:
[...]

Ook over een lengte van 7,5m? Hoop het _/-\o_
maakt me weinig uit omdat ik toch nooit meer dan 3M gebruik :P
Pagina: 1