Beleid tov. modden gameconsoles

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Mede-auteur:
  • juggle
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 23:16

juggle

In de Spielerij was er vorige week een discussie gaande omtrent het modden van de SNES mini. In het beleid staat hierover het volgende:
Modificeren of chippen van gameconsoles

Het modificeren of chippen van Gameconsoles (Xbox, Playstation ed.) om onder andere gedownloade of gekopieerde spellen te spelen zijn zaken waarvoor je op GoT niet terecht kunt. Ook zogeheten flashkaartjes voor bijvoorbeeld de Nintendo DS zijn niet bespreekbaar. Bij het installeren van Linux op je console kun je wel om hulp vragen, mits je de normale procedure volgt.
Nu zijn daar tal van reacties op gekomen, te vinden vanaf deze post: alex3305 in "Feedback op moderatie binnen Spielerij" - maar de crux zit vooral in de gebruikte woordkeuze. Er is bij de lokale modjes ook een verzoek geweest om dat topic af te splitsen naar hier, maar dat is niet gebeurt, dus bij deze een nieuw topic. Als iemand de berichten zou willen verplaatsen, zou dat de discussie - meen ik - wel positief beïnvloeden.

In ieder geval wordt er verzocht om discussie en duidelijkheid vanuit de admins omtrent dit onderwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Volgens mij is het redelijk simpel: praten over manieren om illegaal verkregen software op je console te draaien mag gewoon niet op het forum. Op de FP wordt het om hulp vragen daarmee ook niet toegestaan. Wat daar wél gebeurt is vanuit de journalistieke hoek posten over dat soort dingen. Er werd/wordt daar bijvoorbeeld ook uitgebreid verslag gedaan van de blokkade van The Pirate Bay puur vanwege de nieuwswaarde terwijl je hier op het forum echt niet aan moet komen met linkjes naar die site toe. ;)

Dus ja, de redactie mag net even iets meer maar uiteindelijk is het beleid gelijkt: praten over hoe je het zelf doet willen we op Tweakers volgens het huidige beleid niet zien (óók niet op de FP). Dat beleid kán natuurlijk veranderen, maar persoonlijk zie ik daar in dit geval geen aanleiding toe.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
NMe schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 15:34:
Volgens mij is het redelijk simpel: praten over manieren om illegaal verkregen software op je console te draaien mag gewoon niet op het forum.
Hier is iedereen het over eens. Geen discussie mogelijk.
Op de FP wordt het om hulp vragen daarmee ook niet toegestaan. Wat daar wél gebeurt is vanuit de journalistieke hoek posten over dat soort dingen. Er werd/wordt daar bijvoorbeeld ook uitgebreid verslag gedaan van de blokkade van The Pirate Bay puur vanwege de nieuwswaarde terwijl je hier op het forum echt niet aan moet komen met linkjes naar die site toe. ;)
Linken naar illegale software / vragen hoe het werkt, zijn we het ook helemaal eens.
Dus ja, de redactie mag net even iets meer maar uiteindelijk is het beleid gelijkt: praten over hoe je het zelf doet willen we op Tweakers volgens het huidige beleid niet zien (óók niet op de FP). Dat beleid kán natuurlijk veranderen, maar persoonlijk zie ik daar in dit geval geen aanleiding toe.
Maar je schiet nu alle punten compleet voorbij en reageert alleen maar op de punten waar er geen discussie mogelijk is, of waar het beleid wel duidelijk is. Waar het vaag wordt, is het feit dat het wel toegestaan is om te praten over het installeren van emulators en ROMs op bijv. een Raspberry Pi dmv RetroPie. Alhoewel de RPi geen console is, is het verschil met de SNES mini nagenoeg nul. Daar komt dan ook nog bovenop dat er letterlijk in het beleid staat:
Bij het installeren van Linux op je console kun je wel om hulp vragen, mits je de normale procedure volgt.
Die heb ik gevolgd voor de SNES Mini, maar mag ik niet bespreken op het forum? En Linux via een flashcard op de (3)DS? Dat kan wel, maar zou niet mogen volgens het beleid? Dit is niet geheel duidelijk.

tl;dr, waar ligt de grens mbt emulators, roms tov verschillende hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

alex3305 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:19:
Maar je schiet nu alle punten compleet voorbij en reageert alleen maar op de punten waar er geen discussie mogelijk is, of waar het beleid wel duidelijk is. Waar het vaag wordt, is het feit dat het wel toegestaan is om te praten over het installeren van emulators en ROMs op bijv. een Raspberry Pi dmv RetroPie. Alhoewel de RPi geen console is, is het verschil met de SNES mini nagenoeg nul.
Nee, want bij zo'n (S)NES Mini breek je Nintendo's algemene voorwaarden door custom software te installeren en met een Pi niet.

Overigens is AFAIK alleen praten over het installeren van emulators toegestaan, niet de ROM's zelf.

[ Voor 7% gewijzigd door NMe op 22-10-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
NMe schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 12:59:
[...]
Nee, want bij zo'n (S)NES Mini breek je Nintendo's algemene voorwaarden door custom software te installeren en met een Pi niet.
@NMe Bedankt voor je reactie. De reden dat er discussie is ontstaan over dit is omdat de regels die in het beleid staan niet duidelijk zijn. Er staat niets over het schenden van voorwaarden van de fabrikant in het beleid.

Daarnaast is het niet strafbaar (in Nederland) om de console te modden en ten slotte breek je alleen de garantievoorwaarden en staat er dus nergens dat je in overtreding bent.

Er staat in het beleid dat je wel mag spreken over het installeren van Linux op je console volgens de reguliere weg. Waarin is het modificeren van de SNES classic anders (aangezien deze op Linux draait) volgens de beleidsregels van het forum?

Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat het er niet gewoon om dat Tweakers (software)piraterij niet kan toelaten? Ik zou zeggen dat het modden van je SNES-mini niet per se onder die noemer valt. Zolang jij niet het intellectuele recht van derden schend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:39:
Gaat het er niet gewoon om dat Tweakers (software)piraterij niet kan toelaten? Ik zou zeggen dat het modden van je SNES-mini niet per se onder die noemer valt. Zolang jij niet het intellectuele recht van derden schend...
Juist, daar gaat het om, alleen zijn de regels in het forum zo strak dat iedere post die die richting op zwenkt verwijderd wordt behalve bij de RetroPi etc.

Ons punt is dat in het beleid staat dat je WEL Linux mag installeren. Alleen als hierover gesproken wordt bij de SNES classic bijvoorbeeld worden de posts verwijderd.

Het is compleet duidelijk dat illegaal verkregen software berust met copyright niet mag worden besproken en/of gepromoot.

[ Voor 8% gewijzigd door juggle op 23-10-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het niet breken van de AV van bedrijven als Nintendo is een algemene regel die we al langer toepassen dan ik crewlid ben. Ik zit nu alleen mobiel dus ik kan niet eenvoudig even opzoeken waar het staat in de FAQ.

Maar stiekem hoef ik dat niet op te zoeken want dit is best wel heel erg ondubbelzinnig:
Het modificeren of chippen van Gameconsoles (Xbox, Playstation ed.) om onder andere gedownloade of gekopieerde spellen te spelen zijn zaken waarvoor je op GoT niet terecht kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juggle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:41:
[...]

Juist, daar gaat het om, alleen zijn de regels in het forum zo strak dat iedere post die die richting op zwenkt verwijderd wordt behalve bij de RetroPi etc.
Dit geldt voor heel Tweakers overigens. Moderatie is hier echt niet normaal hard ten opzichte van alle andere fora die ik in mijn leven bezocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
NMe schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:41:
Het niet breken van de AV van bedrijven als Nintendo is een algemene regel die we al langer toepassen dan ik crewlid ben. Ik zit nu alleen mobiel dus ik kan niet eenvoudig even opzoeken waar het staat in de FAQ.

Maar stiekem hoef ik dat niet op te zoeken want dit is best wel heel erg ondubbelzinnig:

[...]
Klopt, maar ook tegenstrijdig. Want met Linux maak je het ook mogelijk om emulators te draaien dus is in strijd met de eerste zin. Daarnaast weet ik zeker dat wanneer ik een topic start om linux op de SNES classic te zetten dit zeker weten dichtgegooid wordt.

Het feit dat je de AV als uitgangspunt neemt is begrijpelijk, maar zet dit dan in je beleid zodat het wat duidelijker wordt waar wel en niet over gesproken mag worden.

Nogmaals, dit topic is niet om bedoeld illegale zaken te bespreken maar om duidelijk te maken dat de beleidsregels in het forum verschillend worden uitgelegd en veel regels ongeschreven lijken te zijn.

Er moet gewoon duidelijk in het beleid staan wat mag en niet mag.

[ Voor 13% gewijzigd door juggle op 23-10-2017 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

juggle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:44:
[...]

Klopt, maar ook tegenstrijdig. Want met Linux maak je het ook mogelijk om emulators te draaien dus is in strijd met de eerste zin. Daarnaast weet ik zeker dat wanneer ik een topic start om linux op de SNES classic te zetten dit zeker weten dichtgegooid wordt/
Ik ga geen fictieve acties verdedigen. ;)
Het feit dat je de AV als uitgangspunt neemt is begrijpelijk, maar zet dit dan in je beleid zodat het wat duidelijker wordt waar wel en niet over gesproken mag worden.
Het staat ergens als algemene regel in het beleid, alleen niet op dat punt. We gaan ook niet elke regel overal waar die relevant is herhalen, dan houdt de FAQ nooit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
NMe schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:46:
Ik ga geen fictieve acties verdedigen. ;)
Nee, maar je snapt wel wat ik bedoel en het is toch een beetje vreemd vind je niet? Ik ben benieuwd waar deze algemene regel staat en als ik jullie was zou ik die hele regel van Linux dan dus gewoon weghalen in het beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juggle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:44:
[...]

Er moet gewoon duidelijk in het beleid staan wat mag en niet mag.
Zie jij zelf hoe paradoxaal dit is voor een forum als Tweakers? De meeste mensen hier zijn vrij zwart-wit en kunnen dus zo'n letterlijk beleid wel gebruiken. Echter maakt het het praktisch onwerkbaar omdat het dan een onuitputtelijke lijst zal worden... die niemand door en door zal kennen. :D

Ik zal er niet teveel tijd in steken als ik jou was...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2017 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:49:
[...]

Zie jij zelf hoe paradoxaal dit is voor een forum als Tweakers? De meeste mensen hier zijn vrij zwart-wit en kunnen dus zo'n letterlijk beleid wel gebruiken. Echter maakt het het praktisch onwerkbaar omdat het dan een onuitputtelijke lijst zal worden... die niemand door en door zal kennen. :D

Ik zal er niet teveel tijd in steken als ik jou was...
Ah jongens toe nou zo ingewikkeld is het toch niet? Er staat dat je Linux mag installeren maar dat mag dus (kennelijk in de praktijk) niet overal besproken worden. Haal die zin dan weg dan ben je toch van het gedonder af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@juggle Ik ga niet over het beleid hier. ik wil alleen even duidelijk maken dat je hier beter niet teveel tijd in kan steken, want er veranderd toch niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@maximiliaan_nl Dat hoef je toch niet duidelijk te maken? Tijd is relatief en wie weet verandert er nu wel iets aangezien deze discussie steeds in een andere vorm terugkomt.

Ik bedoel slechts een aanscherping van het beleid op dit punt omdat er tegenstrijdigheden instaan.

Naar mijn mening mag je door de woordkeuze formulering in het beleid wel bespreken hoe je in de SNES classic de bekende hack installeert (want linux) en hoe je dan bijvoorbeeld de thumbnails uitzet of extra ruimte vrijmaakt of de bestaande games die je niet speelt uitzet in het menu.

Bovenstaande is niet illegaal, promoot geen illegale software breekt alleen de garantievoorwaarden. Maar dat laatste gebeurt wel meer in topics op dit forum want zodra je iets openschroeft is vaak de garantie dus niet meer geldig. Dit breekt dus ook de algemene voorwaarden van een fabrikant.

Hopelijk zien mensen nu hoe tegenstrijdig het beleid dus op dit punt is en daardoor wordt alles op dit punt dus verwijderd en vind ik jammer omdat het wel een technologie forum is met mensen die graag dingen openmaken of veranderen gewoon omdat het kan.

[ Voor 81% gewijzigd door juggle op 23-10-2017 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

juggle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 10:53:
@maximiliaan_nl

Naar mijn mening mag je door de woordkeuze in het beleid wel bespreken hoe je in de SNES classic de bekende hack installeert (want linux) en hoe je dan bijvoorbeeld de thumbnails uitzet of extra ruimte vrijmaakt of de bestaande games die je niet speelt uitzet in het menu.

Bovenstaande is niet illegaal, promoot geen illegale software breekt alleen de garantievoorwaarden. Maar dat laatste gebeurt wel meer in topics op dit forum want zodra je iets openschroeft is vaak de garantie dus niet meer geldig. Dit breekt dus ook de algemene voorwaarden van een fabrikant.
Niet rechtpraten wat krom is.

Je hackt een console op een manier die door Nintendo niet geoorloofd is. Daarmee maak je het mogelijk om niet gekochte applicaties en games erop te zetten.
Een Pi is gewoon een losse unit die je zelf kan inrichten naar eigen smaak. Zet je daar linux op met emulator dan is dat jouw keus.

Heel simpel voor het aanpassen of modden van je console voor welke activiteiten dan ook ,zul je gewoon je info elders halen en delen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
Frostbite schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:27:
[...]

Niet rechtpraten wat krom is.

Je hackt een console op een manier die door Nintendo niet geoorloofd is. Daarmee maak je het mogelijk om niet gekochte applicaties en games erop te zetten.
Een Pi is gewoon een losse unit die je zelf kan inrichten naar eigen smaak. Zet je daar linux op met emulator dan is dat jouw keus.

Heel simpel voor het aanpassen of modden van je console voor welke activiteiten dan ook ,zul je gewoon je info elders halen en delen.
Ik probeer niets recht te praten, ik probeer duidelijk te maken dat het beleid dubbelzinnig staat uitgelegd door de zin van het installeren van Linux op je console.

Daarnaast,
Je hackt een console op een manier die door Nintendo niet geoorloofd is
waaruit maak je dat op? Nintendo verleent geen garantie meer dat is iets anders. De hacks staan al meer dan een jaar online en Youtube staat er vol mee. Er is geen enkele tegenreactie geweest van Nintendo en normaal gesproken staat dit bedrijf bekend om haar strenge take down verzoeken.

Er zijn zelfs berichten achtergelaten waaruit je zou kunnen opmaken dat er rekening is gehouden met de hackbaarheid van het apparaat, zie ook: http://www.express.co.uk/...ack-message-UK-stock-GAME

Nogmaals, ik probeer niets "recht" te praten maar er is veel misverstand omtrent dit onderwerp. Het modden van consoles is niet illegaal in Nederland. Het spelen van, promoten van en downloaden van met copyright beschermd materiaal wel en daar gaat dit dus niet over.

[ Voor 10% gewijzigd door juggle op 23-10-2017 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:37
juggle schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 11:32:
[...]

Ik probeer niets recht te praten, ik probeer duidelijk te maken dat het beleid dubbelzinnig staat uitgelegd door de zin van het installeren van Linux op je console.

Daarnaast,
[...]
waaruit maak je dat op? Nintendo verleent geen garantie meer dat is iets anders. De hacks staan al meer dan een jaar online en Youtube staat er vol mee. Er is geen enkele tegenreactie geweest van Nintendo en normaal gesproken staat dit bedrijf bekend om haar strenge take down verzoeken.
https://www.nintendo.nl/W...erijprogramma-732261.html
Het hoofddoel van Nintendo's antipiraterijprogramma is het terugdringen van:

Ongeautoriseerde kopieën van Nintendo-spellen die online worden verspreid;
Omzeilingsapparaten en/of software die wordt gebruikt om ongeautoriseerde kopieën van Nintendo-spellen af te spelen;

Omzeilingsapparaten zijn bijvoorbeeld kopie-afspelers en modchips die de beveiliging van Nintendo omzeilen, waardoor een consument ongeautoriseerde spelbestanden kan afspelen (ROMs genoemd). Deze bestanden zijn gedownload via het internet of gekopieerd van de originele disk of cartridge.

Zijn deze apparaten onrechtmatig?

Het is in strijd met de wet om omzeilingsapparaten te verkopen, zoals kopie-afspelers en modchips. Dit is door rechtbanken wereldwijd bevestigd in een groot aantal beslissingen in zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke procedures. Het is onrechtmatig om omzeilingsapparaten te gebruiken voor het afspelen van ongeautoriseerde kopieën van Nintendo spellen.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor Nintendo?

De piraterij van spellen via internet is de grootste uitdaging voor Nintendo op het gebied van piraterij. Daaronder wordt verstaan het uploaden en/of downloaden van ongeautoriseerde kopieën van spelbestanden van Nintendo, en commerciële websites die namaak Nintendo-producten of omzeilingsapparaten aanbieden die worden gebruikt om ongeautoriseerde kopieën van Nintendo-spellen af te spelen.
Bovendien praat je veel over "zou kunnen opmaken uit" en je doet veel aannames. Echter, het is voor Tweakers ook belangrijk om juridische kosten te voorkomen. Daar wordrt in het uitvoeren van het beleid ook rekening mee gehouden.

Mooi praktijkvoorbeeld: Waar is het "IPTV op je HTPC" topic gebleven?

[ Voor 7% gewijzigd door Geronimous op 23-10-2017 22:29 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juggle

juggle

Papa, ondernemer, gamer

Topicstarter
@Jeroenimoes Ik begrijp dat jullie uit voorzorg gewoon alles verwijderen om maar niet de impressie te wekken dat er mogelijk een afsplitising in het topic zou kunnen plaatsvinden naar zaken die mogelijkerwijs tot juridische gevolgen zouden kunnen leiden. Goed goed heel begrijpelijk allemaal.

Het linkje naar het anti piracy programma heeft iedere (grotere) games uitgever. Dat is gewoonlijk een jurist, mogelijk 2 die take down verzoeken doen en zorgen dat het copyright van Nintendo goed beschermd blijft.

ALs je verder leest in hun programma richten zij zich met name op (Chinese) handelaren die gemodde consoles verkopen of namaak producten van gekopieerde spellen.
Bovendien praat je veel over "zou kunnen opmaken uit" en je doet veel aannames.
Ja dat klopt, de discussie ging ook niet zozeer over of de SNES mini nu wel toegestaan hackable is of niet, maar over het feit dat de zin van het installeren van Linux op een console misschien tot verwarring leidt.

Weet je, het maakt mij echt niet uit hoor alleen vind ik het jammer dat de hack niet besproken mocht worden in het forum aangezien Nintendo er niet zo'n probleem van lijkt te maken. In the end gaat het er toch om wat een bedrijf wel en niet toestaat op zijn haar consoles en bereid is om daar juridische akties op te nemen. In Nederland zal het modden van de SNES mini naar verwachting geen gevolgen hebben voor de consument tenzij je natuurlijk je SNES gehacked en wel gaat verkopen.

Ik ben echt heel erg benieuwd naar een officiele verklaring van Nintendo omtrent de hack want het maakt een interessante case aangezien Nintendo behoorlijk actief haar merkrecht en franchises beschermt.

Tot slot, kan je mij wel uitleggen wat jullie nu precies wel toestaan omtrent het installeren van Linux op een console? Volgens mij mag dit dan toch op geeneen console inmiddels meer?

[ Voor 4% gewijzigd door juggle op 30-10-2017 22:03 ]

Pagina: 1